Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 34 2023

Instagram och Facebook får fler kronologiska flöden. Instagram börjar rulla ut desktopversion av Threads. X arbetar på verifiering via ID-kort. TikTok lägger till nya sökannonsformat. LinkedIn rullar ut nya nyhetsbrevsfunktioner.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

https://www.ehandel.se/forum/nu-borjar-digital-services-act-galla-sa-drabbas-onlinetjanster-i-eu/

https://www.ehandel.se/forum/amazon-steppar-upp-konkurrensen-med-klarna-lagger-till-nytt-betalalternativ/

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram och Facebook får fler kronologiska flöden

Slipp personalisering – Instagram och Facebook ändrar algoritmen – Influens.se

Nya möjligheter att anpassa vad som visas. Plötsligt händer det! Instagram och Facebook kommer inom kort att lägga till möjligheten för användare i EU att

Instagram börjar rulla ut desktopversion av Threads

Instagram Threads landar i datorn – får webbversion – Influens.se

Börjar rullas ut nu. Så har Instagram släppt en av de mest efterfrågade funktionerna i Twitter/X-utmanaren Threads: en webbversion av tjänsten. Från och

Messenger får till sist krypterade chattar fullt ut

En av de längsta digitala långbänkarna ser nu ut att till sist gå i mål. Meta meddelade i veckan att de breddar sitt test av krypterad kommunikation i Messenger. Och viktigare: mot slutet av året så ska alla olika slags chattar, inklusive gruppchattar, vara krypterade som förinställt läge.

Messenger är en av få plattformar som inte erbjuder det här och det har varit ett riktigt damned if you do-läge för Meta. Kritiker har förstås bashat Meta hårt därför att de inte har velat införa den här typen av säkrare kommunikation. Politiker och polismyndigheter har kritiserat Meta för att de har sagt att de vill införa funktionen, eftersom den gör livet rejält mycket svårare för den som jagar skurkar (ja, och gör det även svårare för skurkar att avlyssna oskyldiga – men det är tydligen en helt annan historia).

Efter att ha testat krypteringsstöd hur länge som helst – och också erbjudit det som funktion som går att slå på – så ser det nu alltså ut som att Messenger kommer att gå med i samma klubb som ungefär alla andra chattplattformar.

Meta plans to roll out default end-to-end encryption for Messenger by the end of the year | TechCrunch

Meta said today that the company plans to enable end-to-end encryption by default for Messenger by the end of this year.

Twitter/X

Donald Trump tillbaka på Twitter/X

Och DÄR kom det som vi alla har väntat på. Donald Trump är tillbaka på Twitter. Ja, eller X dårå.

Och självklart postade han sitt mughot från arresteringen. Alltså bilden från häktet som togs i samband med att Trump överlämnade sig själv i anslutning till det senaste åtalet mot honom.

Den stora frågan är förstås vad det här kommer att innebära för Truth Social, Trumps egen sociala plattform. Den står sannolikt och faller med just Donald Trump. Skulle han lämna den så lär det bli rejäl pyspunka. Det är ju också anledningen till att han inte gått tillbaka till Twitter trots att han varit insläppt sedan ett tag tillbaka. “Jag trivs bättre här” har ungefär varit hans svar.

Donald Trump returns to X / Twitter to post his mug shot

Former President Donald Trump has posted for the first time since getting banned from Twitter in 2021. Since then, Elon Musk purchased Twitter, rebranded it to X and reinstated Trump’s account.

X arbetar på verifiering via ID-kort

Kors. I. Taket. Ett bra beslut från Elon Musk gällande appen formerly known as Twitter. Möjlighet att identifiera sig med ett nationellt ID-kort och selfie.

Twitters blåbock gick som bekant från att vara ett sätt att (hyfsat träffsäkert) vara ett sätt att bekräfta att en twittrare var den hen sa att hen var till att betyda att någon hade betalt för att använda Twitter. Från att inte ha skett någon verifiering av identitet alls så införde Twitter sedan funktion för detta, via bland annat telefonnummer.

Men det som nu alltså ser ut att vara på gång är ett steg upp. Visst, inte så att det inte går att fejka ID-handlingar – och ska det göras riktigt rätt så krävs förmodligen manuell granskning. Det sistnämnda kan bli särskilt utmanande för FKA Twitter, eftersom… typ ingen längre jobbar där.

Det är oavsett ett bra steg. Men X gör samma feltänk som Meta: lägger den här typen av grundläggande säkerhetsfunktion bakom betalvägg (i Metas fall som del av Verified-paketet).

Båda företagen resonerar att det här är en killer-funktion – eller åtminstone ännu en funktion som gör att det känns värt att betala för en prenumeration. Men i min värld skulle båda bolagens plattformar tjäna mer på att erbjuda det här kostnadsfritt till alla individer som önskar det. Det skulle innebära verklig verifiering. Ja, eller åtminstone hyfsat långgående sådan.

X may soon add ID verification for ’preventing impersonation’

X appears to be working on new ID verification features several months after rampant impersonation temporarily derailed the company’s paid verification plans.

Twitter rasar i appnedladdningslistorna efter namnbytet till X

Ända sedan Elon Musk tog över Twitter så har det pratats om ”Twitter-dödare”. Minsta tecken på att någon av utmanarna har fått ett uppsving har lett till rubriker och konstateranden om att det nu är kört för Twitter. Men de användarströmmar som har gått från Twitter har i stort varit rätt små. Och Twitters användarsiffror verkar ha hållit sig hyfsat stabila.

Visst, trots Musks och nya VD:n Linda Yaccarinos tweetande om att Twitter har nått nya rekord kring engagemang och användande så har externa uppskattningar inte sett samma mönster. Men det som alla siffror rätt gemensamt har pekat på är att det inte är fråga om ett massivt lämmeltåg ut från Twitter.

Här kommer en av de första rapporterna om rätt skarpt vikande kurvor – när det kommer till appnedladdningar. Och nedåtkurvorna tar sin början dagen efter det att Twitter blev X, Appstore-mässigt.

Intressant nog så visar Metas Twitter-wannabe Threads en inverterad kurva samma dag. Och har hållit sig hyfsat stabilt sedan dess. Lite förvånande, med tanke på att Threads tappade aktiva användare i samma takt som de fick dem. Ja, åtminstone de första veckorna. Det är förstås lite för tidigt att ha facit där än.

Som vanligt så är nedladdningar inte samma sak som användande. Men det verkar helt klart som att namnbytet har drabbat FKA Twitter på ett rätt negativt sätt i Appstore. Även här är det förstås för tidigt att säga om det här är början på en ihållande nedåttrend eller bara en sväng nedåt till dess att folk lär sig att Twitter har blivit X.

Men som sagt. inte en toppenbörjan för X i den här disciplinen.

Twitter’s ’X’ name change has led to a huge decrease in App Store downloads

Data shows Twitter’s Musk-led ”X” rebrand decreased how many people download the app every day.

X testar att ta bort allt utom bilden från länkade nyhetsartiklar

Ännu ett… intressant besked från Twitter/X. Plattformen testar nu att ta bort rubriker från länkade nyhetsartiklar som delas på plattformen. Ja, och även själva beskrivningstexten som visas i anslutning till nyhetsartikeln.

Det enda som kommer att synas är bilden från artikeln. Och… domänen som artikeln kommer från.

Anledningen? Elon tycker inte att det är estetiskt tilltalande att ha en massa text.

Så mycket dumt här…

X tests removing headlines from links to news articles

Elon Musk is reportedly pushing for X, formerly Twitter, to strip headlines from articles shared on the site. Articles shared on X would only include the URL and lead image.

TikTok

TikTok lägger till nytt sökannonsformat

Tiktok gör det enklare att hitta rätt – släpper helt nytt annonsformat – Influens.se

Det första i sitt slag i Tiktok. Tiktok fortsätter att växla upp sina annonsambitioner. Nu är det dags för ännu ett annonsformat. Den här gången i

LinkedIn

LinkedIn rullar ut nya nyhetsbrevsfunktioner

Lagom till hösten kände LinkedIn att det var dags att uppdatera sin nyhetsbrevstjänst med några nya funktioner.

Enklare att publicera nyhetsbrev: LinkedIn gör en Klarna och rullar ut en mer smooooth ”upplevelse” för att skapa och redigera nyhetsbrev. Med andra ord ska det nu bli mer användarvänligt. Bland nyheterna finns möjligheter att formatera och layouta sitt nyhetsbrev, komplett med stöd för att bädda in multimedia. Det ska även bli möjligt att lägga till SEO-titel och -beskrivningstext för individuella utgåvor av nyhetsbrevet.

Flera nyhetsbrev i ett och samma konto: Istället för bara ha stöd för ett nyhetsbrev per konto så går det nu att ha fem. Den som vill göra mer nischade nyhetsbrev för olika målgrupper får nu stöd för detta.

Automatskt följande av nyhetsbrevsskapare: Den som börjar prenumerera på ett nyhetsbrev kommer nu automatiskt att även följa LinkedIn-medlemmen bakom nyhetsbrevet.

LinkedIn Rolls Out New Features To Enhance Newsletters

LinkedIn bolsters newsletters with a revamped interface, multiple newsletters per account, and automatic follows for subscribers.

Snapchat

Snapchat gör det möjligt att slippa algoritmstyrda flöden

Snapchat går nu ut med att de gör samma sak som TikTok och Meta: de kommer göra det möjligt för användare att slippa algoritmstyrda flöden. Med andra ord att det istället ska gå att välja kronologisk visning av innehåll.

I Snapchats fall så handlar det om att det ska gå att välja bort personaliserad visning av innehåll i Discover och Spotlight. Utöver det ska Snapchat ”dela mer information om hur deras AI-baserade innehållsrekommenderingssystem fungerar”.

Precis som i fallet med konkurrenterna så återstår det att se exakt vad det här kommer att innebära i praktiken. Det som däremot är klart är att det blir exklusivt för oss i EU. För likt Meta och TikTok så gör Snap inte det här frivilligt. Det är hotet från EU:s kommande plattformslag Digital services act som spökar. Och rycker allt närmare.

25 augusti är det dags för de 19 största onlinetjänsterna i EU att börja leva upp till kraven i lagen. Om inte väntar dryga böter – upp till 6 % av den globala årsomsättningen. Ja, även om EU inte kommer att slå till med största släggan redan från dag ett.

Snap confirms EU users will soon be able to opt out of content ’personalization’ | TechCrunch

Snap has become the latest mainstream social media firm to trail incoming changes in Europe that include the ability for users of its messaging app to Snap is adding the ability for EU users of its messaging app to switch off tracking-based content personalization ahead of a deadline for compliance with rebooted digital rules.

Snapchat arbetar på ny AI-skaparfunktion: Dreams

Mer AI från Snapchat: Dreams. Ännu en generativ AI-funktion, förstås. Och den här gången en som gör att det ska gå att välja en selfie – med eller utan en vän – och sedan låta Snapchat skapa ”fantastiska platser och scenarier” som bakgrund.

Så ja, precis som artikeln konstaterar inte direkt en unik funktion vid det här laget. Men Snap hoppas att det ska få användare att använda Snapchat för att göra det här istället för att att gå omvägen via en annan tjänst.

Det som däremot är intressant i sammanhanget är att det kodgrävande som nu har avslöjat de nya funktionerna också har hittat spår av ”Dream packs”. Något som känns som något som ska gå att tjäna pengar på inne i Snapchat, ungefär som linser.

Däremot återstår att se när – och ens om – funktionen släpps skarpt. Beskeden om hur det har gått för Snapchats AI-satsningar har varit lite blandade – även om det här handlar om en funktion som mer känns som en en naturlig match för appen.

Men det absolut roligaste med hela funktionen är namnet: Dreams. Visst, det ska förstås signalera att det är ett sätt att drömma sig bort. Men jag misstänker att Snap också anspelar på och driver lite med den tendens att hallucinera som ungefär alla generativa AI-lösningar har visat upp.

Jag hoppas åtminstone att det är så.

Snapchat is expanding further into generative AI with ’Dreams’ | TechCrunch

Snapchat is preparing to further expand into generative AI features, after earlier launching its AI-powered chatbot My AI.

BeReal

BeReal lägger till nytt flöde med inlägg från vänners vänner

BeReal – kommer du ihåg den? Den hetaste heta sociala appen för något år sedan. Sedan dess har den franska appen rätt mycket gjort en Clubhouse. Ja, både på upp- och nedvägen.

Men likt Clubhouse så finns det fortfarande en kärna av aktiva användare som har hängt kvar efter det att hypen la sig. Och lagom till dess att det inträffade så hade ungefär alla de stora sociala plattformarna kopiera BeReals kärnfunktion – att uppmuntra sina användare att varje dag dela en bild vid ett slumpmässigt tillfälle.

Vad gjorde då BeReal? Kopierade tillbaka. Och började lägga till funktioner från konkurrenterna. Sånt som skulle göra så att fler kom tillbaka till appen oftare än bara en gång om dagen. Som att lägga till ett eget Discover-flöde.

Men nu har BeReal insett att det är sådär i linje med tjänsten att visa upp random bilder från random människor. BeReal har ju trots allt handlat om att hänga med sina vänner snarare än att bli underhållen (ja, även om det inte gör något om de två sammanfaller). Så det allmänna flödet ersätts nu av ett som visar upp innehåll från vänners vänner. Så länge som man ger okej till att visas upp här när man lägger upp sitt innehåll.

Dessutom lägger BeReal nu till funktion som gör att det går att visa upp tre “höjdpunkter” i sin profil – alltså tre bilder som man är särskilt nöjd med. Eller bara tycker känns representativa. Sist men inte minst får tjänsten också stöd för @-omnämnanden.

BeReal gets more social with ’friends of friends’ feature | TechCrunch

The spontaneous photosharing app BeReal is adding a friends of friends feed, post pinning, and a mentions feature.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *