Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Veckans artiklar
ChatGPT är ingen Google-dödare – den är Clubhouse i iPhone-kostym
6 TikTok-trender 2023 - så kan du maxa din marknadsföring - Ehandel Plus
TikTok blir allt populärare och är därmed också allt viktigare som marknadsföringskanal. Men hur ska man egentligen tänka för att lyckas? Här är 6
Amazon sopar banan med Meta och Google - på bortaplan - Ehandel Plus
När de största techbolagen i veckan släppte sina kvartalsrapporter så syntes krisåret 2022. Även hos Amazon. Men på ett oväntat område rusade Amazon förbi
Shopify-statistik 2023 - hur går det för e-handelsplattformen? - Ehandel Plus
Shopify seglade upp som en av de stora vinnarna under pandemin, men har som e-handeln i stort haft det tuffare sedan dess. Så hur går för Shopify nu? En
- Apples kvartalsrapport Q4 2022
- Metas kvartalsrapport Q4 2022
- Googles kvartalsrapport Q4 2022
- Snapchats kvartalsrapport Q4 2022
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagrams korttextfunktion kommer till Europa
Elon Musk ba 4000 TECKEN! Instagram ba ooo… affärsmöjlighet.
Så med andra ord: Instagram breddar nu sin nya korttextfunktion Notes till Japan - och Europa. Så nu kommer alltså även vi att få tillgång till Instagrams Twitter-klon.
Ja, egentligen handlar det snarare om att Instagram nu får en riktig boomer-funktion: det är, om man så vill, Instagrams svar på Facebooks status-funktion. Den som vi tyckte var jättekul att använda för något årtionde sen.
Så visst. Det är inte Twitter-Twitter vi pratar om. Det är ett sätt att ”starta konversationer på ett lättsamt sätt”. Vilket inte är så lite snömos i sammanhanget, men det är oavsett ett försök att sänka tröskeln ytterligare för Instagram-dialog.
Det är också - precis som förra veckans besked om att Instagram erkänner att plattformen överdoserade på video under förra året - ännu ett försök från Instagram att sluta springa efter TikTok hela tiden. Sluta att bara reagera och istället bygga på de styrkor som Instagram har och som TikTok saknar.
Instagram's text update Notes feature is expanding to Europe and Japan | TechCrunch
Instagram head Adam Mosseri announced today that the platform is launching its text update Notes feature across Europe and Japan.
Meta testar grupper för metaverseappen Horizon Worlds
Nytt test från Meta. En gruppfunktion. Fast den här gången för 3D-världen Horizon Worlds.
Det handlar om ett väldigt tidigt test där det ska bli möjligt att skapa grupper som bara är tillgängliga för gruppmedlemmarna.
Vi kan ju med en gång konstatera att det verkar gå lite… sådär för Horizon Worlds. Och förstås Metas metaverse-ambitioner totalt sett. Men i det sammanhanget skadar det som vanligt inte att påminna sig om den tioårsplan som Zuckerberg själv sa att det kommer att handla om.
Och del av den här tioårsplanen var att alla skulle kunna hänga med alla. Facebook, fast i VR. Men det nya testet pekar alltså snarare på Facebooks grupper än Facebooks vanliga flöde. Kort sagt det som mer och mer framstår som Facebooks verkliga killerapp just nu.
Horizon-testet bygger också på det som är kärnan i Facebooks grupper: intressegrafen. Att det alltså snarare handlar om gemensamma intressen än gemensamma bekanta. Nu kan den här typen av medlemsgrupper förstås lika gärna innehålla vänner - typ Close circle-funktioner - men jag misstänker att Metas tanke här snarare är just intressegrupper än vängrupper.
Meta is testing members-only worlds for its social VR platform
Meta is starting to test members-only worlds in Horizon Worlds, its social VR platform, which will allow people to build curated worlds for a select community of users. They're testing in alpha to start.
Twitter börjar ta betalt för all användning av Twitters API
Och där kom det: Twitter kommer att släppa en betalversion av sitt API 9 februari. Men inte bara det: samtidigt kommer Twitter att helt sluta erbjuda gratis tillgång till API:et. Den som vill använda Twitters API på något sätt måste alltså betala för det.
Att det skulle komma en betalversion var inte särskilt oväntat. Mer förvånande är att det gick så snabbt. Och framförallt att Twitter helt kommer att stänga av gratisanvändningen. (Ja, jag inser att jag förstås inte borde ha blivit förvånad med tanke på Elon Musks eskapader sedan han tog över.)
Anledningen är förstås ännu ett försök från Musk att dra in pengar till tjänsten som verkar blöda hysteriskt mycket pengar varje månad.
Twitter gjorde för ett par veckor sedan en Apple och förbjöd tredjepartsappar som ”erbjuder funktionalitet som finns i Twitters appar” från att använda API:et. Men däremot har API:et fortsatt att fungera för tjänster som på andra sätt interagerar med Twitter utifrån.
Men vad händer nu? Som artikeln noterar så är ett frågetecken vad det här kommer att innebära för forskarvärlden, som har kunnat använda API:et och därmed Twitter som del i sin forskning. Men utöver det? Tjänster som lyssnar och mäter användningen? Eller tjänster som kan användas för att publicera på Twitter (som Buffer, som jag använder)?
Extremt oklart. Är det så att även dessa externa tjänster måste betala så lär Twitter åtminstone inte längre finnas bland de plattformar som är tillgängliga för gratisanvändare.
Min killgissning är att även detta är ett drag där Musk skjuter Twitter i foten.
(Fun fact: förändringen twittrades förstås ut. I det här fallet via Twitters Dev-konto. Det innebär att Twitters eget, officiella huvudkonto fortfarande inte har tweetat ännu en gång sedan 10 december. Snart två månader. Vilket göra att kontots tagline ”what’s happening?!” har fått en helt ny innebörd.)
Twitter to end free access to its API in Elon Musk's latest monetization push | TechCrunch
Twitter will discontinue offering free access to the Twitter API starting February 9 and will launch a paid version.
Twitter börjar dela annonsintäkter med Blue-prenumeranter
Ännu ett… intressant drag från Elon Musk. Twitter kommer att börja dela annonsintäkter med innehållsskapare. Mer specifikt kommer användare att få del av intäkter från annonser som visas i ”användarnas svarstrådar”.
Men som alla vinstdelningsupplägg i sociala medier så finns villkor som användarna först måste uppfylla. Men i fallet Twitter så är det inte ett minimiantal följare eller visningar som gäller, utan att man är (förstås) Blue-prenumerant. Att man alltså betalar (minst) 8 dollar i månaden.
Det enda vi i övrigt vet om intäktsdelningsprogrammet är att det gäller från och med 3 februari.
Så med andra ord: Twitter börjar nu betala användarna som de tar betalt av i ett försök att hålla dem kvar på plattformen och få dem att twittra saker som leder till långa Twitter-trådar. Vi kan väl dock anta att det krävs rätt många annonsvisningar för att användarna ska gå med vinst efter att ha dragit av Blue-avgiften.
Själva annonsdelandet i sig är inte så märkligt. I princip alla stora plattformar - ja , utom LinkedIn förstås - har det här i någon form. Men att inte ha några andra krav än att betala prenumerationsavgiften är helt klart lite mer… nyskapande.
Visst, vi pratar ju knappast om några större belopp för majoriteten av alla twittrare, men det känns allt mer som att Musks strategi för att tjäna pengar är att betala sig till det (Twitter kastar exempelvis gratisannonser runt sig till alla som väljer att annonsera).
Och med tanke på att Twitter inte har… jättemycket pengar på banken vad det verkar så kan man fråga sig om det är en långsiktigt hållbar strategi.
Elon Musk claims Twitter will start sharing ad revenue with Blue subscribers
Starting today, Twitter Blue subscribers will receive a cut of revenue from ads that appear in their reply threads, according to Elon Musk. But Twitter hasn't explained exactly how this will work.
Twitter tänker ta 1000 dollar i månaden för Verified for business
Så, då vet vi vad Twitter tänker ta betalt för Verified for business, alltså företagsversionen av Twitters betalabonnemang Twitter Blue. Och vad kommer det då att kosta att få tillgång till den guldfärgade bocken?
1000 dollar. I månaden. Vilket är… lite mer än 8 dollar i månaden. Och ännu mer än ”gratis” som ju den tidigare kostnaden var att verifiera sitt konto på Twitter så att inte vem som helst kan låtsas vara en. Så… 12 000 dollar om året.
För en guldbock. Och tillgång till boostningsmöjlighet.
Men inte bara det. Om man dessutom vill använda Twitters nya ”affiliated”-funktion - den som gör det möjligt att knyta andra Twitter-konton till ett verifierat företagskonto - så kostar det ytterligare 50 dollar. I månaden. Per konto man vill lägga till.
Och, well, det är ju… en del. Okej, nu är det här mejl som har gått ut från Twitter till företag och inte ett officiellt, publikt besked. Det känns med andra ord lite som att Twitter sonderar pristerrängen. Men om det här visar sig vara den nivå som Twitter allvarligt siktar på att lägga sig på så är det rätt mycket… yeah, yeah, wow liksom.
Och så finns det de som påstår att Twitter är extremt pressat att dra in pengar.
Twitter to consider $1000 charge to let businesses keep gold verification
Social media app Twitter is considering a $1000 charge for businesses to keep their gold verification checkmark.
TikTok
TikTok inför nytt varningssystem för innehåll
Dags för TikTok att göra ännu en Youtube. Kopiera något från sin större videosläkting, alltså. Den här gången handlar det om att plattformen inför ett nytt varningssystem för användare som bryter mot reglerna.
Med andra ord: om TikTok tar bort innehåll av någon anledning så kommer kontot som la ut innehållet att få en varning som gäller i 90 dagar. Börjar man samla på sig en stor hög gula kort så får man sedan ett rött kort och stängs alltså permanent av från TikTok.
TikTok gör det här för att ”öka transparensen” kring sitt modereringssystem då upplägget som det var innan enligt TikTok själva tydligen ”kunde vara förvirrande för innehållsskapare och kunde utnyttjas av illasinnade aktörer”.
Men samtidigt känns det som att TikTok öppnar upp delvis för lite ny slags förvirring. Varningarna delas ut funktion för funktion. En kolumn för varningar kring liveinnehåll, en annan för det vanliga innehållet etc. Sedan kan man bli permanent avstängd om man har en ”många varningar i olika kategorier”. Så det finns alltså fortfarande en rätt stor grad subjektivitet inblandad.
Det nya systemet kommer däremot inte att gälla ”allvarliga regelbrott”, som barnporr, hot om fysiskt våld eller annat extremt innehåll. Då kan man fortfarande bli avstängd direkt, efter bara en förseelse.
TikTok adds a strikes policy for bans
TikTok is updating its moderation system to include account strikes, which will result in permanent bans if you get too many.
TikTok testar en nollställningsknapp
Intressant nytt test från TikTok: en återställningsknapp för For you-flödet.
TikTok har som bekant byggt sin succé på ungefär samma sak som Spotify och Netflix: du får se mer av det du gillar. Och i och med att du tittar på mer av det du gillar så får du se ännu mer av det du gillar. Och så vidare och så vidare.
Problemet kommer när du inte längre är intresserad av det du nyss var intresserad av. Så som TikTok har byggt upp sin plattform så kan det nästan vara lite svårt att ta sig ur sin egenskapade intressebubbla och börja se annat innehål. Enter återställningsknappen.
Refresh, som funktionen som nu testas heter, återställer helt enkelt For you-flödet till, tja, fabriksinställningarna. Så att du får börja om lite från början och bygga upp en ny intressebubbla.
TikTok is testing a way to reset your For You page
TikTok is testing a Refresh button that would allow users to effectively reset their For You page recommendations. The feature is limited in access for now.
TikToks VD ska frågas ut i amerikanska kongressen
Dags för TikTok att passera ännu en milstolpe som bevis på att de nu spelar i den riktigt tunga techligan: TikToks VD Shou Zi Chew har kallats till utfrågning i den amerikanska kongressen.
Så. Ja. Det är en sån där initiationsrit som TikTok förmodligen helst hade sluppit. Som artikeln konstaterar så är det inte första gången som företaget TikTok har dykt upp - företagets COO och ett tag tillförordnade VD Vanessa Pappas har redan klarat av premiären - men det är första gången som företagets VD nu ska göra ett kongressframträdande.
Temat för utfrågning är förstås det som har varit temat för det mesta kring TikTok i USA de senaste månaderna: den amerikanska nationella säkerheten. Kina-hotet som TikTok sägs utgöra och som fått en lång rad delstater förbjuda TikTok i offentliganställdas mobiler och som förra veckan resulterade i ett lagförslag om ett totalförbud mot tjänsten i USA.
Det är kort sagt inte särskilt konstigt att TikTok nu skickar fram sin högste chef (ja, högste inom TikTok - vi har ju ägarbolaget Bytedance en trappa upp). Det visar på hur allvarlig som TikTok upplever att förbudsivern är för företaget.
Som del i det här har vi också de allt mer desperata försöken från Bytedances sida att släppa mer och mer av kontrollen av TikTok till amerikanska tillsynsmyndigheter med Oracle som amerikansk mellanhandsgarant för att TikTok inte försöker sig på något fuffens.
Vilket ironiskt nog är ganska exakt det upplägg som Trump-administrationen var på vippen att tvinga fram. Skillnaden ligger i att det inte finns något direkt amerikanskt ägande i bolaget. Zi Chew har nu i uppgift att säkerställa att det inte blir så den här gången. Men frågan är om Bytedance - om det skulle komma till kritan - trots allt är beredda att böja sig så långt bakåt för att inte tappa den så viktiga amerikanska marknaden.
TikTok CEO to testify before Congress in March
TikTok CEO Shou Zi Chew is expected to appear before Congress in March to face questions from lawmakers over US user safety and security on the popular video app.
Snapchat
Snap går i graven (och föds igen)
Snap har gått i graven - länge leve Snap!
Ja. Eller. Åtminstone kameraföretaget Snap.
Ungefär hur länge som helst så har Snap varit noggranna med att poängtera att de minsann inte är ett ”socialt medium”, utan ett kameraföretag. Det där som de flesta tror är Snaps huvudverksamhet är alltså inte alls Snaps huvudverksamhet. Istället är det det kameraprodukterna som finns i var mans hand [sic!] som är kärnan.
Döm därför om min förvåning när jag igår kväll gick in på Snaps sida för att kolla kvartalsrapporten som precis hade släppts och såg att… Snap inte alls är ett kameraföretag. Längre. Spot the difference.
Snap är nu ett teknikföretag.
Vilket, ja, de flesta nog tycker känns som en mer relevant etikett.
Av Way Back Machine att döma så skedde skiftet någon gång i början/mitten av december och vi kan väl konstatera att Snap inte direkt pratade särskilt högt om det här etikettbytet. Ja, eller inte pratade alls.
Så visst. Kalibrering med verkligheten kan tyckas. Och en i det stora hela rätt bagatellartad förändring.
Men frågan är vad det här kommer att innebära för Snaps hårdvarusatsningar. Om nedläggningen av Snap-drönaren Pixy (som knappt ens hann lyfta innan den lades ned) betyder att det nu är definitivt slut med kameraprylar från Snap.
Det i sig vore faktiskt lite synd. För även om Snaps kamerahårdvara inte har sålt… särskilt bra så har de förmodligen varit en rätt viktig pusselbit för AR-teknikens verkliga glasögongenombrott.
Övrigt sociala medier
Instagram-grundarna lanserar ny social app
Don’t call it a comeback! Men Instagram-grundarna Kevin Systrom och Mike Krieger är tillbaka med en ny social app: Artifact.
Eller, det är åtminstone en app som nu har öppnat väntelistan för den som vill vara med när appen väl släpps. Den är alltså ännu inte allmänt tilgänglig.
Så vad är det då för Insta-konkurrent som Systrom och Krieger har tagit fram den här gången? Ingen Insta-konkurrent alls. Istället är det en konkurrent till.. Google Reader (ja, om Google Reader fortfarande hade funnits). En RSS-läsar app, typ. Eller en ”personaliserad nyhetsaggregerare” som duon bakom själva beskriver det.
Det känns kort sagt som att Artifact ska försöka slå sig in på ett område som numer är… rätt trångbott. Det återstår alltså att se vad Artifact kan erbjuda som de andra inte har.
Instagram's co-founders introduce a new social app...for news reading | TechCrunch
Kevin Systrom and Mike Krieger have launched a new venture to explore social apps, which includes the debut product Artifact, a personalized news reader.
Detaljhandel/e-handel
Google ger efter ännu mer för EU:s krav på e-handelsområdet
EU har plockat ännu en stor techskalp: den här gången är det Google som har gått med på förändringar i sin e-handel.
Mer specifikt handlar det om att Google har gått med på att bli mer tydlig i informationen som ges till konsumenter i företagets olika shoppinglösningar, så att konsumenter kan få en tydligare bild bland annat av vem som står bakom ett erbjudande.
Google Flights och Google Hotels kommer att börja märka upp tjänster som erbjuds direkt av Google och tjänster från tredje part där Google, via sin sökfunktion, bara är mellanhand. Tjänsterna kommer också markera när referenspriser har använts som grund för erbjudanden (och när det alltså handlar om prissänkning på riktigt. Google ska också tydliggöra att de inte kvalitetssäkrar omdömena som ges av kunder i Google Hotels.
Google ska också tydliggöra informationen som visas i Google Play och Google Store. Här handlar det om att tydligare visa upp vad som gäller kring leveranskostnader, ångerrätt och möjlighet till reparation eller ersättningsvaror när det är relevant. Google ska även visa upp mer information om företagen som säljer, inklusive bättre kontaktinformation, och ska berätta för användare hur de kan använda Googles onlinebutiker i andra EU-länder.
Sist men inte minst kommer Google även att begränsa sin egen rätt att ensidigt avbryta beställningar eller hipp som happ ändra priser i Google Store, samt bli bättre på att kommunicera med ansvariga EU-instanser kring olagligt innehåll.
Google services to provide more accurate information
Google will provide more accurate information to customers across its Google Store, Google Play Store, Google Hotels, and Google Flights services in order to comply with consumer protection laws in the EU.
TikTok lanserar livsmedelsshopping i Kina
TikTok tar nya steg på e-handelsområdet. Den här gången är det livsmedelsshopping som står på menyn. Eller ”supermarket shopping” om vi ska vara petiga - så alltså de grejerna du handlar på Ica ungefär. Nu kan du handla den här typen av produkter direkt i TikTok.
Nu är det däremot inget som du behöver leta runt efter i TikTok-appen. Den nya funktionen lanseras i ägaren Bytedances hemland Kina. Så funktionen släpps alltså egentligen inte alls i TikTok, utan i TikToks kinesiska systerapp Douyin.
Det är med andra ord ännu ett steg för Bytedance mot att ta upp kampen med WeChat som Kinas stora superapp. Alltså en app där du ska kunna göra det mesta, även nyttosysslor i vardagen. Som att handla mat.
I och med att vi pratar Kina här så kan det säkert kännas bokstavligen talat avlägset för oss. Men det säger oavsett något om Bytedances ambitioner för Douyin. Och vad de säkert har i bakhuvudet även för TikTok här hos oss - om de får som de vill.
ByteDance's Douyin App Launches Supermarket Business
Chinese users from all over the country can now access online supermarket shopping services on ByteDance's short video app Douyin.