Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Detaljhandel/e-handel
Shein står för störst andel av alla sökningar inom mode på Google
Ännu en intressant visualisering av modesajten Sheins framgångar senaste åren: andelen sökningar på Google. Ett område där Shein nu också dominerar. Åtminstone jämfört med konkurrenterna H&M, Zalando, Zara och Asos.
Walmart lanserar chattshopping
Walmart gör en WhatsApp. Rullar ut chattbaserad shopping, alltså.
Efter att ha börjat testa funktionen redan förra året så har funktionen nu släppts skarpt. Och det är en blandning mellan Amazons Alexa och ”traditionell” chattshopping.
Genom att det konto som behövs för att kunna chattshoppa är kopplat till kundernas Walmarts shoppinghistorik så räcker det att exempelvis skriva ”flingor” för att automatiskt få upp de flingor som man oftast köper. Sedan är det bara att checka ut direkt via meddelande – eller via Walmart-appen om man hellre vill det. (Ja, om man inte har köpt flingor tidigare eller byter flingor varje gång man handlar så antar jag att man måste vara lite mer specifik i sina instruktioner.)
Alexa-kopplingen är med andra ord att det bygger på vad Amazon insåg när de släppte sin digitala assistent: folk köper oftast samma sak så när det handlar om röstbaserad shopping handlar det om att göra det så kort som möjligt. Folk vill inte få upp ett antal alternativ när man står och pratar med sin smarta högtalare eller mobil, man vill bara säga ”köp flingor”. Samma sak gäller för textbaserade motsvarigheter.
Men med det sagt så rigger Walmart förstås också för att kunna arbeta mer med just röst som gränssnitt för sin handel, eftersom det i grund och botten bygger på samma upplägg. Och det är även ett initiativ som säkerligen mycket är tänkt för tillväxtmarknader som Indien, när just shopping via meddelandeappar är vanligare än här.
Walmart launches Text to Shop functionality
The new convenience-oriented feature comes two years after the retailer ended its text concierge service, Jetblack.
Strömmade medier
Netflix betalar tillbaka annonsörer på grund av sämre tittarsiffror än väntat
Hur går det för Netflixs hyfsat nya annonsabonnemang? Officiellt ingenting, eftersom Netflix inte har gått ut med något. Men det hindrar inte information från att läcka ut på andra håll. Som uppgifter från annonsörer att Netflix har betalat tillbaka pengar till annonsörer på grund av lägre tittarsiffror än utlovat.
I vissa fall uppges Netflix bara ha kunnat leverera runt 80 % av de förväntade siffrorna. Det har gjort att Netflix, i enlighet med avtalet, har betalat tillbaka pengar.
Nu är det förmodligen lite för tidigt att uttala sig om hur det kommer att gå för Netflixs försök att boosta användartalen och intäkterna genom det lite billigare annonsabonnemanget, men vi kan konstatera att det inte ser ut som att Netflix har fått en flygande start.
Att se vilka ledtrådar vi får när Netflix ska rapportera hur Q4 gick.
Netflix lets advertisers take their money back after missing viewership targets
While some advertisers are reclaiming their ad dollars, others are keeping their money with Netflix and shifting budgets to 2023.
Google gör det möjligt att spela spel direkt från sökresultatet
Google fortsätter att packa in funktionalitet i sökresultatet. Senast ut: spela spel direkt från träfflistan.
Det handlar med andra ord om att Google nu för spel gör det som tidigare har gått att göra för musik, filmer och tv-serier. Korta steget från sökintention till faktiskt konvertering ännu mer. Och, well, förstås dessutom dels ett sätt för Google att hitta på anledningar till varför du ska söka via Google och inte via TikTok och sociala medier och dels ett sätt för Google att slippa skicka trafik till andra sajter.
Ironiskt nog kommer det här inte jättelångt efter det att Google la ned sin spelströmningstjänst Stadia. Så vi kan nog anta att det här – i praktiken är Stadia, fast utan Stadia-konto. Att det alltså är Stadia-tekniken som ligger och rullar i bakgrunden, men att gränssnittet är Googles sökresultat.
You Can Now Stream Games Directly From Your Google Results
Stadia might be dying, but Google’s gaming and cloud-streaming initiatives live on.
IoT – internet of things
Apple lanserar sitt satellit-SOS-nätverk i Europa
En av nyheterna som Apple släppte samband med presentationen av iPhone 14-modellerna var ett satellitnätverk för SOS-samtal. Att de senaste iPhone-modellerna alltså har stöd för satellituppkoppling via ett nätverk som Apple har samarbetat sig till. Och nu, något kvartal senare, kommer tjänsten till Europa.
Först ut är Frankrike, Tyskland, Irland och Storbritannien. Det återstår kort sagt att se när vi i Sverige får tillgång, även om Apple själva säger att fler länder följer ”nästa år”.
Poängen med tekniken och funktionen är som det låter: iPhone-användare som befinner sig långt ifrån civilisationen (eller åtminstone mobilmaster) ska ändå kunna koppla upp sig och be om hjälp när olyckan är framme. Om det inte funkar att ringa så går det också att skicka meddelanden via sms.
Apple launches Emergency SOS via satellite in Europe
Apple has launched its Emergency SOS via satellite service in France, Germany, Ireland, and the UK.
Comcast genomför världens första tester av 10G-nätverk
ÄNTLIGEN!
https://venturebeat.com/data-infrastructure/comcast-completes-first-live-10g-connection-in-business-trial/
Mobilt
Apple kan tillåta externa appbutiker i EU
Infoga något om helvetet och snöbollar. Apple kan vara på gång att tillåta externa appbutiker. Åtminstone i EU.
Nästa år kickar EU:s två stora techregleringspaket Digital services act och Digital markets act in med full kraft. Den sistnämnda är tänka att reglera webbens gatekeepers. Alltså tjänster och företag som man i praktiken måste gå via för att använda internet. Framförallt Apple och Google.
Det är förstås det här som är anledningen till att Apple nu verkar arbeta på att bygga in stöd för externa appbutiker i iOS. Det lär nog heller inte stoppa i EU med tanke på att andra länder är på gång med samma slags lagstiftningar.
Det verkar dessutom som att Apple kan gå med på att öppna fler delar av sitt ekosystem för utomstående. Som iPhonens kamera, Hitta min-nötverket och iPhonens NFC-chip (för exempelvis mobilbetalning i fysiska butiker).
Det är med andra ord inte oväntat ATT Apple arbetar på det. Det är det däremot om Apple inte sätter upp en jättehård strid innan de når dit. Och de känns som att Apple kommer att vara förvånansvärt fogliga.
EU 1 – Apple 0? Jag vi får väl se.
Apple is reportedly preparing to allow third-party app stores on the iPhone
Apple is planning to let users install alternative app stores on iOS, according to Bloomberg. The plans are reportedly being spurred on by the EU’s Digital Markets Act.
Sociala appar behöver 30 % färre nedladdningar i Europa nu för att toppa nedladdningslistor jämfört med före pandemin
En lite intressant rapport från Sensor Tower: sociala appar i Europa behöver 30 % färre nedladdningar nu för att toppa nedladdningslistor jämfört med före pandemin. Så med andra ord: de nedladdningsnivåer som senaste socialraketen BeReal har haft när den toppat nedladdningslistorna i år kanske inte hade räckt för att toppa listorna 2019. Det kanske inte ens hade räckt för att komma in topp 3.
Det säger kort sagt en hel del inte bara om att de stora sociala apparna har slagit i tillväxttaket i de mer mogna marknaderna utan också att de nya tjänster som dyker upp inte lockar lika många människor. Eller förmodligen: det finns numer fler och fler alternativ som dyker upp samtidigt, så nedladdningarna fördelas på fler.
Samtidigt är det här en trend som vi har sett senaste åren: vi laddar inte längre ned lika många appar. Tröskeln höjs alltså mer och mer för att få folk att ladda ner ännu en ny app för att se om den är något att ha.
Samtidigt la vi européer mer pengar i de sociala apparna. 86 % mer än 2021, till och med. TikTok, LinkedIn och Twitch toppade inäktslistan här hos oss och de tre apparna stod för 77 % av alla intäkter i sociala appar.
Med det sagt så har även intäkterna från appar också börjat visa tecken på att mattas av, men det kan hända att det snarare handlar mer om skiften på vad vi lägger pengar på. Det kanske blir mindre pengar på spel och mer pengar i just sociala appar.
Med tanke på att Meta ser ut att på riktigt börja ta betalt i sina appar 2023 och/eller 2024 så kan vi nog då se ett hopp upp för intäkterna där. Och jag misstänker att vi kommer se hur Metas appar kommer att visa sig ta en stor del av den totala intäktskakan.
App News and Data
Have you got a press release or announcement? Get in front of 10,000 app industry professionals with an announcement on Business of Apps.
Övrigt
Apple, Google och Mozilla arbetar på ny standard för mätning av webbläsare
Intressant initiativ: Apple, Google och Mozilla (företaget bakom Firefox) har lanserat ett nytt samarbete: Speedometer. En tänkt standard som ska mäta hur snabbt webbläsare svarar ”genom att simulera användarinteraktioner på demoapplikationer”.
Ja, eller egentligen är Speedometer något som startades av Apple, men nu har Apple alltså övertygat de två andra företagen att gå med och arbeta med samma mätstandard som bas.
Apple, Google, and Mozilla collaborating on Speedometer 3 development
Introduced by Apple’s WebKit team, Google Chrome and Mozilla Firefox are now partnering on the development of Speedometer 3…
Forskare tar fram solpaneler som är tunnare än hårstrån
Så det här är rätt… coolt.
Litet men historiskt genombrott för kärnfusion och hårstråtunna solpaneler. En bra vecka för framtidens energiförsörjning och klimatet.
MIT scientists made solar panels thinner than human hair
MIT created solar panel stickers you can use in disaster relief or on drones for immediate power
Donald Trump släpper NFT:er på sig själv
Sååå… Donald Trumps stora tillkännagivande i veckan var att han… släpper en kollektion digitala samlarkort, så kallade NFT:er, med sig själv som cowboy, superhjälte och annat. Dåligt photoshoppade dessutom.
Totalt 45 000 kort för 99 dollar släpps. För den som hostar upp en massa pengar finns dessutom möjlighet att få saker som att äta lunch med Trump.
Det bästa är att det inte ens verkar vara ett officiellt Trump-initaitiv, utan det är ett företag som har köpt licensrättigheten att göra det.
Det här gör oavsett att det är ”värdigt” som ska in på lodrätt sju.
Trump’s Badly Photoshopped NFTs Appear to Use Photos From Small Clothing Brands
Gizmodo found the address for the company behind the NFT auction is out of a UPS store in Utah, though company LLC registration points elsewhere.
Apple kommer att presentera sina AR-glasögon 12 januari [sic!]
OCH DÄR KOM DEN! 12 januari nästa år är det dags för Apple att presentera sina sedan länge förväntade AR/MR-glasögon!
Hundra procent! Helt säkert! I princip garanterat! Nästan säkert! Förmodligen! Nog! Kanske! Eventuellt! Tror jag.
Eller… förmodligen inte alls. Jag tror att det här är fejk. Eller: jag är rätt övertygad om att det är fejk. Eftersom det enda spåret är den här bilden. Man skulle ju annars kunna tänka sig att nån som, jag vet inte, Apple skulle säga något?
Man jag måste säga att jag gillar den här… loggan (?) så otroligt mycket. Skön mashup mellan 1984 och TV-piraterna (UH UH UH!). Vilket får mig att tänka: det kanske är så att Apple även här tänker tjänster och inte hårdvara? Att AR-satsningen kommer att innebära ett gäng 3D-filmer och ett par kartong-3D-glasögon som man får vika ihop själv hemma?
iD. 1999 kronor.