Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 23 2023

Första bilderna på Instagrams Twitter-utmanare. WhatsApp rullar ut nya masskommunikationsfunktionen Channels. Linda Yaccarino kliver på som ny Twitter-VD flera veckor tidigare än väntat. TikTok rullar ut Series bredare – kanske i Sverige.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

Apple Vision Pro kommer att bli en succé – här är beviset

Google tittar i spåkulan - så lyckas du med din förstahandsdata - Ehandel Plus

Det digitala marknadsföringslandskapet gungar mer än det kanske någonsin har gjort. Inte minst på grund av att det blir allt svårare att spåra användare

https://www.ehandel.se/forum/stor-rapport-sa-gar-det-for-e-handeln-i-norden

 

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Första bilderna på Instagrams Twitter-utmanare

Meta lyfter på ridån - så ser Instagrams Twitter-utmanare ut - Influens.se

Ta med dina följare till nya appen. Sedan Elon Musk tog över Twitter har det som bekant skakat rätt mycket hos den blå fågeln. Det har lett till att det

Instagram kan vara nära att släppa en egen AI-chattbot

Jamen det är väl klart att även Instagram vill släppa en egen AI-chattbotkompis. Att Snapchats motsvarighet My AI verkar ha tagits emot lite sådär är inget som stoppar Adam och gänget.

Kodgrävande har visat att Instagram har långt gångna planer på att lägga till chattboten i chattar. Det verkar alltså som att det ska bli möjligt att chatta med boten på samma sätt som övriga mänskliga deltagare i en chatt. Kanske, precis som My AI, i tu man hand-chattar med boten.

Och självklart kommer boten också kunna hjälpa till att skapa. Skapa meddelanden, närmare bestämt.

För att sticka ut i AI-chattbotkompisklungan så ska det bli möjligt att välja en personlighet på sin bot - bland 30 stycken valbara personligheter.

Instagram may roll out its own AI chatbot in the near future

A reverse engineer has found evidence of an AI chatbot that Instagram seems to be working on. The chatbot may be able to answer questions, give advice and help you write messages.

Meta visar upp sina första generativa AI-funktion för Instagram, WhatsApp och Messenger

Precis som ungefär alla andra (garanterat även inklusive Apple - även om de som vanligt ligger långt efter i kurvan när det kommer till att lägga till ny teknik i sina tjänster och produkter) så siktar Meta på att trycka in generativ AI mest överallt i sina plattformar. I veckan så lyfte Meta under ett internt möte lite på ridån kring vad det mer konkret kommer att betyda.

Instagram verkar vara närmast ut att få en AI-funktion av den här typen, där användare ska kunna redigera bilder genom att skriva vad de vill ändra. WhatsApp och Messenger kommer att få AI-chattbotar (eller ”agenter” som Meta kallar dem) som användare kan interagera med.

Kodgrävande i veckan visade dessutom att motsvarande funktionalitet är på gång även till Instagram, så vi kan nog anta att alla ställen där Meta har någon form av meddelandefunktion kommer att få det. Sist men inte minst så kommer Messenger även få stöd för att skapa dekaler med AI-hjälp.

https://techcrunch.com/2023/06/09/meta-previews-generative-ai-tools-coming-to-whatsapp-messenger-and-instagram-plus-internal-ai-tools/

WhatsApp rullar ut nya masskommunikationsfunktionen Channels

WhatsApp gör en Instagram. Rullar alltså ut en funktion som gör det möjligt att masskommunicera.

Precis som Instagrams Broadcast så är Channels en, tja, megafonfunktion. Tanken är att ett konto kan skicka ut meddelanden brett. Meddelandena dyker sedan upp i den nya Updates-fliken. Gruppadmins ska kunna skicka text, bilder, dekaler och omröstningar via den här funktionen - och det går inte att svara på dessa meddelanden. Det handlar alltså om envägskommunikation.

Det senare innebär bland annat att tänkta målgrupper är ”ideella organisationer, medicinska forskningsinstitut och faktagranskarorganisationer”. Inte enskilda användare alltså. Channels-meddelanden raderas automatiskt efter 30 dagar.

Det är ett intressant steg för WhatsApp som alltid har hållit sig till chatten som kommunikationsväg. Antingen en till en eller flera mellan varandra i grupper. Men här kan man följa konton man är intresserad av och få upp deras inlägg. Som ett, tja, vanligt flöde i sociala plattformar.

Ett användarscenario är därmed det som har varit Twitters främsta paradgren - att organisationer och myndigheter kan gå ut med viktig information. Men det lär inte stanna där, med tanke på att WhatsApp konstaterar att det ska gå att tjäna pengar på funktionen ”längre fram”.

https://techcrunch.com/2023/06/08/whatsapp-launches-channels-feature-for-broadcast-messages/

Twitter

Linda Yaccarino kliver på som ny Twitter-VD flera veckor tidigare än väntat

Förra Twitter-veckan avslutades med att Elon Musk gjorde ännu en rejäl dikeskörning när ha gav sig ut på ett inte så lite högerkonspirationsdoftande korståg med vårdstöd för minderåriga transpersoner. Dagens rätt oväntade besked kan därför vara synnerligen bra för Twitter (ja, eller ”X Corp” som företaget numer formellt heter): nya VD:n Linda Yaccarino börjar flera veckor tidigare än vad som först sades.

Redan idag måndag var hon på plats och gjorde sin första dag.

Det är oklart om hon tog med sig handfatet till jobbet.

Det är också oklart vad VD-bytet kommer att betyda för Twitter. Och vad den nya VD-rollen kommer att få för befogenheter - med tanke på att Yaccarino kommer att ha Musk som både ägare, styrelseordförande och underställd (som CTO och produktchef). Känns spontant som att Musk inte kommer att ha minsta problem att hålla isär de rollerna.

Anställningen av Yaccarino var på sätt och vis ett tecken på att Musk har insett att hans Blue-strategi inte alls har gått som planerat. Att de annonsörer han skrämde bort visst var viktigare än han trodde. Eller rättare sagt: att de var betydligt mer känsliga för kaos än vad han hade trott. Inklusive att de inte tyckte om att bli uthängda och få högermobben skickade på sig för att de valde att pausa annonseringen på Twitter.

Yaccarino kommer närmast från rollen som annonschef på NBCUniversal  och det ser ut som att hon redan har plockat över sin första anställde från gamla arbetsplatsen: Joe Benarroch, som ser ut att få en COO-roll. Även han började idag.

Yaccarino och Benarroch kommer nu få ett digert arbeta att städa upp i det kaos som Musk till största del har skapat under sin tid som ägare och VD. Och en stor utmaning kommer förstås bli att hålla Musk på mattan och inte tweeta omkull framtida samarbeten.

Twitter CEO Linda Yaccarino due to start weeks earlier than expected, report says

Elon Musk initially said that Linda Yaccarino would takeover as Twitter CEO around June 22, but The Information reports she will start on Monday.

Twitters annonsintäkter rasar med 59 %

I måndags var första dagen på jobbet för nya Twitters nya VD Linda Yaccarino. Och hon har som bekant en rätt (okej, enormt) stor utmaningar framför sig. Och första punkten på agendan lär vara att charma omkull annonsörerna.

För siffror från New York Times igår visar att Twitters annonsintäkter fortsätter att rasa därför att annonsörer oroar sig för spridningen av hatinnehåll, tossepropaganda och porr på plattformen. Jämfört med motsvarande period för ett år sedan - när det redan svajade rejält på Twitter efter Musks dealande och wheelande med att köpa Twitter - var annonsintäkterna ned 59 % under april.

Och eftersom sisådär 90 % av alla Twitters intäkter historiskt har kommit från annonser så är det… inte så bra. Okej, lite positivt: det kan hända att annonserna inte längre står för 90 % av intäkterna! Men det skulle i så fall då bero på att annonsörerna alltså har flytt. Inte att Blue-prenumerationsaffären rusar.

Oavsett så är det ett väldigt jobbigt läge för Yaccarino. Och då har vi inte ens börjat prata om att hon också måste tampas med Musk tre gånger om: som ägare, styrelseordförande och underställd (CTO och produktchef).

Finns absolut ingen som helst risk att den oortodoxa konstruktionen leder till ännu mer kaos.

Twitter Ad Revenue Plummets 59% Amid Hate Speech Concerns

Twitter reportedly continues to shed advertisers amid a rise in hate speech on the platform. In the five weeks from April 1 to the first week of May, ad

Twitter höjer gränsen för hur länge en tweet kan redigeras

Ny funktion på Twitter. Eller rättare sagt: höjd gräns i befintlig funktion. Nu får twittrare dubbelt så lång tid på sig att redigera en tweet efter det att den först har lagts ut: 60 minuter.

Ja, fast bara om du prenumererar på Twitters betaltjänst Blue. Precis som tidigare så är det bara betalanvändare som har tillgång till funktionen.

Och jag måste faktiskt ge artikeln rätt: den här funktionen verkar ha landat väl. Jag har inte sett något om hur mycket funktionen har använts och det är kanske inte heller en siffra jag hade förväntat mig. Men som artikeln konstaterar så har funktionen inte varit omgärdad av… kaos. Eller kontroverser.

Med tanke på att det här var den överlägset mest önskade funktionen innan den släpptes så var det rätt viktigt för Twitter att inte dabba den. Och det verkar de ha lyckats med.

Twitter's window to edit tweets is now one hour, but you still have to pay for it

It took years for Twitter to add the ability to edit tweets, but now it's changing the feature by doubling the window to alter existing posts from 30 minutes to 60 minutes. It's still only available for people who pay for Twitter Blue.

Twitter börjar dela annonsinäkter med verifierade användare

För några månader sedan gick Elon Musk ut med att Twitter skulle börja dela annonsintäkter med användare, som ett drag att försöka locka fler att lägga mer tid på plattformen. Sedan dess har inte jättemycket hänt, men i veckan gick Musk ut med att Twitter ”om några veckor” kommer att börja betala ut pengar.

Det handlar mer specifikt om de annonser som visas i en användares svarstrådare. Att det kommer här är inte särskilt konstigt - Twitter vill (som alla andra plattformar) att användare ska skapa innehåll som i sin tur skapar engagemang.

I första svängen ska det vara 5 miljoner dollar som betalas ut. Sen finns det några brasklappar. För att ha rätt att ta del av de här pengarna så måste användaren vara verifierad. Prenumerera på Blue, alltså. Inte särskilt konstigt. Lite mer oväntat är att det bara är annonser som visas för andra verifierade användare som räknas.

Det gör förstås att beloppet sjunker rejält för varje enskild twittrare som kan vara berättigad. Det är som bekant försvinnande få Twitter-användare som har valt att betala för en prenumeration. Men det finns en logik även här: eftersom det har gått betydligt trögare att övertyga medlemmar att betala för sin Twitter-tillvaro så innebär det här i praktiken också att att Twitter säger att det ger pluspoäng om man skapar innehåll som specifikt engagerar betalande medlemmar. Och på så sätt marknadsföra Blue.

Twitter to Pay Verified Content Creators For Ads in Replies

Twitter will soon begin paying verified content creators for ads in their replies, with the first payment block of around $5 million (roughly Rs. 41 crore), company owner Elon Musk said on Friday. Since Musk's takeover, Twitter has struggled to retain advertisers, who have been wary about the placement of their ads after the company laid off thousands of employees.

Även Jack Dorsey backar en anti-vaxxare som amerikansk president

Twitter verkar vara VÄLDIGT dåligt för den mentala hälsan.

Jack Dorsey Endorses RFK Jr. for President

The former Twitter CEO promoted anti-science advocate Robert F. Kennedy Jr. just as the anti-vaxxer's Instagram account is reinstated.

TikTok

TikTok rullar ut Series bredare - kanske i Sverige

Tiktok smäller upp ny betalvägg - vill konkurrera med Netflix - Influens.se

Kortvideoappen satsar långt. Sugen på att tjäna pengar på Tiktok? Nu rullar tjänsten ut ett nytt sätt: Series. Series är en ny betalväggsfunktion som

Amerikanska senatorer anklagar TikTok för att ha ljugit under kongressutfrågningen

I förra veckan kom det uppgifter - baserade på interna Bytedance-dokument - som visade att TikTok har lagrat användardata för stora europeiska och amerikanska profiler på plattformen. Anledningen verkar vara att det var kopplat till utbetalningsfunktionen, men med tanke på TikToks ansträngda relation med lagstiftare i allt fler länder.

Det som var extra pikant var att TikTok om och om igen har sagt att de inte gör precis det här. All data lagras i USA eller i Singapore. Något som även TikTok-VD:n Shou Zi Chew sa i utfrågningen i den amerikanska kongressen.

Med andra ord: antingen blåljög Chew eller så hade han inte koll på läget (och kanske inte alla i TikTok-ledningen heller). Jag undrade då hur länge det skulle dröja innan amerikanska politiker skulle kasta sig över de här uppgifterna och svaret var… inte särskilt länge.

Tre senatorer - från båda sidor av gången - skickade i veckan brev till Chew och anklagade honom just för att ha ljugit dem, och därmed det amerikanska folket, rätt upp i ansiktet. Det är bara marginellt bättre om det skulle vara så att Chew helt enkelt inte visste hur det låg till - eftersom det skulle vara att säga att TikTok inte har koll på var användardatan lagras.

Det är oavsett en rätt obra relation att ha om man som apputvecklare vill undvika det totalförbud som ser ut att rycka allt närmare i USA.

Senators Think TikTok's CEO Lied to Congress

Three senators said recent news reports contradict CEO Shou Zi Chew's sworn testimony about where the app stores US user data.

TikTok anklagas för att ha låtit kinesiska kommunistpartiet spårat demonstranter i Hong Kong via appen

Problemen för TikTok fortsätter. Efter att det i förra veckan kom uppgifter om att TikTok lagrade känslig data om amerikanska och europeiska TikTok-användare i Kina - trots att TikTok fler gånger gått ut med att företaget inte gör detta - så kommer nu nya anklagelser från en före detta anställd i TikToks ägarbolag Bytedance.

Den här gången handlar det om att Bytedance, via en intern kommitté inom företaget kopplat till kommunistpartiet, ska ha gett kinesiska regimen tillgång till data om regimkritiska demonstranter i Hong Kong. Det ska ha handlat om saker som ”nätverksinformation, SIM-kortidentifiering och IP-adresser” som hämtades in via TikTok.

Bytedance förnekar förstås att detta har skett, så det är som vanligt i de här lägena svårt att veta vad sanningen är. Men oavsett detta är det väldigt dåliga nyheter för TikTok.

TikTok har som bekant drabbats av en lång rad förbud i USA och Europa de halvåret eller så. De flesta och de mest långtgående förbuden har införts i USA. Där gick det så långt som att TikToks VD kallades till kongressutfrågning, där han upprepade att amerikanska TikTok-användares data inte lagrades i Kina.

Uppgifterna om att detta, enligt läckta interna dokument, inte stämde fick tre amerikanska senatorer att skicka ett ilsket brev till TikTok där de mer eller mindre ville ha svar på varför TikTok-VD:n ljög för dem under utfrågningen.

De nya uppgifterna lär inte göra USA mer välvilligt inställt, om vi säger så.

CCP Used TikTok to Track Hong Kong Protesters, Report Says

Citing claims from a former ByteDance exec, a new report says that Chinese Communist Party members have used TikTok to track protesters.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *