Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sociala medier, Strömmade medier
- Del 3: Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel, IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens, Mobilt, Ekonomi och finans
Veckans artikel
https://www.ehandel.se/forum/se-om-dina-produkter-flyger-google-slapper-ny-seo-funktion
Sociala medier
En genomgång av vad vi vet om Twitters algoritm så här långt
I förra veckan släppte Twitter delar av sin kod som open source, inklusive delar av rekommendationsalgoritmen. Sarah Larsson Bernhardt har gjort en bra genomgång av det vi har fått reda på så här långt om hur Twitter rankar innehåll.
Twitter revealed its new algorithm to the world. This is what we know so far.
Twitter is an essential social media platform for businesses and individuals today. So, understanding how Twitter’s algorithm works is critical to making the most of your presence on the platform.
Twitter algoritm rankar ned allt innehåll om ”Ukraina-krisen”
I förra veckan öppnade Twitter på kodlådan och delade delar av sin kod som open source, inklusive delar av rekommendationsalgoritmen. Det fick förstås drösvis med utvecklare att kasta sig över koden och börja nysta i hur Twitter sätter poäng på innehåll för att avgöra vem som ska få se vad. Eller inte se.
Bland de rätt generella termer som ger minuspoäng – saker som ”hightoxicity”, ”violence”, ”misleading” och ”hateful” – så finns ett väldigt specifikt omnämnande: Ukraina-krisen.
Med andra ord: innehåll som klassas som att det har med Ukraina-kriget att göra får sämre synlighet.
Nu vet vi inte när den här kodraden dök upp. Det kan alltså vara något som funnits i Twitters algoritm längre än vad Elon har kånkat runt på handfat. Det är till och med troligt att det förhåller sig så. Och det kan handla om att Twitter har använt etiketten för att minska desinformation från ryska sidan.
Men mer än något så visar det vad som kan dyka upp om man lyfter på locket. Som Musk själv konstaterade: Twitter vet inte till fullo vad som döljer sig i algoritmen (och då inte bara för att alla som jobbade med algoritmen har fått sparken). Samma sak lär gälla även för de andra stora sociala plattformarna.
Frågan är förstås hur sugna på hur de övriga är att följa i Twitters fotspår.
[Updated] Musk’s Twitter Downranks Twitter Spaces Regarding the ’Ukraine Crisis’
Twitter owner Elon Musk has routinely talked about fears of ’WWIII’ due to the ongoing Russian invasion.
New York Times först ut att förlora sin verifieringsbock på Twitter
I förra veckan gick Twitter ut med att den gamla blåbocken skulle försvinna 1 april. Det visade sig inte vara ett aprilskämt, så dagen efter så tappade alla konton som inte ville betala för Blue sina veriferingsbockar.
Ja, eller det var ju så det var tänkt. Men det visade sig snabbt att, tja, alla veriferingsbockar fanns kvar på Twitter när världen vaknade 2 april. Även för de konton som sa att de inte tänkte betala för att få ha kvar den – genom att skaffa Twitter prenumerationstjänst Blue.
Som i de flesta fall när det kommer till Twitter så började det skämtas om att det berodde på att Twitter hade sparkat alla som visste hur man kunde plocka bort den gamla verifieringsbocken från alla konton som hade den. Ett skämt som… rätt mycket verkar stämma.
Enligt uppgifter ska gamla Twitter, alltså före Musks övertagande, mer eller mindre haft ett Excel-ark när de förde in de konton som Twitter bestämde skulle få bocken – som ett bevis på att avsändare på riktigt var den som han, hon eller organisationen bakom ett konto sa att de var. Twitter har helt enkelt inte byggt in stöd för massrensning. Och eftersom Musk sparkat så många människor så vet inte hur man skulle kunna bygga det. Typ.
Så för att plocka bort gratisverifieringsbocken från konton som inte betalar för Blue, så lutar sig Musk istället mot… Twitter. Något som New York Times fick erfara.
Efter det att New York Times sa att de inte skulle betala de 1000 dollar i månaden som krävs för att en organisation ska behålla sin verifiering så twittrade Musk att bocken då skulle ryka. Vilket den snabbt gjorde. Fast bara från New York Times huvud-Twitterkonto. Underkonton har kvar sina bockar.
Så med andra ord: Twitter måste plocka bort de gamla verifieringsbockarna manuellt.
The New York Times became one of the first Twitter accounts to lose the verified badge
Legacy verified badges are about to be removed as part of Elon Musk’s efforts to boost Twitter Blue
Twitter gör att det inte går att skilja på gamla verifieringsbocken och nya betalbocken
1 april slutade den gamla blåbocken att gälla på Twitter. Alltså den lords and peasants-gratisbock som Musk avskydde så mycket att han istället införde en lords and peasants-betalversion av den. Däremot så har bockarna inte försvunnit från de konton som hade den gamla bocken – men inte vill betala för Blue. (Med några undantag – som New York Times, som Musk uttryckligen bestämde skulle förlora sin bock efter det att publikationen sa att de inte tänkte betala för att behålla bocken).
Vad som däremot har hänt är att Twitter har ändrat infotexten om blåbocken. Från att ha haft olika texter för den gamla gratisbocken och för betalbocken så är förklaringen för alla verifieringsbockar nu att kontot betalar för Twitter Blue.
Något som skulle kunna tolkas på två sätt.
Antingen så ändrades texten för att dölja att Twitter inte vet hur de ska plocka bort blåbocken från en massa konton eftersom det inte längre finns någon anställd som skulle kunna lista ut hur det skulle kunna göras. Eller så beror det på att Musk helt enkelt inte vill skylta med hur många av Twitters riktiga power users som inte vill betala för Blue.
Fast… nu när jag tänker efter så… beror det nog på båda två.
(Fun fact: på svenska är den gamla texten kvar – komplett med grammatiskt fel – så Twitter verkar inte ens ha koll på hur de ändrar en text för alla språk.)
Twitter’s made ’legacy’ verified blue ticks indistinguishable from paid ones
Twitter’s blue tick badge descriptions are now identical regardless of whether they’re from verified accounts or were paid for.
Elon Musk småsinthet forsätter: Twitter märker upp ideella medieorganisationen NPR med etiketten ”statsansluten”
Elon Musk fortsätter vara fem år gammal. Senaste beviset? Amerikanska, ideella public service-medieorganisationen NPR har försetts med Twitters ”state-affiliated account”-märkning.
Vad innebär det här?
Att NPR är en propagandamegafon på samma sätt som bland annat de statliga ryska och kinesiska nyhetstjänsterna. Enligt Twitter. Eller rättare sagt: Elon Musks Twitter.
För Twitter har haft den här märkningen – och policyn – rätt länge. Men bara dagen innan Twitter smackade till NPR med den nya varningsetiketten så lyftes brittiska BBC och just NPR fram som undantag på Twitters hjälpsida om policyn. Numer nämns bara BBC.
Så med andra ord: ännu ett exempel på hur Elon ändrar reglerna på Twitter som han personligen känner för det.
(Någon dag senare svarar Musk att det beror på att Twitter vill ”behandla alla lika” och ”om vi märker icke-amerikanska konton som statsanslutna så bör vi göra detsamma i USA”, men konstaterar sedan – efter att ha bett om och fått underlag hur NPR finansieras – att Twitter ”kanske agerade felaktigt i det här fallet”. En klädsam pudel kan tyckas.
Om det inte vore för att BBC – en helt och hållet statligt finansierad medieorganisation – alltså inte fick samma märkning. Så det verkar alltså som att Twitter i sin strävan att behandla alla lika behandlar vissa mer lika än andra.)
Twitter labels NPR’s account as ’state-affiliated media,’ which is untrue
NPR operates independently of the U.S. government. NPR has asked Twitter to remove the label, calling it ”unacceptable.” But Twitter CEO Elon Musk says it ”seems accurate.”
Twitter begränsar inte längre räckvidden för ryska och kinesiska statliga medier
Elon Musk fortsätter gå från klarhet till klarhet. Twitter har i veckan inte bara märkt upp den ideella amerikanska medieorganisationen NPR som ”state affiliated” – att de alltså nu jämställs med statliga propagandamegafoner i diktaturer – utan också slutat minska räckvidden för just ryska och kinesiska statliga medier.
Och frågan är som vanligt: beror det på att Elon vill att rysk och kinesisk propaganda ska få mer synlighet på Twitter – eller beror det på att något på Twitter har gått sönder eftersom de har sparkat alla som hade koll på den här begränsningsfunktionen?
Här är det lite tveksamt, men jag sätter nog trots allt mina pengar på det sistnämnda.
Twitter is no longer policing Russian and Chinese state-backed media | Semafor
The social media site appears to no longer be enforcing its own policies designed to limit the influence of government propaganda.
Twitter Blue rullar ut löftet om hälften så många annonser för prenumeranter – och det visar sig inte vara sant
Ett av Elon Musks tidiga löften kring Twitter Blue var att prenumeranter skulle se hälften så många annonser som de icke-betalande Twitter-användarna. I veckan började Twitter så rulla ut det här tillägget i Blue. Och det visar sig – otippat – att Musks löfte inte levde upp till löftet.
Twitter Blue-prenumeranterna ska nu se hälften så många annonser och sponsrade tweets – så långt är allt som förväntat. Men sen kickar brasklapparna in.
För vad det handlar om, visar det sig, är att Blue-prenumeranterna får se hälften så många annonser i For you- och Following-flödena. Twitters två huvudsakliga innehållsflöden, alltså.
Men däremot omfattas inte ”marknadsfört innehåll på andra ställen i Twitter”.
Så med andra ord gäller hälten-löftet inte för annonser i profiler, inte i Twitter-svarstrådar, inte i Explore-avdelningen, inte marknadsförda trender och marknadsförda konton som Twitter tycker att du ska följa.
Så, ja. Färre annonser. Nog. Förmodligen. Kanske. Men absolut inte den halvering annonser som Musk lovade.
Helt otippat.
Twitter’s new feature will show ’half ads’ to Blue subscribers | TechCrunch
Twitter is rolling out additional features for Blue subscribers including showing 50% of ads in their timeline compared to other users.
Twitter stoppar möjligheten att gilla, svara på eller retweeta tweets med Substack-länkar
Japp. Another one bites the Musk.
I veckan släppte nyhetsbrevstjänsten Substack en egen Twitter-kopia. Okej, det handlar snarare om ett ganska generiskt social-flöde, där Substack-skribenter kan dela bilder, externa länkar och det mesta som brukar kunna gå att dela i Facebook-liknande tjänster. Så inte specifikt en Twitter-kopia, men med tanke på Substacks användarmålgrupp och timingen att den kommer när Twitter krisar gör förstås att det inte går att släppa just Twitter-kopplingen.
Det verkar som att inte minst Musk direkt gjorde just den kopplingen.
Först slutade funktionen att bädda in tweets i Substacks nyhetsbrevsverktyg att fungera. Något som skulle kunna bero på att något hos Twitter som buggar. Det… händer ju rätt ofta nuförtiden.
Men sedan slutade saker och ting även fungera hos Twitter.
Det gick inte längre att gilla, svara på eller retweeta inlägg med Substack-länkar. Vi kan även utgå från att synligheten för dessa inlägg också dras med försämrad synlighet på grund av att även algoritmen har tweakats.
Ja, eller kanske: tweetats? En ny definition av det ordet: när ditt innehåll eller din externa tjänst straffas av Twitter därför att Elon har blivit sur på dig.
Twitter now disables likes, replies, and retweets if a tweet has Substack links
Twitter’s new API restrictions are causing issues across services, including Substack, Discord, and Flipboard. Twitter also now says it has disabled likes and retweets for new posts with Substack links in them.
En av Twitter Files-journalisterna hoppar av Twitter – på grund av Twitters nya block av Substack
Ni vet The Twitter Files? Där Elon Musk handplockade några journalister som fick ta del av Elon Musk-handplockad data som smutskastade den tidigare Twitter-ledningen (och tvingade några före detta anställda att fly till hemlig ort)? Nu har en av de handplockade journalisterna, Matt Taibbi, meddelat att han slutar använda Twitter.
Varför you ask? På grund av det senaste hissyfitutbrottet av Elon Musk.
I veckan släppte nyhetsbrevstjänsten Substack en ny funktion: Notes. Förutom att den heter samma sak som Instagrams light-Twitter-funktion så var många snabba med att notera att Notes påminde väldigt mycket om just Twitter. Elon Musk verkar ha varit en av dem.
Bara ett par dagar senare slutade plötsligt funktionen att bädda in tweets i Substack-nyhetsbrev att fungera. Och kort därefter gick det heller inte längre att gilla, svara på eller dela tweets som innehåller länkar till just Substack.
Vi kan väl konstatera att de två händelserna med väldigt stor sannolikhet inte är frikopplade från varandra.
Vi vet redan hur Musk allt mer bygger upp enkelriktade murar runt sitt Twitter. Och flyttar därmed tjänsten allt längre från det demokratiska torg som han pratade om som anledning att han tog över tjänsten. Och nu blev alltså Substack-blocken droppen som fick Taibbi att gå ut med att han gör slut med Twitter. Från och med nu så kommer han istället att använda Substacks nya Notes-funktion.
One of Elon’s handpicked ”Twitter Files” writers quits Twitter over its Substack restrictions
Matt Taibbi says he’s leaving Twitter following the social media platform’s fight with Substack that lead it to ban users from liking or retweeting posts from the platform, as well as ones that link to it.
Twitter märker Substack-länkar med spam-varning
Ooookej. Nu hoppade Musks krig mot Substack upp en sandlådenivå. Eller ett par.
Efter att först ha stoppat möjligheten för Substack-användare att bädda in tweets i sina nyhetsbrev, följt av att det inte längre går att gilla, svara på eller retweeta tweets som innehåller Substack-länkar så… har Twitter nu börjat spam-märka Substack-länkar när någon klicka på dem.
Ja, eller det är rättare sagt så att Twitter nu anger att Substack-länkar är ”osäkra”, följd av sedvanlig information om att länken kan leda till innehåll som på ett eller annat sätt kan vara ute efter att göra otrevliga saker mot den som mot förmodan går till den sida som länken leder till.
Kommer ni ihåg The Twitter Files? Där ett kapitel handlade om hur den gamla Twitter-ledningen, pre-Musk, skuggblockade innehåll som de inte ville skulle få snurr på plattformen? Och hur upprörd Musk blev över det – yttrandefrihets- och demokratiskt torg-förkämpe som han är?
Vad Twitter nu gör är helt enkelt att försöka göra ungefär allt utom att uttalat blocka Substack-innehåll överhuvudtaget – eftersom Musk är sur därför att Substack i veckan presenterade en egen Twitter-kopia.
Om man så vill: skuggbannande i fullt dagsljus.
Twitter is now marking Substack links as unsafe
Twitter has started marking links to Substack as unsafe. If you click on a link from Twitter, you’ll see a big notice warning that the link might be ”potentially spammy or unsafe.”
Twitter stänger av API-tillgången även för utvecklare som är beredda att betala för det dyraste API-abonnemanget
Och kaoset runt Twitters nedläggning av det gamla API:et och utrullningen av det nya betal-API:et fortsätter. Vem hade kunnat ana det?
Kort recap: efter att utan förvarning ha börjat kapa externa appars och tjänsters tillgång till Twitters API – förstås utan att berätta det först och utan att ge en förklaring efteråt – så kröp det till sist fram att Twitter inte längre kommer att erbjuda sitt API som förut.
I veckan gick företaget till sist ut med prissättningen för sitt nya API: ett gratis-API som bara gör det möjligt att posta en begränsad mängd tweets till Twitter, ett betal-abonnemang som kostar 100 dollar i månaden – men fortfarande med rätt stora volymbegränsningarn – och ett sannolikt apdyrt enterprise-abonnemang.
Vad enterprise-kontot kostar vet vi inte. Det är lite ”kontakta oss för prisförslag”. Men det har talats om 42 000 dollar. I månaden.
Flera externa tjänster som byggts mot Twitter har meddelat att de nu måste lägga ned på grund av Twitters nya API-upplägg – inklusive vilka slags tjänster som får byggas baserat på API:et – och på grund av att priset för det nya API:et är så högt. Definitivt om du vill gå bortom ”hobbynivån” (Twitters ord) på 100 dollar i månaden.
Men det verkar som att utvecklare inte ens är säkra om de accepterar kostnaden för enterprise-nivån. Utvecklare som har haft det gamla AP:et har, trots att de har skickat in ansökan om att gå över till enterprise-kontot, fått API-tillgången kapad.
Med andra ord: Twitter stänger av tillgången till gamla API:et men ger inte tillgång till det nya. Min gissning? Twitter har inga anställda som kan gå igenom enterprise-ansökningarna.
Twitter cuts many app developers’ API access, even those willing to pay $42,000 per month
Twitter has begun cutting off developer access to the API, including for those companies wanting to pay the platform thousands of dollars per month for its upcoming paid Enterprise tiers.
Twitter hittar på en ny märkning för att fortsätta misstänkliggöra NPR
NPR vs. Twitter-såpan fortsätter. Efter att Musk svarat på kritiken om att Twitter jämställt ideella, amerikanska medieorganisationen NPR med ryska och kinesiska propagandamegafoner med sämsta möjliga bortförklaring så kröp han till korset(ish) och erkände att Twitter kanske hade agerat felaktigt i just NPR-fallet. Men nu har Musk hittat på ett nytt sätt att misstänkliggöra NPR. Med en helt ny etikett.
Efter att ha taggats upp som ”statsanknuten” (state affiliated) – den etikett som Twitter tidigare använde för statliga medier i diktaturer – så är NPR nu ”government funded”. Som både är rätt och fel. NPR ska få mindre än 1 % av sina pengar från USA:s federala statsapparat, men enskilda kanaler i nätverket kan få större andelar. Så så långt kan det vara rätt.
Även BBC – som likt NPR var uttryckligen undantagna från att få ”state affiliated”-märkningen på Twitters hjälpsida om etiketten – anges nu vara ”government funded”. Men sen börjar – på sedvanligt Elon-manér – inkonsekvensen kicka in full ut.
För Sveriges radio har inte samma märkning. Eller SVT. Eller Yle. Eller NRK. Eller Danmarks radio.
Så, well, there’s that.
Om jag inte visste bättre så skulle jag tro att den enda anledningen till att Twitter fick sin nya government funded-etikett var för att Elon Musk ville trycka till NRK. Och att den enda anledningen till att BBC också nu klassas som statligt finansierad är därför att Elon ville försöka dölja det faktum att han till varje pris vill trycka till NPR.
(Dessutom var andra twittrare snabba att fråga om inte också Tesla borde få samma märkning, med tanke på de massiva statliga bidrag som det företaget har fått.)
Twitter removes ’US state-affiliated media’ label from NPR account
Twitter has removed a label that designated NPR as a ”US state-affiliated” media outlet, days after first applying the label earlier this week.
Elon Musk lägger fram alternativa fakta om varför Twitter sabbar Substack-länkar
Så har Elon uttwittrat sig om vad hela beefen med Substack handlar om. Och det är – helt otippat – en verklighetsbeskrivning fylld av alternativa fakta.
Recap: I veckan lanserade Substack en egen Twitter-utmanare: Notes. Egentligen ett socialt media-flöde oldstylee. Men med tanke på timingen och med tanke på journalistmålgruppen som är stor hos Substack så är det svårt att inte göra Twitter-kopplingen. Det gjorde Elon Musk direkt.
Följden blev att Substack-användare ett par dagar senare inte längre kunde bädda in tweets i sina nyhetsbrev. Därefter stoppade Twitter möjligheterna att gilla, svara på eller retweeta tweets med Substack-länkar. Sist men inte minst började Twitter märka alla Substack-länkar med en spamvarning när man tryckte på dem (en ”osäker källa”-varning som är vanlig när det handlar om sajter som misstänks för spam eller bedrägeri).
Allt det fick Matt Taibbi – en av de journalister som Musk handplockade för The Twitter Files (ett av Musks försök att smutskasta förra Twitter-ledningen) – att gå ut med att han nu hoppar av Twitter och istället kommer att använda Substacks Notes-funktion för sitt ”twittrande”.
Nu har Elon alltså svarat. Och han konstaterar att 1) Substack-länkar har aldrig varit blockade på Twitter, 2) Matt Taibbi är/har varit anställd på Substack och 3) Substack ”försökte ladda ned en massiv del av Twitters databas för att bootstrappa sin Twitter-klon” och att Substacks IP-adress därmed är osäker/spammig.
Musk har helt rätt i att Substacks länkar inte har blockats. Men Twitter har gjort ungefär allt kort om att blocka dem, något som på sätt och vis kan vara värre för Substack. Att Twitter har skuggbannat Substack helt öppet – trots att ett kapitel i The Twitter Files ondgjorde sig över att gamla Twitter-ledningen skuggbannade innehåll – nämner Musk förstås inte.
Gällande anställningen så gick Substack ut med att Taibbi varken är eller har varit anställd på Substack. Han får däremot ersättning från Substack för sitt innehåll. På samma sätt som rätt många andra på Substack. Det är lite hela poängen med Substack: att innehållsskapare får betalt för sitt innehåll. Taibbi har sannolikt varit en av dem som fått direkt ersättning från Substack som utvald VIP-innehållsskapare, men det handlar alltså fortfarande om ersättning för innehållet han skapar. På samma sätt som Taibbi fick ersättning av Musk för The Twitter Files.
Taibbi väljer helt enkelt bort Twitter därför att plattformen inte längre gynnar Taibbis intäkter. Vilket i förlängningen innebär att Twitter får mindre innehåll.
Och sist men inte minst: gällande det massiva databasdumpandet. Här är det bara Substack och Twitter som vet hur det förhåller sig. Det är inte omöjligt att Substack gjorde något som bröt mot Twitters användarvillkor. Men två saker talar emot att det har hänt: dels att det i så fall borde vara ett så pass allvarligt brott mot reglerna att Substacks Twitter-konto skulle stängas av och dels att… Twitter upptäckte det här massiva intrånget precis efter det att Substack offentligt hade presenterat sin Twitter-kopia. Ett… intressant sammanträffande.
Elon Musk Denies Substack Links Are Blocked On Twitter, A Claim That’s Very Misleading
Elon Musk broke his silence about the Twitter CEO’s conflict with the online publishing site Substack and one of its biggest writers Matt Taibbi on Saturday.
Så få twittrare med den gamla verifieringsbocken har betalat för Twitter Blue
Hur går det egentligen för Twitter Blue? Hur många har varit sugna på att betala för tjänsten? Ja, det vet vi inte – eftersom Twitter (läs: Elon Musk) inte har gått ut med några skarpa siffror.
(Men som vanligt när de stora techbolagen inte berättar hur det går för en ny tjänst så utgår jag från att tystnaden betyder… att det inte går särskilt bra.)
Istället får vi förlita oss på uppskattningar från externa källor. Som Similar Web, som har kommit fram till att 116 000 gick med i Blue under mars – den månad när Twitter tryckte på stora Blue-knappen och började rulla ut tjänsten globalt. 116 000 är förstås en rätt stor mängd. Men totalt var det 2,6 miljoner besök på prenumerationssidan. Om vi utgår från att alla bara besökte sidan en gång så innebär det en konverteringsgrad på runt 4 %.
Det bör förstås påpekas att Similar Webs siffror inte omfattar prenumerationer som startades i Twitters iOS- eller Android-app. Men vi kan tänka oss att nivåerna och förhållandena är ungefär samma där.
Tittar vi sedan på uppskattningar om det totala antalet Blue-prenumeranter så kan de ligga runt 500 000. Eller ungefär 1 % av de 500 miljoner månadsanvändare som Musk har gått ut med att Twitter har.
Men så blev det april och Twitter skrotade sin gamla verifieringsbock. Då lär väl prenumeranterna ha strömmat till?
Fast nja. Enligt forskaren Travis Brown, som har gjort som sin sak att följa antalet Blue-prenumeranter, så hade bara 12 305 av de runt 420 000 konton som hade gamla verifieringsbocken valt att betala för Blue, några dagar efter det att gamla bocken slutade gälla 1 april. Och det är det totala antalet – ända sedan Blue sjösattes. Det motsvarar ca 2,9 %.
Lägger vi till regerings- och företagskonton som ska vi landa på 15 000, eller runt 3,5 %.
Så vi kan konstatera att en… rätt stor andel av Twitters power users inte vill betala för Blue. Andelen är fortfarande högre än Twitter-användarna i stort, men det är oavsett milt sagt ett problem för Twitter, intäktsmässigt.
Twitter failed to scare legacy verified accounts into paying for Twitter Blue
Elon Musk said he would remove verification badges from legacy accounts unless they paid. Most simply did not care.
Ännu en utmaning för Twitter Blue – är det boomer att betala för Twitter?
För ett par veckor sedan så avslöjade kodgrävande att Twitter arbetar på en funktion som gör det möjligt att dölja den blå verifieringsbocken från sin profil. Och då inte som en del i att Twitter ser ut att ha utmaning att plocka bort den gamla verifieringsbocken nu när man måste betala för att få eller ha kvar den (som i sin tur kan bero på att Twitter har sparkat alla som vet hur man gör för att ta bort de gamla bocken på många konton). Nej, som en användarinställning.
Nu vet vi inte om och i så fall när den funktionen kommer. Men när saker och ting går så långt som att det dyker upp spår i kod i en app så brukar det för det mesta tyda på att det är något som kommer. Eller åtminstone att det är något som ska testas.
Det skämtades då om det kunde bero på att Twitter skämdes för sin nya betalbock. Ja, eller rättare sagt – att användare som betalar skäms för att visa att de betalar. Det visar sig nu att det kanske låg något i det.
Här kan vi förstås raljera länge över det faktum att människor som tjänar drösvis med pengar inte känner att de har råd med att lägga 8/11 dollar i månaden på en verifiering. Det är oftast den typen av Twitter-användare som har fått bocken historiskt.
Men det kan också vara ett betydligt jobbigare tecken för Twitter. Att det inte är coolt att betala för Twitter. Kanske till och med att Twitter Blue är… boomer.
Jack Black Wants to Call Elon Musk’s ’Bluff’ on Removing Twitter Verification Checkmarks: ’It’s Definitely Not Cool to Pay for It’
”The Super Mario Bros. Movie” voice stars explain whether they’ll participate in the new blue check verification system for Twitter.
Var dogecoin i Twitters navigering ett misslyckat aprilskämt?
Hehe.
Jesus är verifierad på Twitter
Jamen glad verifierad påsk på er.