Kategorier
Sociala medier Spaningar

Digitala spaningar vecka 40 2023

Instagram och Facebook kan komma att kosta pengar i EU. Meta lägger till mer AI-funktioner för marknadsförare. TikTok testar betalversion utan annonser. LinkedIn får ännu fler AI-funktioner. X testar tre kontotyper. Tonåringar älskar LinkedIn.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

https://www.ehandel.se/forum/google-erkanner-har-fuskat-med-annonsauktionerna/?1

https://www.ehandel.se/forum/amazon-drev-upp-priserna-med-hemlig-algoritm/?1

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram och Facebook kan börja kosta pengar i EU

Så har det blivit dags för Metas senaste drag i GDPR-matchen mot EU: Facebook och Instagram kan kosta pengar i EU.

Meta surar – Instagram kan kosta pengar i EU – Influens.se

Så mycket vill Meta ha av den som inte vill bli spårad. Ända sedan GDPR infördes har Meta på olika sätt rundat kravet på att be om samtyckte specifikt för

Instagram testar stöd för att dela stories till flera listor

Nytt test från Instagram: dela stories till flera listor. Det blir alltså möjligt att skapa listor  och sedan välja vilken eller vilka av dessa som ska se det som delas.

Instagram is testing multiple audience lists for Stories

During a broadcast on his page, Instagram head Adam Mosseri has revealed that the social media app has started testing the ability to share Stories to multiple audience lists.

Meta lägger till mer AI-funktioner för marknadsförare

AI! AI! AI! Den här gången från Meta. Mer specifikt för Metas annonsörer.

Meta har nu börjat testa några nya AI-funktioner som vänder sig specifikt mot den här målgruppen. Det är närmare bestämt tre huvudsakliga nya funktioner som det handlar om:

  • Skapa bakgrunder: Motsvarigheten till det som börjar flytta in i Metas tjänster för vanliga användare. Låt Metas AI ta fram bakgrunder. I det här fallet handlar det dessutom om stöd för att ta fram flera bakgrunder för produkter.
  • Automatisk bildformatering: Låt Metas AI justera bildformat så att de ”sömlöst” passar olika annonsformat i Metas ekosystem.
  • Textvariationer: Ta hjälp av AI:n för att skapa olika alternativ av en originaltext för att på så sätt ”bättre nå målgrupper”.

Så det handlar alltså som det mesta inom AI nuförtiden: be och instruera en AI-bot att skapa och anpassa innehåll.

Meta Introduces New AI Tools For Advertisers

Meta rolls out AI ad features to boost creativity and productivity for advertisers after positive tests.

TikTok

TikTok testar betalversion utan annonser

Vad skulle du vara beredd att betala för att slippa annonser i TikTok? 8 dollar? 4,99 dollar? Om du svarade det sistnämnda: grattis till dig! För nu testar TikTok precis det.

Med andra ord är TikTok senaste sociala plattform att göra en Twitter. Börja erbjuda betalabonnemang, alltså. Och följer därmed i Snapchats och Metas fotspår. Och förstås Youtubes.

Nu är det däremot inget som kommer att landa här hos oss den närmaste tiden. Eller alls. TikTok testar nämligen bara det nya abonnemanget i ett enda, engelsktaland land som inte är USA.

Så TikTok gör alltså som ungefär alla andra stora sociala plattformar. Men de verkar ändå välja att testa en annan väg: för pengarna får man inte fler funktioner, utan man slipper just annonser. Helt och hållet.

Ja, även om det på TikTok kanske är ännu svårare att skilja annonser och organiskt innehåll. Inte minst som företagets peppiga annonsuppmaning är ”gör inte annonser, gör tiktoks”.

Och… det här är ungefär det som vi vet just nu. Men ATT även TikTok skulle åtminstone testa betalspåret var inte särskilt oväntat. Men som sagt oväntat att de vill se om ”annonsfritt” kan vara ett sätt att locka folk att betala.

https://techcrunch.com/2023/10/02/tiktok-begins-testing-4-99-ad-free-subscription-tier/

Twitter/X

X plockar bort rubriker från länkar

För några veckor sedan skrev jag om uppgifter att FKA Twitter skulle börja plocka bort rubriker ur länkar som delas på plattformen. Anledningen? Elon Musk tyckte inte att det såg snyggt ut. Och nu har funktionen rullats ut. Eller håller på att rullas ut.

Det innebär med andra ord att om någon delar en länk från en annan sajt på X så visas bara huvuddomänen som länken pekar mot och eventuell toppbild. Inget mer.

Och visst. Det kanske ser snyggare ut, då det inte finns något under bilden. Och det lär säkerligen ha varit en stor anledning till att det här gjordes. Because Elon. Men det lär säkert också finnas ett åtminstone delvis affärsmässigt inslag i beslutet.

De stora sociala plattformarna har aldrig riktigt gillat externa länkar. Inte ens när det på exempelvis i iOS öppnas i en webbläsare som är inbyggd i appen, vilket gör att man kommer tillbaka till ursprungsplattformen när man har läst klart. Det lär ha varit en anledning.

Men en annan anledning lär, precis som på LinkedIn, ha varit att. man helst vill att användare inte bara delar vidare, utan lägger till något eget. Något som potentiellt kan ge mer engagemang bland följarna. Nu har Musk dragit det här till sin spets genom att göra länkarna helt kontextlösa – och i praktiken helt oförståeliga – utan att den som delar skriver något i samband med delningen.

Elon Musk strips headlines Twitter/X links because he didn’t like how they looked

Elon Musk’s latest (bad) idea for X: Remove headlines and other context from links that are shared on the platform.

X släpper skumt annonsformat som inte är annonsmärkt

Ni vet det där att X tidigare i veckan gjorde verklighet av sitt löfte/hot att sluta visa rubriker i länkar som delas på plattformen? Den allmänna sanningen där är att Elon inte tyckte att det såg snyggt ut, vilket känns som en helt rimlig anledning i sammanhanget.

Men det kan finnas en annan anledning. En som dessutom känns än mer trolig: X har gjort det för att får fler att trycka på annonser. För att på så sätt försöka vända skutan på X:s rätt sjunkande intäktsskuta.

Det visar sig att det har dykt upp ett nytt annonsformat på X. Ett som varken kan blockas eller rapporteras. Som heller inte går att dela eller gilla. Och som inte är annonsmärkt.

Det verkar handla om annonser som säljs via tredjepartsannonstjänster. Och inte direkt av den högkvalitativa sorten. Anledningen till det är att X har skrivit avtal med andra för att hjälpa till att sälja annonser. Som, lite ironiskt, konkurrenten Google.

Vilket för oss till det mest intressanta i artikeln. Spekulationen kring varför de här dyker upp. X har helt enkelt inte tillräckligt många egna annonser att visa upp, så istället dyker de här upp. Helt kamouflerade klickfiske-FKA-tweets.

Och varför har X inte tillräckligt många egna annonser att visa upp? Därför att för få vill annonsera på plattformen.

X rolls out new ad format that can’t be reported, blocked

The new ads also don’t disclose who the advertiser is or that they are even ads.

Elon Musks beslut att ta bort rubriker på länkar i X sabbar tillgängligheten

Att Elon Musk beslutade att X skulle ta bort rubriker på länkar har gjort livet bökigare för X-användare. Det enda som nu anges på länkar som delas på plattformen är bilden som hör till artikeln och domänen där sidan finns. Men det som är obekvämt för de flesta X-användare har visat sig vara stoppande för användare med funktionsnedsättningar.

Elon Musk har alltså gett funktionsnedsatta X:are fingret. Igen.

Twitter/X’s removal of link headlines slashes site accessibility even further

Elon Musk’s X (formerly Twitter) has stripped headlines and preview information from links, making it even more difficult for users with disabilities to navigate the site.

X testar tre kontotyper

Nu ser det ut som att det börjar hända grejer kring det löfte som Musk gav mer eller mindre samma dag som han tog över Twitter: betalande användare ska se hälften så många annonser som de som inte betalar. Nu håller det på att testas.

Ja, fast det finns dessutom en tredjekontotyp med i spel: en som helt saknar annonser.

Så med andra ord så handlar det om dagens två kontotyper plus ett helt annonsfritt. Lite oklart om testerna omfattar även de två förstnämnda kontona och vad som har hänt där som kräver testande. Eller om det bara är ett test av hur bra X är att få folk att välja betalkonto när de skapar konto.

Oavsett så kanske X blir helt annonsfritt ändå. Helt enkelt därför att det saknas annonser att visa. X-VD:n Linda Yaccarino har konstaterat att 90 % av X ”toppannonsörer” har återvänt till plattformen. Men enligt externa studier och uppfattningar så lägger de betydligt mindre pengar. Typ 90 % mindre jämfört med före Musks kaosande när han tog över Twitter.

X is testing new paid membership tiers to compensate for poor ad revenue

X (formerly Twitter) is looking to split its premium subscription service into three membership tiers to vary subscription pricing based on how many ads are shown to the user.

X vill satsa på liveshopping, sluter exklusivt avtal med Paris Hilton

X fortsätter jaga saker som kan räta upp de havererade intäkterna. Senaste initiativet: liveshopping. Och för det så har X anlitat Paris Hilton.

Det verkar som att det inte är ett enskilt evenemang, utan något som ska pågå under kommande år. Förutom video så kommer det också bli Spaces-sändningar. Alltså det som Twitter lanserade som en Clubhouse-konkurrent för direktsända ljudevenemang.

Och… nu ska inte jag säga att jag har plåtkoll på vilka som är de hetaste kändisarna just nu. Men Paris Hilton känns inte som en av dem. Och överlag känns det som en rätt bra sammanfattning av det nya initiativet.

X, som allt mer känns som en föredetting-plattform, tar hjälp av en föredetting-kändis som vill hitta ett sätt att lansera sitt nya mediebolag (och som sannolikt inte har fått Instagram eller TikTok att bli intresserade av det) och kommer bland annat använda Twitters Spaces, som inte ens X verkar tycka är lika kul längre.

Elon Musk’s X to test livestream shopping in partnership with Paris Hilton | TechCrunch

As Elon Musk’s X expands its efforts to become an ”everything app,” the company formerly known as Twitter announced today it will run a livestream

LinkedIn

LinkedIn får ännu fler AI-funktioner

Dags för ännu fler generativa AI-funktioner/AI-botar. Den här gången i LinkedIn. Tre nyheter på AI-området, närmare bestämt:

Recruiter 2024: ChatGPT-prompt-skapare för rekryterare. Ja, eller åtminstone en liknande funktion. Ska hjälpa rekryterare att ”ta fram bättre söksträngar för att hitta starkare kandidatlistor”. Rekryterare kan alltså beskriva vad de är ute efter och låta LinkedIn hjälpa till med hur de ska söka för att nå dit.

Jobbcoach i LinkedIn Learning: Chatta dig till kunskap. AI-boten ska kunna ge ”realtidsråd” och skräddarsydda innehållsrekommendationer för varje individ som vill använda plattformen. Även här lär det i korta drag handla om att man, på vanlig [infoga valfritt språk], ska kunna beskriva vad man behöver hjälp med eller bli bättre på – istället för att försöka söka sig fram till den informationen på gamla hederliga webbsökarsätt.

Accelerate för LinkedIns Campaign manager: En ny funktion som ”på så lite som fem minuter” ska kunna komma med förslag på fullständiga LinkedIn-kampanjer eller optimeringar ”för att nå B2B-målgrupper med engagerande innehåll”.

Den sistnämnda funktionen bygger på att du anger adressen till en sajt och sedan låter AI-algoritmen analysera den, plus att lösningen också går igenom företagets LinkedIn-sida och tidigare LinkedIn-annonser som sidan har kört. Baserat på det här tar LinkedIn fram ett förslag på både innehåll och målgrupp. Därefter går det självklart att anpassa de delar man inte gillar.

Vi pratar dock inte om att LinkedIn trycker på stora utrullningsknappen för någon av tjänsterna. Det lär som vanligt ta sin lilla tid för LinkedIn att rulla ut till alla.

LinkedIn goes big on new AI tools for learning, recruitment, marketing and sales, powered by OpenAI | TechCrunch

LinkedIn — the Microsoft-owned social platform for those networking for work or recruitment — is now 21 years old, an aeon in the world of technology.

Tonåringar älskar LinkedIn

Det här är lite… oväntat. Tonåringar älskar LinkedIn.

Ja, jag tog ”älskar” från rubriken på artikeln och det är kanske att dra det lite väl långt. Det gäller även ”tonåringar”, för det gäller garanterat inte alla.

Men det är oavsett intressant läsning.

LinkedIn har de senaste åren fått ett oväntat uppsving. Och då inte bara på grund av att vilsna twittrare desperat har letat efter något annat ställe att få utlopp för sina egoposter. LinkedIn har, på sitt eget långsamma sätt, hittat en alltmer relevant och fungerande nisch – bortom hårda säljpitchar och rekryteringsbusiness.

Men det är trots det lite oväntat att tonåringar alltså vänder sig hit. Som artikeln konstaterar så är det nog först och främst de lillgamla som det handlar om. De som redan har börjat tänka i termer av ”karriär” (och då inte bara ”influencer”).

Men det kanske mest intressanta är att den här gruppen upplever att LinkedIn är en vänligare och mer positiv plattform. Roligare att hänga på av den anledningen, alltså.

Jag kan väl inte vara helt säker på att artikeln inte är ett betaljobb från Microsoft, men det borde annars vara rätt goda nyheter för LinkedIn.

Teens Love LinkedIn

Facebook is old and Instagram is too much. For teens, LinkedIn – the all-business, very adult networking platform – is ”the way social media should be.”


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *