Kategorier
AR/VR Detaljhandel/e-handel Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 13 2022 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sök/SEO

Google börjar testa sin tredjepartskakeersättare Topics globalt

Så har det blivit dags för Google att börja testa sin tredjepartsersättare Topics globalt. Eller Privacy Sandbox som Google kallar sitt initiativ (som även innefattar några andra verktyg kopplade till Topics).

Topics började sitt liv som FLoC, som var en lösning som i stort var en enda stor lookalike-publik. Ett sätt som Google tänkte använda för att rikta annonser utan individdata. Istället var logiken att vi människor är så förutsägbara (och Google har numer så mycket data om oss) att Google ansåg sig kunna rikta annonser precis lika träffsäkert bara genom att titta på vad en massa andra människor i samma situation har gjort.

Annonsbranschen var däremot inte alls lika övertygad om FLoC:s förträfflighet, vilket fick Google att skrota hela initiativet och kravla tillbaka till ritbordet igen. Topics är nästa försök. En lösning som ännu mindre bygger på individuell data. Istället är upplägget nu, som hörs på namnet, helt baserat på etiketter och ämnen.

Sajter kan tagga upp sig själva med de ämnen som de ligger under (Google tilldelar etiketterna om en sajt inte själv har gjort det). Google sparar alla ämnen som en användare samlar på sig och låter sedan andra sajter få tillgång till informationen. Så på så sätt kan sajt D få veta vilka ämnen som sajt A, B och C faller in under när användaren kommer in.

Och… de spontana annonsbranschsreaktionerna har väl inte varit översvallande den här gången heller. Inte minst som att det verkar som att det krävs såväl opt in av användare som Chrome för att det ska fungera.

Men Google verkar oavsett alltså nu tycka att det är läge att börja testa brett, vilket bara det gör att Topics redan har kommit längre än FLoC.

Vi kan lugnt säga att det återstår att se både hur Topics kommer att tas emot och hur effektivt riktandet blir, men Topics lär åtminstone undvika ett hyfsat stort hinder som låg i vägen för FLoC: GDPR. Med tanke på att Topics helt verkar undvika individuell data (så långt det går åtminstone) och bygger på samtycke från grunden så borde lösningen kunna flyga hyfsat bra i EU.

Men även det återstår väl att se.

Google starts global tests of Privacy Sandbox ad targeting

Google has just announced the next stage of trials of its Privacy Sandbox proposal — focused on ads relevance and measurement. The Sandbox refers to an

Googles sökresultat bli ännu mer bildintensivt i mobilen

Kommer ni ihåg när Googles sökresultat handlade om text? Good times. Nu gör Google sökresultatet ännu mer bildintensivt. Åtminstone i mobilen och åtminstone för några sökningar.

Exempel på hur det ser ut i praktiken finns i den länkade artikeln, men i grund och botten så handlar det om att rutnätsinnehåll nära nog gör en total takeover av sökresultatet. Och, ja, det ser ganska mycket exakt ut som träfflistan hos en e-handlare. Och det är förstås inte en slump.

Det är mer eller mindre Googles produktkarusell som staplats på höjden och dessutom tillåts ta ännu mer plats. Så vi kan anta att det primärt handlar om just produktsökningar.

Med andra ord håller Google på att släppa alla försök att dölja att de tänker göra hela sitt sökresultat till en fullständig e-handel när någon söker på produkter. Ja, eller något som Google kan klassa som en produktsökning. Ja, eller bara något som Google vill ska vara en produktsökning.

Google Search Results Rolls Out Much More Visual Design

On Friday afternoon, Google confirmed with me that the search company has rolled out more visual results for some queries in the mobile search results. I’ve been experimenting with a number of queries and for some of those queries, saying the results are ”more visual” is an understatement.

Google lyfter fram sitt eget stories-format ännu mer i sökresultatet

Eftersom ungefär alla var tvungna att ha stories innan ungefär alla var tvungna att ha TikTok-kortvideos så har självklart även Google sin egen variant: Web stories. Eller Visual stories. Nu lyfter Google fram funktionen ännu mer i sökresultatet.

Web stories har ännu inte kommit till Sverige och har överlag fortfarande rätt liten global spridning. Men vi kan anta att formatet kommer att landa här vad det lider – om inte annat för att det är ännu ett sätt för Google att få användare att välja Google för, tja, det mesta.

Web stories är tänkt just för stories. Ett storytelling-format i Google-kostym, där Google erbjuder en behållare som kan fyllas med olika medier på samma sätt som stories fungerar på de flesta ställen. Ursprungligen var målgruppen hyfsat exklusivt publicister, men numer är det öppet för historieberättare även utanför medievärlden.

Ännu ett sätt att få organisk synlighet hos Google. Men också ett exempel på att synlighet hos Google – definitivt på de sökningar som alla slåss om – allt mer kostar. Antingen riktiga pengar, genom annonser, eller att du betalar genom att använda Googles egna verktyg och lägga allt mer av innehållet direkt hos Google.

Google Web Visual Stories Now Showing On First Page For Competitive Keywords

Brodie Clark reported that Google is now showing web stories / visual stories on the first page of the mobile results even for competitive keyword phrases. I can confirm that do see these coming up for me in New York as well.

Google börjar märka upp ofta citerade sökträffar som del i arbetet mot fejkinformation

Ny funktion i Google (ja, för användare som kör amerikansk engelska åtminstone): Highly cited. Ungefär vad det låter som: Google kommer att börja lyfta fram innehåll som många andra hänvisar till och dessutom slänga på en Highly cited-etikett på träffen. Inte helt klart vad som kommer att krävas i praktiken, men tanken är Google ska bli bättre på att lyfta fram ursprungskällan till en aktuell nyhetshändelse (så jag antar att publicieringsdatum blir en rätt viktig faktor utöver många länkar).

Dessutom kommer Google också lägga till fler sätt att hitta information om träffar, som vad det är för sajt som står bakom. Plus lägga till fler försök att få folk att vara lite mer källkritiska i sitt sökande efter information om händelser som pågår och där saker och ting snabbt förändras.

Google Launches Two New Features For Search: Highly Cited Stories & Come Back Later For Evolving Results

Google is rolling out to features to give searchers more ammunition when looking at the search results on news related topics or evolving topics. One is a highly cited label for top stories and the other is more information about search results that are changing quickly.

Google Maps kan bli nästa konkurrensutredningsproblem för Google

When it rains it pours. Det verkar som att Google är på gång att få ännu mer konkurrensutredningshuvudvärk. Den här gången från USA:s justitiedepartement. Så långt rätt mycket vardag för Google. Men målet för den utredning som nu uppges vänta runt hörnet skiljer sig från det som det oftast handlar om i de här sammanhangen: det är vare sig annons- och sökverksamheten eller Google Play, utan Google Maps.

Det som däremot är precis som vanligt är att det (förstås) handlar om att Google agerar monopolitiskt, utnyttjar en dominerande ställning och försämrar såväl innovation som kundnytta.

Enligt Reuters så är det två områden som utredningen kommer att rikta in sig på:

Den ena handlar om hur Google bundlar ihop sina appar för att stänga ute konkurrenter. Mer specifikt ska det handla om Googles Automative Services-paket som erbjuds till biltillverkare som vill få in Google-tjänster i sina mediasystem. Vill man ha tillgång till paketet så är det Google-exklusivitet som gäller: Google Maps, Google Play, Google Assistant och andra Google-tjänster. Det är inte tillåtet att erbjuda sina kunder Google Maps och en röstassistent från något annat, konkurrerande företag.

Det andra området är ungefär samma sak, fast mer inriktat på webb- och apputveckling. Även här tillåter inte Google att andra företags tjänster blandas in, som att använda Googles platstjänster med kartor från andra företag.

Google själva har förstås, med ungefär samma telepromptmanus som Apple, hävdat att det ger en sämre användarupplevelse om Siri eller Alexa skulle få ansvaret för att styra Googles kartor, vilket de flesta slutanvändare förmodligen skulle hålla med om. Men det är mindre viktigt för justitiedepartementet. Här är det principen som går före.

Återstår att se vad som kan hända här, men det verkar alltså oavsett som att en Maps-utredning kommer att läggas på Googles problemhög.

Exclusive: U.S. probe of Google Maps picks up speed

The probe first came to light in late 2020 and had been quiet until recent months when investigators again began making inquiries, the sources said.

 

Detaljhandel/e-handel

Alexa kan nu tipsa dig om när varor i din Amazon-varukorg reas ut

Alexa får en ny skill: hantera övergivna varukorgar. Lägg varor i din varukorg, säg till Alexa att hålla koll på varorna i den och hojta till när varorna börjar reas ut. Ja, eller upp till 24 timmar innan. Alexa kan dessutom vara schysst nog att beställa varorna åt dig om du vill.

Så det är på sätt och vis en rätt… intressant tjänst. Amazon uppmanar, om man så vill, kunder att inte köpa förrän det är readags. Men det handlar förstås om samma gamla nudgande som alltid när det kommer till att försöka locka tillbaka kunder till saker de nästan köpte.

Men Amazon vore förstås inte Amazon om det inte är så att det – som vanligt – egentligen inte handlar om att hjälpa handlare att sälja varor. Det handlar om att Amazon ska tjäna mer pengar på annat än just e-handeln.

För att komma åt tjänsten så måste du ha en ”nyare modell” av Amazons smarthögtalare Echo. Ja, och du måste förstås vara Prime-medlem.

Än så länge är det här inget för oss eftersom funktionen bara gäller USA. Men det känns som något som garanterat kommer att landa även hos oss vad det lider.

Alexa now notifies you when your Amazon items are on sale

Amazon is introducing a new Alexa feature that will notify you if an item on your wishlist or in your shopping cart is about to go on sale

 

Strömmade medier

Spotify börjar testa sin TikTok-kopia för poddar

Så börjar det bli dags för Spotify att testa sin TikTok-kopia för poddar. Eller rättare sagt: så börjar Spotify testa integrationen av sitt fjolårsköp Podz.

Podz var en tjänst som var tänkt att göra det enklare att upptäcka nya poddar. Istället för att läsa beskrivningar eller höra en trailer så skulle det gå att lyssna på skarpa klipp från en podcast. Kort sagt låta intresserade poddlyssnar få höra en snutt på hur en podd faktiskt låter när den ”sänds”.

Vad det slutar i är en ljudversion av Netflixs Fast laughs, en tjänst som just lyfter fram roliga klipp från filmer, stå upp-föreställningar och serier på Netflix. Poängen är precis samma sak för Spotify som för Netflix: en ”trailerkanal”, fast med riktigt innehåll FRÅN en podd istället för trailers som pratar OM en podd. Typ.

Spotify puts its Podz acquisition to use with test of new podcast discovery feature | TechCrunch

Spotify acquired podcast discovery platform Podz last summer for roughly $49.4 million, per a Securities and Exchange Commission filing, to help

Spotify gör sin musikmatchningsfunktion Blend ännu mer social

Ny spellisteuppdatering från Spotify. Ja, uppdatering av en spellistefunktion, alltså. Musikmatchningsfunktionen Blend kan nu blanda musiken från 10 personer från att tidigare bara ha haft stöd för två.

Funktionen fungerar rätt mycket exakt som den låter. Användare som kopplar ihop sig via Blend-funktionen får en spellista som blandar och försöker hitta passande musik för samtliga inblandade baserat på var och ens favoritmusik. Det går även att se hur väl den egna musiksmaken matchar med någon av de andra nios.

Men så finns det en betydligt större nyhet i Blend: förutom att gränsen höjs från två till tio deltagare så kan en artist vara en av de tio som delar en lista. Det kan alltså bli möjligt för fans att musiksmakshänga med sina favoritartister. Ännu en MySpace-funktion, om man så vill. En funktion som ska göra Spotify mer social och samtidigt göra att artister vill ge plattformen mer kärlek. Att de själva ska använda Spotify för att på så sätt interagera med sina fans. (Ja, indirekt åtminstone.)

En semikurerad algoritmbaserad rekommendationslyssningsspellista som är tänkt att öka tiden användare lägger i Spotify. Och en marknadsföringsplattform, där fans förstås inte bara är tänkta att använda funktionen utan också prata om den. Med varandra och med andra. Även utanför Spotify.

Spotify expands its music-matching playlist ’Blend’

Spotify says it will expand Blend to allow users to create playlists with up to 10 people, or even with some of their favorite artists.

Youtube kan vara på gång att få en egen avdelning för podcasts

Oj vad oväntat att Youtube verkar vara på väg att få en egen avdelning för podcasts säger ingen. Det var mest en fråga om ”när” och inte ”om” även Youtube skulle ge sig in i podcastandet fullt ut. Visst, det är inte Google som har presenterat en officiell ny Youtube-avdelning, men däremot ska uppgifterna, först delade av Podnews, komma från ett internt marknadsföringsdokument från Youtube.

Och, ja, det är ungefär det vi vet – plus lite kring hur poddar kommer att presenteras i den dedikerade avdelningen. Men det tyder nog på att näret för podcast-Youtube inte är jättelångt borta.

YouTube getting more serious about podcasts

Leaked document has unveiled YouTube’s plans pointing to a future podcasts homepage on YouTube.com and other monetization features

Ryssland är ännu närmare att förbjuda Youtube

Ända sedan Ryssland invaderade Ukraina så har en strid ström av utländska bolag lämnat landet – eller åtminstone begränsat sin verksamhet och sina tjänster där. Men det har i de flesta fall inte varit frivilliga initiativ från bolagen, utan följder av EU:s och USA:s sanktioner. Eller som i fallet Facebook och Instagram för att Ryssland helt enkelt förbjöd dem. Nu tar Ryssland ännu ett steg mot att göra samma sak mot Youtube.

Rysslands kommunikationsmyndighet Roskomnadzor har i veckan initierat två ”administrativa åtgärder” mot Youtube (ja, mot Google) på grund av att plattformen inte har plockat bort förbjudet innehåll. Fejkinnehåll. Som säger sanningen om kriget i Ukraina, kan vi anta.

Och ja, det var ungefär precis så här förbuden mot Metas tjänster började. Det blir inte mindre förbudsvibbar när Roskomnadzor dessutom konstaterar att att Youtube har blivit en ”nyckelplattform i informationskriget mot Ryssland”.

Problemet för Ryssland är att Youtube också är en viktig kanal för den egna propagandan – direkt och indirekt – i betydligt högre utsträckning än Facebook och Instagram. Det lär vara därför som ett Youtube-förbud har dröjt. Ryssland är helt enkelt inte villiga att såga av grenen de sitter på.

Ja, eller inte jättesugna i alla fall. Det här draget visar att det finns en gräns för hur mycket förödmjukande ”anti-ryska” åtgärder från Youtubes håll (som att stoppa ryssar från att tjäna pengar på plattformen) som Ryssland är berett att svälja.

Russia Is Pursuing 2 Cases Against Google for Not Removing Banned Content

Russia's communications regulator on Tuesday said it had drawn up two administrative cases against Google for failing to remove banned information from its YouTube video-sharing platform.

Youtube och Netflix är de coolaste varumärkena om Generation Alpha får välja

Millennials? Generation Z? Sååååå före den här artikeln. Nu är det Generation Alpha som gäller. De som är födda i början av 2010-talet fram till nu. De som inte minns en värld utan internet, strömmade medier, sociala medier och smartmobiler. Vilka varumärken föredrar de undrar du? Youtube och Netflix.

Ja, åtminstone enligt en studie genomförd av Beano Brain, där 30 000 barn i åldrarna 7 till 14 år fick tycka till om vilka varumärken som är de coolaste. Vinnarna är alltså två företag som båda är äldre än de tillfrågade. Faktum är att samtliga varumärken topp fem är äldre eller till och med väldigt mycket äldre än de tillfrågade (plats tre till fem innehas av McDonalds, Amazon och Disney).

För flickor är det Netflix, Youtube, McDonalds, Disney och Amazon som toppar, i den ordningen, medan pojkarnas topp fem består av Youtube, Netflix, Nintendo, Minecraft och McDonalds.

Så det man kan konstatera är att det alltså, helt otippat, handlar väldigt mycket om företag som vänder sig till just barn. Direkt eller indirekt. Om man så vill så syns redan en normuppdelning mellan könen, där pojkarna föredrar spel medan flickorna väljer shopping och prinsessor.

Och, ja, det lär förstås hinna hända en hel del innan den här målgruppen hamnar i arbetsålder, men det är trots allt rätt bra besked för företagen som finns med här. Disney och McDonalds lär ha varit med i den här typen av listor hur länge som helst, men oavsett så är det kunder man vill nå så tidigt som möjligt. Användarbeteenden som läggs tidigt (som förstås omvänt kan betyda att det är tjänster man ABSOLUT inte vill använda när man blir äldre – eftersom de förknippas med barndomen).

Men TikTok då? Att de saknas här, likt övriga stora sociala plattformar, är nog mer än något ett tecken på att vi pratar om en generation där de yngsta ännu inte har hoppat på de sociala medierna. Eller rättare sagt: inte har fått kliva in för sina föräldrar.

Generation Alpha is a thing. And it chooses YouTube and Netflix as the ”coolest brands”. – Tubefilter

A study revealed that Generation Alpha, which begins with people born in 2010, sees YouTube and Netflix as the coolest brands.

 

AR/VR

Bytedance höjer sina VR-försäljningsmål för 2022 rejält

Hur går det med metaverset? Ja, det metaverse som Mark Zuckerberg har fått oss alla att se framför oss när vi hör ordet ”metaverse”: det som går ut på att vi ska köpa ett VR-set från Meta och hoppa in i en helt virtuell värld med det på oss. Jo tack bara bra. Åtminstone om man frågar TikTok-ägaren Bytedance.

I mitten av förra året köpte Bytedance VR-hårdvaruföretaget Pico, som under 2021 ska ha krängt totalt 500 000 produkter. I år siktar Bytedance på att dubbla det: 1 miljon VR-kopplade Pico-prylar ska hitta fram till kinesiska konsumenter under 2022. 

Men hårdvara är bara saker som tar upp plats i en garderob utan något att göra med dem, så parallellt med upprampningen av själva förutsättningen för VR-upplevelser så plöjer företaget ned mer och mer pengar på tjänster och mjukvara. Bytedances spelambitioner är förstås en stor del av det här.

Just spel är sannolikt också det snudd på enda segment där VR under åtminstone ytterligare ett par år kommer att ha en roll hos konsumenter. Det riktigt stora genombrottet när VR är någon slags norm på det sätt som Zuckerberg ser framför sig ligger sannolikt fortfarande betydligt längre bort. Ja, om det överhuvudtaget kommer i en Zuckerberg-version.

Det som känns betydligt mer troligt är det som är metaverse på riktigt: gränslandet mellan den fysiska världen och den virtuella. Eller rättare sagt: att fila ned tröskeln mellan dem i princip helt och hållet. Här lär företag som Bytedance och Meta satsa massor kommande år – även om det inte alls är lika hypat som ett rent VR-versa.

ByteDance Raises VR Equipment Sales Target

Beijing-based technology firm and TikTok owner ByteDance has raised its 2022 sales target for virtual reality (VR) products from 1 million units to about 1.8 million units.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 24 2021 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Klarna lanserar prisjämförelsetjänst – och blir annonsplattform

Nästa drag från betalplattformen Klarna: en prisjämförelsesajt. Ja, plus att Klarna går och blir annonsförmedlare. Det är åtminstone så jag tolkar Klarna-nyheten.

Det handlar om att Klarna lanserar en Comparison shopping service (CSS) i 21 länder (däribland Sverige). CSS var en lösning som skapades av Google för att öka konkurrensen bland sina shoppingannonser efter att EU dängt till Google med en bot på grund av hur Google hanterade jämlikheten med konkurrenter här. Klarna blir alltså plattformen mellan handlaren och Googles shoppingannonsfunktion (dessutom till en fast månadskostnad som ska vara lägre än andra – har dock dålig koll på hur väl det stämmer).

Dessutom drar Klarna igång en prisjämförelsesajt som i dagsläget känns rätt sparsmakad vad gäller just jämförbarheten, men den kommer förstås utvecklas på sikt.

Men vad båda de här sakerna innebär är framförallt att Klarna tar ännu ett jättesteg mot att bli en rejäl annonsplattform. Och likt det Shopify erbjuder så är tanken sannolikt att Klarna vill att handlare ska outsourca så mycket av marknadsföringen som möjligt till Klarna. Marketing as an autopilotservice.

Klarnas nya drag – utmanar Google och Pricerunner

Den svenska betaljätten Klarna lanserar en prisjämförelsetjänst och sajt på 21 marknader runtom i Europa och utmanar därmed Google och Pricerunner. Det meddelar bolaget i ett pressmeddelande.

Shopify öppnar sin utcheckning för alla handlare på Facebook och Google – även de som inte använder Shopifys e-handelslösning

Ett väldigt stort steg för Shopify: e-handelsplattformen öppnar nu sin utcheckningslösning Shop Pay för alla handlare på Facebook och Google. Även för de handlare som inte använder Shopifys e-handelslösning. De kan alltså välja att bara använda Shopify för det sista steget i transaktionen.

Enligt Shopify själva är det här dessutom den första Shopify-produkten som kan användas frikopplad från den övriga Shopify-tjänstefamiljen. Även här handlar det alltså om att göra sina tjänster så modulära det bara går – både för intäkter och för marknadsföring.

Genom att frikoppla utcheckning så kan en handlare i övrigt bygga upp eller fortsätta använda sin onlineshop via någon annan plattform. Men genom att erbjuda utcheckningen som fristående komponent så kan Shopify ändå vara med och konkurrera om lite intäkter också via konkurrerande lösningar. Och kassan blir samtidigt också marknadsföring för Shopifys övriga produkttkatalog. Top of mind, eller åtminstone med i mind, när det blir dags för en handlare att uppgradera sin befintliga lösning.

https://techcrunch.com/2021/06/15/shopify-expands-its-one-click-checkout-shop-pay-to-any-merchant-on-facebook-or-google/

Shopify investerar i betalplattformen Stripe

I veckan bekräftades en företagsaffär som var både väldigt liten och väldigt stor. Rätt liten sett till pengar men potentiellt väldigt stor rent strategiskt. Det handlade om betalplattformen Stripe som tog in ytterligare en miljard dollar till en värdering på 95 miljarder dollar, vilket gör Stripe till världens näst högst värderade startup efter TikTok-ägaren Bytedance. Bland dem som plöjde in pengar hittar vi stora techinvesterare som Sequoia och Silver Lake, men även e-handelsplattformen Shopify. Och det sistnämnda är det stora i affären.

Shopify är kanske det enskilda företag som har gynnats absolut mest av pandemin när en massa småföretag panikartat tvingades snubbla ut på internet. Men det var en följd av en strategisk och medveten förflyttning som pågått under rätt lång tid – när Shopify allt mer breddat sin produktportfölj för att kunna erbjuda allt nya och etablerade handlare behöver för sin verksamhet på nätet och även utanför. Självklart är betalning en stor del av det paketet.

Stripe-investeringen på ”bara” 350 miljoner dollar är förstås inte Shopifys första betalförmedlaraffär, men att Shopify nu alltså går in i Stripe visar att Shopify inte bara vill knyta närmare band för de egna handlarna – utan också indirekt jobba sig in hos konkurrenterna. Tjäna pengar även när transaktionerna går via någon annan. Som… Amazon.

Men det säger också en del om Stripes planer. Att de vill ta större del av köpresan. Och inte minst rida med Shopify, som numer har integrationer med i stort sett alla stora techplattformar.

https://www.wsj.com/articles/investors-clamor-for-a-bigger-piece-of-payments-company-stripe-11623668400

Shopify köper AR-appen Primer

Shopify gör en Ikea. Köper AR-appen Primer. En app som gör det möjligt att se hur färg, tapet eller kakel ser ut på väggen hemma innan man lägger det i varukorgen.

Så det är med andra ord inte lika mycket en virtuell hemmamöbleringsfunktion som exempelvis den som Ikea erbjuder, men vi kan anta att Shopifys ambitioner inte slutar vid nöjet med att titta på färg som AR-torkar. Anledningen är förstås precis samma som för modeindustrin: en tänkt dubbel win.

Dels ge sina inredningshandlare ännu bättre möjligheter att konkurrera med handlare som också har fysiska butiker och dels att få ner returerna.

Shopify brings on team from augmented reality home design app Primer | TechCrunch

In Friday acquisition news, Shopify shared today that they’ve acquired the team from augmented reality startup Primer, which makes an app that lets users

Amazon öppnar sin största butik med det kassalösa Go-systemet

Idag är det dags för Amazon att slå upp portarna för ännu en Amazon Fresh-butik – alltså en av Amazons livsmedelsbutiker. Men även om det kan kännas som bara ännu en butiksöppning av Amazon, det börjar bli rätt många fysiska butiker för e-handelsföretaget numer, så är det ändå en rätt rejäl milstolpe.

Det är den största butiken så här långt som får Amazons Just walk out-teknik. Den som föddes i Amazons mindre Go-butiker och som gör det möjligt att shoppa utan att behöva stå i kö i slutet eller ens blippa grejer med en självskanner. Bara gå in, lägga grejer i korgen eller vagnen och sedan gå ut. Betalningen dras automatiskt från ditt Amazon-konto när du lämnar butiken.

Det innebär att tekniken kommer att rullas ut i en butik som är runt 2500 kvadratmeter stor. I runda slängar tio gånger så stor som Go-butikerna – med betydligt fler varor. Och förmodligen fler samtida kunder. Det visar hur säker Amazon numer känner sig på tekniken. I den första Go-butiken så hade tekniken problem med två saker: många samtida människor och varor som flyttar på sig. Lite… dåligt i en butik.

Dessutom kommer butiken också få Amazons smarta kundvagn och handskanningsidentifiering (för den som inte ens vill ha mobilen med sig).

Amazon opens its first full-sized grocery store with cashierless checkout technology – SiliconANGLE

Amazon opens its first full-sized grocery store with cashierless checkout technology – SiliconANGLE

Amazons fraktflyg har US Postal Service som kund

Jag har några gånger spekulerat i att det snarast är en fråga om ”när” och inte ”om” Amazon gör som exempelvis kinesiska konkurrenten JD. com: börjar erbjuda sina logistiktjänster även till företag som inte använder Amazons e-handelslösningar i övriga. Och nu verkar det hända. Eller har redan hänt. Enligt The Information ska Amazons fraktflygflotta ha en tung extern kund: US Postal Service.

Amazon har förstås byggt upp en allt större logistikapparat för att försörja sin e-handelsverksamhet – från första till sista metern. Det innebär bland annat att Amazon numer har såväl fraktfartyg som fraktflygplan.

Anledningen lär vara den det oftast handlar om när Amazon produktifierar interna funktioner: förvandla en intern kostnadspost till en extern intäktskälla.

Dessutom kanske det också handlar om att Amazon gör en Samsung. För ett par år sedan hette det att Samsung tjänade mer pengar per såld iPhone än per såld Samsung-mobil. Samsung hade helt enkelt större marginal på de komponenter som Samsung sålde till Apple än på sina egna mobiler. Inte omöjligt att det alltså är ungefär samma här: att Amazon tjänar mer på att sälja frakttjänster än vad de tjänar på försäljningen av varor i egen regi.

https://www.theinformation.com/articles/amazons-airplanes-move-cargo-for-u-s-postal-service

 

Strömmade medier

Spotify lanserar sin Clubhouse-utmanare Greenroom

Vad vill vi ha? CLUBHOUSE-KOPIOR! När vill vi ha det? NU!

Ja, eller igår. Då var det dags för ännu en Clubhouse-utmanare att se dagens ljus: Spotify Greenroom. You know the drill. Möjlighet att ha livesänt panelsamtal med deltagande från åhörarna. I Spotifys fall handlar det om uppköpet Lockerroom som nu får Spotify-logga.

Likt i princip alla Clubhouse-kopior som har släppts så här långt så gör Spotifys variant avsteg från det som var (och är) en av Clubhouses centrala funktioner och även det som till stor del låg bakom appens förhållandevis stora framgångar: möjligheten att lyssna i efterhand. Greenroom-samtal kommer att kunna spelas in och delas efteråt – exempelvis som en podcast.

Spotify kan förstås, likt Facebook och Twitter, att erbjuda efterhandslyssnande eftersom de har ekosystemet för fler distributionsformat. Precis det som Clubhouse saknar.

I stort var Spotify-nyheten rätt i linje med vad som sagts innan, men men en liten överraskning: Greenroom är en egen, fristående app. Det i sig ger en högre tröskel än övriga konkurrenters motsvarigheter. Visst, finns ingen självklar plats i Spotify-appen, men hör trots det hemma bättre där. Jag misstänker att Spotify siktar på det, men ville ha ut Greenroom så snabbt som det bara gick.

https://techcrunch.com/2021/06/16/spotify-launches-its-live-audio-app-and-clubhouse-rival-spotify-greenroom/

Spotify betalar kreatörer som skapar innehåll för Spotifys Clubhouse-kopia Greenroom

Clubhouse har inte bara vänt upp och ned på hur snabbt man ska rulla ut nya funktioner, de har också gjort det obligatoriskt att kasta pengar efter innehållsskapare från dag 1 när man släpper en ny tjänst. Så självklart kommer Spotify betala kreatörer som skapar innehåll för företagets sprillans nya Clubhouse-kopia Greenroom. Åtminstone under 2021.

Visst, nu var Clubhouse förstås inte först med att göra det möjligt för kreatörer att tjäna pengar på sitt innehåll. Inte heller att sätta upp innehållsfonder för att betala användare med syfte att få snurr på en ny tjänst – det har ju inte minst Facebook gjort till en folksport. Men nu är normen alltså att man nästan presenterar innehållsfonden innan man ens lyfter på ridån till tjänsten den ska användas till.

Nu är det förstås inte vem som helst som kan ta del av Spotifys Greenroom-pengar. Innehållskaparna som kan komma i fråga är ”kändisar, politiker och ambitiösa keynote-talare”.

En intressant detalj till om tjänsten som jag missade i den ursprungliga nyheten: inte nog med att Greenroom är en fristående app (än så länge) – mer specifikt den Lockerroom-app som Spotify köpte och gjorde om till Greenroom – det krävs inte ens ett Spotify-konto för att använda Greenroom. Spotify vill alltså verkligen få snurr på appen.

Loss-making Spotify commits to paying out yet more money to a new type of ’Creator’ – Music Business Worldwide

The Spotify Greenroom Creator Fund will pay creators on its Clubhouse rival app Greenroom…

Spotify köper podcasttrailertjänsten Podz

För ett tag sedan skrev jag om poddtjänsten Podz – en tjänst som automatiskt skapar, tja, trailers av poddar. En toppentjänst tyckte Spotify – som nu har lagt vantarna på Podz.

De flesta poddplattformar börjar få funktioner som gör det möjligt att direktlänka till specifika delar i en podd eller skapa korta utdrag som kan delas som förhandslyssningsfunktion. Det Podz gör är att automatisera det här jobbet genom att använda maskininlärningssmartness för att ”hitta nyckelavsnitt i poddavsnitt” som sedan kan förvandlas till kortpoddar.

Upplägget med Podz var att användare sedan kunde tiktoka sig igenom poddkortkliippen i jag på något intressant att lyssna på. Så en, tja, trailertjänst för poddar alltså. Och det ligger förstås helt i tiden. Ofta när poddar delas så är det hela avsnitt – som inte sällan är rätt långa. Inga konstigheter om det är en podd man följer eller åtminstone en podd eller poddare som man känner till. Men för nya poddar är det rätt hög tröskel att ge sig in och börja lyssna på vinst och förlust, när man inte har en aning om kvalitet – vare sig på inspelningen eller innehållet.

Netflix släppte sin Fast Laughs för ett tag sedan, som var lite samma sak: ett tiktok-flöde med korta och roliga höjdpunkter från filmer och serier med syfte att få fler att börja prenumera. Vi kan nog lugnt anta att de flesta strömningstjänster kommer ta fram precis sådana här funktioner.

Spotify acquires podcast discovery specialists Podz

Spotify has acquired Podz, a startup which generates preview clips of podcasts. Podz uses machine learning trained on over 100,000 hours of audio, automating the process of creating highlights to draw in new listeners.

Amazons spelströmningstjänst Luna öppnar för alla Prime-medlemmar i USA 21 juni

Amazons satsningar på spel har gått lite… sådär. Det första stora flaggskeppsspelet framtaget av Amazons spelstudio skrotades innan det ens hunnit lyfta och spelströmningstjänsten Luna hade en rätt skakig start. Men skam den som ger sig: nu breddar Amazon Luna till alla Prime-medlemmar. I alla fall under en begränsad tid. Och åtminstone i USA.

Från att ha varit en tjänst som krävt en av Amazons egna Fire TV-enheter så kommer den nu bli möjlig att köra på PC, Mac, iOS, iPad OS och ”utvalda Android-telefoner”. 5,99 dollar i månaden. Ja, plus kostnaden för Prime då, förstås.

Nu är Luna fortfarande, på flera sätt, väldigt ny, så i dagsläget lär tjänsten inte välta något internet. Men Luna är viktigare för Amazons framtida ambitioner än eget spelinnehåll. Spelinnehållet är, precis originalvideoinnehåll, till för att sticka ut och ge en strömningstjänst något unikt – men också överlag för att dra trafik till tjänsten..

I det här fallet har Amazon, likt Apple, lite dopat sig själva genom att låta Prime göra en rätt stor del av trafikdrivandet. Ja, eller egentligen är det ju förstås tvärtom: allt Amazon erbjuder – e-handeln inte minst – handlar i allt högre utsträckning om att slussa in nya Prime-medlemmar. Och få dem att betala löpande.

Amazon’s game streaming service Luna is opening access to all Prime members June 21 and 22

Amazon Prime members can sign up to Amazon’s game streaming service Luna on June 21 and June 22 without an invite. New sign-ups get a free 7-day trial with access costing $5.99 a month afterwards, or $14.99 a month for access to a bigger selection of Ubisoft titles.

Apples musikigenkänningsverktyg Shazam används nu över 1 miljard gånger i månaden

Så har Apple fått ännu en miljardtjänst: Shazam. Den musikigenkänningstjänst som Apple köpte för några år sedan, alltså. Apple meddelade igår att tjänsten nu används över 1 miljard gånger i månaden. Sedan starten har användare shazammat över 50 miljarder gånger. (Ska vi vara petnoga så är nog siffran högre: Apple skriver att det handlar om 1 miljard ”recognitions” i månaden – jag antar att bomshazamningarna tillkommer.)

Det har nu gått lite över 2,5 år sedan Apple la vantarna på Shazam och det känns allt mer som att Shazam är Apples Instagram, Youtube eller WhatsApp. Alltså ett rätt briljant strategiskt köp. Förstås som trafikdrivare till Apple Music, men än mer som datadammsugare. Även från Android.

Det är nästan så att man skulle kunna tro att Apple 2018 viste att Apple skulle strypa först tredjepartskakan och sedan möjligheten att spåra användare i appar.

Apple’s Shazam Music Discovery Service Surpasses 1 Billion Shazams Per Month

Popular Apple-owned music discovery app and service Shazam is celebrating a new milestone today, surpassing more than 1 billion Shazams per month and…

 

IoT – internet of things

Amazon testar de nya lagerrobotarna Ernie, Bert, Scooter och Kermit

Lite osäker på om jag verkligen gillar namnen som Amazon har gett sina senaste lagerrobotar, eller om jag tycker att de ska hålla sig the hell away från min barndom. Oavsett: Ernie och Bert har nu börjat testas i Amazon-lager. Semiautonoma lagerkollegor.

Anledningen är inte i första hand, enligt Amazon åtminstone, ännu ett försök att helautomatisera sina (stor)lager utan ett initiativ för att försöka få ned skadorna bland lagerarbetarna. Inte minst eftersom en rapport för inte så länge sedan visade att Amazon var sämst i klassen på det här området.

Ernie och Burt, tillsammans med två andra robotar som Amazon också testar nu (Scooter och Kermit – again with the barndomskluvenheten), ska kunna utföra lagerarbetsuppgifter på egen hand, men ska också kunna användas av och tillsammans med de mänskliga kollegorna för avlastning.

Och just det här är nog rätt mycket framtiden för robotar, precis som mycket av AI-arbetarna: det handlar inte om ett ”eller” utan om ett ”och”. Robotar och människor i samarbete, alltså. Robotar kan vara skitbra om allt funkar precis som det ska, men så fort det blir minsta avvikelse så är människor fortfarande vassare. Trots löner och tillhörande kostnader så kan mänskliga lagerarbetare i det långa loppet bli mer kostnadseffektiva.

No Title

No Description

Apple gör det möjligt att skapa konton utan lösenord med Face ID och Touch ID

Ännu ett steg närmare en post-lösenordsvärld: Apple gör det möjligt att skapa konton med hjälp av Face ID och Touch ID.

Det är alltså en vidareutveckling av möjligheten att logga in via de här teknikerna på sajter och i appar. När du skapar konto väljer du användarnamn (ja, jag antar att även det kan automatiseras på sikt) men behöver sedan alltså inte välja lösenord. Inte ens välja något av de säkra som Apple kan föreslå i det här steget.

Numer känns det som att de flesta, eller åtminstone väldigt många, inte längre har samma problem med lösenord som förr i och med att man använder någon lösenordshanterare för det. Förhoppingsvis kör alla dessutom med tvåstegsverifiering på alla ställen där det går. Men på det här sättet finns det överhuvudtaget inget lösenord som kan studsa runt på nätet. Tvåstegsverifieringen byggs dessutom automatiskt in, så det räcker för sajter och appar att lägga till stöd för Apples lösning för att få det.

Visst. Lär garanterat finnas svagheter. Och det innebär förstås ytterligare Apple-inlåsning – och kritik mot att Apple ännu mer slår undan benen på mindre företag som erbjuder exempelvis lösenordshantering. Men det är oavsett sannolikt en oundviklig utveckling i vår digitala identifiering: att våra egna kroppar blir lösenordet.

Apple introduces passwordless sign ups with Face ID and Touch ID

Apple is introducing a new passwordless tech called Passkeys that’ll allow you sign up for websites justing Face ID or Touch ID.

Apple släpper Beats Studio Buds med brusreducering och Android-kompabilitet

Som vanligt nuförtiden släpps den mesta nya Apple-hårdvara utan särskilt mycket buller och bång. Ja, eller inget alls. Igår var det dags för nya hörlurar. Fast inte nya Airpods, utan nya Beats. Trådlösa Beats Studio Buds, med aktiv brusreducering och Android-kompabilitet. (Och ja, de måste heta ”Buds” eftersom det tydligen är del av något internationellt handelsavtal att lurar som ser ut så här måste heta så.)

Apple fortsätter att positionera Beats åt träningshållet, men det ser också allt mer ut som att Beats ska vara lågprisalternativet (eller åtminstone det billigare alternativet) i Apples hörlursfamiljer. 1590 kronor är drygt 400 billigare än vanliga Airpods och i runda slängar hälften så dyra som Airpods Pro. För det får man alltså brusreduceringen, som inte finns i vanliga Airpods. (Än.) Apples helt trådlösa hörlurar har alltså numer samma upplägg som iPhonen: budget-SE, vanliga och Pro. (Även Watch uppges få en Pro i höst.)

Airpods funkar med Android, men nya Buds ska kunna paras lika enkelt med både en iPhone och en Android. Och kanske ännu intressantare: de får stöd för både Apples och Googles Hitta min-funktioner. Apple tar alltså ett rätt stort kliv för sin redan väldigt framgångsrika hörlursverksamhet: storsatsning även på Android-marknaden.

Beats’ new Studio Buds are a lot more Android-friendly

Beats’ newest pair of true wireless earbuds come in the form of the Studio Beats. For $149.99, they pack two listening modes, long battery life, and more.

Google, Apple och Facebook satsar på handledsgränssnitt för att kontrollera digitala enheter

Under årets WWDC, alltså Apples årliga utvecklarkonferens, så presenterade Apple AssistiveTouch för Apple Watch. Ett hjälpmedel som är tänkt att göra det enklare för användare med rörlighetsnedsättningar att kunna kontrollera sin klocka utan att behöva röra själva klockan. Istället ska rörelser med handleden kunna ersätta några vanliga handgrepp. Även saker som den optiska pulsmätaren ska kunna kicka in och hjälpa till.

I förra veckan kom uppgifter om att även Facebook kan arbeta på en smartklocka och det har även rasat in några patent från Google och just Facebook och Apple kring alternativa sätt att styra de digitala gränssnitt vi bär med oss. Och har på oss.

Jag har tidigare skrivit att vi förmodligen just nu upplever peak mobile – att vi alltså använder mobilen mer än vi har gjort tidigare, men också kommer använda framöver. Idag är nästan allt i våra mobila, uppkopplade liv styrt till mobilen, men det beror mest på att det just nu är det enklaste sättet. Inte för att vi tycker det är kul att släpa med mobilen.

Vi ser hur inte minst Apple frikopplar Watch allt mer från iPhonen. Mycket för att göra den attraktiv även för Android-användare, men också för att den, och andra prylar, kommer ta över mycket av de funktioner som idag finns i våra mobiler.

https://www.patentlyapple.com/patently-apple/2021/06/apple-facebook-and-google-aim-to-bring-wrist-gesture-input-to-smartwatches-and-future-eyewear-in-the-not-too-distant-future.html

Forskare lär räddningsdrönare identifiera skrik från människor i nöd

Ett väldigt intressant initiativ. Ett forskningsprojekt som lär drönare att identifiera ljudet av skrik. Användningsområde: räddningsinsatser exempelvis efter en naturkatastrof.

Allt bygger på en databas med olika former av ljud som forskarna har tagit fram som del av drönarträningen. Kan även handla om ”andra ljud som människor gör när de försöker få uppmärksamhet från räddningsarbetare”, som att stampa och dunka på saker.

Nu finns det förstås även andra sätt att identifiera människor, som med värmekameror. De som är i mest akut behov av hjälp är ofta de som inte ens kan eller orkar skrika på hjälp. Det skulle med andra ord kunna bli så att räddningsdrönare utrustas med en hela massa sensorer för att snabbare kunna hitta och märka upp platser där människor är i behov av hjälp. Som under en kollapsad byggnad.

Det här är förstås ett skitbra initiativ. Och som alla andra kan det förstås också missbrukas och lär kritiseras (har drönarna mest tränats med mansskrik och de har därmed svårare att känna igen kvinnoskrik?), men som med väldigt mycket teknik så överväger det positiva.

Scientists Teach Drones to Hear Your Screams

Screaming into the void may be a thing of the past. A team of researchers said this week that they’ve developed a system that would allow rescuers to fly drones over disaster areas and identify the sounds of people trapped who are screaming for help.

 

AI – artificiell intelligens

Facebook presenterar AI som kan kopiera typsnitt i en bild och göra texten redigerbar

För en vecka sedan presenterade Apple kommande tekniken Live Text, en funktion som gör det möjligt att interagera med text i bilder. Det blir alltså möjligt att kopiera ett telefonnummer i en bild och direkt ringa det, exempelvis. Ungefär samma typ av funktion som Google har haft ett tag. Det verkar som att Facebook också ville vara med och leka kamerasmartness förra veckan i och med att företaget presenterade TextStyleBrush: en bildredigerings-AI.

Tekniken ska göra det möjligt att kopiera typografin i en text bara utifrån ett enda ord och sedan ge möjlighet att gå in och redigera texten i bilden med den kopierade typografin. Även handstil. Med andra ord göra så att man inte behöver försöka lista ut ett typsnitt på annat sätt eller hitta ett typsnitt som ligger nära.

Däremot pratar vi inte om en teknik som kommer att finnas i en Facebook-app nära dig närmaste tiden, det handlar istället om en forsknings-POC som visar på möjligheten. Ja, och hur långt Facebook har kommit här. Och, som Facebook själva skriver, ”uppmuntrar dialog och forskning för att identifiera hur den här sortens teknik kan missbrukas”. För, ja, det kommer den förstås göras.

Och Facebook har förstås också långtående planer för hur TextStyleBrush kan ge kommersiell nytta.

AI Can Now Copy Text Style in Images Using Just a Single Word | Meta

We’re introducing TextStyleBrush, an AI model that can copy the style of text in a photo using just a single word so you can edit and replace text in images.

Facebook tar fram metod för att identifiera deepfakes och var de skapades

Ännu ett avsnitt i serien creepy/cool: Facebook har tagit fram en metod för att avslöja deepfakes – och var de kom ifrån.

Ja, eller åtminstone vilken mjukvara som användes för att ta fram det fejkade innehållet. Facebooks nya modell ska dessutom delvis kunna användas proaktivt: inte bara berätta vilken av de kända deepfakeverktygen som användes i skapandet, utan också lära sig identifiera nya och okända verktyg. Facebook CSI.

Nu är det här fortfarande bara ett forskningsprojekt, men vi kan anta att deepfakedetektorer kommer att bli en integrerad del i Facebooks och andra plattformars uppladdningsfilter. Och det lär behövas. Med tanke på hur ruggigt bra de börjar bli på att skapa fejkat innehåll som kan få människor att säga och göra saker som de aldrig har sagt eller gjort så är det mest en tidsfråga innan deepfakes kommer att bli ett av de viktigaste verktygen för att sprida fejkinformation.

Och ja, Facebook lär i allra högsta grad bli en central del i världens deepfakedesinformationskampanjer.

Facebook develops new method to reverse-engineer deepfakes and track their source

Researchers from Facebook and Michigan State University have created an algorithm that can fingerprint the generative models used to create AI deep fakes. The research could help with future forensic investigations into deepfakes.

Canons AI-övervakningskameror släpper bara in medarbetare som ler

Jajamensan. Hur säkerställer man som arbetsgivare att medarbetarna är glada, tillfreds och gillar arbetstillvaron? Man sätter upp AI-övervakningskameror som bara släpper in dem som… ler. Åtminstone om man är Canons kinesiska dotterbolag.

Okej, det finns några potentiella fördelar med systemet. Man får tydligen inte heller boka möten (och, antar jag – man släpps heller inte in i mötesrummet om man inte ser glad ut). ”Ledsen att jag inte kunde vara med på det här mötet heller, jag blev inte insläppt”. Men i övrigt känns det som att någon har haft väldigt väldigt mycket otur när hen tänkte.

Trots pandemin kan vi konstatera att arbetsgivare nog har en del kvar att jobba på vad gäller tillit. Inte bara i Kina. Som artikeln konstaterar är knasig och ängslig övervakning inte unikt för landet i öster.

Men just att tvinga medarbetarna att le känns lite som företag som i annonser uttryckligen skriver att de inte vill ha tråkmånsar och gnällspikar hos sig. Det får alltid en massa varningslampor att gå igång hos mig. Känslan av företag som är skitkul att jobba på i medvind men som blir katastrofer när ledningen drabbas av motgångar.

Men visst. Det är förstås enklare att peka på dålig inställning hos personalen än att titta sig i spegeln. Bara att fråga Canon.

Canon put AI cameras in its Chinese offices that only let smiling workers inside

A Chinese subsidiary of tech firm Canon has put cameras with AI-enabled ”smile recognition” in its offices to ensure only happy, smiling workers enter. It’s a cartoonish example of dystopic workplace surveillance that is becoming common not just in China but in the West, too.

Kategorier
Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 6 2021 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sök/SEO

Google News Showcase rullas ut i fler länder

Google har absolut inget problem att säga två saker samtidigt. Som att vägra betala för nyheter och samtidigt betala för nyheter. Som när det blev klart att Google kommer börja betala för nyheter i Frankrike samtidigt som man kämpade med näbbar och klor för att slippa göra det i Australien – inklusive att, på Google-manér, slå på stora ”då stänger vi ner vår sök”-trumman.

Blev förstås ännu bättre när Google kort därefter gick ut med att man lanserar sin News Showcase-funktion i Australien. Alltså ett sätt att betala för nyheter. Nu öppnar funktionen i ännu fler länder.

Det här är alltså precis det som Facebook också försöker få till: få fram en lösning som blir billigare än det lagstiftarna annars kommer drämma till med. Kan man få till avtal med de stora publikationerna så blir det mindre press på att betala alla.

Samtidigt är News Showcase förstås en funktion på Googles villkor. Publikationer måste skapa särskilt innehåll för funktionen, som dessutom, givetvis, bor hos Google. Men med det sagt är det oavsett välkommet att så väl nyhetsförmedlare som nyhetsaggregerare börjar dra upp riktlinjerna för vad som kan bli en hållbar intäktsmodell för nyheter. Även om vi inte är där än.

Google News Showcase launches in more countries, including the UK and Argentina

Google News Showcase is starting to roll out to more countries worldwide, including the UK and Argentina, on the heels of its Australian launch last week. The digital news digest includes free and paywalled articles from more than 120 UK and 40 Argentinian outlets, bringing its tally to 450 publications.

Google lägger till nedräkning vid filmsökningar

Ännu ett tillägg som testas/rullas ut i Googles sök: en nedräkningstimer. Specifikt en som visas när man söker på filmer som ännu inte haft premiär (för alla som inte är tillräckligt gamla för att komma ihåg det så innebar det att filmen gick upp på så kallade ”biografer”. Fysiska platser man kunde gå till för att titta på film. Det kallades ”att gå på bio”. Sånt man gjorde förr i tiden.)

Ett gammalt beprövat knep både för att bygga hype och för att stressa fram köpbeslut. Inget nytt under solen alltså. Mer än att Google nu alltså testar att lägga till det direkt i sin sök.

Och jag misstänker att det är en funktion som kan komma att breddas. Både platsmässigt och temamässigt. Att det exempelvis blir möjligt att lägga till under My business när något ska börja säljas eller när en butik ska slå upp portarna. Och att Google själva förstås kommer lägga till motsvarande snurror för olika slags evenemang och andra stora händelser.

Google Search Movie Release Date Countdown Widget

Google Search now can show a countdown timer widget in the movie search results. If you search for some upcoming movies, such as [little nightmares 2] on mobile search, Google will give you a countdown timer as to when it will be released.

Apple Maps får funktion för att rapportera trafikstörningar

Apple fortsätter ligga i innovationsframkant. Ny funktion i Apple Maps: funktion som gör det möjligt för användare att rapportera in trafikstörningar – i realtid! Varför har ingen karttjänst tidigare kommit på det?

Det är med andra ord business as usual hos Apple. Same-same but lite senare än the rest. Men det är förstås ett rätt självklart tillägg – men det var trots det inte självklart att det skulle bli del av Apple Maps. Men så har Apple tagit rätt rejäla kliv med sin karttjänst bara senaste 1-2 åren. Visst, inte vassaste funktionerna, men som vanligt hos Apple så är det tillräckligt för de flesta.

Sen är det förstås också talande att det här rätt mycket är en bilfunktion. Det är förstås inte primärt i iPhonen den här tänkt att användas utan som del av CarPlay. Och, tja, det har ju bara senaste veckorna överlag varit… rätt mycket prat om just bilar i samband med Apple.

Apple Maps will get crowdsourced incident reporting with iOS 14.5

The iOS 14.5 beta updates Apple Maps to allow you to report when you see incidents on the road.

 

Detaljhandel/e-handel

Shopify rullar ut sin betallösning Shop Pay till Facebook och Instagram

E-handel för företeelse är en av de absolut största vinnarna på coronakrisen. Kanadensiska e-handelsplattformen Shopify en av de enskilda företag som gynnats mest. Nu tar Shopify nästa steg i sin strävan att bli en e-handelsjätte i Amazons skugga: Shopifys egen betallösning Shop Pay integreras nu med Instagram och Facebook.

De här är inte första gången som Shopify och Facebook har affärer ihop. Shopify var en av de integrationer som fanns från start när Instagrams egen check out-lösning såg dagens ljus. Lite drag and drop för Shopify-användare att också börja sälja via sin Instagram-profil, alltså (ja, rent konceptuellt åtminstone).  Nu kan man alltså köra Shop Pay över sin Shopify-butik även via Facebooks gränssnitt.

Det som däremot ändå gör den nya integrationen värd att uppmärksamma lite extra är att det här är första gången som Shopify lägger till Shop Pay i ett kundgränssnitt utanför de som Shopify äger och driftar. Ett tecken på hur mycket Shopify tror på dessa kanaler som e-handelsplatser (okej, ÄNNU mer tror på, eftersom Facebook redan är en rätt stor kanal för Shopify).

Shopify expands its payment option, Shop Pay, to its merchants on Facebook and Instagram | TechCrunch

Shopify announced this morning it’s partnered with Facebook to expand its payment option, Shop Pay, to all Shopify merchants selling across both Facebook

DoorDash köper salladrobotföretaget Chowbotics

Ännu ett uppköp för (mat)leveransföretaget DoorDash. Och vilken del av logistikkedjan stärker DoorDash upp den här gången? Den automatiska salladplockardelen. Förstås.

Det är nämligen precis det som är Chowbotics är mest kända för. Sally. En salladsmaskin. Det är den automatiserade versionen av att plocka ihop sin lunchsallad på Ica. Fast lite mer coronasäkrat. Lunchsalladen möter kaffemaskinen.

Ett… lite intressant uppköp, med andra ord. Enligt DoorDash kommer det ”öka våra kunders tillgång till färska och säkra måltider”. Det är med andra ord samma sak som vi sett hos några andra kedjor: man ser till att maten finns så nära slutkunden som möjligt. Precis det som är en av e-handels största utmaningar – leveranstiden. Det är exempelvis därför som Amazon börjar öppna minilager inuti köpcentra och övergivna butikslokaler.

Att man dessutom kan erbjuda både det som säljs och distributionskanalen sitter förstås inte heller i vägen.

https://techcrunch.com/2021/02/08/doordash-acquires-salad-making-robotics-startup-chowbotics/

Livevideoshopping kan ha stått för 10 % av all e-handel i Kina 2020

Hur stort är livevideoshopping i Kina? Enligt uppskattningar från HSBC och Qianhai Securities så stod livevideoshopping för 10 % av det totala e-handelsförsäljningsvärdet förra året. Kan dubblas till 20% under nästa år.

Hur mycket är då dessa 10 % jämfört med något annat? Det är tydligen halva Amazons totala försäljningsvärde 2019. Så… rätt mycket.

Livestream e-Commerce is 10% of China e-Commerce GMV

Have you heard of ”livestream e-commerce” but aren’t quite exactly sure what it is or how your brand can use it? Read on to get up to speed in record time – all it takes is the time to read this blog post.

 

Strömmade medier

Disney+ har nu nästan 95 miljoner prenumeranter

Igår var det dags för kvartalsrapport från Disney som bland annat gav oss uppdaterade siffror för Disney+. Disneys strömningstjänst hade nästan 95 miljoner prenumeranter globalt ganska precis ett år efter starten. Disneys egen ursprungsprognos? 90 miljoner. Efter fyra år. Så… lite före i kurvan.

Det är en väldigt viktig framgång för Disney. Till skillnad från de flesta andra videoströmningsföretag så hade Disney i det stora hela inget roligt 2020. Det beror på att Disney fortfarande är väldigt tunga på film och nöjesparker. Och, well, just de två verksamhetsområdena gick ju som bekant lite sådär förra året.

Det digitala (även bortom Disney+) hade varit viktigt för Disney oavsett. Coronakrisen lär definitivt ha visat Disney HUR viktigt det är.

Disney Plus Pops to 95 Million Paid Subscribers

Disney Plus notched 94.9 million customers worldwide as of Jan. 2, 2021, continuing the streaming service’s meteoric rise.

Fireside – ny podcastapp med möjlighet till livesamtal med lyssnare

Vad behöver världen mer av? Precis! Podcastappar. Dags för ännu en: Fireside. Kommer att släppas senare i år. En app där det är möjligt att starta en sändning och bjuda in sina lyssnare att delta i samtalet.

Att ingen har tänkt på det tidigare! En röstbaserad app där man kan ha samtal med människor man inte känner i realtid.

</clubhouse>

Okej, Fireside gör det också möjligt att på ett enkelt sätt förvandla här och nu-samtalet till där och sen-lyssnande via de vanliga poddcastplattformarna. Så det kan absolut finnas en nisch för Fireside där det än så länge inte är knökfullt.

Men Fireside är också del av en större utveckling: där format och tekniker allt mer smälter ihop med varandra. Men där det också blir allt mindre viktigt att på förhand bestämma sig vilket format man ska skapa innehåll för. Mix, match and make.

Stories, I blame you.

Mark Cuban is co-founding a podcast app where hosts can talk to fans live and monetize their conversations

Mark Cuban and Falon Fatemi are co-founding a ”next gen” podcasting app called Fireside. Podcasters will be able to chat with fans live and monetize those conversations. It’ll launch later this year.

Podz – app för… kortpoddar?

Jamen det var väl givet att vi skulle få en tjänst som Podz 2021. Vad får man om man mashar ihop två just nu väldigt trendiga format (podcast och kortvideo)? En kortpoddapp förstås!

Det ser ut ungefär som att Podz har tagit TikTok-gränssnittet och applicerat det på poddar. Upp till 60 sekunder långa.

Nu måste inte podden i sig bara vara 60 sekunder långa. De flesta poddar är ju som bekant rätt mycket längre. Vad Podz gör är helt enkelt erbjuda en trailertjänst. Användare ska alltså kunna få en snabbuppfattning om man podden handlar om via ett snabbt smakprov. Gillar man det man hör är det bara att trycka sig vidare till hela inspelningen.

Podz turns podcasts into a personalized audio newsfeed | TechCrunch

Podz is the latest startup trying to solve the problem of podcast discovery, with backing from investors like M13, Katie Couric and Paris Hilton. ”Even

 

IoT – internet of things

Världen börjar drabbas av chipbrist

Ännu en produkt som blev en bristvara under 2020 – och en som har potential att bli rätt mycket värre än toalettpapperbristen: chip. Och då inte bara för mobiltelefoner, utan även andra prylar – från datorer till bilar.

En anledning är förstås att coronakrisen satt fart på oväntad fart på försäljningen inom vissa produktkategorier – som datorer. Men en anledning visar sig också vara att Kina dammsuger chipmarknaden. Varför? För att bygga upp kapacitet för att möta USA:s svartlistning av allt fler företag. Huawei allra mest så här långt. USA:s handelskrig gör dessutom att även andra länder tvingas välja sida vilket bland annat ska ha lett till att även Samsung är på gång att sluta leverera komponenter till Huawei.

Det är ingen slump att Kinas kommande femårsplan bland annat handlar om att göra Kina självförsörjande inom halvledare och avancerade chip. Det är heller ingen slump att exempelvis Apple satsar allt mer på att tillverka sina egna chip.

Vi kan anta att kampen om avancerade chip bara har börjat.

Chip Shortage Spirals Beyond Cars to Phones and Consoles

(Bloomberg) — The first hints of trouble emerged in the spring of 2020. The world was in the early throes of a mysterious pandemic, which first obliterated demand then super-charged internet and mobile computing when economies regained their footing.

EU och USA tar sig an chipbristen i världen

Häromdagen skrev jag om att 2020 inte bara ledde till brist på toalettpapper – det har även börjat bli tomt i chiphyllan (som tur var inte chipshyllan, då hade civilisationens undergång förmodligen varit nära förestående). En kombination av att chip används i allt fler prylar, bilindustrin är en av dem som drabbats rätt hårt av den sinande tillgången, att Kina har dammsugit marknaden på grund av USA:s svartlistningar mot affärer på chipsidan och 2020 överlag, inte minst på grund av att datorn gjorde en milt sagt oväntad comeback.

Hur allvarligt bedöms det här vara? Rätt så. Igår kom uppgifter på att såväl EU som USA är på väg att ta till hyfsade krafttag. EU kanske går längst i och med uppgifter som säger att unionen kan vara på gång att se till att EU kan få egen chipproduktion. Från USA kommer samtidigt rykten om att Biden kan skriva under en presidentorder för att reda ut var de svaga länkarna i chipkedjan finns.

Det EU gör är alltså ungefär samma sak som Kina. Kina står för en stor del av världens tillverkning inom det mesta på techsidan, men har ännu inte kunskapen att tillverka de riktigt avancerade chipen. Det intressanta i EU-spekulationen är man överväger att ta hjälp av de två företag som ligger längst fram: taiwanesiska TSMC och koreanska Samsung.

Om presidentordern i USA

https://europe.autonews.com/suppliers/eu-mulls-deal-asian-producers-european-microchip-foundry

Microsoft ska hjälpa Volkswagen bygga självkörande bilar

Att techjättarna även är inblandade i utvecklingen av (självkörande) bilar har nog rätt många koll på vid det här laget. Bara senaste veckan eller så har Ford meddelat att deras kommande modeller kommer ha Android som operativsystem och GM gick ut med att deras Cruise-varumärke kommer ta hjälp av Microsoft. Här ännu ett bilföretag som bestämt sig för att ta hjälp av Microsoft: Volkswagen. 

Precis som i GM-fallet så handlar det inte om att Microsoft ska arbeta med själva biltekniken, utan tillhandahålla molnplattformen. Bilarnas ”hjärnor” om man så vill.

Volkswagen partners with Microsoft on automated cars

Volkswagen Group is enlisting Microsoft’s help to speed up the development of autonomous driving systems.

Kia säger att de inte är i samtal om bilsamarbete med Apple

Senaste avsnittet i den strömmade hitserien iCar: Kia och moderbolaget Hyundai har idag gått ut med att de inte är i samtal med Apple om att ta fram en iCar. Eller någon form av gemensam Kia/Apple-bilmodell, åtminstone. Det betyder alltså att storyn så här långt gått från att Hyundai sa att de var nära att skriva avtal med Apple, till att direkt efter det sudda bort ”Apple” ur sitt pressmeddelande, till uppgifter om att de samtal som inte förs hade pausats till att de samtal som inte förs nu alltså inte förs.

Samtidigt kommer uppgifter om att Apple ska vara i kontakt med ”minst” sex japanska biltillverkare om partnerskap. Vi kan väl anta att de kommer vara VÄLDIGT noga med att inte säga flaska om några eventuella Apple-samtal förrän Tim Cook officiellt bekräftar dem.

Hyundais och Kias aktier rusade på beskedet om Apple-kopplingen och dammade följaktligen i backen när dementin nu publicerades. Minus 8 respektive minus 13 %. Det går med andra ord fint att fortfarande manipulera aktiemarknader utan Reddit.

Hyundai and Kia Now Say They Aren’t in Discussions to Develop Apple Car

Following weeks of rampant Apple Car rumors, Hyundai and its subsidiary Kia today said they are not (or at least no longer) in discussions with Apple…

Facebook kan bygga egen smartklocka

I Facebooks kvartalsrapporter så ökar segmentet Other hyfsat stadigt. Med andra ord alla intäkter som inte kommer från annonser. Exakt vad som döljer sig i Other och hur pengarna här fördelar sig vet bara Facebook, men hårdvaruförsäljningen lär vara en drivande faktor. Främst Oculus-grejerna. Nu kan det vara dags för ännu en pryl med Facebook-logga: en smartklocka. Åtminstone enligt uppgifter från The Information.

Vad skulle det innebära? Tydligen fokus på meddelanden och hälsa. Lite no brainer där – ett av Facebooks kärnområden möter det som visat sig vara smartklockans riktiga sweet spot: hälsa. Uppgifterna säger att Android blir operativet, men inte att det nödvändigtvis blir Googles Wear OS. Och det kan vi nog anta att Google helst slipper.

Tillsammans med Ray-Ban-samarbetet kring glasögon som ska landa senare i år så börjar Facebook skrapa ihop ett rätt heltäckande ekosystem av prylar. Visst, försvinnande få volymer fortfarande men ändå. Vi lär se än mer framöver. En riktig hårdvarufamilj – kanske till och med med ett Facebook-operativ – skulle minska beroendet av Google och Apple rejält. Inte minst intressant med tanke på att dessa båda är i full färd med att strypa den data Facebook kan samla in som förut.

Facebook is secretly building a smartwatch and planning to sell it next year

Facebook is building a smartwatch as part of its ongoing hardware efforts, according to a new report from The Information. The device is said to be an Android-based smartwatch, and it may come out as soon as next year.

Amazon kan arbeta på vägg-Echo som fjärrkontroll till det uppkopplade hemmet

Inte alls särskilt oväntade uppgifter: Amazon kan arbeta på en ny Echo. En vägg-Echo med skärm. En som med andra ord skulle kunna användas som fjärrkontroll för det uppkopplade hemmet.

Den här typen har förstås funnits ett tag. Folk som har satt upp en surfplatta på väggen och haft den som kontrollhubb för, tja, det mesta. Men att Amazon nu uppges fundera på att skapa mer dedikerade prylar just för det här ändamålet säger en del om att Amazon inte direkt kommer att skala ner sina ambitioner att bli operativet i våra framtida bostäder.

Men jag tänker dessutom att det här inte bara måste bli en pryl för privatpersoner. Det skulle lika gärna kunna bli något som säljs mot byggföretag. En uppsättning hårdvaror och mjukvaror framtagna och optimerade för att byggas in i hus och andra fastigheter.

Plus att det förstås skulle kunna vända lite upp och ned på bostadsbyggande överlag. Istället för att fundera på var man får in digitala gränssnitt i befintliga bostadsbyggarprocesser så börjar man med att välja de digitala lösningarna och sedan komplettera med den övriga hårdvara som behövs runtomkring i just bostadskontexten.

Report: Amazon Might Be Developing a Wall-Mounted Echo

The display would let you call Grandma and control your smart home.

Storbritannien bygger världens första flygplats för… flygande bilar

Ännu en sån där nyhet som först känns som något man inte hade väntat sig att läsa 2021 och som när man har sett den känns så fullständigt självklart. Storbritannien bygger världens första flygplats för… flygande bilar. Ska dessutom öppna redan i november i år.

Okej, nu är det inte en ny Heathrow vi pratar om. Eller ens något permanent. Det är en popupflygplats (ännu ett koncept jag inte visste fanns förrän nu) som bara ska vara öppen i en månad. Tänkt att vara ett exempel på hur det skulle kunna fungera.

Och det är nog rätt välbehövligt. Om vi tänker oss att flygande bilar – åtminstone för taxiändamål även om det inte är för privatpersoner (till att börja med?) – kommer att bli ett hyfsat vanligt inslag i våra städer, vad kommer det innebära? Visst, hela lagpaketet är en stor del, men vad kommer det betyda för infrastrukturen? Flygande mikromobilitet (ett tredje koncept!) lär bygga på att man som användare vill komma ganska nära slutdestinationen. Alltså parkera mer eller mindre utanför ingång. Och hur ser det ut överlag på parkerings- och laddningssidan?

Det sägs dessutom att DeLorean DMC-12 ska göra comeback i höst – som elbil. Just sayin.

The UK is building the world’s first airport… for flying cars

The pop-up venture will see electric flying taxis and drones operating in the city of Coventry later this year. Could this be the solution to urban congestion and achieving zero emissions?

Hackare lyckades komma in och ändra inställningar i vattenreningsverk

De flesta hackerattacker har så här långt mestadels handlat om åtkomst och ändringar i digitala system. Men allt oftare börjar det också drabba betydligt mer analoga verksamheter, som kollektivtrafik och sjukhus. Här är ytterligare ett exempel: en hackare som lyckas ta sig in i ett vattenreningsverks kontrollsystem. Och göra ändringar.

Hackaren ska ha lyckats ändra nivån av natriumhydroxid, eller lut, hundrafalt. En administratör på vattenreningsverket såg intrånget och kunde direkt ändra tillbaka värdena, men hackaren lyckades alltså mer eller mindre förgifta vattnet på digital väg, utifrån.

Som tur var så stoppades alltså angreppet innan det fick allvarliga konsekvenser. Jag har för dålig koll på hur farligt det skulle ha varit för de människor som hade druckit drabbat vatten, men det är alltså ännu ett exempel på hur det går att använda ett system mot sig självt för att orsaka skada – även på helt analoga företeelser. Och även om det värsta som hade hänt hade varit att människor som drack vattnet hade blivit lite dåliga i magen så hade det oavsett drabbat förtroendet för samhällskontraktet.

Något som förstås långsiktigt kan göra betydligt större skada. Bara att fråga USA:s valmyndigheter.

Hackers tampered with a water treatment facility in Florida by changing chemical levels

Hackers exploited a remote control system for a water treatment facility in Florida, allowing them to briefly increase the amount of sodium hydroxide in the water supply. A plant operator caught the change, and no residents were harmed. The county, the FBI, and the Secret Service are now investigating.

Förvaltningsrätten ger PTS rätt att förbjuda Huawei i 5G-nät

Fler motgångar för Huawei här på hemmaplan. Nu har förvaltningsrätten i Stockholm gett PTS rätt i beslutet att förbjuda Huawei-teknik i byggandet av 5G-nät. Det handlar alltså inte om frågan om huruvida Huawei ska få få del av de svenska 5G-frekvenserna (med tanke på att auktionen är avslutad så antar jag att den frågan borde vara lite halvdöd, men kan förstås eventuellt komma domstolsutslag som river upp det). Vad det handlar om är andra operatörer inte får använda komponenter från Huawei. Eller ZTE. Ja, eller från något kinesiskt bolag, antar jag.

De delar som finns i befintliga nät måste även de bytas ut, något som kommer att kosta en inte helt oansenlig summa i Sverige. Samma sak är på gång i USA, där Huawei senaste igår bad en domstol riva upp beslutet att all befintlig Huawei-nätverksutrustning måste bytas ut.

Visst, trist att inte få verka på en marknad förstås. Men jag gissar att Sverige-kampen också handlar om en betydligt större fråga: övriga EU-länder. Liknande beslut är på gång i fler länder och Huawei vill stoppa dominoeffekten så tidigt det bara går.

Nu antar jag att det här domslutet kommer att överklagas, så sista ordet är nog långtifrån sagt.

Domstolen: Inte fel av PTS att neka Huawei

Huawei kommer fortsatt att vara utestängt från det svenska 5G-nätet. Det står klart efter att förvaltningsrätten i Stockholm avslagit den senaste protesten från det kinesiska företaget.