Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Detaljhandel/e-handel
Amazon köper offline till online-startupen Perpule
Nytt uppköp för Amazon. I Indien den här gången. Amazon har köpt Perpule.
Vad gör Perpule? Hjälper offlineföretag komma ut på nätet. Hjälpa dem komma igång med sin e-handel, alltså.
Vi pratar om en potentiell jättemarknad, eftersom just familjeägda småbutiker – kirana-butiker – ska stå för 90 % av all detaljhandel. Facebook inledde förra året samarbete med Indiens största företag Reliance Industries för att integrera den här typen av butiker med WhatsApp.
Så ännu en tecken på hur mycket världens globala techbolag just nu vill in i Indien. Men inte bara det: det är ännu ett bevis på att Amazon har börjat sikta in sig ordentligt på Shopify.
https://techcrunch.com/2021/03/30/amazon-acquires-indian-retail-startup-perpule/
Amazon har övervägt att öppna outlets för att bli av med osålda varor
Vad gör man när man sitter på en massa osålda varor? Man kanske kan få folk att köpa dem till lägre pris. Ni vet – rea. Eller så gör man det lite mer permanent och öppnar en outlet. Amazon ska enligt Bloomberg ha undersökt möjligheterna att slå upp portarna just för ett gäng sådana.
För det ska ha handlat om ställen där man bokstavligen talat kan slå upp portar. Ännu ett fysiskt butikskoncept för Amazon, alltså. Ställen där man kan kränga mindre utrymmeskrävande grejer, men intressant nog inte kläder. Det som Amazon ska ha övervägt är såväl popup-outlets som permanenta butiker.
Det sistnämnda känns inte alls som ett särskilt orimligt scenario. Det är i linje med andra Amazon-uppgifter: att Amazon är intresserade av att snappa upp tomma butikslokaler i centrala lägen och i köpcentrum. Anledningen? För att få mindre lager närmare slutkund. Outlets skulle förstås också kunna vara ett användningsområde för Amazon. Kanske vägg i vägg med lagren. Flytta över de osålda grejerna från lagret till outleten.
Amazon reportedly explored opening discount stores to offload unsold electronics
Amazon has been examining the idea of opening discount stores or outlets selling unsold electronics and home goods at steep discounts.
Amazon B2B-del har nu årlig omsättning på 25 miljarder dollar
De flesta som tänker på Amazon (och för den delen konkurrenter som kinesiska Alibaba) tänker förmodligen på ett e-handelsföretag som vänder sig till konsumenter som sin slutkund. Och om vi bortser från att det var länge sedan Amazon ”bara” var just ett e-handelsföretag – och att den största delen av vinsten inte kommer från den verksamheten – så har såväl Amazon som Alibaba också en B2B-del inom sin e-handel. Och för Amazon har nu den delen, Amazon Business, nått en aktningsvärd milstolpe: en årsomsättning på 25 miljarder dollar.
Amazon Business är alltså rätt mycket vad det låter som: ett ställe dit företag kan vända sig för att köpa det som behövs för den egna verksamheten. Som block, muttrar och kaffemaskiner. Eller, ja, förmodligen vad som helst. Amazon Business finns numer i 9 länder, har 5 miljoner företag som kunder (inklusive 80 av 100 Fortune 100-företag, alltså 80 av USA:s största företag). Verksamheten ska också användas av stora delar av det offentliga USA.
Visst. 25 miljarder är i Amazons värld fortfarande lite. 6,5 % av den totala omsättningen 2020. Men 25 miljarder dollar är ju fortfarande… 25 miljarder dollar.
Amazon Business Reaches $25 Billion In Global Annualized Sales
Amazon Business has attained $25 billion in global annualized sales and grown to cover eight additional nations since rolling out in the U.S. in 2015.
Amazons säkerhetsavdelning anmälde företagets egna tweets
Hur vet man att tonen i ens kommunikation skiljer sig från hur det brukar låta? När företagets egen säkerhetsavdelning anmäler företagets egna tweets. Precis vad som hände Amazon häromdagen.
Anledningen är den omröstning som pågått i ett av Amazons lager i Alabama senaste månaden. Den omröstning där de anställda får avgöra om en fackklubb ska få startas i lagret eller inte. Amazon gillar inte alls fackföreningar och har allt mer aggressivt kämpat för att övertyga de anställda att de ska rösta nej. Så pass att det verkar som att Amazon bland annat har använt fejkade Twitter-profiler med ”anställda” som twittrat om att det är helt onödigt med fackklubbar på Amazon.
Och häromdagen gick Amazon till Twitter-attack via sitt officiella konto mot några av de politiker som stöttat ja-sidan i omröstningen. Tweets som uppmärksammades för sitt aggressiva tonläge. Och som alltså fick en anställd på Twitters säkerhetsavdelningen att lämna in en anmälan – därför att hen trodde att Twitter-kontot hade blivit kapat.
Men det visade sig att det visst var Amazons egna ord. Mer specifikt: Jeff Bezos egna ord. Typ.
Document: Amazon Security Staff Reported Its Own Hostile Tweets as ”Suspicious,” Fearing They’d Been Hacked
”These tweets are unnecessarily antagonistic (risking Amazon’s brand), and may be a result of unauthorized access,” read an employee help ticket.
Kortvideoappen Kuaishous e-handel ökade med 300 % 2020
För några dagar sedan var dett dags för börsfärskingen Kuaishou att lämna sin första kvartalsrapport som noterat bolag. Då fick vi veta att Kuaishou ökade besöken på både månads- och dagbasis med rätt respektabla 23 % respektive 31 % (samma mönster som hos de flesta andra stora användardrivna techplattformar – de som använder tjänsterna använder dem mer). Men kanske mest intressant: under Q4 ökade det totala försäljningsvärdet via plattformen med 314 % jämfört med för ett år sedan. Totalt 27 miljarder dollar.
2020 var ju som bekant ett e-handelsdopat år, så egentligen inte så konstigt. Men det som ändå sticker ut lite är att Kuaishou är en… kortvideoapp. Näst störst i Kina efter Douyin.
Nu är det egentligen fel att bara kalla såväl Kuaishou som Douyin för kortvideoappar. De är numer så mycket mer. Men oavsett så visar det hur stark det här shoppingformatet är i Kina just nu. Det syns också på Kuaishous värdering: Kuaishous börsvärde är nu större än den kinesiska, ”traditionella” e-handelsplattformen JD.com. Och dubbelt så stort som Kinas sökjätte Baidu.
E-handelsframgångarna i Kina kan också ge en bra fingervisning om vad vi kan vänta oss av Kuaishous globala systerapp Kwai. Och kanske ännu mer Douyins internationella app: TikTok.
Kuaishou Technology’s Soaring Success in 2023
In 2023, Kuaishou Technology, a leading content community and social video platform, reported a striking performance, underscoring the rapid digital advancement in China. The company’s achievements provide critical insights into the evolving landscape of Chinese digital trends, user engagement, and the booming e-commerce sector.
Olive sampackar e-handelsbeställningar
En sak det fortfarande talas rätt lite om är e-handelns påverkan på miljön. Alltså vad varje e-handelsbeställning faktiskt kostar vår planet. Även om det pratas allt mer om hållbarhet inom e-handeln så tycker branschen förstås – likt övriga digitala branscher – att det är roligare att jämföra med mindre klimatsmarta, fysiska motsvarigheter än att skärskåda verksamheten när den ställs på egna ben. Frakten är förstås ett område som sliter mycket – inte minst med tanke på att det pushas allt mer mot femminutersleveranser och leveransmoppar som hela tiden kör kors och tvärs genom städer.
Okej, nu drar jag det lite till sin spets, men det finns de företag som vill minska svinnet och planetslitaget i leveransledet. Som Olive – som vill sampacka dina e-handelsbeställingar. Få mer, från fler handlare, vid färre tillfällen. Dessutom så utrymmessmart förpackat som det går, utan respektive e-handlares egenmärkta paket. Olive hanterar också returerna – även här, allt exempelvis en viss dag i veckan.
Inte så att Olive är först med själva grundkonceptet. Instacart har det som lite grundidé, fast för leveranser från flera fysiska handlare, och även en jätte som Walmart testar att försöka förmå konsumenter att få alla sina leveranser en viss dag.
Och i slutändan är det trots allt det som är det viktigaste för en sån här utveckling: vi konsumenter. Att vi kan tänkas oss att vänta lite längre. Och kan tänka oss att få flera beställningar vid färre tillfällen.
Jet.com Cofounder Nate Faust Launches Olive, a Delivery Consolidation Platform
Brands are joining for the convenience, and staying for sustainability.
Strömmade medier
Spotify köper sig ett eget Clubhouse
Och jaaaaaa, det är klart att även Spotify gör en egen Clubhouse. Nytt uppköp: Betty Labs. Ett företag som gör Locker Room – en ”livesocialljudapp” för folk som vill prata sport.
Så. Inte alls en app för mig, alltså. Men jag tror Spotify överlever ändå.
På sätt och vis är Spotify ett mer naturligt företag att ge sig in på audiospåret. Det är ju trots allt hela grejen med Spotify. Men å andra sidan är Spotify längst ifrån den här typen av funktion av alla som så här långt börjat jobba på egna versioner. Även om Spotify har lagt till allt fler sociala funktioner så har Spotify aldrig riktigt varit stället som människor går till för att hänga med varandra.
Oavsett så passar uppköpet rätt väl in med två andra Spotify-strategier just nu: satsa på annat än musik och hoppas att det går att tjäna bättre med pengar där och satsa på funktioner som ger Spotify mer skärmtid. Att användarna tittar mer på Spotify-appen, alltså. Eller Locker Room i det här fallet. Även om också Locker Room alltså är ljudbaserat så ger en ny app – som säkerligen lär breddas – fler ställen för Spotify att trycka in annonser. Även bildbaserad reklam.
Spotify har lärt sig av Facebook alltså: när det är fullt i reklamröret – bygg nya rör.
Spotify’s plans for live audio include its own version of Clubhouse
The company is revamping Locker Room, a live audio app it bought, to focus on music, sports and cultural conversations.
Youtube den app vi la mest pengar i Q1 2021
Jag skrev tidigare i dag om App Annies rapport över appekonomin Q1 2021, där det konstaterades att vi aldrig har lagt lika mycket pengar i appar under något enskilt kvartal som vi gjorde under de tre första månaderna 2021. Men det finns en annan väldigt intressant detalj i rapporten: Youtube gick om TikTok vad gäller intäkter.
På första plats i uppskattningar från såväl App Annie som Sensor Tower så har vi senaste åren sett namn som Netflix, Tinder och TikTok (eller krasst talat egentligen TikToks kinesiska systerapp Douyin). Men förra kvartalet klättrade alltså Youtube upp som nummer ett.
Inte så konstigt kan tyckas, med tanke på hur bautastort Youtube är. Men det intressanta är att vi inte pratar annonsintäkter här, utan övriga intäkter. Köp inuti Youtube, via Appstore eller Google Play. Vi pratar alltså om saker som prenumerationer. Eller super chat och super stickers. Att Youtube alltså börjar få allt mer snurr på de intäkter som inte kommer från annonser – väldigt viktigt på sikt.
App Annie inkluderar som inte intäkter från tredjepartsbutiker, vilket gör att Android-appintäkterna från Kina inte inkluderas. TikTok/Douyin lär alltså dra in mer. Men här är det på sätt och vis en rätt rak jämförelse med Youtube – eftersom Youtube är förbjuden i Kina.
YouTube Rises to Number 1 App by Consumer Spend
Users spent more on in-app purchases in YouTube than any other app in the first quarter of 2021.
Youtube delar best practice och tips för sitt nya kortvideoformat Shorts
I dagarna har Youtube breddat betatestet av sin egen TikTok-klon Shorts även i USA. Som är ungefär väldigt ganska exakt vad det är på andra ställen. Vertikalvideo avsedd för korta videoklipp – i Shorts-fallet upp till 60 sekunder. Och i samband med testet har Youtube också delat lite info om vad Shorts är och hur man bäst använder det. Och det gör mig lite… konfunderad.
Mer specifikt handlar det om en grej som få mig att reagera: rekommendationen att använda #shorts i titeln eller i beskrivningen. Varför? För att underlätta sökbarheten, förstås.
Och… det känns som ännu ett exempel på hur Google gör det onödigt krångligt för sig själva när de släpper en tjänst på det sociala området. Okej, det är fortfarande en beta, men att man ska följa en hashtag för att hitta kortvideoklipp (som förstås också bygger på att innehållsskapare använder den hashtaggen) känns väldigt… yxigt. Eller om man så vill: en halvt panikartad åtgärd att trycka in en funktion i en kostym som inte alls är anpassad för det.
Vi kan väl hoppas att det blir lite vettigare lösning om Google menar allvar med att ha en egen TikTok-konkurrent, men just nu känns det mest lite… ish.
YouTube Provides New Overview of Shorts for Creators, Answers Common Shorts Questions
YouTube has shared a new overview of Shorts as the TikTok-like option is expanded to US beta testers.
Youtube testar att dölja nedåttummarna
Gillar du att trycka på nedåttummen på Youtube? Passa på att trycka så länge som du kan. Youtube testar att dölja nedåttummen. Åtminstone så testar Youtube att sluta visa det totala antalet nedåttummar offentligt. Argumentet är att många nedåttummar i sig kan trigga fler att trycka på nedåttummen, vilket är dåligt för innehållskapares mentala hälsa. Det är det sistnämnda som förstås är den huvudsakliga anledningen.
Och med tanke på hur det lite börjar se ut även i andra tjänster så är förstås frågan hur länge den här typen av interaktioner överhuvudtaget kommer att visas publikt. Det finns ju egentligen ingen jätteanledning att visa det för fler än den som skapat innehållet. De enda som blir riktigt sura är väl… marknadsförare som enkelt vill kunna hålla koll på vilket innehåll de inte själva skapar som flyger.
Jag misstänker oavsett att vi börjar komma allt närmare valfrihet för dem som skapar innehållet. Välja om gilla-markeringar och andra liknande interaktioner ska visas för fler än de själva eller inte.
YouTube is experimenting with hiding dislikes to protect creators’ well-being
YouTube has announced that it’s testing hiding dislike counts on some creators’ videos to prevent targeted dislike campaigns and protect their well-being.
IoT – internet of things
New York börjar rulla ut digitala covid-pass
Minns ni covid-QR-koderna i Kina? Lösningarna som byggde på att man som användare svarade på allmänna frågor om sin covid-hälsa och därefter fick en färgad QR-kod i sin mobil – grön för frisk, gul för potentiellt smittad eller röd för sjuk. Med tillhörande restriktioner för hur mycket man får röra sig i samhället och till och med om man släpps in i exempelvis affärer? Nu är det staten New Yorks tur att testa ungefär samma sak.
Lösningen heter Excelsior Pass, bor i mobiloperativens respektive digitala plånboksapp och kan svara på om användaren har blivit vaccinerad eller nyligen har testat negativt för covid. Och ja, det handlar även här om att svaret ges i form av en QR-kod. Inget tvång att ladda ner appen, bara för den som vill.
Och även i New York kommer näringsidkare kunna använda lösningen. Även här. Helt frivilligt alltså.
Men… om stora arenor – som ser ut att vara först ut att implementera tekniken – kräver att man kan flasha sin QR-kod, då, tja, måste man ju som privatperson också använda den. Om man vill bli insläppt (jag antar att enskilda företagare, likt i Kina, kan välja att neka inträde till dem som inte vill QR-koda sig).
Nu ska jag inte säga att jag har tokkoll på hur Alibaba och Tecent rent hardcoretekniskt byggde sina appar, men en intressant sak med Excelsior är att den baseras på blockkedjeteknik. Alltså den slags distribuerade loggböcker som kryptovalutor använder sig av. Och även senaste inne-formatet NFT. Ett sätt att på ett säkert sätt kunna validera informationen så att någon inte försöker fejka till sin vaccinationsspruta.
Som artikeln är inne på finns det förstås både tekniska och etiska utmaningar. Men det pratas även om vaccinationspass i EU. Olika slags lösningar att visa upp att man är vaccinerad eller åtminstone nyligen har testat negativt för att få resa eller slippa karantän.
Det är med andra ord inte alls omöjligt att det här är något som kan bli självklart inom en inte alltför avlägsen framtid. Och då förstås inte bara för covid. Vad vi pratar om här är steg mot att ha sin patientjournal i mobilen – något som Apple redan arbetar på.
Att se hur väl New Yorks intitiativ faller ut. Oavsett så kan vi anta att det kommer leda till en hel massa diskussioner och ställningstaganden tekniskt, juridiskt, etiskt och förtroendemässigt.
New York rolls out first digital COVID-19 vaccine passports in the US
New York state has launched the US’ first vaccine passports in the form of the mostly digital Excelsior Pass, but it’s bound to stir ethical debates.
Facebook planerar ytterligare två undervattenskablar för internettrafik
Det börjar bli allt mer relevant att skilja på det sociala mediet Facebook och företaget Facebook. Likt hur Amazon jobbar sig allt längre bort från det som en gång var kärnan, e-handeln, så är det numer snudd på fel att kalla Facebook för ett sociala medier-företag. De är vid det här laget långt mycket mer än det. Åtminstone om det nyhetsflöde som fortfarande rätt mycket är sinnebilden för sociala medier.
Facebook är redan ett av världens största AI-företag, en femtedel av personalen uppges arbeta med AR eller VR och de jobbar allt mer med hårdvara. Och blir allt mer också en internetoperatör. Som bland annat drar fiberkablar kors och tvärs över havsbotten. Nu har Facebook presenterat planerna för två till.
Facebook är förstås inte det enda techbolaget som fått kabelfeeling. Google har vid det här laget rätt länge jobbat med samma sak (de är även inblandade i en av de nya kablarna). Och båda företagen arbetar också på lösningar för att få ut själva internetet till slutanvändaren på olika sätt.
Anledningen är att de vill hjälpa ouppkopplade delar av världen ta klivet in på internet. Men krasst talat handlar det förstås om en gigantisk nykundkampanj.
Facebook details plans for two new undersea internet cables – SiliconANGLE
Facebook details plans for two new undersea internet cables – SiliconANGLE
AI – artificiell intelligens
Apple köpte fler AI-bolag mellan 2016 och 2020 än någon annan
Who’s your AI daddy? Apple, that’s who. Åtminstone enligt en ny rapport från Global Data.
Global Data har tittat på uppköpen av AI-företag mellan 2016 och 2020 och konstaterat att Apple, Accenture, Google, Microsoft och Facebook shoppade loss allra mest på AI-området under den perioden. De fyra amerikanska jätteföretagen i samlingen stod tillsammans för 60 uppköp och Apple stod på egen hand för över 40 % av dessa (25).
Inte alls orimliga siffror med tanke på hur mycket de stora techbolagen satsar på smartare automatiseringar, bättre rekommendationsmotorer och vassare digitalassistenter (och förstås mycket mer, som… självkörande bilar). Och jag misstänker att det döljer sig ännu fler uppköp bakom siffrorna – sådana som inte har blivit offentliggjorda än (Apple själva säger ju att de köper ett nytt företag varannan eller var tredje vecka).
Samtidigt går det inte att komma ifrån att listan känns väldigt… västerländsk. Jag misstänker att inte minst de kinesiska techgiganterna också har öppnat AI-plånböckerna rätt många gånger senaste åren (även om just kinesiska bolag förstås kan ha fått det allt svårare att köpa utländska företag senaste åren).
Apple the top acquirer of AI companies while other US tech giants also among the forerunners, says GlobalData – GlobalData
US tech giants are leading the AI companies acquisition race Four FAAMG companies feature in the list of top five acquirers of AI companies, with…
AR/VR
Snap kan jobba på nya AR-Spectacles och en egen drönare
Poppat dina Spectacles på sistone? Förmodligen inte, eftersom Snaps glasögon inte direkt sålde iPhone-volymer. Inte ens den andra versionen, som faktiskt gick att köpa på andra ställen än i Snaps egna popup-automater. Men skam den som ger sig: nu kommer uppgifter om att Snap jobbar på en tredje version.
Den här gången verkar det som att det handlar om riktiga AR-glasögon, som alltså kan visa AR-innehåll för den som har bågarna på sig.
Men inte bara det: Snap kan också ha dammat av planerna på att ta fram en egen drönare.
Förstås rätt rimliga uppgifter. Snap är ju ett kameraföretag, trots allt. Inte minst med tanke på att det också talas om att Snap gjort som flera andra som varit tidiga med AR- och VR-set: bytt huvudsaklig målgrupp. Istället för normalsnapchattaren så är det nu utvecklare och (professionella) innehållskapare som produkterna ska vända sig till.
Med andra ord: precis de som förmodligen köpte tidigare versioner av Spectacles.
På Snaps utvecklarkonferens i maj kanske vi får höra mer.
Snap planning ’more advanced’ AR Spectacles targeting developers and creators – 9to5Mac
Snap is preparing a new Spectacles model but with a different approach, featuring displays capable of AR effects.
Pizza Hut släpper pizzakartong som det går att spela AR-Pac-Man på
Ha! Briljant. Pizza Hut har släppt en Pac-Mac-pizzakartong. En pizzakartong med en Pac-Mac-labyrint på. Som gör att du sedan kan AR-spela Pac-Man med din mobil – ovanpå kartongen.
Blev just väldigt sugen på pizza.
This Pizza Hut Box Lets You Play Pac-Man In AR
Pizza Hut is bringing the thrill of arcade gaming to its pizza box with a playable AR version of Pac-Man on limited-edition boxes.