Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 2 2023

Twitter begränsar policyomröstningar till Blue-prenumeranter. Twitter stäms för att inte ha betalt hyran. Twitter Blue-prenumeranter kan ladda upp 60 minuter långa videos och får rankingförtur av kommentarer. Twitter tillåter politiska annonser igen.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

Amazon och EU överens – Amazon ändrar i sin e-handel – Ehandel Plus

Lagom till jul har EU och Amazon nått en överenskommelse som gör att Amazon slipper betala stora konkurrensböter. I gengäld har Amazon gått med på ett

EU dänger till Meta igen – stopp för riktade annonser – Ehandel Plus

390 miljoner euro. Eller över 4 miljarder kronor. Så höga blev de senaste böter som EU har dömt Meta att betala för brott mot GDPR. Och det innebär också

Instagram dumpar shopping – vad händer med e-handeln nu? – Ehandel Plus

Instagram ritar om sin egen spelplan igen. Den här gången åker shoppingen ut. Vad betyder det för framtiden för e-handel i sociala medier? I februari är

Amazon flyttar hemifrån – för att ta över ännu mer av e-handeln – Ehandel Plus

Amazon lanserar ännu en tjänst som vänder sig till nätbutiker utanför Amazon. Varför gör Amazon det här och vad säger det om Amazons strategi framöver?

Microsoft utmanar Amazon – vill bli e-handlarnas bästa kompis – Ehandel Plus

Pratar vi e-handel är Microsoft kanske inte det första namn man tänker på. Men nu tar Microsoft upp kampen med Amazon och vill göra det möjligt för

Strike a pose! Amazon vill fånga Sheins kunder – Ehandel Plus

Ännu ett varumärkessamarbete för Amazon: kläduthyrningsföretaget Rent the runway öppnar butik hos e-handelsjätten. Ett samarbete i tiden, men också ett

 

Sociala medier

Twitter

Elon Musk låter följarna rösta om han ska fortsätta vara VD för Twitter

And on the lastest episode of Paradise Musk.

Elon Musk bekräftar att han kommer att sluta som VD för Twitter

Så. Han ska bara hitta någon ”galen” nog att ta jobbet. Sen slutar Elon Musk som VD för Twitter. Det tweetbekräftade han nu på morgonen.

Däremot misstänker jag att Tesla-aktieägarna kanske inte jublade hela vägen till börsen. Elon Musk skriver att han ”bara kommer att ansvara för mjukvaru- och serverteamen” framöver. Så osäkerheten kring Musks engagemang kommer nog fortsätta att tynga ned Tesla-aktien ett tag till – även när en ny VD är på plats.

Och i sig är det inte särskilt konstigt. Musk sa redan när han gick ut med Twitter-köpet att han inte skulle ara VD särskilt länge. Dock så var nog ursprungsplanen att han skulle sitta… något längre. Musk har väl till sist insett att han redan har blivit lite av en belastning för Twitter och att det vore bra om någon annan blir ansiktet åtminstone för det operativa.

Den stora frågan är dock vad det i praktiken kommer att innebära. Elon Musk kommer alltså jobba under en ny VD och då ansvara för de enda delar som han har intresserat sig för på Twitter (i och med att han har sett Twitter, precis som sina andra bolag, som ett ingenjörsprojekt). Men samtidigt så kommer Musk också vara ensam majoritetsägare och ende styrelsemedlem (åtminstone ett tag till).

Frågan är väl kort sagt hur pass mycket en ny VD faktiskt kommer ha att säga till om.

Och, well. Sen får vi se hur lång tid det tar att hitta galningen. Så vi kan nog tänka oss att Musks utspel nu mest handlar om ett försök att lugna annonsörer och investerare.

Elon Musk confirms he will step down as Twitter CEO | Digital Trends

Elon Musk has confirmed that he will step down as CEO of Twitter as soon as I find someone foolish enough to take the job.

Twitter begränsar policyomröstningar till Blue-prenumeranter

Senaste dagarna har som bekant varit lite… röriga för Twitter. Ja, mer än vanligt. Och det säger en del. Mycket har dessutom handlat om omröstningar och att Elon har gjort handbromshelomvändningar på löpande band. Två av handlade just om omröstningar.

Den ena är att policyförändringar på Twitter numer ska föregås av omröstningar (istället för att Elon bestämmer helt själv) och den andra är bara bara Blue-prenumeranter ska få rösta i den här typen av enkäter.

Ja, den sistnämnda gäller inte än, eftersom Twitter-utvecklarna först måste bygga den funktionen.

Frågan är om det bara kommer att bli en funktion för Twitter själva – för den typen av omröstningar – eller om det kommer bli en funktion där alla användare (Who am I kidding? Alla Blue-prenumeranter) kan skapa omröstningar där bara vissa användare får delta (läs: Blue-prenumeranter).

But I digress. Tillbaka till förändringen att bara betalande användare kommer att få tycka till om regelförändringar på Twitter. Först och främst återstår väl att se hur länge det här beslutet gäller. Elon har ju redan hunnit gå ut med och sedan dra tillbaka hur den här typen av beslut ska fattas.

Men oavsett så är det en förändring som, tja, det egentligen inte är så mycket att säga om.

Om det inte hade varit så att… Twitter allt mer handlar om pay to play.

När Musk först gick ut med att att han skulle köpa Twitter så sa han att ekonomin inte var så viktig. Sedan han tog över det bara handlat om ekonomi. (Mycket därför att Musk ser ut att ha kört Twitters ekonomi i botten på två månader.) Det gör att Musks demokratiska yttrandefrihetstorg allt mer förses med betalväggar.

Elon Musk: Only blue tick users to vote in Twitter polls on policy

The billionaire says he will change the policy on Twitter votes after users say he should step down.

Elon Musk hade redan börjat söka efter ny VD innan han la ut omröstningen om han borde sluta som VD

Kommer ni ihåg den omröstning som Elon Musk la ut för ett år sedan, där han frågade sina följare om han skulle sälja 10 % av sina Tesla-aktier – och lovade att han skulle följa resultatet? ”Ja”-sidan vann och Musk sålde av en tiondel av sina aktier.

Det visade sig senare att Musk redan hade planerat in försäljningen innan han la ut omröstningen. Nu ser det ut som att samma sak kan ha hänt igen.

Uppgifter från CNBC pekar på att Twitter redan sökte efter en ny VD innan Musk la ut omröstningen där han frågade om han skulle sluta som VD. Och att företaget/Musk aktivt har sökt ett tag.

Och det i sig är inte så konstigt. Musk sa redan från början att han skulle kliva av som VD för Twitter inom ett halvår eller så. Och med tanke på att det oftast tar så lång tid innan en VD kan börja sitt nya jobb så är det hög tid att söka nu.

Men det vi sannolikt kan konstatera är att Musk redan vet svaret på de omröstningar han lägger ut. Att han alltså redan har bestämt sig vad han ska göra – men vill kunna peka på att det är ”folket” som har bestämt.

Elon Musk started looking for a new Twitter CEO before polling the site’s users

Elon Musk is actively looking for a replacement CEO at Twitter and has been before posting a poll over the weekend asking users to vote on the question.

Elon Musk berömmer sig själv för att ha räddat Twitter undan massiva förluster nästa år

3 miljarder i förlust 2023. Det var det som väntade Twitter. Åtminstone enligt Elon Musk.

Det var under en i sändning i Twitters Clubhouse-kopia Spaces som Musk gick ut med det här. (Sidenote: det verkar som att han var kvar hela sändningen förra gången. Sist Musk var med i ett Spaces-samtal så drog han abrupt i förtid och stängde sedan ned hela funktionen tillfälligt.)

Twitter ska enligt Musk i år vara på väg mot en omsättning på 3 miljarder dollar 2022 och skulle alltså ha drabbats av total intäktsimplosion 2023 om han inte hade tagit fram stora yxan och sparkat folk. Och, ni vet, helt enkelt sluta betala hyror och leverantörsfakturor som ett typiskt seriöst företag.

Eller som Musk själv sammanfattade läget under sändningen: ”This company is like, basically, you are in a plane that is headed toward the ground at high speed with the engines on fire and the controls don’t work”.

Och det är ett tillfälle av oväntad och enastående självinsikt från Elon.

För låt oss bryta ned siffrorna. Enligt uppskattningar från Bloomberg så var Twitter på väg mot en omsättning på 5,2 miljarder dollar för 2022 – innan det blev klart att Musk skulle ta över. En rimlig uppskattning med tanke på att Twitter omsatte totalt 2,4 miljarder under det första halvåret. En uppskattning då baserad på Twitters dåvarande kostnads- och personalkostym.

Men nu ser det alltså ut att bli bara 3 miljarder. Det betyder att Twitters omsättning under andra halvåret bara kommer att landa på runt 600 miljoner. Visst är det snålblåst på annonsmarknaden, men vi kan nog anta att en stor del av intäktsbortfallet har berott på att annonsörer inte har gillat kaoset runt Twitter med först stämningar och rättegångar och sedan det… som Musk har gjort sedan han tog över.

Tittar vi på förlusterna Q1 och Q2 så låg de på ca 800 miljoner dollar (Twitter gick visserligen med vinst Q1, men det var tack vare försäljningen av MoPub.) Eller 1600 miljarder back. Kostnaderna ökade dessutom med lite över 30 % per kvartal så allt annat lika skulle Twitters förlust nästa år kunna landa på runt 2,1 miljarder dollar.

Men det är alltså allt annat lika. Twitter uppgavs oavsett ha varit på väg att kapa sisådär 20 % av personalstyrkan (fast under mer ordnade förhållanden).  Så förmodligen hade det inte blivit riktigt så mycket. Men Twitters intäkter påverkades som sagt var av Musk redan från Q2. Under Q3 och framförallt Q4 så har annonsörerna sprungit skrikande från Twitter vad det verkar.

Så med andra ord: en stor del av de förluster som Twitter hade dragit på sig nästa år berodde på att Musk tog över Twitter. Definitivt efter det att han klev in som VD.

Och då räknar jag inte ens in de 1-1,5 miljarder dollar i årlig ränta som Twitter måste betala på ett av de lån som Musk finansierade Twitter-köpet med.

Musk Says Cost-Cutting Averted $3 Billion Twitter Shortfall

(Bloomberg) — Elon Musk said Twitter Inc.

Twitter hotas att sparkas ut från sitt kontor i Seattle – ber anställda jobba hemifrån

Det ser ut som att Elon Musks ”kostnadsbesparande åtgärd” att skita i att betala räkningar nu kan kosta Twitter kontoret i Seattle. Uppgifter kommer nu om att de hotas av vräkning på grund av obetald hyra.

Det kan förstås också handla om att Twitter siktar på att självmant stänga kontoret där. Men med tanke på att Musk verkar ha satt i system att inte betala räkningar överlag så låter det inte orimligt att Twitter håller på att straffa ut sig från sina lokaler i Seattle.

Men oavsett om det handlar om påtvingad eller frivillig flytt så ser det ut som att Twitter uppmanar personalen i Seattle att… jobba hemifrån istället.

Oh the irony.

Reports: Twitter to close Seattle office and faces eviction

(Bigstock Photo) Twitter is reportedly facing eviction at its Seattle office and is asking employees to work from home as the social media giant looks to

Twitter stäms för att inte ha betalt hyran

Så. Nytt år. Nya friska tag. Men för att inte chocken ska bli allt för stor så börjar jag mitt spaningsår på samma sätt som jag avslutade det. Med Twitter!

I början av december började det florera rykten om att en av Elon Musks kostnadsbesparande åtgärder var att… skita i att betala räkningarna. Såväl hyror som andra leverantörskostnader. Det sistnämnda bekräftades i praktiken när det inte långt senare kom en stämning mot Twitter gällande obetalda Musk-flygningar under hans första dagar som Twitter-ägare och nu stämmer även Twitters hyresvärd bolaget.

Det handlar om att Twitter inte har betalt hyran för sitt högkvarter i San Francisco. Det handlar närmare bestämt om 136 250 dollar i obetald hyra. 16 december ska hyresvärden ha gett Twitter fem dagar att betala och när så inte skedde så blev det alltså istället stämning.

Om vi bortser från att det gör att det innebär ett ännu större frågetecken kring exakt hur hårt Musk har kört Twitters ekonomi i backen sedan han tog över så gör det här inte heller underverk för bilden av som Twitter som ett seriöst och stabilt företag.

Något som i sin tur inte direkt gör det mer troligt att annonsörerna kommer att springa tillbaka en masse närmaste tiden.

Twitter sued for not paying San Francisco office rent

The owner of the Hartford Building in San Francisco, the home of Twitter HQ, is suing the social media company for failing to pay $136,250 in rent.

Twitter Blue-prenumeranter kan ladda upp 60 minuter långa videos och får rankingförtur av kommentarer

Så har Twitter lagt till två av de förmåner som Musk pratade om när Twitter rullade ut sitt nygamla betalabonnemang Blue. Blue-prenumeranter kan nu ladda upp videos som är upp till 60 minuter långa och får förtur i visning av kommentarer.

Gällande videos så handlar det om en höjning från vanliga gränsen på 10 minuter. Dessutom jackas därmed filstorleksgränsen upp från 512 MB till 2 GB. Kommentarsmässigt så innebär den nya funktionen att kommentarer från Blue-användare att synas före kommentarer från icke-betalande användare.

Som artikeln konstaterar så innebär den höjda gränsen att Twitter måste jobba ännu hårdare med att få bort upphovsrättsskyddat material från sin plattform (ja, plus förstås även om videos bryter mot annat som inte är tillåtet i olika lagar). Men även om videoförändringen är den stora grejen, så är egentligen kommentarsprioriteten en principiellt viktigare funktion.

Elon Musk har som bekant haft som något slags mantra att Twitter ska bli ett öppet och censurfritt åsiktstorg (med den lilla begränsningen att tjänsten inte ska bli ett ”free-for-all hellscape”, vilket inte direkt är en… jättehögt lagd ribba). Men Musks ambition att Twitters intäkter till hälften ska komma från betalprenumerationer inom några år innebär också att något annat håller på att hända: att Twitter allt mer bygger på pay to play. Precis som de flesta andra stora sociala plattformar så måste du i praktiken betala för att synas.

Och alltså därmed krasst talat: betala för att få delta i det demokratiska åsiktstorget.

Twitter Blue users can now upload 60-minute videos | TechCrunch

Twitter announced that the Twitter Blue subscribers can now upload 60-minute-long videos at 1080p resolution and 2GB of file size.

Twitter börjar visa antal visningar (och kommer göra det möjligt att stänga av funktionen)

Twitter har alltid varit lite skilt från de övriga stora sociala medierna. Har på gott och ont hållit sig på sin kant och i stort alltid hållit fast i det som Twitter var från början – utan att falla till föga för samma kopieringsbesatthet som konkurrenterna (läs: främst Meta). Nu gör Twitter något som går stick i stäv med utvecklingen hos övriga plattformar: gör det möjligt för alla att se hur många gånger en tweet har visats.

På andra ställen har just det här funnits, men försvunnit bara de senaste åren. Motiveringen har i stort handlat om att minska stressen för användarna. Jakten på likes. Mer och mer är det bara den som skapade innehållet som kan se det totala antalet visningar.

Men Musk har drabbats av den stora uppenbarelsen att… de flesta som använder sociala medier bara tittar på innehållet. De gör inte mer. (Något som… kanske inte är jättenytt för den som haft hyfsat koll på sociala medier. Men hej. Man kan inte begära allt av en bilförsäljare.) Musk vill alltså att hela världen ska kunna se hur många gånger som tweets visas.

Och varför är det viktigt? Skulle tro att det primärt handlar om sälja in Twitter till annonsörerna (framförallt de som har sprungit skrikande från plattformen) och i andra hand för att få folk att känna att Twitter kan vara ett ställe att få en massa synlighet på. Typ.

Och bara dagar senare så meddelade Musk dessutom att det ska bli möjligt att stänga av funktionen.

You’ll be able to turn off Twitter’s polarizing view count soon, says Elon Musk

Responding to a Twitter user, the CEO Elon Musk said he would tidy up the view count feature and offer a way to shut it off.

Nästan hälften av tweetarna i topp-100-listan kommer från Musk själv sedan han tog över Twitter

Ha. Nu vet vi vad ”Chief Twit” egentligen betyder.

Musk’s Twitter Takeover: Almost Half Of Top 100 Tweets Since Buying The Site Are His

Since buying Twitter in October, Elon Musk has penned seven of the top eight tweets, ten of the top 15 and 49 of the top 100.

Twitter tillåter politiska annonser igen

Efter ett uppehåll på över tre år så gick Twitter igår ut med att de kommer att tillåta politiska annonser igen. Dessutom kommer Twitter ”lätta upp” reglerna kring ”syftesbaserad” annonsering i USA.

Det var alltså 2019 som Twitter rätt mycket helt och hållet drog i handbromsen för politiska annonser. Det var i sin tur en följd av att framförallt Facebook drabbades av rätt mycket kritik för sin inställning att politiska annonser var undantagna plattformens faktacheckande. Det var, krasst talat, fritt fram att säga vad man ville så länge som man betalade.

För att slippa samma meckande så valde de flesta andra stora plattformar att helt enkelt förbjuda politiska annonser helt. Förutom Twitter så gjorde TikTok och Snapchat samma sak. Det var i sig drag som också möttes av kritik och censurpåståenden. Twitter begränsade också syftesdriven annonser. Dåvarande VD:n Jack Dorsey motiverade Twitters beslut med att ”vi anser att räckvidd för politiska budskap ska förtjänas, inte köpas”.

Men nu ändrar Musk alltså på de här besluten. Helt i linje med Musks visioner om Twitter som demokratiskt åsiktstorg, även om vi nog kan anta att det främsta skälet lär vara ett försök att få upp annonsintäkterna.

Några tankar om förändringen:

  • Det här är ännu ett steg mot att göra Twitter till en pay to play-tjänst. Precis som övriga plattformskollegor så handlar det mer och mer om att du måste betala för att synas och/eller använda funktioner. Inga konstigheter när du är ett privat, vinstdrivande företag. Men när en tjänst då uttalat säger sig vilja bli just ett demokratiskt åsiktstorg så öppnar det förstås för potentiell kritik när man i praktiken måste betala (direkt) för att få delta.
  • Twitter Safety verkar numer vara Twitters kombinerade produktnyhets- och presskanal. Senaste månaden är det här som nyheter har presenterats. Twitters huvudkonto har inte tweetat alls sedan 10 december.
  • Kommer ni ihåg hur Elon 19 december sa att alla större policyförändringar skulle föregås av en Twitter-omröstning? Så länge höll det löftet.

Twitter says it will allow more political ads as it tries to claw back revenue

Twitter is going to ”expand” the political advertising it allows on the platform in ”the coming weeks.” Twitter banned all political advertising in late 2019. It’s also ”relaxing” its policies for ”cause-based” ads.

Twitter sparkar ingenjörer som arbetar med annonstekniken – och sparkade har fortfarande inte fått utlovad ersättning

Vid det här laget har vi lärt oss att löften från Elon Musk håller ungefär så länge som det tar att skriva de tweets där han publicerar sina löften. Efter senaste uppsägningssvängen så sa Musk att Twitter nu var ”färdiga” med uppsägningar. Sedan dess har grupper av anställda sparkats i omgångar. 2023 inleddes med att ytterligare 40 fick gå.

Det intressanta var att det denna gång var personal som arbetade med annonstekniken, inklusive de algoritmer som ska placera annonser i rätt Twitter-användares flöden. Kan vara ännu ett tecken på att det just nu går… sådär med annonsintäkterna för Twitter. Eller rättare sagt: fortsatt skitdåligt, efter det att många av Twitters största annonsörer sprang skrikande mot dörren efter det att Musk tog över.

Däremot kan man förstås fundera över logiken att just då sparka medarbetare som jobbar med precis det. Twitters i praktiken enda intäktskälla. Visst, Musk kan förstås ha fått ännu fler anställda från hans övriga företag – som Tesla och SpaceX – att jobba gratis åt honom på Twitter, men om vi ska titta på hur tidigare uppsägningar har slutat så ser det rätt mycket ut som att de har skapat rätt stora hack i verksamhetskurvan.

Dessutom ser det också ut som att Musk fortsätter på sin kostnadsbesparande ”strategi” att skita i att betala räkningar. Eller utlovade ersättningar i det här fallet. Det ser ut som att de anställda som har fått sparken inte heller har fått de avgångsvederlag som Musk lovade när han gick ut med uppsägningarna.

Se där. Ännu ett Musk-löfte som inte höll särskilt länge.

Twitter sacked 40 data scientists and engineers specializing in ad optimization: Report

Employees who were let go immediately after Elon Musk took control are still waiting to hear about their severance packages.

Journalist lyckas få fejkat senatorskonto verifierat hos Twitter

När Twitter (läs: Elon Musk) revampade sitt prenumerationskonto Blue så att verifieringsbocken skulle börja kosta pengar så slutade det som bekant (och som förväntat) rätt snabbt i haveri. Det fanns överhuvudtaget ingen verifiering alls av att användare var de personer som de utgav sig för att vara. Det slutade med att de som skaffade nya Blue var bedragare eller såna som bara ville driva med hela upplägget.

När Twitter sedan återlanserade ”Blue 2.0”, som enligt Musk då skulle vara ”rock solid”, så hade Twitter byggt in några begränsningar. För att få bocken så måste Blue-abonnemanget vara kopplat till ett konto som är äldre än 90 dagar, det krävs verifiering via telefonnummer och Twitter la dessutom till ett manuellt verifieringssteg.

Och allt det visade sig… inte lösa problemet.

Att telefonnummerverifieringen var rätt meningslös var inte konstigt – vem som helst kan ju skaffa sig nummer via kontantkort – men det intressanta är att även den manuella verifieringen verkar vara rätt… obefintlig. Det är åtminstone vad vi kan konstatera efter det att Washington Post-journalisten Geoffrey A. Fowler lyckades skapa ett fejkat konto som utgav sig för att tillhöra en amerikansk senator (som hade gett Fowler tillstånd att låtsas vara honom). Och fick kontot verifierat.

Hela historien om hur Fowler gick tillväga finns i artikeln, men det vi kan konstatera är att Twitter inte krävde någon som helst identifikation för att dela ut bocken. Inte ens trots att Fowler alltså använde en generisk Gmail-adress och alltså skapade ett konto åt en amerikansk senator. Kontot hette till och med @senatorEdMarkey.

Och det absolut bästa? Senatorn i fråga hade dessutom redan ett eget Twitter-konto. Med den gamla verifieringsbocken (som inte kostade pengar).

Så vi kan konstatera att Musk har… lite kvar att jobba på för att Blues verifieringsrutiner ska kunna bli rock solid-rock solid.

Perspective | Twitter said it fixed ’verification.’ So I impersonated a senator (again).

Elon Musk said Twitter would begin authenticating users who pay $8 for Blue. Our tech columnist was still able to get a checkmark for an impostor Sen. Ed Markey.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *