Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Detaljhandel/e-handel
Walmart plockar sin första Chief creative officer från Disney
Walmart gör ännu en Amazon. Tar ännu ett steg bort från sina handelsrötter, alltså. Den här gången via en nyrekryteringen till sin inhousebyrå. I sig kanske inte jättestort – att detaljhandlare har egna team för kommunikation, marknad och innehåll är inte särskilt nytt – men två saker sticker trots allt ut. Den ena är att nyrekryteringen är Disney Parks förra kreativa chef och det andra är att den landar i rollen som Walmarts första Chief creative officer.
Tittar man på bredden i Walmarts produktportfölj så är den betydligt smalare än Amazons motsvarighet. Men Walmart har det mesta av det som numer är Amazons bas – bara i väldigt mindre skala och/eller mycket mer trevande. Walmart har fortfarande mer handelsfokus än Amazon.
Men det är förstås ingen slump att en sån här roll skapas ungefär samtidigt som Walmart kör sin andra livevideoshoppingbonanza tillsammans med TikTok. Ja, överlag samarbetet med TikTok. Vi kan väl kort sagt anta att Walmart tänker växla upp rätt rejält även på innehållssidan. Både till form och format.
Home Page
Chain Store Age is the nation’s leading provider of retail news and analysis for retail headquarters executives across all sectors of the industry, both in print and online.
Strömmade medier
Apple släpper sin första Apple TV+/podcast-kombo
När Apple förra året släppte ett antal nya innehållstjänster spekulerade jag i att det mest var en tidsfråga innan Apple skulle börja knyta ihop dem för att driva trafik mellan dem. Nu är det dags för den första kombon mellan en serie på Apple TV+ och en Apple-original-podcast.
Kombon handlar om The Line, en dokumentärserie som ska sätta strålkastarljuset på ”tidigare inte berättade aspekter” av en Navy Seal, Eddie Gallagher, som 2018 anklagades för krigsbrott i Irak. En podd i sex delar och en videoserie i fyra delar.
Det intressanta är att podden kommer nu medan titeln inte dyker upp på TV+ förrän i höst. Exakt hur samspelet mellan de båda kommer att se ut får vi vänta att se, men det verkar som att podden mer kommer att fokusera på intervjuer med inblandade. Fördjupande innehåll som komplement till serien kan vi anta, men podden släpps alltså som, tja, en fristående teaser istället för att köras parallellt.
Att se hur det upplägget kommer att fungera. Både det tidsmässiga och det formatmässiga.
Apple TV Plus Launches True-Crime Podcast ’The Line’ Ahead of Docu-Series Premiere
Apple TV Plus announced ”The Line,” its first combination podcast-TV original production, from Alex Gibney’s Jigsaw Productions.
Spotify lägger till den egna väckningsfras Hey Spotify
Har du saknat att inte kunna prata med Spotify (ja, eller åtminstone så att Spotify faktiskt lyssnar på dig och gör som du vill)? Nu har Spotify så smått börjat rulla ut sin egen väckningsfras. Sjukt oväntat blir den Hey Spotify.
Lider dock av samma tillkortakommande som andra icke-operativinbyggda röstassistenter: den funkar bara så länge som du har appen öppen och aktiv (men hej, en av Spotifys strategier just nu är ju att vi ska ge dem mer skärmtid). Men som artikeln konstaterar: det kan vara ett tecken på att Spotify är på gång att göra en Facebook och släppa egen hårdvara. Som, om jag ska våga mig på en helt vild gissning, en smarthögtalare. Spotifys hårdvaruinitiativ har väl så här långt lett ungefär ingenstans, men skam den som ger sig.
’Hey Spotify’ feature rolling out to some users
Spotify is rolling out a new feature, enabling users to invoke the app’s voice search by saying ”Hey Spotify.”
IoT – internet of things
Apple lanserar testapp för tredjepartsintegrationer med Hitta min-funktionen
Vid varje produktevent senaste året har alla väntat på att Apple ska presentera sin Tile-konkurrent som alla tror kommer heta AirTags. Alltså en pryl som gör att man kan spåra icke-Apple-prylar på samma sätt som som iPhones, iPads och Macar. Här kommer lite relaterad information: Apple har släppt en app för att kunna testa tredjepartsintegrationer med just Hitta min.
Parallellt med nogdefinitivtkanske-AirTags har Apple arbetat på möjlighet för andra företag att kunna jacka in i Hitta min-funktionen. Nu har Apple alltså släppt en testapp för det här nästanheltsäkertdefinitivt-programmet med tredjepartsintegrationer i Hitta min.
Att jag drar paralleller mellan de här två beror på att de på flera sätt är så tätt sammankopplade av två anledningar. Dels att Apple har accepterat att vi också vill ha prylar från andra företag i våra digitala liv (men att Apple ska vara hubben som knyter ihop dem) och dels att Apple måste göra det ena för att kunna göra det andra.
Med andra ord: med tanke på hur mycket konkurrensmyndigheter just nu granskar Apple så måste Apple kunna säga ”kolla – vem som helst kan jacka in sig i vår hittatjänst, även Tile!” för att ens överväga att släppa AirTags.
Tile lär väl inte hålla med. Kanske inte heller myndigheterna som granskar. Men värt ett försök.
Apple launches an app for testing devices that work with ’Find My’ | TechCrunch
Apple has launched a new app, Find My Certification Asst., designed for use by MFi (Made for iPhone) Licensees, who need to test their accessories’
Apple öppnar Hitta min-funktionen för tredjepartsprodukter
Ibland går det fort. I förrgår släppte Apple en app som gör det möjligt att testa tredjepartsintegrationer med Apples Hitta min-funktion och igår meddelade Apple att funktionen officiellt stöder tredjepartsprodukter. De första kommer att landa i början av nästa vecka.
Det innebär alltså att företag som inte är Apple kan bygga in spårningsstöd som gör att det blir möjligt att hålla koll på dem på samma sätt som rätt länge har gått att göra med Apples egna produkter. Programmet ser också ut att få sin egen märkning: ”Works with Apple Find My”.
Kanske mest intressant är att det också betyder att Apple gör det möjligt för tredjepartsprylar att använda det UWB-stöd som kom i och med iPhone 11. Den närfältsteknik som ska göra det möjligt att mer exakt hitta saker och ting, men som också gör det möjligt att låta Apple-prylar ”brygga” signalen till dess att det går att få vettig internettäckning.
Och att Apple nu lägger till det här tredjepartsstödet är nog det definitiva beviset på att Apple är nära att släppa en egen Tile-konkurrent. I och med att de släpper in typ vem som helst i Hitta min-funktionen så hoppas Apple att konkurrensmyndigheter ska ignorera klagomål från just Tile om att Apple snedvrider konkurrensen.
Apple Announces Find My Network With Support for Third-Party Devices
Apple today announced the launch of its Find My network accessory program, which is designed to allow third-party Bluetooth devices to be tracked in…
AI – artificiell intelligens
OpenAI:s text-AI GPT-3 spottar nu ur sig 4,5 miljarder ord om dagen
Har du läst en text helt skriven av en algoritm på sistone? För varje dag som går blir det allt mer troligt att du har gjort precis det – utan att veta om det.
Förra året imponerade företaget OpenAI:s GPT-3 med vassa skrivskills. Så pass att den fick skriva en debattartikel i The Guardian. Visst, fortfarande med lite mänsklig handpåläggning – men GPT-3 blir förstås bättre för varje dag den får träna. Och träna får den.
Enligt OpenAI så används GPT-3 nu i över 300 appar och av ”tiotusentals” utvecklare. Det i sin tur gör att GPT-3 numer spottar ur sig 4,5 miljarder ord. Varje dag.
Ni vet. Nästan som jag.
OpenAI’s text-generating system GPT-3 is now spewing out 4.5 billion words a day
OpenAI says its text-generating system GPT-3 is now being used by more than 300 companies and tens of thousands of developers, who are collectively generating more than 4.5 billion words a day. It’s an arbitrary milestone, but a clear example of the potential for AI text-generation.
Googles AI utmanar vinnaren av brittiska Dessertmästarna på baktävling
Har Googles AI utmanat vinnaren av brittiska Dessertmästarna på baktävling? Klart Googles AI har utmanat vinnaren av brittiska Dessertmästarna på baktävling.
Google AI is battling a ’Great British Bake Off’ winner in a dessert face-off
A Malteser and Marmite-based concoction is going up against one with soy sauce.
AR/VR
Google Maps får AR-vägbeskrivningar inomhus
Ett rätt givet, men fortfarande, coolt tillägg i Google Maps: AR-vägbeskrivningsfunktionen kan nu användas inomhus. Ja, inte var som helst, men väl på större ställen som flygplatser, köpcentrum och järnvägsstationer. Det är den typen av ställen som får funktionen i några amerikanska städer. Till att börja med, kan vi anta.
Google är inte först med det här, men när det hamnar i Google Maps så blir det förstås något som blir mer lättillgängligt för fler (läs: inte bara technördar). På sätt och vis är den här funktionen faktiskt mer användbar just inomhus, i den här typen av miljöer. Som när man stressad jagar rätt gate.
How to Use Google Maps’ ’Indoor AR’ Directions
Google recently showed off a slate of new Google Maps features Android and iOS users are getting this year. The first is indoor AR directions for Ma
Uber vill göra det enklare att hitta till din beställda Uber med AR
Google håller på att lägga till sin AR-vägbeskrivningsstöd i Google Maps även för inomhusbruk. Nu kan Uber vara på gång att göra något liknande för att underlätta för sina kunder: AR-vägbeskrivningar så att du kan hitta till din Uber.
Uber iOS App Could Soon Include Augmented Reality Directions for Finding Your Driver
Uber appears to be working on an augmented reality walking directions feature designed to help Uber users find the appropriate vehicle and driver in…
Google skapar ett hål som gör det möjligt att se rakt igenom Jorden
SJUKT imponerande. Till och med för att vara Google. Google har skapat ett hål som gör det möjligt att titta RAKT GENOM JORDEN. Ni vet, sånt man drömde om som barn. OCH NU GÅR DET! HEMIFRÅN DEN EGNA BOSTADEN! 😮🤩
(Ja. För alla som har en Android. Men ja ä int bitter.)
https://www.theverge.com/tldr/2021/4/7/22372132/google-ar-web-experience-globe-android-floom