Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 36 2021

Facebook lanserar Ray-Ban Stories. Facebook betalar för att styra trafik direkt till Facebook eller Instagram Shops. TikTok ger tips på vad som gör en framgångsrik TikTok-annons. Twitter testar gruppfunktionen Communities. LinkedIn Sales Navigator får nya funktioner. Microsoft Teams får nya hybridarbetsfunktioner. Epic Games lägger ned Houseparty. Tinder lägger till Explore-avdelning och video.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artikel

Ray-Ban Stories – varför nöjer Facebook sig med att kopiera Spectacles rakt av fem år senare?

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook och Ray-Ban lanserar de smarta solglasögonen Ray-Ban Stories

Så var det idag dags för Facebook att presentera sin nästa hårdvarukategori: ett par smarta (sol)glasögon. Framtagna i samarbete med Ray-Ban (ja, eller mer formellt Ray-Ban-ägaren EssilorLuxottica). Så vad bidde det?

Det blev… Spectacles. Snaps smart(ish) (AR)-glasögon. Rätt mycket rakt av. Fast med Ray-Ban-logga. Och utan AR. Eller VR. Namnet? Ray-Ban Stories. (Som från och med nu kommer heta RBS.)

I stort handlar det om tre Ray-Ban-modeller som har Facebookifierats (Wayfarer, Round och Meteor).

Vad får vi?

Två kameror på 5 MP, möjlighet att ta bilder och spela in in upp till 30 sekunder långa videos (stories/reels, y’all) som kan lagras i glasögonen, en egen mobilapp (som krävs för att föra över bilderna från glasögonen eller göra 3D-versioner av bilder), röststyrning, högtalare för att spela upp musik och ta mobilsamtal. Upp till 6 timmars batteritid (mindre om du strömmar ljud från mobilen). En handsfreekamera, alltså. Som går att få i 20 olika kombinationer (färg, storlek, lins).

Vad får vi inte?

AR, VR, liveströmning, Facebook-logga, möjlighet att lägga upp bilder och videos direkt från glasögonen. Upplösning på kamerorna i nivå med vanliga mobilkameror, möjlighet att ta samtal eller överlag koppla upp sig utan att ha mobilen med sig.

Pris och tillgång?

Säljs online eller i ”utvalda” butiker i sex länder. 299 dollar för basmodellen, 329 för polariserad lins och 379 för fotokromatiska. Inget om linser med styrka, men det är ju lite standard-Ray-Bans, så det kanske går att efterhandsfixa.

Frågetecken?

Hur funkar musiklyssnandet? Jag antar att både musiken och röstsamtalen går via bluetooth. Att RBS alltså är en handsfree med hörlur i de lägena. Ja, fast att det inte är en hörlur. Så musiken och mobilsamtalen lär alltså kunna höras av alla i omgivningen om man krankar upp volymen. Kommer bli jätteuppskattat på tunnelbanan. Boombox!

Så för att sammanfatta: Facebook har kopierat och släppt Spectacles fem år senare. Och jackat upp priset med sisådär 150 dollar.

Facebook debuts Ray-Ban Stories, smart glasses that record video

Facebook and Ray-Ban have released their first pair of camera smart glasses, Ray-Ban Stories. They start at $299 and record video with two cameras. They can also play audio from your phone in the frame.

Facebook betalar för att styra trafik direkt till Facebook eller Instagram Shops

Hur går det för Instagram och Facebook Shop, Facebook inbyggda e-handelsfunktion? Tja, om man vill tolka den här nyheten lite elakt så skulle man kunna säga… sådär. Facebook har släppt en optimeringsfunktion för dem som har en egen shop: man kan låta Facebook styra 10 procent av trafiken direkt till shoppingdestinationen.

Ja, nu handlar det inte om random trafik, utan om annonseringstrafik. Mer specifikt handlar det om Facebooks Conversions-annonser. Istället för att som vanligt skicka användaren till en extern sajt för att (förhoppningsvis) shoppa så kan annonsören alltså gå med på att släppa en tiondel av trafiken till Facebook, så att säga. Kunden hamnar i annonsörens Facebook-butik istället för på annonsörens sajt.

Men det kanske mest intressanta är att Facebook också sockrar erbjudandet med att de ”kommer att täcka de uppskattade kostnaderna för visningarna som styrs till shopparna”. En tänkt win-win-win för handlaren, typ.

Sen får vi också veta vad Facebooks långsiktiga mål med det här, tja, testet är: att Facebook ”får hjälp att lära sig hur de ska förbättra användares upplevelser och leda dem till det ställe där det är mest troligt att de kommer att konvertera”. Så ännu ett win här. Tycker Facebook.

Vad det krasst talat handlar om ungefär samma sak som det Google allt mer aggressivt pushar mot: att annonsörer, sajtägare och ungefär alla som arbetar med plattformarna ska outsourca mer eller mindre allt till techgiganterna. De har helt enkelt bättre koll på vad som fungerar för varje enskild kund.

En bra grej alltså! Ja, eller en som sakta men säkert kan slussa om trafiken på det sätt som långsiktigt mest gynnar Facebook och Google.

App News and Data

Have you got a press release or announcement? Get in front of 10,000 app industry professionals with an announcement on Business of Apps.

Facebook funderar på att bygga en egen NFT-funktion

Vad kommer efter att man har fått upp en kryptovaluta på banan? En egen NTF-funktion, förstås! Precis vad Facebook nu ”överväger”.

Okej, Facebooks egen kryptovaluta Libra/Diem är ju inte uppe på banan än, efter sisådär två år. Oklart när den kommer att se dagens ljus, men det hindrar inte Facebook från att blicka framåt.

Vad innebär då det här? Att Facebook funderar på att bygga en NFT-skaparplattform. Alltså en plattform som gör det möjligt att ta fram NFT:er, alltså den blockkedjebaserade teknik som gör det möjligt att sälja digitala objekt i begränsade upplagor på samma sätt som fysiska produkter.

Det lite bredare intresset för NFT:er exploderade i början av året, när kändisar började ta fram och sälja sina egna NFT:er. Likt Clubhouse och Gamestop (som trendade ungefär samtidigt) så har hypen svalnat betydligt nu något halvår senare, men tekniken i sig har förmodligen bara tagit sina första stapplande steg. Facebook vill alltså vara med och leka när tekniken väl lär sig springa.

Och det är i sig inte särskilt konstigt. Det är ytterligare en möjlighet att sälja saker och att sälja saker är Facebook just nu väldigt sugna på.

Facebook Considers NFT Venture Alongside Digital Wallet

Facebook executive David Marcus said the company is looking at a number of ways to get involved in the space because it is "in a really good position to do so."

TikTok

TikTok ger tips på vad som gör en framgångsrik TikTok-annons

Vad är det som får en TikTok-annons att flyga? Här kommer 4 tips - från TikTok själva. Minst 720p upplösning, stående format, använd ljud och 9:16-format. Så inte direkt… överraskande för dem som arbetar med TikTok gissar jag. Men TikTok delar dessutom lite siffror för att backa upp sina påståenden. Som att 74 % av dem som kommer till TikTok gör det för att ”bli underhållna”.

E-handlare får dessutom tre bonustips: variera vinklar och scener, glöm inte undertexterna och ”feature an offer of some sort”. Känns som att de två första inte bara är nyttiga för e-handlare. (Ska jag vara elak så… kanske TikTok inte har särskilt många tips att komma med för e-handlare som vill tiktoka?)

Men det finns intressanta saker här. Som att TikTok ger best practice-tips för TikTok-annonser fast företagets mantra numer är ”make tiktoks, not ads”. Inte direkt stringent . Men hej, native FTW.

Mer intressant är förstås att fundera på vad de 26 % som inte primärt vill bli underhållna har för syfte med sitt besök. Eller att bara 3,21 % av de videos som går bäst på TikTok ”visar någon som lyfter fram ett erbjudande av något slag”. Hur tolkar vi det? Som att väldigt få av alla videos på TikTok än så länge handlar om shopping i någon form - eller att shopping-tiktoks inte funkar?

TikTok Reveals What Makes A High Performing Ad On Its Platform

TikTok has published 4 best practice tips that have resulted in increased impressions for their video ads. The social platform also gives advice to eCommerce brands.

Undersökning: TikTok är jokern, Google är experten och Facebook är nätverkaren

Vad säger vi om den här bilden? En undersökning av Kantar där 900 marknadsförare och 14 500 konsumenter fått svara på hur de ser på några av de största onlineplattformarna ur ett varumärkesperspektiv. Resultatet? TikTok, Snapchat och Youtube är skojfriska jokrar, Google, Twitter och Amazon är experter (ja, eller de två första klassas som ”sage”, typ ”visa”), Facebook är nätverkare och Instagram är ”förtrollaren”.

När marknadsförarna specifikt fick frågan  om plattformarnas annonsbarhet så var Facebook de minst innovativa i att skapa annonsformat medan TikTok rätt överlägset defilerade hem segern i den disciplinen. Däremot var det lite omvänt när det handlar om ”pålitlighet”, där gammal fortfarande är äldst till största del.

App News and Data

Have you got a press release or announcement? Get in front of 10,000 app industry professionals with an announcement on Business of Apps.

Twitter

Twitter testar gruppfunktionen Communities

Om jag skulle vilja vara elak så kan jag sammanfatta Twitters stora testår 2021 med att Twitter dels jobbar hårt på att bli något annat än Twitter och dels jobbar på att bli som alla andra sociala plattformar. Nu kommer en ny funktion i den senare kategorin: Communities. Som är en… gruppfunktion.

Ja, fast Twitter vill att det ska kännas lite sexigare än en kopia av Facebooks grupper, så det är en funktion som bygger på inbjudningar. Och de som som står på gästlistan kan skjuta iväg tweets direkt till de grupper där de är med.

Och vad är det som förenar och definierar en grupp, förlåt - en community? Teman snarare än människor. Intressebaserade grupper alltså. Och de är dessutom publika för alla att se, men det är bara inbjudna twittrare som kan posta. Och under början, testfasen om man så vill, så kan inte vem som helst skapa en grupp. Det kommer finnas några fasta. Saker som hundar, sneakers, väder och astrologi.

Frågan är vad man ska göra om ens största intresse är att twittra om horoskop för hundar som gillar att ha på sig sneakers när det regnar. Får man korsposta?

Twitter Launches Invite-Only Communities to Compete With Facebook Groups

Twitter today announced the launch of a new "Communities" feature that's meant to take on Facebook's popular Groups by providing a...

Twitter testar att låta videos och bilder ta mer plats

Nyhet! Nyhet!! NYHET!!! Twitter har gått ut med ett nytt test - och gjort en skärmvideo för att visa vad det innebär. Ett test som innebär att bilder och videos i Twitter-flödet… fyller hela skärmbredden.

A giant leap etc.

Skämt åsido, det här har dykt upp i kodgrävande tidigare och nu trycker alltså Twitter på testknappen. För iOS, än så länge. Vilket innebär att Twitter-flödet ser… typ ganska exakt likadant ut som Instagram.

Med tanke på att även Twitter blir allt mer bild- och videotungt är det en rätt naturlig utveckling. Dessutom i linje med utvecklingen överlag. Och på lite TikTok-möter-innehållsekonomin-manér så är det dessutom lite förskjutning av fokus. Från upphovsmakare till innehåll.

Sist men inte minst är det förstås också ett självklart steg i Twitters 2021 (a.k.a. stora Twitter-teståret): funktioner som för Twitter allt längre från sina rötter. Och allt mer suddar ut det som är Twitter-unikt bland de sociala plattformarna.

Twitter tests a new timeline with edge-to-edge picture and video

Twitter announced on Tuesday that it's started to test edge-to-edge media in tweets on iOS. The change offers a more full-screen experience for photos and videos, and it avoids problems the company has faced with cropping photos.

Twitter börjar testa egna reaktioner

Twitter fortsätter beta av listan med artontusenfyrahundratrettiosju saker som de ska hinna med att testa under 2021. Senast ut: reaktioner.

Med andra ord precis vad du tror. Möjlighet att reagera på en tweet mer finkornigt än bara att gilla (ja, eller hjärta). Fem stycken blir det (som är det antal som gäller för reaktioner enligt de internationella regelverken). Ja, eller det är åtminstone fem stycken som nu testas (hjärtat plus fyra nya). Ett test i väldigt liten skala både i tid och omfattning. I Turkiet av alla ställen.

Hur snabba är Twitter på bollen just här? LinkedIn har reaktioner. Just sayin.

Twitter's New Reactions Are Too Friendly for Twitter

The company is rolling out a limited trial of the thinky, laughy, clappy reactions across Turkey in the coming weeks.

Twitter testar spökblocksfunktion

Så börjar Twitter testa ännu en funktion avsedd att hjälpa till att skapa lite trevligare stämning på plattformen. Åtminstone för enskilda twittrare: en mjuk blockeringsfunktion. Ja, eller en spökblocksfunktion om man så vill. Du kan, tja, fjärravfölja en annan twittrare.

Den nya funktionen gör så att dina tweets inte längre syns i flödet för den som du har spökat, men till skillnad från när du blockar någon så kan den personen fortfarande se och interagera med dina tweets och skicka direktmeddelanden. Dina tweets döljs bara i den personens Twitter-flöde.

En lite omvänd version av det som går att göra på LinkedIn, alltså.

Twitter is testing an official 'soft block' feature

Twitter is testing the ability to remove followers and keep them from automatically seeing your tweets without them knowing. The feature, currently being tested on the web, mimics a "soft block."

Twitter lägger till Revue-prenumerationsknapp i Twitter-profilen

Twitter vill verkligen, verkligen, verkligen att vi ska använda företagets nya nyhetsbrevstjänst Revue. Nytt test: en prenumerationsknapp för ditt nyhetsbrev direkt i profilen. Möjlighet att anmäla sig direkt utan att behöva lämna Twitter.

I sig en rätt liten och given funktion, som dessutom bara är i testfas just nu. Men det är en rätt talande pusselbit i den (potentiellt) stora omställning som Twitter är mitt inne i. Och då inte bara att de flesta nya funktioner som just nu läggs till eller testas i Twitter är funktioner som tar Twitter allt längre från sina rötter, utan också att Twitter-profilen börjar spreta. Istället för (i stort) one profil to rule them all så börjar Twitter ge möjlighet att anpassa sin Twitter-närvaro beroende på syfte och verksamhet.

Nyhetsbrevsskapare och e-handlare är två av de ”lägen” som håller på att landa. De lär inte vara de sista.

Twitter Tests Revue Newsletter Subscription Button On Profiles

Twitter is testing a new feature that allows users to subscribe to newsletters in one click via its newly acquired newsletter service, Revue.

Twitter testar att visa vilka Spaces som dina vänner lyssnar på

Det är inte bara den nya nyhetsbrevsfunktionen som Twitter vill att vi verkligen, verkligen, verkligen ska använda. Det gäller även Clubhouse-kopian Spaces (eller Områden på svenska). Ett nytt test ger Spaces huvudrollen i nyhetsflödet (överst, på storiesmanér). Och likt stories är det de rum som dina vänner lyssnar på just nu. Typ Spotify.

Så hur går det för Spaces? Bra fråga. Och förmodligen lite för tidigt att säga. Även om Clubhouse exploderade i början av året (för att sedan fizzla ut rejält hypemässigt) så är det inte alls givet att vi fortfarande är lika sugna på att lyssna på Twitter-pratradio. Eller motsvarigheten hos Facebook. Eller något av de numer rätt många företag som tryckt ut sina egna Clubhouse-funktioner. Inte minst som att vi numer, åtminstone mer, kan umgås med andra människor igen.

Det här Twitter-testet lär ge lite fingervisning om hur det faktiskt går för funktionen. Om Twitter gör en LinkedIn och ger Spaces en betydligt mindre framträdande position så kan vi nog anta att svaret är… inte så bra.

Twitter test shows you the Spaces your friends are listening to

Twitter is testing a listening activity option for Spaces, the audio chat rooms it introduced in December.

Twitter rullar ut botmärkning

Ha. Härligt. Twitter rullar ut en ny märkning för konton. En botmärkning. Botkonton kan alltså berätta för omvärlden att de är botkonton.

Förstås lite gulligt och enkelt att raljera över. Men frågan är om inte Twitter bara är proaktiva här. Det lär inte vara en fråga om om det kommer allt mer lagstiftning som tvingar botar att berätta att de är just botar, utan när.

Twitter introduces a new label that allows the 'good bots' to identify themselves | TechCrunch

Twitter today is introducing a new feature that will allow accounts to self-identify as bots by adding a label to their profile. This feature is designed

LinkedIn

LinkedIn Sales Navigator får ett gäng nya funktioner

Så var det dags för LinkedIn att dunka ut ett antal nya funktioner i säljverktyget Sales Navigator.

  • Account buyer interest: AI-algoritm som autopilotar leadsgenererandet. Typ.
  • Account map enhancements: Ska göra det enklare att borra sig ned till rätt lead på funktionsnivå.
  • CRM-powered lead generations: Masha ihop CRM-data med Sales Navigator-AI-smartness som ska resultera i ett det ploppar ut ett Balthazar-piller med förslag på ”ideal target buyer”. Så… leadspersonas?
  • Funktion för att dela leadslistor med kollegor på samma företag
  • Referral program: Kanske den mest oväntade funktionen. LinkedIn vill att Sales Navigator-användare ska hjälpa LinkedIn dra in nya Sales Navigator-kunder.
  • User activation link: Möjlighet att skicka bulkinbjudningar.
  • Sales Navigator community: LinkedIn drar igång en lounge för dem som arbetar med Sales Navigator. En helt ny, anpassad funktion för det vad det verkar. Because… LinkedIn tycker inte att den egna gruppfunktionen är något att ha?

Introducing new LinkedIn Sales Navigator features

The quarterly product release for LinkedIn Sales Navigator includes a number of new buyer-first features, such as Account Buyer Interest and Account Map Enhancements.

Teams

Microsoft Teams får nya hybridarbetsfunktioner, stöd för Carplay och smarta kameror och möjligheten att bli ett flytande huvud

Det börjar så sakteliga bli dags att återvända till kontoret för allt fler. Men vi kan lugnt anta att antalet möten som inte längre är helt digitala eller helt fysiska kommer att dra iväg rätt ordentligt. Microsoft uppgraderar Teams för att hänga med i tiden.

Det innebär att Teams får stöd för fler funktioner för hybridmöten. Saker som Carplay-stöd för att röstdelta i möten, stöd för smarta kameror som kan följa med den som pratar och ”speaker coach” som ska kunna analysera ditt pratande och komma med ”tips på tempo och när det är dags att stämma av med övriga deltagare” (”Hörru! De har somnat!”). Den sistnämnda funktionen ska också kunna ”uppmärksamma dig när du avbryter någon”. I ett videosamtal med lagg? Not possible.

Och så kommer Teams äntligen få lite ordning på presentationsläget. Det kommer nu att gå att bli… *trumvirvel* ett flytande huvud! Du kan alltså lägga dig själv som ett flytande huvud framför dina powerpoints och flytta dig själv vid behov. Det som alltså har gått att få till via tredjepartstjänster kommer nu att byggas in i Teams.

Men du kanske inte ska börja hålla andan redan nu. De kommer att rullas ut ”kommande månader och nästa år”. Så.... snart. Ish.

Microsoft Teams is getting hybrid meeting features, including CarPlay support

Intelligent camera functions and other useful updates are on the way.

Houseparty

Epic Games lägger ned Houseparty

Hopp. Det var lite oväntat. Två år efter det att Fortnite-utvecklaren Epic Games köpte videochattappen Houseparty och ett halvår efter det att Houseparty utrustades med liveströmning så… lägger Epic ned Houseparty. Försvinner från appbutikerna nu och stängs ned för befintliga användare i oktober.

Inte bara det, Epic stänger också ned Fortnite Mode - integrationen som gjorde att Fortnite-spelare kunde använda Houseparty-funktionen (vilket är rätt logiskt, med tanke på att tjänsten som Fortnite Mode bygger på stängs ned).

Så no more Houseparty-utveckling för Houseparty-utvecklarna. De ska istället arbeta på ”nya sätt” för Epic att bli mer sociala. Vi kan nog anta att Houseparty - eller Fortnite Mode - inte flög tillnärmelsevis så bra som Epic hade hoppats. De har nu tröttnat på att kasta pengar efter tjänsten.

Visst, Epic har kvar Houseparty-folket, men de styrs av Epic-folk. Det kan alltså vara ännu ett bevis på att ett uppköp inte garanterar succé - om organisationen som köper ett företag eller en tjänst inte förstår vad de har köpt. Kanske framförallt: som inte förstår målgruppen.

Epic är skitbra på att bygga spel, ett format som inte minst online är allt mer sociala. Men det betyder inte att Epic förstår sociala interaktioner.

Epic Games to shut down Houseparty in October, including the video chat 'Fortnite Mode' feature | TechCrunch

Houseparty, the social video chat app acquired by Fortnite maker Epic Games for a reported $35 million back in 2019, is shutting down. The company says

Tinder

Tinder lägger till Explore-avdelning och video

Senaste appen att gå TikTok: Tinder. Dejtingappen lägger till två nya funktioner. Den ena är möjligheten att ha en video på profilsidan och den andra, och största, förändringen är att Tinder får en ny avdelning: Explore.

När det gäller video så har de stora dejtingplattformarna varit förvånansvärt långsamma att hoppa på tåget. Tinder har haft sina Vine-loopvideos, men det har mest varit nåt mitt emellan en kortvideo och en animerad memegif. Nu är tanken att videon ska ge ett mer fylligt sätt att faktiskt presentera sig.

Men den största förändringen för appen som uppfann dejtingsvepandet är alltså den helt nya avdelningen som är tänkt att vara det den heter. Fler sätt att upptäcka. I det här fallet förstås fler sätt att upptäcka potentiella dejter. Här kommer även funktioner som Tinder-tv-serien Swipe Night att bo. Överlag handlar det om möjlighet att söka mer intressebaserat.

Så Tinder vrider alltså huvudfokus från utseende till intresse som huvudingång (eller en ny ingång, åtminstone). Ungefär samma fokusskiftning som vi ser även hos andra sociala medier.

https://bit.ly/3tDPtxR

Tinder återlanserar sitt jobbläge

Ha. Hur vet man att det på riktigt börjar bli dags att återvända till kontoret för väldigt många människor? Tinder återlanserar sin work mode. Fritt fram att smygdejta på kontoret under arbetstid utan att chefen ser det, alltså.

Entrepreneur - Start, run and grow your business.

Advice, insight, profiles and guides for established and aspiring entrepreneurs worldwide. Home of Entrepreneur magazine.

 

Sök/SEO

Apple lägger till möjlighet för användare att ladda upp bilder och ge recensioner i Maps

Apple fortsätter att rampa upp sin karttjänst för att ta sig an Google Maps. Och de gör det genom att som vanligt… lägga till funktioner som har funnits länge i Googles tjänst. Amerikanska Maps-användare kan nu ladda upp egna bilder på kartplatser och framförallt: kan recensera platser.

Vad vi ser här är att Apple inte bara lägger till allt mer funktionalitet i Maps, de lägger dessutom till allt fler funktioner som ger Maps mer nytta för Apple själva. Genom att Apple satsar allt mer på en egen My business, alltså möjlighet för verksamheter att skapa ”sajter” även i Apple Maps, så blir det också allt mer relevant för företag att ge sin Apple Maps-plats mer kärlek.

Men framförallt så är det här också ett sätt för Apple att samla in mer data. Mer förstahandsdata, närmare bestämt. Precis det som blivit fler snäpp mer värdefullt på grund av… Apples egna begränsningar av tredjepartskakor och appspårning.

https://www.theverge.com/2021/8/24/22638723/apple-maps-ratings-photos-us-rollout-ios-yelp

Google gör det möjligt att skapa poster direkt från sökresultatet

Nytt i Google My business: det är nu möjligt att skapa poster direkt från sökresultatet. En nyhet som är… rätt liten. Eller rättare sagt: till synes rätt liten.

Nyheten i sig är rätt liten. Googles posterfunktion, alltså inlägg som skapas direkt hos Google och sedan ligger i My business-rutan för företag, har varit igång rätt länge vid det här laget men inte direkt fått någon jättesnurr. Under förra året, när det lokala blev artontusen procent viktigare för allt och alla, gasade Google på rejält med utvecklandet av funktionen, men den är fortfarande rätt rudimentär som, tja, CMS.

Men det finns saker här som pekar på Googles långsiktiga strategi.

Att Google vill att vi ska göra allt hos Google är inget nytt. Gäller såväl slutanvändare som söker på Google som företag som har närvaro online. Men parallellt med det börjar en annan sak också bli allt tydligare: Google vill att vi ska använda sökresultatet till allt mer. Att allt fler adminfunktioner alltså byggs in i sökresultatet.

Anledningen? Ju mer sökresultatet används, desto fler annonsvisningar. Så om företag söker upp sitt varumärke och gör adminärenden där istället för i ett separat verktyg så blir det mer kulor i Google-kassan. Advertising by admin, alltså.

Add Google Posts Directly From Google Search

Back in June Google said you will be able to add Google Posts directly from the Google search results page. I suspect that went live shortly after the announcement on mobile and maybe desktop, but maybe it didn't and I missed it.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *