Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 33 2022

Meta gör det möjligt för alla användare att dela Instagram Reels till Facebook. Instagram och Facebook får nya Reels-funktioner. TikTok gör det möjligt att dela till Facebook och Instagram. TikTok lanserar nya shoppingannonsformat.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans Ehandel Plus-artikel

Nu tänker Amazon dammsuga våra hem (och inte bara på damm) – Ehandel Plus

Ännu en dag, ännu ett företagsuppköp för Amazon. Den här gången robotdammsugarföretaget iRobot. En kanske rätt given affär med tanke på hur mycket Amazon

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Meta gör det möjligt för alla användare att dela Instagram Reels till Facebook

Ifall någon mot förmodan har missat det så har företaget som en gång i tiden hette Facebook två väldigt dominerande fokusområden just nu metaversenånting och Reels. Här ännu ett steg på det sistnämnda området: Meta gör det möjligt för alla att korsposta Instagram-reels till Facebook.

Hur mycket Facebook än dödförklaras så hänger tjänsten alltjämt med. Inte bara det: det är fortfarande världens mest använda sociala plattform och den plattform som drar in överlägset mest pengar till Meta. Det är också den som har mest problem (åtminstone i vår del av världen) med återväxten.

TikTok-kopian Reels släpptes som bekant som ett sätt för Meta att ta sig an den allt mer ökande konkurrensen från TikTok gällande de unga användarna och annonskronorna i stort. Att funktionen kom till Instagram var därför inte särskilt förvånande. Lite mer oväntat var det däremot att Meta även la till den i Facebook. Visst, vi ser ju hur Meta försöker driva användare till Facebook i allt de gör – inte minst i Instagram, men Facebook-användarna är ju inte direkt raka konkurrenter till TikTok-målgruppen om vi säger så.

Men på sätt och vis kan det i sig vara en konkurrensfördel för Facebook när det kommer till Reels.

I Kina, där kortvideo varit ett etablerat fenomen längre än här, blir det allt större bland de äldre användarna och det är inte orimligt att vi kommer att se samma utveckling här. Vi pratar alltså om en målgrupp som inte kommer att installera TikTok (om de inte har tiktokiga barnbarn) – och där Meta inte konkurrerar med TikTok om vare sig annonspengar eller användare.

Visst kvarstår utmaningen med återväxten, men det är nog så viktigt för Meta att kunna tjäna mer pengar på sina befintliga användare. De som dessutom kostar betydligt mindre pengar att aktivera.

Anyone can now cross-post Reels from Instagram to Facebook

Meta is trying to make it easier for people to create and share Reels on Facebook.

Instagram försvårar delning av Reels-videos till andra plattformar (fast det visade sig vara en bugg)

Så…. det här var bara en bugg. Enligt Instagram. Som de nu jobbar på en fix på. Så det ska med andra ord gå fint att fortsätta skapa din kortvideo hos Instagram och sedan exportera den till TikTok. Men vi kan nog anta att det mest är en tidsfråga innan Instagram gör samma sak som Youtube gjorde i veckan: börjar vattenmärka exporterade klipp.

Här är oavsett ursprungsspaningen för sakens skull:

Gillar du att skapa innehåll i Instagram Reels – men tycker det är roligare att posta ditt skapade innehåll någon annanstans än i just Instagram Reels? Det verkar tydligen vara en grej. Som Instagram nu vill stoppa.

Tidigare ska det ha gått att ladda ner en skapad Instagram-reel och dela den till någon annan plattform (läs: TikTok) – utan att överhuvudtaget posta videon på Instagram. Nu ser det ut som att det resulterar i att ljudet inte följer med. Vill du kunna ladda ner din Insta-reel och dela till någon annan plattform (läs: TikTok) så måste du först publicera klippet på Instagram.

Med andra ord: om du nu nödvändigtvis måste lägga ut saker i andra tjänster (läs: TikTok) så ska Instagram åtminstone först få dra nytta av innehållet.

Det verkar som att den här begränsningen bara gäller iOS, inte Android. Än. Eller så är det helt enkelt bara en bugg.

Men… det känns väldigt mycket som att det nog inte är en utvecklaroopsie.

Instagram gets mean about sending video clips to TikTok

The Verge recently discovered that Instagram no longer includes audio on downloaded Reels clips. This was once an easy way for creators to edit Instagram filters like green screen into their TikTok videos.

Instagram och Facebook får nya Reels-funktioner

Dags för några nya funktioner för Metas TikTok-kopia Reels, både för Facebook och Instagram:

Add yours: En ”utmaningsdekal” som tidigare har funnits i Instagrams stories. En uppmaning att följare som ser en reel ska skapa en egen på exempelvis samma tema. Funktionen skapar också en ”tråd” som visar vilka som har skapat reels utifrån en Add yours – och vem som var först med att dra igång tråden. Kommer till både Facebook och Instagram.

Facebook Reels får stars: Nu kan även reelsare på Facebook (som uppfyller kraven)  låta sina följare visa uppskattning med pengar genom att köpa stjärnor. Typ smurfbär hos Meta.

Korspostning av reels från Instagram till Facebook: På samma sätt som går med inlägg och stories så blir det nu möjligt att dela en reel på båda plattformarna samtidigt.

Autoskapade Facebook-reels: Facebook kan autoskapa reels baserat på stories som du har delat på Facebook. En autopilotfunktion för att få fler att skapa reels på Facebook, alltså.

Bättre statistik för Facebook reels: Metas Creator studio lägger till mer information om hur det går för reels på Facebook. Saker som räckvidd, tittade minuter och genomsnittlig tittartid.

Nya remixfunktioner för Facebook reels: Möjlighet att visa remixer kronologiskt, typ. Går att välja att först via originalreelen och sedan sin egen remix av den.

Meta rolls out new Reels features on Instagram and Facebook, including an ’Add Yours’ sticker | TechCrunch

Meta announced today that it’s launching new Reels features for Instagram and Facebook. Most notably, the company is rolling out an ”Add Yours” sticker

Meta lägger till stöd för schemaläggning av Facebook Reels

Det verkar vara inne med inbyggd schemaläggning för Meta just nu. För någon vecka sedan avslöjade kodgrävande att Instagram jobbar på inbyggd schemaläggning av inlägg och Reels och nu är det dags för Facebooks Reels-funktion att få samma slags stöd. Åtminstone som en funktion i Metas Creator studio.

Så vi pratar alltså inte om något som går att göra via Facebook-appen – och det ser just nu ut att krävas dator för att få till det – men det är oavsett ännu ett sett för Meta att försöka locka innehållskapare att skapa Reels. Även för de något mer professionella användare som lägger ut innehåll enligt en innehållskalender.

Meta Introduces New Way To Schedule Facebook Reels

You can now schedule Facebook Reels with Meta Creator Studio in three simple steps.

Metas Reels-tjänster närmar sig TikTok i annonsräckvidd

Allt går som bekant att bevisa med statistik. Det handlar bara om hur kreativ man är. Ungefär samma sak gäller för räckvidd. Som att Metas Reels (sammantaget för Instagram och Facebook) har en potentiell annonsräckvidd på runt 750 miljoner. En siffra som kommer allt närmare TikToks miljard, alltså.

Här kan vi ha hur många invändnings- och fruktstundsdiskussioner som helst. Jämförelsen mellan å enda sida Reels och å andra sidan Tiktok haltar här på ett antal sätt, allt från engagemang till målgrupper och användarbeteenden. Men jag tänker göra som så många politiker och glida förbi detaljer som ”verklighet” och istället prata om det jag vill prata om.

Som att Meta ännu en gång ser ut att ha lyckats ta något från en konkurrent och fått rejält snurr på det i sina egna tjänster. Att ryktet om Metas död ännu en gång är synnerligen överdrivna.

Med tanke på att även Googles kopia Shorts har visat upp rätt imponerande siffror (visst, precis som i fallet med Instagram och Facebook dopade av modertjänsterna) så blir det intressant att följa ”kortvideokriget” framöver. Både formaten i sig i de olika plattformarna och hur väl de lyckas knäcka TikToks rekommendationsskills – inte minst som TikTok tvärtemot alla andra numer satsar mer och mer på själva nätverksbiten.

Mer om Reels-siffrorna här.

TikTok

TikTok gör det möjligt att dela till Facebook och Instagram

Facebook är ju som bekant dött. TikTok dödade det. Det verkar däremot som att inte alla har fått det memot. Som… TikTok. Nu kommer en lite… oväntad TikTok-funktion: stöd för att dela från TikTok till Instagram och Facebook.

Okej, nu pratar vi inte om öppna spjäll mellan de båda företagens tjänster. Vad det handlar om är stöd att dela TikTok Stories. En funktion som inte är helt skarpt utrullad än, alltså.

Visst kan det finnas tekniska begränsningar (inte minst som Meta rätt uttalat arbetar på att försöka stoppa TikTok-videos från att delas i Instagram och Facebook), men det känns som att det finns ett annat skäl till att TikTok väljer stories-deling istället för delning av vanliga videos: de är inte dummare än att de vill att användare ska använda TikTok för att titta på TikTok-videos.

Det innebär också att innehållet inte kan direktdelas som Reels.

Mark Zuckerberg har som bekant svår TikTok-ångest som håller honom uppe om nätterna, men den här funktionen visar nog att det omvända också gäller: att TikTok tycker att det börjar bli lite jobbigt att Metas TikTok-kopior börjar suga upp så mycket av syret. Och det finns nog lite fog för den oron – även om många förståsigpåare har deklarerat att det är oundvikligt att TikTok kommer att döda Meta.

Bara att fråga Snapchat.

https://techcrunch.com/2022/08/17/a-new-tiktok-feature-lets-creators-share-tiktok-stories-to-facebook-and-instagram/

TikTok lanserar nya shoppingannonsformat

Man kan tro att det snart är Black Friday och jul. Tis the season när det börjar bli dags att boka julbord och när onlineplattformarna släpper nya shoppingfunktioner. Som nya annonsformat. Det är precis vad TikTok nu bjuder på. Tre nya format till och med.

Video shopping ads: Ett… rätt väntat format i just TikTok. Men just det här formatet ska tydligen kunna ”visa shoppingbara videos för de användare som är mest troliga att handla”. Ett format som mycket bygger på att den som exponeras mer eller mindre har gått till TikTok i ett shoppingmode. Formatet ska tydligen dessutom automatiskt skapa en landningssida för att ”bättre avgöra en användares intention att köpa”. (Och, nej, jag är inte helt säker på vad det innebär.)

Catalog listing ads: Ungefär vad det låter som: ett sätt att lyfta delar av en produktkatalog i olika delar av TikTok-appen, inklusive shoppingytorna Recommended products och Related products.

Live shopping ads: Även här, ungefär ett format som är vad det heter: marknadsför en liveshoppingsändning. Till skillnad mot de två första formaten så handlar det här alltså om att marknadsföra själva sändningen för att där sedan marknadsföra produkterna. (Det här formatet är däremot bara tillgängligt där TikTok Shop finns – vilket innebär: inte hos oss. Med tanke på att TikTok uppges ha lagt ner liveshoppingplanerna för vår del av världen så kanske det aldrig blir tillgängligt här.)

TikTok launches new ad solutions with smarter targeting and amplified product discovery | TechCrunch

TikTok announced today that it’s launching a new commerce ad suite called ”Shopping Ads” to make it easier for brands to advertise on the platform. The

TikTok gör det möjligt att AI-skapa bakgrundsbilder från textbeskrivningar

Trött på att inte hitta rätt bakgrunder till dina tiktoks? Sugen på att få lite mer Dall-E-AI-smartness i ditt liv? Grattis! Nu ger dig TikTok precis det!

Okej. Det är inte en integration med Dall-E – den AI som göra det möjligt att skapa rätt avancerade bilder bara genom att beskriva vad man vill att bilden ska visa. Det är inget med Dall-E överhuvudtaget – men däremot en funktion som är en, tja, Dall-E-light. Eller som TikTok kallar det: AI greenscreen.

Det handlar alltså om att TikTok nu får en inbyggd funktion som gör att det går att i text beskriva en bakgrund och sedan låta TikToks AI-smartness skapa precis den bilden. Eller så nära det går (och ja, det finns förstås ett gäng spärrar – som att försök att skapa nakenbilder leder till synnerligen abstrakta skapelser).

Men som artikeln beskriver är det här ännu ett exempel på hur långt AI-skapat innehåll har kommit. Och hur mycket mainstream den trots allt har hunnit bli. Ett annat exempel är Metas Horizon Worlds, där det går att skapa 3D-objekt genom att säga vad man vill ha.

Även om resultaten, vad det verkar, snabbt överlag blir rätt abstrakta så är det lite coolt i sin enkelthet.

https://www.theverge.com/2022/8/15/23306101/tiktok-ai-greenscreen-filter-text-to-image-mainstream

TikToks inbyggda webbläsare loggar allt som användare skriver

I förra veckan blev Facebook och Instagram påkomna med att ha byggt in funktionalitet som gör det möjligt att kunna ”läsa” allt vad en användare gör i apparnas inbyggda webbläsare. Som vad en användare gör på en extern sajt, men också kunna ta del av kreditskortsnummer och lösenord som skrivs in där. Nu är det dags för TikTok att bli påkomna med byxorna nere för exakt samma sak.

I båda fallen handlar det om säkerhetsforskaren Felix Krause som var den som har upptäckt att de tre tjänsterna, som inte använder Apples Safari för att öppna externa webblänkar utan alltså sina hemmabyggda varianter, petar in javascript som lägger in ett spårningslager utan användarens samtycke eller sajternas vetskap.

Meta och Bytedance säger förstås att de inte säljer användares kreditkortsnummer på mörka webben, utan använder datan för att hålla koll på ”buggar och prestanda” i webbläsaren. Krause konstaterar också att bara för att funktionaliteten finns så betyder det inte att den faktiskt används till något illasinnat. Men utan att jag har plåtkoll på det tekniska så känns det oavsett som ett potentiellt väldigt stort säkerhetshål.

Men oavsett hur datan används så är det ytterligare två exempel på hur de båda företagen spårar utan samtycke – särskilt som att vi nog kan anta att en anledning till att funktionaliteten finns har med annonsverksamheten att göra. Sätt att försöka runda inte minst Apples appspårningsbegränsningar. Känns ännu mer så med tanke på att TikTok i somras gick ut med att de kommer att skita i om användare har gett samtycke eller inte – de kommer att utnyttja användardata för att personalisera annonser ändå (även om drog tillbaka den förändringen i EU i sista stund).

Och vi pratar trots allt om två företag som redan (ett… par gånger) har varit i blåsväder just för hur de spårar användare. Bortsett från att jag misstänker att den här typen av spårning bryter mot GDPR så är det inte riktigt vad deras varumärken behöver. Kanske inte så att your average tiktokare kommer att bry sig jättemycket om det här – men för amerikanska politiker som redan vill stänga ned TikTok i USA på grund av appens kinesiska (potentiella avlyssnings-)kopplingar så kommer Krauses avslöjande att bli julafton.

TikTok’s In-App Browser Reportedly Capable of Monitoring Anything You Type

TikTok’s custom in-app browser on iOS reportedly injects JavaScript code into external websites that allows TikTok to monitor ”all keyboard…


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *