Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 1: Sociala medier
- Del 2: Sök/SEO, Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, AI – artificiell intelligens
IoT – internet of things
Amazon vill kartlägga hela ditt hus
Tycker du att Amazon vet för lite om allt i ditt liv? Grattis! Nu kan du låta Amazon kartlägga insidan av ditt hus!
Ja, nu är det kanske inte riktigt så som Amazon presenterade den nya funktionen Map View. Men det är oavsett en funktion som gör det möjligt att få en digital planritning över olika rum i ditt hem – och hålla kolla vilka smarta prylar som finns var. Och ja, du kan välja vilka rum som ska mappas upp på det här sättet.
Men det stannar inte där. Hela poängen med Map View är att ge ett enklare och mer intuitivt sätt att styra de olika enheterna. Det går att trycka på olika enheter via Map View och sedan styra dem på det här sättet. Som att tända lampor, öka volymen på en högtalare eller ändra temperaturen. Det går även att se direktsända kamerasändningar via tjänsten.
Map View kommer till ”utvalda mobiler” i USA senare i år. Och utvalda betyder i det här sammanhanget iOS-mobiler som har radartekniken LIDAR inbyggd.
Utan att ha en aning om hur bra tjänsten fungerar – och hur stödet är för andra enheter än Amazon-prylar – men jag gillar hela angreppssättet. Det gör att man slipper hålla koll på vad olika enheter heter och mer intuitivt alltså bara leta upp rätt rum och rätt pryl.
Sen kan det här förstås bli en omväg i och man måste trycka sig fram till ett rum innan man kan välja pryl. Men hej.
Amazon’s Map View puts your smart home devices on a digital floor plan
Amazon has revealed a Map View for controlling your smart home devices. Via a digital floor plan, you can (for instance) tap on lights to switch them on or off or an Echo speaker to change the volume.
Amazon släpper nya smarta glasögon
Tycker du att det är galet jobbigt att släpa med dig mobilen? Kanske rentav en smartklocka? Grattis! Amazon presenterade i veckan en uppgraderad version av sina smarta glasögon.
Echo Fram, som bågarna heter, har nu versionsnummer 3 och ska ha fått rejält mycket bättre batteritid. Upp till 40 % bättre än föregående modell. Vilket gör att du kan lyssna på musik eller annat ljudmedia upp till sex timmar. Ja, inklusive den tid som går åt till att prata med andra via glasögonen.
Och… ja, det är fortfarande allt som går att göra. En handsfreelösning i glasögonpaketering (och ja, jag antar att det går att få glas med styrka). Det nöjet går på 270 dollar.
Det positiva är att Echo Frame ser ut som… glasögon. Inte som en stor teknikkloss i ansiktet. Men vi får kort sagt vänta ett tag till innan vi kan få riktigt smarta glasögon som ser ut som just glasögon.
Under tiden får vi se fram emot Apples dykarvisir Vision Pro.
https://techcrunch.com/2023/09/20/amazon-unveils-next-gen-echo-frames-starting-at-269-99/?5
Elon Musks hjärndatorlösning Neuralink får grönt ljus för mänskliga tester
Sugen på att få ett Elon Musk-datorchip installerat i hjärnan? Grattis! Nu kan du få det! Musks hjärndatorlösning Neuralink har nu fått grönt ljus att påbörja mänskliga tester.
Ja, fast nu pratar vi inte om att det blir möjligt att ringa sin lokala vårdcentral och boka tid. Det är en rätt lite grupp människor som kvalificerar. Det handlar om människor som är paralyserade på grund av ryggmärgsskador eller ALS.
Kort sagt människor som kanske inte har särskilt mycket att förlora på att testa en lösning som ska kunna göra det möjligt för dem att ”kontrollera externa enheter med tanken”.
Man kan tycka vad man vill om Elon Musk – och med tanke på att Musk överlag inte är jättepigg på att följa regler och regleringar så skulle det kännas tryggare om någon annan stod bakom – men jag hoppas verkligen att Neuralink blir en framgång. Ja, och alla andra liknande initiativ.
Elon Musk’s Neuralink to Start Human Brain Chip Implants | Entrepreneur
Elon Musk’s brain chip technology, Neuralink, is recruiting patients for its first-ever human trial to test the technology on those with paralysis.
Mobilt
Siri i Apple Watch 9 fungerar utan en iPhone
När Apple kör sina produktpresentationer – om hårdvara såväl som mjukvara – så kommer många intressanta nyheter först efteråt. Sånt som Apple alltså inte hann med eller tyckte var intressanta nog att dra på scen. Och – inte heller särskilt ovanligt – sånt som jag bara missade. Här är en sån grej: Siri i Apple Watch 9 klarar sig nu utan en iPhone.
De nya chipen i såväl Watch som i iPhonen gör att Apple kan skyffla runt ännu mer datahantering lokalt i enheterna, istället för att skicka förfrågningar över internet. Eller, i Watchens fall, till en iPhone i närheten. Det innebär alltså bland annat att Watch-ägare har ännu mindre behov av att ha en iPhone med sig.
Det är, om man så vill, slutdestinationen på en väldigt lång resa. Från att Watchen bara, i stort, var en ”fjärrkontroll” till iPhonen till en enhet som numer klarar sig helt själv. Åtta år efter att den föddes. Ja, för de funktioner som Watchen är byggd för att hantera, åtminstone. Vi kan tänka att Watch har en bra bit till att bli stället där man skrollar Insta och TikTok.
Dessutom har Siri blivit ” mycket smartare”. Ja, eller det tycker säkert Apple. Som vid varje större uppdatering av de olika operativsystemen. Hur det faktiskt ligger till med den saken återstår att se. Men med de nya, ännu mer lokala AI-hanteringarna tillsammans med uppdateringen av Ultra wideband-tekniken gör att det blir väldigt intressant att se hur utvecklare kommer att ta sig an de nya möjligheterna.
Apple Watch Series 9 ’Double Tap’ is hot, but these 5 features are flaming
The new Apple Watch Series 9 is getting a lot of praise for its double tap feature, but there’s more under the hood.
Ekonomi och finans
Roblox köper Speechly
Dags för ett nordisk företagsköp för Roblox: spelskaparplattformen köper finska röstmodereringstjänsten Speechly.
Roblox satsar allt mer på just röst och ljud som sätt för spelare att kommunicera med varandra, snarare än bara via text. Men det innebär förstås att Roblox därmed också får samma modereringsproblem på halsen som alla sociala plattformar. Med andra ord att vissa människor inte borde få ha internetuppkoppling.
Det här problemet är förstås inte unikt för just röstkommunikation, men det kan göra det än mer påtagligt. Särskilt som det också sker i realtid.
Precis det här ska Speechly alltså hjälpa till med: modereringsverktyg som kan hantera röstinteraktioner just i realtid.
https://bit.ly/3rs7X7Y
Capcut når 100 miljoner dollar i intäkter
I veckan gick Youtube ut med nyheten att de släpper en ny app: videoredigeringsappen Youtube Create. Youtube vill sänka tröskeln för att skapa och redigera videos, komplett med att lägga till effekter och välja musik.
Youtube vill överlag kopiera de framgångar som TikTok-ägaren Bytedance har haft med sin motsvarighet Capcut. Och den här nyheten är en händelse som känns som en tanke: nästan samtidigt som Youtube presenterade Create så kommer info om att just Capcut har nått en ny milstolpe.
TikToks redigeringssysterapp har nu dragit in 100 miljoner dollar. En riktigt respektabel bedrift.
Och det gör det än mer begripligt varför Youtube är så sugna på att försöka få till samma slags framgång med Create.
CapCut video app sees $100 million milestone in consumer spend
CapCut, ByteDance’s video editing app, has achieved a staggering milestone, surpassing $100 million in consumer spend across iOS and Android devices,
WhatsApp lägger till stöd för externa betallösningar
Indien är 2020-talets enskilt viktigaste tillväxtmarknad. Inte minst för techjättarna. Det är därför inte förvånande att techbolagen snubblar över varandra i jakten att kapa åt sig marknadsandelar i landet. Som del i det gör WhatsApp något som kan tyckas lite oväntat: de lägger till stöd för externa betallösningar.
Nu är det här egentligen inte alls oväntat. Indien har valt ett väldigt nationalistiskt grepp för att ta sig an de stora techbolagen (ja, och utländska investeringar i landet överlag). I praktiken krävs det ett samarbete med lokala spelare för att ha vettig chans att ta sig in.
Men Indien, precis som EU, har också tagit fram lagstiftning på det digitala området. En av dessa är att alla bolag som vill erbjuda betaltjänster via internet måste använda den statliga standard som Indien har tagit fram: UPI.
WhatsApp har haft stöd för externa betaltjänster redan tidigare, men då har det handlat om utlänkning. Nu kan man alltså välja att betala via Google Pay, Walmart-ägda PhonePe eller indiska Paytm direkt inuti WhatsApp-appen.
Meta hoppas alltså kunna locka ännu flera att sälja via WhatsApp genom att köpare får fler betallösningar att välja på. Ja, plus att det säkerligen också är ett försök från Metas sida att skaffa sig goodwill-poäng hos indiska politiker och myndigheter.
Och det kanske krasst talat enskilt viktigaste skälet: Metas egen betallösnings WhatsApp Pay har belagts med ett tak i Indien: det får finnas max 100 miljoner användare. Så det är helt enkelt ett sätt för Meta att säkerställa att alla som vill betala direkt inuti WhatsApp också ska kunna göra det.
https://insideretail.asia/2023/09/20/whatsapp-adds-rival-in-app-payment-options-in-india-commerce-push/?1
Övrigt
Apples nya, större iCloud-lagringsalternativ släpps i Sverige
Under rätt många år vid det här laget har Apple tjatat om vilken fantastisk proffsbildsenhet som iPhonen numer är. Både för stillbildsfoto och rörlig bild. Den senaste iPhone-presentationen förra veckan var inget undantag: Apple fortsatte att flörta med proffsfotografer med ännu vassare optik och bild- och videoformat.
Ännu mer proffshögupplöst innehåll betyder förstås också ännu större filer. Så i samband med det så hoppas Apple att man inte bara ska få mer av bildskapares hårdvarupengar, utan också mjukvarupengar. Bland annat genom att släppa två nya lagringsalternativ för iCloud. Rejält mycket större än tidigare. Det föregående toppalternativet på 2 TB skulle få sällskap av ett på 6 TB och ett på 12 TB.
Nu har de nya lagringsvalen släppts – även för oss i Sverige. Det innebär förstås att vi nu också vet vad de svenska priserna blir: 6 TB-alternativet går loss på 399 kronor i månaden, medan dubbelt så mycket backuputrymme också kostar dubbelt så mycket.
Ja, eller dubbelt så mycket utrymme kostar i det här fallet MER än dubbelt så mycket. För den (som jag) inte är jättevass på huvudräkning så kan jag meddela att 398 gånger två blir 798 kronor. Så det blir alltså billigare att skaffa två 6 TB-abonnemang än att skaffa ett 12 TB-abonnemang. Because priser måste alltid sluta på 9 because psykologi, antar jag.
Det är oavsett väldigt mycket Apple det. Den extra kronan är… dricks för att visa hur mycket man uppskattar iCloud-servicen? Ett sätt att bara visa att man verkligen, verkligen, verkligen gillar Apple?
Oavsett så är det ännu ett exempel på hur bra Apple är att tjäna pengar. Så pass att de numer kan blåsa sina kunder med ologisk prissättning utan att skämmas det minsta över det. ”Ja, det blev ju dumt. Men vad tänker du göra åt det? Va va va? Byta till Android?”
Apple’s bigger iCloud Plus plans are now available
Apple has launched two larger storage tiers for iCloud Plus. While the 6TB plan costs $29.99 per month, the 12TB plan is priced at $59.99 per month.
Substack designar om sin app för att öka engagemanget
I samband med pandemin och att tredjekakan började fasas ut så rusade nyhetsbrev högt upp i listan över kanaler som alla ville satsa på. Det gynnade inte minst Substack, som lockade många av de innehållskapare som förlorade sina inkomster på grund av just pandemin.
Men sedan dess har Substack haft det tuffare. Plattformen har lagt till allt fler funktioner allt längre från nyhetsbrevsrötterna. Nu är det lite dags för det igen.
Substack designar om sin app, med uttalat syfte att göra det enklare att upptäcka innehåll och att därmed öka engagemanget i tjänsten. Substack får helt enkelt ett, tja, hemflöde. Och kommer ännu ett steg närmare att förvandlas till en social plattform fullt ut.
Däremot återstår det att se om användarna håller med om behovet och lösningen.
Substack redesigns its mobile app to boost discovery and engagement | TechCrunch
Substack is overhauling its mobile app with a redesigned Home experience to boost discovery and engagement.