Kategorier
Detaljhandel/e-handel IoT - internet of things Sociala medier Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 7 2023 – del 2

BeReal har tappat hälften av användarna sedan toppen. Yammer går i graven. TikTok breddar sitt e-handelstest i USA. Youtube lanserar Creator Music.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

LinkedIn

LinkedIn vill ha användarnas hjälp att förbättra algoritmen

LinkedIn needs YOU!

To svara på den här frågan.

Första gången jag har sett den här. En fråga från LinkedIn om jag tycker att ett inlägg är ”värdefullt”. Ni vet det som, tja, algoritmer ska reda ut. Följs dessutom med en uppmaning att ange varför jag tyckte att det var ett intressant inlägg – om det var författaren, ämnet eller både och. En temperaturmätare på vilken graf – den sociala eller intressegrafen – som fick mig att gå igång på innehållet.

LinkedIn pratar rätt ofta om att de vill att kvalitativt innehåll är det som ska delas på plattformen. Men det som trots allt fortfarande gör om något flyger eller inte är hur bra man är på att hacka algoritmen. Med andra ord: ett skojsigt inlägg som får en massa tummar kommer fortfarande flyga betydligt bättre än ett djuplodande och analyserande inlägg som inte har algoritmriggat framförandet.

Det här är förstås inte unikt för LinkedIn. Men eftersom LINKEDIN INTE ÄR FACEBOOK (infoga valfritt antal passivaggressiva utropstecken), som vi alla vet, så är det här en större utmaning än på typ… TikTok.

LinkedIn är alltså i större behov av att få mänsklig hjälp att hands on träna algoritmen. Inte minst som… ”värdefullt” är ett rätt hopplöst subjektivt ord. Värdet avgörs hos mottagaren, vad avsändaren än tycker. Så i det sammanhanget är frågan ställd till helt rätt person. Alltså jag som har konsumerat ett inlägg.

Men frågan är förstås hur det här ska kunna algoritmomsättas i praktiken.

Visst. Inte första gången ungefär det här har dykt upp på LinkedIn. Men inte så här mycket in your face.

Vi kan med andra ord anta att vi nu ska hjälpa Microsoft att träna BingGPT.

Hur du jobbar smart med video på LinkedIn 2023

Som alltid är det fullt killgissande när det kommer till algoritmerna på valfri plattform. LinkedIn är inget undantag. Hur är det med video? Är det något att satsa på eller har algoritmen redan tappat sitt videointresse?

Oavsett, känner du för att köra eller testa video på LinkedIn – eller bara få lite uppdaterade siffror kring format typer – så har Social Pilot satt samman en guide.

All You Need to Know About LinkedIn Videos in 2024

Discover LinkedIn Video and how you can benefit from it to achieve your business goals. Learn how SocialPilot facilitates analysis of your LinkedIn video performance.

Fullständig nybörjarguide för annonsering på LinkedIn

Har du funderat på att annonsera på LinkedIn men vet inte riktigt var du ska börja? Eller så kanske du bara vill se så att du har koll på alla de viktiga grejerna? Search Engine Journal har din rygg!

I artikeln hittar du en genomgång av de olika annonseringsmålen som LinkedIn erbjuder och hur du bäst tänker kring dem.

LinkedIn Ads: A Complete Guide For Beginners

When it comes to B2B marketing, there’s nothing quite like LinkedIn Ads. Here’s everything you need to know to get started with them.

BeReal

BeReal har tappat hälften av användarna sedan toppen

Uppdatering om hur det går för BeReal. Och svaret är… sådär bra. Antalet dagliga användare har idag halverats jämfört med toppen. Från 20 miljoner i höstas till 10 miljoner nu.

Åtminstone enligt Apptopias uppskattningar, som har tittat lite i BeReal-backspegeln.

(Och ja, Business of Apps har slarvat lite med diagrammet, men det ska alltså visa dagliga användare och inte omsättning.)

Utöver det ska antalet nedladdningar också ha backat från runt 12 miljoner i september till 3 miljoner i januari.

Kort sagt så ser det ut som att nyhetens behag har lagt sig betänkligt. Men det känns dessutom som att det också kan vara en, tja, kopieringsfaktor. Att andra plattformar har lagt till ungefär motsvarande (läs: exakt) samma funktion.

Så. Ni vet. Clubhouse-läget.

Men som synes är det inte en total kollaps, utan en tillbakagång till hur det var efter sommaren förra året. Och även om 10 miljoner numer är en halvfuttig siffra när det kommer till just sociala medier så är 10 miljoner fortfarande… hela Sveriges befolkning. Så BeReal-gänget kanske inte gråter sig till sömns varje kväll.

Vi ska med andra ord inte dödförklara BeReal riktigt än. Men det visar oavsett ännu en gång hur vanskligt det är att lansera en tjänst som bygger på en enda funktion som är rätt lätt att kopiera. Om man så vill lite… ChatGPT. (Även om jag använder ”lätt” väldigt relativt här.)

Samtidigt så är BeReal förmodligen också ett tecken på vad vi kan vänta oss ännu mer av framöver: en betydligt mer spretig social-flora än vad vi har varit bortskämda med. Med fler nischade tjänster för halvstora grupper.

Övrigt sociala medier

Yammer går i graven

En av veckans mest överraskande nyheter: Microsoft skrotar chattappen Yammer.

Och det är överraskande därför att jag… trodde att det hade gått i graven redan. Men tydligen inte.

Fast nu är det alltså dags. Eller, det beror på hur man ser på saker och ting. Yammer går nu upp i/sväljs av/ersätts av Viva Engage.

Vilket för oss till ännu en överraskande nyhet. Jag… kände inte ens till Viva Engage.

https://techcrunch.com/2023/02/14/microsoft-ditches-yammer-brand-and-goes-all-in-on-viva-engage/

 

Sök/SEO

Microsoft avslöjar hur du kan smita före i kön och snabbare få tillgång till nya Bing med ChatGPT

Är du riktigt, riktigt, riktigt sugen på att testa nya Bing med ChatGPT-integrationen? Har du skrivit upp dig i väntelistan men inte har tålamod att vänta? Grattis! Microsoft har gett dig möjlighet att smita före i kön.

Det handlar om ett antal saker man kan göra för samla på sig, tja, köpoäng på bästa gamificaton-manér. Power-upsen är:

  • Gör Edge till din förvalda webbläsare
  • Ställ in Bing som din förvalda webbläsare
  • Gör MSN till förvalda startsida
  • Nåla fast Bing. com i aktivitetsfältet
  • Skapa en skrivbordsgenväg för Edge
  • Ladda ner Bing-appen i mobilen

Sen finns det de som tror att Microsofts AI-satsning egentligen handlar om att få människor att använda Microsofts andra tjänster. Och de som tror att Microsoft avlyssnar allt som Windows-användare gör i sina datorer.

Tänk så tossigt.

How to Move Up the Waitlist for Microsoft’s ChatGPT-Enhanced Bing

ChatGPT-style search on Bing isn’t yet widely available, but Microsoft has a few suggestions for how you can get off the waitlist and start playing around with the AI chatbot.

Neeva hinner före Microsoft och Google med en AI-sökmotor

Microsoft? Google? Äh. SÅÅÅÅ efter. Nu rullar Neeva ut sin AI-sökmotor globalt, någon månad efter lanseringen i USA.

Neeva tänker sig alltså kunna vara det som Google nu jobbar på med Bard och det Microsoft har börjat testa genom att integrera ChatGPT i Bing. Förstärka webbsökmotorn med AI-smarts som kan förädla sökresultatet ytterligare.

Neeva positionerar sig själva, som de flesta sökmotorer som lanseras (som You.com), som ett anti-Google. Inte spårning och annonsoverload utan istället gratis plus betalversion.

Och ja, precis som ungefär alla andra sökmotorer som inte är Google så är Neeva… rätt små. Så det är lite… uppförsbacke som de har framför sig. Men jag gillar oavsett initaitivet.

Däremot får jag inte upp någon AI-smartness överhuvudtaget. Vare sig på svenska eller engelska. Eller rättare sagt: inga AI-smartness som syns. Som att Neeva själv skapar ett svar på min fråga istället för att bara lista sidor på nätet som har/kan ha svaret. Gammal hederlig Google-sök, alltså.

Jag misstänker att Neeva inte har kommit hit än. I alla fall inte till mig. Annars är det en lite… oimponerande upplevelse.

https://techcrunch.com/2023/02/13/as-chatgpt-hype-hits-fever-pitch-neeva-brings-its-generative-ai-search-engine-to-international-markets/

 

Detaljhandel/e-handel

TikTok breddar sitt e-handelstest i USA

I veckan tog Meta ännu ett steg bort från e-handelsområdet, när Instagram gick ut med att de rätt omgående stänger ned plattformens liveshoppingfunktion. Men TikTok fortsätter satsa. Nu kommer uppgifter om att fler företag testkör Shop, TikToks shoppinglösning som lanserades i november förra året.

Nu hittar vi varumärken som PacSun, Revolve, Willow Boutique och KimChi Chic. Undantaget PacSun inga märken jag känner till, men så är jag nog inte målgruppen heller, med tanke på att det handlar om kvinnomode och skönhetsprodukter.

Oavsett så kan de här företagen, och de som ingick i testet redan innan, nu alltså göra det möjligt för användare att köpa produkter direkt inne i TikTok – komplett med utcheckning och betalning utan att lämna TikTok-appen.

Det är garanterat ingen slump att det är just den här typen av företag som har bjudits in till testet. Då tänker jag förstås framförallt på de enorma framgångar som snabbmodeföretaget Shein, kinesiska även de, har haft inte minst i just USA.

Kort sagt: den shoppingapp som slagit stort hos TikTok-publiken.

https://techcrunch.com/2023/02/17/more-brands-are-now-testing-tiktoks-shop-feature-in-the-u-s/

 

Strömmade medier

Youtube lanserar Creator Music

Dags för Youtube att lansera sin nya musikhubb som presenterades i höstas: Creator Music.

Ungefär vad det låter som: en tjänst där youtubare enkelt ska kunna köpa musik till sina klipp, utan risk att åka dit för upphovsrättsbrott.

Men den kanske största poängen med Creator Music-katalogen är att det här också finns låtar som tillåter intäktsdelning. Med andra ord: om en innehållsskapare väljer en låt som erbjuder intäktsdelning så får även youtubaren del av ”Stim-pengarna” när låten spelas i samband med att folk tittar på Youtube-klippet.

Och det här är förstås ännu ett sätt att steppa upp konkurrensen mot TikTok, som lite har ersatt Youtube som det självklara stället att upptäcka musik och få artister att slå igenom.

Creator Music öppnas nu för alla som ingår i Youtubes partnerprogram i USA, så det återstår att se när tjänsten kan tänkas landa här hos oss.

YouTube launches its new commercial music licensing resource, Creator Music | TechCrunch

YouTube today announced its new marketplace, Creator Music, is now fully open to all YouTube Partner Program participants in the U.S.

Youtube lägger till nya Shorts-funktioner

Youtube lägger till ett antal nya funktioner för att få försöka få upp användningen av sin TikTok-utmanare Shorts ännu mer.

Svara på kommentarer med en Short-video: Känner du att en short vore bästa svaret på en kommentar? Grattis! Nu blir det möjligt. Det ska också funka som svar på kommentarer till vanligt Youtube-innehåll, inte bara Shorts-videos, alltså.

Data stories: Youtube Studios analysfunktioner får ”portionsformade kort” som ”hjälper till och bryta ned komplexa ämnen”. Det låter spontant som att Youtube får mer av den typ av proaktiva presentation som blir allt vanligare i Google Analytics: att Google alltså själv lyfter fram insikter som kan (eller borde) intressera dig även om du själv inte vet om det.

Medlemsknapp i Shorts-flödet: Google vill att det ska bli enklare för kanaler att skaffa sig prenumeranter och lyfter därför fram prenumerationsknappen direkt i flödet

YouTube’s New Updates Help Creators Engage & Analyze Data

YouTube’s latest updates make it easier for creators to interact with their audience and analyze their video performance.

 

IoT – internet of things

Ny klädkollektion stoppar ansiktsigenkänningsteknik utan att behöva dölja ansiktet

Ha. Härligt. Ny klädkollektion från Cap-able, en italiensk modestartup. Vad är det då som gör att jag tar upp den här? Kollektionen ska skydda den som bär kläderna mot ansiktsigenkänningsteknik. Utan att man behöver ha något för ansiktet.

Tydligen ska de rätt… mönster- och färgglada kläderna helt enkelt förvirra ansiktsigenkänningsalgoritmerna. Antingen så att människor som bär kläderna inte identifieras alls eller att de identifieras som… djur.

Jag har absolut ingen aning om hur bra kläderna faktiskt fungerar, men jag springer på själva idén.

Rent principiellt är det väldigt intressant kring den personliga integriteten. Vad har man för rättigheter mot just kameror på offentliga platser och i exempelvis butiker? Och vad har man för rättigheter att ”opta out” och säga nej till att bli spårad, precis som på nätet? Skulle det kunna bli förbjudet att ha på sig kläder – eller annan störningsteknik – som gör att man inte kan bli identifierad digitalt när man går på stan?

Som allt annat lär det väl vara den sedvanliga katt- och råtta-leken när det kommer till ny teknik. Någon tar fram något som någon annan sedan knäcker, typ. Om AI-lösningar inte redan klarar av att rätt bokstavligen se igenom Cap_ables kläder så lär det väl komma. Inte minst som det finns lösningar som redan hyfsat säkert kan identifiera individer på annan biometrisk distansdata. Som hur man går.

Men oavsett. Kul idé. Även om man nog ska tänka mer än en gång innan man väljer Cap_ables kläder som skydd när man ska göra något fuffens. De må skydda mot digitala lösningar, men man kommer ändå att… sticka ut hyfsat väl i en folksamling.

Cap_able blocks facial recognition software with knitted clothing

Cap_able has launched a collection of knitted clothing that protects the wearer’s biometric data without the need to cover their face.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *