Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 20 2021 – del 2

Pinterest släpper nya formatet Idea pins. Google Maps får stöd för kontextuella visningslägen. Apple och Amazon höjer ljudkvaliteten i sina musiktjänster utan att höja priset. WarnerMedia och Discovery går ihop och bildar ny strömningsjätte. Spotify och Storytel börjar samarbeta om ljudböcker. Spotify lanserar tjänst för virtuella konserter.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Pinterest

Pinterest släpper nya formatet Idea pins

Ännu ett intressant format från Pinterest: Idea pins. Som artikeln konstaterar: TikTok möter stories. Det gör det möjligt att skapa videos, men även annat slags innehåll. Den som använder den nya funktionen har totalt 20 ”sidor” till sitt skaparförfogande. Kortvideo blandat med högersvepande i ett nytt behållarformat. Ja, eller kanske än mer korrekt: ett nytt storytellingformat.

Idea pin är en vidareutveckling av de Story pins som Pinterest började testa i höstas – och är på sätt och vis nästa generations stories. En möjlighet för innehållsskapare att ha sin alldeles egna kortvideofestival. Ja, nästan åtminstone.

Nu är det ett allmänt format och hur det faktiskt kommer att användas är det som vanligt användarna som bestämmer. Men det ligger förstås nära till hands att tänka att Pinterest har haft shopping (förstås) som främsta användarscenario även här. Kan förstås användas till saker som bakom kulisserna-innehåll, men känns som klippt och skuret för att presentera, tja, en kollektion i ett sammanhållent, delningsbart format.

https://techcrunch.com/2021/05/18/pinterest-introduces-idea-pins-a-video-first-feature-aimed-at-creators/

Signal

Nedladdningarna av Signal och Telegram fortsätter rusa, WhatsApp rasar – eller?

Nya siffror om chattappsnedladdningar. Telegram och Signal fortsätter rusa. Med 98 respektive 1192 % sammantaget för årets första fyra månader. WhatsApp? Minus 43 %.

Vi kan med andra ord konstatera att de nya kings of the chat hill alltså är de två integritetsfokuserade apparna och Facebook har sladdat ner i diket. Eller?

Ja, enligt Sensor Towers siffror så backar WhatsApp. Ja, nedladdningstakten alltså. Nedladdningarr är ju som bekant inte alls samma sak som användning. Är man världens mest använda chattjänst så lär du förstås få slut på användare förr eller senare. Och trots nedladdningsraset så var det totala antalet WhatsApp-nedladdningar fortfarande långt över den totala siffran för Telegram och Signal.

Men WhatsApp-faktorn har förstås bidragit till konkurrenternas framgångar, det syns på januarisiffrorna. När diskussionen om WhatsApps nya användarvillkor, med ökad datadelning med Facebook-appen, var som livligast. Vi kan dessutom se att Telegram faktiskt har mindre nedladdningar än för ett år sedan. Vi kan alltså tänka att den – och säkert också Signal – också kommer allt närmare sitt tak.

Nu särredovisar inte Facebook WhatsApp-siffrorna, men jag misstänker att WhatsApp-bojkottandet – precis som övriga motsvarande protester mot Facebook – inte blir särskilt mycket mer än ett litet hack i kurvan.

WhatsApp Rivals See Nearly 1,200% Growth Ahead of Privacy Policy Deadline

Sensor Tower data reveals that WhatsApp installs declined year-over-year while competitors Signal and Telegram saw a surge in early 2021.

Teams

Microsoft Teams släpps i version för privatpersoner

I veckan presenterade Zoom en ny evenemangsplattform. Tanken är att du ska kunna ha Zoom som hubb för ditt videoinnehållskapande – inklusive möjlighet att ta betalt. Zoom går alltså bortom att vara en konferensplattform till att bli ett ställe där du kan hänga även utanför arbetstid. Ja, det är åtminstone vad Zoom hoppas på.

En stor anledning att Zoom gör det här är förstås att bättre stå sig i konkurrensen med andra samarbetsplattformar. Men övriga samarbetsplattformar gör liknande förflyttningar, eftersom man vill att användarna ska lägga mer av sin totala tid här. Den här veckan presenterar Microsoft sin lösning för att göra Teams till något som även ”vänner och familjer” ska kunna använda.

Det innebär att Teams får ett gäng funktioner mer skräddarsydda för kommunikation utanför arbetslivet – och självklart går det enkelt att växla mellan sina båda personligheter: jobbjaget och privatjaget.

Det företagen som Slack, Microsoft och Zoom hoppas på är samma sak som exempelvis Facebook hoppas på. Fast tvärtom. Att man blir så van vid ett gränssnitt att man gärna tar med sig det in i andra aspekter av sitt liv. Något som i Facebooks fall handlar om samarbetsplattformen Workplace.

Men, ja, det resonemanget ger förstås inte garanterad succé. Återstår alltså att se hur privat-Teams landar.

Microsoft Teams is ready for ’friends and family’

Microsoft Teams is well-known as a competitor to Slack for workplace communications, but almost a year ago the company announced it was also getting some features geared at using it with family or friends. After a long preview period, Microsoft is announcing that Teams is now available to anyone and free for personal use.

 

Sök/SEO

Google Maps får stöd för kontextuella visningslägen, säkrare vägbeskrivningar och visning av hur mycket folk som är i olika områden

Så var det dags för Googles I/O-konferens igen, efter att alltihop ställdes in den här gången. Det innebar bland annat att Google presenterade några nya, smarta funktioner för Google Maps.

Säkrare vägbeskrivningar: Google kommer försöka ge vägbeskrivningar som inte passerar områden där ”hårda inbromsningar” är vanliga och nya, mer detaljerade kartor kommer att visa övergångsställen och rödljus.

Maps visar hur mycket folk det är i olika områden: Funktionen som visar hur mycket eller lite folk det är i olika butiker och restauranger utökas nu till att också gälla hela områden.

Kontextuella kartor: En rätt självklar förbättring. När jag ser den. Google Maps kommer att börja anpassa vilka platser som visas beroende på tid på dygnet. På morgonen lyfts kaffeställen fram och på kvällen premieras restauranger, exempelvis. Är du på semester får du se mer sevärdheter.

Den sistnämnda gissar jag kommer lära sig av dina vanor och på sikt lära sig exakt när på dagen du letar kaffeställen.

Get around and explore with 5 new Google Maps updates

From safer driving to easier exploring, here are five updates to Maps for when you’re on the move.

Google skrotar AMP-symbolen i sökresultatet

Laddningstid, laddningstid, laddningstid. Så kan man rätt mycket sammanfatta nära nog alla större algoritmförändringar som Google har gjort i sin sök senaste åren. Allt mer fokus på att sidor laddar snabbt, inte minst i mobilen. Även i den kommande stora sidupplevelseuppdateringen så är hastighet, förstås, en viktig faktor. Sega sidor är sjukt dålig användarupplevelse.

Som ett försök att driva på det här så lanserade Google för några år sedan AMP (Accelerated mobile pages) som ett svar på Facebooks Instant articles. Båda är format som laddar betydligt snabbare än till och med de mest mobilanpassade sajter, av anledningar som att formaten inte tillåter högvis med script och att innehållet, tja, bor direkt hos Facebook och Google.

Men nu gör Google två rätt stora förändringar i samband med AMP. Den ena att det inte är ett krav på att innehåll är skapat i AMP-formatet för att få dyka upp i Top stories-karusellen och den andra är att Google skrotar AMP-symbolen i sökresultatet. Inte minst den sistnämnda är en rätt stor symbolisk förändring.

Vill man vara snäll så skulle man kunna spekulera i att det här beror på att den inte längre behövs. Idag laddar alla sidor så snabbt att de inte behövs lyftas fram. Men ska jag vara lite mer krass så tror jag snarast att det är tre andra anledningar som har spelat in.

En är att formatet säkert inte fått det genomslag som Google hade hoppats. Det krävs trots allt lite extra handpåläggning för att anpassa innehållet korrekt om man vill ha kontroll över hur slutresultatet blir. En anna är att användarna säkert inte heller gått igång lika mycket som Google väntat sig. Den tredje, och kanske mest troliga, är att Google gör det här som en del av regleringspressen som just nu väger tungt på techgiganterna. Det är inte bara bra att premiera egna, exklusiva format på en plattform där man själv serverar resultaten. Framförallt är det inte bra att hightlighta dem.

Lär väl i det stora hela inte bli en särskilt dramatisk förändring. Jag kommer nog sakna den, däremot. Ser jag AMP-symbolen i träfflistan så är det större chans att jag trycker på en sådan träff – även om den inte är först.

Istället säger Google att de ”fortsätter testa andra sätt för att identifiera innehåll med bra sidupplevelse”. Blir alltså intressant om Google kommer gå så långt att även den typen av innehåll skulle få en ikon i sökresultatet.

Google Ditches AMP Badge In Search; Will It Matter? [Survey Results]

AMP will not be a requirement to rank in the Top Stories carousel, and Google will retire the AMP icon. Here’s what it all means.

Google släpper News Showcase i Indien

Google fortsätter rulla ut sin nyhetsprodukt News Showcase. Senaste land: Indien. Google har säkrat avtal med 30 publicister i landet.

Att Google öppnar News Showcase i ännu ett land, även om landet är 2020-talets förmodligen viktigaste tillväxtland, kan förstås tyckas sådär spännande. Men Google börjar allt närmare en produkt för global intäktsdelning med publicister. Och det kommer påverka internet som vi känner det.

Visst. Det Google gör – och för den delen även Facebook – handlar förstås inte om att företagen egentligen vill dela intäkter med någon annan. Alls. Tvärtom är det ett försök för Google att sätta upp en intäktsdelningsmodell på sina egna villkor. Villkor som Google hoppas ska bli mindre kostsamma än det som EU:s upphovsrättsdirektiv och en lag i Australien från början av året har ritat upp.

Publicister måste dessutom specialanpassa sitt innehåll för att fungera i News Showcase, vilket innebär att det är ett format som kommer gynna Google på fler sätt än att få ner kostnaden för nyheter. News Showcase är ännu en pusselbit i Googles strategi att slippa skicka trafik till någon annan sajt. Alls.

Google floats News Showcase in India with top publishers

Google has sealed agreements with 30 Indian publishers to offer access to some of their content

 

Strömmade medier

Apple och Amazon höjer ljudkvaliteten i sina musiktjänster utan att höja priset

Förra veckans rykten visade sig stämma. Åtminstone till hälften. Det bidde inga nya Airpods från Apple den här veckan (then again, veckan har ju precis börjat…), men det bidde däremot en uppgradering av ljudkvaliteten i Apple Music. För första gången kommer Apples strömningstjänst (eller iTunes, för den delen) att erbjuda okomprimerad musik. Bättre kvalitet, alltså. Och som av en händelse gick Amazon ut nästan exakt samtidigt med samma besked.

Ja, eller högre ljudkvalitet har Amazon haft i två år vid det här laget. Men nu kommer det ingå i ordinarie Amazon Music Unlimited-abonnemang istället för att kosta extra som tidigare. Timingen känns milt sagt anmärkningsvärd med tanke på att det är precis vad Apple nu också erbjuder: lossless som ingår i vanliga Apple Music-abonnemanget och alltså inte kostar extra.

För Amazon är det 16/44 (cd-kvalitet) eller 24/192 (audiofil-kvalitet) som gäller medan Apple utöver dessa två alternativ också erbjuder 24/48. Alla tre är oavsett hyfsat rejäla till riktigt rejäla steg upp från 320 kbps mp3:or.

Det här är väl definitiva spiken i kistan för Tidal. Och är dessutom extremt dåliga nyheter för Spotify, som garanterat hade planerat att ta extra betalt för den högre kvaliteten när de gör motsvarande förflyttning.

Apple to add lossless audio to Apple Music at no additional cost | TechCrunch

Apple has announced that it is adding some new features to its music streaming service Apple Music. Starting next month, users will find some new options,

Apple drar igång affiliateprogram för sin nya podcastprenumerationstjänst

Ett… inte helt givet initiativ från Apple. Ett affiliateprogram. För poddar. Betalpoddar.

Ja, nu är själva programmet i sig inte nytt, det har redan stöd för andra Apple-tjänster. Men att Apple skulle rulla ut det även för podcasts var inte helt självklart.

Det är alltså ett tillägg som landar i samband med Apples nya prenumerationsprogram för podcasts, där poddare precis som apputvecklare ska kunna ta betalt för poddar. Funkar som affiliateprogram gör mest: driv trafik som leder till konvertering och få del av intäkterna. Varje konvertering ger 50 % av en månads prenumeration på podden (så varje prenumerant en affiliate drar in till en podd med en månadsavgift på 5 dollar ger 2,50 dollar i kickback). Och ja, poddare kan själva gå med i programmet och därmed alltså kunna tjäna lite extra. Typ.

https://techcrunch.com/2021/05/20/apple-launches-an-affiliate-program-for-paid-podcast-subscriptions/

Amazon lanserar nya strömningstjänsten MiniTV bara i Indien

Ännu ett innehållsinitiativ från Amazon: MiniTV. Dessutom ännu en annonsfinansierad tjänst, som inte har något prenumerationsalternativ. Likt IMDB TV, alltså.

Och det finns ännu en parallell mellan IMDB TV och MiniTV: nästan samtidigt som IMDB TV flyttar ut från sin plats i vanliga Amazon-appen och får en egen app så tar MiniTV dess plats i Amazons shoppingapp. Om MiniTV får snurr så kan vi anta att den kommer att följa i IMDB TV:s appspår på sikt.

Vad får då indierna i MiniTV? Gammal skåpmat, kombinerat med innehåll som ser ut att vara rent shoppingdrivande. Kommer däremot att komma ”nytt och exklusivt” innehåll för MiniTV längre fram.

Amazon fortsätter alltså flytta fram sina innehållspositioner. Och framförallt få in en ordentlig fot i Indien, där stora hemmaplanskonkurrenten Walmart redan har kommit rätt långt via sitt uppköp av Flipkart. Och ja, bara det att MiniTV bor i vanliga shoppingappen är förstås för att Amazon vill ge den mer skärmtid. Ju oftare användare öppnar den, desto oftare påminns de om shopping-Amazon och desto oftare finns det chans att det slutar i köp.

Amazon debuts free video-streaming service MiniTV in its India app

The new MiniTV streaming service is contained within Amazon’s India app, which should allow the e-commerce giant to gauge how well streaming content can drive sales on its shopping platform.

WarnerMedia och Discovery går ihop och bildar ny strömningsjätte

Idag bildades ännu en videoströmningsjätte (ja, om affären inte stoppas av konkurrensskäl): WarnerMedia och Discovery går ihop i ett nytt bolag. Det betyder att teleoperatören AT&T slutar med in ambition att få in innehåll som en integrerad vertikal i sin distributionsverksamhet.

Det här innebär att CNN, Warner Bros och HBO (inklusive strömningstjänsten HBO Max) nu alltså får samma hem som Discoverys olika kanaler. De båda bolagens strömningstjänster har idag runt 80 miljoner prenumeranter – att jämföra med 208 miljoner för Netflix och 104 miljoner för Disney+.

Men vad det här också innebär är att videoströmningskriget redan har skördat sina första offer (ja, eller två om man räknar in Quibi, men de stackarna han knapp börja krypa innan de plockade ned skylten). Det gick dessutom fortare än vad jag trodde.

Vid det här laget känns det som att videoströmning har funnits nästan hur länge som helst, men det var först i slutet av 2019, eller egentligen 2020, som Netflix på riktigt fick konkurrens. Och nu börjar alltså konsoliderandet – bara något år senare.

AT&T is merging WarnerMedia with Discovery to create a new media giant

AT&T is merging its media business, WarnerMedia, with Discovery to create a new media giant. Between them, the two companies operate a range of TV channels and media brands, from CNN to HBO to the Warner Bros. movie studio, HGTV, the Food Network, and TLC.

Spotify och Storytel börjar samarbeta om ljudböcker

Nytt, lite oväntat samarbete. Spotify och Storytel börjar samarbeta kring ljudböcker. Det har spekulerats ett tag om att Spotify även skulle ge sig in på det här ljudområdet – och nu sker det alltså. Visst, inte helt i egen regi, det bygger på en lösning som ger möjlighet att lyssna på Storytels innehåll via Spotifys gränssnitt genom att koppla ihop sina konton.

Känns med andra ord som en lite yxig lösning – vilket nog också är anledningen till att vi kan anta att det här inte är slutdestinationen utan startpunkten. Men frågan är förstås: vad är fortsättningen.

Det tänkta win-win-scenariot handlar om att Spotify får innehåll och någon som fixar rättigheterna i utbyte mot att Storytel får tillgång till Spotifys kundbas. Men med tanke på att det som sagt var krävs konto hos båda tjänsterna så är tröskeln fortfarande rätt hög för Storytels förhoppnings-win.

Men vi kan nog anta att Spotify kommer att jobba vidare med eget innehåll på det här området. Ungefär som de gjort med poddar (och för den delen även musik). Det här blir ett bra sätt att demoköra intresset bland sina kunder kring ljudböcker och hur ljudboksformatet skiljer sig från Spotifys befintliga. I presentation, format och sökbarhet.

Så varför inte uppköp? Jag misstänker att Storytel inte vill. Framförallt att de inte vill låsa sig till bara Spotify. Det här blir alltså även ett sätt för Storytel att demoköra hur ljudböcker funkar i den här typen av strömningstjänster. Spotify är ju trots allt inte den enda ljudströmningstjänsten.

Eller kanske till och med: även om Spotify än så länge är världens största musikströmningstjänst så är de också den enda indien i högsta musikströmningsligan. De övriga är del av jättekonglomerat med väldigt djupa fickor (Apple, Amazon, Tencent, Google).

Det kan med andra ord vara så att även om Spotify säkert vill (och håller på att) bygga upp en egen ljudbokstjänst så behöver de Storytel mer än Storytel behöver Spotify.

De svenska ljudjättarna Spotify och Storytel börjar samarbeta

Ägarna till Storytel kan pusta ut, och kanske även jubla. Hotet från Spotify är undanröjt. De båda bolagen ska nämligen börja samarbeta.

Spotify lanserar tjänst för virtuella konserter

Ett område som börjat bli allt hetare i samband med pandemin har gjort det lite i medieskuggan: liveströmmade konserter. Och då menar jag inte att artister liveströmmar konserter via någon av de etablerade tjänster utan tjänster som är dedikerade åt att bli plattformar som inte bara samlar konserter utan som också tillhandahåller verktyg för att sälja biljetter och ta betalt på ett enkelt sätt. Typ… Spotify för konserter. Vilket som av en händelse är precis vad Spotify presenterade igår.

Okej, nu är Spotify inte ensamma och den här typen av tjänster fanns till delar redan innan världen stängde ned, men nu börjar även de stora plattformarna närma sig segmentet. Och med tanke på att Spotify jagar nya intäktsvägar än den strömmade musiken så känns det här som ett rätt givet tillägg.

Det som däremot är lite intressant är att Spotify erbjuder förinspelade livesändningar. Vilket… kanske inte är så live. Men hej, förinspelade livesändningar är ju inte heller helt nytt.

Det innebär oavsett att Spotify hoppas kunna movieboxsälja livesändningar för 15 dollar per besökare. Oavsett abonnemangsform, alltså. Det i sin tur gör att Spotify säkert hoppas locka även dem som kör annonsabonnemang. Kort sagt få även dem att betala direkt.

Spotify launches a virtual concert series with The Black Keys and more | TechCrunch

The past year has been utterly devastating to the music industry generally, and live music in particular. Artists who make a living touring have been

Spotify börjar med automatiskt textning av podcasts

Ny funktion från Spotify som kommer att rullas ut ”kommande veckor”: automatiskt textning av podcasts.

Till att börja med kommer det att gälla ”några” av Spotifys egna eller exklusiva poddar, men planen är att funktionen ska omfatta alla podcasts på sikt.

Spotify will soon automatically transcribe podcasts

You’ll be able to tap on a section to continue listening from that point.

Spotify kan vara nära att höja ljudkvaliteten

Häromdagen gick Amazon och Apple nästan samtidigt ut med nyheten att de börjar erbjuda hi-fi-kvalitet i sina musikströmningsabonnonemang utan extra kostnad. Och nu har de första bevisen dykt upp på att Spotify kan vara nära att släppa sin motsvarighet, som presenterades i februari.

De två stora frågetecknen när det började florera rykten om att Apple skulle erbjuda Apple Music med högre ljudkvalitet var vad det skulle innebära i faktiskt kvalitet – och vad tjänsten skulle kosta. Nu vet vi. Jag trodde faktiskt att Apple skulle nöja sig med cd-kvalitet (16/44) men de börjar också erbjuda audiofil-nivåerna 24/48 och 24/192. Bättre än cd och i nivå med eller bättre än vinyl, alltså. Amazon har i sin tur två steg: 16/44 och 24/192.

Amazons tjänst har redan funnits i ett par år, så Amazon-nyheten den här veckan handlade inte om kvaliteten utan om priset. De högre kvaliteterna ingår nu i den ordinarie Music Unlimited-prenumerationen, utan att kosta extra. Och precis så mycket extra kostar även Apples kvalitetshöjning: inget utöver det vanliga baspriset för Apple Music.

Båda dessa sätter förstås press på Spotify. De högsta kvaliteterna är inte för normalkonsumenten, men de allt bättre hörlurarna gör att fler och fler kan uppskatta okomprimerat ljud – samtidigt som data börjar bli en mindre flaskhals. Spotify lär ha siktat på att ta extrabetalt för en HD-tjänst. Återstår att se vad de nu gör. Och vad det kommer innebära.

Spotify menu suggests HiFi streaming might launch soon

The launch of Spotify HiFi streaming tier appears to be imminent.

Rotten Tomatoes startar egen strömningstjänst

Tidigare idag skrev jag om att strömningskriget på videosidan har skördat sina första offer. WarnerMedia och Discovery slår ihop sina verksamheter och tjänster i ett nytt gemensamt bolag för att bättre möta konkurrensen från främst Netflix, Disney och Amazon, men även de många mindre tjänster som har poppat upp bara senaste året. Det betyder förstås inte att det är slut på nya spelare som vill försöka slå sig in. Som… Rotten Tomates.

Rotten Tomatoes är förmodligen mest kända som en sajt som samlar betyg på filmer från olika recensionstjänster. Ungefär som en tjänst som Metacritic, alltså. Men Rotten Tomatoes har också skapat eget innehåll – saker som är relaterade till själva recensionsverksamheten – och det är alltså det som nu blir en ny dygnet runt-sajt. Drop in video, alltså. För att använda 2021-Clubhouse-lingo. Eller ”TV” som vi sa förr.

Rotten Tomatoes Is Launching a Linear Streaming Channel

Fandango’s Rotten Tomatoes, eyeing a bigger footprint than movie and TV rating scores, is debuting a 24-hour streaming channel.

Twitch öppnar en badkarskategori

Ha. Twitch öppnar en ny strömnmingskategori: badkar. ”Hot tubs”. Med andra ord en av de just nu stora Twitch-kategorierna. Och en av de just nu mest kritiserade. Twitchare som sänder från badkar. Ja, det är inte badkaret som är problemet, utan kläderna som de som strömmar har på sig. Eller kanske snarare: INTE har på sig.

Det handlar alltså om lättklädda sändningar som ett sätt att få uppmärksamhet – typ mittemellan vanliga Twitch och OnlyFans. Och egentligen är det inte Twitch som har problem med den här trenden, utan annonsörerna. Därav den nya dedikerade kategorin. Så att det alltså ska bli lättare att säkerställa att annonser inte hamnar med den här sortens innehåll.

Och ja. Det känns så väldigt mycket 2021.

https://www.theverge.com/2021/5/21/22447898/twitch-hot-tub-category-launches-amouranth-advertising

Zara Larsson anordnar konsert i spelplattformen Roblox

Fortnite har senaste åren vuxit långt bortom sina spelrötter till att bli en social värld där spel bara är en av aktiviteterna. Visst, fortfarande den största, men anledningarna att besöka Fortnite för annat blir allt fler. Som för att se konserter. Fornite är förstås inte den enda spelplattformen som har testat andra slags evenemang. Roblox, som främst riktar sig till barn, är en annan. Nu är det Zara Larssons tur att köra konserter via Roblox.

Vad ”spel” är blir alltså allt mer luddigt i konturerna. Men det gäller också andra onlinefenomen. Som vad ett ”socialt medium” egentligen är 2021.

Zara Larsson to host album launch event and virtual ’Dance Party’ on Roblox – Music Business Worldwide

Ava Max and Lil Nas X have also performed on the Roblox platform…

Amazon kan köpa filmbolaget MGM

Kring årsskiftet gick det rykten om att Apple var på gång att köpa lejonfilmbolaget MGM, numer kanske mest kända för James Bond-filmerna, som ett led i att öka mängden innehåll i Apple TV+. Nu kan MGM ha en ny friare (ja, eller kanske en till/en som blivit kanske-känd först nu): Amazon. Uppgifter som pekar på att de förhandlar om att köpa MGM för nånstans runt 9 miljarder.

Att MGM vill sälja sig själva har varit på tapeten ett tag. De har haft det tufft ett tag och pandemin har förstås inte gjort läget bättre. Och det är dessutom inte första filmkopplade krisbolaget som Amazon har sammankopplats med senaste året. Under 2020 gick det även rykten om att Amazon var sugna på att köpa USA:s största biokedja AMC.

Båda köpen är fortfarande hyfsat troliga. Amazon satsar allt mer på sin innehållsverksamhet och i senaste kvartalsrapporten fick vi inte bara veta att de här delarna fortsätter gå allt starkare – Amazon meddelade också att 175 miljoner av Primes 250 miljoner medlemmar ska ha tittat på Amazon-videoinnehåll. Då tillkommer dessutom de som INTE är Prime-medlemmar, både i Amazons betaltjänster och de annonsfinansierade videotjänsterna.

För Amazon skulle dessutom ett köp av både MGM och AMC (även om det nog är en väldig högoddsare) också vara en rätt rationell affär. MGM skulle tillföra innehåll till Prime samtidigt som Amazon också skulle kunna utnyttja suget efter sociala upplevelser (extra mycket just i år). De fysiska lokalerna i samband med biodukarna skulle dessutom kunna fungera som ännu fler fysiska platser överlag för Amazon. Exempelvis som platser för ut- och återlämning av e-handelspaket.

Kanske blir det Amazon som disruptar biobranschen? Konstigare saker har hänt.

Amazon is in talks to buy MGM for $9 billion

Amazon has reportedly offered $9 billion for MGM, according to Variety, following a scoop from The Information earlier in the day that suggested a range of $7-10 billion fo a potential deal.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *