Kategorier
Allmänt digitalt Detaljhandel/e-handel Ekonomi och finans IoT - internet of things Mobilt Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 36 2021 – del 2

Dom i USA: Apple får inte förbjuda apputvecklare från att leda användare till externa betallösningar. Amazon rullar ut endagsleveranser i Stockholm och annonser på amazon.se. Amazons kassalösa Go-teknik kommer till Whole Foods. Instacart siktar på att börja med reklamverksamhet. Spotify släpper Enhance. PayPal köper köp nu, betala senare-tjänsten Paidy. Mercedes-Benz visar upp bil som kan läsa dina tankar.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon rullar ut endagsleveranser i Stockholm och annonser på amazon.se

Så har det blivit dags för Amazon att ta upp kampen med alla snabbleverantörer i Sverige: nu börjar även Amazon med endagsleveranser. Ja, i Stockholmsområdet, åtminstone. Vi kan väl anta att det är geografin och populationskoncentrationen som gör att det är den begränsningen som gäller. Vi kan väl också anta att Amazon inte kommer att sluta här. Frågan är väl snarast hur, när och var de siktar på att bredda tjänsten.

Men en annan sak som Amazon också släppte i veckan har fått betydligt mindre uppmärksamhet. Amazon har nu öppnat för annonser även på företagets svenska sajt. Kommer bli intressant att följa utvecklingen där.

Markus Varsikko on LinkedIn: #amazon #advertising #sweden #dashretail

🤔 Well hello Amazon.se. Two game changing updates this week! The first being the widely noticed (and awaited) fast deliveries AND the second, equally awaited…

Amazons kassalösa Go-teknik kommer till Whole Foods

Så är det dags för Amazon att ta sitt största steg hittills med Go-tekniken: den rullas ut i Whole Foods-butiker

Vad är Go-tekniken? Amazons teknik för fysiska butiker som varken kräver att du skannar varor eller stannar vid betalstation. Du plockar på dig varorna och går ut. Skanning och betalning sker automagiskt. Den teknik som när den lanserades, hade stora problem med två saker: många samtida människor och att varor flyttade på sig när kunder tog dem från hyllan. Två fenomen som är… rätt vanliga i butiker. Men efter att Amazon stegvis har trimmat och skalat upp tekniken så känner Amazon sig trygga nog att köra den även hos Whole Foods.

Förutom att Amazon har ökat storleken på de butiker som har fått Go så har de också uppat svårighetsgraden. Jag har inte full koll på exakt hur Whole Foods sortiment ser ut, men jag antar att det finns saker som inte ligger i prydligt förpackade kartonger med streckkod på utsidan.

Nu är det initialt bara två Whole Foods-butiker som utrustas med Go. Det blir alltså två Whole Foods som byggs från grunden med tekniken i åtanke. Amazons riktigt stora utmaning blir när Go-lösningen ska tryckas in i alla andra, befintliga Whole Foods-butiker. Som alla har befintlig infrastruktur.

Amazon’s cashierless ’Just Walk Out’ tech is coming to Whole Foods stores | TechCrunch

After launching it in Go stores and then bringing it to larger Freshsupermarkets, Amazon’s cashierless ”Just Walk Out” tech will soon arrive in two Whole

Amazon arbetar på kassalösning för fysiska butiker

Amazon gör en Shopify. Åtminstone enligt uppgifter som nu har kommit. Mer specifikt: Amazon uppges arbeta på en ny kassalösning för onlinehandlare, en lösning som även ska fungera i fysiska butiker.

Shopify var kanske det enskilda företag som gynnades mest av hela pandeminedstängningen förra året. När en hel massa småföretagare helt plötsligt var tvungna att stappla ut på internet med sin verksamhet så stod Shopify där med öppna armar och välkomnade dem till sin e-handelsplattform. Och det var en målgrupp som Shopify är väl bekanta med. Just mindre handlare är precis det som alltid varit basen i Shopifys kundlista. Mindre e-handlare. Men även fysiska.

Sedan Shopify drog igång har företaget växt knakmycket, men även samhället omkring har förändrats. Redan före coronakrisen började hybridhandeln bli allt viktigare för att nå framgång – att man alltså kan möta kunder både fysiskt och digitalt. Shopify har som en följd av det tagit allt större kliv för att kunna erbjuda ett fullständigt retail as a service-paket, vilket bland annat har inkluderat hårdvara och tjänster för fysiska butiker. Nu siktar alltså Amazon sannolikt på något liknande.

Ett steg mot att locka fler mindre hybridhandlare till sina plattformar. Även de som inte vill lägga alla sina ägg i Amazon-korgen.

Amazon developing new point-of-sale system to attract small businesses

Amazon is working on a new type of point-of-sale system that can be sold to third-party sellers, Insider reported on Wednesday.

Sheins app laddas nu ner mer än dubbelt så mycket som Amazons

Kinesiska snabbmodeföretaget Shein är senaste årets kanske snabbaste e-handelsraket. Inte bara i Kina, utan i stora delar av världen. Ja, kanske likt TikTok inte i Kina – utan utanför. Nu kommer fler uppskattningar om att Sheins app numer laddas ner fler än dubbelt så många gånger som Amazons. Det gör den till världens mest nedladdade shoppingapp.

Och inte nog med att Shein kallas TikTok för e-handel, det gör att vi ser samma mönster på e-handelssidan som vi rätt länge nu har sett bland de sociala medierna: det är det senaste stjärnskottet som dominerar nedladdningarna. TikTok kör över Facebook och Shein ser Amazon försvinna i backspegeln. Dessutom två kinesiska appar.

Men så är nedladdningar förstås inte samma sak som användande. TikTok må laddas ner mer än alla Facebooks fyra huvudappar, men sett till användare så ligger Facebook fortfarande långt före. Amazon kanske inte är riktigt lika dominerande på e-handelssidan – där det överlag är spretigare och fler lokala skillnader – men vi kan anta att Shein totalt sett fortfarande har en bit upp till Amazons användarnivåer och transaktionsvolymer.

Shein is now being downloaded twice as much as Amazon – Latest Retail Technology News From Across The Globe – Charged

Shein is now being downloaded more than twice as much as Amazon as it solidifies its place as the world’s most popular shopping app.

Instacart siktar på att börja med reklamverksamhet

2020 innebar som bekant ett hysteriskt uppsving för nära nog alla som på ett eller annat sätt arbetade med e-handel. Från tillhandahållare av plattformar över e-handlarna själva till logistikledet. Inte minst det sistnämnda har också inneburit allt fler som erbjuder den här typen av tjänster. Så vad gör man när konsolidering och utslagning väntar runt hörnet? Är man Instacart så satsar man på reklam.

Instacart har fokuserat på livsmedelsleveranser. Matkassar från affärer snarare än varm färdigmat alltså. Det har lett till att de numer nära nog delar hela marknaden med Walmart. Men trots det tjänar Instagram fortfarande förhållandevis lite pengar. Likt mycket inom bekvämlighetsekonomin så pratar vi inte direkt om en tjänst med goda marginaler.

De här två sakerna, lövtunna marginaler och samhällen som öppnar och därmed inte lika mycket är beroende av digitala tjänster, lär ha varit rätt stora anledningar till att Instacart nu alltså siktar på att sälja annonser. Ja, eller ännu mer – de har varit igång sedan 2019.

Digitalannonseringen i USA (och större delen av världen) kontrolleras som vi alla vet av ett fåtal jättar. Men Instacart ser ut att vilja positionera sig som, tja, ett Shopify för annonser. En helhetsleverantör för mindre detaljhandlare, alltså.

https://www.wsj.com/articles/instacart-goes-deeper-into-digital-advertising-as-grocery-delivery-slows-11630920600

 

Strömmade medier

Spotifys nya Enhance-funktion kompletterar dina egna spellistor med rekommendationer på andra låtar

Ny funktion från Spotify: Enhance. Om du vill så kan du låta Spotifys AI-algoritimsmartess komplettera dina befintliga spellistor med andra låtar som ska passa in. Pajar inte den befintliga spellistan utan skjuts in on the fly. Max 30 låtar per spelista. Funktionen rullas ut till betalande användare kommande månad och Sverige är ett av länderna där användarna snart kan enhanca sina spellistor.

En funktion som helt enkelt ger lite nytt liv till dina spellistor. Tänkt som det bästa av två världar. Du vet precis vad du får, fast dessutom en liten överraskning då och då. Ett, tja, Spotify-kinderägg.

Men jag tror det finns en annan, mer långsiktig plan bortom att få användare att lyssna mer på Spotify: ett nytt annonsformat. Att det alltså kommer att bli möjligt att köpa plats bland de låtar som rekommenderas. Visst. Ska fortfarande vara en låt som matchar resten av låtarna i spellistan, men om algoritmen ställs inför en låt där rättighetsinnehavaren har betalt för… lyssningshet (?) och en, tja, organisk låt så kommer betalalternativet att rankas högst.

Spotify’s new ’Enhance’ feature will spruce up your playlists with recommended songs

Spotify’s new Enhance feature will automatically recommend new songs to add to your playlists based on the existing songs and artists in them, helping to build out your music collection even more.

Spotify gör det möjligt att sponsra Release radar-spellistan

Nytt annonsformat från Spotify. Eller åtminstone en nytt nytt reklamgränssnitt. Spotify öppnar Release radar-spellistan, alltså spellistan som varje vecka tipsar om nya låtar som en användare borde gilla, öppnas nu för sponsring. Ett varumärke kan alltså exklusivt sponsra den kanske mest personliga automatspellistan som Spotify har att bjuda på.

Brands can now sponsor Spotify’s personalized Release Radar playlist – Music Business Worldwide

Release Radar is the platform’s third personalised playlist to be made available for sponsorship…

Apple använder Shazam för att identifiera och betala royalties för låtar i DJ-mixar

Det här är riktigt smart. Och riktigt bra. Musik ger som bekant ersättning per spelning (ja, i stort är det det som är normalfallet idag). Varje gång som en låt spelas så får den ekonomisk ersättning. Inte hysteriskt mycket kan vi väl säga, men lite ersättning är trots allt mer än inget alls. Som kan bli fallet när någon lyssnar på en DJ-mix. Låtar som vävts ihop vilket i sin tur gör det omöjligt att bryta ut enskilda låtar och ersätta upphovsmakare.

Ja, eller fram till nu. Apple har nu vänt musikidentifieringstjänsten Shazam inåt mot sig själva, så att säga.

Shazams huvudfunktion är som bekant att identifiera vad som spelas. Inte så att Shazam känner igen varenda låt någonsin, men en väldigt stor del. Den tekniken släpper Apple nu loss i sin musiktjänst Apple Music just för att ersätta vilka enskilda låtar som ingår i en DJ-mix så att Apple sedan kan ersätta upphovsmakarna på samma sätt som om någon hade letat upp och spelat låten på vanligt vis.

https://techcrunch.com/2021/09/09/apple-music-is-using-shazam-to-solve-the-streaming-industrys-problem-with-dj-mixes/

Apple lägger till stöd för Gaana i HomePod Mini

En liten nyhet som är stor. Typ. Apple lägger till stöd för att styra Gaana i HomePod Mini.

Så det lilla är med andra ord rätt uppenbart: ännu en tjänst får stöd för röststyrning i Apples (numer enda) smarta högtalare. Att Gaana dessutom är en indisk Spotify-konkurrent lär göra att nyheten känns än mindre relevant för någon i Sverige.

Men för Apple är det däremot ett hyfsat stort steg i sin satsning att vara med på Indiens tillväxttåg kommande år. För att slå sig in och skaffa sig en rejäl position i Indien är det mer eller mindre ett måste att ett företag knyter band till lokala spelare (i Gaana-fallet rätt bokstavligt…) plus att man ser till att ha stöd för de lokala onlinetjänster som finns.

Visst är det så att västvärldens stora techbolag i mångt och mycket är stora även i Indien, men marknaden är inte alls lika satt som här. Och för den stora mängd indier som nu på riktigt är på väg ut på internet så är de utländska alternativen absolut inte lika självklara när det finns inhemska alternativ. Såna som inte minst är bättre på att hantera saker som Indiens alla lokala språk.

I de lägena har Apple inget problem att lägga till stöd för en tjänst som konkurrerar till en av företagets egna. Det blir dessutom ytterligare ett införsäljningsargument för HomePoden som lär ha ungefär samma icke-marknadsandel även där. Och, tja, Apple gråter säkerligen inte heller om alltihop dessutom gör livet lite svårare för Spotify.

Apple HomePod Mini Adds Hands-Free Music Streaming on Gaana

Music streaming service Gaana is now supported for hands-free streaming on the Apple HomePod mini, and users can directly stream tracks on the smart speaker through voice commands.

Apple TV+ är bästa videoströmningstjänsten integritetsmässigt

Ha. Saker man inte tänker på till vardags skulle jag tro. Hur mycket tid lägger du på att kolla hur integritetssäkrade dina strömningstjänster är? Det har åtminstone Common Sense Media gjort. Och vinnaren är… Apple! Apple TV+, alltså inte prylen eller appen utan Apples eget originalmaterial, är bäst i klassen.

Vad innebär det här mer specifikt? Att Apple får högst betyg när det gäller hur man skyddar sina användares uppgifter. I praktiken: Apple säljer eller delar inte användardata med tredje part.

Jag ser framför mig hur Apple nu har sin nästa kampanj för Apple TV+ klappad och klart: ”Apple TV+ kanske inte har särskilt mycket innehåll men by jimini vad den här säker! Kom å köp!”

Rapport: Apple TV Plus bästa valet ur integritetssynpunkt

Användare av Apples strömningstjänst behöver inte oroa sig för att data säljs vidare till tredje part.

Användarvillkoren för Amazon molntjänst AWS har tagit höjd för zombieapokalypsen

Ha. Amazon har en egen spelmotor (förstås) som heter Lumberyard. Precis som ungefär annan programvara eller tjänst online (åtminstone amerikansk sådan) så har Lumberyard användarvillkor. Användarvillkor som är del av villkoren för Amazons AWS, alltså företagets molntjänst.

I Amazons AWS-villkor kan vi läsa Lumberyard-spelmotorn inte får användas för att utveckla saker som kan utgöra livsfara i verkliga livet. Användarvillkoren anger specifikt att man inte får använda Lumberyard till saker som kirurgi, självkörande fordon, för att styra rymdfarkoster eller för att drifta kärnkraftverk. Men så finns det en klausul och ett specifikt scenario som upphäver alla de här begränsningarna:

”However, this restriction will not apply in the event of the occurrence (certified by the United States Centers for Disease Control or successor body) of a widespread viral infection transmitted via bites or contact with bodily fluids that causes human corpses to reanimate and seek to consume living human flesh, blood, brain or nerve tissue and is likely to result in the fall of organized civilization.”

Så. När zombieapokalypsen kommer så blir Lumberyard alltså open source as fuck. Tips till alla utvecklare.

Amazon’s game engine can be used to aid humanity in a zombie apocalypse

The terms of service for Amazon’s Lumberyard state that the game engine can be used in the event of a widespread zombie apocalypse, if the CDC certifies it as such.

 

IoT – internet of things

Mercedes-Benz visar upp bil som kan läsa dina tankar

Vad har du alltid saknat? Om svaret är ”att bilen kan läsa mina tankar” så har Mercedes din rygg. Under en bilmässa i Tyskland har de visat upp en konceptbil som kan göra precis det.

Okej, nu kanske vi pratar om rätt rudimentärt tankeläsande. Och den kräver… en del anpassad hårdvara. Som att du har en hjärn-dator-läsarpryl på huvudet. Men när den väl är på plats så kan du styra bilens touchkontroller bara genom att titta och fokusera på olika ikoner.

Du är orolig över att Facebook sparar dina sajtbesök? Vänta bara till dess att biltillverkarna börjar lagra och sälja dina hjärnvågor.

Mercedes-Benz has a car that can read your mind

Mercedes-Benz’s Vision AVTR concept vehicle can now read the driver’s mind via a brain-computer interface.

Robocop börjar patrullera i Singapore

Så har det blivit dags för Robocop att flytta in i Singapore. Landet börjar nu (bokstavligen talat) rulla ut robotar som ska hålla ordning och ”hålla ögonen öppna efter regelbrytare”. 

Ja, nu handlar det kanske inte om att Singapore ersätter hela sin poliskår med Xavier, som robotmodellen heter. Det är ett test för att se hur det funkar. Vi pratar kanske inte heller om att Xavier förväntas hantera grov brottslighet. Snarare skälla på folk som kastar fimpar på gatan eller parkerar cykeln fel (fatta vad jobbigt det hade blivit för Xavier i Stockholm om hen hade åkt på elscooterövervakning).

Min spontana tanke? You now have 15 seconds to comply.

Singapore has deployed robots to patrol public areas

Singapore has started testing a robot named Xavier, putting a couple of them to work by having them patrol and survey a public area.

