Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Detaljhandel/e-handel
Amazons Made for you-funktion får stöd för tränings-t-shirts
Ett på sätt och vis inte särskilt konstigt eller stort steg för Amazon. Den Made for you-funktion som Amazon lanserade i slutet av 2020 breddas nu till att också omfatta sport-t-shirts. Med andra ord ska blir det nu möjligt för kunder att skanna sina kroppsmått med Amazon-appen och matcha det mot de storlekar och varianter av sport-t-shirts som finns i Amazons utbud.
Men Made for you innebär också att det går att se hur tishan kommer att sitta på en virtuell avatarversion av den egna kroppen. Så nära det går att komma fysiskt klädprovande när man nätshoppar, alltså.
En given anledning till att Amazon, som flera andra klädhandlare, satsar på den här sortens teknik är förstås dels att sänka tröskeln (ännu mer) för att få folk att handla kläder över nätet och dels att försöka minimera mängden returer. Vi kan väl tänka att just den här klädkategorin står för en rätt stor del av det som skickas tillbaka.
Men det visar också att Amazon verkligen vill bli go to-stället för sportkläder. De tishor som omfattas av tjänsten är Amazons egen. On demand-produktion, med andra – komplett med personaliseringsdetaljer som vilken slags krage och färg man vill ha och att få en etikett med sitt namn på.
Vi kan dessutom anta att Made for you kommer att ha tajta kopplingar till Amazons rätt sprillans nya fysiska klädbutikskoncept Amazon Style. Att det alltså säkerligen kommer att gå att se inte bara hur de olika t-shirt-valen ser ut i verkligheten utan också få hjälp att mäta sin kropp och ladda upp måtten till sitt Amazon-konto för framtida bruk.
https://techcrunch.com/2022/04/11/amazon-expands-its-custom-fit-clothing-service-made-for-you-with-athletic-tees/
Shopify lägger till influencer marketing-funktioner
Nytt uppköp för e-handelsplattformen Shopify: Dovetale. En tjänst som ska göra det enklare för Shopify-handlare att jacka in och skala upp affiliateprogram och hantera sin influencer marketing
Dovetale-köpet gör också att Shopify ger ett ännu mer fullödigt paket för att låta handlare använda sina fans och lojala kunder som bas för sin tillväxt. Shopify har redan en tjänst för det allt hetare länk-i-bion-fenomenet: Linkpop. Alltså det som gör det möjligt för sociala stjärnor att ha en plats på nätet att samla länkar till allt sitt innehållsskapande på en mikrosajtsplats. Linkpop och Dovetale kommer dessutom båda att bli kostnadsfria för Shopifys kunder.
Och det gör sammantaget att Shopify kommer ännu längre bort från de webbplats-e-handels-rötter som en gång var starten. Att Shopify allt mer blir retail-as-a-service fullt ut. Från marknadsföring och shopgränssnitt, över integrationer till de sociala plattformarna till logistik och uppföljning.
Shopify’s latest acquisition dovetails into its ambitions in the creator economy – Tubefilter
Shopify is making a big move in the creator economy. The e-commerce platform, which has been around for nearly two decades, has acquired Dovetale, which E-commerce platform Shopify will soup up its link-in-bio service Linkpop thanks to an acquisition of influencer marketing company Dovetale.
Strömmade medier
Amazon lanserar mobilspel för barn
Så har det dags för Amazon att göra en Netflix. Ja, eller göra den Netflix som Netflix gjorde inspirerade av inte minst Amazon. Amazon lanserar nu sina två första mobilspel inom ramen för sin barnprenumeration Amazon Kids+ (because innehållsprenumerationer måste ha ett plus).
Kids+ är, precis som det som Netflix nu försöker få till genom att erbjuda spel som del av vanliga Netflix-prenumerationen, ett paket som innehåller mer än bara barn-tv-program. Ungefär som Amazons lojalitetsprogram Prime så är det tänkt att vara ett allt-i-allo-fridserbjudande för föräldrar som behöver underhålla sina barn. En prenumeration som alltså ger tillgång till saker som böcker, tv-program, filmer och nu alltså även mobilspel.
Men vi pratar förstås inte bara om lösryckta mobilspel. Tänket är också mycket som hos bland andra Netflix och Apple: innehåll i en vertikal ska kunna driva trafik till andra. Som att mobilspel kan vara baserade på barnens favorit-tv-program.
Det gäller med andra ord att hooka barnen så snabbt det bara går. Även för Amazon. Så att steget över till Prime är helt givet när det är dags för barnen att börja välja själva.
https://techcrunch.com/2022/04/14/amazon-kids-subscription-service-launches-its-first-original-mobile-games/
Youtube gör det möjligt att använda alla Youtube-klipp för att skapa Shorts
Google vill verkligen, verkligen, verkligen att vi ska använda Youtube för kortvideoinnehåll istället för TikTok. Både vad gäller tittande och skapande. Senaste draget för att försöka boosta det senare: Youtube öppnar hela sitt massiva innehållsbibliotek för Shorts.
Det här innebär att den som vill göra en shortvideo kan plocka 1 till 5 sekunder av vilken publik Youtube-video som helst och sedan remixa in det i en short. (Fram till nu så har det endast varit ljudinnehåll som har gått att användas).
Ja, nästan vilken Youtube-video som helst. Det går att ställa in så att en vanlig Youtube-video inte ska gå att Shorts-remixa, men då måste man som upphovsman ställa in det själv. Det är alltså en opt-out – vilket är för att Youtube förstås vill erbjuda ett så stort innehållsbibliotek som möjligt för att på så sätt sänka Shorts-skapartröskeln ännu mer.
https://www.theverge.com/2022/4/14/23024230/youtube-shorts-video-sampling-remixing
Amazon lanserar Freevee
Ny strömningstjänst från Amazon: Freevee. Ja, eller nygammal åtminstone. Amazons reklamfinansierade tjänst IMDb TV går i graven och ersätts istället av Freevee. Så, tja, ett namnbyte.
Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag tycker att namnet är helt cringehopplöst eller helt briljant, men det är oavsett bättre än namnet som det ersätter. Jag har aldrig riktigt begripit hur Amazon resonerade när de tyckte att det var en självklar idé att döpa sin annonsfinansierade videotjänst efter den film-Wikipedia som de köpte på sig 1998.
Visst. Det handlar om film, men ungefär där tar väl alla relevanta paralleller slut.
IMDb TV Rebranded as Amazon Freevee (Yes, Really)
The ad-supported streamer, home to ’Alex Rider’ and a growing slate of original series and movies, will change its name starting April 27.
AI – artificiell intelligens
Zoom lanserar nytt AI-verktyg för säljmöten
När pandemin stängde ned världen så rusade Zoom i såväl nedladdningslistor som i användning. Verktyget hade precis det som de mer etablerade plattformarna saknade i användbarhet. Men sedan dess har de stora jättarna steppat upp riktigt ordentligt (även om det säkerligen råder delade meningar om användbarheten i Teams). Men Zoom vill förstås vara relevant även framåt så de fortsätter rulla ut funktioner som ska erbjuda bättre mötesupplevelser. Senaste draget: ett nytt AI-verktyg specifikt för säljmöten.
Zoom IQ for sales, som är namnet på nya produkten, är ungefär vad det låter som. En automatisering av uppföljning av säljsamtal. Som innebär att verktyget kan ”identifiera möjligheter, utvärdera risker och därmed förbättra säljteams prestationer”. Mer specifikt handlar det om att verktyget ska kunna autotranskribera möten, sätta engagemangspoäng på möten, utvärdera användning av ”positiva” och ”negativa” ord, räkna hur många gånger ”utfyllnadsord” som ”eeeeh” används och hur många gånger som kunden pratar under mötet.
Kort sagt så vill Zoom göra det enklare att följa upp och potentiellt förbättra säljpitchen till nästa gång. Och få säljare att fortsätta vilja föredra digitala möten före fysiska – även när vi nu kan börja träffas inge.
Zoom launches AI-powered features aimed at sales teams
Zoom, the videoconferencing giant, has launched a set of AI-powered features aimed at enterprise sales and marketing teams.
AR/VR
TikTok öppnar sitt AR-skaparverktyg för alla tiktokare
Det senaste året har mycket handlat om att kopiera andra för den app som förmodligen varit den mest kopierade senaste åren. Som att TikTok i augusti förra året släppte sin egen AR-skaparplattform. Möjlighet för tiktokare att skapa sina egna AR-effekter. Nu öppnas funktionen för alla användare på TikTok, från att tidigare bara varit tillgänglig för en liten del av användarskaran.
Vad vi pratar om är alltså en motsvarighet till Snapchats Lens Studio eller Metas Spark AR-plattform: ett verktyg som låter dig skapa egna effekter och sedan låta andra använda dem. Ja, åtminstone om du sitter på en Mac, vilket krävs för att köra funktionen som fortfarande har en betaetikett på sig.
Så än så länge så har TikTok en bra bit till att göra användargemenskapens AR-effekter till en lika självklar del av innehållsskapandet som hos Snapchat. Men det är däremot i allra högsta grad ett rejält kliv mot just det.
Och anledningen till att TikTok siktar på det här är förstås att det har blivit en så stor succé för framförallt Snapchat – både användarna och tjänsten. Framförallt för tjänsten. Det innebär ju i praktiken att användarna själva skapar funktionerna som gör att Snapchat-användarna hänger mer på Snapchat.
Och för att få innehållsskaparna att fortsätta göra precis det här så finns det förstås en tanke om att det ska gå att tjäna pengar på sina AR-effekter. Att det ska gå att köpa effekter, med vinstdelning mellan skapare och plattform. Och även hos TikTok lär vi se allt fler nyttobaserade AR-effekter. Inte minst på shoppingområdet.
TikTok Expands Access to its ’Effect House’ AR Creation Platform
TikTok’s opening the door to expanded AR creativity – though it’s doing so with user wellbeing in mind.
Meta gör det möjligt att sälja virtuella prylar i Horizon Worlds
Meta testar ännu en shoppingfunktion. Ja, eller rättare sagt: en mashup mellan Metas shoppingfunktioner och olika slags drickslösningar där följare kan belöna sina favvoinnehållsskapare. Meta gör det möjligt för innehållsskapare att sälja virtuella prylar i Horizon Worlds. Metas VR-app. Ja, ni vet. Metaverset.
Ett inte alls särskilt oväntat drag, men ändå lite varianter på det Meta har byggt på så här långt. Det som alltså kan säljas är virtuella prylar – som kan användas i Horizon. Vi pratar alltså inte om NFT:er – alltså blockkedjebaserade föremål – utan ”vanliga” digitala föremål som de har sett ut så här långt i exempelvis olika onlinespel.
Med andra ord: tänk Pinterest i VR. Sugen på att fixa samma snygga inredning som VR-Anna har VR-skapat? Bara att VR-köpa, direkt från VR-Anna. VR-Anna har dessutom chans att få pengar direkt från Metas innehållsfond, på sammanlagt 10 miljoner dollar. Åtminstone om VR-Anna bor i USA.
Men det kanske mest intressanta i sammanhanget är något som fortfarande är rätt o-Meta. Meta kommer nämligen att ta ut en avgift på varje transaktion, redan från start. Även här är det en utveckling som har varit på gång ett tag, men fram till nu har Meta mestadels valt att avstå från några egna avgifter för att få snurr på en ny tjänst eller funktion. Men i det här fallet så är det bara att slanta upp direkt.
Dessutom dubbelt upp: först så kommer Meta ta ut 30 % i ”plattformsavgift” – som i VR-appssammanhang betyder Metas egen Quest-appbutik. Därefter så kommer Meta att ta ut 25 % i avgift för köp inuti själva Horizon Worlds. Så i slutändan så får den som säljer ungefär halva försäljningssumman och Meta kapar åt sig sisådär 47,5 % av totalen.
Vi kan väl notera att Meta, som… ibland har kritiserat Google och framförallt Apple för den orimligt höga avgiften på 30 % som de tar ut för appköp (för företag som tjänar så mycket pengar som Meta). Samtidigt som Meta själva nu alltså tycker 25 % är en helt rimlig nivå. Och då antar jag dessutom att det – till skillnad från Apple och Google – är 25 % som gäller, även för innehållskapare som tjänar väldigt lite pengar på sitt skapande. (För Google och Apple är det 15 % som gäller för omsättningar upp till 1 miljon dollar.)
Meta underminerar, om man så vill, sina egna möjligheter att kritisera de två appmonopolens upplägg – framförallt avgiftsnivåerna.
Meta to let Horizon Worlds creators sell virtual items
Meta will let creators make money within Horizon Worlds, the company’s metaverse platform for the Quest VR headset that is soon coming to mobile.
Meta kan släppa en webbersion av VR-världen Horizon Worlds
När Meta häromdagen gick ut med att de kommer att göra det möjligt för innehållsskapare att sälja VR-föremål i Metas VR-värld Horizon Worlds så lät kritiken inte vänta på sig. Gällande avgifterna. Tydligen så kommer plattformarna som distribuerar Horizon-appar att ta 30 % i avgift och därefter kommer Meta ta ut 25 % i avgift för köpen inuti själva Horizon. Och eftersom Meta även sitter på Oculus Store, där Oculus-appar distribueras, så innebär det att Meta skulle ta nästan hälften av hela summan i varje transaktion.
Hur bemötte Meta kritiken? Genom att öppna för en framtida webbversion av Horizon Worlds. Som skulle innebära att ”plattformsavgiften” på 30 % skulle försvinna. Avgiften skulle alltså bara bli totalt 25 %. Förmodligen. Kanske. Det känns kort sagt om ett lite inte helt genomtänkt utspel för att försöka döda avgiftsdiskussionen. Det är ju precis höga avgifter som Meta har kritiserat Apple och Google förr.
Men webbeskedet är intressant också av en annan anledning: det skulle i så fall vara ännu ett initiativ från Meta att trycka ut VR utanför VR-headseten. Att det med andra ord skulle bli möjligt att exempelvis följa en VR-spelströmmare utan att själv behöva ha VR-hårdvara. Ett sätt att göra VR angeläget för fler.
Meta teases a web version of Horizon Worlds
Meta has teased a web version of Horizon Worlds where creators would get a larger cut of sales.
Meta kan sikta på att släppa sina första AR-glasögon 2024
Ända sedan Mark Zuckberg presenterade Facebooks framtida vision i samband med att Facebook gick och blev Meta så har metaverse varit synonymt med VR. Helt igenom virtuella världar. Men det som de flesta verkar ha glömt eller bortse från i Zuckerbergs dragning var tidplanen. Att det var ett projekt med decennielång horisont, inte något som kommer att fullt ut vara på plats nästa år.
Men även om Meta har den långsiktiga ambitionen att bli standardmetaverset och mer kortsiktigt kunna kränga VR-hårdvara så finns även AR på radarn. Nu kommer uppgifter om att Meta planerar att släppa inte bara ett undan till och med två par AR-glasögon 2024.
Metas första glasögonsinitiativ kom redan förra året i och med samarbetet med Ray-Ban, men då handlade det om ett par, tja, Spectacles med Ray-Ban-logga. Ett par glasögon som kan spela in korta videosnuttar och funka som handsfree för telefonsamtal. Det som nu kan vänta runt 2023-hörnet är ett par Google Glass. Ett par glasögon som har stöd för att lägga virtuella lager på verkligheten för att digitalförstärka den senare. Allt från regnbågskräks till visuella vägbeskrivningar. Och förstås ännu fler nyttofunktioner.
Men det kanske mest intressanta med uppgifterna är att det dessutom talas om att de kommande smartglasögonen är ”designed to work independently from a mobile phone with the assistance of a wireless, phone-shaped device that offloads parts of the computing required for the glasses to operate”. Att man ska tvingas gå omkring med en powerbank/hårddisk i fickan för att få glasögonen att funka som de ska känns… sådär attraktivt. Så frågan är mest om Meta kan se framför sig en egen smartmobil trots allt.
Det är alltså uppgifter om något som väntar ett par år fram i tiden, men uppgifter som känns rätt troliga. Men de är också ännu ett bevis på det som jag har argumenterat för: metaverset är inte bara en rent virtuell upplevelse. Det handlar framförallt om gränslandet mellan det digitala och det fysiska.
Att göra det virtuella mer verkligt och det fysiska bättre med digitala funktioner.
https://www.theverge.com/23022611/meta-facebook-nazare-ar-glasses-roadmap-2024
Digitalisering
Bored Ape Yacht Club får sin egen filmtrilogi
Ha. Men förstås. Basen för en ny filmtrilogi? NTF-stjärnorna Bored Ape Yacht Club.
Ja, eller det handlar åtminstone om tre filmer om de digitala, virtuella blockkedjeaporna. Så vem vet, det kan bli fler.
Visst, vi pratar inte om en massiv Hollywood-produktion, men det säger ändå en hel del när NFT:er – alltså blockkedjebaserade (mestadels) virtuella föremål som släpps i begränsade upplagor – nu blir stjärnor helt på egen hand. Och i sann blockkedjeanda så öppnas castingen för alla som äger en egen uttråkad apa. Bara att skriva ihop en intressant bakgrundshistoria till sin apa och skicka iväg den på audition. En ”audition” som kommer att ”utvärderas” av en ”actual Hollywood casting director”.
Så vad det här handlar om är alltså mycket ett sätt att marknadsföra NFT:er i allmänhet och BAYQ-NFT:er i synnerhet. Det är dessutom samma sak som vi har sett många gånger förut: tecknade figurer eller spelkaraktärer blir så populära att de får egna filmer och tv-serier eller omvänt – att film- och spelkaraktärer säljs som merch på olika sätt.
Och eftersom vi här alltså pratar om vad som ska vara unika föremål så kan en filmroll trissa upp värdet på en viss apa. Att den som lyckas få in sin apa i en film kan se värdet stiga så att man sedan kan sälja den vidare för mer pengar.
NFT-agent. Ännu ett jobb som inte fanns för fem år sen. Eller… igår.
https://www.coindesk.com/business/2022/04/11/bored-apes-go-hollywood-with-coinbase-produced-movie-trilogy/
Världens första tweet auktionerades ut igen för 48 miljoner dollar, högsta budet blev 14 000 dollar
Förra året, när NFT-hypen var som mest febrig, auktionerade Twitter-grundaren Jack Dorsey ut sin (och därmed världens första) tweet som en NFT – det blockkedjebaserade format som gör det möjligt att sälja digitala föremål i begränsade upplagor. Den gången blev slutbudet 2,9 miljoner dollar. I veckan auktionerades samma föremål ut igen – för 48 miljoner dollar. Högsta bud den här gången? Under 14 000 dollar.
Typ. Ouch.
Nu är säljaren Sina Estavi förmodligen inte i desperat behov av pengarna. Med tanke på att Estavi driver ett blockkedjeföretag så handlar det förmodligen mest om att driva på intresset för formatet i sig för att på så sätt gynna den egna verksamheten.
Och det gick alltså… sådär.
Så det betyder alltså att NFT-hypen och därmed NFT:er som format är tokdött. Nja, det är nog snarast ett tecken på att NFT:er är som de flesta sparformer är förknippat med risker. Ju mindre etablerat, desto större risk.
Sen finns det förstås som vanligt en massa andra saker som stökar till det – som socker i världsekonomitanken och rysk invasionsturné i Ukraina – men att NFT:err har passerat stora hypepuckeln och kommer för många halka ned i stora bevikelsesvackan. Ni vet. Innan användarbeteende och teknik på riktigt hinner ikapp för det verkliga mainstreamgenombrottet.
Och det kan också vara tecken på att NFT i sig blir allt mer självklart. När de inte bara är en angelägenhet för de allra rikaste.
https://www.wsj.com/articles/jack-dorsey-tweet-nft-once-sold-for-2-9-million-now-might-fetch-under-14-000-11650110402
Övrigt
EU kan vara på gång att konkurrensbrottsutreda Apple Music
Jag vet inte om ens Apple längre har koll på hur många olika konkurrensbrottsutredningarr och stämningar som Apple är inblandade i. Nu verkar det oavsett som att EU är sugna på att hänga ännu lite mer med Apple: uppgifter om att en utredning specifikt mot Apple Music kan vänta i kulisserna.
Vi kan väl anta att det här inte är en friflygande utredning, utan del av EU:s övergripande utredning mot Apple. Att det snarast är ännu ett sätt att bygga sitt stora fall mot iPhone-tillverkaren. Och, förstås, allt mer tjänstejätten.
Det är ju trots allt det som utredningarna mot Apple handlar om. I princip ingenting handlar om utredningar av hårdvaruföretaget Apple, utan om tjänsteföretaget Apple.
Och Apples, liksom Googles, största problem kan rätt väl sammanfattas med just Apple Music. För de två stora mobilplattformarnas monopolhuvudvärk tog på riktigt fart när de inte nöjde sig med att bara kontrollera distributionsplattformarna (iOS och Android) utan också började lansera tjänster som konkurrerar med de företag som använder distributionsplattformarna för sina affärer.
Så ja, det är förstås Spotifys EU-anmälan av Apple som är den främsta anledningen till den senaste utredningen.
Vi kan också anta att det som EU kommer fram till i sina utredningar av Apple också direkt eller indirekt kommer att avspegla sig i techregleringslagpaketen Digital Markets Act och Digital Services Act.
EXCLUSIVE Apple faces extra EU antitrust charge in music streaming probe
Apple faces an additional EU antitrust charge in the coming weeks in an investigation triggered by a complaint from Spotify , a person familiar with the matter said, a sign that EU enforcers are strengthening their case against the U.S. company.