Kategorier
Detaljhandel/e-handel Sök/SEO Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 40 2023 – del 2

Apple kan vara på gång att lansera en ny AI-sök. Apple övervägde att köpa Bing och DuckDuckGo. Klarna satsar på annonsplattform för mindre handlare. Spotify ger artistsidor ett rejält lyft. Spotify fyller 15 år.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sök/SEO

Apple kan lansera en ny AI-sök

Näst efter ryktet om att Apple ska släppa en egen bil så är numer ryktet om att Apple ska släppa en fullständig Google-utmanare förmodligen det mest envisa. Nu kommer nya uppgifter från pålitlige Apple-läckaren Mark Gurman som spär på det senare ryktet.

Enligt Gurman så arbetar Apple på att rulla ut sin interna sökmotor Pegasus på fler ställen i sitt ekosystem. Först ut: Appstore. Och… ja, det är ungefär vad vi vet.

Men så måste det förstås finnas med lite AI i mixen. Det är ju lag på att technyheter 2023 måste ha med ordet ”AI”. Allra helst i kombination med ordet ”generativ”. Och det är precis vad det ryktas att även Apple ska baka in i sin nya, kommande och vassare sökfunktion.

Av techjättarna så är Apple de som har gjort minst väsen av sig på det här området. Så här långt åtminstone. Men det är inte särskilt oväntat. Generellt sett så ligger Apple alltid efter i techutvecklingskurvan. Eller rättare sagt: Apple låtar andra ta fram och betatesta nya tekniker. Sen när mainstreamgenombrottet precist står vid dörren så släpper Apple en good enough-version med ett skitenkelt gränssnitt.

Hur går det den här gången? Jag skulle tro att historien kommer att upprepa sig även i detta fall.

Apple plans to upgrade the App Store’s search engine, and it might not stop there

A Bloomberg report says Apple could make a viable Google competitor with its Pegasus internal search engine, which it may bolster with AI as it expands to the App Store and beyond.

Google Maps börjar berätta var solpaneler ska installeras

Väldigt bra funktion i Google Maps. Googles kartfunktion har nu lärt sig hålla koll på solpaneler. Mer specifikt: exakt var solpaneler borde installeras. Eller rättare sagt: Google Maps kan nu beräkna ett taks ”solpotential”.

Men Maps börjar också hålla koll på luftkvalitet och komma med pollenprognoser.

Inte så att Google är först med något av det här, men att funktionerna nu bakas in i Google Maps gör att man slipper bolla med olika tjänster. Ja, eller det kanske man vill göra ändå – därför att dedikerade tjänster många gånger är bättre.

Men Google kan om inte annat ge indikationer som man kan gräva vidare kring om man känner för det.

Google Maps can now tell exactly where solar panels should be installed

New Google Maps environmental tools can calculate solar potential, track air quality, and forecast pollen counts.

Apple övervägde att köpa Bing och DuckDuckGo

I förra veckan kom uppgifter att Microsoft i princip la upp sökmotorn Bing på uppköpsbordet i Apples kök. Nu kommer fler uppgifter som pekar på samma sak. Och som dessutom säger att Apple även övervägde att köpa DuckDuckGo. Men i slutändan blev det som bekant inget av någondera affären.

Uppgifterna kommer från vittnesmål i den pågående konkurrensrättegången mot Google i USA. Och anledningen till att Apple funderade i de här banorna – och att Microsoft var villiga att dumpa Bing – var förstås att företagen ville ta sig an Googles sökdominans.

Ja, eller det vill de garanterat fortfarande. Och det blir allt mer troligt att Apple faktiskt gör slag i saken och lanserar en ren Google-konkurrent.

Samtidigt är det risky business för Apple. Apple riskerar då än mer att utsätta sig för konkurrensmyndigheters ilska – och Apple går då också miste om de hysteriskt stora höga pengar som Google betalar för att få fortsätta vara förvald sökmotor i Apples prylar.

Men med tanke på att sökkartan nu håller på att ritas om ordentligt – när unga användare allt mer vänder Google ryggen för plattformar som TikTok och Instagram – så har Apple en rätt god möjlighet att åtminstone göra ett försök att ta sig an Google på riktigt.

Bara det att Apple kan pusha fram sin sök i alla sina enheter lär räcka långt.

Apple’s Talks With Bing & DuckDuckGo Revealed in Google Antitrust Case

Apple contemplated acquiring Bing and partnering with DuckDuckGo, newly unsealed testimonies from the ongoing Google antitrust case reveal.

 

Detaljhandel/e-handel

Klarna satsar på annonsplattform för mindre handlare

Dags för Klarna att ta ännu ett steg på annonsområdet. En egen Ads manager, så att handlare – framförallt mindre handlare – själva kan hantera sitt annonserande via Klarna. Klarna testar alltså just nu en självbetjäningsplattform för annonsering.

Självbetjäningsplattformen innehåller ungefär det man kan förvänta sig – och som finns på övriga ställen med motsvarande verksamhet. Det innebär stöd för målgruppssegmentering, optimering baserat på mål och möjlighet att se statistik om hur en kampanj presterar.

Däremot verkar det inte som att Klarna är intresserad av de allra minsta företagarna. Klarna har en minimumnivå på 7000 kr, vilket trots allt är en helt del för många. Men beroende på hur det går så kan det säkert bli aktuellt med sänkning av den gränsen.

Alibaba anklagade för spioneri i EU

Ni vet hur det är lite kontroversiellt med allt kinesiskt nuförtiden? Definitivt sådant som handlar om onlinetjänster. Dags för ännu en vedträ att kastas in i den brasan. Alibaba anklagas för spioneri i EU.

Ja, eller det handlar om ”möjligt spioneri”, vilket överlag är det som gäller när kinesiska företag anklagas för liknande saker. Det finns kort sagt sällan riktigt konkreta bevis för att så har skett.

I det här fallet handlar det oavsett om att Belgiens eget Säpo har övervakat Alibabas europeiska hub just för att hitta spår av spioneri. Anledningen är att den aktuella verksamheten är Alibabas största logistikcenter på kontinenten, formellt driftat av Alibabas logistikgren Cainiao.

Det är alltså ett ställe dit enorma mängder data om handlare, produkter och transportdetaljer. Ett gyllene tillfälle för underrättelseverksamheter som vill spionera på främmande makter i deras egen bakgård alltså.

Det återstår väl att se vart anklagelserna tar vägen, men det är ännu mer dåliga nyheter för kinesiska företag med verksamheter i USA och Europa. Inklusive – och kanske inte minst – TikTok.

Alibaba accused of ’possible espionage’ at European hub

Belgian security service says Chinese group’s logistics arm in Liège under scrutiny over use of sensitive data

 

Strömmade medier

Spotify ger artistsidor ett rejält lyft

Dags för Spotify att ge plattformens artistsidor ett rejält lyft. Den nya artistsidan kommer att vara byggd kring tre huvudavdelningar: Musik, Evenemang och Merch.

Musik-fliken kommer dessutom inte bara att innehålla musik utan även Clips, Spotifys egen TikTok-möter-Stories-videofunktion. Artister kan även kurera sina egna spellisor, som inte bara måste innehålla artistens egen musik. Det måste inte ens vara musik. Det kan även vara evenemang, ny merch eller podcasts.

Förutom att sälja sin egen merchandise så kan artister också köra crowdfunding-kampanjer via Spotifys plattform. Och artister kan även lägga till en bio och länka till sina andra sociala konton, à la Linktree.

Evenemang-fliken har, förutom att visa artistens kommande framträdanden, också stöd för biljettförsäljning via Spotifys externa partners.

Den nya artistsidan kommer dock bara till mobilen, inte till datorn eller webbversionen. Det visar om något hur användningen ser ut för Spotify. Inte förvånande.

Det är heller inte förvånande att Spotify gör det här. Förutom att de flesta funktioner har funnits tidigare – och att det här just bara är ett sätt att samla ihop dem mer enhetligt – så är det här del i Spotifys strategi att få mer skärmtid. Och få artister att ge Spotify mer kärlek än bara att släppa ny musik.

Spotify’s new artist profiles highlight music, Stories, merch and events | TechCrunch

Spotify today is rolling out a big change in terms of how users connect with artists on its streaming music platform. With the newly debuted artist

Spotify på gång att lägga till ChatGPT-liknande AI-spellistor

Jamen det är väl klart att även Spotify vill vara med och leka generativ AI. Alltså AI-lösningar som kan skapa innehåll baserat på användarinstruktioner. I Spotifys fall: spellistor.

Det är kodgrävande som har avslöjat spår av den här typen av stöd. Mer specifikt så finns formuleringen ”spellistor baserade på dina promptar”. Kort sagt det som ChatGPT har lärt oss: beskriv med text vad du vill ha och låt AI:n worka sin magic.

De mest sannolika huvudscenarierna är förmodligen ganska enkla: användare som ber om spellistor för ett visst humör, stämning, tillfälle eller årtionde.

Men vi kommer förstås se exempel på användare som skriver 18 A4-sidor långa promptar för att få fram spellistor med bara låtar i femsjättedelstakt med kazoo och triangel, inspelade i skokartongsstudios med rosa väggar, i stilen mexikansk dubdansbandsreggae med epadunkinslag och där minst en inblandad i projektet har någon slags koppling till en ”Bob”.

Because människor har alldeles för mycket fritid.

Spotify spotted developing AI-generated playlists created with prompts | TechCrunch

Following the successful launch of Spotify’s AI-powered DJ feature and, more recently, added support for AI-translated podcasts, Spotify now appears to be

Spotify får ljudböcker på Spotify-vis

Dags för Spotify att ta nästa kliv in på ljudboksområdet. Och den här gången lägger de till boklyssning på Spotify-vis.

Ljudbokslyssning på Spotify har, ironiskt nog, varit lite som Apples iTunes. Alltså styckeköp av enskilda böcker. Men böckerna går inte att köpa i Spotify-appen. På grund av Apples Appstore-regler. Men böckerna man köper via webben går sedan att lyssna på inuti appen. Because Apples Appstore-regler.

Men nu blir ljudböcker i Spotify åtminstone lite mer som resten av Spotify.

Från och med idag kan betalande Spotify-användare även söka bland och lyssna på ljudböcker precis som låtar eller poddar. Däremot finns det begränsningar. Alla ljudböcker ingår inte i den nya ljudbokslösningen. Exempelvis så ingår ”uppemot” 70 % av bästsäljare.

Dessutom så finns det en lyssningsgräns. Max 15 timmar per månad. Vill man lyssna längre så blir det till att, på internetoperatörmanér, köpa till mer för proportionerligt oproportionerlig kostnad. I Spotify innebär det att man kan köpa till 10 timmar för 10,99 dollar.

Så kanske inte ”Krig och fred”, alltså.

Den sista begränsningen är… att det är väldigt få länder som får det här tillägget i prenumerationen. Bara Storbritannien och Australien. USA kommer ”senare i år”. Vilket borde betyda typ i morgon, med tanke på hur kort tid det är kvar av året.

Spotify Premium Will Include Instant Access to 150,000+ Audiobooks – Spotify

Today we’re starting an entirely new chapter for our audiobooks offering by making more than 150,000 audiobooks available as part of Spotify Premium subscriptions.

Spotify gör sig redo att lansera Supremium-abonneamang

Hur vet man att något verkligen är premium? Det är superpremium förstås! Eller kanske till och med supremium!

Ja, ungefär så verkar Spotify ha resonerat när tjänsten, lagom till sitt femtonårsfirande, nu till sist verkar vara reda att gå med i samma klubb som ungefär alla andra musikströmningstjänster. Erbjuda högupplös ljudkvalitet, bortom mp3-nivå, alltså.

Jag har skrivit om rykten kring det här tidigare och mycket är detsamma i den senaste svängens uppgifter. Som prislappen på 19,99 dollar per månad och att det blir 24-bitarsljud. Men nu får vi mer information om vad som kommer att ingå. Ja, eller som kanske kan komma att ingå.

Här hittar vi oavsett saker som 20-30 timmar ljudbokslyssnande, mer utförlig lyssningsstatistik, AI-funktioner för spellisteskapande, ”avancerade verktyg för att mixa spellistor” och ”your sound capsule”. Det sista är väl mer bakåtblickande statistik. Som de minnes-funktioner som finns i de flesta sociala medier.

Spotify HiFi may finally be coming with a new name: Supremium

Spotify is preparing to launch a new tier with lossless audio. It will be called Supremium, a new report claims.

Spotify fyller 15 år

It was 15 years ago today. Så länge har den svenska musikströmningstjänsten funnits. 7 oktober 2008 var startdagen.

Ja, eller det var åtminstone den dagen som Spotifys musiktjänst släpptes publikt. Företaget Spotify hade då redan funnits i ett par år.

Om Apple var företaget som visade skivbolagen att det visst gick att ta betalt för digital musik på nätet med sin iTunes-butik så var det, som bekant, Spotify som bevisade att det gick att prenumerera på musik, istället för att köpa den.

En imponerande resa. Väl förtjänt ett stort grattis!

TV ratings: Over four million tune in to the ZDF crime series

Yesterday ZDF brought the most primetime viewers in front of the screen with an episode of the crime series ’Murder Sisters – Crime is a Family Matter’. News

Amazon lägger ned Amp

Ännu ett exempel på hur långt liveljud har fallit i popularitet sedan Clubhouse-hysterin var som värst: Amazon lägger ned Amp.

Vad är då Amp? En Clubhouse, fast specifikt nischad mot pratprogram med musikinslag. På samma sätt som Spotifys format Music + Talk så gjorde Amp det möjligt att blanda tal och musik genom att välja bland låtar i Amazons musikarkiv.

Men Amp hade utöver det även ett interaktivt element, så att lyssnare – precis som i Clubhouse – kunde ”ringa in” och delta i samtalet.

Men nu, bara ett och ett halvt år efter lanseringen, så går Amp alltså i graven.

Amazon is quietly shuttering Amp Radio

The tech giant cut Amp’s staff by half last fall. In total, the company’s plan to ”reimagine radio” lasted for roughly a year and a half.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *