Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Sök/SEO
Google kopplar ihop Adsense och GA4
Plötsligt händer det! Google kopplar nu ihop Adsense och GA4. Oceaner av tid kvar!
Google AdSense Now Integrates With Google Analytics 4
After many promises and just two weeks before the Google Analytics 4 deadline, AdSense now links and integrates directly with GA4. You can finally link your AdSense earnings data with your Google Analytics 4 profiles.
Detaljhandel/e-handel
Klarna lanserar ny inloggningsfunktion för e-handlare
Ett rätt oväntat besked från Klarna. Företaget presenterar den nya tjänsten Logga in med Klarna, som är vad den låter som. E-handlare kan nu välja att låta kunder logga in med sitt Klarna-konto istället för att skapa ett konto hos e-handlaren (ja, eller inte skapa något konto alls).
Det är med andra ord en variant på de inloggningstjänster som Google, Meta och Apple erbjuder. Eller, i det här sammanhanget ännu mer relevant, Buy with Prime. Det sistnämnda är Amazons motsvarighet, som gör att det går att logga in med sitt Prime-konto på andra ställen än hos Amazon.
Med tanke på att e-handlare brände sig rätt hårt på Klarna där i början – när e-handlarna frivilligt gav bort sina kundrelationer till Klarna och sedan blev sura på Klarna när betalföretaget började bearbeta e-handlarnas kunder. Så jag kan tänka mig att det kan finnas viss tveksamhet från e-handelshåll.
Tanken är oavsett att det här ska vara bra för e-handlare på två sätt: dels att det ska sänka tröskeln för kunder, just eftersom de inte behöver skapa nya konton hos varje e-handlare, och dels därför att Klarna har lovat att de ska dela med sig frikostigt av kunddata med e-handlarna.
Det återstår att se hur det blir med den saken. Och hur populär funktionen blir.
Klarna lanserar ny storsatsning: ”En game changer” – Ehandel.se
Både e-handlare och konsumenter är väl bekanta med de klassiska inloggningsmetoderna: Antingen registrerar man sig med sin e-postadress och väljer ett
Alibaba på gång att lansera lokal e-handel i Europa
Kinesiska bolag har problem i väst på en hel massa sätt. De flesta grundar sig i misstänksamheten mot den kinesiska regimen och att den använder sina företag för att spionera på andra länder. Det hindrar dock inte konsumenter från att använda dessa tjänster. Det verkar heller inte avskräcka kinesiska bolag från att rulla ut mer verksamhet i väst.
Senast ut är beskedet att Kinas största e-handlare Alibaba nu ska lansera lokal e-handel i Kina. Det handlar närmast bestämt om varumärket Tmall som kommer att etableras här. Spanien blir först ut som testmarknad.
Det här är förstås inte första västerländska satsningen från Alibaba. Företaget har redan e-handelsplattformen Miravia uppe i Spanien och det mest kända exemplet Aliexpress har hänt med ett bra tag vid det här laget.
I hemlandet är Tmall Alibabas plattform för att föra ihop kinesiska konsumenter med västerländska produkter och varumärken. Till skillnad från Aliexpress – som handlar om att låta västkonsumenter köpa från kinesiska säljare – så ser det ut som att Tmall i Europa ska satsa på lokala varumärken och säljare.
Alibaba to Bring Tmall eCommerce Site to Europe
Alibaba, the Chinese eCommerce behemoth, is planning to expand its Tmall eCommerce site to Europe, according to Michael Evans, president of Alibaba Group.
Temu går om Shein i försäljning i USA
Förra hösten fick kinesiska snabbmodehandlaren Shein sällskap hemifrån på den amerikanska marknaden. Då rullade Kinas näst största e-handlare Pinduoduo ut appen Temu i landet. Precis som Shein så siktade Temu in sig på unga konsumenter och satsade på att sälja billiga kinesiska produkter till en västpublik.
Men till skillnad mot Shein så har Temu ett bredare produktutbud. Det är mer av ett Amazon, med de flesta produktkategorier.
Sedan dess har Temu gasat som galningar i USA och det verkar ha gett frukt. Efter att ha gått om Shein i antal nedladdningar i början av året så klev Temu också upp på tronen när det kommer till försäljning under maj. När det kinesiska USA-mästerskapet avgjordes så visade det sig att Temu sålde 20 % mer än Shein förra månaden.
Det blir intressant att se om Temu får samma fart här hos oss, nu när de har börjat kliva in i Europa.
Chinese startup Temu surpasses rival Shein in May US sales
Temu U.S. sales were 20% higher than Shein’s in May, per Bloomberg. Temu has been the most downloaded app in the country for months.
Uber lägger till videoannonser
Uber fortsätter att satsa allt mer på sin annonsaffär. Senaste draget: videoannonser.
Uber kommer nu att lägga till den här sortens annonser i Uber-appen, i Uber Eats och i sin alkoholförsäljningsplattform Drizly.
I Uber-appen kommer annonser visas med kunder väntar på att Uber-bilen ska dyka upp, men även under själva resan (ja, om man använder Uber-appen). Det ska även visas videoannonser i vissa bilar som har surfplattor installerade.
Gällande Uber Eats så kommer videoannonser att spelas när en kund har lagt en order och fortsätta visas till dess att beställningen anländer.
https://www.wsj.com/articles/video-ads-are-coming-to-all-your-uber-apps-cb11d48e
Strömmade medier
Youtube sänker kraven för sitt partnerprogram – enklare att tjäna pengar
Youtube sänker kraven – enklare att tjäna pengar på innehåll – Influens.se
Konkurrensen från Tiktok och Instagram biter allt hårdare. Youtube känner av konkurrensen från Tiktok och Instagram allt mer. Nu sänker videojätten kraven
AI – artificiell intelligens
Google skjuter upp EU-lanseringen av Bard på grund av slarv
Den här veckan är det dags för Google att rulla ut sin ChatGPT-utmanare i EU! Ja, eller det var tanken. Fick Irlands dataskyddsmyndighet veta precis nyligen. Och hade då… åsikter. Så nu blir det ingen Bard-premiär här oss oss. Ja, åtminstone inte den här veckan.
Vad det verkar ha handlat om är att den irländska myndigheten, som har det huvudsakliga tillsynsansvaret för de flesta amerikanska techjättar då dessa har sina Europa-kontor där, lite sådär by the way fick veta från Google att tjänsten skulle släppas här nu. Det var bara det att myndigheten inte ansåg att de hade fått tillräckliga underlag om hur Google tänker kring användardata och GDPR. Så Google tryckte på pausknappen.
Och det här måste sägas vara… rätt klantigt av Google. Eller till och med väldigt.
Okej att Google just nu fortfarande yrvaket AI-snubblar omkring och vevar Bard runt sig medan de, lite panikartat, försöker jaga ikapp Chat GPT och Bing. Men med tanke på att just ChatGPT under några veckor för inte så länge sedan förbjöds i Italien på grund av svajande GDPR-hantering så borde Google rimligtvis ha insett att de kommer att få EU på sig när de lanserar Bard i EU. Det handlar bara om när de åsikterna kommer.
Google gör alltså en Trump. Trampar i klistret på grund av något som är väldigt självförvållat.
Det återstår att se när vi får en uppdaterad tidplan för EU-introduktionen av Bard.
Google delays EU launch of its AI chatbot after privacy regulator raises concerns | TechCrunch
Google has delayed a planned launch of its generative AI chatbot, Bard, in the European Union this week, according to the Irish Data Protection Commission (DPC) — the tech giant’s lead data protection authority in the region.
Google uppmanar sina anställda att vara försiktiga när de använder… Googles Bard
Ha. Humor. Google har gått ut med instruktioner till sina anställda att vara försiktiga när de använder… Bard. Googles ChatGPT-utmanare alltså.
Visst. Det är inte ett ”undvik till varje pris”, utan en uppmaning att personalen inte ska trycka in känslig information i chatboten. Datan kan helt enkelt användas för att träna Bard vidare – vilket gör att den känsliga informationen kan bli tillgänglig för andra än de som ska ha tillgång. Bara att fråga Samsung hur illa det kan gå, när affärshemligheter läckte ut på grund av att anställda där matade in dem i ChatGPT.
Men det kanske mest intressanta är att Google konstaterar att ”det kan sitta mänskliga utvärderare på andra sidan som kan ta del av chattmeddelandena”.
HEL-LO säger EU.
Google Tells Employees to Stay Away from Its Own Bard Chatbot
Alphabet Inc. advised employees not to enter confidential information into chatbots like OpenAI’s ChatGPT or Google’s own Bard over fears of leaks
Meta opensourcar musikskapande AI
Meta har inte gjort lika mycket AI-väsen av sig som Microsoft de senaste månaderna. Åtminstone into om vi pratar om det enda som räknas när man pratar AI nuförtiden: generativ AI. Alltså AI som kan skapa innehåll själv. Men Meta – som länge varit en tung AI-spelare – ligger förstås inte på latsidan. Särskilt inte nu, när det är lagstadgat att alla stora plattformar måste stoppa in just generativ AI i allt de gör.
Mark Zuckerberg gick bara häromdagen ut och sa att Meta, inte alls oväntat, kommer att stoppa in den här tekniken i precis alla sina tjänster. Och även utanför, tydligen. I veckan opensourcade Meta MusicGen. En musikskapar-AI.
MusicGen ska vara tränad på 20 000 timmar licensierad musik (något som Meta lär ha varit nog med). Den tränade modellen ska nu alltså kunna skapa musik bara genom att man skriver vad man vill ha. Som ett visst tempo, viss genre, viss stämning.
Men MusicGen kan dessutom ta avstamp i en befintlig låt som användaren sedan kan ”remixa” genom att beskriva vad man vill ha. I en demo visar Meta hur Beethovens femma förvandlas till något helt annat med ett textkommando.
Och visst blir det imponerande bra. Men som rätt ofta när den kommer till generativ AI också rätt, tja, maskinellt och opersonligt. Men så är det här heller inte tänkt att spotta ur sig färdiga låtar, utan ge ett underlag som man sedan kan arbeta vidare med.
Ja, just nu, åtminstone. Men även på musikområdet går AI-utvecklingen i ett rasande tempo. Så frågan är hur kvaliteten kommer vara nästa år så här dags.
Meta open sources an AI-powered music generator | TechCrunch
Called MusicGen, Meta’s music-generating tool can turn a text description into about 12 seconds of audio.
Meta presenterar röst-AI:n Voicebox
Den senaste månaden har Meta kickat in sina AI-ambitioner i en helt ny växel vad det verkar. I veckan presenterade företaget ännu en AI-modell: Voicebox.
Och jadå, det handlar förstås om en generisk AI-lösning. Alltså en AI som kan skapa innehåll baserat på instruktioner. Och som det hörs på namnet så handlar det den här gången om möjligheten att skapa tal.
Voicebox ska kunna skapa och redigera röstkliipp baserat på ett röstexempel och ett manus på vad rösten sedan ska säga. Nu är inte Meta först med det här – faktum är att det har trillat in några sådana lösningar från de stora techjättarna i år – men Meta säger att deras (förstås) är överlägsen konkurrenternas.
Nu handlar det, som rätt mycket AI-kopplat som Meta har presenterat under året, inte om en färdig kommersiell produkt. Meta släpper inte ens loss modellen i någon slags testversion, så vi får kort sagt vänta till dess att den gör det innan vi vet om den är så fantastisk som Meta säger.
Meta introduces Voicebox, a generative AI model for speech – SiliconANGLE
Meta introduces Voicebox, a generative AI model for speech – SiliconANGLE
Google Lens kan identifiera hudåkommor
Google uppdaterade i veckan sin smarta kamera Lens med ny funktionalitet. Närmare bestämt möjligheten att identifiera hudåkommor. Så genom att rikta Lens-kameran mot det man undrar över på huden så ska man kunna få ett svar på vad det är.
Google Lens can now search for skin conditions | TechCrunch
Google Lens is gaining a new feature that allows users to upload photos of skin, hair and nail conditions for relevant search results.
Open AI uppdaterar GPT och sänker priser
Ännu en uppdatering av GPT, tekniken mest känd för att vara grunden i AI-chattboten ChatGPT.
En nyhet i GPT-4 och GPT-3.5 Turbo, de två senaste versionerna av GPT, är ”function calling”. Via den ska det gå att beskriva vad man vill ha i en funktion och sedan låta GPT-lösningen skapa koden som behövs för att åstadkomma detta. Utvecklare har ju ända sedan ChatGPT lanserades visat att det går att låta GPT skapa fungerande kod, men det här är en mer dedikerad funktion i själva språkmodellen.
GPT-3.5 ska dessutom få ett utökat ”kontextfönster”, vilket i stort innebär att GPT kan komma ihåg en större mängd text från en konversation än idag.
Sist men inte minst så sänker Open AI priset för GPT-3.5 Turbo med 25 procent.
OpenAI updates GPT-4 with new features
OpenAI added some incremental new features to ChatGPT this week, though they’re more for developers than regular folks.
EU ännu ett steg närmare ny AI-lagstiftning
I veckan tog EU ännu ett steg närmare en ny AI-lagstiftning. Den så kallade AI Act passerade ännu en omröstning. Vilket bland annat innebär skrivningar om ett förbud mot att använda AI i biometrisk övervakning och att generativa AI-lösningar – som ChatGPT – måste kunna ”vattenmärka” innehåll så att det framgår att det är AI-skapat.
Veckans omröstning innebär dock fortfarande inte att lagen har antagits. Men det är en tydlig indikation på vad EU tänker sig ska finnas med när den väl gör det.
EU votes to ban AI in biometric surveillance, require disclosure from AI systems
Nonbinding EU draft AI law gets tougher, but it’s still open to negotiation.
Mercedes-Benz lägger till ChatGPT i sitt infotainmentsystem
Hur man vet att vi är nära peak ChatGPT.
Mercedes is adding ChatGPT to its infotainment system, for some reason | TechCrunch
Get upcoming food options in sonnet form, or plan your child’s birthday party from the road. AI can do anything!