Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier
- Del 3: IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens, AR/VR, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artiklar
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook gör det möjligt att gruppchatta mellan Instagram och Messenger
Ännu ett steg mot Facebooks mål att skapa en enhetlig plattform för sina chattjänster: det blir nu möjligt att gruppchatta mellan Instagram och Messenger. Användare ska alltså kunna skapa gemensamma chattar även om någon föredrar Instagram som chattplattform och någon annan Messenger.
Ja, nu är det här lite en sanning med modifikation. Vad det handlar om är egentligen att Facebook gör det möjligt att gruppchatta i… Messenger. För att få tillgång till den nya gränslösa gruppchatten så måste Instagrammare först välja att aktivera Instagrams nya chattlösning. Den som i praktiken är… Messenger. Inuti Instagram.
Enligt Facebook så ska 70 % av Instagrammarna redan ha tagit det här steget, så Facebook känner att de mer än väl har uppnått kritisk massa för att rulla ut den här korsfunktionen. Samtidigt är initiativet garanterat också ett försök att driva på övergången till Instagram-Messenger ännu mer.
När Facebook började tala om att knyta ihop sina chattplattformar så att det går att skicka meddelanden mellan Facebooks appar utan sändare och mottagare använder samma app så var det inte helt klart hur det skulle bli verklighet. Men när Facebook började stoppa in Messenger i Instagram så blev strategin tydlig: samma chattlösning överallt. Problem solved.
Nästan åtminstone. Nu har Facebook löst problemet för tre av de fyra huvudapparna: Facebook (dit Messenger är på väg tillbaka) och Instagram använder Messenger som chattlösning. Återstår då bara den svåraste nöten att knäcka: hur man får in WhatsApp samma postnummerområde. Och då inte så mycket rent tekniskt utan hur man kan få WhatsApp-användarna att gå med på att de ingår i samma (data)gemenskap som resten av Facebook-familjen.
Facebook will now let you make group chats across Instagram and Messenger
Facebook will now let you start cross-app group chats between Messenger and Instagram. The company also announced other messaging updates, including group typing indicators.
Facebook Reels släpps skarpt i USA
Vad behöver vi mer av på Facebook? Precis. Kortvideo! Och lo and behold nu är det dags för precis det. Facebook Reels lämnar betastadiet och rullas ut för alla användare i USA.
Det innebär alltså att facebookare i USA kan skapa reels på samma sätt som i Instagram. Men dessutom gör Facebook det möjligt att korsposta reels från Instagram till Facebook. Ja, eller rättare sagt: låta Facebook rekommendera Instagram Reels i nyhetsflödet. Instagrammare behöver alltså inte dela till sin egen Facebook-profil för att dyka upp i Facebook-användares nyhetsflöde.
Sist men inte minst så drar Facebook igång ytterligare ett kreatörprogram - ett som gör att de kreatörer som är med kan få betalt för visningar av sina reels. Både i Instagram och i Facebook.
Facebook hoppas förstås att den äldre Facebook-publiken också ska gå igång på kortvideotittande. Men inte bara det. Att Facebook betalar reels-skapare för visningar är garanterat ett försök att få etablerat populära Instagram Reels-skapare att också dela till Facebook. Även om de själva aldrig är på Facebook så kan Facebooks nyhetsflöde leda till fler visningar - och därmed mer pengar.
Facebook Reels exits beta in the US with offers to pay creators for well-performing videos | TechCrunch
After launching into beta tests just last month, Facebook today is rolling out Reels to all Facebook users in the U.S. on both iOS and Android. The
Facebook skrotar planerna på Instagram för barn
The kids är inte alls alright. Ja, eller the kids är förmodligen alright, men inte att att göra en Instagram för samma kids. Nu ”pausar” Facebook planerna på att ta fram en Instagram för barn.
Och paus betyder just det. Inte att Facebook har gett upp planerna på att släppa en barnsäker (?) Instagram, utan att Facebook ska använda sitt friår till att ”arbeta med föräldrar, experter och lagstiftare för att visa värdet och behovet av den här produkten”. Läs: vi ska göra en Instagram för barn, dammit. Vi måste bara satsa lite mer lobbypengar först. Typ.