 

Mobilt

Dom i USA: Apple får inte förbjuda apputvecklare från att leda användare till externa betallösningar

Så landade den till slut: domen som stora delar av appvärlden har väntat på åtminstone hela det här året. Stämningen mot Apple från Fortnite-utvecklaren Epic Games i USA gällande Apples Appstore-upplägg. Mer specifikt kring att Apple tvingar appar att bara använda Apples egen betallösning (i praktiken) och att användare bara kan installera iOS-appar från Appstore (återigen: i praktiken).

Utslaget från domaren Yvonne Gonzalez-Rogers kan kort sammanfattas med att Apple inte längre får förbjuda apputvecklare från att leda appanvändare till alternativa betalsätt än Appstores eget (och därmed slippa betala Apples avgift på 15-30 % per transaktion). Apputvecklare får även använda den kontaktinformation som användare lämnar ifrån sig när de skapar konto i en app för att informera om att det finns andra sätt att betala, exempelvis genom att mejla dem.

Å andra sidan så måste Apple inte tillåta externa appbutiker och Epic Games måste betala skadestånd till Apple, då förändringen som gjorde det möjligt för Fortnite-spelare att använda Epics betallösning istället för Apples (och som gjorde att Fortnite sparkades ut från Appstore) var ett brott mot Appstore-avtalet mellan Epic Games och Apple.

Apple var snabba med att utropa sig till segrare och Epic Games var nästan lika snabba att överklaga domen. En fingervisning om hur de två företagen ser på domen. En dom som var given att den skulle överklagas oavsett. Och en tvist som garanterat kommer vandra hela vägen upp till USA:s högsta domstol för att få en prejudicerande dom.

Apple must allow other forms of in-app purchase, rules judge in Epic v. Apple

Epic Games had sued Apple over the mandatory transaction fees built into the iOS App Store, in a case that could reshape the basic rules of tech platforms.

Apple presenterar iPhone 13 14 september

Då vet vi. 14 september kommer Apple att presentera nästa generation iPhones. Och vad det verkar Watch.

Viktigast. Oerhört rolig titel på tillställningen: California Streaming.

Apple’s next event is September 14 | TechCrunch

Invites just went for Apple’s next big event, scheduled for 10AM PT/1PM ET on September 14. The invite doesn’t offer a lot in the way of what’s to come —

Södra Afrika överlägset störst på mobilpengar

Jag älskar det här diagrammet. När vi pratar mobilbetalningar så lyfts nästan alltid Asien – framförallt Kina – fram som de stora användarna. De som går i bräschen. Men som synes är det användarna i länderna i södra Afrika som är världens power users inom mobilbetalningar. Mer än dubbelt så många aktiva abonnemang som resten av världen – tillsammans. Och ett transaktionsvärde som vida överstiger det skyfflas runt på andra håll.

Visst. Nu pratar vi inte om Swish-kunder här. Eller ens Swish-teknik. Eller det som används i Kina. Det handlar om pengar som är mobila på riktigt. Mobiltransaktioner där det inte finns ett bankkonto i botten, utan där mobilnumret är kontot. Mobilpengar. Och mobilen har sannolikt både sifferknappar och 2G.

”The unbanked” blir ett allt vanligare begrepp även i exempelvis USA, alltså människor som inte vill eller mer sannolikt kan få ett bankkonto. Kontanter är då det givna betalsättet. Men där det bokstavligen kan vara 50 mil till en bankomat är inte ens det ett alternativ. Inte minst under en pandemi, när kontanthantering med fördel undviks så mycket det bara går. Då är en mobil kanske det enda alternativet.

Det här är dessutom till stor del vi hittar det man brukar kalla nästa miljard internetanvändare. De som ännu inte tagit steget ut på nätet. De som är vana att vara mobile only. På riktigt.

 

Ekonomi och finans

PayPal köper köp nu, betala senare-tjänsten Paidy

Man kan säga att det… händer att det blir lite flockmentalitet när det handlar om företagsuppköp. Som att vi senaste året sett vågor med uppköp av podcastplattformar och nyhetsbrevstjänster som landat väldigt tätt inpå varandra. Senaste månaderna har en trend varit rätt tydlig inom fintech: köp nu, betala senare. Avbetalningsköp, alltså. Det har avspeglat sig på uppköpssidan.

Senast ut är att PayPal har lagt vantarna på japanska Paidy för runt 2,7 miljarder dollar. Hysteriskt mycket pengar, förstås, men jämfört med exempelvis Squares köp av motsvarande tjänsten Afterpay för tio gånger mer så känns det nästan lite billigt.

Bara för ett par veckor sedan kom uppgiften om att Amazon har börjat tester med en egen funktion för avbetalningsköp. Ett samarbete med Klarna-konkurrenten Affirm som kan bli ett riktigt startskott för avbetalning som defaultbetalningsläget. Ja, och så har Apple börjat tester med en egen funktion kopplad till Apple Pay.

Hela världen shoppar på kredit – vad skulle kunna gå fel?

https://s.nikkei.com/3lkILJg

 

Övrigt

Taxibolaget Didi Chuxing pausar expansionen in i Europa på grund av Kinas nya techregleringar

Senaste året har Kina steg för steg skärpt tonen mot landets techbolag. Ja, inte bara techbolagen – men det är framförallt de som har hamnat i fokus. Det i sin tur har lett till börskurskollapser och högvis med inställda börsnoteringar. Här kommer ännu en konsekvens av Kinas techbashande: Uber-konkurrenten (och delägaren) Didi Chuxing pausar sin Europaexpansion. Åtminstone enligt den sedvanliga ”källan med insyn”.

Så det är alltså inte något som är officielt besked från Didi själva, men det känns väldigt sannolikt. Didi är det senaste bolaget som har dragit på sig extra mycket uppmärksamhet från kinesiska datamyndigheter. Och ilska. Didi ska nämligen mer eller mindre ha skitit i rätt starka… uppmaningar från myndighetshåll att ställa in sin börsnotering tidigare i somras. En börsnotering som dessutom skedde i USA.

Just nu är det sannolikt inte riktigt läge att ge sig på nya marknadsinitiativ. Det verkar som att ”pausen” kommer att vara i minst ett år. Det i sin tur kan vara ett tecken på när Didi tror att Kinas slängsvingande mot techjättarnas makt och dominans kan ha lugnat ned sig. Åtminstone så pass att det går att ägna mer tid åt verksamheten än åt det politiska spelet.

Didi freezes European expansion amid concerns over passenger data

Didi has suspended plans to expand in Europe for at least a year as the Chinese ride-hailing giant continues to face pressure at home under a cybersecurity review.

Google Meet börjar varna om du orsakar eko under videomöten

Ha. Google Meet kommer börja varna den som orsakar ekon och rundgång under videomöten. Eller Google kommer åtminstone varna deltagare att hen förmodligen orsaker eko. Redan innan andra i mötet hör av sig och påpekar det.

Kan vi nu bara få en funktion i mötesplattformarna som indikerar att övriga i ett mötet både ser och hör dig (och det man exempelvis vill visa på en delad skärm) så att man slipper fråga det så är vi hemma.

Google Meet now warns you when you’re causing an echo

Google Meet will now warn you with a red dot and notification if you’re creating an audio echo for meeting participants. It’s rolling out now to Google Workspace and G Suite Basic and Business customers.

Inte ens träsksamlaren Epik accepterar Texas nya aborttjallarsajt

Okej. Det finns lite hopp i världen. Texas nya, mer eller mindre, totalförbud mot aborter baseras på att medborgare tjallar på andra medborgare. Alla i Texas förväntas alltså bli abortövervakare och (bokstavligen talat) sälja ut individer och organisationer som gör eller erbjuder aborter efter sex veckor (förmodligen överhuvudtaget vem som helst som pratar om abort i positiva ordalag).

För ändamålet så drog en anti-abortorganisation i Texas igång en tjallarsajt. En som låg hos webbhotellet GoDaddy. En kort stund. Innan GoDaddy sparkade ut dem eftersom tjallandet (alltså samla in information om individer utan de individernas samtycke) bröt mot GoDaddys regler. Liksom Digital Oceans, som var sajtens nästa webbhotelldestination. Det gjorde att sajten istället flyttade till det bombsäkra webbhotellet Epik. Ett webbhotell och en domänregistrator som accepterar träsktjänster som Gab och Parler.

Men inte ens Epik accepterar aborttjallarsajten. Det säger en hel del om hur sjukt mycket uppåt väggarna initiativet (och lagen) är. Visst. Nu är det formellt inte för att GoDaddy och Digital Ocean har problem med abortmotståndare som de säger nej. Definitivt inte Epik.

Men ibland får man gilla de små segrarna i vardagen.

Even Epik says the Texas abortion ”whistleblower” site violates its rules

Epik says ”collecting anonymous tips” about abortions violates its terms of use.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *