Kategorier
AI - Artificiell intelligens Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 46 2024 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Övrigt sociala medier

Bluesky når 16 miljoner användare

Ladies and gentlemen, we have 16 million.

Så många användare har nu Twitter-utmanaren Bluesky. 1 miljon nya senaste dygnet. Samma dag som Twitters nya användarvillkor börjar gälla, som innebär att X kommer att träna sin AI-modell och bot Grok på användarnas innehåll. Ja, fast inte här i EU, där X helt kommer att avstå från att träna på det som EU-X:arna lägger upp.

Och användartillströmningen fick till och med Bluesky att gå ned.

Lite tråkigt dock: Stephen King var igår en av dem som meddelande att han nu lämnar X för Threads. Grälen mellan honom och Elon Musk var en av de återstående behållningarna på plattformen.

(Känns som att det skulle kunna bli dagliga uppdateringar om användarsiffror för Bluesky. Ska försöka hålla mig.)

Bluesky says 1 million people signed up for the platform in last 24 hours

Signal får bättre stöd för videokonferenser

Dags för chattappen Signal att steppa upp sina ambitioner att konkurrera med Zoom, Google och Teams. Nu lägger Signal till dedikerade videokonferensfunktioner.

Det innebär mer konkret att Signal fullt ut får stöd för funktioner som numer är självklara i videokonferensverktyg. Som delningbara och återanvändningsbara samtalslänkar, en dedikerad flik för samtal, funktioner som att räcka upp handen och emojireagera (livsviktigt!) och bättre möjlighet att välja hur du vill ställa upp de övriga i samtalet på din skärm.

Kort sagt inget som inte alla andra redan har. Och inget som därmed får de som är nöjda med livet att fundera på att byta. Men för de som inte vill använda någon av de stora eller bara stortrivs med Signal så kan det här vara goda nyheter.

Signal Is Now a Great Encrypted Alternative to Zoom and Google Meet

 

Sök/SEO

Google testar att plocka bort EU-nyheter från sökresultatet igen

Dags för Google att plocka bort nyheter ur sökresultatet igen. Ja, nyheter från EU-nyhetsbolag alltså.

Enligt Google så handlar det om ett begränsat test både i omfattning och tid (1 % av användare i 9 EU-länder, inget av dem Sverige) eftersom EU och publicister ”har begärt ytterligare data kring effekten av nyheter i sökresultatet”.

Inte helt klart vad bakgrunden till den här begäran är på detaljnivå, men det handlar oavsett om den segdragna striden som Google (och även Meta) har varit inblandade i mot nyhetstidningar på båda sidor av Atlanten. Något som har lett fram till krav i EU att Google ska ersätta publicister för nyheter i sökresultatet och i Google News. Något som Google, precis som Meta, är… sådär sugna på.

Det är inte första gången som Google gör det här – oavsett vad som har triggat bortplockandet. Google har redan använt den här taktiken i Spanien, Tyskland och Kalifornien (för Meta har det handlat om Australien och Kanada). Ett ”HOW YA LIKE ME NOW”-finger mot försök att få Google att ersätta publicister.

Meta har som bekant redan valt att i princip helt backa från nyheter i sina plattformar och som artikeln är inne på så kan det vara en möjlighet för Google att se hur intresserade användarna faktiskt är av nyheter hos Google överlag. Följden kan bli att Google når samma slutsats som Meta: nyheter är inte särskilt viktigt för den stora mängden användare.

Men samtidigt är det ett tveeggat svärd.

Google har mer än Meta senaste åren rampat upp olika sätt att få ut nyhetsaktuellt innehåll för att få fler att vända sig till Google även när man vill ha senaste nytt. Och lägger vi till att allt fler unga konsumerar nyheter på andra ställen än hos Google – som i TikTok – så kan utvecklingen snabbas på om om Google skalar ned nyhetsinnehållet (ja, eller begraver det helt).

Och dessutom kan det göra publicister ännu mindre benägna att släppa in Googles AI-botar för att träna på deras innehåll – särskilt som Google har varit tydliga med att de är beredda att ge pengar till Reddit, men inte publicister.

Google is testing the ‘impact’ of removing EU news from search results

Google lägger till shoppingfunktioner i Google Maps

Ifall någon mot förmodan har missat det så har Google gått all in och lite till på shopping överallt i sökresultatet. Och numer inte bara där. Nu gör Google det möjligt att söka efter produkter i Google Maps.

Det handlar dock inte om att hela Google Shopping nu flyttar in där, det verkar gälla saker som ”heminredning, kläder och elektronik”. Och fokus är inte e-handel, utan att hitta butiker i närheten som säljer. Lite hjälp till stressade sista-minuten-julshoppare, alltså.

Men vi kan nog anta att det inte kommer att sluta här. Även Google Maps kommer nog allt mer genomsyras av shopping.

Google will let you search for products on Maps to help with holiday shopping

Perplexity börjar testa annonser

Så har det blivit dags för AI-söktjänsten Perplexity att börja testa annonser. Tester som drar igång denna vecka.

Den stora frågan är förstås hur annonser i praktiken kommer att fungera här – för just annonser i AI-sökmotorer är en nöt som ingen riktigt har knäckt än. Google tänker göra ungefär som vanligt – visa upp exempelvis shoppingkaruseller före och efter plattformens AI-genererade svar.

Perplexity väljer däremot den mer subtila linjen: där annonser dyker upp som sponsrade följdfråogr, med ”sponsrad”-märkning. Plus ”paid media positioned to the side of an answer” – vilket känns som ett renodlat datorformat. Och som Perplexity tidigare har sagt så kommer ”sponsrade frågor fortfarande att skapas av vår teknik och inte vara skrivna eller redigerade av varumärkena som sponsrar frågorna”.

Vilket, ja, inte så lite känns som LinkedIns ”expertfrågor” där LinkedIn-medlemmar uppmanas hjälpa till att träna Microsofts AI-modeller.

Med tanke på all noja kring att inte få upp annonser intill olämpligt innehåll så känns det som att annonsörer förmodligen fått rejäla försäkringar om att Perplexity inte kommer att rekommendera bomrecept att ha på pizzan så att man kan limma fast osten. Kort sagt återstår att se hur frikopplade frågorna och svaren är från annonsörerna.

Perplexity säger dessutom att de inte vill gå SEO-vägen ”där människor implementerar godtyckliga taktiker för att förbättra synlighet på bekostnad av användarnytta”. Istället vill Perplexity ge ”varumärken ett transparent sätt att annonser via Perplexity som – snarare än att försöka manipulera svar – uppmuntrar användare att uttrycka sin nyfikenhet om ett varumärke”.

Och nej, jag vet inte vad den sista corporatespeaken betyder.

Jag antar att Perplexitys tester har visat att formatet har fungerat hyfsat bra (ja, eller så har de inte testat annonseffekten), men det känns som ett format som kanske inte kommer att ge jättemycket klick.

För Perplexity är det dessutom viktigt att de får snurr på det av två anledningar: dels förstås för att dra in pengar innan finansiärer tröttnar på den senaste AI-vågen och dels att pengarna de får in är tänkta att delas med de nyhetssajter som Perplexity har tagit innehåll från utan lov eller ersättning.

Med tanke på att Perplexity redan har blivit stämda av några tidningar så kan det sistnämnda vara det tyngst vägande behovet. Definitivt på kort sikt.

Perplexity AI Begins Experimenting With Ads on Its Search Platform

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon rullar ut sin lågprisutmanare till Temu och Shein

Så har Amazon tryckt på lågprisknappen på allvar. Nu börjar företaget rulla ut sin Temu- och Shein-utmanare Amazon Haul.

Haul-butiken kommer fungera som de båda kinesiska-inte-kinesiska konkurrenterna, vilket innebär låga priser och långe (eller åtminstone längre) leveranstider. Anledningen är att varorna till största del kommer att skickas från Kina istället för att finnas på plats i amerikanska lager.

Men även gränssnittsmässigt så gör Amazon ett avsteg från hur det brukar se ut. Även Haul har Temufierats. Produkter visas i ett rutnät och det går varken att se leveranstider eller kundbetyg förrän man har klickat sig in på en produkt (och vi kan nog gissa varför inget av detta visas tidigare).

Butikens uttryck är med andra ord mer asiatiskt än västerländsk. Det är dessutom mobilen som gäller för att komma åt Haul, vilket visar att Amazon primärt siktar in sig på en yngre målgrupp med sitt nya erbjudande.

Nu återstår att se hur det kommer att gå för Haul. Om Amazon lyckas locka över de som blivit Team Temu eller om det slutar med att Amazons försök att slå undan benen på konkurrenter slutar med att marginalerna en gång för alla äts upp om de nya produkterna får befintliga Amazon-kunder att välja billigare produkter än de annars hade köpt.

Amazon hade redan börjat kasta in handduken för alla klimat- och utsläppsmål som företaget har AI nununu hamnade högst upp i agendan. Haul lär bli sista kistan i spiken för Amazon på det området.

Amazon takes on Temu and Shein with discount ‘Amazon Haul’ store

TikTok lägger till integration till shoppingplattformen LTK

Ny funktion i TikTok. Ja, eller ny tjänst, beroende på hur man ser det. TikTok har oavsett lagt till en integration till LTK.

Vad är då LTK? En tjänst där användare kan ta bilder på vad de har på sig och sedan länka till sajter där plaggen kan köpas. Med andra ord så att influencers kan tjäna pengar på att driva trafik till e-handelssajter på ett sätt som gör det enkelt för följare att köpa de plagg som de gillar.

Det är med andra ord ännu ett sätt för TikTok att försöka få mer fart på sina ambitioner att bli den definitiva shoppingdestinationen.

TikTok is integrating with influencer shopping app LTK, videos show

 

Strömmade medier

Spotify satsar ännu mer på video och nya sätt för kreatörer att tjäna pengar

Ifall någon har missat det så har Spotify de senaste åren satsat allt mer på poddar. Helt enkelt därför att det är ett format som de tjänar mer pengar på jämfört med musik, som har högre krav på intäktsdelning. När det kommer till poddar så skapar folk gladeligen innehåll och laddar upp till Spotify, utan att det kostar Spotify särdeles mycket.

Men Spotify har också satsat allt mer på video. Video som i musikvideos, men framförallt på användarskapat innehåll. Videopoddar, alltså. Och nu lägger Spotify till ännu ett sätt för videopoddskapare att tjäna pengar – för att på så sätt driva upp användandet av videopoddar ytterligare.

Förutom annonser så kommer Spotify nu börja betala poddar baserat på hur mycket engagemang de får. Ja, från betalande Spotify-användare. Och automatiska annonser i videopoddar kommer att stängas av för betalande användare – i förhoppningen att fler ska vilja betala bort annonser som stör mitt i.

Vi kan väl tänka oss att det kommer finnas miniminivåer för när det här ska kicka in, men Spotify är beredd att dela inte bara annonsintäkter utan även prenumerationspengar för att fler ska skapa innehåll.

Det återstår helt enkelt att se hur det nya initiativet kommer att fungera i detalj när det väl släpps. Vilket blir 2 januari 2025. Fast inte här hos oss. Till att börja med så kommer det nya upplägget bara att lanseras i USA, Storbritannien, Australien och Kanada.

Spotify will start paying creators for popular videos

Spotify for podcasters blir Spotify for creators

Ännu ett bevis på att Spotify vill att fler ska skapa video till plattformen: podcastadminappen Spotify for podcasters blir nu Spotify for creators.

Det blir alltså en central hubb för både ljud- och videoinnehåll (ja, fast inte musik dårå).

I samband med namnbytet och breddningen så rullar Spotify också ut ny funktionalitet. Anpassade tumnaglar för videos, delningsbara podcastklipp för att marknadsföra en podd och ett nytt ”Following”-flöde som ”ska göra det enklare att hitta sitt föredragna innehåll”.

Plattformen får också tillgång till utökad statistik, som en gemensam översikt av det totala antalet tittade/lyssnade timmar, följartillväxt och totala antalet spelningar. Motsvarande info blir också tillgängligt för individuella avsnitt.

Spotify for Podcasters Evolves Into a New Platform for Creators With Monetisation, Analytics and More

Amazon lägger ned Freevee

Dags för Amazon att ta ned Freevee-skylten. Om redan några veckor låser de dörren för sista gången.

What Freevee du kanske frågar? Med all rätt.

Freevee var den annonsfinansierade videoströmningstjänst som Amazon startade under sitt IMDB-varumärke för fem år sedan. En ”gratisversion” av Prime Video, alltså.

Att Amazon nu skrotar det här varumärket känns helt rimligt. Tjänsten släpptes aldrig i mer än en handfull länder och marknadsfördes aldrig särskilt hårt. Med tanke på att Amazon samlat allt videorelaterat under Prime så har Freevee varit en väldigt udda fågel.

Och en nog så viktig anledning lär vara att Amazon numer har annonser även i Prime. Till och med i vanliga Prime.

Freevee-innehållet kommer dock leva vidare – men inom Prime. Och det kommer fortfarande vara kostnadsfritt att titta på. Och får därmed bland annat en tydligare indragarroll till betal-Prime.

Amazon Is Shutting Down Freevee, Its Ad-Supported Video Streamer

Youtube lägger till nytt sätt att dricksa sina favoritkreatörer

Youtube vill bli lite mer bling. Så mu börjar plattformen sälja juveler.

Ja, virtuella sådana åtminstone. Det är ett nytt sätt att visa uppskattning för sina favorit-youtubare. Det handlar om en virtuell valuta som man köper för riktiga pengar och som sedan kan omvandlas tillbaka till det av den som får juveler.

Den nya dricksmetoden börjar nu rullas ut i USA till innehållsskapare som ingår i Youtube Partner Program. Juvelerna går bara att ge bort till de som livesänder, under pågående sändning, och bara för vertikala videos. Det går bara att dricksa från Youtube-appen.

Så ja, det är ett sätt för Youtube att försöka driva ännu fler till TikTok-kopian Shorts.

Intressant nog så verkar de nya juvelerna slå ut en annan dricksmetod: om man aktiverar juveler-metoden så kan man inte längre ta emot Super stickers från sina följare.

YouTube is getting in on the digital gifting game

Youtube gör det möjligt att AI-remixa låtar

Nytt AI-test hos Youtube: remixa låtar. Ja, eller ”restyle” som det heter på youtubiska.

De som ingår i testet kan välja en av låtarna som Youtube har licensierat och sedan, via textinstruktioner, förändra delar av låten. Som att förändra stämningen eller genren. Resultatet blir en 30 sekunder lång låt som du sedan kan använda i videos som du skapar till Googles TikTok-utmanare Shorts.

Folk lär absolut inte ha hysteriskt kul åt att ändra genre på en låt – om det funkar bra.

Det återstår att se om och i så fall när Youtube tänker släppa på fler användare och kanske till och med lägga till den skarpt.

YouTube is testing music remixes made by AI

 

AI – artificiell intelligens

Open AI på gång med en egen AI-agent

Microsoft, Salesforce, Claude och snart sannolikt även Google. Samtliga har eller kommer (sannolikt) att släppa nästa generations AI-assistenter – så kallade AI-agenter. Nu kommer uppgifter om att ännu ett företag är nära att släppa en egen: Open AI.

Enligt de sedvanliga källorna med insikt så ska planen ha presenterats under ett internt möte hos ChatGPT-ägaren. Mer specifikt att Open AI under januari ska introducera en egen AI-agent. Fast till att börja med bara i en förhandsversion avsedd för forskare och för utvecklare, via API.

Och det är ungefär det vi vet. Så resten återstår att se. Inklusive om det blir någon AI-agent och om tidplanen håller.

Gällande om:et så kan vi nog vara rätt säkra på att det blir verklighet. Den stora frågan är väl snarast vilken form en Open AI-agent får och hur avancerad den blir.

Medan AI-assistenter är det som vi vant oss vid sedan ChatGPT släpptes, alltså AI-baserade lösningar som kan svara på frågor och utföra uppgifter som att skapa bilder inom sitt eget gränssnitt så kan AI-agenter gå ett steg längre: faktiskt utföra uppgifter på egen hand. Utan att få exakta instruktioner kring hur de ska lösa dessa.

Microsoft och Salesforce har tagit fram agenter som lever inom respektive företags ekosystem av program medan Google-backade Anthropic har lärt sin bot Claude att interagera med en dator precis som en människa, som att öppna program och göra saker i dem. Googles förmodade lösning ser, inte oväntat, ut att handla om en agent som lever i Chrome och kan automatisera saker man gör på webben. Som att skicka ut boten för att hitta bästa semesterresan och hotellet baserat på de önskemål och preferenser man har.

Det som återstår att se är var Open AI tänker placera sig i den här skalan. Och vad Open AI:s agent skulle kunna ha för relation till Microsofts Copilot. Det kanske blir möjligt för en Open AI-agent att samarbeta med Copilot för att styra Office-paketet.

Och ja. En fråga är förstås också hur Open AI:s agent får för relation till en annan AI-agentskandidat: Apples Siri.

OpenAI reportedly plans to launch an AI agent early next year

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Detaljhandel/e-handel Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 18 2023 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Amazons TikTok-flöde rullas ut i USA

I slutet av förra året gjorde Amazon som ungefär alla andra: kopierade TikTok. Mer specifikt handlade det i Amazons fall om att de la till ett videoflöde som i stort såg ut och fungerade som TikTok. Ett nytt sätt att ta del av Amazons produktutbud. Inte minst för att få Amazons produktsida att kännas med inspirerande och engagerande.

Nu rullas det nya flödet ut i Amazon-appen för alla användare i USA.

Inspire, som den nya funktionen, är om man så vill Amazons egen influencerplattform – men med mer fokus på varumärken och säljare snarare än individer. Och hela poängen med Inspire är förstås inte bara att ge underhållning och inspiration utan också korta steget mellan detta och själva transaktionen.

Återstår att se hur pass väl det här kommer att flyga. Eller rättare sagt: det återstår att se om Amazon-kunderna vill konsumera den här typen av innehåll hos Amazon.

https://techcrunch.com/2023/05/05/amazons-tiktok-like-inspire-shopping-feed-available-all-customers-us/?1

Pinduoduo flyttar sitt huvudkontor till EU

En för de flesta rätt ointressant händelse, som är väldigt intressant – trots att det mest handlar om formalia. Kinas näst största e-handlare Pinduoduo har flyttat sitt huvudkontor. Från Kina till… EU.

Det är i handlingar som har skickats in till myndigheter i USA där det framkommer att Pinduoduos ”principal executive offices” har flyttat från Shanghai till Dublin. Så sent som i januari så var fortfarande Shanghai angivet som huvudkontor, så det har alltså skett väldigt nytt.

En parallell och garanterat väldigt relaterad händelse är att alla omnämnanden om Pinduoduo har försvunnit från Pinduoduo-ägda Shein-utmanaren Temus sajt.

Så tre händelser som vid en första anblick kan verka lite orelaterade: flytt av huvudkontoret, bortplockade av Pinduoduo-namnet från Temus sajt och dokument inlämnade till amerikanska myndigheter. Men de hör alltså väldigt mycket ihop.

Att Pinduoduos huvudkontor nu flyttas från Kina visar att e-handlare blir allt mer sugen på att expandera utanför hemlandets gränser. Inte minst i USA, där Temu först lanserades. Men ”Kina” är inte bara en bra etikett just nu. Snarare det motsatta. Därför vill Pinduoduo, precis som TikTok-ägaren Bytedance, genom att förlägga sitt huvudkontor utanför Kina visa att de inte kontrolleras av Kinas kommunistparti.

Det är därför ingen slump att det här nu står i de myndighetshandlingar som har lämnats in i USA.

Även i Europa så höjs allt fler röster mot företag som har kopplingar till Kina. Och eftersom Temu precis i dagarna har börjat sitt intåg i Europa så är det även av denna anledning bra att kunna säga att man inte är ett kinesiskt företag (typ). Lägg till att Dublin överlag är ett skattemässigt fördelaktigt land att ha huvudkontoret i.

Pinduoduos utlandsexpansion är just nu i princip helt likställt med Temu, vilket för oss över till att Pinduoduo-namnet har försvunnit från Temus sajt. Pinduoduo vill helt enkelt distansera sig från Temu. Mörka kopplingen till Pinduoduo helt och hållet alltså, i ett försök att blanda bort korten.

Chinese e-commerce giant behind Temu moves HQ from Shanghai to Ireland | Semafor

The firm has been facing increased scrutiny in the U.S. over its ties to China.

 

Strömmade medier

Youtube lägger till nya annonsformat i Shorts

Nya annonsformat i Youtube – nå miljarder med AI-hjälp – Influens.se

Fyller på med fler verktyg i kampen mot Tiktok. Dags för Youtube att rulla ut nya annonsformat. Eller rättare sagt: dags för Youtube att bredda befintliga

Nästan hälften av Youtube-tittandet i USA sker via tv-apparater

Youtube störst i USA – på ett oväntat område – Influens.se

Plattformen blir ännu större. Bokstavligen. Mobilen och Netflix dödade som bekant teven. Däremot verkar teven inte ha fått den informationen. Inte

Youtube släpper nya annonsformat som fokuserar på generation Z

Gen Z håller så sakteliga på att bli millennials. Att den yngsta och hetaste generationen börjar ersättas av den som kommer efter. Samtidigt innebär det att det nu börjar bli dags att på allvar casha in på generation Z. De börjar ju nu överlag ha jobb och inkomster.

Det vill Youtube dra nytta av i sin strävan att göra sin TikTok-klon Shorts till den ultimata kortvideodestinationen. Därför har Youtube släppt två nya annonsformat som förutom Gen Z också tar sikte på det kanske viktigaste kortvideoelementet: musik.

Gen Z Music: Youtube håller koll på vilka låtar som just nu trendar mest i den aktuella åldersgruppen och listar dem för annonsörer. Youtube vill kort sagt göra det enkelt att veta vilka låtar man ska plocka till sina annonser.

Trending Music on Shorts: Annonsörer kan välja att lägga sina annonser i anslutning till Shorts som innehåller låtar som just nu är populära bland Gen Z:are. Planerar att släppas ”de kommande månaderna”.

https://www.tubefilter.com/2023/04/26/youtube-ad-products-gen-z-music-trending-on-shorts/?2

Amazon lägger till över 100 Prime Originals i gratistjänsten Freevee

Ännu ett bevis på att strömningskriget biter allt hårdare. Hos alla som är inblandade. Den här gången: Amazon släpper under året över 100 Prime Video-titlar i sin gratis, annonsfinansierade tjänst Freevee (den som fram till nyligen hette IMDB TV, efter film-Wikipedia-tjänsten som Amazon la vantarna på för några år sedan).

Egentligen är det helt logiskt. Amazon tar fram innehåll för sin betalprenumerationstjänst och släpper det senare för annonstjänsten.

Men att Amazon går ut med det här och gör det till en stor grej visar att de vill att det ska bli en stor grej. Framförallt sätta ljuset på Freevee.

Med andra ord: försöka få fart på användartillväxten genom att göra Freevee mer lockande för dem som inte har Prime. Och, förmodligen, en förhoppning om att delvis kunna klämma lite pengar från användare som nu sparar in på Prime. Eller som funderar på att hoppa till någon annan tjänst.

Och vi kan anta att Amazon är väldigt sugna på att få fart på sin videotjänst i tillväxtmarknader.

Amazon is adding Prime Video originals to its free streaming service

Amazon Freevee, the company’s free ad-supported streaming option, will add over 100 titles from Amazon Prime Video this year, including the first three episodes of The Summer I Turned Pretty and A League of Their Own.

Allt fler musikströmningsappar skrotar annonsabonnemang

En intressant utveckling. I veckan gick TikTok-ägaren Bytedance ut med att deras musiktjänst Resso dumpar sitt annonsabonnemang. Den som nu vill få tillgång till tjänsten måste betala direkt, snarare än indirekt genom att lyssna på reklam.

Resso är därmed den senaste tjänsten som tar det här steget. Franska Deezer och indiska Gaana har hyfsat nyligen gjort samma sak.

Det intressanta i sammanhanget är att det mycket handlar om tillväxtmarknader, de som generellt ses som de marknader där ”gratisabonnemang” kan vara mest relevant därför att inkomsterna där i snitt är betydligt lägre än i mer mogna marknader.

Men reklamfinansiering visar sig helt enkelt kosta betydligt mer än det smakar. Vi har även sett samma sak hos Spotify: majoriteten av intäkterna kommer från prenumerationer. En rätt liten del från annonser.

Men när vi tittar på användare så är det bland reklamlyssnarna som tillväxten finns. Spotify låter alltså betallyssnarna subventionera tillväxten bland annonsabonnemangen. Kostnaden för att dra in nya användare alltså.

Det är en extra intressant trend med tanke på att videoströmningstjänsterna nu har gått åt motsatt håll – och börjat storsatsa just på annonsabonnemang det senaste året eller så.

Ad-supported music streaming is broken. – Music Business Worldwide

Resso, Deezer, and Gaana have all cut their free tiers in the past year. Will more services follow?

 

AI – artificiell intelligens

Microsoft öppnar Bing Chat för alla – och lägger till pluginstöd

Så har dagen kommit för Microsoft att trycka på stora lanseringsknappen för Bing Chat. Microsofts egen ChatGPT. Som rätt mycket är… ChatGPT.

Efter att ha börjat som tjänst med väntelista så har Microsoft successivt börjat öppna upp tjänsten allt bredare. Och nu försvinner alltså de sista spärrarna. Ja, nästan. Bing Chat är forfarande en ”förhandsversion”, så Microsoft släpper inte helt betasargen.

Microsoft firar den här händelsen med att lägga till mer funktionalitet i tjänsten. Saker som bild- och video-svar, nya genvägsfunktioner och att chatthistorik kan sparas. Men det största och mest intressanta är att Bing Chat nu lägger till det som ChatGPT rullade ut för några veckor sedan: stöd för pluginer.

Det här innebär alltså att externa utvecklare kan bygga ut Bing Chat genom tilläggsfunktioner på samma sätt som man kan lägga till tillägg i webbläsare. Eller om man så vill: på samma sätt som man laddar ned appar för att utöka det som går att göra i och med mobilen.

Så grunden för ”appbutiker” för AI-chattbotar, alltså.

Okej, själva pluginfunktionen får vi vänta lite till på, men den ska inte vara särskilt långt borta.

Microsoft’s Bing Chat AI is now open to everyone, with plug-ins coming soon

Anyone can use Microsoft’s AI-powered Bing Chat feature now. Microsoft has moved into open preview for Bing Chat and is promising third-party plug-in support soon.

Klarna-grundarens investmentbolag investerar i Open AI

Vad är det hetaste heta just nu? AI förstås. Inte minst bland investerare. Det gjorde att Open AI, företaget bakom ChatGPT, I i förra veckan kunde stänga en ny finansieringsrunda till ny toppvärdering. Och en av investerarna: Klarna.

Ja, eller nästan. Det är Klarna-grundaren och VD:n Sebastian Siemiatkowski som nu plöjer ned 3 miljoner dollar i AI-bolaget via sitt investmentbolag Flat Capital.

Även om beskedet i sig slår ned lite som en blixt från klar himmel så är det inte så konstigt. Klarna är ett av de företag som har knutit tajta band med Open AI bara de senaste veckorna. Dels genom att vara ett av företagen som var först ut att ta fram pluginer till ChatGPT när Open AI öppnade den möjligheten och dels genom att peta in den här typen av skills i själva Klarna-appen.

Med tanke på att Klarna, via Flat Capital, på det här sättet också indirekt investerar i Microsofts (numer rätt stora och aggressiva) AI-ambitioner så kan vi anta att det inte direkt kommer att bli mindre AI i Klarnas tjänster den kommande tiden.

Och det lär kombineras – även fortsatt – med Klarnas stora och rätt aggressiva ambitioner att bli en WeChat – för shopping.

Sebastian Siemiatkowski satsar miljoner – i världens hetaste bolag

Sebastian Siemiatkowskis investeringsbolag Flat Capital satsar tiotals miljoner i bolaget bakom Chat GPT. Aktien stiger brant efter nyheten.

Slack rullar ut sin ChatGPT-klon

Som sagt: det går vid det här laget fortare att räkna upp alla företag och tjänster som INTE har en egen ChatGPT. Nu går även Slack med i GPT-klubben med SlackGPT.

För att göra saker och ting mer förvirrande så la Slack till just ChatGPT redan i mars. Alltså stöd för en integration med den just nu hetaste AI-chattboten. Det som kommer nu är alltså Slacks helt egna motsvarighet, som är direkt inbyggd i samarbetsplattformen.

För den som har följt vad Google och Microsoft har gjort i sina respektive kontorsplattformar så känns nog mycket igen. Vi pratar om att boten kan sammanfatta olästa meddelanden,  skriva ihop en sammanfattning av en huddle-konversation (Slacks egen videochattslösning) och skriva meddelanden med viss tonalitet. Boten ska även funka i Slacks hyfsat nya whiteboardsamarbetsfunktion Canvas.

Slack GPT will summarize conversations, transcribe huddles, and more

Slack’s parent company Salesforce announced Slack GPT which has generative AI features natively embedded in the app. Here are the details.

Amazon vill vässa Alexa med ChatGPT-teknik

Det som är lätt att glömma idag är att Apple var först av de stora techjättarna som släppte en röstassistent. Men sedan dess har Siri mest kritiserats för att ligga långt efter Alexa och Google Assistant när det kommer till hur vass den är.

Däremot har digitalassistenterna tappat rätt mycket av sin glans de senaste åren. Både Google och Amazon har skalat ned sina satsningar på röstassistenttekniken.

En av anledningarna att röstassistenterna har hamnat i skuggan den senaste tiden stavas ChatGPT. De nya AI-chattbotarna, som är betydligt bättre på att förstå instruktioner än Siri, Alexa och Google Assistant. Och kan be betydligt bättre svar.

Det är därför inte särskilt förvånande att någon ganska snabbt gjorde det möjligt att prata med ChatGPT via Siri. Ja, åtminstone via en Siri-genväg.

Lika lite förvånande är det att Amazon nu ser ut att vara sugna på att skaka liv i sina röstassistentambitioner igen – just genom att utrusta Alexa med mer ChatGPT:ig AI-smartness. Fast då förstås Amazons egen språkmodell och inte någon av konkurrenternas.

Och jag tror att det är helt rätt. AI-chattbotsteknik av 2023-årssnitt kan ge våra röstassistenter ett lyft som kan leda dem in i en ny och betydligt mer användbar fas.

Amazon plans to rework Alexa in the age of ChatGPT

Amazon is reportedly upgrading Alexa with AI chatbot capabilities to compete with OpenAI’s ChatGPT, Microsoft’s new Bing, and Google’s Bard.

15 000 människor har använt Grimes röst i AI-musikskapande de första dagarna

I förra veckan skrev jag om det väldigt intressanta initiativet där artisten Grimes AI-outsourcade sin röst. Och det verkar ha landat väldigt väl hos fansen (ja, eller bland musikskapare, åtminstone). 15 000 människor ska ha använt sig av Grimes röst för att skapa musik under den första veckan som tjänsten har funnits ute.

Vad det handlar om är att Grimes betasläppte tjänsten Elf.tech, där Grimes alltså har lagt in sin röst. Eller rättare sagt: ljudet av sin egen röst. De som använder tjänsten kan sedan få sina egna röster att låta som Grimes.

Priset att betala, bokstavligen, är sedan att Grimes vill ha hälften av intäkterna som ”Grimes-låtarna” drar in. När Grimes först presenterade tjänsten så hette det att intäktsdelningen skulle vara för låtar som ”blev virala”, så lite oklart om det gäller alla låtar som skapats via verktyget eller bara de låtar som blir hits.

Det intressanta är alltså att Grimes på det här sättet har skapat sig en, tja, passiv inkomst på ett område som annars generellt sett har krävt aktivt deltagande. Visst, det har alltid funnits acapella-versioner som ibland släppts med det uttalade syftet att andra ska skapa musik till dem. Men här behöver Grimes alltså inte ens bidra med själva sånginsatsen själv.

Vi har bara i år sett flera exempel på hur stora artister har släppt låtar utan att aktivt bidra själva. Eller ens veta om att de har släppt dem. När andra alltså har fejkat till en artists röst och skapat musik utan att artisten själv var inkopplad.

Så vad Grimes alltså gör här är att förlika sig med att det här kommer att ske oavsett. Så då kan man väl lika gärna försöka tjäna pengar på det.

Ännu ett exempel på att det kommer att bli väldigt spännande att följa hur musikindustrin de närmaste åren kommer att påverkas av och utvecklas på grund av/tack vare de allt vassare AI-verktygen.

Grimes AI Platform Has Attracted 15,000+ Users, Manager Says

Over 15,000 people have already used the Grimes AI platform to make vocals sound like they’ve been recorded by the artist herself.

Kategorier
AI - Artificiell intelligens Allmänt digitalt AR/VR Detaljhandel/e-handel Digitalisering Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 15 2022 – del 2

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Detaljhandel/e-handel

Amazons Made for you-funktion får stöd för tränings-t-shirts

Ett på sätt och vis inte särskilt konstigt eller stort steg för Amazon. Den Made for you-funktion som Amazon lanserade i slutet av 2020 breddas nu till att också omfatta sport-t-shirts. Med andra ord ska blir det nu möjligt för kunder att skanna sina kroppsmått med Amazon-appen och matcha det mot de storlekar och varianter av sport-t-shirts som finns i Amazons utbud.

Men Made for you innebär också att det går att se hur tishan kommer att sitta på en virtuell avatarversion av den egna kroppen. Så nära det går att komma fysiskt klädprovande när man nätshoppar, alltså.

En given anledning till att Amazon, som flera andra klädhandlare, satsar på den här sortens teknik är förstås dels att sänka tröskeln (ännu mer) för att få folk att handla kläder över nätet och dels att försöka minimera mängden returer. Vi kan väl tänka att just den här klädkategorin står för en rätt stor del av det som skickas tillbaka.

Men det visar också att Amazon verkligen vill bli go to-stället för sportkläder. De tishor som omfattas av tjänsten är Amazons egen. On demand-produktion, med andra – komplett med personaliseringsdetaljer som vilken slags krage och färg man vill ha och att få en etikett med sitt namn på.

Vi kan dessutom anta att Made for you kommer att ha tajta kopplingar till Amazons rätt sprillans nya fysiska klädbutikskoncept Amazon Style. Att det alltså säkerligen kommer att gå att se inte bara hur de olika t-shirt-valen ser ut i verkligheten utan också få hjälp att mäta sin kropp och ladda upp måtten till sitt Amazon-konto för framtida bruk.

https://techcrunch.com/2022/04/11/amazon-expands-its-custom-fit-clothing-service-made-for-you-with-athletic-tees/

Shopify lägger till influencer marketing-funktioner

Nytt uppköp för e-handelsplattformen Shopify: Dovetale. En tjänst som ska göra det enklare för Shopify-handlare att jacka in och skala upp affiliateprogram och hantera sin influencer marketing

Dovetale-köpet gör också att Shopify ger ett ännu mer fullödigt paket för att låta handlare använda sina fans och lojala kunder som bas för sin tillväxt. Shopify har redan en tjänst för det allt hetare länk-i-bion-fenomenet: Linkpop. Alltså det som gör det möjligt för sociala stjärnor att ha en plats på nätet att samla länkar till allt sitt innehållsskapande på en mikrosajtsplats. Linkpop och Dovetale kommer dessutom båda att bli kostnadsfria för Shopifys kunder.

Och det gör sammantaget att Shopify kommer ännu längre bort från de webbplats-e-handels-rötter som en gång var starten. Att Shopify allt mer blir retail-as-a-service fullt ut. Från marknadsföring och shopgränssnitt, över integrationer till de sociala plattformarna till logistik och uppföljning.

Shopify’s latest acquisition dovetails into its ambitions in the creator economy – Tubefilter

Shopify is making a big move in the creator economy. The e-commerce platform, which has been around for nearly two decades, has acquired Dovetale, which E-commerce platform Shopify will soup up its link-in-bio service Linkpop thanks to an acquisition of influencer marketing company Dovetale.

 

Strömmade medier

Amazon lanserar mobilspel för barn

Så har det dags för Amazon att göra en Netflix. Ja, eller göra den Netflix som Netflix gjorde inspirerade av inte minst Amazon. Amazon lanserar nu sina två första mobilspel inom ramen för sin barnprenumeration Amazon Kids+ (because innehållsprenumerationer måste ha ett plus).

Kids+ är, precis som det som Netflix nu försöker få till genom att erbjuda spel som del av vanliga Netflix-prenumerationen, ett paket som innehåller mer än bara barn-tv-program. Ungefär som Amazons lojalitetsprogram Prime så är det tänkt att vara ett allt-i-allo-fridserbjudande för föräldrar som behöver underhålla sina barn. En prenumeration som alltså ger tillgång till saker som böcker, tv-program, filmer och nu alltså även mobilspel.

Men vi pratar förstås inte bara om lösryckta mobilspel. Tänket är också mycket som hos bland andra Netflix och Apple: innehåll i en vertikal ska kunna driva trafik till andra. Som att mobilspel kan vara baserade på barnens favorit-tv-program.

Det gäller med andra ord att hooka barnen så snabbt det bara går. Även för Amazon. Så att steget över till Prime är helt givet när det är dags för barnen att börja välja själva.

https://techcrunch.com/2022/04/14/amazon-kids-subscription-service-launches-its-first-original-mobile-games/

Youtube gör det möjligt att använda alla Youtube-klipp för att skapa Shorts

Google vill verkligen, verkligen, verkligen att vi ska använda Youtube för kortvideoinnehåll istället för TikTok. Både vad gäller tittande och skapande. Senaste draget för att försöka boosta det senare: Youtube öppnar hela sitt massiva innehållsbibliotek för Shorts.

Det här innebär att den som vill göra en shortvideo kan plocka 1 till 5 sekunder av vilken publik Youtube-video som helst och sedan remixa in det i en short. (Fram till nu så har det endast varit ljudinnehåll som har gått att användas).

Ja, nästan vilken Youtube-video som helst. Det går att ställa in så att en vanlig Youtube-video inte ska gå att Shorts-remixa, men då måste man som upphovsman ställa in det själv. Det är alltså en opt-out – vilket är för att Youtube förstås vill erbjuda ett så stort innehållsbibliotek som möjligt för att på så sätt sänka Shorts-skapartröskeln ännu mer.

https://www.theverge.com/2022/4/14/23024230/youtube-shorts-video-sampling-remixing

Amazon lanserar Freevee

Ny strömningstjänst från Amazon: Freevee. Ja, eller nygammal åtminstone. Amazons reklamfinansierade tjänst IMDb TV går i graven och ersätts istället av Freevee. Så, tja, ett namnbyte.

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag tycker att namnet är helt cringehopplöst eller helt briljant, men det är oavsett bättre än namnet som det ersätter. Jag har aldrig riktigt begripit hur Amazon resonerade när de tyckte att det var en självklar idé att döpa sin annonsfinansierade videotjänst efter den film-Wikipedia som de köpte på sig 1998.

Visst. Det handlar om film, men ungefär där tar väl alla relevanta paralleller slut.

IMDb TV Rebranded as Amazon Freevee (Yes, Really)

The ad-supported streamer, home to ’Alex Rider’ and a growing slate of original series and movies, will change its name starting April 27.

 

AI – artificiell intelligens

Zoom lanserar nytt AI-verktyg för säljmöten

När pandemin stängde ned världen så rusade Zoom i såväl nedladdningslistor som i användning. Verktyget hade precis det som de mer etablerade plattformarna saknade i användbarhet. Men sedan dess har de stora jättarna steppat upp riktigt ordentligt (även om det säkerligen råder delade meningar om användbarheten i Teams). Men Zoom vill förstås vara relevant även framåt så de fortsätter rulla ut funktioner som ska erbjuda bättre mötesupplevelser. Senaste draget: ett nytt AI-verktyg specifikt för säljmöten.

Zoom IQ for sales, som är namnet på nya produkten, är ungefär vad det låter som. En automatisering av uppföljning av säljsamtal. Som innebär att verktyget kan ”identifiera möjligheter, utvärdera risker och därmed förbättra säljteams prestationer”. Mer specifikt handlar det om att verktyget ska kunna autotranskribera möten, sätta engagemangspoäng på möten, utvärdera användning av ”positiva” och ”negativa” ord, räkna hur många gånger ”utfyllnadsord” som ”eeeeh” används och hur många gånger som kunden pratar under mötet.

Kort sagt så vill Zoom göra det enklare att följa upp och potentiellt förbättra säljpitchen till nästa gång. Och få säljare att fortsätta vilja föredra digitala möten före fysiska – även när vi nu kan börja träffas inge.

Zoom launches AI-powered features aimed at sales teams

Zoom, the videoconferencing giant, has launched a set of AI-powered features aimed at enterprise sales and marketing teams.

 

AR/VR

TikTok öppnar sitt AR-skaparverktyg för alla tiktokare

Det senaste året har mycket handlat om att kopiera andra för den app som förmodligen varit den mest kopierade senaste åren. Som att TikTok i augusti förra året släppte sin egen AR-skaparplattform. Möjlighet för tiktokare att skapa sina egna AR-effekter. Nu öppnas funktionen för alla användare på TikTok, från att tidigare bara varit tillgänglig för en liten del av användarskaran.

Vad vi pratar om är alltså en motsvarighet till Snapchats Lens Studio eller Metas Spark AR-plattform: ett verktyg som låter dig skapa egna effekter och sedan låta andra använda dem. Ja, åtminstone om du sitter på en Mac, vilket krävs för att köra funktionen som fortfarande har en betaetikett på sig.

Så än så länge så har TikTok en bra bit till att göra användargemenskapens AR-effekter till en lika självklar del av innehållsskapandet som hos Snapchat. Men det är däremot i allra högsta grad ett rejält kliv mot just det.

Och anledningen till att TikTok siktar på det här är förstås att det har blivit en så stor succé för framförallt Snapchat – både användarna och tjänsten. Framförallt för tjänsten. Det innebär ju i praktiken att användarna själva skapar funktionerna som gör att Snapchat-användarna hänger mer på Snapchat.

Och för att få innehållsskaparna att fortsätta göra precis det här så finns det förstås en tanke om att det ska gå att tjäna pengar på sina AR-effekter. Att det ska gå att köpa effekter, med vinstdelning mellan skapare och plattform. Och även hos TikTok lär vi se allt fler nyttobaserade AR-effekter. Inte minst på shoppingområdet.

TikTok Expands Access to its ’Effect House’ AR Creation Platform

TikTok’s opening the door to expanded AR creativity – though it’s doing so with user wellbeing in mind.

Meta gör det möjligt att sälja virtuella prylar i Horizon Worlds

Meta testar ännu en shoppingfunktion. Ja, eller rättare sagt: en mashup mellan Metas shoppingfunktioner och olika slags drickslösningar där följare kan belöna sina favvoinnehållsskapare. Meta gör det möjligt för innehållsskapare att sälja virtuella prylar i Horizon Worlds. Metas VR-app. Ja, ni vet. Metaverset.

Ett inte alls särskilt oväntat drag, men ändå lite varianter på det Meta har byggt på så här långt. Det som alltså kan säljas är virtuella prylar – som kan användas i Horizon. Vi pratar alltså inte om NFT:er – alltså blockkedjebaserade föremål – utan ”vanliga” digitala föremål som de har sett ut så här långt i exempelvis olika onlinespel.

Med andra ord: tänk Pinterest i VR. Sugen på att fixa samma snygga inredning som VR-Anna har VR-skapat? Bara att VR-köpa, direkt från VR-Anna. VR-Anna har dessutom chans att få pengar direkt från Metas innehållsfond, på sammanlagt 10 miljoner dollar. Åtminstone om VR-Anna bor i USA.

Men det kanske mest intressanta i sammanhanget är något som fortfarande är rätt o-Meta. Meta kommer nämligen att ta ut en avgift på varje transaktion, redan från start. Även här är det en utveckling som har varit på gång ett tag, men fram till nu har Meta mestadels valt att avstå från några egna avgifter för att få snurr på en ny tjänst eller funktion. Men i det här fallet så är det bara att slanta upp direkt.

Dessutom dubbelt upp: först så kommer Meta ta ut 30 % i ”plattformsavgift” – som i VR-appssammanhang betyder Metas egen Quest-appbutik. Därefter så kommer Meta att ta ut 25 % i avgift för köp inuti själva Horizon Worlds. Så i slutändan så får den som säljer ungefär halva försäljningssumman och Meta kapar åt sig sisådär 47,5 % av totalen.

Vi kan väl notera att Meta, som… ibland har kritiserat Google och framförallt Apple för den orimligt höga avgiften på 30 % som de tar ut för appköp (för företag som tjänar så mycket pengar som Meta). Samtidigt som Meta själva nu alltså tycker 25 % är en helt rimlig nivå. Och då antar jag dessutom att det – till skillnad från Apple och Google – är 25 % som gäller, även för innehållskapare som tjänar väldigt lite pengar på sitt skapande. (För Google och Apple är det 15 % som gäller för omsättningar upp till 1 miljon dollar.)

Meta underminerar, om man så vill, sina egna möjligheter att kritisera de två appmonopolens upplägg – framförallt avgiftsnivåerna.

Meta to let Horizon Worlds creators sell virtual items

Meta will let creators make money within Horizon Worlds, the company’s metaverse platform for the Quest VR headset that is soon coming to mobile.

Meta kan släppa en webbersion av VR-världen Horizon Worlds

När Meta häromdagen gick ut med att de kommer att göra det möjligt för innehållsskapare att sälja VR-föremål i Metas VR-värld Horizon Worlds så lät kritiken inte vänta på sig. Gällande avgifterna. Tydligen så kommer plattformarna som distribuerar Horizon-appar att ta 30 % i avgift och därefter kommer Meta ta ut 25 % i avgift för köpen inuti själva Horizon. Och eftersom Meta även sitter på Oculus Store, där Oculus-appar distribueras, så innebär det att Meta skulle ta nästan hälften av hela summan i varje transaktion.

Hur bemötte Meta kritiken? Genom att öppna för en framtida webbversion av Horizon Worlds. Som skulle innebära att ”plattformsavgiften” på 30 % skulle försvinna. Avgiften skulle alltså bara bli totalt 25 %. Förmodligen. Kanske. Det känns kort sagt om ett lite inte helt genomtänkt utspel för att försöka döda avgiftsdiskussionen. Det är ju precis höga avgifter som Meta har kritiserat Apple och Google förr.

Men webbeskedet är intressant också av en annan anledning: det skulle i så fall vara ännu ett initiativ från Meta att trycka ut VR utanför VR-headseten. Att det med andra ord skulle bli möjligt att exempelvis följa en VR-spelströmmare utan att själv behöva ha VR-hårdvara. Ett sätt att göra VR angeläget för fler.

Meta teases a web version of Horizon Worlds

Meta has teased a web version of Horizon Worlds where creators would get a larger cut of sales.

Meta kan sikta på att släppa sina första AR-glasögon 2024

Ända sedan Mark Zuckberg presenterade Facebooks framtida vision i samband med att Facebook gick och blev Meta så har metaverse varit synonymt med VR. Helt igenom virtuella världar. Men det som de flesta verkar ha glömt eller bortse från i Zuckerbergs dragning var tidplanen. Att det var ett projekt med decennielång horisont, inte något som kommer att fullt ut vara på plats nästa år.

Men även om Meta har den långsiktiga ambitionen att bli standardmetaverset och mer kortsiktigt kunna kränga VR-hårdvara så finns även AR på radarn. Nu kommer uppgifter om att Meta planerar att släppa inte bara ett undan till och med två par AR-glasögon 2024.

Metas första glasögonsinitiativ kom redan förra året i och med samarbetet med Ray-Ban, men då handlade det om ett par, tja, Spectacles med Ray-Ban-logga. Ett par glasögon som kan spela in korta videosnuttar och funka som handsfree för telefonsamtal. Det som nu kan vänta runt 2023-hörnet är ett par Google Glass. Ett par glasögon som har stöd för att lägga virtuella lager på verkligheten för att digitalförstärka den senare. Allt från regnbågskräks till visuella vägbeskrivningar. Och förstås ännu fler nyttofunktioner.

Men det kanske mest intressanta med uppgifterna är att det dessutom talas om att de kommande smartglasögonen är ”designed to work independently from a mobile phone with the assistance of a wireless, phone-shaped device that offloads parts of the computing required for the glasses to operate”. Att man ska tvingas gå omkring med en powerbank/hårddisk i fickan för att få glasögonen att funka som de ska känns… sådär attraktivt. Så frågan är mest om Meta kan se framför sig en egen smartmobil trots allt.

Det är alltså uppgifter om något som väntar ett par år fram i tiden, men uppgifter som känns rätt troliga. Men de är också ännu ett bevis på det som jag har argumenterat för: metaverset är inte bara en rent virtuell upplevelse. Det handlar framförallt om gränslandet mellan det digitala och det fysiska.

Att göra det virtuella mer verkligt och det fysiska bättre med digitala funktioner.

https://www.theverge.com/23022611/meta-facebook-nazare-ar-glasses-roadmap-2024

 

Digitalisering

Bored Ape Yacht Club får sin egen filmtrilogi

Ha. Men förstås. Basen för en ny filmtrilogi? NTF-stjärnorna Bored Ape Yacht Club.

Ja, eller det handlar åtminstone om tre filmer om de digitala, virtuella blockkedjeaporna. Så vem vet, det kan bli fler.

Visst, vi pratar inte om en massiv Hollywood-produktion, men det säger ändå en hel del när NFT:er – alltså blockkedjebaserade (mestadels) virtuella föremål som släpps i begränsade upplagor – nu blir stjärnor helt på egen hand. Och i sann blockkedjeanda så öppnas castingen för alla som äger en egen uttråkad apa. Bara att skriva ihop en intressant bakgrundshistoria till sin apa och skicka iväg den på audition. En ”audition” som kommer att ”utvärderas” av en ”actual Hollywood casting director”.

Så vad det här handlar om är alltså mycket ett sätt att marknadsföra NFT:er i allmänhet och BAYQ-NFT:er i synnerhet. Det är dessutom samma sak som vi har sett många gånger förut: tecknade figurer eller spelkaraktärer blir så populära att de får egna filmer och tv-serier eller omvänt – att film- och spelkaraktärer säljs som merch på olika sätt.

Och eftersom vi här alltså pratar om vad som ska vara unika föremål så kan en filmroll trissa upp värdet på en viss apa. Att den som lyckas få in sin apa i en film kan se värdet stiga så att man sedan kan sälja den vidare för mer pengar.

NFT-agent. Ännu ett jobb som inte fanns för fem år sen. Eller… igår.

https://www.coindesk.com/business/2022/04/11/bored-apes-go-hollywood-with-coinbase-produced-movie-trilogy/

Världens första tweet auktionerades ut igen för 48 miljoner dollar, högsta budet blev 14 000 dollar

Förra året, när NFT-hypen var som mest febrig, auktionerade Twitter-grundaren Jack Dorsey ut sin (och därmed världens första) tweet som en NFT – det blockkedjebaserade format som gör det möjligt att sälja digitala föremål i begränsade upplagor. Den gången blev slutbudet 2,9 miljoner dollar. I veckan auktionerades samma föremål ut igen – för 48 miljoner dollar. Högsta bud den här gången? Under 14 000 dollar.

Typ. Ouch.

Nu är säljaren Sina Estavi förmodligen inte i desperat behov av pengarna. Med tanke på att Estavi driver ett blockkedjeföretag så handlar det förmodligen mest om att driva på intresset för formatet i sig för att på så sätt gynna den egna verksamheten.

Och det gick alltså… sådär.

Så det betyder alltså att NFT-hypen och därmed NFT:er som format är tokdött. Nja, det är nog snarast ett tecken på att NFT:er är som de flesta sparformer är förknippat med risker. Ju mindre etablerat, desto större risk.

Sen finns det förstås som vanligt en massa andra saker som stökar till det – som socker i världsekonomitanken och rysk invasionsturné i Ukraina – men att NFT:err har passerat stora hypepuckeln och kommer för många halka ned i stora bevikelsesvackan. Ni vet. Innan användarbeteende och teknik på riktigt hinner ikapp för det verkliga mainstreamgenombrottet.

Och det kan också vara tecken på att NFT i sig blir allt mer självklart. När de inte bara är en angelägenhet för de allra rikaste.

https://www.wsj.com/articles/jack-dorsey-tweet-nft-once-sold-for-2-9-million-now-might-fetch-under-14-000-11650110402

 

Övrigt

EU kan vara på gång att konkurrensbrottsutreda Apple Music

Jag vet inte om ens Apple längre har koll på hur många olika konkurrensbrottsutredningarr och stämningar som Apple är inblandade i. Nu verkar det oavsett som att EU är sugna på att hänga ännu lite mer med Apple: uppgifter om att en utredning specifikt mot Apple Music kan vänta i kulisserna.

Vi kan väl anta att det här inte är en friflygande utredning, utan del av EU:s övergripande utredning mot Apple. Att det snarast är ännu ett sätt att bygga sitt stora fall mot iPhone-tillverkaren. Och, förstås, allt mer tjänstejätten.

Det är ju trots allt det som utredningarna mot Apple handlar om. I princip ingenting handlar om utredningar av hårdvaruföretaget Apple, utan om tjänsteföretaget Apple.

Och Apples, liksom Googles, största problem kan rätt väl sammanfattas med just Apple Music. För de två stora mobilplattformarnas monopolhuvudvärk tog på riktigt fart när de inte nöjde sig med att bara kontrollera distributionsplattformarna (iOS och Android) utan också började lansera tjänster som konkurrerar med de företag som använder distributionsplattformarna för sina affärer.

Så ja, det är förstås Spotifys EU-anmälan av Apple som är den främsta anledningen till den senaste utredningen.

Vi kan också anta att det som EU kommer fram till i sina utredningar av Apple också direkt eller indirekt kommer att avspegla sig i techregleringslagpaketen Digital Markets Act och Digital Services Act.

EXCLUSIVE Apple faces extra EU antitrust charge in music streaming probe

Apple faces an additional EU antitrust charge in the coming weeks in an investigation triggered by a complaint from Spotify , a person familiar with the matter said, a sign that EU enforcers are strengthening their case against the U.S. company.