Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sociala medier
- Del 3: Sociala medier, Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens, Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artiklar
Bu eller bä – hur går det egentligen för e-handeln? – Ehandel Plus
Vart är e-handeln egentligen på väg efter pandemin och i skuggan av alla utmaningar som världen står inför i slutet av 2022? Rapporter senaste tiden har
Botarna anfaller! 4 av 10 besök på e-handelssajter är inte människor – Ehandel Plus
40 procent. Så stor andel av all trafik på e-handelssajter kommer från botar enligt en ny rapport. Vad innebär det för e-handlares verksamheter?Alla som
Sociala medier
Apple hotar plocka bort Twitter från Appstore och har slutat annonsera på Twitter
And it’s on. Som jag skrev i en spaning bara för några dagar sedan kan Twitterusk ha ett antal rejäla utmaningar runt hörnet. Ett område är det juridiska – med EU, GDPR och Digital services act som väldigt konkreta exempel – och ett annat är appområdet. Twitters möjlighet att kunna erbjuda en app för iOS och Android, alltså. Nu ser det ut som att positionerna mellan Twitterusk och Apple flyttas fram ordentligt.
Musk tweetade redan i våras (och säkert tidigare än så) att Apples Appstore-avgift är en ”skatt på internet”. Samma argumentering som vi har hört även från andra som inte gillar att Apple och Google tjänar så mycket pengar som de gör på appavgifter. Det fick mig att spekulera i att Musk därför känns som någon som kan försöka göra en Fortnite. Alltså medvetet runda Apples och Googles krav på att använda respektive appbutiks egna betallösning.
Det i sin tur skulle – som vi har sett – rätt omgående få Twitter utsparkat från Appstore. Åtminstone till dess att Digital markets act och EU-domstolen säger något annat. Men nu ser det ut som att Apple kan vara på gång att stänga av Twitter ändå – på grund av bristande moderering. Eller så är det Musk som är dramaqueenig och att det handlar om att Apple helt enkelt har frågat om Twitter fortfarande kan leva upp till de modereringskrav som Apple ställer (en relevant fråga med tanke på att det har börjat komma tecken på att Musk har sparkat lite för många på det området).
Förutom att tweeta att Apple har hotat att sparka ut Twitter från Appstore – utan att säga varför enligt Musk (men lär som sagt var handla om ovanstående) så tweetade Musk också ut tweeten på bilden här nedan. Ett konstaterande att Apple har ”mostly” slutat annonsera på Twitter och frågan ”Hatar de yttrandefrihet i USA?”
Vi kan med andra ord konstatera att Twitter har rejält stora problem med ekonomin. Mycket beroende på att Musks kaosiga övertagande har skrämt bort hälften av alla de stora annonsörerna. Apple verkar vara en av dem. Musk har tidigare öppnat för att hänga ut företag som slutat annonsera på Twitter precis så här.
Men det är den (retoriska) frågan i tweeten som är det stora här.
Självklart vet Musk att Apple inte hatar yttrandefrihet. Men han säger det ändå – därför att de Musk-fans som frågar hur högt de ska hoppa varje gång Musk gör något tossigt med Twitter vill höra det. Här är Musks två meningar inte ett logiskt felslut, utan ett självklart likhetstecken. Det är ingen slump att Musk hakade på ”in America”.
Och just det sättet att, tja, vända sina följare mot företag som Musk inte gillar känner vi igen. Klassisk Trump.
Och tyvärr – med tanke på vilka följare vi till alldeles för stora delar pratar om – därmed konkret risk för inte bara smutskastning och bojkotter, utan också konkret våld.
Twitter på väg att öka teckengränsen till 1000 tecken
Det ser ut som att Twitter är på väg att höja sin teckengräns. Rejält. En användare föreslog att Twitter skulle öka till 1000 tecken (med bara de 280 första synliga och möjlighet att ”fälla ut” för att se resten). Varpå Musk svarade: ”Det ligger i att göra-listan”.
Det betyder förstås ingenting i sig. Att något ligger i en att göra-lista kan innebära att det görs om tre år. Men med tanke på det hejdlösa tempo som Twitter under Musk dunkar ut funktioner (och sen snabbt drar tillbaka dem igen) så är det inte säkert att det dröjer särskilt länge.
Argumentet att höja gränsen skulle vara att folk skriver så långt oavsett. Bara över ett pärlband tweets. Man kan lika gärna tillåta folk att skriva längre. (Finns inget som säger att det måste stanna på 1000 tecken – skulle kunna bli fler.)
Och det är ju helt sant. Och logiskt. Men det skulle vara ytterligare ett steg mot att göra Twitter till… alla andra.
Trots att Twitter under förra året rullade ut och testade funktioner som skulle få Twitter att sluta vara Twitter så har Twitter fortsatt att vara Twitter. Och har varit så sedan starten. Det har gjort att Twitter har hållit sig på sin kant och därmed haft en egen roll och plats i socialversat.
I sin strävan att göra Twitter till en mainstreamplattform och nå 1 miljard användare så riskerar Musk alltså att eliminera det som är unikt för just Twitter. En delikat balansgång.
Elon Musk receives idea on Twitter character limit, here’s how he responded
Elon Musk announced that there will be three check marks from now on, Gold, Grey and also the Blue, to identify different kinds of users on the social media platform.
Elon Musk ringde personligen VD:arna för de bolag som har slutat annonsera på Twitter
Ringde Elon Musk personligen upp de företag som har slutat annonsera på Twitter sedan Musk tog över? Ja, åtminstone enligt uppgifter från Financial Times. Men inte bara det, han ska dessutom ha ”skällt på” dem på grund av beslutet att sluta annonsera.
Och här är ett läge när jag verkligen hoppas att uppgifterna inte stämmer. Åtminstone inte biten med att han ”skällde” (ja, eller ”tuktade dem” enligt engelska ordvalet ”chastise”). Att han kanske ringde till dem för att bara prata med dem och försöka försäkra dem om att Twitter inte är en kaosplattform för annonsering just nu, men inte att han gnällde på dem.
Men then again, precis just skällandet känns väldigt mycket Elon. Inte minst som att han tidigare twittrade att det skulle kunna bli aktuellt att ”hänga ut” de företag som inte längre planerar att annonsera på Twitter.
I förra veckan kom uppgifter om att 50 av Twitters 100 största annonsörer, som i år har lagt 750 miljoner dollar på Twitter-annonser, har stoppat sin annonsering efter det att Musk tog över Twitter. Kort sagt en hela massa pengar. Det har inte direkt blivit bättre av det kaos som har omgärdat Musks övertagande.
I artikeln säger ”fyra profiler i industrin” att de har haft väldigt lite kontakt med Twitters annonsavdelning eftersom… det knappt finns några kvar efter alla uppsägningar, Dessutom ska Twitters ”annonssystem numer bestå av en massa buggar som nästan gör det omöjligt att rulla ut kampanjer” enligt annonsköpare. Så ja, anonyma uttalanden. Men det är inte det första mer konkreta beviset på att Twitter börjar spricka i sömmarna efter massuppsägningarna.
Musk kan med andra ord genom att ha skrämt bort många annonsörer och genom att ha misslyckats med att sjösätta sitt nya, dyrare verifieringsabonnemang Blue ha orsakat Twitter en hel massa ekonomisk skada. Återstår om det går att jobba ikapp det. Särskilt som det stora lån som Musk tog för att köpa Twitter också verkar ha rullats över på just Twitter.
Elon Musk personally called CEOs of companies that stopped advertising on Twitter to complain, report says
Some media buyers said Twitter is now bug-ridden and difficult to launch ads on, prompting agencies to pull spending, the Financial Times reported.
Musk bedömer att att Twitter kommer att ha 1 miljard månadsanvändare 2024
Hur går det för användartillväxten på Twitter? Jotack bra vad det verkar. Enligt en presentation från Elon Musk så har Twitter slagit nya rekord senaste veckan: både gällande aktiva dagliga användare och antal nya konton.
Tydligen ska 2 miljoner konton om dagen ha skapats under en sjudagarsperiod i början/mitten av november. 66 procent bättre än motsvarande period 2021. Och det är inte alls omöjligt att det stämmer. En hel massa nya konton skapades för att för att få verifieringsbocken via en Blue-prenumeration – innan den funktionen stoppades på grund av att de flesta (eller åtminstone en väldigt stor del av dessa) inte borde ha en verifieringsbock. Fejk- och spamkonton, alltså.
Dessutom ska aktiviteten vara rekordhög på Twitter. Inte alls omöjligt det heller (trots att andra studier inte ger samma bild). Det kan helt enkelt vara så att det är en massa Twitter-ex-anställda som berättar att de har fått sparken plus ett gäng människor som är nyfikna på hela cirkusen och vill uppleva den ”på plats”. Kort sagt sannolikt inte långsiktigt återkommande användare.
Men det mest intressanta i Musks senaste försök att sälja in sitt Twitter-övertagande som en succé är att han dessutom säger sig se ”en väg mot att Twitter har 1 miljard månadsanvändare inom 12 till 18 månader”. På 1-1,5 år alltså. Med tanke på att Twitter Q3 för första gången (efter 16 år) hade över 250 miljoner dagliga användare så är det… höga ambitioner.
Samtidigt så noterar vi att Musk pratar om ”månadsanvändare”. Hur många månadsanvändare har Twitter? Det vet vi inte. Det var bra många år sedan som Twitter slutade redovisa den siffran för att undvika jämförelser med Facebook. Vi kan anta att Twitter har såg… 350-400 miljoner månadsanvändare? (De sades ha haft 330 miljoner i början av 2019.)
Även det en… bit från Musks högtflygande mål. Ett mål som nu har flyttats från 2028 till 2024. Och, well… lycka till med det måste jag nog säga.
Apple var Twitters största annonsör Q1 2022
Ni vet hur Musk senaste dagarna har flyttat fram grälpositionerna med Apple? Att Musk gick ut med att Apple hotade att kasta ut Twitter-appen från Appstore ”utan att berätta varför”? Följt av en tweet där Musk konstaterade att Apple nära nog helt har slutat annonsera på Twitter, komplett med den retoriska frågan ”hatar Apple yttrandefrihet i Amerika”? Här har vi kanske den egentliga anledningen: Apple var – lite oväntat – Twitters största annonsör Q1 2022.
Det är åtminstone uppgifter från Washington Post. Apple ska ha lagt 48 miljoner dollar på annonsering under årets första kvartal, något som motsvarade 4 % av Twitters totala omsättning under Q1.
Att 50 av Twitters 100 största annonsörer ska ha slutat annonsera på Twitter sedan Musk tog över kan nog inte bara sägas vara bekräftat, utan börjar dessutom bita rejält. Musk har kort sagt lyckats skrämma bort stora delar av den enda intäktskälla som Twitter har, utan att lyckats ha fått snurr på den tänkta prenumerationsersättaren.
Lägg till att Musk ser ut att ha gett Twitter en jätteskuld på över 12 miljarder dollar, tack vare ett lån som Musk delfinansierade sitt Twitter-köp med, så känns det som att Twitters ekonomi är rejält körd i backen. Trots de massiva uppsägningarna.
Visst lär det spela in att Musk inte gillar Apples Appstore-avgift på 30 % nu när Twitter ”åtminstone till hälften” är tänkt att finansieras via Blue-prenumerationer. Men det skönt logiska felslutet ”Apple slutar annonsera på Twitter = Apple hatar yttrandefrihet” visar sig ha väldigt lite med just yttrandefrihet att göra. Att det istället, som det mesta när det handlar om Musk och Twitter just nu, till 180 % har med ekonomi att göra.
Att på sant femårstrotsmanér hänga ut annonsörer som inte längre vill annonsera på Twitter är med andra ord Elons strategi för att locka tillbaka stora annonsörer. How to make friends and bygga långsiktiga affärsrelationer.
Apple made up 4% of Twitter revenue in Q1 as biggest ad buyer; recent estimates show change – 9to5Mac
How much truth is there to Elon Musk’s claim that Apple has ”nearly stopped” buying ads on Twitter? New numbers…
Musk skrotar Twitter regler som förbjuder desinformation om Covid-19
Twitter går från klarhet till klarhet. Nu kommer nästa förändring. Musk har skrotat Twitters regelverk som förbjuder desinformationsspridning om covid-19-vaccinet. Det är numer alltså fritt fram att säga att covid-19 är skapat av George Soros och pizzapedofiler för att injicera folk med DNA-förändrande övervakningsteknik. Och att alla borde dricka klorin lite till vardags. Kittlar dödsskönt i kistan.
Good times.
Twitter is no longer enforcing its Covid misinformation policy | CNN Business
Twitter said it will no longer enforce its longstanding Covid misinformation policy, yet another sign of how Elon Musk plans to transform the social media company he bought a month ago.
Trump drar inte tillbaka sin stämning för att bli insläppt på Twitter igen, efter att ha blivit insläppt på Twitter igen
Ni vet hur Donald Trump för ett par veckor sedan släpptes in på Twitter igen, efter en Twitter-omröstning som Elon Musk la ut? Man skulle kunna tro att Donald Trump skulle lägga ned sin stämning att bli insläppt på Twitter igen, nu när han har släppts in på Twitter igen. Men självklart inte. Musk håller fast vid sin stämning om att bli insläppt på Twitter igen, nu när han har släppts in på Twitter igen. Trots att han förlorade i första instansen.
Nästan så att man skulle kunna tro att Trump till varje pris vill vinna. Och få skadestånd.
Trump plans to continue his legal fight against Twitter despite being reinstated by Elon Musk, lawyer says
Earlier this month, Donald Trump tried to revive his legal challenge against Twitter for suspending his account after the January 6 Capitol riots.
Twitter kommer inte återaktivera Blue-prenumerationer igen förrän Twitter kan runda Apples Appstore-avgift
Som jag skrev i förra veckan så har Musk (ännu en gång) skjutit upp återintroduktionen av Twitter Blue-prenumerationen utan att ge ett nytt datum. Twitter vill den här gången vara säker på att tjänsten är ”rock solid” (dvs. så att det inte ska bli samma spamfejkkaos som första gången Musk började ta betalt för bocken). Men här har vi förmodligen den egentliga anledningen: Musk vill inte dela pengar med Apple.
Det är åtminstone uppgiften som florerar just nu – och Musk har själv mer eller mindre bekräftat att det är så med sina anti-Apple-utspel bara senaste dagarna. Utspel som har handlat om att Apple aktivt motarbetar yttrandefriheten i USA och lägger en skatt på internet. Som inte handlade så mycket om någon slags altruism från Musks sida (på samma sätt som hos andra som gnällt på Apple på ungefär samma sätt, som Spotify och Epic Games), utan som handlade om pengar.
Först visade det sig att Apple var Twitters största annonsör Q1 2022 – och förmodligen även för helåret – och Musk är sur för att Apple nu i det närmaste har slutat annonsera på Twitter. Sen så har vi det här med att Musk alltså inte vill dela Twitter-intäkterna med Apple.
I det sistnämnda fallet så har Musk EU och domstolar rätt mycket på sin sida. Krav på att Apple (och delvis Google) måste öppna upp sitt appbetalmonopol har gjort att det börjar finnas möjligheter för utvecklare att styra iväg användare till en sajt för att där starta en prenumeration istället för att göra det direkt i en iOS-app.
Men det bygger på att utvecklarna gör det på ett sätt som Apple nu har godkänt. Jag nästan utgår från att Musk medvetet tänker tänja på eller bryta mot det här regelverket för att göra det möjligt att prenumerera utan att trycka sig ut från iOS-appen. Något som skulle få Twitter utkastat från Appstore.
Vilket i sin tur förstås är varför Musk nu proaktivt har börjat prata om att Apple kommer att kasta ut Twitter från Appstore. Då är steget kort till att koppla det faktum att Apple kastar ut Twitter med narrativet att det görs för att Apple hatar yttrandefrihet.
Twitter Blue’s relaunch has been delayed again, this time to avoid Apple’s 30 percent fee
Twitter Blue’s relaunch is reportedly delayed while it makes changes to avoid Apple’s 30 percent fee on in-app purchases.
Republikanska politiker hoppar på Apple efter påstådda hotet att kasta ut Twitter från Appstore
Ni vet det jag skrev om igår, att Musk gick ut med att Apple hotat att kasta ut Twitter från Appstore – utan att berätta varför? Och att Musk sedan kopplade det faktum att Apple, som många andra företag, har slutat annonsera på Twitter med den retoriska frågan om Apple hatar yttrandefrihet i Amerika? Att jag då skrev att Musk förstås förstår att Apple inte hatar yttrandefrihet, men skrev det ändå? Här har vi anledningen.
Florida-guvernören Ron DeSantis – a.k.a. Trump the next generation – och flera andra republikanska politiker har reagerat på Musks tweetande på väntat sätt. Att det minsann skulle bli techreglering av guds nåde om Apple skulle stänga av Twitter. Att Apple i så fall skulle göra det på grund av att Twitter bryter mot Appstore-reglerna (som att inte kunna erbjuda tillräckligt bra innehållsmoderering i Apples ögon) är en detalj i sammanhanget.
Musk piskar alltså upp högerpolitiker för att sätta press på Apple att tillåta Twitter att göra ungefär som de vill när det kommer till moderering. Eftersom Musk vet att kontroversiella twittrare ger engagemang och därmed annonsinäkter. Plus en förhoppning om att de ska vara mer benägna att betala för ett Blue-abonnemang.
DeSantis Attacks Apple For Allegedly Threatening To Remove Musk-Run Twitter From App Store-Joining Other Republicans
DeSantis suggested Apple made the threat-which the company hasn’t confirmed-because of Twitter’s changing moderation rules under new owner Elon Musk.
Elon Musk begraver stridsyxan med Apple
Hur får man Elon på bra humör? Man bjuder in honom på personlig tour av företagets huvudkontor. Ja, nu kanske det inte fungerar för vilket företag som helst, men det verkar ha varit ett framgångsrecept för Apple. Efter att Musk och Apples VD Tim Cook hade ett samtal på plats hos Apple så har Twitter och Apple nu rett ut ”missförståendet” att Apple hotade med att kasta ut Twitter från Appstore.
Först och främst tror jag i allra högsta grad att det fortfarande finns ett kvarvarande hot. Om Twitters modereringspolicy inte lirar med vad Apple förväntar sig eller – än mer troligt – att Musk rundar Apples betallösning för Twitter Blue-prenumerationer på ett sätt som Apple inte gillar så kan Twitter alltjämt kastas ut. Även från Google Play.
Men vi kan också konstatera att det sannolikt var ett medvetet ”missförstånd” från Musks sida. Musks tweetar om hur Apple kanske hatar amerikansk yttrandefrihet och att Apple tar ut straffskatt på internet har fått såväl politiker som andra tech-VD:ar att stämma upp i kritiken mot Apple. Musk har tvingat Apple på defensiven innan det blir dags för Twitter att börja utmana och tänja Apples Appstore-gränser.
Twitter är helt klart den som har absolut mest att förlora på att bli utkastade från Appstore. Men att Cook bjöd bjöd in Musk till ett personligt möte för att prata om det visar att Apple inser den potentiella risken i att börja jiddra med Musks Twitter om moderering och (förmodade) otillåtna rundanden av Appstore-betalreglerna. Både i USA och i EU.
Ja, kanske framförallt i EU.
Medan politikerna i USA (igen) hotar om hårdare techregleringar om Apple kastar ut Twitter så har EU bara för några veckor sedan sjösatt Digital markets act – som bland annat kommer att slå ned på Apples och Googles möjligheter att styra och ställa som de vill med sina appbutiker och sina appekosystem.
Samtidigt så har Musk sin egen utmaning i systerlagen Digital services act – som kommer att ställa högre krav på plattformars ansvar för det användare lägger ut.
2023 kommer med andra ord bli ett väldigt intressant digitalår i EU.
Twitter massrensar spam- och botkonton
En bra grej från Musk kopplat till Twitter: Twitter håller just på på att massrensa spam- och botkonton från plattformen.
Oklart hur mycket det skiljer sig från det som Twitter alltid har gjort, men det känns som en större utrensning än vad det historiskt vanligtvis har handlat om.
Sen återstår det förstås att se hur det här i praktiken kommer att påverka Twitter som plattform. Automatiserade konton eller konton som vill spamma av olika anledningar måste ju inte nödvändigtvis vara det som står för den största delen av sånt innehåll som inte minst EU vill se rensning av.
Med andra ord: att Musk vill släppa på modereringen gör att det nettomässigt fortfarande kan bli sämre stämning och försämrat engagemang på plattformen. Men förhoppningen är oavsett att en del aktivt skräp försvinner i rensandet. Både nu och framåt.
https://fossbytes.com/twitter-spam-account-sweep-musk-reveals/
EU säger åt Musk att ta sig i kragen för att Twitter inte ska riskera att förbjudas
För ett antal år sedan var det någon av Sveriges mest framträdande experter inom PR-krishantering (minns tyvärr inte vem) som konstaterade: ”när Janne Josefsson står i dörren är det redan för sent”. Med andra ord: när program som Uppdrag granskning kommer och knackar på så har du redan tappat krisbollen. Eller en stor del av ditt manövreringsutrymme. Det känns lite som att man skulle kunna göra en parallell mellan det citatet och relationen mellan EU och Twitter just nu.
EU har redan flera gånger uttryckt… intresse för Musks hantering av och planer för Twitter. Inte minst kring företagets och tjänstens förmågor att leva upp till GDPR och nyligen sjösatta Digital services act. Det ledde mer konkret till att EU igår, via EU-kommissionären Thierry Breton, videoringde upp Elon för att småprata lite.
Som Financial Times konstaterade så handlade det kanske om väldigt mycket mer än småprat. Som mer eller mindre uttalade förbudshot om Twitter inte får ordning på torpet. På EU-kommissionärsspeak hette det att Twitter numer har ”ett enormt arbete framåt” för att implementera transparenta användarpolicies, förbättra innehållsmodereringen rejält och skydda yttrandefrihet.
Tre mer konkreta grejer i EU:s kravlista var att Twitter (well, Musk) ska sluta med det ”slumpmässiga tillvägagångssättet” vad gäller att släppa in avstängda användare igen, att Twitter ”aggressivt” ska jaga desinformation och gå med på en ”omfattande, oberoende audit av plattformen” nästa år.
EU lät meddela att de heller inte var helt nöjda med Twitters beslut att sluta plocka bort tossedesinformation om Covid 19 och vaccinet.
Musk kaosande har dessutom gett Twitter den tveksamma äran att vara först ut i ett ”stresstest” i början av nästa år för att se hur väl Twitter lever upp till EU:s olika relevanta lagstiftningar (Mark Zuckerberg ba ”JAAAAA”!)
I den länkade artikeln finns mycket mer för den som är intresserad, men om jag ska komma med en reflektion så har Twitter numer lite av en ny tagline som förmodligen kommer att bli kärnan i kommande skärmytslingar mellan EU och Twitter: ”freedom of speech but not freedom of reach”.¨
Det här betyder, i Musks värld, att Twitter kommer att straffa hatinnehåll genom att ta bort möjligheten att tjäna pengar på det och stoppa alla former av boostningar – men Twitter kommer däremot inte ta bort innehållet från sin plattform. Även om Musk har sagt (och ska under mötet med Breton åter ha sagt) att DSA ”makes sense” och att Twitter ska leva upp till EU:s techlagstiftningar så har jag svårt att tro att EU kommer att köpa den här typen av modereringsprincip.
Musk at Twitter has ’huge work’ ahead to comply with EU rules, warns bloc | TechCrunch
European Union regulators have fired another warning shot at Elon Musk over his erratic piloting of Twitter since his takeover last month.
Elon Musk har återställt 12 000 utsparkade Twitter-konton
12 000. Så många konton ska Elon Musk ha släppt in på Twitter igen, efter att de kontona av olika anledningar permanent stängdes av. Det är baserat på en lista över unika Twitter-ID:n som utvecklaren Travis Brown har satt upp. Dessutom kan så många som 62 000 konton vara på väg att återställas.
Som artikeln konstaterar så kan många av kontona säkert vara sådana som släpps in igen efter att ha drabbats av tidsbegränsade avstängningar. Men många är konton som stängdes av för ett rätt bra tag sedan.
Och här finns, inte oväntat, sköna människor som nynazister och Qanon-tossegökar. Dessutom verkar Musk personligen ta emot anmälningar mot vänster-Twittrare – och själv bestämma att dessa ska stängas av.
Det känns med andra ord som att Twitters mångåriga försök att få till en bättre stämning på plattformen har åkt ut genom fönstret.
Att Musk nu alltså återställer konton som vi kan anta kommer att posta saker som EU anser inte ska finnas där – plus att Musk verkar ha utpekat sig själv som Chief Mod och helt själv bestämma vem som ska in och ut – lär göra att Musks utmaningar med Twitter så här långt är en stillsam kvällsbris jämfört med det som lär vänta framöver.
Elon Has Restored Nearly 12,000 Banned Twitter Accounts, Data Shows
The reinstated accounts, listed by their unique IDs on Github, include noted neo-Nazis, anti-semites, and more.