Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sociala medier, Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel, IoT – internet of things, AR/VR
- Del 3: AI – artificiell intelligens, Mobilt, Övrigt
Veckans artiklar
Tiktok tjänar mer pengar än Instagram, Snapchat, Facebook och Twitter – tillsammans – Ehandel Plus
Kampen om intäkter mellan de sociala medierna hårdnar allt mer. Nu visar en ny rapport att Tiktok dansar i cirklar runt alla andra. Det är inte ens nära.I
Är det dags för Google och Microsoft att börja betala e-handlare? – Ehandel Plus
AI är på allas läppar just nu. Inte minst när ChatGPT nu har flyttat in i Bing och Google är på gång med en egen AI-lösning för sin sök. Men just de
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram rullar ut sin åldersverifieringsfunktion till fler länder
Dags för Instagram att rulla ut sin åldersverifieringsversion till fler länder. Funktionen, som Instagram började förra sommaren, lägger till fler sätt för användare att verifiera sin ålder: ladda upp ett ID-kort, spela in en videoselfie eller låta Instagram-vänner bekräfta åldern.
Efter USA, Brasilien och Japan så breddas nu testet till ett antal fler länder – inklusive Europa. Däremot är det oklart om Sverige är ett av dem.
Instagram starts testing its age verification tools in more countries | TechCrunch
Meta announced today that it has started testing its age verification tools on Instagram in more countries.
Facebook Reels blir längre och får ny funktion
Facebook gör en Instagram. Kopierar funktionalitet från sitt mindre och hippare syskon, alltså.
I det här fallet handlar det om att Facebook nu tillåter längre Reels. Upp till 90 sekunder långa, jämfört med den tidigare gränsen 60 sekunder.
Dessutom får Facebook Reels Instagram-funktionen Grooves, som automatiskt synkar videon i ett klipp med musiken du väljer.
Meta rolls out new Facebook Reels features, expands max video length to 90 seconds | TechCrunch
Meta announced today that it’s adding support for longer Facebook Reels of up to 90 seconds, along with some new creative tools.
TikTok
Över 28 000 appar skickar data till TikTok
Ha. Ni vet TikTok-förbuden som står som spön i backen just nu? Gizmodo har kommit fram till att det kan bli… lite meckigare än väntat. Eller… mycket meckigare.
Nu är det väl ingen – utöver politiker som har upptäckt att TikTok-förbud är ett bra sätt att hitta en fråga när man inte har något annat att komma med – som tror att det skulle bli lätt att bara plocka bort TikTok ur jobbmobiler eller till och med stoppa den i Appstore och Google Play.
Men det som Gizmodo nu har nosat fram är att över 28 000 appar skickar data till TikTok via TikToks integrationsverktyg. Lägg till… några spårare så blir det en hel massa dataströmmar in till TikTok.
Vad innebär det här? Att även om TikTok plockas bort ur exempelvis jobbmobiler så kan det finnas andra appar i mobilen som skickar data till TikTok.
Frågan blir alltså vad TikTok egentligen ska innebära. Om det alltså även ska innebära total blockning av all trafik som går till TikTok.
Och, ja, vi har inte ens börjat prata om om de funktioner och tjänster som vid det här laget bygger på TikTok.
We Found 28,000 Apps Sending TikTok Data. Banning the App Won’t Help.
Banning the TikTok app is like throwing a rock in the Mississippi river and hoping it stops the flow of water. The structure of the internet is designed to share data with anyone who wants it, China or otherwise. A real fix has to look far beyond one company.
Kanada förbjuder TikTok i statliga jobbmobiler
Oh Canada. Nu har förbudsturen kommit till USA:s norra granne. Kanada är nästa land att förbjuda TikTok i statliga jobbmobiler (ja, eller ”regeringsutfärdade” enheter om vi ska vara helt korrekta).
Kanada gör alltså nu vad snart sagt alla delstater i USA, USA på nationell nivå, EU-kommissionen och Danmark har gjort bara det senaste tre månaderna eller så. 1 mars är det bye bye för TikTok i enheter som tillhör jobbet för statligt anställda.
Anledningen? Att ”TokToks datainsamlingsmetoder kan göra att användare sårbara för cyberattacker”. Läs: Kina spionerar på våra barn, run for the hills.
Men mer seriöst: alltså samma oro för den nationella säkerheten som alla andra har angett. Åtminstone som officiell orsak.
Som jag har skrivit tidigare så är det egentligen en icke-fråga att företag och organisationer bestämmer att TikTok inte ska få finnas i enheter som man får från jobbet. Få människor har trots allt behov av TikTok för att kunna utföra sitt jobb.
Men de många jobbförbuden leder till något annat: varje förbud sänker tröskeln för nästa förbud. Vilket också gör att ett totalförbud mot tjänsten – alltså även mot privatpersoners användning – kryper allt närmare. Är fortfarande en bit kvar – och domstolar i USA har redan flaggat för att ett förbud sannolikt inte är förenligt med författningen – men, tja. Så knasig som världen är just nu så känns allt möjligt.
And not in a good way.
Canada bans TikTok on government devices | TechCrunch
TikTok claims that the Canadian government did not reach out to discuss concerns about the app.
C vill förbjuda TikTok i riksdagen
Som sagt. TikTok-förbuden blir allt fler och rycker allt närmare. Nu kan det vara dags för ännu ett: ett förbud mot TikTok i riksdagen. Åtminstone om C får som man vill.
Det är C:s talesperson för digitalisering och cybersäkerhet Niels Paarup-Petersen som som lyfter frågan – eller ickefrågan, för att använda Paarup-Petersens ord. Och C tänker lyfta sitt förslag i ett möte med riksdagens gruppledare nästa vecka.
Jag skulle kunna vara elak och säga något i stil med att, tja, får har ju C åtminstone en tydlig fråga att driva. Men om vi bortser från det så är det C vill här på sedvanligt C-vis lite luddigt.
C tycker att det är dags att ”säga att i riksdagen ska man inte ha TikTok, åtminstone inte på de riksdagsägda enheterna”, eftersom riksdagspolitiker ”har tillgång till information som kan vara intressant för den kinesiska staten”. ”Åtminstone” känns spontant som att det öppnar även för förbud överlag i riksdagen och om det är något slags avlyssningshot man är orolig för så kanske förbudet även borde omfatta politikers privata mobiler.
Men frågan är dels hur brett förbudet skulle gälla – i hela riksdagen eller bara i plenissalen? Under debatter? Vad gäller för tjänstemän och annan personal? (I USA har förbuden generellt gällt för anställda och inte politiker because potentiella väljare är viktigare än Kina-hot mot nationella säkerheten. Och hur blir det för skolklasser och andra som besöker riksdagen?
Finns kort sagt… en del att reda ut.
C vill förbjuda Tiktok i riksdagen
EU-parlamentet, Kanada och Danmark. Alla tre har nyligen infört restriktioner mot den kinesiska appen Tiktok.Nu vill Centerpartiet att den svenska riksdagen agerar – medan det från regeringen kommer uttalanden om ett personligt ansvar.
Amerikanskt kongressutskott röstar igenom lagförslag som banar väg för totalt TikTok-förbud i USA
Ännu en dag, ännu ett TikTok-förbud. Eller två. Igår gjorde C ett utspel om att förbjuda TikTok i Sveriges riksdag och ungefär samtidigt röstade House Foreign Affairs Committe, ett utskott i USA:s representanthus igenom ett lagförslag som banar väg för ett totalt TikTok-förbud i USA.
Lagförslaget Deterring America’s Technological Adversaries (DATA – sen finns det de som påstår att folk ibland börjar med förkortningen för att sedan fundera på vad den ska betyda) är tänkte att ge Joe Biden rätt oinskränkt makt att förbjuda TikTok.
(Har stannar vi upp en stund och tar några minuter att reflektera över det faktum att republikaner har introducerat ett lagförslag som ger den demokratiske presidenten Joe Biden en massa makt att förbjuda saker 2023 samtidigt som demokraterna motsätter sig det.)
DATA-lagen vill luckra upp en annan lag kring en presidents nödbefogenheter när det kommer till att förbjuda ”informationsmaterial”. Presidenten har inte rätt att förbjuda ”saker som tidningar och böcker” och i de domstolsförhandlingar som hanns med 2020 när Trump försökte förbjuda TikTok så lutade sig TikTok mot den inskränkningen av presidentmakten i sina försök att blockera blockeringsbeslutet.
Med det nya förslaget vill republikanerna (åtminstone de som står bakom förslaget) att mjukvaruföretag inte ska omfattas av den här begränsningen. USA:s president ska kunna peka med hela handen och förbjuda tjänster som är inblandade i ”överföring av känslig personlig data” som på något sätt kan vara ett hot mot USA:s nationella säkerhet.
Så. Ni vet. Ironiskt nog exakt det som har gjort att EU inte har något giltigt dataöverföringsavtal med USA. Fast den här gången med USA som the good guy.
Nu är det en bra bit kvar innan lagförslaget, som introducerades bara fem dagar före utskottsomröstningen, blir lag. Om någonsin. Den skulle kunna passera representanthuset, men knappast den demokratstyrda senaten. För att inte tala om att det säkerligen finns domstolar som kan ha åsikter om lagen mot förmodan skulle gå hela vägen.
Men oavsett. Snaran dras åt ännu lite hårdare runt TikToks hals.
Republican Bill Giving Biden TikTok Ban Power Passes House Committee
The Republican bill would let Joe Biden block TikTok or other foreign apps involved in the alleged transfer of ”sensitive data.”
Förslag i USA:s senat vill totalförbjuda TikTok i USA
Jajamensan. Igår stod det ”förbjuda TikTok” när politiker på båda sidor om Atlanten kasta sina tärningar kring vad de skulle tycka den här veckan. Först ville C förbjuda TikTok i riksdagen, sedan röstade ett utskott i USA:s representanthus igenom ett lagförslag som kan ge USA:s president makt att förbjuda appar som hotar USA:s nationella säkerhet och sist men inte minst så introducerades ett liknande förslag i USA:s senat.
Av de här tre initiativen så lär senatsförslaget ha absolut minst chans att komma någon vart alls. Lagförslaget backas av två republikaner och med tanke på att demokraterna är emot den här typen av förbud och dessutom kontrollerar senaten så lär det nog inte ens komma till omröstning.
Men oavsett: det är alltså ännu ett förbudshot mot TikTok. Och varje förbud – till och med förbudshot – filar ned tröskeln för ett skarpt förbud ytterligare lite.
Men den egentliga anledningen att jag delar den här nyheten är namnet på lagförslaget: The no TikTok on the United States devices Act.
Det är åtminstone ett föredömligt konsumentupplysningskorrekt namn, det får man ge dem.
Nationwide Ban on TikTok Inches Closer to Reality
New legislation filed by Missouri Senator Josh Hawley proposes a nationwide ban on the widely popular Chinese-owned app.
USA inför förbud mot TikTok hos statliga IT-leverantörer
Förbuden mot TikTok fortsätter stå som spön i backen. Nu är det dags för USA att dänga till TikTok igen. Eller rättare sagt: dänga till TikTok med ett nygammalt beslut. Men med en twist.
I slutet av förra året skrev president Joe Biden under ett lagpaket som förbjuder TikTok i federala jobbenheter. Lagpaketet i sig hade absolut ingenting med TikTok eller sociala medier att göra, men på sant USA-manér så trycks det in orelaterade lagar i jättelagpaket som del av kohandeln. Nu är det dags för TikTok-förbudet att kicka in.
Igår skickade Vita huset därför ut ett direktiv till sina myndigheter att de har 30 dagar på sig att rensa alla uppkopplade jobbprylar från TikTok. Anledningen är som vanligt oron att Kina kan använda bakdörrar i TikTok för att spionera på amerikaner och köra påverkansoperationer via tjänsten.
Men det jag hade missat var att förbudet sträcker sig lite längre. Instruktionen anger även att ”myndigheter inom 90 dagar måste adressera användning av upphandlade IT-leverantörer” samt att det 120 dagar från nu även kickar in ett förbud mot TikTok ”i alla nya avtal”. Lite oklart exakt vad som avses med ”avtal”, eller ”solicitations” för att använda ursprungsordet. Men jag gissar att det i praktiken innebär att IT-leverantörer som vill ha statliga myndigheter som kunder inte heller får ha TikTok.
Visst, det kan vara sandboxat så att det exempelvis inte får finnas i jobbmobilerna hos de konsulter som ska arbeta med myndighetsuppdragen. Men jag misstänker lite att de kan tolkas som att ”TikTok får inte finnas inom fyra kvarter från någon som eventuellt kommer att arbeta med de IT-lösningar som myndigheterna ska ha”. Typ.
Så med andra ord ett förbud mot TikTok i statliga jobbmobiler som börjar spilla över allt närmare den privata sfären. På mer än ett sätt.
Exclusive: White House sets deadline for purging TikTok from federal devices
The White House on Monday gave government agencies 30 days to ensure they do not have Chinese-owned app TikTok on federal devices and systems.
TikTok lägger till tidsbegränsning för tonåringar
TikTok är som bekant… rätt beroendeframkallande. Något som appen har fått kritik för på båda sidor om Atlanten (ja, den har förstås kritiserats även för… annat). Nu släpper TikTok ännu en funktion som är tänkt att adressera den kritiken: en tidsbegränsning för tonåringar.
Trettonåriga användare, alltså de lägsta åldern som TikTok tillåter utan föräldrars samtycke, och övriga tonåringar kommer att begränsas till 60 minuter TikTok-tid per dag. Ja, nu stänger TikTok förstås inte av appen helt efter 60 minuter – det skulle ju innebära färre annonsvisningar.
Precis som hos andra tjänster så går det alltså att fortsätta titta när man har slagit i taket. Däremot måste man trycka in en kod för att fortsätta, så det är lite bökigare än bara en notis man kan svepa bort.
För ännu yngre användare som kör ”föräldraversionen” av TikTok så är det föräldrarna som sätter koden som kan låsa upp 30 minuters tittande till.
Så visst kommer de flesta helt enkelt bara att trycka in koden och tiktoka vidare. Men TikTok hoppas säkerligen oavsett att det ska ta lite av pressen av dem.
TikTok implements a time limit for teen users
If a teen exceeds TikTok’s 60-minute limit, they’ll be asked to enter a passcode in order to continue watching.
TikTok satsar på bättre delningsbild för mobilen
En sak man ser rätt sällan – trots att mobilen varit huvudkanalen i de flesta lägen ett rätt bra tag nu: att använda en större bild när någon delar en sida på en sajt. Eller rättare sagt: att sajter tänker mobile first även här.
Känns inte direkt som en slump att TikTok har tänkt på det här.
LinkedIn lanserar Collaborative articles
Vem vill ha ChatGPT! ALLA vill ha ChatGPT. Som… LinkedIn! Dags för ny funktion.
Idag gick LinkedIn ut med Collaborative articles. Som är ungefär vad det låter som. Artiklar där fler kan vara med och bidra. Men med en twist.
Så vad är då Collaborative articles i praktiken? Inte… helt klart. Känns som att vi får vänta tills dess att det är ute och går att se (eller så är jag bara fredagseftermiddagströg – vilket är en väldigt trolig anledning), men så här beskriver LinkedIn det:
LinkedIns redaktionella team kommer att skapa artiklar som ”börjar som AI-framtagna konversationsöppnare”.
Därefter kommer LinkedIn att använda sin Skill graph-funktion för att ”matcha varje artikel med relevanta experter bland medlemmarna som kan bidra med sina lärdomar, anekdoter och råd baserad på sina professionella erfarenheter”.
Därefter ska vi användare ”ge feedback” på experternas inlägg genom att trycka specifikt på ”insiktsfullt”-reaktionen. Ja. LinkedIn skriver verkligen så.
Så för att sammanfatta på ren svenska:
LinkedIn kommer att låta i praktiken Microsoft-ägda ChatGPT skriva en text på ett givet ämne och så kommer mänskliga redaktörer att kolla så att det inte är allt för många stavfel. Därefter kommer LinkedIn att kontakta plattformens influencers med samarbetsförslag med förhoppningen att de, på influencer-manér, ska jobba gratis. Sedan ska vi användare använda en specifik reaktion för att berätta för LinkedIn att vi har sett innehållet, eftersom LinkedIn fortfarande inte har lyckats få sin algoritm att rekommendera innehåll baserat på annat än väldigt grunda klickfiskeparametrar.
Okej. Jag raljerar. Och på sätt och vis gillar jag åtminstone ansatsen. Men precis som vanligt så kommer LinkedIn alltså inte erbjuda någon form konkret möjlighet för experter att tjäna pengar på sitt innehåll direkt hos LinkedIn. Den ersättning som det blir tal om är att de utvalda experterna får en Community top voice-dekal för att visa att man är en auktoritet inom sitt område. Ja, i alla fall enligt LinkedIn.
LinkedIn kommer med andra ord allt närmare att gå från att bara vara en marknadsföringsplattform till att bli en innehållsplattform. Men de böjer sig allt längre bakåt för att alltså undvika det som alla andra stora plattformar gör för att locka till sig och behålla kreatörer: konkret monetär ersättning.
https://www.linkedin.com/pulse/unlocking-nearly-10-billion-years-worth-knowledge-help-daniel-roth/
LinkedIn-statistik för marknadsförare 2023
Sugen på mer statistik om LinkedIn för att få ännu bättre snurr på din marknadsföring på plattformen? Sprout Social har din rygg.
LinkedIn statistics for marketers in 2024
Find LinkedIn Statistics for 2024 to inform your marketing strategy, and how creator mode can grow your reach on LinkedIn today.
Snapchat
Snapchat låter användare pausa sina streaks
Ligger du vaken om natten, orolig över att du ska paja dina Snap streaks? Att man alltså oroar sig över att missar att snappa någon varje dag och därmed bryter sin sin kompiskedja? Nu adresserar Snapchat precis det här genom att testa möjlighet att pausa sina streaks.
Men det finns ett hyfsat stort aber här: man får bara göra det en enda gång. Därefter börjar det kosta pengar.
99 cent är priset per paus efter den första gratispausen. Ja, om man inte har Snapchats betalversion Snapchat+, eftersom Snap säger att pausfunktionen ”snart” kommer även dit. Men eftersom Snapchat+ då alltså i sig kostar pengar så innebär det oavsett att det kommer att kosta att pausa sina streaks.
Det här är överlag en sak som kommer att bli en väldigt stor 2023-grej: betalabonnemang och betalfunktioner i de stora sociala plattformarna.
Snapchat will now let you pause your Snap Streaks | TechCrunch
Snapchat will now allow users to pause their Snap Streak with friend once for free. For more users will have to pay or subscribe to Snapchat+.