Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 39 2023

Facebook och Instagram får generativa AI-funktioner. Norge siktar på att sänka Meta i hela EU. Snap och Microsoft samarbetar kring AI-annonser i Snapchat. LinkedIn lägger till nya funktioner för att läsa upp och översätta text.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

Tiktok satsar ännu mer på sök – inleder väldigt oväntat samarbete – Ehandel Plus

Det kommer allt fler rapporter om att unga användare vänder sig till plattformar som Instagram och Tiktok istället för Google när de vill söka efter

Därför invaderar Temu Sverige just nu – här är anledningarna – Ehandel Plus

Temu, Temu, Temu. Få av dem som är intresserade av e-handel har förmodligen missat den kinesiska shoppingappens storsatsning i Sverige. Men varför

Lista: Här är de kinesiska e-handlarna som står på tur att invadera oss – Ehandel Plus

Allt strålkastarljus i e-handelsvärlden är just nu på Temu. Men Temu är långtifrån den enda kinesiska e-handlaren som har siktet inställt på Europa just

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Facebook och Instagram får generativa AI-funktioner

Nu ser det ut som att Meta gör sig redo att trycka på stora generativ AI-knappen. Årets Connect handlade betydligt mindre om metaverse och betydligt mer om AI i alla dess former. Bland nyheterna som presenterades fanns, inte förvånande, nya AI-funktioner som kommer att läggas till i Facebook, Instagram, WhatsApp och Messenger.

Två nya bildredigeringsfunktioner i Instagram: Restyle gör det möjligt att ändra stilen på en bild genom att beskriva vad man vill ha (som ”vattenfärg”) medan Backdrop specifikt gör det möjligt att be AI:n att skapa en lämplig bakgrundsbild.

AI-skapade dekaler: Ungefär samma sak som ovan, fast just för dekaler. Beskriv med text vad du vill ha och låt AI:n ta fram en sådan dekal. Börjar rullas ut för ”utvalda” engelsktalande användare kommande månad och kommer till Stories i Facebook och Instagram och till Instagrams DM, WhatsApp och Messenger.

https://www.theverge.com/2023/9/27/23892231/meta-generative-ai-image-editing-stickers-instagram-facebook-whatsapp

Instagram gör det möjligt att radera bara Threads-konton i december

En anledning till att användarna rusade till Instagrams Twitter-kopia Threads var at det var typ en knapptryckning för att gå med. Däremot visade det sig snabbt att precis det gjorde att det var stört omöjligt att radera Threads-kontot när man tre dagar senare insåg att det inte var något man vill ha.

Instagram hade med andra ord medvetet knutit ihop Instagram-kontot och Threads-kontot så hårt det gick. Enda sättet att radera Threads-kontot var att radera sitt Instagram-konto.

Men nu blir det ändring på den saken. Snart, åtminstone. I december närmare bestämt.

Meta says separate account deletion for Threads will roll out by December | TechCrunch

Meta is preparing to roll out a separate account deletion mechanism for its Threads social network by December.

Norge siktar på att sänka Meta i hela EU

Nu känner lilla Norge att de vill välta en väldigt stor tuva. Nu har landets dataskyddsinstans Datatilsynet lämnat in en förfrågan till EU att utvidga landets förbud mot Metas rundande av GDPR. Mer specifikt att Meta inte ber uttryckligen om samtyckte för att visa personaliserade annonser.

Norge är ju som bekant inte medlemmar i EU och måste därmed inte följa EU-lagstiftning. De väljer däremot att till stora delar göra det, för enkelhets skull. Omvänt så måste EU inte rätta sig efter vad Norge instiftar för lagar. Men det finns alltså en möjlighet för Norge att be EU göra ett norskt beslut bindande för alla länder i EU. Åtminstone när beslutet är sprunget ur en EU-lag. Som i det här fallet GDPR.

Meta har redan fått smäll på fingrarna av EU i den här frågan och säger att de tänker åtgärda den här bristen. Däremot har de inte sagt när och EU börjar tappa tålamodet. Det finns alltså en rätt stor sannolikhet att EU kan vara välvilligt inställda till att importera det norska beslutet. Som bland annat innebär att Meta har tvingats betala stora dagliga böter.

Fortsättning följer, med andra ord.

Norway seeks to extend ban on Meta’s consentless tracking ads across the EU | TechCrunch

Norway’s data protection authority has asked a European Union regulator to take a binding decision on whether its emergency sanction on Facebook and Norway’s data protection authority has asked an EU regulator to take a binding decision on whether its emergency ban on Facebook and Instagram tracking and profiling users for ad targeting without consent should be made permanent and applied across the EU single market.

Meta tränade sin nya AI-bot på publika inlägg hos Facebook och Instagram

Meta är som bekant sugna på att hoppa på det stora AI-tåget. Mer specifikt det som kommer lastat med generativ AI – alltså AI-tjänster som kan skapa innehåll baserat på beskrivningar från användare. I samband med sin årliga Connect-konferens tidigare i veckan så kom senaste draget här: att AI-botar av den här typen börjar stoppas in i Facebook och Instagram.

Och hur har Meta tränat dem undrar ni? På dina inlägg. Åtminstone om du har publicerat saker på Facebook och Instagram. Och åtminstone dina publika inlägg. Privata inlägg – dvs. de som inte haft ”offentligt” som inställning – användes däremot inte under träningslägret.

Men Meta nöjde sig förstås inte bara med att träna på sin egen data. Även andra plattformars data vad det verkar. Meta ska dock ha undvikit ”dataset med stor förekomst av personlig information”. Här anges LinkedIn som konkret exempel. Och visst kan det vara så. Men med tanke på att LinkedIn ägs av Microsoft så undrar man om det inte även finns andra anledningar. Av ”vi vill inte bli stämda”-karaktär.

Dessa förfaranden – att träna på egna kunders data och andra plattformars publik data – är förstås inte unit för Meta. Men det ställer oavsett åter frågan om vad man någons data är värd.

Med andra ord: om det inte borde finnas uttryckliga samtyckeskrav även för att träna på användares data. Och om det kanske rentav borde finns mer direkta ersättningar. Nu lär det sistnämnda definitivt aldrig hända, men är trots allt en lite intressant fråga.

Meta’s new AI assistant trained on public Facebook and Instagram posts

Meta Platforms used public Facebook and Instagram posts to train parts of its new Meta AI virtual assistant, but excluded private posts shared only with family and friends in an effort to respect consumers’ privacy, the company’s top policy executive told Reuters in an interview.

Twitter/X

X erkänner att de dagliga aktiva användarna minskar

Elon Musk har vid mer än ett tillfälle pratat om att FKA Twitter slår användarrekord efter användarrekord. Som rätt nyligen när han konstaterade att X nått ett nytt rekord för månadsanvändare: 550 miljoner.

Däremot regerade jag och många andra på att det i det här sammanhanget vanliga ordet ”aktiva” saknades. Kort sagt att Musk pratade om antalet X-konton. Inte antalet konton som faktiskt använder X varje månad. Och anledningen att Musk väljer ett annat nyckeltal skulle sannolikt bero på att… siffran för faktiska aktiva användare inte är lika rolig. Definitivt inte utvecklingen.

Nu har vi fått det bekräftat. X:s VD Linda Yaccarino bekräftar att antalet dagliga aktiva användare minskar. Under en intervju sa Yaccarino först att X har 200 till 250 miljoner dagliga aktiva användare. Senare i intervjun landade hon i 245 miljoner.

Men om jag ska vara lite krass så känns det breda spannet som att sanningen nog dessutom ligger en bit under 245 miljoner.

Senast när Musk redovisade dagliga användare i mitten av november förra året så var summan 259,4 miljoner. 5,6 % fler än nu. Och det är kanske inte är en botten ur-nivå, men innebär ändå att X har förlorat knappt 15 miljoner dagliga användare på mindre än ett år.

Så ja, dagliga användare och inte månadsanvändare, men vi kan nog anta att utvecklingen har gått i ungefär samma riktning där.

Twitter / X is losing daily active users. CEO Linda Yaccarino confirmed it.

X CEO Linda Yaccarino shared the platform’s latest daily active users stats, which show a drop of millions of users from before Elon Musk took over Twitter.

Röst- och videosamtal i X blir bara tillgängliga för betalande användare

Extremt väntat. X får röst- och videosamtal. Det har kodgrävande nu avslöjat. Ja, eller X-VD:n Linda Yaccarino bekräftade det redan för någon månad sedan. Så inget nytt under solen. Det som är nytt under solen är däremot inte särskilt nytt under solen. Eller som sagt, åtminstone väntat.

Kodgrävandet i fråga har hittat spår av de nya, kommande funktionerna. Och de är ”premiumfunktioner”. Med andra ord bara för betalande X-användare.

Det anges också att det ska gå att välja om man vill ta emot röst- och videosamtal från verifierade användare, från användare de följer eller från användare i den egna adressboken. Men om funktionen (vad det verkar som och även vad vi utgår från) bara blir för betalande användare, så lär kravet fortfarande vara att alla inblandade ska ha en X Premium-prenumeration. Oavsett vilken inställning man väljer.

Vilket för oss över till logiken att lägga de nya tjänsterna bakom betalvägg.

Intäkterna för FKA Twitter har, ända sedan Musk tog över, varit lite sådär. Annonsintäkterna har rasat och det är få X-användare som har hoppat på betalalternativet. Musk och kompani letar alltså med ljus och lykta efter sätt att få in pengar. Och göra de tjänster som drar in pengar mer attraktiva.

Så långt alltså inte särskilt konstigt.

När Musk X:ade ut om röst- och videosamtalsfunktionerna så konstaterade han att de kommer att fungera på alla de stora dator- och mobiloperativen, att det inte krävs något telefonnummer och att X ”är den effektiva globala adressboken” (eller ”effective” som Musk skrev, vilket blir lite bredare). Och avslutade med att ”den uppsättningen faktorer är unik”.

Nu kanske Mark Zuckerberg eventuellt skulle säga waidaminutehere, men om bortser från det så finns det en stor glitch i Musks införsäljningspitch: om funktionen bara är tillgänglig för betalande användare så blir den globala adressboken… rätt mycket mindre. Och definitivt betydligt mindre effektiv.

”X – om du inte vill få svar när du ringer”, kanske?

X will make audio and video calls a premium subscriber-only feature | TechCrunch

Last month X CEO Linda Yaccarino confirmed that video calls would be coming to the app formerly known as Twitter as part of its transition into an

X skrotar funktionen att rapportera vilseledande politiska inlägg

Nu blir vi sådär förvånade igen. X (läs: Elon Musk) har skrotat funktionen som gör att användare kan rapportera FKA politiska tweets med vilseledande information. Trots att det står i X:s användarvillkor att den typen av information inte är tillåten.

Med andra ord: Musk har ännu en gång fått (högertosse)feeling och nu får X-anställda springa runt och försöka ändra på alla ställen som har gått sönder som en följd av Musks feeling.

Verkar gälla ”en handfull” länder. Men dessa är USA, Australien, Brasilien och Spanien. Stora eller sannolikt hyfsat stora FKA Twitter-marknader.

När det handlar om X så vet man aldrig om det är en feature eller en bugg, men i det här sammanhanget så lär det handla om det förstnämnda. Och vi kan anta att EU, eftersom Spanien är ett land som förlorat möjligheten säger ”hmmm?”

Elon Musk’s X removes general option to report misleading info about politics | TechCrunch

X (formerly Twitter) appears to have removed an option that allowed users in a handful of markets to directly report misleading information about X (formerly Twitter) appears to have removed an option that allowed users in a handful of markets to directly report misleading information about politics.

X är plattformen med mest desinformation – enligt EU

Nu blir vi sådär förvånade igen.

X (formerly Twitter) is worst for disinformation, per EU analysis | TechCrunch

X (formerly Twitter) has been called out in the European Union for having the worst ratio of disinformation/misinformation to posts not spreading X (formerly Twitter) has been called out in the European Union for having the worst ratio of disinformation/misinformation to posts not spreading falsehoods among mainstream social networks.

X:s VD Linda Yaccarino hade inte den blekaste aning om Musks planer att tvinga alla X-användare att betala

Och internkommunikationen går bra? Ja, eller Musk har väl sparkat dem som arbetade med det.

Twitter/X CEO didn’t seem to know about Elon Musk’s mandatory fee plan

Twitter/X CEO and prime glass cliff candidate Linda Yaccarino appeared at the 2023 Code Conference and didn’t seem to know about Elon Musk’s plan to impose a mandatory fee for using the platform.

Musk sparkar hälften av alla X-anställda som jobbar med moderering kopplat till val

Kommer ni ihåg när Elon Musk sa att X skulle utöka det team som arbetar med ”election integrity”, alltså moderering kopplat till val? Nu har han istället sagt upp hälften av dem. Och anledningen är att de ”undergrävde” precis det som de skulle arbeta för att säkerställa.

Och, som vanligt höll jag på att säga, så kommer det motsägelsefulla uppgifter från Musk och X:s VD Linda Yaccarino. Hon vidhåller att teamet ska utökas.

Ni vet den där ”glasklara” uppdelningen i ansvarsområden mellan Musk och Yaccarino, där Musk sköter teknik och produkter och Yaccarino ansvarar för resten? Den verkar funka sådär.

”Yeah, they’re gone”: Musk confirms cuts to X’s election integrity team

”’Election Integrity’ Team… was undermining election integrity,” Musk writes.

1500 annonsörer har återvänt till X (eller?)

X-VD:n Linda Yaccarino, a.k.a. den som kanaliserar det som Elon Musk säger och bestämmer, kom i veckan med positiva nyheter för X. De senaste 12 veckorna ska 1500 annonsörer ha kommit tillbaka till plattformen efter att ha skrämts bort av Musks kaosande. Inklusive ”de flesta” stora annonsörer.

Yaccarino tror även att X kan nå lönsamhet tidigt nästa år.

Och… well, jag vet inte. Yaccarino anställdes just därför att det behövdes någon som kunde bygga upp alla de annonsörsbroar som Musk brände på olika sätt (inklusive att hänga ut de som slutat annonsera på X och därmed bussat sin fanboytossesvans efter företagen). Det här beskedet skulle betyda att hon har lyckats riktigt bra.

Men de annonsinsatser som vi såg hos Twitter (när det fortfarande hette Twitter) för att locka tillbaka annonspengar var att… Twitter gav bort pengar. Det var rejäla rabatter och matchningar av instoppade annonskronor.

Och jag misstänker att det är samma sak som har fått företagen att komma tillbaka. Utöver att Yaccarino har lovat att det ska bli lite mindre Musk Musk West så tror jag (utgår jag från) att vi pratar om samma upplägg nu. Att företag har lockats tillbaka med ordentliga rabatter.

Och krasst talat: mer eller mindre gratisannonsering under en period. Så det återstår att se vad som händer när den gratisperioden löper ut.

X CEO Linda Yaccarino Says 1,500 Advertisers Have Returned

X CEO Linda Yaccarino has reportedly expressed optimism about the platform’s future profitability. Speaking Wednesday (Sept. 27) at Vox Media’s Code

X har betalat ut över 20 miljoner dollar till innehållsskapare

I början av året började Elon Musk prata om att Twitter (som då fortfarande hette Twitter) skull börja betala innehållsskapare. Eller rättare sagt: börja dela annonsintäkter med de kreatörer som uppfyllde kraven. Den första utbetalningen skedde i juli och så här långt har X skiftat ut 20 miljoner dollar.

När de första utbetalningarna började rulla ut så dröjde det inte länge förrän programmet ifrågasattes. Mer specifikt att det kändes godtyckligt.

Grundkraven för att ha chans att ta del av pengarna är att man prenumererar på X Premium, att man har minst 500 följare och har rackat upp minst 5 miljoner FKA tweetvisningar under de senaste tre månaderna rullande.

Ja, och så finns det några andra villkor. Det är bara annonser bland kommentarer som räknas och visningarna måste komma från andra betalande användare.

Men flera FKA twittrare som ansåg att de levde upp till kraven blev utan pengar. Istället konstaterades att de som fick pengar användare som Elon Musk gillade.

Det återstår att se hur det går med breddningen av utbetalningarna. Och, om vi ska vara lite krassa, hur frikostiga X kommer att vara. Så som X:s ekonomi ser ut så är 20 miljoner dollar något som X skulle behöva behålla själva.

X (Twitter) has paid almost $20M to creators, CEO says | TechCrunch

The company formerly known as Twitter has paid out nearly $20 million to creators, according to a post from X CEO Linda Yaccarino. The platform, now

Snapchat

Snap och Microsoft samarbetar kring AI-annonser i Snapchat

I veckan presenterade Meta sina nya AI-chattbot Meta AI. Men Snapchat hann även den här gången före Meta. Snapchats My AI har vid det här laget funnits hyfsat så länge och har gått… sådär.

Men skam den som ger sig. Nu hoppas Snap kunna tjäna mer pengar på sin AI-bot – med hjälp av AI och Microsoft.

Vad det handlar om är ett samarbete som stoppar in annonser i Snapchat via Microsofts Chat Ads-API. Kort sagt: petar in sponsrade länkar i konversationer med Snaps AI-bot när dessa är lämpliga.

Snap partners with Microsoft on ads in its ’My AI’ chatbot feature | TechCrunch

Snapchat has a new advertising partner in Microsoft for the ads it’s inserting into its AI product, My AI, an AI chatbot introduced earlier this year to

LinkedIn

LinkedIn lägger till nya funktioner för att läsa upp och översätta text

Bra grej från Microsoft. De lägger till nya tillgänglighetsfunktioner i LinkedIn, via sin tjänst Immersive Reader. Men det är också funktioner som kan vara nyttiga för användare utan funktionsnedsättningar.

Alla nyhetsbrev och artiklar kommer nu ha en Immersive Reader-symbol, som leder till ett antal olika tillgänglighetsverktyg. Den kanske mest intressanta totalt sett är text-till-tal-funktion, som helt enkelt kan läsa upp skriven text. Ska fungera för ”över 60 språk”. Dock oklart om svenska är ett av dem.

Kopplat till den funktionen är att Immersive Reader också stöder realtidsöversättningar för över 100 språk. Även här oklart om svenska är ett, men är det så många så utgår jag från det.

Utöver det finns funktioner som kan fokusera skärmen på huvudinnnehållet och funktioner som kan bryta upp längre ord i stavelser för att göra det enklare att läsa dem.

LinkedIn adds accessibility features with the help of Microsoft’s Immersive Reader

LinkedIn has added new accessibility options. Features like text-to-speech and real-time translations should make it easier for more users to engage with articles and newsletters.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *