Kategorier
Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 49 2022 – del 2

LinkedIn lägger till ny statistik om följare och inlägg. Amazon lägger till TikTok-flöde. Disney+ lanserar sitt annonsabonnemang. Apple HomePod Mini släpps i Sverige 13 december.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

TikTok

Problemen för TikTok i USA fortsätter – Indiana stämmer och Texas förbjuder

Problemen för TikTok i USA fortsätter. För någon vecka sedan förbjöd South Dakotas guvernör TikTok i offentliganställdas jobbmobiler och den här veckan kom först ett likadant förbud i Texas följt av en stämning från Indiana.

I samtliga tre fall så var anledningen ganska exakt densamma: TikToks kinesiska koppling. Kort sagt en oro att TikTok har en direktlina till Kinas kommunistregim som gör det möjligt för dem att spionera på amerikanska medborgare. Eller på olika sätt påverka, som att styra vad som visas i anslutning till exempelvis val.

Det här är dessutom inte de enda jobbmobilsförbuden mot TikTok som finns i USA. Flera myndigheter, framförallt kopplade till amerikanska försvaret, har liknande förbud på plats. Vi har även sett samma sak här i Sverige, där både Sveriges radio och SVT har gått ut med påbud att TikTok inte hör hemma i arbetsrelaterade enheter.

Och det i sig är ju egentligen en icke-fråga. En arbetsgivare bestämmer vad som ska eller inte ska finnas i digitala arbetsredskap som mobiler. Men varje sånt beslut sätter strålkastaren på att TikTok är en kinesisk app och därmed en upplevd säkerhetsrisk. Och gör att bredare förbud kan rycka allt närmare.

Indiana sues TikTok alleging Chinese access to user data, mature content exposure

Indiana sued Chinese-owned short-video sharing app TikTok on Wednesday over allegations that it is deceiving users about China’s access to their data and exposing children to mature content.

TikTok summerar vad som flög bäst, störst och vackrast på TikTok 2022

’Tis the season. Dags att summera 2022 på höjden, bredden och längden. Som vad som var störst, bäst och vackrast på TikTok. Saker som alltså flög på TikTok förra året. Inom en hel massa kategorier all around the world.

Vi noterar bland annat att de svenska TikTok-färgerna försvarades av Yung Lean.

https://newsroom.tiktok.com/en-us/year-on-tiktok-2022-truly-foryou

LinkedIn

LinkedIn lägger till ny statistik om följare och inlägg

Dags för LinkedIn att släppa några nya funktioner. Nya statistikfunktioner, närmare bestämt:

  • Nya följare: Se följartillväxt över tid. Motsvarigheten till den statistik över profilbesök som redan finns.
  • Nya demografiverktyg: Ny avdelning som summerar information om dina följare. Saker som jobbtitlar, plats, bransch, hur seniora de är, företagsstorlek och företagsnamn.
  • Vilka inlägg som har presterat bäst: Se de tre bäst presterande inläggen under vald tidsperiod (så inte vansinnigt djupdykande, men hej). Du kan välja att visa de tre bästa inläggen baserat på visningar eller engagemang.

Så fortfarande rätt ytliga parametrar, men varje liten statistikpusselbit som kan ge insikter till dem som inte (bara) jobbar med LinkedIn som försäljningsplattform är välkommen.

New LinkedIn Analytics: More Insight Into Followers & Top Posts

LinkedIn’s latest updates include new analyics data on top performing posts and expanded audience insights.

LinkedIn gör det snart möjligt för företag att boosta inlägg från sina anställda

Ett intressant bordssnurrande från LinkedIn: enligt LinkedIns produktchef Gyanda Sachdeva så kommer det ”snart” bli möjligt för företag och andra organisationer att boosta inlägg från sina anställda.

Den enskilt vanligaste förhållandet mellan en arbetsgivare och en anställd när det kommer till innehåll på LinkedIn är försök från arbetsgivaren att få sina anställda att dela inlägg som arbetsgivaren har lagt ut via sin LinkedIn-sida. Det går oftast lite sådär. Mest därför att det som arbetsgivaren vill att de anställda ska dela sällan är särskilt… delningsbart.

Det är helt enkelt sådär upphetsande corporateinnehåll om något som i stort bara intresserar företaget självt. För även om LinkedIn som vi alla väl vet inte är Facebook (JÄTTEVIKTIGT!) så handlar det till syvende och sist om precis samma sak här som på alla andra sociala plattformar: människor, y’all.

Det tänker sig nu LinkedIn alltså att försöka använda sig av. De flesta som arbetar med LinkedIn (och anställdas närvaro i sociala medier överlag) kämpar lite till mans med att få ledningar och chefer att inse att det blir bättre effekt om man låter de anställda själva skapa innehåll om företaget. Att man alltså litar på sina anställda. Något som ofta verkar vara det otäckaste en ledning kan utsätta sig för.

Och i utbyte mot att anställda gör bra innehåll om (och därmed för) företaget så kan arbetsgivare belöna det med att betala för ökad synlighet av den anställdas inlägg. Lite samma upplägg som är rätt vanligt inom, tja, influencer marketing. Fast influencern är i det här fallet alltså någon som är anställd på firman.

Det blir intressant att se hur den här funktionen faller ut när den väl landar.

Källan till infon om den kommande funktionen här.

(Och ja, om jag ska raljera lite så är det ännu en kreatörsfunktion som inte löser LinkedIns kanske största grundproblem: att den är den enda stora sociala plattformen som erbjuder exakt noll möjlighet att tjäna pengar på innehåll direkt på plattformen. Men det är ännu ett litet steg i rätt riktning.)

Övrigt sociala medier

Microsoft vill göra Teams till en konkurrent till Facebooks grupper

Sååå… vad tänker Microsoft göra för att vidareutveckla Teams? Göra den till en konkurrent till Facebooks grupper. Samarbetsplattformen får nu nya Communities-funktioner som ska göra det möjligt att ”använda de bästa delarna av Teams kostnadsfritt för att skapa och organisera grupper”.

Och, ja, har skulle man kunna ha en lång, raljerande fundering om vilka funktioner som faktiskt är Teams bästa. Men jag hoppar det och nöjer mig med att konstatera att det handlar om att de grupper som skapas kan använda kalendern, mötesfunktionerna och chattfunktionerna i Teams. Det inkluderar även stöd för delad kalender (komplett med Google Calender-integration).

Och hur tänker sig Microsoft då att Facebook-Teams ska stå ut i den allt mer trångbodda gruppområdet? Genom att erbjuda lösningen för grupper som ”vill få saker gjorda” istället för att tilltala ”rena fan-communities eller diskussionsgrupper”.

Med andra ord ser Microsoft alltså framför sig hur människor vana vid arbetslivs-Teams enkelt ska ta klivet över till fritids-Teams istället för att välja någon annan plattform.

Och med tanke på hur stort Teams är numer så finns det någon form av logik där. Samtidigt så kan det ju omvänt vara så att folk… verkligen inte vill ha med Teams att göra när de är lediga.

Blir kort sagt intressant att se hur fritids-Teams landar.

https://www.theverge.com/2022/12/7/23497938/microsoft-teams-communities-feature

Zenly stängs ned 3 februari nästa år

Så är sagen snart all för Zenly – den franska sociala app som Snap köpte för fem år sedan. 3 februari stängs appen ned.

Beskedet i sig var inte förvånande. Snap gick ut med nedläggningen tidigare i höstas i samband med att företaget presenterade ett antal kostnadsbesparingar för att få fart på intäkterna. Samma läge som för de flesta techbolag i år.

Däremot var nedläggningen när den presenterades lite oväntad. Zenly är inte jättestor och Snap har inte lyckats hitta sätt att tjäna pengar på den, men den hade en intressant position på den sociala kartan – mitt emellan Snapchats (mestadels) chattande mellan vänner och mer nyttobaserade tjänster.

Zenly hade även kommit rätt långt med att ta fram en egen karttjänst som har mycket gemensamt med Snapchats kartor. Eller rättare sagt: Zenly var vad Snap Maps allt mer har siktat på att bli.

Som artikeln konstaterar så är det sannolikt varför Snap lägger ned istället för att försöka sälja: de vill inte ha en kartkonkurrent att tampas med. Eller så känner de att de har lärt sig allt de kan nu. Att de alltså känner att de kan bygga in allt i Snapchat nu.

Zenly was the best social app and it will (sadly) shut down on February 3 | TechCrunch

Zenly, the popular social mapping app that Snap acquired five years ago, is going to shut down on February 3, 2023.

 

Sök/SEO

Google lägger till nya snabbgenvägar för att förfina sökningar

Så har det blivit dags för Google att rulla ut en funktion som testades redan i somras: snabbgenvägar för att förfina en sökning. Placerade direkt under sökrutan.

När du söker på något så kommer Google att lägga till förslag på hur relaterade sökningar så att du snabbt kan justera det du söker på. Du behöver alltså inte börja rulla i sökresultatet innan du hittar något i den här stilen en bit längre ned – som har funnits rätt länge.

Och vad betyder det här för den som vill synas på Google? Att det blir ännu svårare. Med det nya upplägget – särskilt i mobilen – så ser du inte ens de träffresultat som populerar varje sökning. Eller rättare sagt: du tittar nog knappt på dem eftersom du fokuserar på sökgenvägarna. Att ranka som nummer ett blir ännu viktigare.

Ja, eller om jag ska vara krass: att vara den översta annonsen blir viktigare än någonsin.

Nu är det dock förmodligen ingen idé att du springer till Google och testar själv. I dagsläget finns funktionen bara för engelskspråkiga sökningar i USA. Det återstår med andra ord att se när funktionen kan landa här hos oss.

Google Launches +Topic Search Bar Refinements

Back in July we reported that Google was testing a new more dynamic search bar refinement option that adds keywords to the filters at the top under the search bar. Then Google demoed that feature at Search On and this week, Google is now rolling out the feature.

Google lägger till oändlig scroll i sökresultatet i datorn

Äntligen! Nu blir det möjligt att doomscrolla Google. Även i datorn. Google rullar ut oändligt scrollande för desktop. No more behöva klicka på gå till sidan 2! (because det gör så många)

Ja, nu får du tyvärr hålla dig till tåls lite till om du inte bor i USA och söker på engelska. Det är just nu den enda kombination som får funktionen i dagsläget. Dessutom verkar det bli en intressant… semidoomscroll. Upp till sex sidor i det vanliga sättet att klicka sig genom sökresultatet är det nya som gäller.

Så varför tror Google att vi vill scrolla till sidan sex för att hitta svaret på vår sökfråga? Det korta svaret tror jag är – även för mobilen – att de inte alls tror att vi behöver den här funktionen. Det är en funktion som primärt är till för Google och inte för användarna.

Googles har alltid handlat om rationalitet(ish) och intention. För att få inspiration när man inte ens vet vad man söker efter så har andra ställen gällt. Som sociala medier. Det har varit uppenbart i ett antal år nu att Google vill ändra på det här.

Med andra ord är det en kombination av att Google vill bli platsen du ska gå till även för att bli planlöst inspirerad och att Google arbetar in allt mer funktionalitet direkt i sökresultatet. Det ska helt enkelt bli enklare att använda Google på samma sätt Instagram eller TikTok.

Ja, i alla fall om Google får som de vill och hoppas.

Google Search brings continuous scrolling to desktop

Google Search on desktop is moving away from the traditional separate pages of search results in favor of a continuously scrolling feed on desktop. The move follows a similar change made on mobile in October 2021.

Google testar att ta bort uppskattat antal träffar

Det här är ett lite intressant test (?) fest från Google: dölja antalet uppskattade träffar. Det som har funnits överst i träffresultatet ungefär hur länge som helst.

På sätt och vis är det helt i linje med hur inte minst sociala medier gör nu: döljer antalet visningar eller reaktioner. Det får bara den som har skapat inlägget se, inte alla andra.

Däremot är det lite mer oklart varför Google nu gör det här. Nu är det för det mesta rätt irrelevant information – eftersom summan oftast är flerändukansägastjärnstopp! Google vill helt enkelt använda skärmytan till annat.

Men det finns garanterat rätt många som använder den uppskattade totalsumman. Jag vet att jag exempelvis själv gör det när jag är osäker på vilken preposition jag ska använda.

Google Testing Removing The Estimated Number Of Search Results Again

Seems Google is once again testing removing the estimated number of search results under the search bar. You know, the line that says ”About X results in Y seconds” Google is testing removing that again.

60 % av allt innehåll på Google är duplicerat enligt Google

60 % av allt innehåll på internet är duplicerat innehåll. Enligt Google. Vad tror vi om det? Kan det stämma?

Google Says 60% Of The Internet Is Duplicate

And you think you have a duplicate content problem on your site? Google said, ”60% of the internet is duplicate.” Gary Illyes posted this slide at the Google Search Central Live in Singapore the other day.

 

Detaljhandel/e-handel

Amazon lägger till TikTok-flöde

Vem vill vara TikTok? ALLA vill vara TikTok! Som… Amazon.

Nu lägger Amazon till ett nytt TikTok-inspirerat flöde i sin app: Inspire. Som är, tja, ungefär vad det låter som. Ett sätt för Amazon att göra sin sajt lite mer inspirerande.

Jag skrev om funktionen i somras när Amazon började testa den då namnlösa tjänsten internt. Nu är det dags att bredda testet utanför företagsväggarna, till ”utvalda” konsumenter i USA.

De som får tillgång till inspire kommer att få upp ett ny avdelning med olika produktkategorier som kunderna kan AmazonToka sig igenom. Och ja, det kommer förstås vara Amazon-produkter som är i fokus och ja, det går att handla direkt från de videos som finns där. Och avdelningen kommer tydligen också innehålla shoppingbara bilder, så Amazon tassar även in på Pinterests marker.

Amazon passar även på att göra en Klarna. Influencerhäng, alltså. Innehållet i det nya flödet är tänkt att vara en blandning av rekryterade influencers, varumärkens innehåll och videos från vanliga kunder.

Amazon is adding a TikTok-like feed of shoppable content to its app

Amazon is introducing a TikTok-like feed called Inspire, filled with photos and videos of shoppable products. Many TikTok videos already feature products that end up selling out.

Amazon betalar 2 dollar i månaden för att spåra vad du gör i din mobil

Ni vet Elon Musk? Som tycker att funktionerna i Twitters betalabonnemang (läs: verifieringsbocken) är värda 8 dollar i månaden? Nu testar Amazon samma sak – fast tvärtom. De betalar dig 2 dollar i månaden för att få spåra allt du gör i din mobil.

Okej, innan du börjar fundera på om det skulle vara värt det så kan vi (förstås) konstatera att det handlar om ett förhållandevis litet program. Det nya initiativet är del av Amazons Shopper panel-program. Ett program som är ganska mycket vad det låter som: en kundpanel som Amazon tänker sig ska användas för att få inspel om hur de ska utveckla sin affär. Programmet finns bara tillgängligt i USA och Storbritannien just nu.

Dessutom så handlar det heller inte om att Amazon ska spåra precis vartenda tryck i din mobil. Konkret så är Amazon intresserat av vilka annonser som deltagarna ser, var de såg dem och när på dagen de ser dem. Det är kort sagt ännu ett sätt att försöka skaka fram mer förstahandsdata för att förbättra personaliseringsgraden av de annonser som visas.

Det är kort sagt inget nytt i sig: du får betalt av ett företag för att delta i en panel. Men det intressanta är just att det är så tajt kopplat till spårning i mobilen. Ett område som är milt sagt känsligt – och kommer bli ännu känsligare när EU:s Digital services act kickar in fullt ut under nästa år.

Det blir med andra ord intressant att se om det kan bli så att företag överlag kommer börja erbjuda betalning eller andra direkta förmåner i utbyte mot att användare går med på att dela sin trafikinformation. Även utanför avgränsade kundpanelsinitiativ.

Amazon is offering customers $2 per month for letting the company monitor the traffic on their phones

The deal is part of Amazon’s Shopper Panel program that offers financial rewards to users if they share their receipts and fill out surveys.

Amazons uppsägningar ökar till 20 000

För ett par veckor sedan kom uppgifterna (som senare bekräftades) att Amazon ska säga upp 10 000 anställda. Nu ser det ut som att det antalet kommer dubblas. 20 000 kan alltså bli av med jobbet på Amazon.

Amazon följer kort sagt i samman spår som i princip alla stora techbolag i år. Med den nya summan så blir Amazon det techbolag som har sagt upp flest människor, med Meta på en god andraplats med 11 000.

Till skillnad från övriga techbolag så motsvarar antalet uppsägningar bara en lite del av den totala Amazon-personalen. E-handelsjätten ska i dagsläget ha runt 1,5 miljoner anställda, så uppsägningarna utgör bara en liten droppe i det stora Amazon-havet.

Anledningen till det stora antalet anställda är förstås Amazons många lagerarbetare. Och det är inte de som nu riskerar att bli av med jobbet. När det talades om de första 10 000 så var det framförallt människor som arbetar med Amazons Alexa-hårdvaror och -mjukvaror som låg pyrt till. Det ser ut som att det är mer techfolk som nu får gå – plus ”centralt placerade chefer” (ja, eller ”corporate executives” som artikeln sammanfattar det.)

Jag är lite osäker på om det också kommer att innebära att Amazon minskar antalet anställda i sina lager. Det vore förstås inte orimligt med tanke på att e-handeln har svalnat av under året. Och frågan är om Amazon kommer att stanna här, eller om vi kan förvänta oss ännu större nedskärningar.

Amazon layoffs now expected to mount to 20,000, including top managers

Layoffs are expected in multiple locations and departments including IT, and will affect all levels of employees, according to sources.

Snapchat i nytt Bitmoji drop-samarbete med Adidas

Dags för ännu en Bitmoji drop i Snapchat. Alltså släpp av en kollektion eller utgåva av ett plagg eller ett par skor. I det här fallet är det Adidas som står för merchen. Men det är alltså inte plagg tänkta att användas av mänskliga snapchattare, utan av användarnas virtuella Bitmoji-jag.

Första gången Snapchat körde ett Bitmoji drop så handlade det om ett par digitala Air Jordans. Hur gick det den gången? Två miljoner snappare ska ha hoppat på chansen att äga sina egna digital-Jordans.

Men även om Adidas-samarbetet inte är Snapchats första virtuella merchsläpp så är det en annan slags premiär: det är första gången som det krävs Snap tokens för att köpa den digitala och exklusiva Adidas-jacka som nu hängs fram till försäljning.

Med andra ord måste den som vill bli med Adidas-Bitmoji-jacka först växla in vanliga pengar till Snapchats egen virtuella valuta. Egentligen ett onödigt extrasteg som är precis vad man som e-handlare inte vill ha. Men Snap vill, precis som övriga stora plattformar som har motsvarande, bygga upp ett eget litet betalsystem runt sin egen valuta.

Snapchat’s latest Bitmoji Drop features exclusive Adidas merch, but there’s a price tag | TechCrunch

Snapchat announced today that it’s partnering with Adidas to launch a new Bitmoji Fashion Drop.

 

Strömmade medier

Disney+ lanserar sitt annonsabonnemang

Så är det dags för Disney att göra en Netflix. Ja, eller egentligen tvärtom – eftersom Netflix stressade fram lanseringen av sitt abonnemang bara för att hinna före Disney. Men oavsett: nu har Disney+ officiellt lanserat sitt nya annonsfinansierade abonnemang.

7,99 dollar i månaden plus annonser är det som gäller. Tre dollar billigare än det vanliga abonnemanget och 1 dollar dyrare än Netflixs motsvarighet. Men då har Netflix abonnemang begränsningar som att det inte går att titta offline.

Strömningskriget fortsätter alltså att hettas upp.

Det blir intressant att se om vi får några ledtrådar under nästa kvartalsrapport från de båda bolagen om hur det har gått för de nya abonnemangen. Ja, eller att vi kanske får det i samband med kvartalsrapporterna Q2, när abonnemangen har haft något halvår på sig att växa.

Har svårt att tro att vi får särskilt konkret information, dock. Så ”ledtråd” är nog det vi får nöja oss med. Plus corporatespeak om att företagen är ”väldigt nöjda” med hur det går med tillväxten.

Disney+ officially launches $7.99 ad-supported tier in push toward profitability

Disney has officially launched its ad-supported tier and raised prices on its ad-free option as streaming competition heats up.

Bonnier News lägger bud på Readly

Bonnier News siktar på att bredda sitt digitala erbjudande: nu har koncernen lagt ett bud på tidningstjänsten Readly. 455 miljoner kronor, närmare bestämt – ett bud som styrelsen står bakom.

Readly hade (och har, antar jag) ambitionen att bli Spotify för nyheter. Få tillgång till en uppsättning nyheter från olika publikationer via en månadsprenumeration, snarare än att köpa enskilda abonnemang. Lite samma upplägg som bland annat Apple har för sin nyhetsaggregeringsapp News+.

Däremot har Readly kämpat med att få snurr på sin affär, precis som så många andra publicister. Ett uppköp har med andra ord inte känns särskilt avlägset. Bonnier känns inte som en särskilt oväntad köpare. Det enda som är lite oväntat i affären är att Readly ingick ett avtal med Bonnier-konkurrenten Schibstedt för bara ett par månader sen.

Återstår att se om Schibstedt nu kommer vilja ha kvar sina titlar i Readly. Ja, och vad som nu händer med Readly – om tjänsten fortsätter under egen flagg eller byggs in i en ny Bonnier-plattform.

Bud på Readly – mediejätten Bonnier vill köpa ut krisbolaget

Budet motsvarar premie på 59 procent.

 

IoT – internet of things

Apple HomePod Mini släpps i Sverige 13 december

Sugen på din alldeles egna HomePod Mini – Apples smarta hemmahögtalare? Grattis! Nu är det till sist dags. Ganska precis två år efter det att MInin lanserades så släpps den nu i Sverige, Norge, Danmark och Finland 13 december.

Ja, nu har det förstås gått alldeles utmärkt att köpa en Mini även tidigare, men nu släpps enheten alltså officiellt här hemma hos oss. Komplett med svenskt språkstöd.

Det här gör förstås att det blir relevant att fråga sig: hur går det för HomePod Mini egentligen? Och svaret är… bra fråga.

Det vi vet är att Apples första högtalarförsök – den större modellen som bara hette HomePod – gick.. sådär. Det var också därför som den lades ned förra året. Nu sätter sin förhoppning till lillasyskonet – men vi har inte fått några försäljningssiffror. Annat än Apples vanliga floskelbeskrivningar om att de är ”nöjda” med hur det går. Eftersom intäkterna från HomePod klumpas ihop med försäljningen från betydligt större produktkategorier som AirPod och Watch så är det ännu svårare att säga något.

Men min spontana gissning är att… det inte har sålts busslaster av högtalaren.

Men hej. Nu när Google ser ut att ha skalat ned sina smarthögtalarambitioner och när Amazon är på gång att yxa stora delar av de medarbetare som arbetar med Alexa-hårdvara så kanske Apple tänker ”Hej! Nu jävlar!”

Oavsett: 1295 kronor är priset som gäller.

HomePod Mini Launches in Finland, Norway, and Sweden on December 13 [Updated]

The HomePod mini will be available in Finland, Norway, and Sweden from Tuesday, December 13, Apple has announced via press releases. Priced at…

Space X lanserar nya regeringsabonnemanget Starshield

Intressant ny tjänst från SpaceX: Starshield. En version av SpaceX:s rymdinternetabonnemang Starlink som specifikt vänder sig till regeringar.

Det ser ut att handla om ett nätverk med högre grad av säkerhet än vanliga Starlink. Eller ”the most demanding government requirements” som SpaceX beskriver det.

Starshield ser dessutom ut att fokusera på tre områden: observation av Jorden, kommunikation och ”hosted payloads”. Det sistnämnda verkar kunna handla om att regeringar kan påverka vad som faktiskt skjuts upp med SpaceX:s raketer.

SpaceX launches new Starlink service aimed specifically at governments

SpaceX has announced a new government-focused service on its website – Starshield – which it says offers a ”secured satellite network for government entities.” Its website says ”Starshield is designed for government use.”


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *