Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sociala medier, Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel
- Del 3: Strömmade medier, AI – artificiell intelligens, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artiklar
Ännu fler problem för Netflix – nya möjligheter för e-handlare – Ehandel Plus
Netflix hade ett jobbigt 2022 med vikande prenumerationssiffror. Nu ser det ut som att Netflix har fått ett nytt problem på hemmaplan – och det påverkar
Instagram dissar video – dags att uppdatera marknadsplanen? – Ehandel Plus
Video är såååå ute. Enligt Instagram. Det rätt oväntade beskedet ritar om spelplanen för marknadsföringen. Igen. Det är förmodligen få som har missat att
Sociala medier
Twitter arbetar på ett dyrare annonsfritt Blue-abonnemang (och kommer överlag minska annonserna)
Senast Blue-utspelet från Elon Musk: Twitter arbetar på ett dyrare, annonsfritt abonnemang. Men inte bara det: Musk twittrade nästan samtidigt ut att Twitter ska minska sina annonser. På flera sätt. Både mängden annonser i flödet och storleken på annonserna.
Musk fortsätter alltså sin anti-reklam-kampanj som VD för Twitter. Musk har hela tiden pratat om att minska Twitters annonsberoende och att tjänsten istället ska fokusera på användare som betalar direkt. En av förmånerna med Twitters Musks version av Blue är därför inte förvånande hälften så många annonser som gratisanvändare.
Utmaningen är dock att Twitter i praktiken alltid bara har fått intäkter från annonser. Och trots att Musk pushar Blue… rätt hårt numer och trots att annonsörerna… inte kommer springande till Twitter just nu så är det fortfarande krasst talat bara annonser som gör att Twitter håller sig uppe.
Det är med andra ord ett komplicerat vågspel som Musk har gett sig in på.
(Och dessutom är det här förstås ännu ett steg mot att ta betalt för det demokratiska torg som Musk har en vision om. En uppdelning mellan de som – om man ska raljera lite – har råd att betala och de som inte har råd att betala. Typ en… lords and peasants-uppdelning.)
Elon Musk teases ’higher priced’ Twitter Blue subscription with no ads
Elon Musk says Twitter’s working on a ”higher priced” Twitter Blue subscription that shows no ads. The current Blue subscription costs $7.99 per month on web and will eventually show reduced ads.
Twitter inleder samarbete med adtechbolag för att skapa säkrare annonsmiljö
Häromdagen kom uppgifter om att Twitters annonsintäkter kollapsade med 55 % i november och med 71 % i december. En rätt total implosion. Milt sagt. Och det är förmodligen två stora anledningar som har gjort att annonsörerna har sprungit skrikande från Twitter. Den ena är Musks… impulsivitet och den andra är att Musk har släppt in en hel massa människor som – av en anledning – blev utsparkade från Twitter.
Nu har Twitter inlett ett samarbete med adtechbolagen DoubleVerify and Integral Ad Science för att försöka adressera oron kring det sistnämnda.
Musk tänker alltså att lösningen för att skapa en mer stabil miljö för annonsörer på Twitter inte är att kasta ut högerträsket utan istället ge varumärken större möjligheter att se och analysera vilka tweets som visas före och efter en annons. Plus insikter i varför de visas tillsammans med annonserna.
Och ja, annonsörer kan sedan använda de insikterna för att skruva i nyckelord i svartlistan.
Frågan är om det kommer att räcka för att locka tillbaka annonsörer till plattformen. Min killgissning? Mja…
Twitter partners with DoubleVerify and IAS on brand safety initiative amid advertiser exits | TechCrunch
Twitter has partnered DoubleVerify and Integral Ad Science (IAS) to tell advertisers if their ad is placed around inappropriate content.
Twitter släpper nytt sökannonsformat
Kors i taket. En inte alls tossig idé från Twitter. Ett nytt annonsformat: sökordsannonser. Twitter goes Google, alltså.
Är ungefär vad det låter som. Ett möjlighet för annonsörer att kunna koppla annonser till relevanta sökord. Och kanske framförallt aktuella sökord.
Twitter Rolls Out Search Keywords Ads To All Advertisers
Twitter rolls out a new ad unit, ”Search Keywords Ads,” allowing users to promote sponsored tweets in search results to reach a wider audience.
Musk överväger att sälja Twitter-aktier för upp till 3 miljarder för att kunna betala av dyra Twitter-lån
Hur ska Twitter kunna betala av sin jätteskuld på 12 miljarder dollar som Elon Musk drog på Twitter när han köpte det you ask? Särskilt när bara årsräntan är 1,5 miljarder dollar (and rising) och Musk får allt svårare att försöka använda sina allt mindre värda Tesla-aktier som säkerhet istället?
Enkelt! Trycka fler aktier!
Aktier för upp till 3 miljarder dollar närmare bestämt, som lyckligt lottade investerar ska kunna lägga vantarna på. Allt enligt de sedvanliga källorna med insikt.
Så. Ni vet. SMS:A LÅNA! SMS:A LÅNA!
https://www.wsj.com/articles/elon-musk-explores-raising-up-to-3-billion-to-pay-off-twitter-debt-11674669412?mod=djemalertNEWS
Twitters annonsintäkter rasade med över 70 % i december
Problemen fortsätter för Elon-Twitter. Data från en annonsanalysfirma konstaterar att Twitters intäkter från annonsörer minskade med 55 % i november och 71 % i december. Vilket är rätt mycket… botten helt ur.
Det handlar alltså inte om officiella siffror – och vi lär knappast få några från Twitter nu när de inte längre är ett publikt börsbolag. Men med tanke på att Twitter just nu inte säger något alls och med tanke på att Musk verkar allt mer piskade att få fart på intäkterna så känns det väldigt rimligt.
Vad som lär göra situationen än mer prekär är att vare sig Musk eller Twitter har sagt särskilt mycket (läs: egentligen ingenting alls) om hur det har gått för Blue-abonnemanget sedan det återlanserades. Vilket vi nog kan tolka som att… det inte går alls. Definitivt långt under förhoppningarna.
Och allt det sammantaget gör att det kanske enskilt största frågetecknet kring Twitters intäkter är varför Blue fortfarande finns tillgängligt i sex länder. Det är bara Japan som har tillkommit sedan starten. En normal uppskalningstakt för, säg, Meta. Men nu pratar vi om ett företag som fram till jul kastade ur sig funktioner och förändringar i ett rasande tempo.
Det är kort sagt en väldigt märklig långsamhet i utrullningen.
Eller så är ekonomin så krattig och bemanningen så obefintlig att Twitter helt enkelt inte kan rulla ut Blue snabbare. Ja, eller så är intresset så lågt att Twitter just nu går back för varje land de lägger till.
Ad spending on Twitter falls by over 70% in Dec – data
Advertising spend on Twitter Inc dropped by 71% in December, data from an advertising research firm showed, as top advertisers slashed their spending on the social-media platform after Elon Musk’s takeover.
Twitter stoppar Elon Musk från att byta tillbaka till rätt namn på Twitter
Ha. För tillfället pågår en rättegång mot Elon Musk som (förstås) har med Twitter att göra. Fast bara indirekt. Det handlar om Tesla-aktieägare som stämde Musk på grund av några tweets där han rätt öppet skrev att han skulle köpa ut Tesla från börsen – något som fick aktiekursen att joja.
I samband med det så råkade motståndarsidans advokat vid ett tillfälle hänvisa till Musk som ”Mr. Tweet”, till Musks förtjusning. Så pass mycket förtjusning att Musk bytte sitt visningsnamn på Twitter till just Mr. Tweet.
Fast sen kom han på att han nog ändå ville byta tillbaka till Elon Musk, innan något annat konto skulle ta chansen att utge sig för att vara honom. Men när Musk ville byta tillbaka så… fick han inte det.
Det är helt enkelt Twitters nya regler kring verifieringsbocken i Blue-prenumerationen som stoppar det. Den regel som Musk alltså tog fram själv…
Elon Musk’s Decision to Change His Name on Twitter Backfires Due to His Own Policy
The Tesla CEO says he got stuck with a username that first cropped up in his civil jury trial.
Twitter kommer vidta ”mindre allvarliga åtgärder” mot konton som bryter mot reglerna
Såååå…. Twitter går nu ut med att de kommer att ”mindre allvarliga åtgärder” mot konton som bryter mot reglerna. De kommer jobba mer med de eskaleringssteg som finns i arsenalen – som att släppa in konton om de raderar en regelbrytande tweet eller minska synligheten för kontona – innan de dunkar på den stora avstängningsknappen.
Nu kommer det krävas ”allvarliga eller pågående, upprepade överträdelser” för att bli tokavstängd på Twitter.
Dessutom kommer alla kunna överklaga en avstängning från och med 1 februari.
Och allt som allt, tja, vad är det värsta som skulle kunna hända? Frågar sig inga annonsörer, som nu sannolikt kommer att bli ännu svårare att locka tillbaka. Med andra ord: Twitter kommer att husera ännu mer av det innehåll som de flesta annonsörer (definitivt de stora) inte vill riskera att synas tillsammans med.
Twitter vows to take ’less severe actions’ against rule-breaking accounts
Twitter is promising to reach for tools such as limiting a tweet’s visibility or requiring the deletion of a single tweet more often, instead of outright suspending accounts.
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram visade för många videos förra året – enligt Instagram
Instagram visade på tok för många videos förra året. Allt enligt Adam Mosseri. Chefen för… Instagram.
Efter att ha gått all in (and then some) på Reels förra året så ska Instagram nu fokusera på att hitta ”en bättre balans” mellan videos och foton. Mellan TikTok-Instagram och Instagram Classic, alltså.
Så med andra ord har Reels-belackarna fått rätt: Metas försök att kopiera TikToks kortvideoframgångar har slutat i ett kapitalt misslyckande. Det är nu definitivt kört för Meta. TikTok kommer att äga planeten.
Eller?
Det har kommit olika bud kring hur faktiskt går för Metas Reels-format – och för Googles motsvarighet Shorts. Det som verkar ha blivit lite av den officiella SoMe-sanningen är att TikTok dansar i cirklar runt sina större kollegor, men samtidigt står såväl Meta som Google för en herrans massa kortvideovisningar.
Men det jag tror är den största anledningen till att Instagram nu backar tillbaka till rötterna är att de inser att… Instagram sitter på någonting som TikTok INTE har. Men som TikTok visar allt större intresse för: just bilder. Åtminstone om vi pratar i någon form av mer välanvänd funktion.
Kort sagt att Instagram har lämnat fältet öppet på det område där de lite är den enda spelaren. Och nu har de insett att det finns fler sätt att slå TikTok än att springa runt på den kinesiska planhalvan.
Instagram showed people too many videos last year, admits Adam Mosseri
Adam Mosseri, the head of Instagram, acknowledged in a recent Q&A that the company ”overfocused on video in 2022” and that regular photo posts didn’t get as much focus from the platform’s algorithms.
Facebook och Instagram släpper in Donald Trump igen
Nämen det var väl oväntat? </ironi> Donald Trump är välkommen tillbaka till Facebook och Instagram igen – efter två års avstängning. Meta meddelade igår att Trump nu får tillbaka sina konton.
Och det kändes extremt väntat att Meta skulle landa i just det beslutet. Det lite mer oväntade är att Trump inte får tillbaka sina konton direkt utan först om ”några veckor”. Anledningen? Därför att Facebook och Instagram måste först… bygga några extra säkerhetsfunktioner gällande distribution och annonsmöjligheter.
Såååå… för att släppa in Trump igen så måste Meta alltså bygga några panikknappar som de kan hamra på om Trump uppmanar till våld igen.
Dessutom konstaterar Metas kommunikationsboss Nick Clegg att Meta ”bara inte vill att Trump ska fortsätta göra det han gjorde 6 januari, vilket är att använda våra tjänster för att underminera legitimiteten i det amerikanska valet 2024, på ungefär samma sätt som han försökte smutskasta valet 2020”.
Och, well, det finns väl absolut inga som helst risker för att det kommer hända. Vi noterar dessutom att Meta alltså har åsikter om Trump sprider nonsens om 2024-valet. 2020-valet? Fritt fram.
Finns absolut inga som helst röda flaggor här.
Exclusive: Facebook to reinstate Trump
The decision will end a two-year ban and allow Trump to post and raise money using the platforms.
LinkedIn doxxar dina nyhetsbrevsprenumerationer
Gillar du att vara lite secret med vilka nyhetsbrev som du prenumererar på på LinkedIn? Sucks to be you i så fall. Nu kommer LinkedIn doxxa allas nyhetsbrevsprenumerationer.
Från och med 11 februari så kommer LinkedIn att visa upp vilka nyhetsbrev som du prenumererar på för alla andra medlemmar. Det verkar dessutom som att de plockar fram stora hagelbrakaren och kommer visa upp det här lite mest överallt.
Okej, det sistnämnda är lite killgissande från min sida. Dina nyhetsbrevsprenumerationer kommer åtminstone att visas när någon går in på din profil, men jag utgår från att LinkedIn kommer att peppra flödet med tips på nyhetsbrev som du borde prenumerera på därför att andra medlemmar som du borde följa också prenumererar på dem. (Ja, och förstås befintliga kontakter.)
Och om du inte vill att dina nyhetsbrevsprenumerationer ska visas upp för hela världen så kan du dölja det genom att… sluta prenumera på nyhetsbreven. Okej, nu lär det här inte vara en särskilt känslig uppgift, men det är ändå märkligt att det inte finns något sätt att dölja den informationen. Det kan ju vara någon som följer en massa nyhetsbrev från rekryteringsföretag och inte vill att arbetsgivaren ska se det.
Jag misstänker med andra ord att det nog kommer att komma en funktion där man kan välja om nyhetsbrevsprenumerationer ska vara publika eller inte. Kanske till och med vilka som ska visas publikt.
LinkedIn’s New Feature Can Help You Find Must-Read Newsletters
LinkedIn’s new feature allows users to see which newsletters other users are subscribed to, helping users discover new content and stay up-to-date on industry trends.