Igår kom ett både väldigt väntat och väldigt överraskande besked: LinkedIn bekräftar att de arbetar på en egen Clubhouse-kopia.
Ett väldigt väntat besked eftersom, tja, ALLA gör en Clubhouse just nu. Som chatt- och forumtjänsten Discord – som igår började rulla ut en egen variant. Men också väldigt oväntat eftersom, well, ”LinkedIn” och ”snabb på bollen” är två saker som sällan förekommer i samma mening. Eller ens i samma postnummerområde.
Clubhouse – LinkedIns nya favorit
Men så har Clubhouse också vänt upp och ned på alla normala tidslinjer inom sociala medier. Clubhouse har redan hunnit att gå igenom steg som är rätt normala för sociala medier överlag – bara mycket snabbare än något annat vi har sett. Detsamma gäller också konkurrenternas hastighet vad gäller att kopiera en framgångsrik tjänst. Vi har sett kopierande förut, förstås, men inte så här unisont snabbt. Men inte bara det – det handlar dessutom om rätt oblygt stjälande rakt av. Alla kopior som vi har sett så här långt ser ganska exakt likadana ut som Clubhouse.
Även hos LinkedIn.
Samtidigt känns Clubhouse nästa som en mer perfect fit hos LinkedIn än exempelvis hos Twitter. Inte minst för att Clubhouse verkar ha landat väldigt väl hos just LinkedIn-publiken. Det känns nästan som lite nyhetsflödesbingo om man får uppleva ett besök i LinkedIn-appen som inte innebär minst en inbjudan till ett kommande Clubhouse-rum eller bara överlag någon som informerar om att man har ett stående rum eller klubb.
Paneldiskussioner i nyhetsflödet
Och det är ju inte särskilt konstigt. Till stora delar har Clubhouse-rum formen av en paneldiskussion under en sån där branschkonferens som vi inte längre får gå på. Ett jobbformat.
Men Clubhouse handlar om de där exklusiva workshoparna som inte alla är inbjudna till under konferensen. LinkedIn känner sig lite utanför. Liksom de övriga plattformarna vill LinkedIn hellre ha Clubhouse-användarna hos sig själv.
Det innebär minst att användarna måste öppna företagets app för att komma åt samtalen och hinner förhoppningsvis se lite annonser på samma gång. Oavsett så får appen – och företaget bakom – mer av användarnas skärmtid. Hårdvaluta även för ljuformattjänster. Så därför är det alltså väldigt väntat att LinkedIn nu bygger sin egen ljudplattform.
(Ja, om de nu bygger själva. Discord har alltså precis släppt en fungerande Clubhouse-variant. Samma Discord som uppges vara i exklusiva uppköpssamtal med Microsoft. Samma Microsoft som äger LinkedIn. Microsoft kanske helt enkelt bara tar Discords lösning och LinkedIn-tweakar den.)
Creator Mode – ställ in profilen i innehållsläge
Men medan nära nog allt medieljus på LinkedIn fokuserade just på den kommande Clubhouse-funktionen – because trendigt just nu – så droppade LinkedIn också några andra nyheter. Som att det snart kommer att gå att spela in en introvideo på sin LinkedIn-profil. Och den enskilt största nyheten: LinkedIns nya Creator mode.
Creator mode är ungefär precis vad det låter som. De LinkedIn-medlemmar som främst använder LinkedIn för att skapa och dela innehåll – snarare än jobbsökande eller försäljning – får möjlighet att tweaka sin profil lite. Vi pratar om banbrytande saker som att en profil i innehållsskaparläge visar ”featured”-funktion och aktivitetstidlinjen först i profilen, att ”skapa kontakt”-knappen förinställs till ”följ”, att bakgrundsbilden i profilen automatiskt visar en pågående livesändning och att profilbilden får… en orange ring runt sig.
Så. Ni vet. Fokus på ”lite”.
Det skulle med andra ord vara väldigt lätt att raljera över hur LinkedIn ännu en gång småduttar lite utan att riktigt veta vad de vill. Och utan att lägga särskilt mycket manke till.
För det är som sagt var småsaker vi pratar om. Men mer än någonsin pusselbitar. Pusselbitar i ett pussel som ser ut att ha ett allt mer intressant slutmotiv.
Och Clubhouse-funktionen är en av pusselbitarna.
Ett LinkedIn-program för innehållsskapare?
Ett av LinkedIns problem är att de dras med en alltmer problematisk identitetskris (jag skrev om den i artikeln LinkedIn är inte platsen för utklädda hundar – och jag undrar varför). LinkedIn är för de flesta fortfarande en CV-databas. I andra hand där män i kostymer (helst i fysiska konferensrum) ska göra affärer.
Okej. Jag kanske raljerar med det sista. (Lite.) Men även om det här i sig är relevanta användningsscenarion så är det inte sånt som får människor att hänga på en plattform. Det är betydligt mer basala, mänskliga saker som ligger till grund för sånt. LinkedIn har därför senaste åren allt mer fokuserat på allt innehåll som skapas på plattformen. Hur engagemanget hela tiden når nya rekordnivåer.
Och innehållsmässigt har LinkedIn, förstås och helt rätt, valt att försöka lyfta sig själv som stället du går till för att få kunskap och expertis. Men adminmässigt? De funktioner du kan använda för att exempelvis följa upp ditt arbete på plattformen? Handlar fortfarande nära nog uteslutande om verktyg för rekryterare och leadsjagare.
När LinkedIn så för ett par månader sedan gick ut och mer eller mindre sa att de skulle dra igång ett eget program för innehållsskapare så blev jag riktigt positivt överraskad. Och glad. Visst, det var så generiskt och luddigt formulerat – svepande beskrivningar om att man vill ”stötta” sina innehållsskapare – att det kunde betyda ungefär vad som helst. ”Här, två gratis Lynda-kurser. Visst är vi platsen du vill lägga tid på att bygga innehåll hos?”
Creator mode är första konkreta tecknet på att LinkedIn kanske menar allvar den här gången.
Början till ett innehållsekosystem
Om man helikoptrar ut från LinkedIns nyhetsflöde så finns som sagt var rätt många pusselbitar redan. Möjlighet att skapa korta uppdateringar, längre texter, en basal nyhetsbrevstjänst, livevideomöjligheter, början till en riktigt evenemangsplattform och ja, även stories hör hemma här. Saker som är självklara på andra ställen. Bara det att de redan har en nyhetsbrevstjänst – som ungefär alla andra plattformar nu försöker skramla fram – gör att LinkedIn för en gångs skulle ligger lite före i kurvan.
Men problemet med dem är att det har känts som att LinkedIn har tryckt ut funktioner med ungefär samma samma argument som förmodligen användes när många företag startade sin Facebook-sida. ”Varför måste vi finnas på Facebook?” ”Därför att alla andra är på Facebook.” (Det var DEFINITIVT så det gick till när LinkedIn började med stories.) Med andra ord: ett antal lösryckta funktioner som levt rätt sandboxade från varandra.
De går absolut att använda ihop, men ingen tydlig 1+1=3. Inget tydligt sätt att få dem att samspela.
Med Creator mode kan det här vara på väg att förändras.
Innehåll med egenvärde
Ja. Inte innehållskaparläget i sig. En orange ring har aldrig skapat en influencer – gammalt djungelordspråk. Men genom att faktiskt erkänna att det innehållsskapare är en, tja, yrkesgrupp med samma behov av verktyg som säljare eller rekryterare så kan man börja knyta ihop de olika funktionerna. Början till ett ekosystem för innehållsskapare. På riktigt.
Det i sin tur är också ett första steg mot att LinkedIn blir del av innehållsekonomin. inte indirekt som idag, med inställningen att innehåll som skapas är tänkt att skapa affärer på andra sätt, utan direkt. Där innehållet i sig är värdet. Är affären. Det som säljs. Dricksfunktioner till innehållsskapare man verkligen uppskattar. Eller där ”följ” också skulle kunna kompletteras med ”saker som följ och stötta ekonomiskt på månadsbasis”.
Det är i det här ljuset som en Clubhouse-funktion på LinkedIn känns mest spännande. Inte som ännu en i raden av Clubhouse-kopior som kopierar Clubhouse och andra Clubhouse-kopior, utan som ett LinkedIn som faktiskt tar klivet och blir vad de rätt många år nu har låtsas att de är. Något mer än en CV-databas eller för den som vill maxa sitt social selling index.
Creator mode är i dagsläget mer ett vill-läge än ett är-läge. Det enskilt viktigaste kanske är att LinkedIn överhuvudtaget har döpt en inställning till något med just ”creator”.
Men det är å andra sidan förhoppningsvis början på något stort. Och så sjukt välkommet.
Ultra High Frequency – We’re On The Right Track (Tom Moulton Remix) (Slayd5000)
Slayd5000 presents… Ultra High Frequency – We’re On The Right Track (Tom Moulton Remix) N-joi! & subscribe to my channel. Positive comments are always welcome. More to come.