Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sociala medier, Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel
- Del 3: Strömmade medier, AI – artificiell intelligens, AR/VR, Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artiklar
Inte igen! Google stänger ännu en tjänst – Ehandel Plus
Många har precis börjat jobba upp paniken inför Googles nedstängningen av nuvarande version av Google Analytics vid halvårsskiftet. Men för att vara säkra
https://www.ehandel.se/forum/sa-vill-ikea-oka-forsaljningen-online-ta-sig-in-i-kundernas-hem/
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram gör det möjligt att ha fem länkar på profilsidan
Five
That’s the magic
Yes it is
It’s the magic number
Somewhere in this SoMe soul community
Was born five: Mark, Zuck, Adam, Insta, Links
And that’s the magic number
Instagram gör det otänkbara – vänder upp och ned på biolänken – Influens.se
Känner av konkurrensen från länktjänster. Det finns nyheter som känns extra mycket som ett snöväder i helvetet. Saker som känns som att de aldrig kommer
Twitter börjar märka upp tweets som begränsas på grund av hatfullt innehåll
Vad är det hetaste heta just nu om du bossar för Twitter? Märkningar och etiketter. That’s what.
Efter att Twitter har beefat med halva världens publicister senaste veckan så kommer nu en märkning som handlar om något helt annat innehåll: en märkning som informerar om hatfullt innehåll.
Eller rättare sagt: en märkning som visas om Twitter har begränsat synligheten för tweets på grund av att de bryter mot plattformens regler om hatfullt innehåll. Twitter säger att de gör det här därför att de tidigare inte har varit ”tydliga” när de har rankat ned innehåll.
Så med andra ord: Elon Musk vill nu att Twitter ska vara transparenta när de skuggbannar innehåll efter att Musk under en vecka i praktiken har skuggbannat bort NPR och PBS från Twitter.
Men om vi bortser från det så finns det ett helt annat problem med det här dragt.
Musk är som bekant en stark förespråkare för yttrandefrihet (så länge som det inte gäller personer eller organisationer som Elon Musk är sur på av någon anledning). Han gick tidigt ut med att Twitter skulle bli betydligt mer tillåtande när det kommer till innehåll som bryter mot Twitters regler. ”Maximalt pengastrippande och synlighetsbegränsning” snarare att att ta bort innehåll och stänga konton.
Men… det är väldigt tveksamt om EU kommer att köpa det här. Att Twitter alltså visserligen begränsar synligheten för innehåll som bedöms vara våldsamt – men låter det vara kvar på plattformen. Eller, jag kan nog sträcka mig till att: jag är rätt övertygad om att EU:s rektion kommer att bli ”nu-uh”.
https://www.theverge.com/2023/4/17/23686661/twitter-label-hateful-tweets-restricts-shadowban
Twitters nya API-regler slår ut nödtjänster
En vinkel som jag inte har tänkt på när det kommer till Twitters nya API-regler: förändringarna slår ut de nödfunktioner som Twitter har erbjudit. Eller rättare sagt: som Twitter-konton har erbjudit.
Recap: Twitters tidigare gratis-AP har stängts ned. I praktiken åtminstone. Det som finns kvar är ett gratis-API som knappt erbjuder någon trafik alls och ett betalabonnemng där kostnaden är 100 dollar i månaden. Även i det senare så är gränsen rätt låg. För många som har större volymer är det enterprise-nivån som gäller. Och då är prislappen okänd. Men det talas om 42 000 i månaden. Dollar.
Många tredjepartsverktyg har de senaste månaderna kastat in handduken i och med att de inte kommer att kunna betala. Men så kommer vi som sagt var till den vinkel jag inte har tänkt på: de konton som skickar nödmeddelanden via Twitter. Som varningar för extremväder eller information kopplad till naturkatastrofer och andra lika illavarslande händelser.
Här är den främsta anledningen att Twitter inte längre tillåter bottweetande som förr. Musk har talat om att det ska vara okej med ”goda botar” som får twittra i hyfsat små volymer. Men i de fall vi pratar om nu så är det inte små volymer som gäller.
Visst. Finns ju inget som säger att Twitter ska erbjuda det här. Det finns andra kanaler. Inklusive de kanaler som de aktuella organisationerna och tjänsterna har själva. Men som bekant har sociala medier betydligt större räckvidd.
Men det här också ännu ett exempel på hur Musk förmodligen twittrar sig i foten. Visst, det är bottweetande och inte ”riktigt” tweetande vi pratar om. Men det är precis den här typen av information som har varit Twitters styrka historiskt – och därmed drivit en stor del av trafiken. Och, tja, det är ju det som Twitter alltid har sagt att de också själva vill vara. Även nu under Musk.
Stället där man får svar på frågan ”what’s happening?”
Elon Musk just shut down automation for important public safety accounts
Twitter started shutting off API access to many important public safety accounts as it begins to charge users under Elon Musk’s new plans.
Twitter märker upp kanadensiska CBC med ”69% government-funded”
Såååå… Elon Musk. Fem år.
Twitter (alltså Musk) har slängt på allehanda märkningar på mediebolag den senaste veckan. Det är framförallt skattefinanseriade medier som Musk har riktat in sig på. Ja, eller de medier som anges som offentligt finansierade på den Wikipedia-sida som Musk har som källa till märkningen.
Det verkar också som att det numer finns någon slags gradskillnad i den skattefinansierade märkningen, som förmodligen är ett tecken på vilka av medierna Musk tycker illa om och vilka han tycker lite mindre illa om. SVT och SR Ekot har tillsammans med BBC försetts med etiketten ”publikt finansierade” (publicly-funded) medan andra har fått den mer diktaturdoftande ”government-funded” – trots att det i båda fallen handlar om skattefinansierad verksamhet.
En av dem som åkte på government funded var kanadensiska CBC. Men efter att CBC, enligt Musk, gått ut med att de är mindre än 70 % ”regeringsfinanserade” så har Twitter rättat till etiketten. Till ”69 % government-funded media”.
Och ja. Det är förstås avsett som ett skämt. Och det som många på inte minst Twitter gör: att ändra något i sin profil som svar på något (som Greta Thunberg) eller bara för att det är kul.
Problemet är att Elon Musk, ägare av en av världens största onlineplattformar, nu fnittrande instruerar sina utvecklare att gå in och göra den här ändringen på ett officiellt Twitter-konto – mot kontots vilja. Ett verifierat Twitter-konto, dessutom. En av Twitters kunder (ja, de är de ju oavsett om CBC har betalat för bocken eller inte).
Det är precis sånt här som Twitter behöver för att återvinna annonsörernas förtroende. Och få seriösa aktörer att vilja lägga sin tid och sina pengar på plattformen.
Särskilt som Twitter är i rätt desperat behov av åtminstone det ena.
Det här börjar bli sorgligt på riktigt.
Musk labels CBC ”69% Government-funded” as more news outlets quit Twitter
CBC stops posting on Twitter, says ”our journalism is independent.”
Sveriges Radio lämnar Twitter
Nedfallet efter Elon Musks initiativ att börja märka upp medieorganisationers Twitter-konton fortsätter att sprida sig. Senast ut: Sverige Radio lämnar nu Twitter.
Det var för någon vecka sedan som Twitter helt oväntat märkte upp ideella medieorganisationen NPR med ”statsanknuten” (state affiliated) – den märkning som fram till dess varit reserverad för statliga propagandamegafoner i diktaturer. Därefter följde ett par nya hittepå-märkningar som gjorde att Twitter i praktiken skuggbannade bort både NPR och PGS.
Veckan inleddes sedan med att några svenska konton fick den senaste märkningen ”offentligt finansierad” eller ”skattefinansiserad” (publicly-funded). Bland annat SR Ekot och SVT (men inte övriga konton för respektive varumärken intressant nog). Och nu går SR alltså ut med att de slutar helt med sin närvaro på Twitter.
SR går i ett blogginlägg ut med anledningarna som kort kan sammanfattas med ett minskat publikt intresse för Twitter som kanal. SR berör förstås märkningscirkusen, men konstaterar att de i sak inte har något problem med ”offentligt finansiserat”/”skattefinansierat”. (Jag kände samma sak – att det var en helt okej märkning – och blev förvånad att SR hade åsikter om den. Men så var alltså inte fallet.)
Som SR konstaterar så var de inte jätteaktiva på Twitter, så nedstängningen lär inte vara en särskilt stor sak för dem. Annat än lite symboliskt – med tanke på att Twitter är en de plattformar som lade grunden för dagens sociala medier. Och den som dessutom alltid har haft mest nyhetslutning.
Men det kan nog ändå vara så att Twitters mediemärkningar ändå kan bli ett problem för Twitter. Att kaosandet här kan få medieföretag att ta ett steg tillbaka och titta på sin Twitter-närvaro med lite kritiska ögon. Att fler kan ha haft ungefär samma upplevelse och tankar kring Twitter som plattform, men att den här händelsen nu får dem att agera.
Sveriges Radio slutar vara aktivt på Twitter – Sveriges Radio-bloggen
Sveriges Radio har under en längre tid nedprioriterat närvaron på Twitter och har nu tagit beslut om att om att helt sluta vara aktivt på plattformen, …
Microsoft dumpar Twitter från sin annonseringsplattform
Ni vet hur Twitter har börjat ta betalt för (nära nog all användning av) sitt API? Det som har fått flera tredjepartstjänster att kasta in Twitter-handduken därför att de inte har råd att betala? Framförallt för Enterprise-nivån, som enligt uppgifter kan ligga på nivåer som 42 000 i månaden. Dollar. Nu ser det ut som att till och med Microsoft tycker att prislappen är för hög.
Från och med 25 april kommer Microsoft att dumpa Twitter från sin annonseringsplattform. Från och med det datumet kommer det inte längre vara möjligt att komma åt sitt Twitter-konto från Microsofts verktyg för hantering av sociala medier. Övriga sociala medier kommer däremot att tuffa på precis som vanligt.
Inte så att det här är det enda sättet för att hantera Twitter via externa verktyg, men det är inte goda nyheter för Twitter. Frågan är hur många andra som också kommer att säga nej tack.
Musks reaktion på Microsoft-nyheten? Tja…
Twitter plockar bort alla gamla verifieringsbockar
För ett par veckor sedan kom det milt sagt överraskande beskedet att Twitter inte längre finns. Bokstavligen. Bolaget Twitter Inc. finns inget längre, utan heter numer X Corp. Samma upplägg som hos Alphabet/Google och Meta/Facebook/Instagram alltså.
I sig ingen stor sak. Påverkar inte tjänsten i Twitter på något sätt, utan är alltså bara en papperskonstruktion. Men det symboliska värdet var desto större. Om man så vill så gick det sista bolaget som formade sociala medier som vi känner dem idag i graven. Åtminstone om vi menar fristående företag med sitt ursprungsnamn.
Men det var inte den enda Twitter-eran som tog slut på vårkanten 2023. Igår så försvann så till sist den gamla verifieringsbocken från Twitter. Precis som Elon Musk har gått ut med (ja, om vi bortser från att det första datumet som gällde var 1 april. Kanske.)
Så med andra ord tappade alla konton som hade den gamla veriferingsbocken (den som inte kostade pengar och som betydde att en person eller en organisation var den de uppgav sig för att vara) igår sin bock. Ja, om de inte har börjat betala för Twitters betalabonnemang Blue istället.
För det är ju som bekant från och med nu det enda sättet att få en bock. Som med andra ord betyder just det: att någon betalar för att använda Twitter. Och eventuellt har gjort någon slags verifiering att ett konto är det det utger sig för att vara. Kanske.
(Och eftersom LinkedIn som vanligt gör som övriga sociala medier fast lite/mycket senare så känns det helt självklart att LinkedIn bara förra veckan började med en egen verifieringsbock. En som betyder att ett konto har verifierat att det är vad det utger sig för att vara. Och – som LinkedIn som av en händelse var noggranna att påpeka – inte kostar pengar.)
Bye, bye blue checks: Twitter wipes legacy verified badges from the platform
On 4/20, Elon Musk promised Twitter would remove legacy verified blue checks. The internet waited and joked about it.
Elon Musk betalar personligen vissa kändisars Blue-prenumeration utan att de har bett om det
Hur många prenumererar egentligen på Twitter Blue? Kanske färre än det verkar.
Ännu bättre är att Elon Musk har erkänt att han personligen betalar vissa kändisars Blue-prenumerationer. Personer som LeBron James och Stephen King. Alltså stora twittrare som uttryckligen har sagt att de inte tänker betala. Musk gör det helt enkelt för att, tja, jäklas med dem.
Och visst. Fine så. Elon Musk har visat att han inte drar sig för att vara fem år när det kommer till chefandet över Twitter.
Och om det bara hade varit så, så visst. Märkligt att man tvingar på kunder något de inte vill ha – när kunderna inte ens betalar för det. Men hej. Men däremot så anger Twitter också att dessa konton har verifierat sina telefonnummer. Något som åtminstone King har gått ut med inte stämmer.
Twitter har alltså beordrat sina underlydande att gå in i Kings (och säkert fler användares konton) och där ange att kontona har verifierat sin identitet på Twitter. En ren lögn alltså. Och… sådär i linje med GDPR.
Jag misstänker att EU lägger till det här i sin allt tjockare mapp med Twitter-grejer som de kommer att vilja prata med Elon om.
LeBron James didn’t pay for his Twitter checkmark, but Elon Musk gave it to him anyway
Elon Musk granted complimentary Twitter subscriptions to LeBron James and other celebrities after removing ”legacy” verified blue checkmarks from accounts.
Twitter kräver att annonsörer måste prenumerera på Twitter Blue för att få annonsera
Huh. Elon Musk har som bekant gjort en del… märkliga saker med Twitter sedan han tog över. Men det här kan vara ett av de märkligaste besluten så här långt. Twitter börjar nu kräva att den som vill annonsera på Twitter måste prenumerera på betalabonnemanget Twitter Blue.
Argumentet från Twitter är det som är go to-motiveringen till varför Twitter satsar så mycket på Blue: för att ”bygga ett bättre Twitter genom verifiering”. Och det är ju helt rätt tänkt. Problemet är ju då bara att verifieringen kostar pengar. Och eftersom annonsörer sannolikt nästan helt uteslutande är företag och organisationer så pratar vi om en prenumerationsavgift på 1000 dollar i månaden. Vilket… är en del pengar.
Det finns dock ett undantag: att man som annonsörer lägger minst… 1000 dollar i månaden på annonser.
Så ja. Miniminivån för annonsering på Twitter för företag är numer alltså 1000 dollar i månaden.
Det innebär att att annonsörer måste betala minst 8 eller 11 dollar per månaden för Twitter Blue eller 1000 dollar i månaden för Verified Organizations för att överhuvudtaget få annonsera. Ja, om man inte lägger minst 1000 dollar i månaden på annonser, då slipper man prenumerationsavgiften.
Känns helt klart som ett steg som kommer att locka fler annonsörer till Twitter.
Twitter seemingly now requires all advertisers to have a verified checkmark | TechCrunch
Anyone who wants to advertise on Twitter will now have to have a verified checkmark as a Twitter Blue or Verified Organization subscriber.
Twitter skrotar alla märkningar av medieorganisationer
Efter alla turer kring märkning av medieorganisationer så… ändrar sig Twitter (läs: Elon Musk) igen. Det senaste beslutet: Twitter skrotar alla märkningar av medieorganisationer.
Och när jag skriver ”alla” så gäller det dessutom dubbelt. Alla märkningar (inklusive de två som Twitter hittade på senaste veckan eller så) och alla medieorganisationer. Även propagandamegafoner som ryska och kinesiska statsmedier har nu blivit av med sina tidigare ”statsanslutna”-etiketter.
Allt som krävdes för att komma hit var att Musk gjorde sig osams med större delen av västvärldens skattefinansierade medier.
Elon Musk removes Twitter’s ”government-funded media” labels after outlets flee the platform
Elon Musk has removed the labels for media outlets on Twitter, including NPR, CBC, and PBS, all of which publicly criticized the move.
LHBTQ-organisationer lämnar Twitter efter villkorsändringar
Senaste dryga veckan har Twitter (läs: Elon Musk) varit på krigsstigen mot skattefinansierade eller delvis skattefinansiserade medier. Framförallt NPR, men snart sögs även andra in.
Det slutade med att både NPR och PBS meddelade att de lämnar eller slutar använda Twitter och även Sveriges Radio gick ut med att de nu överger plattformen. I det sistnämnda fallet handlade det mest om att Twitter inte längre ger SR någon större effekt, men visst är det ingen slump att det kommer precis när Twitter beefar med offentliga medier.
Och medier var inte de enda som meddelande att de tog sitt pick och pack och liftade ut från Twitter – flera LHBTQ-organisationer gjorde samma val.
Här handlade det däremot inte Twitters mediala bråk, utan en policyändring som Twitter smög ut. En ändring som innebär att det inte längre bryter mot Twitters användarvillkor att medvetet kalla någon för fel pronomen eller att ”dödskalla” (deadnaming) någon (att kalla någon som har bytt kön för namnet som den personen bar i sitt ”tidigare liv”.
Nu var det inte det här som var den främsta anledningen till att de nu aktuella organisationerna överger. Det var istället att Twitter överlag har sett en ökning i hatinnehåll sedan Musk tog över enligt studier som har gjorts. Något som LHBTQ-personer på Twitter säkerligen kan skriva under på. Villkorsändringen blev alltså droppen som fick bägaren att rinna över.
LGBTQ centers leave Twitter following removal of hateful conduct protections
Twitter’s hateful conduct policy changes were the nail in the coffin for many LGBTQ resource centers, which have decided to leave the app fearing an increasingly hostile environment.