Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Sociala medier
TikTok
TikTok lägger till nya redigeringsverktyg
Så har det blivit dags för TikTok att ge innehållsskapare några nya redigeringsverktyg. Det handlar om ytterligare möjligheter att klippa och dela upp videoklipp, samt justera hastigheten. TikTok får också tillgång till ljudeffekter. Utöver det så ger TikTok också sina användare fler möjligheter att pixelpusha placering och visningslängd för text.
Som om inte det vore nog så lägger TikTok också till nya funktionen Photo Mode. En bildkarusell med möjlighet att lägga på musik.
https://techcrunch.com/2022/10/06/tiktok-new-editing-tools-adjust-clips-sounds-images-text/
TikTok-ägarens intäkter 2021 slutade på 61,7 miljarder dollar
Tidigare i veckan skrev jag om TikToks intäkter i Europa 2021 (som dessutom ska ha omfattat ytterligare några länder som Sydafrika och Brasilien). Nu kommer motsvarande siffror för hela Bytedance, alltså TikToks moderbolag.
Förra året slutade kinesiska Bytedances intäkter på 61,7 miljarder dollar. Upp 80 % jämfört med 2020. En helt okej årssiffra. Ja, eller rätt mycket mer än bara okej. Men under året så tredubblades också förlusterna till 7 miljarder. Allt enligt ett internt dokument som gick ut till personalen. (Och ja, informationen gick via Wall Street Journal, därav dollarsiffrorna.)
Förlusten berodde dock på satsningar på tillväxt och inte på socker i tanken. Första kvartalet 2022 slutade med vinst för Bytedance.
Som jämförelse landade Metas omsättning för 2021 på 117 miljarder dollar. Bytedances omsättning nådde alltså upp till lite mer än hälften av Metas. Vilket i sig är rätt imponerande.
https://www.wsj.com/articles/tiktok-parent-bytedance-sees-losses-swell-in-push-for-growth-11665071238
Övrigt sociala medier
Signal testar stories
Kommer ni ihåg stories? Det en gång i tiden så jättehippa formatet som alla försökte kopiera. Aaaah. Känns som igår. Mest för att… det var typ igår. Fram till dess att alla ville vara kortvideo så ville alla vara video. Men nu är stories såååå typ för något år sen.
Uppenbarligen så verkar det memot ha hamnat i Signals skärpkorg. För nu börjar meddelandeappen Signal testa stories.
Kortvideofunktionen kommer 2025.
Yes, even Signal is doing stories now
Communications app Signal has begun testing stories with its beta users. Like on other social apps, stories disappear after being viewable to others for 24 hours. The feature is fully end-to-end encrypted.
Fizz – nästa (coola) Facebook?
Så är det dags att säga hej till ännu en social tjänst: Fizz. En app som verkar vara en form av anonym Reddit-app möter Yik Yak möter NGL eller någon annan anonym-meddelandeapp. För det är lite kärnan i Fizz: att kunna lägga ut anonyma inlägga (text, bild, omröstningar) som användare kan rösta upp och ned. Och förstås svara på. Det går även att skicka meddelanden till andra användare (där man kan avslöja vem man är – om man vill).
Tanken med Fizz är att få människor att känna sig mindre ensamma. Att kunna knyta ”meningsfulla kontakter” med andra människor utan att behöva öppna sig allt för mycket.
Ja, fast inte vilka människor som helst. Fizz är bara öppen för studenter. Du måste dessutom ha en .edu-mejladress (så ja, det är en amerikansk historia – åtminstone just nu).
Så för att sammanfatta: en social app som bara är öppen för studenter, som bygger på att användare delar eget innehåll, och som har ett nyhetsflöde där innehållet visas.
Vem vet, det upplägget kanske skulle kunna bli något stort?
Meet Fizz, the social app downloaded by ’95% of Stanford undergrads’ | TechCrunch
”We wanted to create something where people can actually communicate with one another,” said founder and Stanford dropout Teddy Solomon.
Elon Musk tänker använda Twitter för att bygga sin egen sociala plattform
Ah. Då vet vi det. Elon Musk har avslöjat sina planer för vad han egentligen tänker göra med Twitter nu när han helt säker/förmodligen/kanske/till dess att han ångrar sig igen har köpt Twitter. Musk tänker använda Twitter för att bygga…
* trumvirvel *
sin egen sociala plattform X! Så no more Twitter!
Ja, eller kanske inte riktigt så drastiskt. Men Twitter ska göra att Musks superappsprojekt ”sannolikt” har snabbats på med tre till fem år nu när han inte behöver bygga ett nytt Twitter från scratch utan bara kan stoppa in Twitter. Typ.
Vad skulle kunna gå fel?
https://www.marketwatch.com/story/elon-musk-says-twitter-will-eventually-be-part-of-x-the-everything-app-11664926184
Sök/SEO
Google Analytics plockar bort möjligheten att spåra besök i fysiska butiker
Har du lutat dig mot Google Analytics funktion att spåra användare när de går från online till offline. Mer specifikt när de besöker en fysisk butik? Trist för dig i så fall. Nu plockar Google bort den funktionen. Den historiska datan kommer att finnas kvar, men ingen ny data kommer att flöda in efter 31 oktober i år.
Nu är det inte helt slut på butiksbesöksspårandet. Funktionen flyttar istället in i Google Ads.
Med andra ord: Google plockar bort ännu en gratisfunktion och styr istället användarna mot sin annonstjänst för att få fler att annonsera. Det märks att Google känner av annonsmotvinden.
Google Analytics Discontinues Store Visits Reporting
Google is discontinuing store visits reporting in Google Analytics and will stop collecting new data at the end of October.
Prenumerationsbaserade sökmotorn Neeva kommer till Europa
Vilken sökmotor använder du oftast? Även om allt fler ser ut att vända sig till sociala medier som Instagram och TikTok för att få svar på sina frågor så är en inte särskilt vågad gissning att du kommer att svara ”Google”. En plattform som dominerar sökmarknaden…. rätt stort. Men det finns förstås alternativ för den som vill och här kommer ännu en: Neeva.
Neeva är ironiskt nog startat av ex-googlare och lanserades i USA förra året. Nu är det dags för Europa-premiär, med 600 000 användare i ryggen. Ja, eller nu är Neeva på gång till några europeiska länder åtminstone. Dock inte Sverige. Än.
Neeva har dessutom valt samma väg som även några andra sökmotorer har gett sig in på: prenumerationer istället för annonsintäkter.
Hur kommer det att gå för Neeva? Förstås en väldigt bra fråga. Men om du vill få en genomgång av vad Neeva egentligen är och hur de ser på sina möjligheter så rekommenderar jag dig att gå in på länken här nedan.
https://techcrunch.com/2022/10/05/neeva-brings-its-ad-free-search-engine-to-europe/
Detaljhandel/e-handel
Amazon lägger ned testerna av sin leveransrobot Scout
Så är det slutscoutat för Amazon. De lägger nu ned sin självgående lilla leveransrobot Scout.
Ja, eller de lägger inte ned satsningen. De skalar bara tillbaka Scout-programmet. Och slutar med sina publika tester. Och har upplöst teamet som jobbade med Scout. Så det handlar VERKLIGEN inte om någon nedläggning!
Och ja, nu lär det förstås komma en massa ”told you so”. ”Klart trottoarleveransrobotar inte funkar. Det fattar väl vem som helst.” Men jag är, som vanligt, inte alls lika övertygad om att det förhåller sig så. Snarare tvärtom.
Jag brukar tjata om Garnters hypekurva. Den där de plottar ut var nya tekniker ligger i någon form av livskurva. Det börjar med en jättepuckel när ALLA pratar om en teknik som nästa stora grej som följs av en brant kurva ned i besvikelseträsket och dödförklarandet. Men det de flesta glömmer är att det – i de fall en teknik överlever – kommer en ny uppgång. En betydligt mindre uppmärksammad sådan därför att tekniken inte längre är ny och häftig utan nästan passé. Men en fas när affärsmodeller, kundbeteende och teknik går i takt med varandra.
Jag är övertygad om att den här typen av leveransrobotar kommer att komma tillbaka. Inte i exakt samma form, utan en som är bättre anpassad efter vad som faktiskt behövs. Med mycket av det som Scout och andra liknande lösningar har byggt på.
Återstår att se var vi landar här.
Amazon stops field tests of its delivery robot Scout
Amazon is stopping live tests of its delivery robot Scout, a hamper-sized machine intended to zip small packages to customers’ doors. The company says it’s ”reorienting the program,” which seems code for: it’s over, forget about me.
Amazon lanserar rabatthubb
Senaste veckorna har rätt många Amazon-nyheter handlat om att Amazon lägger ned tjänster. Men de hittar också tid att dra igång nya. Som Amazon Access.
Amazon Access ska vara platsen där kunder kan ”utforska program, rabatter och förmåner som Amazon erbjuder för billigare shopping”. En rabatthubb, alltså.
Dessutom så döper Amazon om sitt billigare Prime-medlemskap till Prime Access.
Vi pratar med andra ord inte om en ny outlet-avdelning, utan ett ställe där det finns erbjudanden för dem som exempelvis går på olika federala stödprogram. Precis det som ungefär är grundkravet för att få ta del av Prime Access istället för det vanliga.
Det är kort sagt ännu ett tecken på att Amazon också börjar känna av de hårdare tiderna för e-handeln. Visst är det schyrrans av dem att erbjuda den här typen av förmåner för mindre bemedlade, men den nya samlingsplatsen där kunder ska kunna hitta förmåner som de kan utnyttja handlar först och främst om ännu ett sätt att locka till sig kunder.
https://techcrunch.com/2022/10/03/amazon-hub-affordable-shopping-options/
Deliveroo lanserar en ny slags dark store
I veckan var det dags för brittiska Foodora-konkurrenten Deliveroo att öppna sin första fysiska butik i London. Sin första dark store. Precis det som Foodora har öppnat på flera ställen i Sverige. Men Deliveroos dark store har en egen twist.
En dark store är en butik som bara fungerar som ett lager. Kunder kan inte gå in och handla där. Istället är tanken att kunder ska beställa sina livsmedel via någon digital tjänst och sedan åker ett bud till en dark store och plockar ihop beställningen. No customers allowed, alltså.
Om det inte handlar om Deliveroos nya dark store, vill säga.
Deliveroos dark store låter även kunder komma och hämta sina beställningar på plats, istället för att få dem hemlevererade. Men här är även kunder välkomna att knalla rätt in och handla genom att lägga sin beställning hos en ”receptionist”. Alltså utan att ha beställt i förväg. Eller ens via något digitalt gränssnitt.
Ni vet. Som i en helt vanlig… butik.
Ja, fast dessutom som butiker såg ut för väldigt länge sedan. När allt fanns bakom kassan så att expediten gick iväg och plockade ihop det kunden ville ha. Och som det fortfarande fungerar på sina håll.
The more things change etc.
Deliveroo tweaks ’dark store’ model to let grocery shoppers in the door | TechCrunch
Deliveroo is experimenting with expanding its rapid grocery business by opening a new type of ’dark store’ in Central London.
Shopify laserar fysisk kassalösning
Det företag som kanske mer än något annat gynnades av e-handelsexplosionen under pandemin var kanadensiska Shopify. Shopify är kanske också det bolag som har drabbats hårdast av pandemibaksmällan. Nu kommer nästa Shopify-steg för att försöka bli mer relevanta i en öppnad värld: en egen fysisk kassalösning.
Nu är det här inte Shopifys första steg ut i den fysiska världen. Det är inte ens Shopifys första egna hårdvara. Men Shopifys senaste drag säger också mycket om e-handeln. Den håller på att tappa sitt ”e”. Handeln online och i den fysiska världen smälter allt mer ihop. Och den kanske tydligaste strömmen nu går från online till offline. Att e-handlare alltså allt mer skaffar sig fysisk närvaro.
Shopify har som sagt var redan varit på den här bollen tidigare, men inte bara den. Shopifys produktportfölj handlar allt mer om att ge en handlare allt hen behöver – oavsett om det är online eller offline (även om tyngdpunkten förstås fortfarande är nätbaserad). Inklusive saker som automatiserad marknadsföring.
Shopify satsar alltså allt mer på att gå långt bortom sina e-handelsplattformsrötter. Att erbjuda detaljhandel-as-a-service.
Shopify adds mobile POS hardware
Pushing further into brick-and-mortar shopping, the commerce company faces competition from other point-of-sale providers as the volume of these transactions is expected to rise.
Recelery låter dig sälja oanvänd mat till grannarna
Ha. Kul idé. Sälj din oanvända mat. Till grannarna.
Precis det är tanken med Recelery. En second hand-plattform för livsmedel. Har du upptäckt att du har köpt för mycket av något eller bara fick saker över när du lagade mat? Sälj det vidare istället för att låta det ligga och ruttna bort (ja, om du inte kommer vilja äta det själv, förstås).
Men om vi lyfter blicken lite från specifikt Recelery så är nog appen på något väldigt relevant: väldigt lokal försäljning mellan boende i ett område. Även när det gäller saker som el och just mat.
Det finns redan exempel där boende i områden med någon form av egen elproduktion kan sälja överskottet till ett elbolag – eller till grannarna. Steget är inte jättelångt till att erbjuda det även för mat. Att man alltså kan sälja egenodlad mat den vägen.
Visst. Går förstås att göra via vilken Blocket-sajt som helst, men jag tror att vi kommer att se lite mer semiprofessionella lösningar. Optimerade för just att sälja livsmedel av närodlad sort.
Ja, och så får Recelery förstås en massa extrapoäng för sitt megaace namn.
https://techcrunch.com/2022/10/04/grocery-sharing-app-recelery-lets-users-resell-their-food-items/
Strömmade medier
Spotify köper företag som kan identifiera skadligt ljudinnehåll
Nytt uppköp för Spotify: Kinzen. En tjänst som ska ”identifiera skadligt innehåll” på plattformen.
Nu är det inte en ny bekantskap det handlar om. Spotify har använt Kinzens tjänster sedan 2020 (och då mest med fokus på ”integriteten i valrelaterat innehåll”. Därefter har uppdraget breddats till att också omfatta desinformation, fejkinformation och hatinnehåll. Spotify verkar ha varit rätt nöjda med resultatet eftersom de nu helt sonika köper hela Kinzen.
Med tanke på att Spotify ska ha sisådär 80 miljoner låtar i sin katalog så finns det förstås en helt del material att hålla koll på. Men det är nog inte musiken som fått Spotify att använda och nu köpa Kinzen. Det handlar nog istället om poddarna.
Podcast-verksamheten har växt kraftigt sedan Spotify öppnade det affärsområdet, men har också gett Spotify problem som de nog inte helt hade räknat med. Det utmaningar som Facebook och Youtube har levt med i över tio år: när användare ofiltrerat kan lägga upp innehåll så får man ett helt nytt slags ansvar (ja, lite beroende på vem man frågar). Musiken går fortfarande mest via skivbolag som därmed agerar som någon form av gatekeeper.
https://www.reuters.com/technology/spotify-acquires-firm-that-detects-harmful-content-2022-10-05/
Spotify lägger ned 11 originalpodcasts
Ända sedan Spotify kickade igång in poddsatsning så har siffrorna pekat väldigt mycket åt rätt håll. Men nu ser det ut som att den ekonomiska motvind som rusar fram över världen också har nått Spotifys podcastverksamhet. Spotify lägger ned 11 av sina originalpoddar. Och sparkar dessutom ”under 5 % av personalen”.
Ja, åtminstone enligt de sedvanliga ”källorna med insyn”. Vi pratar alltså inte om bekräftade uppgifter, men det känns rimligt.
Som artikeln konstaterar så är det förmodligen en rätt ospännande händelse. Det är floppar som får stryka på foten. Det som alla strömningstjänster kallar ”tisdag”. Men uppsägningarna säger samtidigt något annat. Att de inte får jobb med några poddar som ska ersätta dem som läggs ned.
Med andra ord: även Spotify måste anpassa kostymen efter tajtare tider.
Spotify cancels 11 original podcasts, lays off under 5% of podcast staff | TechCrunch
Spotify is pulling 11 original podcasts from the platform, which will impact studios Parcast and Gimlet and involve less than 5% layoffs.
Netflix når historisk bioöverenskommelse med AMC
2022 har varit lite sisådär kul för Netflix, men vikande användar- och tillväxtsiffror på grund av den ekonomiska krisen i allmänhet och den allt tuffare strömningskonkurrensen i synnerhet. Då gäller det att hålla i alla positiva nyheter som bara går. Som att Netflix i veckan har nått en historisk överenskommelse med USA:s största biokedja AMC: Netflix-filmen ”Glass onion: a knives out mystery” kommer att visas exklusivt på bio i en veckan innan den sedan släpps på Netflix.
Men det historiska är inte att filmen kommer tat visas på 800 AMC-biografer utan att det blir första gången som USA:s tre största biokedjor alla har gått med på att visa en Netflix-film. Filmen kommer även visas i en handfull andra länder (dock inte Sverige).
Hade det här varit för bara något år sedan (ja, och även åren före pandemin) så hade det här mest varit en vinst för biokedjorna. De får exklusiva visningsrättigheter till något som en strömningstjänst har tagit fram. Men som läget är nu så är frågan vem som är mest beroende av vem.
Fortfarande så är det nog biografkedjorna som kortsiktigt har mest att vinna – förutsatt att filmen blir en succé, förstås. Men som läget är just nu så hamnar nog Netflix inte särskilt långt efter när det gäller #win.
Det är lite samma sak som varför e-handlare just nu öppnar en massa fysiska butiker: marknadsföring i den fysiska världen är billigare än i den digitala.
https://techcrunch.com/2022/10/07/netflix-reaches-historic-deal-with-amc-regal-cinemark-to-show-knives-out-sequel-in-theaters/
Youtube testar att enbart erbjuda 4K-kvalitet för Premium-prenumeranter
Vad gör man när man har testat att köra tio annonser på rad som inte går att hoppa över före ett klipp? Är man Youtube så är det självklara nästasteget då tydligen att lägga 4K-kvalitet bakom betalvägg.
Det är åtminstone vad några iOS-användare har råkat ut för. Att alternativet att välja 4K-kvalitet bara är tillgängligt för den som betalar för Youtube Premium. Att se om det här också är ett test eller om det är första steget på en utrullning. Och i så fall kan vi nog utgå från att det i så fall inte bara kommer att gälla iOS (även om det är begripligt att Youtube börjar här – oavsett om det är test eller inte).
Så med andra ord: vill man vara positiv så kan man säga att Youtube fyller på sitt Premium-abonnemang med mer värde. Ska vi däremot vara krassa så är det ännu ett tecken på att Youtube på riktigt börjar känna av motvinden för annonseringen. Och än värre för Google: att Youtubes annonsering har bromsat in. Den plattform som Google bara för något år lyfte fram som det stora tillväxthoppet.
Med andra ord: kan Youtube inte få folk att betala för Premium frivilligt så gäller det att tvinga in dem. För att på så sätt minska annonsberoendet.
You May Soon Need to Be a YouTube Premium Subscriber to Watch 4K Videos
YouTube may make watching videos in 4K quality on the platform exclusive to only YouTube Premium subscribers, according to screenshots posted by…
Apple Music siktar på att bli Myspace
Spotify har siktat på det ett tag och nu är det dags för Apple. Att försöka bli Myspace, alltså.
Apples musiktjänst gör det nu möjligt för artister att personalisera sina profilsidor med anpassad bio och lägga till texter till sina låtar på plattformen.
Med andra ord är det rätt små – och väldigt självklara – förändringar. Men precis som Spotify så vill Apple alltså att artister ska ge sin närvaro på plattformen mer kärlek. Vi kan med andra ord anta att båda tjänsterna kommer att lägga till ännu mer liknande funktioner.
Kort sagt göra artistsidorna till betydligt mer än bara samlingsplatser för artistens musik.
Apple Music Now Allows Artists to Personalize Their Profile Page and More
Apple today announced that artists and bands can now personalize their Apple Music profile page with a custom bio and the option to add their…
Google släpper en podd om att designa hårdvara
Google släpper en ny, egen podd. En sökpodd tänker du? Nej, nej, nej. Det handlar förstås om en podd om att designa hårdvara. Ju.
Så ja. Ett oväntat och… rätt nischat val. En podd för technördar och – förstås – för dem i den branschen (även om det ena förstås inte måste utesluta det andra).
Men det riktigt intressanta är att… Google just har varit rätt dålig på just hårdvara. Konsumenthårdvara. De flesta av deras produkter har inte flugit särskilt bra. Eller alls. Bara igår släppte Google sin första Pixel-smartklocka och utifrån de väldigt tidiga förhandsreaktioner jag har sett om den så verkar Google inte ha en given succé den här gången heller.
Nu verkar det visserligen som att klockan dessutom har gammal hårdvara i sig, så att själva prylen i sig kanske inte är state of the art (även om den fortfarande kan vara good enough), men det som annars är Googles problem kring deras prylar är två saker.
Den ena är att de gör dem lite för smarta. Den andra att de inte lyckas konsumentförpacka dem. Få kunder att känna att de måste skaffa Googles prylar istället för någon av konkurrenternas.
Men hej. Nu pratar vi om en podd här. Kul initiativ från Google! Kan säkert vara intressant för de som arbetar med olika slags uppkopplade prylar.
Made by Google, a new podcast about designing hardware
Our new Made by Google Podcast explores the latest thinking and design ideas behind Google devices.
Två av tre amerikaner väljer Netflix och Amazon Prime före mat och bensin
Mat eller underhållning? När National Research Group frågade ett antal amerikaner hur de tänker rida ut inflationsstormen så blev svaret att två av tre hellre drar ned på matutgifter än på prenumerationstjänster som Netflix och Amazon Prime. Och dra ned på bensin.
Nu ska vi inte ta det här som en stenskriven sanning – vi kan anta att de svarande inte är de som har svårast att få mat på bordet – men det visar oavsett hur vi ser på värdet i de prenumerationstjänster vi har. Och tittar vi på tillväxtsiffrorna så ser vi heller inte att prenumerationstjänsterna har rasat särskilt mycket i år. Tvärtom.
Visst blev det panik när Netflix under årets första kvartalsrapport förlorade användare för första gången på något årtionde, men det berodde mest på att de stängde ned i Ryssland. Det är absolut hårdare konkurrens i och med att det nu finns fler tjänster – men då handlar det om konkurrens mellan tjänsterna. Inte mellan om man ska betala för strömningstjänst eller något annat.
Den stora frågan är förstås om det här också kommer att visa sig vara sant i praktiken. Vi kanske vet mer efter vintern. När vi alltså kan se vad amerikaner – och även vi svenskar – gör. Inte bara vad vi säger att vi skulle göra.
No Title
No Description