Och precis den här målgruppen har blivit lite av Facebooks nya fokus efter ett antal misslyckade försök att skapa uttalade tonårstjänster (hur har dessa tagits emot? Det rimmar på binge). Sikta på att fånga användarna så tidigt som det bara går. Tidigare än dagens Facebook appar åtminstone officiellt gör.
En stor anledning stavas förstås TikTok (de äldre tonåringarna har Facebook till stora delar gett upp till Snapchat). Och ironiskt nog kommer Facebooks barnpaus för Instagram nästan samtidigt som två TikTok-nyheter. Den ena är att TikTok nu officiellt har över 1 miljard månadsanvändare och den andra är uppgifter om att även Bytedance siktar på att ta fram en barnapp. TikTok för barn.
Visserligen för Kina, så det handlar formellt om ett komplement till TikToks kinesiska systerapp Douyin, och det är en app som bara ska innehålla ”utbildningsinnehåll”. Allt del att bli mer kompis med Kinas kommunistparti som slår ner hårt på tech och sociala medier just nu.
Men hej. Finns förstås inget som säger att vi inte får en TikTok för barn även hos oss. Kanske.
Facebook pauses Instagram Kids because it was actually a bad idea
Facebook is already dropping Instagram Kids, saying that building it is "the right thing to do" but, apparently, just not right now.
Facebook ändrar hur de rapporterar uppskattad räckvidd
För ett par veckor sedan tvingades Facebook gå ut med att de hade underrapporterat konverteringar för annonser. Anledningen ska vara Apples begränsningar vad gäller möjligheten att spåra appanvändare (det finns en hel del frågetecken kring Facebooks utspel, men vi hoppar över det just nu). Hur löser Facebook problemet med att de har varit dåliga med att komma med relevanta rapportsiffror för annonser? De blir ännu mer luddiga i sin rapportering.
Ja, okej, nu handlar det om att Facebook ändrar hur de framöver kommer att rapportera uppskattad räckvidd i Ads Manager. Istället för att ge en specifik siffra så kommer Facebook nu visa intervall. Egentligen är det märkligt att Facebook inte har gjort det tidigare, med tanke på att det alltså handlar om framtida prognoser. Känns mer ärligt att komma med bredare spann.
Om man så vill så skulle man kunna säga att Facebooks egen hybris har lett till det här.
https://bit.ly/3l6mjVK
WhatsApp Pay kan få cashbackfunktion
WhatsApp Pay kan vara nära att få en ny potentiellt viktig funktion för betaltjänstens framtid: en cashbackfunktion. En procentandel av varje köp tillbaka i reda pengar, alltså.
När Apple rullade ut sitt kreditkort Apple Card så var en rätt aggressiv cashbacktrappa en stor del av införsäljningen. Apple Card ger olika mycket tillbaka beroende på vem man köper ifrån och allra mest, 3 %, får man förstås när man köper Apples egna prylar och tjänster via kortet. Cashbacken har alltså, precis som motsvarande program för andra kort, dubbla syften: att göra Apples kreditkort mer attraktivt som transaktionsplattform och att driva försäljning av Apples egna utbud.
Vi kan tänka oss att Facebook siktar på något liknande för WhatsApp Pay.
WhatsApp Pay som tjänst är global, men det är framförallt tillväxtmarknaderna som står i fokus. Vad gäller att få ombord nästa miljard internetanvändare, där Facebook förstås hoppas att väldigt många av dem också ska bli facebookare, så är WhatsApp Facebook överlägset viktigaste app.
Men med det sagt: om Facebook rullar ut det här för WhatsApp Pay så kan vi nog vara väldigt säkra på att Facebook Pay inte är långt efter att få samma förmån.
WhatsApp payments might soon earn you cash back
WhatsApp might soon offer cashback rewards to users of its payment services in India.
TikTok
TikTok har nu över 1 miljard månadsanvändare
Så har 1 miljard-klubben för sociala medier fått en ny medlem: TikTok har nu över 1 miljard månadsanvändare. Upp sisådär 45 % sedan juli 2020. På ett år alltså.
Det kom visserligen redan i somras uppgifter om att TikTok hade passerat den historiska milstolpen, men nu har ägaren Bytedance alltså officiellt gått ut med siffran.
Det som däremot fortfarande är lite oklart är hur många månadsanvändare som TikTok har. Bara TikTok, alltså.
Merparten av användarna som Bytedance räknar in i TikTok-miljarden lär handla om Douyin-användare. TikToks kinesiska systerapp, alltså. Under förra året fick vi officiella siffror för TikToks användning i Europa och USA och det handlade om totalt 200 miljoner månadsanvändare. Med tanke på att Indien dödade TikToks största marknad utanför Kina när de förbjöd TikTok och en hel massa andra kinesiska appar så pratar vi om att det saknas sisådär 700 miljoner användare för att komma upp i en miljard för TikTok.
Förra året gick Bytedance även ut med att Douyin hade 600 miljoner dagliga användare. Så 600-700 miljoner kinesiska månadsanvändare för Douyin och 300-400 miljoner för TikTok?
Thanks a billion!
At TikTok, our mission is to inspire creativity and bring joy. Today, we're celebrating that mission and our global TikTok community. More than 1 billion people around the world now come to TikTok eve
TikTok lanserar nya interaktiva annonsformat
Veckan bjöd på ett par nya annonsformat från TikTok:
Instant Page: Tänk Facebooks Instant Articles eller Googles AMP. Alltså snabbladdande landningssidor som gör det möjligt för annonsörer att bygga landningssidor inuti TikTok. Eller om man så vill: minisajter på TikToks plattform. Slår lite två flugor i en smäll: löser utmaningen med utlänkning (ja, att TikTok inte vill länka ut) och att företag kan få ställen att skaffa sig lite mer fyllig närvaro i TikTok.
Pop Out Showcase: En ny slags shoppingfunktion i form av en mashup mellan dekaler och e-handel. Funktionen gör det möjligt att lägga shoppingbara dekaler ovanpå videos som leder tittarna till de ställen där de kan köpa det som visas.
Super Like 2.0 och Gesture ads: Möjlighet att göra själva annonserna (ja, tiktoks) mer interaktiva genom att fler saker kan hända när man trycker eller sveper videos. Gesture ads kan dessutom gömma bonusar bakom gester, som att uppmana tittare att svepa i en video för att ”få en överraskning”.
Storytime Tool: Låta användare styra hur en berättelse utvecklas genom val som användaren gör. I sig inte nytt, möjlighet att styra handlingen har länge funnits i spel och sporadiskt även i serier och filmer (som Netflixs Bandersnatch). Men i det här fallet kan användaren påverka handlingen i en annons. Ett väldigt intressant format, milt sagt.
TikTok's new ad products invite users to interact with taps, swipes, likes and more | TechCrunch
TikTok this week presented its new plan to ramp up advertiser investment in its video platform with the expansion of e-commerce, a new promise of "brand
TikToks Creator Marketplace lämnar betastadiet
I veckan höll TikTok sin första, tja, motsvarighet till Facebooks F8 eller Apples WWDC: TikTok World. Ett event där TikTok presenterade nya tjänster i plattformen. Ja, eller mycket var saker som har presenterats tidigare i olika omgångar, men som nu gicks igenom lite mer strukturerat. (Den länkade artikeln här nedan har en genomgång av det som presenterades).
Men en liten nyhet TikToks Creator Marketplace. Eller snarare att funktionen nu lämnar betastadiet och samtidigt får några nya funktioner. Med andra ord är TikTok nu reda att trycka på skarpa lanseringsknappen för företagets Influcencer-Tinder. Matchingstjänsten som ska hjälpa innehållsskapare att hitta företag och företag att hitta innehållsskapare.
TikTok World 2023: Explore Our New Ad Solutions | TikTok for Business
We invite you to explore the generation of TikTok solutions, all designed for you. Catch up on TikTok World 2023 announcements, success stories, & much more.
TikTok lanserar sin första NFT-kollektion
Ha. Men det är väl självklart att även TikTok vill erbjuda NFT:er. Nu börjar TikTok sälja TikTok Moments.
Vad innebär allt det här? NFT:er är en blockkedjebaserad teknik som gör det möjligt att sälja digitala föremål i begränsade upplagor - på samma sätt som det går i den fysiska världen. Nu ger sig alltså TikTok in på det här just nu väldigt trendiga området.
Vad är det då för föremål som TikTok kommer att sälja undrar du? TikTok-videos som är skapade av kändisar och som är inspirerade av sex ”kulturellt signifikanta” TikTok-videos. Så om jag fattar det rätt så kommer de tillfrågade kändisarna - Lil Nas X är först ut med en video skapad i samarbete med Rudy Willingham - att göra, tja, tolkningar av videos de själva har gjort och som blev jättestora. Bland de andra inblandade hittar vi namn som Grimes och Bella Poarch.
Att ”äga” en NFT är både väldigt reellt och väldigt meta. För alla som har vuxit upp på det analoga nittionhundratalet lär det kännas väldigt märkligt. Men det är ett helt logiskt format. Allt större delar av våra liv utspelar sig i den digitala världen och vi har generationer som numer nästan har vuxit upp där. För dem är det digitala precis lika verkligt som den fysiska världen. Det är alltså precis lika naturligt att betala för att köpa och sälja saker som bara finns i form av ettor och nollor som en fysisk pryl. Och det kommer en gång för alla att helt blurra gränsen för vad som är ”e-handel”.
(Ja, den är sedan länge redan blurrad - men fortfarande ses e-handel som något som inkluderar en fysisk pryl som ska skickas i ett paket.)
Lil Nas X, Bella Poarch, Grimes, and more are releasing TikTok NFTs
TikTok is launching TikTok Top Moments in October, a collection of NFTs created in partnership with creators and NFT artists. The collection is inspired by six important TikTok videos, and launches October 6th with an auction of a Lil Nas X and Rudy Willingham collaboration.
AllEars lägger till stöd för social listening i TikTok
Det här känns så väldigt självklart. AllEars, typ omvärldsbevakning för ljud, lägger nu till stöd för TikTok. Håll koll på vad som sägs om ditt varumärke på kortvideoplattformen.
Nu är det här förstås relevant för många företag bara på grund av att TikTok är TikTok. Galet hett just nu. Men det är också en naturligt steg och tecken på hur internet blir allt mer multimedialt. Det i sin tur betyder att det finns så många fler sätt att ha åsikter om företag och varumärken - till och med enskilda produkter - än att använda text.
En av de nyheter som Google släppte under sitt sökevent i veckan var att Lens kommer att bli rejält mycket smartare. Det kommer inte bara bli möjligt att som nu peka mobilkameran mot något och låta Lens berätta vad det här - nu kommer det gå att borra vidare. Som exemplet som Google gav: fota bakdrevet på en cykel och sedan be Google berätta hur man lagar det här. Utan att ha koll på vad delarna heter eller vilket märke det handlar om.
På samma sätt går det också att kommentera varumärken utan att säga namnet på varumärket, eller skriva det. Som att lägga upp en bild med varumärket överkorsat. Det blir med andra ord allt svårare att hålla koll på allt som sägs om ett varumärke. Både bildligt och bokstavligen.
Announcing Social Listening for TikTok: Monitor what people say about your brand - All Ears
All Ears is launching a unique new tool to help you monitor and analyse what people are saying about your brand on TikTok.
LinkedIn testar funktion för att sälja biljetter till LinkedIn-evenemang
Nytt test som LinkedIn just nu genomför: funktion som gör det möjligt att sälja biljetter till LinkedIn-evenemang. Ungefär det som finns hos eller är på väg att släppas för nära nog alla sociala plattformar vid det här laget. Vi fick dessutom lite användarsiffror för LinkedIns event: under förra året deltog 21 miljoner människor i något evenemang som arrangerades via LinkedIn.
Den kom uppgifter om att den här funktionen var nära förestående redan för ett par veckor sedan och nu är alltså LinkedIn i full gång (eller åtminstone i någon form av gång) med att testa lösningen. Och det är ett historiskt test för LinkedIn. Det är första gången som LinkedIn ger medlemmar möjlighet att direkt ta betalt av andra användare för sitt innehåll på LinkedIn. Att LinkedIn på riktigt tar ett första trevande steg in i innehållsekonomins arena.
Blir med andra ord väldigt spännande att följa hur det här testet faller ut. För det handlar trots allt bara om möjlighet att ta betalt för en slags innehåll på LinkedIn. Vi kan väl anta att det som är närmast att komma näst är samma stöd för LinkedIns kommande Clubhouse-funktion.
Och ja. Ännu en sak som gör LinkedIn mer som Facebook.
LinkedIn is testing a new, paid ticketed events service | TechCrunch
LinkedIn earlier this month unveiled a new push around creators to bring more original content (and engagement) to its platform, but that's not the only
Twitter rullar ut Twitter For Professionals
Var lite orolig där ett tag. Det hade gått mer än 20 minuter sedan jag senast läste om en ny Twitter-funktion. Men ordningen är återställd. Här kommer veckans femtioelfte Twitter-nyhet funktionsmässigt: Twitter For Professionals.
Som det låter som: ett Twitter för proffs. Eller åtminstone för dem som använder Twitter ”i sitt yrkesliv”. Vilket nuförtiden förstås inte är en problematiskt gränsdragning på något sätt. Oavsett: funktionen gör ungefär vad den heter. Du kan välja att ställa om ditt Twitter-konto i jobbläge. Det gör att du får tillgång till fler funktioner och att du kan anpassa din Twitter-profil mer.
Det här innebär bland annat snabbgenväg till att annonsmarknadsföra tweets och att lägga till ”moduler” i Twitter-profilen. Saker som en utökad Om-sektion, Twitters nya shoppingmodul eller ditt Revue-nyhetsbrev, beroende på vad du har för verksamhet.
Så den som använder Twitter i yrkeslivet håller alltså antingen på med e-handel eller skickar nyhetsbrev. Bra att veta.
Twitter for Professionals will begin to roll out this week for businesses and creators | TechCrunch
Twitter really can't go a day without releasing new products. But if you're running an account for a business or a public figure, its latest addition
Clubhouse
Clubhouse gör det möjligt att spela in sändningar och skapa trailers
Nya, rätt väntade, funktioner i Clubhouse.
Clips: Möjlighet för vem som helst att skapa klipp upp till 30 sekunder långa baserade på en Clubhouse-sändning och sedan dela dessa på andra ställen. Den som arrangerar ett rum kan välja om lyssnare ska kunna använda funktionen.
Universal search: Bättre sök, helt enkelt. Ända sedan starten har Clubhouse kritiserats för att varit dåliga på just möjligheten att söka efter intressant innehåll. Tjänsten har istället byggt på att du droppar in och får upp förslag på saker att lyssna på och vad dina vänner lyssnar på. Nu vill Clubhouse alltså försöka bli bättre i den här disciplinen.
Replay: Den funktion som jag har väntat på ända sedan Clubhouse lanserades. Stöd för att spela in sändningar och på så sätt göra det möjligt att lyssna i efterhand. Förstås dels via den egna profilsidan i Clubhouse, men också på andra ställen genom att ladda ner och dela ljudfilen.
Det här är funktioner som mer eller mindre redan finns hos alla andra stora sociala tjänster. Även i de Clubhouse-kopior som också numer finns i princip överallt.
Clubhouses största svaghet har varit att tjänsten inte har haft ett eget distributionsekosystem att luta sig mot. Där andra, som Twitter, erbjuder flera sätt att upptäcka en Spaces-sändning så har Clubhouse byggt på att du måste gå in i en app som bara erbjuder själva liveljudsfunktionen. Nu erkänner Clubhouse att det finns en värld bortom den viftande handen och accepterar att lyssnandet inte alltid kommer att ske i den egna plattformen. Även det här är rätt mycket norm för onlinetjänster just nu - till och med de allra största: tryck ut dina funktioner och ditt innehåll även utanför de egna plattformarna.
Replay-funktionen är den största nyheten som Clubhouse nu lanserar, men den gör också ännu mer att Clubhouse blir som alla andra. Det var framförallt två saker som fick Clubhouse-hypen att bli så stor som den blev: den ena var upplägget med inbjudning och att det bara gick att lyssna hos Clubhouse och den andra att lyssnandet bara var här och nu. Om du missade sändningen - trist för dig.
När Clubhouse släpptes så skrev jag att det mest sannolika framtidsscenariot för Clubhouse, om de inte blev uppköpta, var att erbjuda sin teknik till andra. Att bli teknikleverantörer snarare en konsumenttjänst. Funktionerna som Clubhouse nu lägger till är mycket steg mot det senare: Clubhouse håller nu mer på att positionera sig som en, tja, Anchor eller Acast. En plattform där du skapar innehåll som sedan kan distribueras på andra ställen. Att Clubhouse alltså ska bli det bästa stället att skapa liveljudsändningar - framförallt interaktiva sådana.
Clubhouse adds clips, replays for asynchronous listening, better search and spatial audio for Android | TechCrunch
Clubhouse announced today that it is unveiling four new features: Clips, Replay, Universal Search and spatial audio for Android (which already exists on