Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, AI – artificiell intelligens
- Del 3: AR/VR, Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artiklar
Ny krigsförklaring från Apple – ännu svårare att spåra kunder – Ehandel Plus
Apple har som bekant gjort livet svårare för alla digitala marknadsförare de senaste åren, genom att fasa ut tredjepartskakan och begränsa möjligheten att
Sluta doomscrolla recensioner! Amazon ger AI ännu mer makt – Ehandel Plus
Amazon testar ett nytt sätt att använda AI för att hjälpa sina kunder att hitta rätt produkt. Och vill samtidigt ge nya säljare bättre möjlighet att
Googles nya dammsugare – så tänker sökjätten samla kunddata bortom tredjepartskakan – Ehandel Plus
Google uppdaterar sin sökfunktion. Igen. En förändring som ger ledtrådar om hur Googles kommer att rigga sin sökfunktion inför skrotandet av
Sökjätten provar nytt – så ska Google Shopping ge fler konverteringar och färre returer – Ehandel Plus
Google rullar ut ännu en nyhet i Google Shopping som är tänkt att öka konverteringarna och minska antalet returer. Men som också flyttar än mer kontroll
Sociala medier
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram rullar ut Broadcast channels globalt
Kom närmare dina följare – Instagram låter dig masskicka DM – Influens.se
Även ny möjlighet att tjäna pengar. Att högsommaren till sist nådde Sverige tycker Instagram är värt att fira – med ännu en nyhet i appen. Broadcast
Instagram gör det möjligt att skicka musik i Notes
Instagram satsar just nu väldigt mycket på det sociala – efter att i ett par år sprungit benen av sig i jakten på intressegrafen. Det innebär bland annat att tjänsten arbetar på sin egen Twitter-utmanare. Men så finns också statusuppdateirngsfunktionen Notes, där användare ska kunna lägga upp korta meddelanden (a.k.a. Facebook Classic).
Nu tycker Instagram tydligen att Instagram-användarna har saknat ett sätt att skicka musik till varandra. Eller åtminstone 30 sekunder långa klipp. Det går också att lägga till en liten kommentar till det delade ljudklippet.
Och… nu skulle jag kunna raljera över det här tills Instagram-likesen kommer hem. Men det här är en rejäl timewarp för mig.
När jag under ett år pluggade utomlands i mitten av nittiotalet insåg jag för första gången på riktigt styrkan hos e-post. Dessförinnan var de enda jag kände som hade e-postadresser de som satt i samma datorsal som jag. Ja, eller det var väl fortfarande samma människor, men nu satt vi däremot utspridda i olika delar av världen. Och helt plötsligt kunde vi skriva till varandra – och få svar samma dag.
(För alla som inte minns det här: alternativet då var typ två veckors ledtid via posten om man inte ville lägga hela studielånet på ett kort telefonsamtal.)
Jag började då lägga till ”dagens låt” sist i varje mejl. Den låt som jag bestämde mig för var just dagens låt. Och på den tiden fanns inte ens Napster eller Audiogalaxy. Än mindre Apple Music eller Spotify. Jag kunde inte dela musiken, den fick mottagaren leta upp själv.
Men jag la även med en liten kort förklaring till varför det var dagens låt. En liten personlig kommentar utöver artist och titel. Precis som det som nu går att göra i Notes alltså. Så en… Ola-funktion.
Dessutom var det precis samma sak som jag tog med mig när jag började bli aktiv och dela saker på LinkedIn. Inte bara dela en link utan också berätta varför jag delade länken. En egen kommentar. Vilket fortfarande är ett enkelt sätt att komma igång på LinkedIn. Och komma över sin LinkedInitis. Börja våga posta. Dela något och skriv en mening om varför just du tyckte det var intressant. Ger det delade innehållet ett rejält lyft. Både för dig och dina följare.
Hur kom den här nyheten att handla om mig? Det gjorde den inte när jag börja skriva. Så nu fick ni en inblick i hur min hjärna fungerar när jag skapar innehåll för LinkedIn. * infoga bild med skärmdumpat visdomsord *
You can now add music to your Instagram Notes
Meta-owned Instagram introduced two new features for Instagram Notes: music and translations.
Facebook breddar sitt partnerprogram – fler ska kunna tjäna pengar på innehåll
När det pratas om att tjäna pengar på sitt innehåll i sociala medier så känns det nästan ibland som att Facebook – tjänsten alltså – inte finns. Men den är fortfarande världens största sociala plattform, så det är inte särskilt konstigt att Meta vill att fler ska vilja skapa innehåll till den.
Därför breddar Facebook nu sitt partnerprogram, så att fler innehållsskapare ska kunna tjäna pengar på det man skapar där. Det krävs fortfarande inbjudan för att kunna ta del av det, men fler ska nu ha chans att komma in.
Meta testar dessutom två nya funktioner som ska göra det enklare att korsposta innehåll mellan Facebook och Instagram. Den första handlar om delning av sponsrat innehåll mellan de båda tjänsterna och den andra att ”vissa utvalda innehållsskapare” ska kunna tjäna pengar på Reels som innehåller licensierad musik från Metas ljudbibliotek.
Meta is expanding its bonus program that pays creators for Facebook posts
Meta is trying to lure more creators to Facebook with new monetization features.
Twitter börjar ta betalt för möjligheten att skicka direktmeddelanden till konton som inte följer avsändaren
Elon Musk – som inte längre är VD för Twitter (bara ägare, styrelseordförande, CTO och produktchef) – har kommit på ett nytt sätt att försöka övertyga twittrare att betala för Twitter Blue. ”Snart” kommer det inte längre att gå att skicka direktmeddelanden till konton som inte följer dig – om du inte är Blue-prenumerant.
Twitter gör alltså, typ, en så kallad LinkedIn.
Men inte bara det. Möjligheten att skapa gruppchattar drabbas av samma begränsning. Du måste betala för att få leka.
Egentligen handlar det här inte alls om att Twitter vill få fler användare att betala för tjänsten. Det kommer nära nog helt slå ut alla former av skräpmeddelanden från spambotar. Enligt Twitter. Alltså Musk.
Att bedragare av någon märklig anledning inte verkar ha problem att betala 8 dollar om och om igen vartefter konton stängs ned gör att man nästan skulle tro att… det är precis vad Elon vill. Att han egentligen inte bryr sig om botspam, så länge som de fortsätter betala Twitter.
Men naaaah. Så kan det förstås inte vara.
Soon, you’ll have to pay to DM people who don’t follow you on Twitter
Twitter plans to launch an update that would limit sending direct messages to people who don’t follow you to Twitter Blue users.
Twitter vräks från kontor på grund av obetald hyra
Elon Musks kostnadsbesparingsstrategi – a.k.a. inte betala räkningarna – fortsätter. Senaste effektiviseringsframgången: Twitter vräks från sitt kontor i Boulder, Colorado på grund av tre månaders obetalda hyror.
Twitter har vid det här laget mer än en handfull stämningar på halsen på grund av obetalda räkningar, inklusive obetalda hyror, men det här är det första jag ser om att Twitter faktiskt kastas ut från ett kontor.
Leder osökt till två frågor: 1. hur ska de anställda – som inte får jobba hemifrån – nu gå till kontoret och 2. kommer nya VD:n Linda Yaccarino att hålla fast vid Musks kostnadsbesparingsstrategi?
Twitter is being evicted from its Boulder office over unpaid rent | TechCrunch
Twitter owes three months’ rent to its Boulder landlord, and a judge has signed off on evicting the tech giant from its office there.
TikTok
TikTok slår historiskt intäktsrekord
TikTok fortsätter att bocka av förstagångsrekord.
Först någonsin – historiskt rekord för Tiktok – Influens.se
Mer än någon annan app. Tiktok har som bekant rejäla utmaningar i både USA och i Europa, där förbudshoten duggar allt tätare. I USA har redan en delstat
LinkedIn börjar sälja annonser i strömningstjänster
Ett… intressant drag från LinkedIn. Ett nytt annonsformat. LinkedIn börjar sälja annonser på… Netflix.
Ja, eller i strömningstjänster. men eftersom de flesta stora strömningsplattformar numer har annonsabonnemang så är det väl inte omöjligt att just Netflix är en av destinationerna för strömningsannonserna.
LinkedIn kommer enligt The Information inom kort börja testa ett format som gör att det går att rikta annonser mot LinkedIn-medlemmar när de sitter och fredagsmysbingear.
The LinkedIn is not enough för LinkedIn, alltså. Eller ännu mindre enough. Nu vill plattformen casha in på vår data på ännu fler ställen utanför det egna gränssnittet. Och det är inget fel på resonemanget. LinkedIn är ju den sociala plattform med högst snittinkomst på användarna.
Dessutom missade jag att LinkedIn i förra veckan dessutom lanserade pre-rolls och mid-rolls för sitt annonsnätverk.
Nästan så att man kan tro att Microsoft har pekat med hela handen och beordrat LinkedIn att dra in mer pengar.
https://www.theinformation.com/articles/linkedin-plans-streaming-video-ad-push
LinkedIn skrotar karusellfunktionen, profilvideos och dekallänkar, gör det möjligt att filtrera notifieringar
Säg hejdå till LinkedIn-karusellen! LinkedIn stänger funktionen redan 26 juni! 83,65 % av allt innehåll på LinkedIn kommer nu att försvinna!
Ja, eller så illa är det inte. Karusellen kommer att försvinna, men det är inte pdf-karusellen som alla använder. Vad det handlar om är funktionen där man kunde lägga in olika slags medieformat i en karusell. Det var alltså tänkt att, som hos exempelvis Instagram, kunna vara en blandning av bilder, videos och annat som man kunde svepa sig igenom (ja, eller som var självspelande till och med).
Däremot släpptes den här funktionen aldrig skarpt, så det är alltså ett test som avbryts. Men eftersom LinkedIn ägs av Microsoft så måste saker och ting vara lite förvirrande.
Till skillnad från alla LinkedIn-medlemmar så kallar LinkedIn inte pdf-karuseller för just karuseller. De heter ”dokumentinlägg” eller något liknande. ”Karusell” var alltså reserverat för det nya multimediala formatet. Men hej! Eftersom namnet ”karusell” nu blir ledigt så kanske LinkedIn kan börja kalla pdf-karuseller för karuseller – precis som alla andra!
Men det är inte den enda funktionen som nu försvinner från LinkedIn. Två andra saker går nu i pension:
- Karusell-karuseller
- Profilvideos (att kunna ha en video som ”profilbild”)
- Länkar i bilder och videos (möjligheten att lägga in klickbar dekallänk i en bild eller i en video)
Dessutom lägger LinkedIn till en ny funktion: möjlighet att filtrera notifieringar på kommentarer, reaktioner och ompubliceringar.
Gällande den sista så väntar jag bara nu på att det ska gå att stänga av notifieringarna om hur många visningar ett inlägg har. Och att jag borde tagga en biljon människor för att få fler visningar.
Exempel på den nya filtreringsfunktionen finns i inlägget här nedan.
Protester mot Reddits nya betal-API:er sänkte Reddit
I förra veckan gick Reddit ut med att de, precis som Twitter, tänker ta betalt för sitt API. Rejält betalt. Åtminstone av de som använder Reddits API:er mer seriöst och i större volymer.
Förutom att några populära tjänster som har byggts på Reddits API sa att de nu skulle tvingas lägga ned verksamheten, då API-tillgången kommer bli för dyr, så gick en drös subreddits över till privatläge som en protest.
Och det sistnämnda fick, ironiskt nog, Reddit att krascha. Och ligga nere i tre timmar. Tjänsten orkade helt enkelt inte med när så många Reddit-trådar samtidigt ställde om behörigheterna.
Protesterna var i de flesta fall satta till 48 timmar, innan kanalerna öppnades igen. Men några har sagt att de kommer att vara stängda ”tills vidare”. Vilket med andra ord innebär till dess att Reddit ändrar sig kring API-tillgången.
Reddit crashed because of the growing subreddit blackout
Reddit experienced a major outage on the same day thousands of its subreddits went gone dark to protest its planned API changes. Reddit says the outage happened in part because of the blackouts.