Kategorier
Allmänt digitalt Ekonomi och finans Mobilt Spaningar

Digitala spaningar vecka 14 2021 – del 3

Apple delar mer integritetssäkrade alternativ till dagens annonsspårning i appar. LG lägger ned sin mobiltillverkning. Substack tar in 65 miljoner dollar. USA:s högsta domstol slår fast att API:er inte omfattas av upphovsrätt.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Mobilt

Apple delar mer integritetssäkrade alternativ till dagens annonsspårning i appar

iOS 14.5 rycker allt närmare. Alltså den uppdatering som kommer tvinga appar att be om lov innan de börjar annonsspåra sina användare. Inför den passar Apple på att droppa en ny version av sin lilla annonsspårning för dummies-rapport A day in the life of your data. En intressant läsning för den som vill få lite övergripande introduktion hur annonsspårning fungerar, inklusive begrepp som attribution och auktioner. Men framförallt passar Apple på att tipsa om att det finns andra sätt att spåra användare för att mäta effekten på annonser. Genom att… inte spåra dem. Förstås.

Apple går kort igenom två alternativ att annonsspåra med användarens integritet mer i fokus:

SKAdNetwork (kan inte låta bli att känna att Apple måste ha börjat med förkortningen SKAN och sedan jobbat sig baklänges därifrån): Apples egen lösning från 2018 för att spåra hur många gånger en app installerats efter en annonsvisning – utan att dela info om användarens eller enhetens unika identitet.

Private Click Measurement: Ett sätt att mäta hur mycket trafik en annons i en app driver till en sajt, utan att dela unik användarinformation.

Vi kan anta att det här… inte direkt kommer att göra kritikerna på helt bra humör. Det andra visar dessutom att Apple utgår från att apputvecklare ska respektera sina användares vilja – även bortom det Apple kan kontrollera.

Det som Apples spårningsbegränsning hanterar är tillgången till en Apple-pryls IDFA – alltså en enhets unika identifierare tänkt att användas just för annonsändamål. Det innebär att det (förstås höll jag på att säga) kan finnas sätt att runda IDFA-begränsningen. Kina har redan tagit fram en lösning (som Apple har börjat slå ned på) och Snapchat har erkänt att de har tittat på sätt att runda användares nej till att bli spårade. Det Apple mer eller mindre säger här att apputvecklare inte ska spåra sina användare på något sätt för annonsändamål om de har sagt nej till att dela sitt IDFA.

Vi kan anta att det kommer att dyka upp appar som blir påkomna med byxorna nere. Frågan är förstås då vem som ses som skurken: appen som spårar ändå eller Apple som ”lovat” att användare som säger nej inte blir spårade. Jag gissar att det blir de sistnämnda som drar det kortaste strået (och att Apple kommer att säga något icke-bindande om hur de rasar). Men helt säker kan man förstås inte vara.

Det kommer dessutom bli väldigt intressant hur hårt Apple kommer att slägga till appar som direkt eller indirekt försöker spåra sina användare.

Apple Details Ways Advertisers Can Measure the Impact of Ads Without Tracking Users Ahead of iOS 14.5 Launch

Starting with iOS 14.5, iPadOS 14.5, and tvOS 14.5, Apple will be requiring apps to receive a user’s permission to track their activity for…

LG lägger ned sin mobiltillverkning

Förra veckans rykten visade sig stämma: LG lägger ned mobiltillverkningen.

Nu är det inte så konstigt med tanke på att LG:s marknadsandel rätt stadigt ha sjunkit. Q1 2011 var de tre största mobiltillverkarna Nokia, Samsung och LG – tio år senare har två av dem i praktiken kastat in handduken. Det här innebär att vi får en allt större koncentration av mobilmärken i världen, där fyra av de sex största tillverkarna är kinesiska (plus en från USA och en från Sydkorea).

Ja, eller rättare sagt: vi ser samma utveckling på mobilsidan som på många andra digitala områden: de största blir allt större och det dyker upp allt fler förhoppningsfulla uppstickare i svansen.

https://www.di.se/nyheter/bekraftat-sydkoreanska-lg-lagger-ned-mobiltillverkning/

 

Ekonomi och finans

Nyhetsbrev allt hetare – Substack tar in 65 miljoner dollar

Är det inte ljud så är det nyhetsbrev. Hetaste formaten 2021. Och det blir allt mer business för företagen som erbjuder tjänsterna.

Twitter köpte upp Revue i slutet av året, Facebook uppges jobba på en egen nyhetsbrevstjänst och vi har sett andra mindre uppköp bara senaste månaderna. Och nu har Substack stängt en ny finansieringsrunda som fyller på kassan med 65 miljoner dollar. Kanske till en värdering om 650 miljoner.

Så. Ni vet. Glöm kortvideo. Nu är det långt som gäller. I text och ljud.

Substack raising $65 million in venture capital amid newsletter boom

The company has been attracting both high-profile writers and controversy.

Google köper 3D-ljudföretaget Dysonics

Nytt uppköp för Google (ja, eller det blev klart i december men känt först nu): 3D-ljudföretaget Dysonics.

Handlar alltså om ett företag som jobbar med att uppgradera och förstärka ljudupplevelser (så att vi som har Madonnas 3D-ljudsamling The Immaculate Collection verkligen kan njuta av ljudet). Som artikeln konstaterar: som exempelvis för att förbättra ljudet i Pixellurarna. Men förstås också mer.

Apples nya Spatial Audio är tänkt att ge rumsmedvetet ljud – även i mobilen. Och här finns förstås drösvis med användningsområden i hur vi upplever innehåll, men också hur vi interagerar med vår omvärld i gränslandet mellan digitalt och fysiskt. AR-ljud, alltså.

https://www.protocol.com/google-dysonics-acquisition-3d-audio

Canva mer än fördubblar värderingen till 15 miljarder dollar

Det är inte bara de stora sociala plattformarna och videotjänsterna som gynnades av 2020, även tjänsterna som gör det enklare att skapa det innehåll som ska delas drogs med. Som grafikskapartjänsten Canva. Enligt uppgifter från Fortune har Canva precis stängt en ny finansieringsrunda om 71 miljoner dollar till en värdering av 15 miljarder dollar. Mer än dubbelt upp jämfört med den senaste värderingen 6 miljarder – som kom så sent som förra året.

Canva tar alltså steget från unicorn till decacorn. Startup värd över 10 miljarder dollar.

Helt okej för en mallfippeltjänst, med andra ord.

This Aussie design startup’s valuation just ballooned to $15 billion

Australian design startup Canva raised a new round of venture capital funding that boosts its private valuation to $15 billion from $6 billion in June 2020.

Patreon tredubblar värderingen till 4 miljarder dollar

4 is the magic number just nu, verkar det som. Igår skrev jag om uppgifterna att Clubhouse är ute och raggar nya pengar till en värdering om 4 miljarder dollar och nu har Patreon stängt en ny finansieringsrunda som fyllde på kassan med 155 miljoner dollar – till en värdering på just 4 miljarder dollar.

Det innebär att Patreon har tredubblat sitt värde på ett halvår. Men om Clubhouse får till sin fyramiljardersvärdering så skulle det innebära en fyrdubbling på lika många månader. In your face, Patreon. Eller nåt.

Patreons framgångar beror förstås på 2020. Inte året 2020, utan… året 2020. När innehållsskaparekonomin blev rejält mycket mer mainstream i takt med att många av de vanliga intäktskällorna sinade. 

Patreon Triples Valuation To $4 Billion, Raises $155 Million In Series F Funding Round – Tubefilter

Patreon has more than 3Xed in value since its latest funding just 6 months ago. Investors are betting it’s going to lead a ’Second Renaissance’ of creativity.

 

Övrigt

USA:s högsta domstol slår fast att API:er inte omfattas av upphovsrätt

Det tog bara tio år, men nu har USA:s högsta domstol fattat sitt beslut i en principiellt väldigt viktig fråga: API:er omfattas inte av upphovsrätt.

Det handlar om en långdragen rättegång där Oracle har anklagat Google för att ha brutit mot upphovsrätten när Google baserade stora delar av Android på Oracle-API:er. Och nu har USA:s högsta domstol alltså dömt tvärtemot lägre instanser.

Okej, nu säger inte domstolen uttalat att upphovsrätten inte gäller, men de säger däremot att användning av API:er faller under USA:s fair use-regelverk. Mer specifikt konstaterar domarna att ”som del av ett gränssnitt är de kopierade kodraderna intimt sammankopplade med idéer som inte går upphovsrättsskydda /…/ och med skapande av nya kreativa uttryck”.

Så med andra ord är det tumme upp för API-remixkulturen. Åtminstone i USA. Men kan oavsett bli ett vägledande domslut.

https://techcrunch.com/2021/04/05/supreme-court-google-oracle-ruling/

Googles utvecklarkonferens I/O inleds 18 maj

Förra året ställde Google in sin årliga utvecklarkonferens (och produktnyhetskonferens) I/O. I år blir den däremot. Fast precis som Apples WWDC förra året och i år (och, well, förmodligen de flesta vårkonferenser) så blir det en helt digital historia. 18 till 20 maj är datumen som gäller.

(Vilket alltså betyder att det är 18:e maj som är intressant om Google följer sitt sedvanliga upplägg – alltså keynotepasset med produktnyheter.)

Google I/O returns this May – but as a virtual event

Google I/O will take place from May 18th-20th after being canceled entirely in 2020 due to the COVID-19 pandemic. Like many other recent tech events, Google I/O 2021 will be entirely virtual.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *