Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Detaljhandel/e-handel
Shopify öppnar affiliateprogram för publicister
E-handelsplattformen Shopify har bara senaste veckorna dunkat ut ett gäng nya tjänster och funktioner – inte minst saker som också går att använda för företag som inte i övrigt använder Shopifys tjänster. Här kommer ännu en: ett affiliateprogram för publicister.
Funkar som affiliateprogram gör mest: de publicister som går med i programmet driver trafik till Shopify-e-handlare och får del av transaktionen. Att upplägget kommer precis nu är förstås ingen slump eftersom de stora plattformarna just nu springer benen av sig för att få till avtal och lösningar med publicister. Mycket drivet av aktuell eller kommande lagstiftning (som Googles och Facebooks tecknar nya publicistavtal var och varannan vecka för att betala mindre för nyheter än vad lagstiftningen annars hotar med) men också krasst talat för att få innehåll till egna tjänster (förutom de två nämnda hittar vi också Apple i den här samlingen).
Och just e-handelslösningen har blivit allt vanligare som intäktsväg för just publicister. Visst, tidningar har mer eller mindre alltid handlat om nära relationer med företag och andra annonsköpande organisationer, även i form av rena rabattsamarbeten, men mer eller mindre direktintegrationer blir allt vanligare. Något som förstås också gör gränsen mellan det redaktionella oberoendet och säljavdelningen än mer flytande.
https://www.theinformation.com/articles/shopify-seeks-to-challenge-amazon-through-deals-with-buzzfeed-other-sites
Pinterest samarbetar med American Express för att marknadsföra småföretagare
Nytt samarbete för Pinterest: American Express. De båda företagen börjar samarbeta för att stödja småföretagare som säljer ”post-pandemiprodukter”. Ett ord som inte hade funnits i närheten av min vokabulär före 2020.
Mer specifikt handlar det alltså om de produkter som vi ska känna ett uppdämt behov av att köpa efter mer än ett års hemmasittande. Saker som resetillbehör, kläder och skönhetsprodukter.
Initiativet går under namnet ”Comeback Feature” och är ungefär alltså vad det låter som. Dessutom del av Pinterests egen shop av utvalda och framlyfta produkter. American Express-samarbetet är första gången som Pinterest tar in ett externt varumärke här.
Småföretagarna har techkramats så det står härliga till senaste året. Alla de stora plattformarna har sprungit benen av sig för att lyfta fram dem och ta fram funktioner som ska hjälpa dem att marknadsföra sig och sälja. Så på det sättet är det förstås ett rätt normalt samarbete.
Men det som gör samarbetet extra intressant är något som hände i förra veckan: att Shopify investerar i betalplattformen Stripe. Här handlar det visserligen inte om en tajt relation, men även här är det ett samarbete mellan ett e-handelsgränssnitt och en betalmotor. Och det är garanterat inte det sista vi kommer se på det här området.
American Express Partners With Pinterest To Support Small Businesses
American Express is partnering with Pinterest to launch a new Comeback Feature on Pinterest Shop promoting small businesses.
Interna dokument visar att Amazon har som mål att 6 % av all kontorspersonal ska sluta varje år
En av de viktigaste kompetenserna som krävs i arbetslivet talas det inte särskilt mycket om inom företagsekonomi och ledarskapsutbildningar: förmågan att hitta på krångliga och otydliga omskrivningar för otrevliga delar av verksamheten. Bara att fråga Amazon. Interna dokument har visat att ”pressa 6 % av all kontorspersonal att sluta varje år” blir på amazoniska ”unregretted attrition”. Så… ”oåterkallelig utnötning” på svenska?
Och ja, vi pratar alltså om kontorspersonalen här. Omsättningen på lagerarbetare är redan långt mycket högre. Amazon själva säger förstås att dokumenten innehåller ”utdaterad terminologi”, som med andra ord innebär att Amazon inte säger att dokumenten är fejk. De medger mer eller mindre rakt ut att dokumentet – och framför allt processerna i den – i allra högsta grad har varit och förmodligen är levande.
Det känns lite som lösningen att alltid kapa den sämsta tio procenten. För att alltid säkerställa att den vassaste kompetensen alltid är på plats. Ja, eller för att se till att lönerna hålls nere via lite skönt interntävlande.
Amazon lyfts gång på gång fram som en av 00-talets mesta framgångssagor, men det här är ännu en story som pekar på att Amazon har rätt långt kvar till att bli årets arbetsgivare.
Internal Amazon documents shed light on how company pressures out 6% of office workers
Amazon systematically attempts to channel 6% of its office employees out of the company each year, a target Amazon calls ”unregretted attrition.” Critics say the system resembles the controversial ”stack ranking” practice many companies have abandoned.
Strömmade medier
The Sims anordnar musikfestival
Nästa spelvärld som bjuder in till konsert: The Sims. Ja, nu är det inte första gången som Sims bjuder upp till konsert, men den här gången levlar de upp sitt musikgame – med en hel fastival.
Sims Session innehåller ungefär det man kan förvänta sig av en musikfestival, inklusive chansen att köpa artistmerch. Och precis som varit fallet tidigare för Sims så kommer artisterna som kommer att stå på den virtuella scenen att framföra åtminstone delar av sin spellista på Simlish. Låtarna kommer alltså framföras på Sims-världens eget (låtsas)språk.
Förutom att det här är ännu ett exempel på hur spelvärldar numer har växt långt bortom den spelkärna som var den ursprungliga anledningen att folk började spel. Men Simlish-sjungandet visar också på en annan nyckelkomponent i att lyckas online: inte bara anpassa sig efter målgruppen utan också fullt ut anpassa sig efter målgruppens onlinevärld.
’The Sims 4’ is hosting a (partly Simlish) music festival
Starting on June 29th, EA will host a music festival inside of the Sims 4 that will feature pop star Bebe Rexha, one part of indie band Glass Animals and singer-songwriter Joy Oladokun.
Senaste trailern för Suicide Squad kan bara ses via Youtube-prerolls
Hur får man fler att se på reklam på Youtube? Man lägger innehållet som folk vill se som reklam. Idag landade en ny trailer för nya Suicide Squad-filmen. Finns förstås på Youtube. Men bara som prerolls. Enda sättet att se den är alltså att planlöst trycka sig runt på Youtube och hoppas att trailer dyker upp. Ja, eller någon av dem. Det känns som att trailern dessutom är utspridd över flera klipp.
Oklart om det här är briljant eller riktigt genompuckat.
Men visst. Musikvideon började ju som ett reklamformat som med tiden (tack vare MTV) blev ett eget innehållsformat – som i sin tur omgavs av reklam. Varför inte samma för filmtrailers?
https://www.polygon.com/22543608/suicide-squad-trailer-youtube
IoT – internet of things
Google kan arbeta på ett Apple-liknande spårningsnätverk för prylar
Finns inget så kul sätt att inleda veckan på som lite obekräftade rykten – som att Google kan bygga sin egen motsvarighet till Apples Hitta min-nätverk. Alltså ett, typ, separat IoT-nätverk som kan göra det ännu enklare att hitta borttappade prylar. Android-prylar.
Känns i stort som ett väldigt troligt rykte. Google har redan ungefär samma slags appfunktionalitet som Apple, men ett som bygger på att de enheter man vill hitta är uppkopplade till internet på vanligt vis. Med ett egenkontrollerat nätverk kan man mer precis kontrollera hur hur själva spårninsfunktionaliteten verkar i skarpt läge.
Och, förstås, det andra användningsområdet för ett nätverk som mer precist kan lokalisera enheter. Ja, eller de andra användningsområdena. Ungefär allt som inte har med just borttappade mobiler att göra. Men där Google förstås har en större förtroendeuppförsbacke än Apple. Google har ju som bekant historiskt varit betydligt mer… frikostiga med att berätta det mesta om sina användare. Även för externa företag.
Google Could Bring Find My Device Network to Android
Google may be working on device locating network functionality similar to Apple’s ‘Find My’ network. A string of code associated to a network for finding Android devices has been reportedly found in the latest version of Google Play Services app.
Mobilt
Google och Jio släpper billig Android-mobil i Indien
Milt sagt stora nyheter: Google släpper en billig Android-mobil i Indien tillsammans med lokala Jio. Ja, inte nyheten i sig – det har varit på gång sedan de båda företagen inledde samarbete förra året – men att den nu har presenterats.
Mobilen, JioPhone Next, är uttalat Made for India (well, döh) och ska vara en billig smartmobil som siktar in sig på den indiska delen av nästa miljard internatanvändare. De som alltså tar steget från 3G, eller kanske till och med 2G, och gamla ”Nokia-mobiler” till portabla fickdatorer. Då vill självklart Google vara med och leka.
Känns spontant som en mobil som har… något större möjligheter att flyga än Googles egna Pixel-mobiler. Och då inte framförallt för att det nu är en billig mobil, även om det förstås är en viktig del – utan att Google den här gången är med och tar fram en mobil för målgruppen och inte en byggd för de egna ingenjörerna.
Google and Jio reveal a low-cost smartphone that’s ’made for India’
Google has unveiled its first Android smartphone built jointly with Jio, the Indian mobile network it acquired a stake in last year.
Tre av fyra iOS-användare säger nej till att bli annonsspårade
Hur går det egentligen med appspårandet i iOS 14.5, mer specifikt: hur många har egentligen sagt ja och nej till att bli annonsspårade? Tidiga siffror från USA visade på ett riktigt mardrömsscenario: 96 % nej. Men målgruppen då var alltså de som var snabba att uppdatera sin mobil och som, kanske lite fördomsfullt, är lite mer aktiva i att jobba med integritetsfunktioner. Nu har Flurry Analytics tittat på en längre tidsperiod, senaste kvartalet, och det ser både bra och dåligt ut.
Det bra för marknadsförare är att siffran på hur många som säger ja är rätt stabil. Det dåliga är att 3 av 4 användare har sagt nej till att bli spårare. I USA är det ännu värre: 84 % nej.
Nu är det här bara en undersökning och jag är inte helt säker på om Flurry har mätt användare som har sagt nej eller hur många gånger användare har sagt nej (den som säger nej kan säkert säga nej för de flesta appar och omvänt). Känns som att det ska handla om användare på förklaringen, vilket är en mer relevant siffra.
Känns som att ja och nej kan höra ihop med hur mycket integritetsdiskussioner som förts i landet. Sverige lär sannolikt ligga närmare USA än globala snittet.
Dessutom intressant att annonspengar verkar ha flyttat till Android – som är på gång att göra samma sak som iOS.
App News and Data
Have you got a press release or announcement? Get in front of 10,000 app industry professionals with an announcement on Business of Apps.
Ekonomi och finans
Tink köps upp av Visa
Ännu en stor svensk techaffär: svenska investmentbolaget Creades säljer bankdatatjänsten Tink till betalkortsjätten Visa. Om man så vill: ännu ett svenskt bolag blir utländskt. Men också ett tecken på vilken tung spelare Europa är inom just fintech. Och Sverige som en av de tyngsta här.
1,8 miljarder dollar, eller någonstans runt 15 miljarder kronor, blir prislappen. Ja, även om det ser ut att bli avdrag för någon slags skatter, så i slutändan lite lägre än så. Så länge som det blir grönt ljus över hela banan. Visa har redan försökt köpa upp Plaid, delvis en konkurrent till Tink, men fick då nobben av amerikanska konkurrensmyndigheter. Återstår att se hur EU ställer sig.
Med tanke på att Visa är ett av världens största kort- och transaktionsbolag så lär der inte bli helt oproblematiskt. Tinks bankdatatjänster lär inte göra Visa mindre dominerande.
Men i slutändan kanske det inte är konkurrensoron som kan fälla affären – utan EU:s integritetslagstiftning. Eftersom EU och USA fortfarande inte har kommit överens om ett nytt datadelningsavtal efter det att Privacy Shield föll så innebär Visa-ägande att USA:s underrättelsemyndigheter har rätt att begära ut data från Visa/Tink – även om EU-medborgare. Något som EU förstås är sådär pigga på.
Visa slukar Tink – för 18 miljarder: ”Perfekt partner”
Den amerikanska betaljätten Visa köper upp det svenska fintechbolaget Tink i miljardaffären.
Microsoft blir tredje bolaget någonsin med marknadsvärde över 2 biljoner dollar
En historisk händelse börsutspelade sig igår kväll: Microsoft blev då det tredje bolaget någonsin som nått det svindlande börsvärdet 2 biljoner dollar. Dessutom det andra techbolaget i och med att Microsoft gjorde sin generationskamrat sällskap i den exklusiva klubben.
2 biljoner dollar. En tvåa följd av 12 nollor. Eller 17 biljoner kronor. Eller i runda slängar fyra gånger hela Sveriges BNP förra året.
Och ja. Biljon låter fortfarande som ett av de där jättetalen man hittade på som barn.
Sverige har de högst värderade techbolagen i Europa
Hur coolt?
Sverige har de högst värderade teknikbolagen i Europa | Realtid
Tack vare kraftiga värdeökningar för bolag som Klarna, Spotify och Evolution Gaming tar Sverige för första gången över förstaplatsen på..
Sverige är världens sjätte största techstartupland sett till bolagsvärde
I förra veckan skrev jag om en rapport som pekade på att Sverige totalt sett hade de högst värderade techbolagen i Europa, före Storbritannien. Plus att 13 av Europas 52 enhörningar (startups med ett värde som överstiger 1 miljard dollar) var svenska (det är 25 % det). Här kommer en annan kul rapport, en som fokuserar på just enhörningar (baserat på data från analysföretaget CB Insights).
Rapporten konstaterar att världen sedan oktober förra året, alltså ungefär de senaste åtta månaderna, har fått 227 nya enhörningar. Förkrossande många från USA: 154 av dem. Lite oväntat hittar vi Europa på andra plats, med 25 nya medan Indien ”bara” skapat 11 nya miljarddollarbolag och Kina bara ökat sin enhörningssamling med 9 stycken. Visst. Vi i Europa har… en bit upp till toppen, men att vi trots allt har skapat fler miljardstartups än Indien och Kina tillsammans är ett rejält styrketecken. Visst kan det handla om en tillfällig dipp från Kina och Indien håller bara precis på att växla upp sin ekonomi, men ändå.
Oavsett så känns det inte som en slump att det här kommer ungefär samtidigt som världens Kina-sanktioner ser ut att bita allt hårdare. Jag tror också att saker som GDPR och Schrems II-domen bidrar. Vi i Europa börjar alltså i allt mindre utsträckning gå över Atlanten efter vatten.
Sen har vi de svenska tillskotten: av de 25 nya Europa-enhörningarna så ska två vara blågula. 8 %. Inte det sämsta det heller. Men titta framförallt på diagrammet här nedan: de 15 länder i världen med högst totalt startupvärde. Topp 6: USA, Kina, Indien, Storbritannien, Brasilien och… 🇸🇪 Sverige. 38 miljarder fördelat på fyra bolag. Rätt crazy. Och väldigt, väldigt coolt.
Sverige verkar vara ett rätt bra land att bedriva företag i, alltså.
Betalplattformen Stripe lanserar ID-tjänst
Kan Sveriges banker så kan betalplattformen Stripe. Världens näst högst värderade startup betaintroducerar nu Stripe Identity. Bank ID på stripeianska.
Tjänsten baseras på det som börjar bli rätt vanligt som onlineidentifierare nuförtiden: en selfie. Stripess lösning ska kunna matcha ett officiellt ID-kort med en liveselfie ”på under 15 sekunder”. Vilket känns som… en ocean av tid. Men så pratar vi säkerligen främst om länder som inte har lika självklara digitala ID-verifieringssätt som vi har i bland annat Sverige. 15 sekunder är ju fortfarande avsevärt mycket snabbare än att posta eller mejla en bild. Dessutom med högre säkerhet.
Och det mest intressanta, men egentligen inte särskilt oväntat, är att tjänsten ska kunna gå att använda fristående från Stripes övriga tjänster. Ännu ett exempel på hur företag med rätt heltäckande ekosystem börjar göra sina olika produkter allt mer modulära, till och med för användning hos eller tillsammans med konkurrerande tjänster. Vi kan väl anta att datadammsugande delvis lär vara en faktor, även om det blir av mer aggreggerad form i just det här fallet.
Stripe Goes Beyond Online Payments With Stripe Identity Verification Tool
Stipe is launching Stripe Identity, a self-serve, AR-powered, tool that developers can integrate to verify user identities.
Övrigt
Förvaltningsrätten slår fast förbudet mot Huawei i svenska 5G-nätet
Så har Förvaltningsrätten sagt sitt: förbudet mot Huawei i det svenska 5G-nätet kvarstår. Med andra ord har nu den första rättsliga nivån i Sverige fastslagit att det som började med att Post- och telestyrelsen stoppade Huawei från att delta i svenska 5G-auktionen alltså gäller. Det innebär inte bara att Huawei inte får vara med och bygga 5G-nät – befintliga komponenter i de nät som redan finns på plats måste också bytas ut.
Nu är sista ordet kanske inte sagt än i och med att Huawei kan överklaga beslutet till Kammarrätten, men chansen att nästa instans skulle ändra domen känns rätt liten. Inte minst eftersom domstolen ”har beaktat att det endast är Säkerhetspolisen och Försvarsmakten som tillsammans har en helhetsbild när det gäller säkerhetsläget och hotbilden mot Sverige”. Med tanke på hur okonkret Säpos vittnesmål var (mycket prat om hypotetiska risker) så finns det nog inte särskilt mycket att ta på som skulle kunna övertyga Kammarrätten om att Huawei inte alls sitter i kinesiska statens knä.
Vi kan väl anta att Kina lär komma med ett passiv-aggressivt hotuttalande om hur domen kommer att påverka svenska bolags möjligheter att verka i Kina, men omvänt kan det svenska beslutet bli den första i raden av Huawei-dominobrickor som kan falla i EU. (Ja, fast inte i Ungern, förstås.)
Det intressanta är att lika kinesiska ZTE också förbjöds att delta, men de har haft betydligt lägre profil i frågan. Det visar förmodligen hur pressat Huawei börjar bli av USA:s sanktioner. Och hur oroligt företaget just är för att det svenska beslutet ska starta en EU-trend.
Domen: Huawei stoppas i Sverige
Kinesiska Huawei stoppas från att delta i utbyggnaden av det svenska 5G-nätet. Det är innebörden av förvaltningsrättens dom. – Sveriges säkerhet är ett väldigt tungt vägande skäl, säger rättens ordförande Ulrika Melin.
EU öppnar konkurrensutredning om Googles annonsverksamhet
Ännu en vecka, ännu en techkonkurrensutredning från EU. Ja, ungefär så kan man sammanfatta stora delar av EU:s 2021 så här långt. Idag bekräftade EU uppgifterna som florerat senaste dagarna – det är dags för ännu en utredning mot Google. Mer specifikt mot Googles annonsverksamhet den här gången.
I stort känns det som att det är samma sak som EU smiskade till Google med en (förhållandevis) jättebot för några år sedan, att Google premierar sig själva och gör det svårare för konkurrenter att få luft. Utredningen ska bland annat titta på ”de begränsningar som Google lägger på annonsörers, publicisters och andra aktörers möjligheter att komma åt data om användaridentitet och användarbeteende”.
Utredningen angriper det som är Googles riktiga svaghet på konkurrensområdet – som också är det största problemen för jättar som Apple och Amazon: Google är annonsköpare, annonssäljare och den som tillhandahåller kunddatan. Att Google alltså tillhandahåller en marknadsplats samtidigt som man konkurrerar med sina kunder på samma marknadsplats.
Tittar vi exempelvis på Apple så är det ingen slump att rättegångarna och utredningarna kommer precis nu. Inte heller att klagomålen från andra företag i Apples appekosystem är mer högljudda än någonsin. Det är inte att Apple envisas med sina avgifter eller låser in appar i sin egen betallösning, utan att Apple allt mer aggressivt konkurrerar med apputvecklare med egna tjänster. Tjänster som håller på att bli mer lukrativa än själva marknadsplatsen.
Nu finns det inget slutdatum för den senaste Google-utredningen så den lär väl dra ut på tiden. Men frågan är allt mer ”hur” och ”när” techjättarna kommer att behöva skruva i sina affärsmodeller, inte ”om”.
No Title
No Description
Google skjuter upp skrotandet av tredjepartskakan i Chrome till mitten av 2023
Rejoice alla kakälskare! Google meddelade igår att företaget skjuter upp skrotandet av tredjepartskakan i Chrome. Det ungefärliga datumet som nu gäller är mitten av 2023 och alltså inte under nästa år.
Så ni vet. 2023 börjar det verkliga slutet för tredjepartskakan när Google stänger ned möjligheten att använda den. Ja, eller 2024. Eller 2025. Möjligen 2026. Men vilket årtionde som helst åtminstone!
Google delays the rollout of its third-party cookie replacement to mid-2023
Google is pushing back its plan to phase out third-party cookies in Chrome as part of its Privacy sandbox changes.
Google presenterar Ads creative studio
Ny annonsprodukt från Google: Ads creative studio. Ja, eller ny och ny, det handlar till största del om att ett antal befintliga tjänster för att skapa och hantera sina (Google-)annonser nu samlas i en gemensam lösning.
I stort är det alltså ingen jättenyhet. En naturlig utveckling som vi har sett rätt många gånger förr, när friflygande funktioner efter ett tag blir så många, utspridda på onödigt många ställen, att de paketeras ihop. Men timingen är intressant.
I förra veckan gick Google ut med att Workplace (Googles konkurrent till bland annat Microsofts kontorspaket med Office och Teams) nu öppnas för alla, även privatpersoner (med nytt abonnemang just för individer). En rätt rejäl positionsframflyttning från Google på samarbetsområdet. Och även nya ACS har just samarbetet mycket i fokus. Googles annonslösning ska inte bara vara stället där du hanterar distribution och egendomar, utan även där samarbetet ska ske. Mellan olika delar i en annonsorganisation (de som delar egendomar i en kampanj, men fokuserar på olika annonsgränssnitt) men också kan man anta mellan byrå och kund.
Google Announces New Ads Creative Studio
Google announced the launch of a new, collaborative ad creation tool. Here’s what we know so far!
Ant Group kan lämna över kontrollen över sin användardata till företag ägt av kinesiska staten
Spekulationer på dataområdet, den här gången i Kina. Fintechbolaget Ant Group, sprunget ur Alibaba och mest känt för mobilbetalplattformen Alipay, ska förhandla om skapa ett nytt företag som ska ansvara för företagets användardata. Ett företag som ser ut att bli gemensamt ägt av företag direkt kontrollerade av kinesiska staten. Med andra ord kan Ant vara på gång att släppa hela eller delar av kontrollen över sina användares data. Ett par saker som sammanfaller här.
Ant var på väg att göra en storstilad börspremiär i slutet av förra året, men allt stoppades bara dagen före introduktionen. Anledningen var att översynsmyndigheter satte käppar i hjulen. Det i sin tur sades bero på att Ants ordförande, Alibaba-grundaren Jack Ma, kritiserat Kinas fintechreglering (Jack Ma har sedan dess hållit en låg profil och kanske till och med börjat raderas ut ur Kinas förteckningar över framgångsrika affärsmän i landet). Mas tal kan säkert ha spelat in, men det kändes som att det än mer handlade om ett maktspel på högsta nivå: de stora techbolagen började helt enkelt få för mycket makt och inflytande. Kommunistpartiet kände sig helt enkelt hotat.
Sedan dess har techregleringssläggan svingats vilt i Kina. Först och hårdast mot Alibaba och Ant, men även mot andra techjättar i landet. Dessutom har Kina börjat straffa företag som samlar in för mycket användardata – där bland andra LinkedIn har varit ett av företagen som drabbades. Likt här så värnar alltså Kina den personliga integriteten allt mer och vill inte att företag ska sitta på allt för mycket data om sina kunder.
För kinesiska staten och kommunistpartiet? Not so much begränsningar.
Vi kan med andra ord nog se Ant-företagskonstruktionen i ljuset av den här maktuppvisningen. Visst, nu är ju användardatan hos kinesiska företag i praktiken öppen för kinesiska staten oavsett, så det här känns som nästa steg: kinesiska staten vill inte bara ha ännu snabbare och mer direkt tillgång till kinesers data – den vill också göra det svårare för privata företag att använda den för att bygga upp direkta relationer med sina kunder på ett sätt som kan hota kommunistpartiets roll i landet.
https://www.wsj.com/articles/jack-mas-ant-in-talks-to-share-data-trove-with-state-firms-11624442902?mod=djemalertNEWS