Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 14 2021

Facebook testar överföring av pengar via personaliserade QR-koder. Facebook släpper ny testapp som är en blandning mellan Clubhouse och Instagram Live. WhatsApp lägger till stöd för att hantera produktkataloger via dator. Snapchat på gång att lägga till bildsökbaserade shoppingfunktioner. Hackare har kommit över information om 500 miljoner LinkedIn-användare. Clubhouse gör det möjligt att ge pengar till innehållsskapare.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artikel

Apple, Facebook och framtiden för digital annonsering

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook testar överföring av pengar via personaliserade QR-koder

Ända sedan åtminstone börsnoteringen har Facebooks intäkter delats in i två segment: annonser och allt annat (där annonseringen står för ungefär 100 % av pengarna). Fram till Q3 2019 hette allt-annat-än-annonseringen ”Payments and other fees”. Sedan dess heter den pengapåsen kort och gott ”Other”. Anledningen är förmodligen dels att transaktionsavgifter numer är så försvinnande litet och dels att intäkter från saker som Oculus-prylar är större. Men det är lite ironiskt att Facebook droppade ”payments” samtidigt som de började gasa på riktigt inom transaktionsområdet. Här är ännu en sådan funktion: skicka pengar via QR-kod.

Det handlar alltså om möjlighet att skapa en personlig QR-kod som har som ändamål just att göra det möjligt att kunna skicka pengar mellan två facebookare. Blippa QR-koden och för över pengar. En QR-genväg som del i Facebook Pay, främst tänkt för att skicka pengar mellan privatpersoner. Men en QR-kod kan förstås användas även för att ta betalt som näringsidkare. Vi kan nog anta att det är den långsiktiga tanken. Göra det möjligt för småföretagare att kunna ta betalt, även offline, på ett tänkt enkelt sätt.

En konkurrent till Venmo, alltså. Eller Swish. ”Jag facebookar dig”? Mjaaaavetinte.

https://wersm.com/facebook-is-testing-qr-codes-for-peer-to-peer-payments-in-the-us/

Facebook släpper testappen Hotline - en blandning mellan Clubhouse och Instagram Live

Varför bara göra en Clubhouse-kopia när man kan göra två? Precis så verkar Facebook ha resonerat. Igår släppte Facebooks labbavdelning en ny app: Hotline. En mashup mellan Instagram och Clubhouse, som TechCrunch sammanfattar det.

Likt Clubhouse är Hotline en ljudbaserad chattapp med talare, moderatorer, paneler och möjligheter att låta publiken ställa frågor. Till skillnad från Clubhouse går det att slå på video om man så vill och samtalen spelas automagiskt in. Den som håller i rummet får en ljudfil i efterhand som går att distribuera på andra ställen.

Det intressanta är att i princip alla Clubhouse-kopior som är på gång verkar luta mot inspelningsmöjligheter. Clubhouse argument att inte ha det är att de vill ha "friare" samtal, utan att man ska behöva vara orolig att materialet spelas in och sprisdas efteråt. Men ska jag vara lite krass så tror jag att det mer handlar om att Clubhouse saknar ett bredare ekosystem av delningsplattformar som exempelvis Facebook och Twitter har. Clubhouse satsar på FOMO-kortet i en förhoppning om att folk ska komma dit, på utsatt tid (typ).

Jag misstänker att precis det kommer ligga Clubhouse i fatet på sikt (plus att jag tror att de kommer lägga till mer stöd för efterhandsspridning. Om de inte blir uppköpta först).

https://techcrunch.com/2021/04/07/facebook-tests-hotline-a-qa-product-thats-a-mashup-of-clubhouse-and-instagram-live/

WhatsApp lägger till stöd för att hantera produktkataloger via dator

WhatsApp fortsätter att ta e-handelssteg. Igår fick appen, eller rättare sagt företagsdelen WhatsApp Business, två nya funktioner. Den ena är en rätt basal e-handelsgrej. Det går att dölja produkter som inte finns i lager (säger en del om att WhatsApp än så länge inte är en… jättesofistikerad e-handelsplattform). Den andra nyheten är i sig också rätt lite kan tyckas: handlare kan hantera sina WhatsApp-uppladdade produktkataloger via webbläsaren i en dator.

WhatsApp började sitt liv i mobilen och det var förstås en stor anledning till att Facebook var villiga att kasta hysteriskt mycket pengar efter appen när de köpte den. WhatsApp var en mobil tjänst som framförallt var stor i de delar av världen som hoppat över de senaste 40 åren och gått direkt från papper och penna (eller muntliga traditioner) till mobilen - utan att passera skrivmaskin och dator.

Det har därför varit fullt logiskt för Facebook att satsa på e-handel helt via mobilen för WhatsApp. Målgruppen för e-handelsfunktionaliteten är primärt småhandlare som i många fall säkerligen inte ens äger en dator. Så varför datorstöd nu?

Två anledningar: den ena är att bara för att man hoppade över datorn rent bildligt som samhälle så betyder det förstås inte att människor inte senare kan köpa en dator när man har råd och behov. En dator är fortfarande ett bättre sätt att hantera den här sortens handgrepp. Den andra handlar om att WhatsApp sannolikt nu börjar sikta högre. Man vill helt enkelt att fler företag ska använda WhatsApp för sin försäljning. Även större och mer etablerade företag.

WhatsApp announces new Business features for e-commerce

It is just about a month away from enforcing its new privacy policies, which landed it in trouble with users and the Indian government. These allow the company to share some data with partnering business, which the Indian government has asked the Delhi High Court to block

Snapchat

Snapchat på gång att lägga till bildsökbaserade shoppingfunktioner

Snapchat fortsätter (även de) med att ta allt fler steg in på shoppingområdet. Nu kommer uppgifter från The Information att Snapchat är på väg att lägga till en funktion liknande det som redan finns hos exempelvis Pinterest: få rekommendationer på plagg att köpa baserat på en bild.

En funktion som ska bli möjlig via Snap-köpet Screenshop i höstas - en Kim Kardashian-baserad app där användare kan ladda upp bild på en outfit och få förslag på var man kan köpa den (ja, eller liknande plagg).

En rätt given funktion i en så bild- och kamerabaserad app som Snapchat. Men även om det förstås är lite AI-magic även i att ladda upp en bild och få shoppingförslag så känns det lite… yxigt. Inte minst som Pinterest redan har stöd för att ta en bild direkt med appens inbyggda Lens-funktion och få fram något liknande som det Snap nu kan vara på gång att lägga till. Med tanke på att Snap, som bekant, är ett kameraföretag så misstänker jag att Pinterest-lösningen är lite miniminivå.

I maj kanske vi får veta mer. The Information gissar att den nya bildsökshoppingfunktionen kommer att presenteras under Snaps nästa utvecklarkonferens, som går av stapeln då.

https://www.theinformation.com/articles/snap-acquires-screenshop-app-to-fuel-shopping-push

Snapchat jobbar på sätt att runda Apples appspårningsbegränsningar

Apple är just nu sådär populära bland världens alla annonseringsföretag. Förutom att Apple gått i bräschen, åtminstone bland de stora techbolagen, vad gäller att skrota tredjepartskakan så är det snart dags för Apples nya appvillkor, som gör att iOS-appar måste börja be sina användare om lov innan de börjar annonsspåra. I Kina finns redan en teknik för att runda det här (CAID) - och Apple har redan slagit ned på de appar som använder den här lösningen. Det verkar inte stoppa Snap från att försöka hitta på något liknande.

Det är Financial Times som har kommit över interna Snap-dokument som visar att Snap har försökt få till en lösning som använder data från annonsanalysföretag, inklusive aggregerade IP-adresser, som sedan korskörs med Snaps egen användardata. Lösningen ska heta ”sannolikhetsmatchning” och känns väldigt mycket Google.

En blandning av Googles FLoC, att rikta personliga annonser utan personlig information baserad på jättelika lookalike-målgrupper, och det Google arbetar med för publicister, ett lösning där publicister kan ladda in sin förstahandsdata till Google Ads för att utnyttja funktionaliteten i Ads på den egna sajten.

Skillnaden mellan det Google och Snap gör är att… de sistnämndas upplägg sannolikt inte kommer att gillas av Apple. Snap försöker ju få till det Apple vill stoppa: spårning av användare mellan olika internettjänster utan användarnas vetskap och samtycke.

Och är det något Apple har visat senaste året är att de inte drar sig för att dra fram stora släggan även när väldigt populära appar får för sig att bryta mot Apples regler (’host* Epic Games *host*).

När det här nu har kommit upp i ljuset så kan vi tänka att Snap inte kommer att gå vidare med det här. Åtminstone inte utan dialog med Apple.

Vi kan väl anta att rundningslösningarna från Kina och Snap är långtifrån de sista som kommer att dyka upp. Vi kan också anta att några kommer att komma upp till ytan efter att de har kunnat köra ett tag. Det är därmed ännu ett exempel på hur företag med näbbar och klor försöker rädda en obsolet affärsmodell istället för att lägga energin på att jobba mot framtiden.

Extra ironiskt är det förstås att det visar sig att just reklambranschen är lika stockkonservativ som alla andra när det väl kommer till kritan.

Snapchat Admits Researching Workaround to Circumvent New iPhone Privacy Controls

Instant messaging app admits running extensive program which would avoid new iPhone privacy controls, but says it always intended to abandon it.

LinkedIn

Hackare har kommit över information om 500 miljoner LinkedIn-användare

Håhåjaja. Det verkar som att det just nu är väldigt trendigt att skrapa data från stora sociala plattformar. I helgen avslöjades det att hackare kommit över 533 miljoner användares data från Facebook och nu är det dags för den här plattformen. Hackare ska ha kommit över 500 miljoner LinkedIn-användares information. Information som nu finns till salu för den som är sugen på att köpa.

Hackaren har läckt 2 miljoner användares information helt fritt för att bevisa att hen verkligen sitter på datan och LinkedIn har bekräftat att: jorå, så är det. Datan kommer från LinkedIn. Saker som telefonnummer, e-postadress, namn, arbetserfarenhet och mer. Typ det som finns i profilerna kan man anta.

Hur mycket är då 500 miljoner LinkedIn-användares data värd? Minst ett fyrsiffrigt belopp. Sannolikt i Bitcoin. Vilket i så fall skulle innebära sisådär minst en halv miljard kronor. Vilket är… en del. (Yay us!)

LinkedIn verkar använda ungefär samma försvar som Facebook. ”Det är inte säkert att det hände nu”. Men, tja, telefonnummer och e-postadresser ändrar man ju för det mesta inte jätteofta… Med tanke på hur sällan de flesta är inne på LinkedIn så är nog den mesta profilinformationen rätt… statisk. Känns alltså som en milt sagt svajig reaktion. Och eftersom LinkedIn ägs av Microsoft så är det förstås milt sagt anmärkningsvärt att ett så här stort intrång kunde ske.

500 miljoner. Färre än 533 miljoner. Men med tanke på att Facebook har över 2,5 miljard användare och LinkedIn har 740 miljoner så är LinkedIn-intrånget relativt sett rätt mycket större. Det innebär det i runda slängar att två tredjedelar av alla LinkedIn-medlemmars profilinformation kan snurra runt på internetet nu eller inom kort.

Det i sin tur innebär att det är mer sannolikt än inte att du är drabbad (går att kolla upp via exempelvis Firefox Monitor, att se om din mejladress varit med i den här dataläckan eller inte).

Oavsett kan det vara idé att byta lösenord. Och vi har väl alla tvåfaktorsautentisering påslaget, eller hur?

Hackers scraped data from 500 million LinkedIn users - about two-thirds of the platform's userbase - and have posted it for sale online

LinkedIn said "the posted dataset appears to include publicly viewable information that was scraped from LinkedIn," and it is investigating.

Clubhouse

1,3 miljoner Clubhouse-användares information har skrapats och är till salu

Så är det dags för Clubhouse att göra en Facebook och en LinkedIn. Alltså drabbas av att stora mängder användardata läcker ut och kan finnas till salu på nätet. Okej, 1,3 miljoner användares information är visserligen… lite mindre än Facebooks 533 miljoner och LinkedIns 500 miljoner. Men så är ju Clubhouse också… något mindre.

Var det en hackerattack? Var det en läcka? Egentligen? Artikeln går igenom argument för varför det här nog inte var en hackarattack utan bara en ”skrapningsattack”. Alltså att någon har tankat ned användarinformation via Clubhouse-API:et - information som dessutom ska vara ”publik”. Alltså mer eller mindre det som syns i användarprofilen och inte exempelvis telefonnummer.

Och det kan säkerligen stämma. Rent strikt formellt och tekniskt. Men för normalanvändaren så är nog det hårklyveriet mindre intressant. Inte minst som att det verkar som att Clubhouse har lagrat användarna i nummerordning, vilket gjorde det enkelt att gissa och därmed ladda ner en hel radda användarprofiler hyfsat enkelt.

Så det är ännu en sak som kan staplas på kritiken mot Clubhouses hantering av säkerhet, oavsett om det har handlat om ett ”riktigt” intrång eller inte.

Clubhouse "Leak" Might Be a Simple Data Scrape

The Clubhouse "data leak" has the hallmarks of a scraper bot downloading public information, appears to not be a hack.

Twitter uppges ha förhandlat om att köpa Clubhouse för 4 miljarder dollar

Jajamensan. Hand upp alla som är förvånade!

Twitter reportedly discussed buying social audio app Clubhouse for $4 billion

Twitter reportedly looked to acquire Clubhouse for $4 billion, according to a Bloomberg report. The news comes after Clubhouse reportedly started looking for new funding at a $4 billion valuation.

Clubhouse gör det möjligt att ge pengar till innehållsskapare

Som sagt. Clubhouse är sociala medier på speed. Samma mönster som övriga sociala medier bara mycket fortare. Senaste nyheten: betalmöjlighet. Möjlighet att ge pengar till sina favoritpratare eller favoritmoderator.

Clubhouse: lägger till betalfunktion innan den har lämnat betastadiet. LinkedIn: har det fortfarande inte efter 18 år.

Just sayin.

Clubhouse launches payments so creators can make money | TechCrunch

Clubhouse, a one-year-old social audio app reportedly valued at $1 billion, will now allow users to send money to their favorite creators -- or speakers

Pinterest

Pinterest uppges förhandla om att köpa VSCO

Vad är väl roligare än att spekulera om kanskeförhandlingar som leder till kanskeuppköp? Här är ännu ett bland de sociala medierna: enligt uppgifter förhandlar Pinterest om att köpa VSCO.

Vad är VSCO kanske du undrar? En app för att dela och redigera bilder. Typ Instagram. Och typ en anti-Facebook. Ja, eller de flesta nya sociala medier säljer in sig ungefär så, vilket i VSCO:s fall handlar om att tjänsten varken visar antalet gilla-markeringar eller hur många följare någon har. Vilket i sin tur verkar vara en stor del i varför appen har blivit populär bland tonåringar. Vilket förmodligen är en stor anledning till att Pinterest är intresserade. Målgruppen snarare än tjänsten och tekniken, alltså.

Samtidigt är VSCO trendmässigt helt i linje med den allmänna utvecklingen, inte minst bland sociala medier. Allt mindre fokus på de snabba tillfredsställelsekickarna, inte minst för att visa att man tar hela diskussionen om mental hälsa i samband med sociala medier på allvar. Och krasst talat för att tjänsterna börjar inse att mer djupgående engagemang är bättre för affärerna på lång sikt.

Pinterest is reportedly in talks to acquire VSCO

NYT sources claim Pinterest and VSCO could team up.

Houseparty

Houseparty kan liveströmma Fortnite-spelande

Ännu en tjänst kliver in på spelströmningsarenan: Houseparty får stöd för att liveströmma Fortnite-spelande. Dessutom till rum med upp till nio andra vänner. Det som redan finns, fast tvärtom (det går redan att se Houseparty-videochattar inuti Fortnite).

De här integrationer är inte alls oväntade, med tanke på att Houseparty sedan 2019 ägs av just Epic Games. Men de är också del av en betydligt större trend. Ja , eller egentligen två. Dels spel blir allt viktigare som sociala medier och dels att gränserna mellan spel och de ”traditionella” sociala medierna suddas ut allt mer.

Fortnite users can now livestream gameplay to Houseparty's social video app | TechCrunch

Houseparty, the social video app acquired by Fortnite maker Epic Games in 2019, has just announced a major new step in terms of integrating these two

Signal

Chattappen Signal testar funktion för att skicka kryptopengar till vänner

Kryptovalutor kliver allt närmare ett verkligt mainstreamgenombrott. Inte minst genom att företag som Visa och Mastercard kommer börja testköra kryptotransaktioner i sina nätverk eller att betalplattformar som Paypal har lagt till stöd både för att handla kryptovaluta och betala med den hos vanliga handlare. Här kommer ännu en pusselbit i kryptofolkhemsmotivet: chattappen Signal testar möjlighet att skicka kryptopengar till vänner.

Ja, eller i dagsläget är det bara en av kryptovalutorna som fungerar: MOB, del av MobileCoin-nätverket. Ett nätverk som Signal är nog med att poängtera ”fokuserar på integritet”. Det innebär att Signal inte har insyn i din MOB-plånbok, utan agerar alltså bara gränssnitt och mellanhand.

Att se hur det faller ut - även om det känns som ett ”när” och inte ett ”om” det här blir hyfsat normalt vardagsförfarande. Men även om Signal har kommunikationsgränssnittet och användarna så känns det spontant som att exempelvis Paypal är bättre på att adressera det som krävs för att normalanvändare ska känna att kryptovalutor är något att engagera sig i: inbyggd ”växel” som gör det mindre viktigt att låsa sig vid en valuta.

Signal is testing a payments feature that lets you send cryptocurrency to friends

Signal is getting into the payments game with a new beta test for sending cryptocurrency in its mobile apps. The test is only live for those in the UK and only supports the MobileCoin protocol and its MOB currency.

Mark Zuckerberg använder konkurrent-chattappen Signal

Det här är jätteroligt. Ni vet den senaste massive Facebook-läckan (well, senast publikt åtkomliga - läckan har några år på nacken)? Den där 500 miljoner Facebook-användares data läckte ut först på den mörka webben och sedan gick att få tag via vanliga webben? Den där det visade sig att ett av telefonnumren som läckte ut var Mark Zuckerbergs? Nu visar det sig dessutom att Mark Zuckerberg använder… Signal. Alltså en konkurrent till WhatsApp och Messenger. Och överlag ett säkrare alternativ.

Visst. Finns garanterat tråkigt rationella skäl - som att Zuckerberg vill få egen hands on-erfarenhet när Facebook ska kopiera (säg hej till Zuckerbergs Clubhouse-närvaro). Men nu struntar vi i tråkigt rationella skäl och nöjer oss med att konstatera att Mark Zuckerberg använder en konkurrerande, säkrare chattappen än dem han själv bossar över.

Mark Zuckerberg is using Signal, according to phone number leaked in Facebook hack

A cybersecurity researcher discovered that Facebook CEO Mark Zuckerberg has a signal account, using data obtained from a Facebook hack in 2019.

Reddit

Reddit tittar på egen Clubhouse-funktion

Tittar även Reddit på att ta fram en egen Clubhouse-kopia? Klart även Reddit tittar på att ta fram en egen Clubhouse-kopia.

Reddit is secretly exploring a Clubhouse-like voice chat feature

The new feature for subreddits, still in early development, appears to be part of Reddit's "power-ups" program.

Övrigt sociala medier

Twitter och Snap investerar i indiska ShareChat

Häromdagen spekulerades det i Twitter ska ha förhandlat om att köpa Clubhouse. Om det stämmer och om det i så fall kommer att sluta i uppköp vet vi förstås inte. Det vi däremot vet är att Twitter har plöjt ner pengar i en annan social plattform: indiska ShareChat. Dessutom i fint sällskap: Snap är också med i samma finansieringsrunda (plus Tiger Global Management, kopplade till Archegos-aktiekraschen häromdagen). Däremot verkar Google inte ha velat vara med, något det spekulerades i för ett par månader sedan.

Och ja, Twitter, som redan tidigare investerat i ShareChat, ska ha försökt köpa ShareChat.

Ännu ett tecken på hur gärna de stora västtechbolagen vill in i Indien. Och Sharechat har något som många andra inte har: lokalanpassningar på 15 indiska språk. Viktigt för närvaro i landet. Men ShareChat sitter också på en annan tjänst, som kanske är den största anledningen till att Twitter och Snapchat är sugna på att investera: ShareChat sitter också på Moj. En av kortvideoapparna som hoppas fylla tomrummet som TikTok-förbudet i Indien lämnade efter sig.

https://www.techinasia.com/twitter-snapchat-lead-502m-indian-social-media-app


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *