Kategorier
AR/VR Detaljhandel/e-handel Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 13 2022 – del 2

Google börjar testa sin tredjepartskakeersättare Topics globalt. Google Maps kan bli nästa konkurrensutredningsproblem för Google. Spotify börjar testa sin TikTok-kopia för poddar.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sök/SEO

Google börjar testa sin tredjepartskakeersättare Topics globalt

Så har det blivit dags för Google att börja testa sin tredjepartsersättare Topics globalt. Eller Privacy Sandbox som Google kallar sitt initiativ (som även innefattar några andra verktyg kopplade till Topics).

Topics började sitt liv som FLoC, som var en lösning som i stort var en enda stor lookalike-publik. Ett sätt som Google tänkte använda för att rikta annonser utan individdata. Istället var logiken att vi människor är så förutsägbara (och Google har numer så mycket data om oss) att Google ansåg sig kunna rikta annonser precis lika träffsäkert bara genom att titta på vad en massa andra människor i samma situation har gjort.

Annonsbranschen var däremot inte alls lika övertygad om FLoC:s förträfflighet, vilket fick Google att skrota hela initiativet och kravla tillbaka till ritbordet igen. Topics är nästa försök. En lösning som ännu mindre bygger på individuell data. Istället är upplägget nu, som hörs på namnet, helt baserat på etiketter och ämnen.

Sajter kan tagga upp sig själva med de ämnen som de ligger under (Google tilldelar etiketterna om en sajt inte själv har gjort det). Google sparar alla ämnen som en användare samlar på sig och låter sedan andra sajter få tillgång till informationen. Så på så sätt kan sajt D få veta vilka ämnen som sajt A, B och C faller in under när användaren kommer in.

Och… de spontana annonsbranschsreaktionerna har väl inte varit översvallande den här gången heller. Inte minst som att det verkar som att det krävs såväl opt in av användare som Chrome för att det ska fungera.

Men Google verkar oavsett alltså nu tycka att det är läge att börja testa brett, vilket bara det gör att Topics redan har kommit längre än FLoC.

Vi kan lugnt säga att det återstår att se både hur Topics kommer att tas emot och hur effektivt riktandet blir, men Topics lär åtminstone undvika ett hyfsat stort hinder som låg i vägen för FLoC: GDPR. Med tanke på att Topics helt verkar undvika individuell data (så långt det går åtminstone) och bygger på samtycke från grunden så borde lösningen kunna flyga hyfsat bra i EU.

Men även det återstår väl att se.

Google starts global tests of Privacy Sandbox ad targeting

Google has just announced the next stage of trials of its Privacy Sandbox proposal — focused on ads relevance and measurement. The Sandbox refers to an

Googles sökresultat bli ännu mer bildintensivt i mobilen

Kommer ni ihåg när Googles sökresultat handlade om text? Good times. Nu gör Google sökresultatet ännu mer bildintensivt. Åtminstone i mobilen och åtminstone för några sökningar.

Exempel på hur det ser ut i praktiken finns i den länkade artikeln, men i grund och botten så handlar det om att rutnätsinnehåll nära nog gör en total takeover av sökresultatet. Och, ja, det ser ganska mycket exakt ut som träfflistan hos en e-handlare. Och det är förstås inte en slump.

Det är mer eller mindre Googles produktkarusell som staplats på höjden och dessutom tillåts ta ännu mer plats. Så vi kan anta att det primärt handlar om just produktsökningar.

Med andra ord håller Google på att släppa alla försök att dölja att de tänker göra hela sitt sökresultat till en fullständig e-handel när någon söker på produkter. Ja, eller något som Google kan klassa som en produktsökning. Ja, eller bara något som Google vill ska vara en produktsökning.

Google Search Results Rolls Out Much More Visual Design

On Friday afternoon, Google confirmed with me that the search company has rolled out more visual results for some queries in the mobile search results. I’ve been experimenting with a number of queries and for some of those queries, saying the results are ”more visual” is an understatement.

Google lyfter fram sitt eget stories-format ännu mer i sökresultatet

Eftersom ungefär alla var tvungna att ha stories innan ungefär alla var tvungna att ha TikTok-kortvideos så har självklart även Google sin egen variant: Web stories. Eller Visual stories. Nu lyfter Google fram funktionen ännu mer i sökresultatet.

Web stories har ännu inte kommit till Sverige och har överlag fortfarande rätt liten global spridning. Men vi kan anta att formatet kommer att landa här vad det lider – om inte annat för att det är ännu ett sätt för Google att få användare att välja Google för, tja, det mesta.

Web stories är tänkt just för stories. Ett storytelling-format i Google-kostym, där Google erbjuder en behållare som kan fyllas med olika medier på samma sätt som stories fungerar på de flesta ställen. Ursprungligen var målgruppen hyfsat exklusivt publicister, men numer är det öppet för historieberättare även utanför medievärlden.

Ännu ett sätt att få organisk synlighet hos Google. Men också ett exempel på att synlighet hos Google – definitivt på de sökningar som alla slåss om – allt mer kostar. Antingen riktiga pengar, genom annonser, eller att du betalar genom att använda Googles egna verktyg och lägga allt mer av innehållet direkt hos Google.

Google Web Visual Stories Now Showing On First Page For Competitive Keywords

Brodie Clark reported that Google is now showing web stories / visual stories on the first page of the mobile results even for competitive keyword phrases. I can confirm that do see these coming up for me in New York as well.

Google börjar märka upp ofta citerade sökträffar som del i arbetet mot fejkinformation

Ny funktion i Google (ja, för användare som kör amerikansk engelska åtminstone): Highly cited. Ungefär vad det låter som: Google kommer att börja lyfta fram innehåll som många andra hänvisar till och dessutom slänga på en Highly cited-etikett på träffen. Inte helt klart vad som kommer att krävas i praktiken, men tanken är Google ska bli bättre på att lyfta fram ursprungskällan till en aktuell nyhetshändelse (så jag antar att publicieringsdatum blir en rätt viktig faktor utöver många länkar).

Dessutom kommer Google också lägga till fler sätt att hitta information om träffar, som vad det är för sajt som står bakom. Plus lägga till fler försök att få folk att vara lite mer källkritiska i sitt sökande efter information om händelser som pågår och där saker och ting snabbt förändras.

Google Launches Two New Features For Search: Highly Cited Stories & Come Back Later For Evolving Results

Google is rolling out to features to give searchers more ammunition when looking at the search results on news related topics or evolving topics. One is a highly cited label for top stories and the other is more information about search results that are changing quickly.

Google Maps kan bli nästa konkurrensutredningsproblem för Google

When it rains it pours. Det verkar som att Google är på gång att få ännu mer konkurrensutredningshuvudvärk. Den här gången från USA:s justitiedepartement. Så långt rätt mycket vardag för Google. Men målet för den utredning som nu uppges vänta runt hörnet skiljer sig från det som det oftast handlar om i de här sammanhangen: det är vare sig annons- och sökverksamheten eller Google Play, utan Google Maps.

Det som däremot är precis som vanligt är att det (förstås) handlar om att Google agerar monopolitiskt, utnyttjar en dominerande ställning och försämrar såväl innovation som kundnytta.

Enligt Reuters så är det två områden som utredningen kommer att rikta in sig på:

Den ena handlar om hur Google bundlar ihop sina appar för att stänga ute konkurrenter. Mer specifikt ska det handla om Googles Automative Services-paket som erbjuds till biltillverkare som vill få in Google-tjänster i sina mediasystem. Vill man ha tillgång till paketet så är det Google-exklusivitet som gäller: Google Maps, Google Play, Google Assistant och andra Google-tjänster. Det är inte tillåtet att erbjuda sina kunder Google Maps och en röstassistent från något annat, konkurrerande företag.

Det andra området är ungefär samma sak, fast mer inriktat på webb- och apputveckling. Även här tillåter inte Google att andra företags tjänster blandas in, som att använda Googles platstjänster med kartor från andra företag.

Google själva har förstås, med ungefär samma telepromptmanus som Apple, hävdat att det ger en sämre användarupplevelse om Siri eller Alexa skulle få ansvaret för att styra Googles kartor, vilket de flesta slutanvändare förmodligen skulle hålla med om. Men det är mindre viktigt för justitiedepartementet. Här är det principen som går före.

Återstår att se vad som kan hända här, men det verkar alltså oavsett som att en Maps-utredning kommer att läggas på Googles problemhög.

Exclusive: U.S. probe of Google Maps picks up speed

The probe first came to light in late 2020 and had been quiet until recent months when investigators again began making inquiries, the sources said.

 

Detaljhandel/e-handel

Alexa kan nu tipsa dig om när varor i din Amazon-varukorg reas ut

Alexa får en ny skill: hantera övergivna varukorgar. Lägg varor i din varukorg, säg till Alexa att hålla koll på varorna i den och hojta till när varorna börjar reas ut. Ja, eller upp till 24 timmar innan. Alexa kan dessutom vara schysst nog att beställa varorna åt dig om du vill.

Så det är på sätt och vis en rätt… intressant tjänst. Amazon uppmanar, om man så vill, kunder att inte köpa förrän det är readags. Men det handlar förstås om samma gamla nudgande som alltid när det kommer till att försöka locka tillbaka kunder till saker de nästan köpte.

Men Amazon vore förstås inte Amazon om det inte är så att det – som vanligt – egentligen inte handlar om att hjälpa handlare att sälja varor. Det handlar om att Amazon ska tjäna mer pengar på annat än just e-handeln.

För att komma åt tjänsten så måste du ha en ”nyare modell” av Amazons smarthögtalare Echo. Ja, och du måste förstås vara Prime-medlem.

Än så länge är det här inget för oss eftersom funktionen bara gäller USA. Men det känns som något som garanterat kommer att landa även hos oss vad det lider.

Alexa now notifies you when your Amazon items are on sale

Amazon is introducing a new Alexa feature that will notify you if an item on your wishlist or in your shopping cart is about to go on sale

 

Strömmade medier

Spotify börjar testa sin TikTok-kopia för poddar

Så börjar det bli dags för Spotify att testa sin TikTok-kopia för poddar. Eller rättare sagt: så börjar Spotify testa integrationen av sitt fjolårsköp Podz.

Podz var en tjänst som var tänkt att göra det enklare att upptäcka nya poddar. Istället för att läsa beskrivningar eller höra en trailer så skulle det gå att lyssna på skarpa klipp från en podcast. Kort sagt låta intresserade poddlyssnar få höra en snutt på hur en podd faktiskt låter när den ”sänds”.

Vad det slutar i är en ljudversion av Netflixs Fast laughs, en tjänst som just lyfter fram roliga klipp från filmer, stå upp-föreställningar och serier på Netflix. Poängen är precis samma sak för Spotify som för Netflix: en ”trailerkanal”, fast med riktigt innehåll FRÅN en podd istället för trailers som pratar OM en podd. Typ.

Spotify puts its Podz acquisition to use with test of new podcast discovery feature | TechCrunch

Spotify acquired podcast discovery platform Podz last summer for roughly $49.4 million, per a Securities and Exchange Commission filing, to help

Spotify gör sin musikmatchningsfunktion Blend ännu mer social

Ny spellisteuppdatering från Spotify. Ja, uppdatering av en spellistefunktion, alltså. Musikmatchningsfunktionen Blend kan nu blanda musiken från 10 personer från att tidigare bara ha haft stöd för två.

Funktionen fungerar rätt mycket exakt som den låter. Användare som kopplar ihop sig via Blend-funktionen får en spellista som blandar och försöker hitta passande musik för samtliga inblandade baserat på var och ens favoritmusik. Det går även att se hur väl den egna musiksmaken matchar med någon av de andra nios.

Men så finns det en betydligt större nyhet i Blend: förutom att gränsen höjs från två till tio deltagare så kan en artist vara en av de tio som delar en lista. Det kan alltså bli möjligt för fans att musiksmakshänga med sina favoritartister. Ännu en MySpace-funktion, om man så vill. En funktion som ska göra Spotify mer social och samtidigt göra att artister vill ge plattformen mer kärlek. Att de själva ska använda Spotify för att på så sätt interagera med sina fans. (Ja, indirekt åtminstone.)

En semikurerad algoritmbaserad rekommendationslyssningsspellista som är tänkt att öka tiden användare lägger i Spotify. Och en marknadsföringsplattform, där fans förstås inte bara är tänkta att använda funktionen utan också prata om den. Med varandra och med andra. Även utanför Spotify.

Spotify expands its music-matching playlist ’Blend’

Spotify says it will expand Blend to allow users to create playlists with up to 10 people, or even with some of their favorite artists.

Youtube kan vara på gång att få en egen avdelning för podcasts

Oj vad oväntat att Youtube verkar vara på väg att få en egen avdelning för podcasts säger ingen. Det var mest en fråga om ”när” och inte ”om” även Youtube skulle ge sig in i podcastandet fullt ut. Visst, det är inte Google som har presenterat en officiell ny Youtube-avdelning, men däremot ska uppgifterna, först delade av Podnews, komma från ett internt marknadsföringsdokument från Youtube.

Och, ja, det är ungefär det vi vet – plus lite kring hur poddar kommer att presenteras i den dedikerade avdelningen. Men det tyder nog på att näret för podcast-Youtube inte är jättelångt borta.

YouTube getting more serious about podcasts

Leaked document has unveiled YouTube’s plans pointing to a future podcasts homepage on YouTube.com and other monetization features

Ryssland är ännu närmare att förbjuda Youtube

Ända sedan Ryssland invaderade Ukraina så har en strid ström av utländska bolag lämnat landet – eller åtminstone begränsat sin verksamhet och sina tjänster där. Men det har i de flesta fall inte varit frivilliga initiativ från bolagen, utan följder av EU:s och USA:s sanktioner. Eller som i fallet Facebook och Instagram för att Ryssland helt enkelt förbjöd dem. Nu tar Ryssland ännu ett steg mot att göra samma sak mot Youtube.

Rysslands kommunikationsmyndighet Roskomnadzor har i veckan initierat två ”administrativa åtgärder” mot Youtube (ja, mot Google) på grund av att plattformen inte har plockat bort förbjudet innehåll. Fejkinnehåll. Som säger sanningen om kriget i Ukraina, kan vi anta.

Och ja, det var ungefär precis så här förbuden mot Metas tjänster började. Det blir inte mindre förbudsvibbar när Roskomnadzor dessutom konstaterar att att Youtube har blivit en ”nyckelplattform i informationskriget mot Ryssland”.

Problemet för Ryssland är att Youtube också är en viktig kanal för den egna propagandan – direkt och indirekt – i betydligt högre utsträckning än Facebook och Instagram. Det lär vara därför som ett Youtube-förbud har dröjt. Ryssland är helt enkelt inte villiga att såga av grenen de sitter på.

Ja, eller inte jättesugna i alla fall. Det här draget visar att det finns en gräns för hur mycket förödmjukande ”anti-ryska” åtgärder från Youtubes håll (som att stoppa ryssar från att tjäna pengar på plattformen) som Ryssland är berett att svälja.

Russia Is Pursuing 2 Cases Against Google for Not Removing Banned Content

Russia's communications regulator on Tuesday said it had drawn up two administrative cases against Google for failing to remove banned information from its YouTube video-sharing platform.

Youtube och Netflix är de coolaste varumärkena om Generation Alpha får välja

Millennials? Generation Z? Sååååå före den här artikeln. Nu är det Generation Alpha som gäller. De som är födda i början av 2010-talet fram till nu. De som inte minns en värld utan internet, strömmade medier, sociala medier och smartmobiler. Vilka varumärken föredrar de undrar du? Youtube och Netflix.

Ja, åtminstone enligt en studie genomförd av Beano Brain, där 30 000 barn i åldrarna 7 till 14 år fick tycka till om vilka varumärken som är de coolaste. Vinnarna är alltså två företag som båda är äldre än de tillfrågade. Faktum är att samtliga varumärken topp fem är äldre eller till och med väldigt mycket äldre än de tillfrågade (plats tre till fem innehas av McDonalds, Amazon och Disney).

För flickor är det Netflix, Youtube, McDonalds, Disney och Amazon som toppar, i den ordningen, medan pojkarnas topp fem består av Youtube, Netflix, Nintendo, Minecraft och McDonalds.

Så det man kan konstatera är att det alltså, helt otippat, handlar väldigt mycket om företag som vänder sig till just barn. Direkt eller indirekt. Om man så vill så syns redan en normuppdelning mellan könen, där pojkarna föredrar spel medan flickorna väljer shopping och prinsessor.

Och, ja, det lär förstås hinna hända en hel del innan den här målgruppen hamnar i arbetsålder, men det är trots allt rätt bra besked för företagen som finns med här. Disney och McDonalds lär ha varit med i den här typen av listor hur länge som helst, men oavsett så är det kunder man vill nå så tidigt som möjligt. Användarbeteenden som läggs tidigt (som förstås omvänt kan betyda att det är tjänster man ABSOLUT inte vill använda när man blir äldre – eftersom de förknippas med barndomen).

Men TikTok då? Att de saknas här, likt övriga stora sociala plattformar, är nog mer än något ett tecken på att vi pratar om en generation där de yngsta ännu inte har hoppat på de sociala medierna. Eller rättare sagt: inte har fått kliva in för sina föräldrar.

Generation Alpha is a thing. And it chooses YouTube and Netflix as the ”coolest brands”. – Tubefilter

A study revealed that Generation Alpha, which begins with people born in 2010, sees YouTube and Netflix as the coolest brands.

 

AR/VR

Bytedance höjer sina VR-försäljningsmål för 2022 rejält

Hur går det med metaverset? Ja, det metaverse som Mark Zuckerberg har fått oss alla att se framför oss när vi hör ordet ”metaverse”: det som går ut på att vi ska köpa ett VR-set från Meta och hoppa in i en helt virtuell värld med det på oss. Jo tack bara bra. Åtminstone om man frågar TikTok-ägaren Bytedance.

I mitten av förra året köpte Bytedance VR-hårdvaruföretaget Pico, som under 2021 ska ha krängt totalt 500 000 produkter. I år siktar Bytedance på att dubbla det: 1 miljon VR-kopplade Pico-prylar ska hitta fram till kinesiska konsumenter under 2022. 

Men hårdvara är bara saker som tar upp plats i en garderob utan något att göra med dem, så parallellt med upprampningen av själva förutsättningen för VR-upplevelser så plöjer företaget ned mer och mer pengar på tjänster och mjukvara. Bytedances spelambitioner är förstås en stor del av det här.

Just spel är sannolikt också det snudd på enda segment där VR under åtminstone ytterligare ett par år kommer att ha en roll hos konsumenter. Det riktigt stora genombrottet när VR är någon slags norm på det sätt som Zuckerberg ser framför sig ligger sannolikt fortfarande betydligt längre bort. Ja, om det överhuvudtaget kommer i en Zuckerberg-version.

Det som känns betydligt mer troligt är det som är metaverse på riktigt: gränslandet mellan den fysiska världen och den virtuella. Eller rättare sagt: att fila ned tröskeln mellan dem i princip helt och hållet. Här lär företag som Bytedance och Meta satsa massor kommande år – även om det inte alls är lika hypat som ett rent VR-versa.

ByteDance Raises VR Equipment Sales Target

Beijing-based technology firm and TikTok owner ByteDance has raised its 2022 sales target for virtual reality (VR) products from 1 million units to about 1.8 million units.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *