Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens
- Del 3: AR/VR, Bekvämlighetsekonomin
- Del 4: Digitalisering, Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artiklar
10 trender som formar framtidens e-handel – Ehandel Plus
Konferensen NXT samlade precis som tidigare år en lång rad experter inom e-handel som gav sin syn framtiden för e-handeln. Och hur man som e-handlare kan
Svenskarna och internet: så e-handlade svenskarna 2022 – Ehandel Plus
Som vanligt så här års så är det dags för Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet, med inblickar i hur svenskarna använder internet. Ehandel
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook skrotar Instant Articles
2015 handlade om speed, speed, speed för Facebook och Google. De båda företagen släppte varsitt eget format som skulle ladda webbinnehåll mycket snabbare i mobilen. I Googles fall var namnet AMP medan Facebook valde det något mer konsumenttillvända Instant Articles. Men nu är sagan slut för just Intant Articles. Eller snart, i alla fall. I april nästa år slutar Facebook stödja formatet.
Jag gillade verkligen de båda formaten. Särskilt AMP. Blixtsnabb inladdning som fick de snabbaste mobilanpassade sajter att kännas som sirapshäckar. Mycket tack vare att innehållet låg hos respektive plattform, snarare än att webbläsaren behövde springa ut på nätet och leta efter källkoden och innehållet. Men också därför att formaten var begränsade i sin omfattning. Och inte tillätt 87 miljarder script, som vanliga sajter gillar att stoppa in.
Nu skriver vi 2022 och behovet av extra mycket kräm i laddning av webbsidor är mindre relevant. Våra mobiler och uppkopplingar har blivit snabbare så vi känner inte riktigt samma skillnad mellan en mobilsajt och en AMP-sajt. Men den största svagheten hos respektive format var just begränsningarna. För sajtägare och annonsörer. Känslan av att lägga allt hos Google eller Facebook och tvingas bygga sajter och sidor precis som de ville (ni vet, till skillnad mot hur Google alltid har styrt vårt sajtbyggande). Och att trafiken därmed inte gick vidare från plattformarna till sajterna.
I båda fallen krävde de båda formaten extra handpåläggning, vilket inte minst pressade publicisters redan pressade intäkter ytterligare. När Facebook nu börjar dra sig ur de avtal som gav publicister betalt för att ha sina nyheter i Facebooks specialbyggda lösningar så minskade suget ytterligare.
Allt det har alltså lett fram till att Instant Articles nu sjunger på sista refrängen. Efter sju år.
Meta’s Instant Articles for Facebook will be going away
Meta will be ending support for its Instant Articles format in the Facebook app in mid-April 2023. The quick-loading article format first launched in 2015.
WhatsApp dubblar antalet användare i grupper till 1024
Nytt test från WhatsApp: dubblering av antalet användare i en chattgrupp. Från 512 till 1024. Det ska dessutom även gälla undergrupper (även om känns lite överflödigt att erbjuda grupper med max 1024 användare undergrupper med samma gräns… But I digress.)
Meta fortsätter alltså att göra WhatsApp platsen inte bara för intressegrupper utan även för professionella användare. Företag.
Nu betyder det förstås inte att företag automatiskt kommer att få en massa nya ”följare” i sina WhatsApp-konton. Gränsen är fortfarande för låg för att vara riktigt relevant för större företag – men så är WhatsApp primära företagskund också en småföretagare. Framförallt i tillväxtmarknader, där den traditionella sajten inte alls är ett lika givet go to-ställe.
Det finns alltså möjlighet att kommunicera med större kundgrupper än tidigare via WhatsApp. Och för större företag att kunna skapa närmare relation till mer nischade delar av sin kundbas.
WhatsApp is releasing larger groups up to 1024 participants! | WABetaInfo
Discover a new feature on WhatsApp beta for Android, iOS, and Desktop: WhatsApp is releasing larger groups up to 1024 participants!
Meta siktar på att lägga till avatarer även i Reels och videochattar
Med tanke på att att Meta satsar… en del på sitt VR-metaverse och med tanke på att Meta är på gång med en butik för att shoppa till sina avatarer så känns det inte så konstigt att Meta arbetar på att få in avatarer på fler ställen. Som Reels och i videochattar.
Det i sin tur visar på något annat: Meta hoppas kunna göra en Snapchat med sina avatarer.
Snapchat har nästan sedan starten arbetat med att få ut sina tjänster på så många externa plattformar som möjligt. De var tvungna för att stå sig i konkurrensen med Facebook. Det mest lyckade exemplet här är förstås Snapchats bitmojis. Snapchats egna avatarer.
Meta vill alltså inte bara att vi ska ta med oss våra personliga avatarer överallt i Metas ekosystem – utan överallt i våra uppkopplade liv. Att se hur framgångsrikt Meta blir här.
Meta plans to bring Avatars to Reels and video chat | Digital Trends
Meta plans to bring its Horizon social VR avatars to Reels and to video chats in Messenger and WhatsApp.
TikTok
TikTok gör det möjligt att bädda in samlingar av tiktoks på externa plattformar
Dags för TikTok att hoppa på link-in-bio-trenden. Ett hopp som i TikToks värld heter ”Profile kit”.
Okej, nu är den nya funktionen i sig inte en biolänksfunktion. Det är istället ett tillägg i TikToks utvecklarprogram som gör det möjligt att bädda in upp till sex videos i tjänster utanför TikTok. Det är helt enkelt en portfolio som du kan bära med dig och bädda in där du vill visa upp dina TikTok-skills.
Men med tanke på att den första integrationen för Profile kit är med den största link-in-bio-tjänsten Linktree så är det förstås omöjligt att inte göra den här kopplingen. Link-in-bio håller steg för steg på att bli en allt viktigare samlingsplats för att visa upp närvaro online, i alla olika tjänster. En enklare sajt som är social-first i sin ambition att driva trafik till andra sidor.
Jag har skrivit om hur link-in-bio-tjänsterna bygger in allt mer funktionalitet och det här är ännu ett sådant tillägg. Besökare kan titta på de sex TikTok-videorna utan att behöva trycka sig vidare till TikToks plattform, men huvudsyftet är förstås att dra in användare dit.
TikTok’s Profile Kit is an embeddable collection of your best videos
TikTok announced a new Profile Kit tool, allowing creators to integrate their TikTok profile with Linktree. Users can feature up to six TikTok videos on their Linktree page, and viewers can watch the videos natively on Linktree.
TikTok lanserar Showtimes
TikTok vill att vi ska köpa biobiljetter via dem. Därför lanserar kortvideoappen nu Showtimes. Ett nytt filmtrailerformat som gör det möjligt att visa upp när och på vilka biografer i närheten som filmen visas. Dessutom går det alltså att länka till sajter där det går att köpa biljetter.
Det är alltså ännu ett försök från TikTok att erbjuda shoppingfunktionalitet i sin app. Men TikTok har förmodligen också Google i bakhuvudet. Sökordsannonsering, alltså.
Det återstår att se om den här funktionen kommer till Sverige. Och i så fall när.
TikTok will offer movie showtimes and ticket options after showing trailers
Separately, TikTok announced details on adding videos to ”link in bio” pages during a product summit.
TikTok lanserar nytt annonsformat som riktar sig mot fokuserade användare
Nytt annonsformat från TikTok: Focused view. Reklam som specifikt riktar in sig på fokuserade användare.
Vilket kan kännas lite… motsägelsefullt. När man är fokuserad vill man förmodligen verkligen inte alls bli störd av reklam.
Nu handlar förstås inte det nya formatet om att TikTok kommer att övervakningslurka och kasta sig över användare när de verkligen koncentrerar sig någonting. Istället så ska de här annonserna vända sig till de tiktokare som interagerar med en annons. Som alltså inte bara väntar på att annonsen ska ta slut.
Konkret innebär det här att annonsörer bara behöver betala när en användare ”frivilligt har tittat på en annons i minst sex sekunder eller när de har interagerat med en annons under de första sex sekunderna”. Så för den som tittar på annonsen så kommer det att vara som vilken TikTok-annons som helst. Skillnaden är alltså att annonsören bara betalar för ”riktiga” annonsvisningar.
TikTok’s Focused View ad campaigns will reach users who are paying attention – Tubefilter
At its TikTok World event for advertisers, marketers, and brands, TikTok announced new formats, campaigns, and creator tools.
TikTok Now har nu laddats ned över 5 miljoner gånger
För någon månad sedan släppte TikTok sin egen BeReal-kopia TikTok Now. En app som, precis som BeReal, uppmanar användare att skapa innehåll vid vissa givna tidpunkter. Efter den första månaden har Android-versionen av TikTok Now laddats ned över 5 miljoner gånger.
Hur det ser ut på iOS-sidan vet vi inte, men vi kan säkert tänka att det är lite motsvarande nivå där. Så säg vid det här laget 10 miljoner nedladdningar. I skrivande stund så ligger den tvåa i listan över de mest nedladdade social-apparna i Sverige i både Appstore och Google Play.
Hur står det här sig mot BeReal? Förstås svårt att veta. Men uppskattningar från Sensor Tower i veckan pekar på 53 miljoner nedladdningar så här långt i år. TikTok Now kan alltså redan ha kommit upp i en femtedel av BeReals siffror.
Samtidigt är det förstås…. något mindre än antalet nedladdningar för vanliga TikTok. Det som dessutom kanske blir absolut mest intressant att se hur användningen kommer att se ut framöver. Enligt samma rapport från Sensor Tower så öppnar bara runt 9 procent av Android-användarna BeReal varje dag. Att se om TikTok Now lyckas bättre. Både på kort och lång sikt.
https://bit.ly/3SQi7XD
TikToks intäkter från liveströmning växer dubbelt så snabbt som annonsintäkterna
För någon vecka sedan skrev jag om de handlingar som TikTok hade lämnat in till myndigheter i Storbritannien gällande sin ekonomiska situation i framförallt EU och Storbritannien. Men här är en sak som jag missade: hur intäkterna fördelar sig.
2020 stod annonser för 90 procent av TikToks intäkter i de här regionerna. 2021 hade den andelen sjunkit med rätt drastiska 10 procent, till 80 procent. Vad är det som har steppat upp på intäktsscenen? Intäkterna från TikToks liveströmningsverksamhet.
Som artikeln (och siffrorna) konstaterar så står liveströmningen fortfarande för en liten del av de totala intäkterna jämfört med annonseringen – sisådär 15 procent av TikToks totala intäkter förra året. Men medan annonseringen växte med 500 procent mellan 2020 och 2021 så ökade TikToks intäkter från just liveströmning med 900 procent. Eller nästan dubbelt så mycket.
Vi pratar alltså inte om liveshopping – det som TikTok verkar ha skalat ned och eventuellt är på gång att skala upp igen – utan vanliga livesändningar. Där intäkterna kommer från avgifter på det som användare köper. Saker som virtuella gåvor till innehållsskapare.
Som jämförelse så står annonser för nästan 99 procent av metaverseföretaget Metas totala intäkter. Har gjort så en rätt lång tid, trots att Meta försöker minska sitt annonsberoende. Som det ser ut just nu så är 2024 året när Meta tänker börja ta betalt på riktigt i sina tjänster, men TikTok ligger alltså redan före i kurvan när det kommer till att undvika att bara stå på ett enda intäktsben.
TikTok’s Livestreaming Business Is Exploding
Revenue from livestreaming is growing at nearly double the rate of TikTok’s ad business.
Allt du behöver veta om TikTok inför 2023
Dags att storsatsa på TikTok nästa år? Eller bara börja testa? Oavsett vilket så har Sprout Social satt ihop en guide till de flesta frågor du kan tänkas ha om TikTok.
What is TikTok: The complete platform guide for 2024
What is TikTok? Learn what the app is, who’s using it and what role it can play in your social media marketing strategy in 2024.
Twitter lanserar ny call-to-action-knapp för profilen
Ny call-to-action-knapp från Twitter – tänkt för profilen. Link Spotlight är precis vad den heter: ett sätt att lägga till en länk i en profil som uppmanar och leder till någon aktivitet.
”Professionella konton” kan nu lägga till knappar med text som ”Listen now, ”See live”, ”Watch now”, ”Read now”, ”Stream live”, ”View menu”, ”Book an appointment” och ”Make a reservation” och sedan peta in den adress som knappen ska länka till. Följarna kan sedan se knappen ovanför tweetflödet på profilsidan.
Så om man så vill så ger sig Twitter in på link-in-bio-området. Rätt puristiskt, dessutom: det verkar bara vara en knapp i taget som gäller.
Link Spotlight är ännu ett sätt för Twitter att försöka få framförallt företag att ge sin Twitter-närvaro mer kärlek. Återstår att se hur stor framgång den nya funktionen blir.
Återstår också att se om och i så fall när Link Spotlight kommer till Sverige. Just nu är det bara USA som gäller.
Twitter’s making it easier for professional account users to link to their content and services | TechCrunch
Twitter is launching a new ’Link Spotlight’ feature that lets professional account users add an interactive button to their profiles.
Twitter på gång med begränsning av vilka som kan @nämna
Ny funktion som ser ut att vara på gång till Twitter: möjlighet att styra vilka som får @nämna dig. En inställning som alltså låter en användare vilka som får tagga hen – alla på hela Twitter eller bara de som följer kontot. Det går även att helt inaktivera möjligheten att bli @nämnd.
Ännu ett försök från Twitter att försöka få till lite trevligare stämning på plattformen. Och att göra så att kända twittrare inte behöver traggla sig igenom en triljard omnämnanden varje gång hen använder Twitter.
Twitter is testing a way for users to limit their mentions
Twitter is testing out the ability to control who mentions you.
LinkedIn lanserar Document ads
Några nya verktyg från LinkedIn:
Document ads: Ganska exakt vad det låter som: det blir möjligt att marknadsföra längre dokument direkt i nyhetsflödet. En förhandsvisning av innehållet i ett dokument för att locka folk att ta del av det fullständiga innehållet. Går att koppla på ett leadformulär.
Offline conversions: Möjlighet att koppla ihop eller ladda upp extern marknadsföringsdata, exempelvis i ett CRM-system, med LinkedIn för att på så sätt koppla på fler insikter i sitt marknadsföringsarbete på plattformen.
Media library: Möjlighet att ladda upp och lagra de medietillgångar som du använder för LinkedIn-annonsering. Ett tänkt sätt att göra det enklare att återanvända element, alltså.
LinkedIn Launches ’Document Ads’, Offline Conversion Data Integration and More
Given the popularity of Carousel posts in the app, Document Ads could be a valuable addition.
BeReal
BeReal har laddats ned 53 miljoner gånger, men bara 9 procent öppnar appen varje dag
Årets stora social-raket är förstås anti-Instagram-appen BeReal. Appen som skickar ut en notis varje dag och ger dig två minuter att ta en bild på… din vardag. Det verkar vara precis vad många är sugna på just nu. Appanalysföretaget Sensor Tower uppskattar att BeReal har laddats ned totalt 53 miljoner gånger i år.
Visst, jämfört med de miljardsiffror som vi slänger oss med när det kommer till de största sociala plattformarna så är det sådär mycket. Men 53 miljoner är förstås fortfarande väldigt många. Däremot verkar det som att användningen släpar efter användningarna rejält.
Utifrån Android-siffrorna så öppnar bara runt 9 procent av BeReal-användarna appen varje dag. En siffra som i sammanhanget måste sägas vara riktigt låg – inte minst med tanke på att appen lite bygger på att alla uppmanas att gå in och skapa innehåll varje dag. Vi kan väl tänka oss att fördelningen ser likartad ut bland iOS-användarna.
Visst. Nu har många förstås laddat ner och testat appen av ren nyfikenhet, men det ser ju helt klart sådär ut. Inte minst som de stora jättarna nu kopierar BeReals huvudfunktioner för fullt.
Att se hur det kan gå för BeReal. Framförallt när den största mediala uppmärksamheten har lagt sig.
BeReal tops 53M installs, but only 9% open the app daily, estimates claim | TechCrunch
BeReal is demonstrating significant traction across some metrics; it topped 53M worldwide installs across the App Store and Google Play.
Övrigt sociala medier
Microsoft presenterar Teams Premium
Kan du inte få nog av Teams? Nu får du chans att betala ännu mer för Microsofts kommunikationsplattform i och med Teams Premium. Förväntas kosta 10 dollar per månad och användare. Och ger *trumvirvel* personaliserade, animerade avatarer! Because metaverse.
Okej, nu är det inte det enda som ingår i det nya abonnemanget. Den största nyheten är en AI-baserad mötessammanfattare. Ett fyrtio minuters möte komprimeras ned till en tio minuter lång sammanfattning, inklusive att funktionen samlar in höjdpunkterna i mötet och delar upp dem i ”intelligenta kapitel”.
Det nya paketet inkluderar också en automatisk översättning av realtidsundertexter mellan 40 olika språk. Däremot har jag inte hittat någon lista över vilka språk det handlar om.
Utöver det finns det också saker som ökad säkerhet. Dessutom kommer överlag nyheter till Teams, som Excel Live, möjlighet att redigera Excel direkt i teams, Mupparna-läget Together Mode, förslag på svar på meddelanden och möjlighet att schemalägga meddelanden.
Ja, och om jag ska vara ärlig så verkar de nya avatarerna, som testas i stängd beta, ingå bara i premium. Men nu ska vi inte förstöra en bra inledning. Om premiumabonnemanget och/eller 3D-avatarerna tar far så lär det säkert komma extrafunktioner för de senare som bara ingår i det förra.
Att priset ”förväntas” bli 10 dollar beror dessutom på att Microsoft inte verkar ha bestämt sig än. Premium kommer att börja betalanseras i december och sedan bli ”allmänt tillgängligt” i februari.
Microsoft Teams Premium arrives with meeting recaps and live translations
Microsoft Teams Premium is a new feature set for Microsoft’s collab app. It’s designed to improve meetings with intelligent recaps, real-time live translations, and more.
TikTok inspireras allt mer av Instagram – även i Kina
Ända fram till dess att BeReal slog igenom på allvar tidigare i år så har TikTok förstås varit den överlägset mest kopierade social-appen senaste två åren (med en kort parentes när Clubhouse tog över den platsen). Men senaste året har vinden vänt. TikTok kopierar allt mer från andra när de lägger till nya tjänster och funktioner. Instagram står för en stor del av ”inspirationen”. Även i Kina.
Visst, när TikToks kinesiska systerapp Douyin står för kopierandet så är det inte Instagram som kopieras mest (även om Instagram säkert inspirerar även Douyin), utan den kinesiska, Instagram-liknande appen Xiaohongshu. Eller Little Red. Eller bara Red.
Men det är inte bara Douyin som lånar från Xiaohongshu. TikToks och Douyins ägare Bytedance tar också fram helt fristående appar med tydliga Xiaohongshu-vibbar. Som Lemon8.
Det som gör at Lemon8 sticker ut lite är att det är en kinesisk app som hittat hyfsat mycket framgång utomlands. Efter 1 miljon nedladdningar i Japan så har Lemon8 lanserats i fler länder i sydostasien. Det är alltså, precis som TikTok, en app som rätt helt och hållet är tänkt för marknader utanför Kina.
Allt som allt visar även Lemon8 på en rätt intressant trend: medan alla andra stora sociala plattformar i väst springer benen av sig i utrullandet av fler videotjänster så går kortvideoapparna TIkTok och Douyin åt rakt motsatt håll med satsningar på bild och text.
https://pandaily.com/bytedances-lemon8-aims-to-compete-with-xiaohongshu/?6
Donald Trumps sociala plattform släpps in i Google Play
Hurra! Efter att först ha stoppat appen – på grund av bristande modereringsrutiner – så har Google nu till sist släppt in Donald Trumps sociala plattform i Google Play. Nu kan även Android-användare ta del av Donald Trumps visdomar på samma sätt som iOS-användarna!
Truth Social is now available on the Google Play Store
Truth Social, the app owned by former President Donald Trump, is now available to download in the Google Play Store after policy violations initially delayed its launch.
VK tillbaka i Appstore
För några veckor sedan ryckte Apple Rysslands största sociala medium VK ur Appstore som följd av (vad det verkar) skärpta sanktioner mot Ryssland i Storbritannien. Men nu har appen återkommit. Utan att det sagts något från Apples håll vare sig gällande bortplockande eller återinförandet.
Det vore kort sagt väldigt intressant att få mer insyn i Apples resonemang här.
https://skilfulseo.com/article/9383/the-vkontakte-application-is-again-available-on-apple-app-store/