Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sociala medier, Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier
- Del 3: IoT – internet of things, AR/VR, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artiklar
TikToks intäkter i Europa nästan sexdubblades 2021 – men avmattning 2022?
Hur länkar blev en miljardindustri - den dolda e-handelssajten - Ehandel Plus
I veckan var det dags för ännu ett test i Instagram: möjlighet att ha flera länkar i sin profil. En bagatellartad funktion som bara glädjer influencers
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook lägger till fler verktyg för att styra innehållet i flödet
Facebook är schysst nog att ge användarna fler möjligheter att styra vilken slags innehåll som visas i flödet. På två sätt.
Det ena är att man kan ”ranka upp” och ”ranka ned” innehåll direkt från flödet, från enskilda inlägg, genom att ange att man vill se mer eller mindre av en viss slags innehåll. Kommer dessutom att börja testas i Reels (Facebook Reels, antar jag, men kanske även gäller Instas motsvarighet).
Det andra är att att man i inställningarna kan vikta upp eller ned innehåll från tre olika avsändare: vänner och familj, grupper samt sidor och offentliga personer.
Men så finns det förstås några aber, baktankar och frågetecken.
Meta erkänner rätt rakt ut att den första funktionen, precis som liknande funktioner som har funnits länge i Facebook, handlar om att hjälpa Meta att visa rätt innehåll. Det känner att rekommendationerna inte längre är lika vassa (att de alltså inte håller kvar användarna som de borde). Och just ”rekommendationer” är lite nyckeln bakom att funktionen är att Facebook petar in ännu mer rekommendationsinnehåll i flödet. Vi måste alltså aktivt säga till om vi vill se vad våra vänner lägger ut.
Och det finns några formuleringar som är lite intressanta i sammanhanget. Genom att ange att man vill se mer eller mindre av en viss slags innehåll. En ”tumme upp” eller ”tumme ned” på enskilt innehåll kommer ”tillfälligt” att höja eller sänka rankingpoängen för den typen av inlägg. Facebook kommer att nollställa poängen efter oklar tid. Pendeln kommer att svänga tillbaka till det som Facebook har bestämt är det du vill ha. Något som man eventuellt kanske skulle kunna klassa som ”rankingwashande”.
Men hej. Det kanske bara är jag.
Facebook is letting users choose which posts they want to see more of
With profits shrinking of late, Facebook has been shutting down unpopular apps and focusing on its core services.
Meta lägger ned sin nyhetsbrevstjänst Bulletin
Två år is the magic number just nu. Eller nåt. I förra veckan gick Google ut med att de lägger ned sin speltjänst Stadia ganska två år efter det att tjänsten öppnade och den här veckan är det dags för Meta att meddela att de lägger ned Bulletin.
Bulletinwhatnow you ask? Ja, precis. Den nyhetsbrevstjänst som Meta lanserade när precis alla lanserade egna nyhetsbrevstjänster. Men som aldrig riktigt lyfte. Eventuellt kanske därför att Meta villa ha Clubhouse-hype och bara gjorde den tillgänglig för inbjudna superstjärnenyhetsbrevsskapare. Som kanske inte var så superstjärniga som Meta hade hoppats. Eller så ville superstjärnenyhetsbrevsskaparna inte använda Metas nyhetsbrevstjänst.
Oavsett anledning så stänger Bulletin alltså nu. Eller, precis som Stadia, ”tidigt 2023”. De som faktiskt använde tjänsten kan exportera sina adresslistor och flytta vidare till grönare nyhetsbrevsmaker. Eller åtminstone mindre avvecklade nyhetsbrevsmarker.
Så för att sammanfatta: Meta gör en Bulletin med Bulletin, alltså.
Meta shuts down Bulletin newsletters, moves resources to its discovery algorithm | TechCrunch
Meta will refocus resources from Bulletin to work on its discovery algorithm, a key interest for the company as it competes with TikTok.
Meta rullar ut nya funktioner för Facebook och ökar mängden reklam i Instagram
Vad är den största bristen hos Instagram? Precis! För lite reklam! Tur att Meta ändrar på det nu! Precis det är nämligen en av nyheterna som Meta presenterade igår.
Instagram får annonser i Explore- och profil-flödena: Två nya annonsytor. Den första finns direkt i Explore-flödet och den andra när man har tryckt sig in i en profils flöde.
Instagrammare kan tjäna pengar på annonser i profilflödet: Fortsättning på ovanstående. Instagram testar dessutom att låta instagrammare att tjäna pengar på annonser i det egna profilflödet.
AI-baserade multi-annonsör-format: Ett intressant format. Relaterade annonser som visas under en annons som användaren har interagerat med.
Nya annonsformat för Facebook Reels: Meta börjar testa post-rolls. Eller ”post-loop ads” som Meta kallar det nya formatet. Fyra till tio sekunder långa annonser som visas efter en reel, innan samma reel börjar om. Går att hoppa över.
Bildkarusellannonser för Reels: Även här tolkar jag som att det gäller Facebook Reels. Oavsett så testar Meta ett annonsformat paketerat som en bildkarusell med två till tio bilder. Visas i underkanten av Reels.
Nytt musikbibliotek för Reels: Även här, tolkar att det handlar om Facebook Reels. En samling kostnadsfri musik som kan kan användas i ovanstående bildkarusellformat. Den som skapar annonsen kan välja musik själv eller låta appen välja lämplig musik för en annons ”baserad på innehållet”. Lite AI-smartness, alltså.
Advantage custom audience: En ny lookalike-liknande målgrupp som kan användas för att rikta annonser.
Click to Messenger ads: Annonser i chattrådar som visas för de användare som är mest troliga köpare.
Nytt lead gen-annonsformat: Kan skicka leads antingen till ett formulär eller Messenger beroende på vad mottagaren ”mest troligt föredrar”.
Instagram to increase ad load as Meta fights revenue decline | TechCrunch
Meta is increasing its ad load on Instagram with the launch of two new ad slots on Explore and in the profile feed.
Senaste Instagram-mattrenden: BeReal-mat
Ha. Instagram fortsätter att kopiera anti-Instagram-appen tillika senaste social-stjärnskottet BeReal. Fast den här gången är det användarna som kopierar den franska tjänsten. Hur? Riktiga matbilder.
Med andra ord: bilder på mat som ser ut som… mat. Som mat ser ut när de flesta gör det. Inte som den ser ut när man har anlitat en proffskock och en proffsfotograf. Och förmodligen gör själva fotandet i en studio. Ja, ni fattar. Men nu är det bilder som de ser ut till vardags. Utan filter.
Så, ni vet. BeReal-mat.
Blir intressant att se om det här blir något som hänger kvar. Att Instagram kommer att ta efter BeReal ännu mer. Att Instagram i sig alltså kommer att bli mer anti-Instagram. Att bilderna - och, ja, videorna - blir mer filterlösa och spotanvardagliga. Även bland plattformens stora stjärnor.
Lite going back to my roots även för Instagram. Ja, eller egentligen inte ens det - eftersom Instagram trots allt alltid har byggt på fotoförbättring i sitt dna.
Instagram Food Is Having a Vibe Shift
The food blogger aesthetic has given way to something more realistic and DIY: Laissez-faire Instagram food is here
Instagram testar flera länkar i profilen
Senaste åren har link-in-bio-tjänster blivit allt svartare som format och fenomen. Det som man förr i världen kallade för ”länklistor”. Möjlighet för (stora) innehållsskapare att samla länkar till sina konton på olika plattformar som alternativ till att ha en egen fullskalig sajt som hubb för sin närvaro. Nu är det dags för ännu en spelare att ge sig in i det här: Instagram.
Instagram har helt enkelt börjat testa och/eller rulla ut stöd för flera länkar i sin profil. Länkar som förstås inte bara måste gå till Metas tjänster, utan till valfri plattform och tjänst på nätet. Som Youtube. Och TikTok.
Ännu ett tecken på att Instagram känner av den allt tuffare kampen om innehållsstjärnorna. Och en acceptans inför det faktum att färre och färre är sugna på att hålla sig till en plattform. Även om de skulle få betalt för exklusivitet.
Some Instagram users are now able to put multiple links in their bios - Tubefilter
Allegra Shaw and Sarah Page are two creators who have put multiple links in their Instagram bios using an experimental feature.
Meta lanserar WhatsApp Premium
Efter Twitter och Snapchat är det nu dags för nästa stora sociala plattform att testa betalversion: WhatsApp. Nu lanserar Meta WhatsApp Premium.
Men det gäller att inte göra saker för enkla för användarna. WhatsApp Premium är inte alls en betalversion av WhatsApp. Det är en betalversion av WhatsApp For Business. Företagsversionen, alltså. Känns spontant som att det kanske vore bättre att kalla det nya abonnemanget för… WhatsApp For Business Premium? Men det är kanske bara jag.
Oavsett vad det här innebär är att WhatsApp företagsversion för första gången får en fast prenumerationsavgift från att tidigare ha baserats på en modell där företag har betalat efter användning (i praktiken hur många kontakter de har haft med kunder).
Premium ger möjlighet att skapa sin egen anpassade URL (delvis åtminstone), möjlighet att knyta upp tio enheter till samma WhatsApp-konto och… ja, det är det.
Så precis som i fallen Twitter och Snapchat så är det inte ett pärlband med nya funktioner som prenumeranterna får. Vanliga WhatsApp For Business finns kvar, så Premium är en frivillig tjänst för den som verkligen vill ha de nya funktionerna.
Men vi kan utgå från att det inte kommer att ta slut här. Tvärtom. Mer och mer funktionalitet lär läggas till i Premium-kontot - många funktioner säkert anpassade för företag på tillväxtmarknader som använder WhatsApp som sin primära och kanske enda försäljningskanal.
WhatsApp is releasing an optional subscription plan for businesses: WhatsApp Premium! | WABetaInfo
Discover a new feature on WhatsApp beta for Android, iOS, and Desktop: WhatsApp Premium is available for some businesses!
Twitter kan ha erbjudit sig att trots allt slutföra köpet av Twitter
När börsen i Stockholm stängde idag var det till tonerna av den bästa svenska börsdagen sedan maj. Även USA-börsen rusar upp rätt mycket. En av dem som rusar allra mest är Twitter, som i skrivande stund är upp nästan 13 %. Varför? Därför att Elon Musk kan ha erbjudit sig att slutföra Twitter-köpet enligt de ursprungliga planerna.
Elon Musk la som bekant ett milt sagt oväntat bud på Twitter tidigare i år. Sedan dess har det mest varit kaos. Framförallt från Elon Musks håll. Så pass att det ganska snabbt kändes som att Musk ville dra sig ur affären. Officiellt för att Twitter bara består av botkonton. Inofficiellt förmodligen mer sannolikt därför att Musk insåg vad det var han hade fylleköpt - och gissningsvis också därför att han inte lyckats få tillräckligt många andra att finansiera köpet åt honom.
Men nu kan Musks köp av Twitter alltså vara på igen, efter att Musk har skickat brev till Twitter och meddelat att han nu kan tänka sig att slutföra sig köp. Och varför just nu undrar ni? Förstås en väldigt bra fråga, men vi kan nog utgå från att det beror på rättegången mellan Twitter och Musk som ska dra igång 17 oktober. Mer specifikt att det beror på att Musk redan har stött på rätt stora motgångar i de ”för-rättegångar” som har hållits.
Efter det att Twitter avbröt sitt uppköp så drog Twitter rätt omgående Musk till domstol. Varför vill Twitter tvinga någon som inte längre vill köpa bolaget att köpa bolaget undrar ni? Jag tror inte de egentligen vill det. Twitter vill bara casha in (och få kompensation för den sveda och värk som Musks beslutsångest har kostat Twitters aktieägare). Kort sagt: äta kakan och ha den kvar. Få miljardskadestånd från Musk, men ändå ha kvar bolaget. Musk har förmodligen insett att ha kommer att få betala massor vare sig han köper Twitter eller inte. Då kan han lika gärna få något för pengarna.
Det i sin tur gör att Twitter inte gärna kan tacka nej till att acceptera det uppköp som företaget nu vill tvinga fram.
Så det är med andra ord inte omöjligt att vi nu ser ett chicke race mellan Musk och Twitter. Att Musk just nu hoppas att Twitter ska försöka slingra sig ur Musks uppköpsbud med motiveringen att de vill låta rättegången ha sin gång. Något som Musk skulle kunna använda som argument mot Twitter i rättegången. Ja, och förstås fram till det att rättegången drar igång.
And the cirkus goes on and one.
Twitter går med på att låta Elon Musk köpa Twitter igen
Och där blev det officiellt: tidigare i kväll skrev jag om att Elon Musk uppgavs ha skickat ett brev till Twitter där han åter gick med på att köpa Twitter enligt det belopp (44 miljarder dollar) som de två parterna kom överens om före sommaren. Och nu går Twitter ut och bekräftar inte bara att de har fått precis ett sånt brev från Musk utan att de också har gått med på affären. Igen.
Och det här betyder att…. ja, jag har faktiskt ingen aning längre. Inte heller när affären i så fall kan stängas.
Jag vet heller inte om det betyder att Musk har hittat ännu fler finansiärer som ska hjälpa honom att slippa betala för Twitter med egna pengar. Eller vad som nu händer med den rättegång mellan parterna som skulle ha dragit igång 17 oktober (den där Twitter ville tvinga Musk att köpa Twitter fast Musk inte längre ville köpa Twitter). Och om det här betyder att Musk faktiskt kommer att hålla sitt ord den här gången eller om han bara tänker vänta till dess att Twitter har dragit tillbaka sin stämning och ställt in rättegången innan han säger att han inte alls vill köpa Twitter och att Twitter måste dra Musk inför domstol och tvinga honom att köpa Twitter fast han inte vill köpa Twitter.
Men vi vet förmodligen några saker:
1. Twitter vill så gärna bli uppköpta att de accepterar ett uppköp från en köpare som så mycket absolut inte vill köpa företaget att Twitter måste dra honom inför domstol för att få honom att köpa företaget. Det måste göra underverk för den interna moralen.
2. Den absolut viktigaste anledningen till att Musk nu går med på det här är inte för att han har på känn att han kommer att förlora i domstol utan att han därmed hoppas att folk ska glömma hans senaste Twitter-fadäs - när han gick från Ukrainas hjälte till Ukrainas public enemy number one. Wag the Twitter.
Twitter confirms it intends to close deal with Elon Musk
Twitter confirmed it had received Musk's letter that "the intention of the Company is to close the transaction at $54.20 per share."
Elon Musk försökte få Twitter att gå med på 30 % lägre uppköpspris
Ha. DEN var oväntad. Uppgifter från New York Times att Elon Musk och hans advokater försökte pruta ned priset Musk skulle betala för Twitter med 30 %. 31 miljarder istället för 44 miljarder.
När Twitter förvånande nog sa nej till att gå med på ett pris en tredjedel under det som båda parter hade kommit överens om så kom diskussionen att handla om en sänkning med 10 %. Även den förhandlingen verkar ha fallit i bitar, så till sist så gick Musk alltså med på att betala den summa som han hade gått med på att betala för Twitter.
Anonyma uppgifter som sagt, men som känns väldigt trovärdiga. Det pratades om precis det här redan i våras. Även då efter det att Musk och Twitter hade kommit överens. Men det verkar som att Musk och Twitter hade olika definitioner på vad det betyder att vara överens.
Jag gissar dessutom att Twitter kände att de satt på allt starkare förhandlingskort ju mer patrull Musk stötte på från domstolshåll - innan den riktiga rättegången ens hade dragit igång. Och att det säkert fanns signaler på vilken nivå Twitter skulle kräva ersättning för sveda och värk å aktieägarnas vägnar.
Men nu är det åtminstone helt säkert slut på cirkusen mellan Twitter och Musk. Förmodligen. Kanske. Eventuellt. Fram till dess att Musk ändrar sig. Igen.
Elon Musk asked for a 30% discount for his Twitter purchase before reviving his $44 billion bid, report says
Musk's team was reportedly engaged in private discussions with Twitter about lowering the price of the social-media platform, per The New York Times.
Elon Musk är redan sur på Twitter igen, eftersom Twitter inte vill dra tillbaka sin stämning
Ha. Det går bra nu. Borgfreden mellan Elon Musk och Twitter höll i ungefär en dag. Nu har Musk skickat sina advokater på Twitter igen. Och inte för att diskutera detaljer i uppköpet.
Istället är Elon nu sur för att Twitter inte drog tillbaka sin stämning direkt när Elon gick med på att köpa Twitter. Igen. Ni vet. Efter att han backade från sitt köp av Twitter.
Och vad är då anledningen att Twitter ännu inte har dragit tillbaka sin stämning? De är så pass gnälligt osportsliga att de av någon outgrundlig anledning vill ha garantier att Elon inte får feeling och ändrar sig. Igen.
Det är nästan så att man skulle kunna tro att Twitter misstänker att Elon bara har gått med på att köpa Twitter igen för att få Twitter att droppa stämningen mot Elon så att Elon sedan direkt kan få feeling och ändra sig och inte alls längre vill köpa Twitter. Igen.
Men sannolikheten att det skulle kunna hända måste sägas vara väldigt osannolik. Jag menar, det var ju osannolikt att det skulle hända första gången, men när det ändå hände så rakade sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt. Och om det mot förmodan verkligen hände så är ju sannolikheten att det ska hända igen så oerhört löjligt jätteliten.
Judge delays Musk/Twitter trial, gives them three weeks to complete merger [Updated]
Musk asked judge to cancel trial, claiming Twitter won't "take yes for an answer."
Den verkliga anledningen till att Elon Musk ändrade sig och gick med på att köpa Twitter igen.
Twitter kan släppa in Donald Trump igen under Elon Musks styre
För ett par veckor sedan gick Metas boss för Global affairs, Nick Clegg, ut med att Donald Trump kan släppas in på Facebook igen i början av nästa år. Ännu ett kanske för Trump - som förmodligen är ännu mindre ett kanske än Facebook-återkomsten - är att han kan se fram emot även en comeback på Twitter. Tack vare Elon Musk.
Nu vet ju fortfarande inte hur länge Elon Musks helomvändningsbesked att åter vara redo att köpa Twitter håller i sig. Han kan säkert få annan feeling igen. Om inte annat så lär han väl fortsätta trashtwittra Twitter för att förbereda ett bra mottagande av honom som ny chef. Men beskedet att Elon Musk nu åter ser ut att köpa Twitter innebär också att Musks idé/förslag/hot/löfte om att släppa in Trump på Twitter igen blir rätt mycket mer aktuellt.
Trump kan alltså nästa år få tillgång till två jättemegafoner lagom till dess att han kanske [sic!] ska försöka bli USA:s president igen.
Sing hallelujah. Etc.
Elon Musk's Twitter Will Be a Wild Ride (Published 2022)
His deal to buy the company is back on. Here are six predictions about Twitter under Musk's control, if it happens.
Twitter vill att vi ska sluta ta skärmdumpar av tweets
När Twitter inte helt säkert/kanske/förmodligen/nog/eventuellt blir uppköpta av Elon Musk så hittar de tid att göra lite annat. Som att försöka få oss att sluta ta skärmdumpar av tweets.
Twitter testar och/eller rullar just nu ut en prompt i iOS-appen som uppmuntrar folk att dela en tweet när man tar en skärmdump av den. Dela tweeten istället för skärmdumpen av tweeten alltså.
Som artikeln konstaterar så är det ännu ett försök från Twitter att försöka få fler användare att använda plattformen. Även om det bara handlar om att folk halkar in på Twitter när de av misstag råkar trycka på en inbäddad tweet så tänker Twitter förmodligen att varje besök kan leda till fler interaktioner med fler tweets direkt på Twitter. Och därmed fler annonsvisningar.
Twitter nudges you to share the tweet instead of taking a screenshot | TechCrunch
Twitter is now showing a pop-up to many users, asking them to share the tweet instead of taking a screenshot of it.
Twitter lägger till stöd för multimediala tweets
Tycker du att dina tweets känns lite för tvådimensionella? Lite trist att bara ha lite text, en bild eller en video? Grattis! Nu kan du välja allt! På samma gång!
Japp. Twitter ger oss nu chansen att stoppa in bilder, videos och giffar i en och samma tweet. Upp till fyra stycken tydligen.
Så, tja. Stories?
Twitter's letting you combine photos, videos, and GIFs in one tweet
Twitter's rolling out a new feature on Android and iOS that lets you combine multiple forms of media, including photos, videos, and GIFs, in a single tweet.