Vi kan väl direkt slänga upp några brasklappar. När det gäller den tid som App Annie mäter så omfattar den enbart Android-mobiler (antar att Apple på något sätt sätter stopp för den datan). App Annie mäter heller inte kinesiska mobiler (because Kina-begränsningar, förmodligen).
Det är därför som Kinas största sociala plattform inte överhuvudtaget syns här. Det är förmodligen också därför som TikTok ligger där den ligger. När App Annie mäter nedladdningar så klumpas TikTok och TikToks kinesiska systerapp Douyin ihop, men här ska det alltså bara vara TikTok som mäts – användarna utanför Kina. TikTok hade sannolikt legat högre upp annars.
Vi kan också konstatera att App Annie lite märkligt har klumpat ihop ”social” och ”entertainment”, vilket innebär att även Netflix och MX Player dyker upp. Samtidigt är det förstås en lite knepig gränsdragning. Hur klassas Youtube exempelvis?
Oavsett det så kan vi konstatera att de appar som vi har lagt vår tid i när det gäller (främst) sociala appar har varit… rätt mycket de samma senaste årtiondet (nästan).
Sen finns det några saker som sticker ut. Lite grann åtminstone. Med tanke på hur sååå boomer Facebook är så kan vi konstatera att den väldigt mycket håller fortet. Dessutom intressant också att se hur svenska Truecaller gjort en comeback i år. Garanterat väldigt mycket en följd av att Indien blir ett allt större land på internet i takt med att allt större del av befolkningen blir med internet. Truecaller började sitt liv som nummerupplysningsapp, men blir alllt mer en superapp av samma snitt som WeChat. Och likt WeChat så har också Truecaller i praktiken bara en enda marknad, där över 70 % av användarna återfinns i just Indien.
När vi sammanfattar det här årtiondet kan en svensk app alltså ligga väldigt högt upp i listorna över nedladdning, användare och tiden vi lägger i sociala appar.
Källa: App Annie. Toppbild: dole777, Unsplash.com.