Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, IoT – internet of things, Bekvämlighetsekonomin
- Del 3: Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artiklar
4 skäl att Apple är vinnaren på Appstore-eftergiften till Spotify
Sydkorea spränger Googles och Apples appmonopol – dåliga nyheter för små utvecklare?
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook lanserar realitygissningsspel (och kommer allt närmare betting)
Facebook fortsätter spelsatsandet. Senaste initiativet: fantasy spel. Ska inte säga att jag har full koll på konceptet (jag hade gissat på spel med fantasytema), men ska jag hitta på en egen, förmodligen rätt krattig, sammanfattning så blir det… realitygissningsspel <insert valfri betydligt bättre beskrivning>.
Vad det handlar om är spelifiering av… verkligheten. Du får poäng för att gissa rätt i vad som kommer att hända i olika saker. Som vad som kommer att hända i tv-serier och vem som kommer göra vad, inklusive i dokusåpor. Du får poäng för varje korrekt gissning. (Nu när jag skriver det känns det som ett dryckesspel med en annan slags drog.)
Självklart finns det sociala element så att man kan spela med sina vänner. Syftet är förstås som de flesta av Facebooks spelinitiativ: ett sätt att få folk att hänga mer i appen (för ja, spelet bor förstås i Facebook-appen).
Men så finns det en detalj till som får mig att spekulera lite vilt. Bland spelen som finns och som är på gång finns också möjligheten att spela på sport. Som vem som kommer att vinna en match. Facebook lägger allt mer krut på att säkra sporträttigheter och vem vet, en bit längre ned på vägen så kanske spelsändningarna och fantasyspelen möts så att Facebook fullt ut börjar med, tja, betting.
Facebook enters the fantasy gaming market | TechCrunch
Facebook is getting into fantasy sports and other types of fantasy games. The company this morning announced the launch of Facebook Fantasy Games in the
WhatsApp åker på EU:s näst största GDPR-bot om 225 miljoner euro
EU har gått igång på att GDPR-bötfälla techbolag i år. Nu har WhatsApp åkt på den näst högsta bot som unionen har delat ut för brott mot integritetslagstiftningen. I WhatsApp-fallet handlar det om den lite halvluddiga motiveringen att WhatsApp inte ”ordentligt har informerat EU-medborgare hur WhatsApp hanterar deras data, inklusive hur den informationen delas med moderföretaget”. 225 miljoner euro kommer den upplevda tabben att kosta Facebook.
225 miljoner är ju… en del pengar. Men samtidigt är det nära nog ingenting för Facebook - inte ens om vi begränsar oss till de pengar som de drar in bara i EU. Men trots det har Facebook överklagat beslutet. Och det är faktiskt både konstigt och inte alls särskilt konstigt. Framförallt säger det en hel del om WhatsApps roll hos Facebook.
Jag ska inte säga att jag grottat ner mig i myndighetens beslut och exakt vilka formuleringar som användes. Men Facebook hade kunnat ta boten, gnällt lite och/eller sagt att de inte håller med men att de ska göra de nödvändiga justeringarna. End of story.
Nu gör Facebook alltså inte det. Och det handlar nog om att Facebook inte… vill berätta hur WhatsApp delar data med Facebook.
När WhatsApp i slutet av förra året gick ut med att WhatsApp ska börja dela data med Facebook (de övriga apparna i Facebooks appsystem, alltså. Framförallt moderappen) så blev det ett ramaskri bland användarna. Facebook klantade det visserligen lite med hur de kommunicerade förändringen, men i stort var det en rätt liten datadelning som det handlade om. Egentligen användares interaktioner med företag på plattformen i vissa lägen.
Men om det blev så upprörda känslor så inser Facebook givetvis hur det kan bli om (läs: när) Facebook på riktigt jackar in WhatsApp i Facebooks annonsmaskineri. Den aktuella boten är alltså rätt mycket en icke-händelse för Facebook och förmodligen är förändringen som krävs rätt liten. Just nu. Men den transparens som EU nu kräver kan bli jobbig för Facebook längre ned på vägen.
WhatsApp fined $267 million for breaching EU privacy law
Ireland's Data Protection Commission has fined Facebook-owned messaging app WhatsApp $267 million for breaching the European Union's GDPR privacy law.
Facebook hjälpte till att flyga ut journalister och sociala medier-arbetare ur Afghanistan
Kommer ni ihåg tsunamin på annandagen 2004, när Fritidsresor klev in och plockade upp bollen när Sveriges officiella krishanteringsmaskineri var sega på att varva upp? När framförallt företagets informationsdirektör Lottie Knutson blev rikskändis och halvformell krisgeneral?
Nu ser det ut som att Facebook gjorde lite samma sak i Afghanistan. Företaget hjälpte till att flyga ut sin egen personal ur landet - men också andra journalister och sociala medier-arbetare som sannolikt hade haft en milt sagt tuff tillvaro om de hade varit kvar.
Visst. Det är en haltande jämförelse. Men oavsett förtjänar Facebook en liten applåd för initiativet.
Facebook says it helped airlift Afghans, including employees, to Mexico
The social media giant joined with others in organizing a flight out of Afghanistan.
TikTok
TikTok öppnar API till Creator Marketplace för tillgång till förstahandsdata
Grattis alla datanördar! Nu får ni ännu en datakälla att leka med: TikTok. Ja, eller rättare sagt, ett nytt sätt att komma åt TikTok-data. TikTok rullar nu ut ett nytt API: TikTok Creator Marketplace API.
Som namnet antyder handlar det alltså inte om en sladd direkt in i TikToks stora kortvideosjö, utan istället möjlighet att tanka ut förstahandsdata från TikToks influencermarknadsplats. Marknadsplatsen är tänkt som ett Tinder för innehållsskapare och företag som söker influencers för sin marknadsföring. Nu blir det alltså möjligt för företag att tanka ut data från marknadsplatsen och kruncha den i sina egna system.
API:et ska för första gången ge direkttillgång till ”målgruppsdemografi, tillväxttrender, de videos som går bäst och realtidskampanjdata”. Det sistnämnda är saker som visningar, gillanden, delningar och andra interaktioner.
De stora sociala plattformarna är alltså inte bara innehållskanaler längre (ja, eller det var väl ett tag sedan, men hej): de är numera gigföretag på egen hand.
TikTok's Creator Marketplace API provides first-party data
TikTok is rolling out a new "Creator Marketplace API," which allows marketing companies to integrate more directly with TikTok's Creator Marketplace.
TikTok gör det möjligt att boosta videos
Efter att ha testat i några veckor så har TikTok nu börjat rulla ut sitt senaste annonsformat: Promote. TikToks motsvarighet på Facebooks boostande. Ett sätt att betala för ökad synlighet för en video, alltså.
Funkar ungefär som väntat: valfri TikTok-video kan boostas (ja, eller promotas) om man pyntar. Som TikTok själva uttrycker det: vilket organiskt TikTok-klipp som helst kan bli en annons. Helt i linje med TikToks syn på annonser överlag, alltså: ”make tiktoks, not ads”.
Om man så vill: annonsen är innehåll och innehåll är annonser. Eller kanske rentav: alla tiktoks är annonser. Annonsörer har bara inte betalat för de flesta av dem.
App News and Data
Have you got a press release or announcement? Get in front of 10,000 app industry professionals with an announcement on Business of Apps.
Bytedance vill inte dela användningsdata för TikTok (och det kan bero på Kina)
We Are Socials återkommande rapporter över det digitala läget i världen är några av de bästa ögonblicksbilder som tas fram för hur det går för internets användning och utrullning i världen. Nu har de även ställt samman fördjupande nedslag för (väst)världens stora sociala plattformar.
Här hittar vi med andra ord data om Faceboook och Messenger, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Twitter och Pinterest. Däremot saknas ett väldigt uppenbart namn: TikTok. Och det intressanta i sammanhanget är Simon Kemps kommentar att det beror på att TikTok-ägaren Bytedance inte ville dela några användarsiffror.
Egentligen inte särskilt konstigt. Till skillnad från de övriga namnen i samlingen så är Bytedance inte ett börsnoterat företag. Det innebär betydligt lägre (läs: nära nog inga) krav på att dela publika siffror om hur det går för verksamheten. Övriga plattformars data är till största del redan offentlig via företagens kvartalsrapporter. Hade det här varit nästan vilket annat år som helst så hade jag inte reagerat.
Men nu är 2021 inte vilket år som helst. På flera sätt, förstås, men extra mycket för kinesiska bolag. Som Bytedance.
Senaste året har Kina rampat upp sin reglering av landets stora techbolag inom nära nog alla branscher och verksamhetsområdet. Landets riktiga giganter Alibaba och Tencent har drabbats hårdast när Kina har slagit ned på företagens dominerande ställningar. Inte minst när det gäller insamling av användardata. Men det har inte bara handlat om konsumentomtanke och vilja att öka konkurrensen i landet, utan det har också till stor del handlat om en maktkamp mellan kommunistpartiet och landets techjättar. Inte minst när det gäller makten över medborgarnas data.
Det sistnämnda har gått så långt att Kina uppges arbeta på ny lagstiftning som gör att ”datatunga” bolag som vill börsnotera sig utomlands (läs: i USA) måste få tillstånd av landets dataöversynsmyndighet. Med tanke på att Bytedance hamnade lite i onåd hos Kina efter att man visat sig vara villiga att sälja TikTok till amerikanska bolag så lär Bytedance - och TikTok - därför hålla användardatakorten extra nära kroppen just nu.
Simon Kemp on LinkedIn: #socialmedia #facebook #instagram #linkedin #snapchat #twitter... | 16 comments
NEW: in-depth reports on the audiences of the world's top #SocialMedia platforms - exactly what you need for your 2022 plans! Links ⬇️ These reports have all... | 16 comments on LinkedIn
LinkedIn skrotar stories
Tycker du att LinkedIn Stories är det roligaste som finns? Sucks to be you, i så fall. LinkedIn skrotar sin Snapchat-wannabefunktion i slutet av september i år. Så du har en månad till att storiesa loss!
Nu är stories inte slutet för stories, fast det är slutet för stories. Enligt någon intressant LinkedIn-logik. Men LinkedIn siktar på att återlansera stories senare. Då dock inte som stories, utan som en del av en ”ny videoupplevelse på LinkedIn”.
LinkedIn ska ha lärt sig ”a ton of” saker under den korta tid stories har levt på plattformen. Framförallt är det tydligen två saker som LinkedIn har tagit till sig. Den ena är att vi LinkedIn-användare vill att stories (eller storiesaktiga videos) ska finnas bland övrigt innehåll i profilen. Inte försvinna. Vi gillar att ha innehåll som vi permanent kan visa upp för våra kontakter och följare, alltså.
Den andra saken är däremot lite mer oväntad. Vi vill ha ÄNNU mer filter och grejer att ”piffa upp våra videos” med. Så det kommer vi få mer av. Synd bara att LinkedIns estetik på det området är Windows 95. Men hej. Retro.
Så för att summera: vi gillar inte videos som försvinner, men vi gillar regnbågskräks.
What's Next for LinkedIn Stories and Video
One of the things I love most about my job is the ability to constantly experiment to find new ways to improve your experience on LinkedIn. In any given month, we launch and test hundreds of new features and you give us feedback.
Twitter börjar testa betalfunktionen Super Follows
Så har dagen kommit när Twitter börjar kosta pengar. Ja, om man som twittrare vill. Det handlar om funktionen Super Follows som nu till sist börjar testas i USA. Med funktionen kan en twittrare välja att visst innehåll bara visas i flödet för dem som är super followers. Prenumeranter alltså.
Tweets bakom betalvägg, med andra ord. Dessutom får superfansen, som på andra plattformar, en prenumerantmärkning när de svarar på superidolens tweets. Bara en sån sak.
Nu är det som sagt var ett test med väntelista, men funktionen kommer, som Twitter tidigare har berättat, inte vara öppen för alla. Grundkraven är minst 10 000 följare, att du är över 18 år och att du har i praktiken har tweetat minst en gång om dagen senaste 30 dagarna. 2,99, 4,99 eller 9,99 dollar är de tillgängliga prenumerationsnivåerna.
Och för de pengarna får du som superföljare alltså tillgång till exklusiva tweets. Ja, just nu åtminstone. Men Twitter har redan hintat om att mer innehåll kan läggas bakom prenumerationsväggen. Saker som nyhetsbrevsprenumeration och tillgång till Spaces-rum - sändningar i Twitters egen Clubhouse-funktion, alltså.
Twitter launches Super Follows on iOS
Twitter is rolling out Super Follows, a monetization feature that lets people charge followers for subscriptions, to iOS users in the US and Canada.
Twitter testar Safety Mode som sitt senaste försök att stoppa trakasserier
Ännu ett försök från Twitter att stoppa, eller åtminstone begränsa trakasserier på plattformen. Safety Mode. En… antitrakasseriautopilot.
När man slår på Safety Mode så kommer en AI-algoritm under sju dagar att försöka blocka tweets som du inte vill se. Lite som att låta nån klippa ut obehagliga tidningsartiklar innan man läser tidningen. (Vilket är en hopplöst daterad jämförelse inser jag nu.)
Börjas testas i väldigt liten skala, med 1000 engelsktalande twittrare. Och ja, vi kan väl anta att ”engelska” är lite av ett nyckelord här. Med andra ord så lär det dröja ett tag innan vi får en svensk version, efter det att Twitter (eventuellt/kanske/förmodligen) rullar ut funktionen brett.
Twitter is testing a new anti-abuse feature called 'Safety Mode' | TechCrunch
Twitter's newest test could provide some long-awaited relief for anyone facing harassment on the platform. The new product test introduces a feature
Twitter på gång att lägga till bitcoin som betalmetod vid dricksande
2021 var (och är) Twitters stora testår. Mer specifikt året när Twitter gick ut med att de skulle rulla ut och framför allt testa nya sått att tjäna pengar bortom annonser. Med andra ord: funktioner som får användare att betala Twitter direkt - med pengar - för funktioner eller tjänster. Det innebär också att Twitter jobbat allt mer aktivt för att lägga till funktioner så att användare kan betala varandra (så att Twitter på sikt kan ta ut transaktionsavgift). Här kommer ytterligare ett initiativ på det senare området: Twitter ser ut att vara hyfsat nära att lägga till Bitcoin som dricksbetalsätt.
Det handlar alltså om funktionen där twittrare kan visa uppskattning för andra twittrares innehåll och engagemang på plattformen. Funktionen i sig är alltså ny, men väl ett nytt sätt att dricksa. Eller rättare sagt: kunna dricksa via en annan valuta.
Att Twitter är de som ligger långt fram på kryptospåret är inte särskilt konstigt med tanke på att grundaren Jack Dorsey ofta pratar sig varm om kryptovalutor (och andra relaterade fenomen, som det digitala innehållsformatet NFT). Vill man vara elak så skulle man också kunna säga att Twitter är beredda att testa ungefär vad som helst för att locka nya användare - eller göra befintliga användare mer aktiva. Men nu ska jag inte vara den som är den.
Twitter for iOS Beta Lays Groundwork for Bitcoin Tips
Twitter's latest beta update introduces support for providing content creators with Bitcoin tips using the "Tip Jar" feature that Twitter...
Twitter funderar på att lägga till funktion som automatiskt arkiverar tweets
Har du alltid önskat att det gick att arkivera din twitterhistorik - utan att radera dina korta mästerverk? Grattis! Nu konceptar Twitter precis en sådan funktion. En där det ska gå att ställa in att tweets automatiskt ska stoppas in i arkivet - och efter hur länge (exempel på möjliga tidsintervall som anges är 30, 60, 90 dagar och ett år).
Twitter is building a feature to automatically archive tweets
Sharing part of its product roadmap with Bloomberg, the company said it plans to eventually test a feature that would allow people to automatically archive their tweets after a predetermined amount of time.
Telegram
Telegram har laddats ned över 1 miljard gånger
Så har den exklusiva 1 miljardklubben för appnedladdningar fått ännu en medlem: chattappen Telegram. Allt enligt appanalysföretaget SensorTower. Det innebär att Telegram blir den femtonde appen någonsin att nå den här hysteriska gränsen. Telegram ska dessutom ha ungefär hälften så många aktiva användare, vilket i sig är en bedrift få andra appar är i närheten av.
Och ja. Facebooks havererade utrullning av WhatsApps nya användarvillkor, som innebär att WhatsApp kommer att börja dela viss användarinformation med Facebook, har eldat på nedladdningarna sedan slutet av förra året.
Telegram surpasses 1 billion downloads
Popular instant messaging app Telegram has joined the elite club of apps that have been downloaded over 1 billion times globally, according to Sensor Tower.
Wall Street börjar punktmarkera Reddit för aktietrender
Kommer ni ihåg Gamestop-frenzyn i början av året? När Reddit-forumet WallStreetBets förklarade kring mot de stora Wall Street-blankarna, alltså de som spekulerar i att värdet på en aktie ska gå ned, och fick ned några stora Wall Street-drakar på knä? Sedan dess har Wall Street lärt sig sin läxa. Det blir allt vanligare att följa Reddit för att känna pulsen på aktiemarknaden.
Okej, nu var det inte så att Gamestop-cirkusen bara vara Reddit-David mot Wall Street-Goliat. Mycket var också drivet av andra Wall Street-krafter, men Wall Street insåg, sent omsider, att det kanske finns poäng i att hålla örat mot den sociala medier-marken. Alltså precis den läxa som de flesta bolag redan har lärt sig. Definitivt de som säljer konsumentprodukter.
Vad det handlar om är alltså i grund och botten rätt vanlig omvärldsbevakning. Skillnaden är att vi pratar om en bransch där experterna förlitat sig konkreta fakta och djuplodande analys för att fatta beslut - inte fladdrigt tyckande från småsparare. Ja, eller det är åtminstone så som aktiemarknaden har sålt sig själv. Även den interna självbilden - trots att aktiemarknaden är mer nojig Följa John än de flesta andra.
Så egentligen alltså inte särdeles mycket nytt under solen, men ännu ett exempel på hur privatpersoner med stora megafoner får allt mer att säga till om. Och de personerna blir allt fler.
Jag misstänker att fler bolag också allt mer kommer att se aktier inte bara som ett sätt att få in kapital till den egna verksamheten, utan att också ett sätt att bygga relation med sina kunder.
https://www.wsj.com/articles/wall-street-is-looking-to-reddit-for-investment-advice-11630056648
Sök/SEO
Google lägger till märkning om frakt och returer i Google Shoppings sök
Google Shopping får ännu en märkning direkt i sökresultatet: information om frakt och returer. Saker som gratis frakt eller att en produkt kan vara framme ett visst datum (ja, framförallt förberedelse inför jul). Det kommer nu åtminstone bli tillgängligt för amerikanska Google Shopping-handlare.
I sig en rätt liten och på sätt och vis logisk förändring. Men det är också ännu ett sätt för Google att försöka driva på sina egna handlare att öka servicen till sina kunder. Det är nämligen inte alla handlare som får tillgång till funktionen utan ett antal grundkrav måste uppfyllas. Nu handlar det mest om att man har satt upp sitt Google Merchant-konto på rätt sätt, men det här tror jag på sikt kommer att få mer ”objektiva” värden som grund. Saker som att man faktiskt har historia av att kunna hålla sina leveranslöften och att man har en rätt stor mängd nöjda kunder som kan bekräfta det.
Allt för att Google på så sätt ska få upp farten på Google Shopping. Både bildligt och bokstavligt.
Google adds shipping and return labels to product listings in search and shopping tool
With the holiday season quickly approaching, Google plans to surface the shipping and return policies of stores that list items on its platforms to help consumers quickly find out if they can get free delivery and returns on their purchases.