Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Sociala medier
Twitter-utmanaren Pebble lägger ned
Huh. Lite oväntat. Twitter-utmanaren Pebble lägger ned.
Det oväntade är kanske inte så mycket att Pebble lägger ned – det ser ut som att appen bara nådde som mest 3000 aktiva dagliga användare – utan att appen för ganska precis en månad sedan döptes om från arbetsnamnet T2 till just Pebble.
Men oavsett. Pebble-sagan har nu nått vägs ände. Det blir ingen T3 (å andra sidan så vet vi att det gick utför med Terminator-serien efter andra filmen).
Som artikeln konstaterar – och som även bland annat jag har skrivit om – så har den uppsjö appar som hoppades kunna casha in på twittrares missnöje med Elon Musk och det kaos han ställt till med inte kommit jättelångt. Inte ens Metas högprofilsatsning (än) trots en raketstart.
Det är lite grann samma sak som också har hänt med Facebook i samband med olika kontroverser kring den tjänsten: många som säger att de ska radera appen, stänga sitt konto och aldrig mer titta tillbaka, men när det kommer till kritan så hänger de flesta ändå kvar.
Bara senaste tiden har det dock kommit två rapporter som visar att X minskar både vad gäller månadsanvändare och dagliga användare, men vi pratar fortfarande om användarnivåer som ligger högt, högt över vad Twitter-utmanarna ens är i början av närheten att nå.
Pebble, the Twitter alternative previously known as T2, is shutting down | TechCrunch
The grip Twitter, now called X, has on the market may be stronger than some believed. Unfortunately, that’s led to the first casualty among Twitter
Ännu en anti-Instagram-Instagram-app
Dags för ännu en app i den sociala skaran: Daylyy. En Instagram. Möter BeReal. Och är, som typ alla sociala appar som släpps, en anti-app. En anti-Instagram.
Daylyy är precis som BeReal en app där du ska dela din vardag i bilder. Men till skillnad från BeReal så kan du ta bilder precis när du vill.
Och precis som Instagram så handlar Daylyy om att ladda upp bilder som visas i något slags flöde. Men till skillnad från Instagram så har Daylyy inga filter, ingen uppladdning och ”ingen algoritm”. Du kan alltså bara ta bilder direkt via appen och inte lägga till genom att ladda upp från kamerarullen.
Sist men inte minst så finns det heller inga gillningar eller annat som kan förvandla interaktionen med appen till en tävling. Det går att kommentera. Typ. Men det kan du bara göra genom att skicka ett meddelande till personen bakom inlägget. Och det verkar dessutom som att man bara kan skicka meddelanden till kontakter i appen.
Daylyy har funnits sedan 2022 och har vid det här laget kommit upp i 47 000 användare i 100 länder. De siktar på 50 000 innan kvartalet är slut. Så kanske inte… en Instagram-dödare. Men det är heller inget uttalat mål för utvecklarna bakom appen.
Det återstår att se om Daylyy bara kommer att dansa en sommar eller växa till något rejält mycket större. De appar som har försökt nischa sig genom att vara autentiska anti-Instagram-appar har överlag… gått sådär.
https://bit.ly/49eELCw
Sök/SEO
Google stoppar in nytt annonsformat i söken – men bara Google kan köpa det
Det är alldeles för lite reklam i Googles sökresultat säger ingen. Eller åtminstone: inte särskilt många. Utom Google. Nu stoppar Google därför in ännu mer.
Fast det nya annonsformatet som Google nu testar eller har börjat rulla ut är inte annonsmärkt. Och de enda som kan köpa de nya annonserna är Google. För det är nämligen annonser som gör… reklam för Googles sök.
Det är en ny karusell som heter ”Do more with search”. Det är med andra ord ett informativt sätt för Google att berätta alla smarta grejer som du numer kan göra direkt i sökresultatet. Som att planera ett festivalbesök eller testa sin bredbandshastighet.
Och krasst talat så är det alltså en funktion som har två syften.
Det handlar dels om att Google överlag vill marknadsföra sin sök som en skitsmart verktygslåda när de unga användarna allt mer vänder sig till Instagram och TikTok för att söka och dels om att Google helt enkelt bara vill att vi ska göra fler sökningar. Och fler sökningar innebär som bekant fler annonsvisningar för Google.
Google Search Testing ”Do More With Search”
Google seems to be testing a new search feature to encourage more searches from its user base. There is this new ”Do more with search” box that shows other searches the user can search for.
Google Maps blir ”bilder först”
Dags för en uppdatering av Google Maps. Förstås kopplat till ny AI-smartness (som att Maps blir bättre på att läsa trafikskyltar och därmed kunna ge bättre hastighetsinformation samt att Immersive view-funktionen breddas).
Men den största förändringen, även om den på egen hand inte är jättestor, är att Maps blir ”bilder först”. Ja, eller åtminstone att bilder börjar ta rejält mycket mer utrymme.
Det verkar framförallt handla om lokala sökningar. Tanken verkar vara att vi får en bättre uppfattning om en plats av en bild, från dem som har skickats in av användare, än en nål på en karta.
Och det stämmer förstås. Men för Google lär det lika mycket handla om en förhoppning om att vi ska interagera mer med Maps. Och ja, att även detta nya angrepssätt kommer att inkludera annonser. Något som Google garanterat redan har en plan för.
Men inte bara det. Det går även att söka på ungefär vad som helst, inte bara platser eller verksamheter. Sen försöker Google hitta platser som matchar dina sökningar, baserat på var det har funnits bilder som visar upp precis det du har sökt på (eller något liknande).
Vi i Sverige får däremot inte den nya funktionen. Inte än, i alla fall. Den uppdaterade versionen av Maps rullas ut i Tyskland, Frankrike, Japan, Storbritannien och USA den här veckan.
Google Maps is becoming more like Search – thanks to AI
Google is putting more AI into Google Maps, making it more like Search. Better EV charging information, expanded Immersive View, and more are rolling out this week.
Detaljhandel/e-handel
Amazon har 2 miljoner användare i Sverige varje månad
181 miljoner. Så många kunder, eller åtminstone användare, har Amazon varje månad i EU. 2 miljoner av dem finns här i Sverige. Eller använder åtminstone Amazons svenska sajt.
Vi är därmed den minsta lokalanpassade marknaden i EU för Amazon. Tyskland är störst med sina 60 miljoner. Sannolikt är Storbritannien näst största Europa-marknad, men det får vi inte veta här. För siffrorna som Amazon nu har gått ut med gäller just specifikt för EU i sin första transprensrapport.
Anledningen är, som så ofta när vi får skarpa användarsiffror från techbolagen nuförtiden, EU:s nya techregleringar. I det här fallet specifikt Digital services act, som kräver att bolagen blir mer öppna med just användartalen. Det är med andra ord inte alls omöjligt att vi kommer att få EU-siffror från fler av techjättarna.
Sen gillar Amazon förstås egentligen inte DSA. Så pass mycket att de har stämt EU.
Så många miljoner användare har Amazon i Sverige – varje månad – Ehandel.se
Den amerikanska e-handelsjätten Amazon har blivit ett globalt fenomen. Men hur stora är de egentligen i Sverige och övriga Europa? Det har vi fått svaret
Strömmade medier
Spotify fick fler användare än väntat under Q3 2023
För ett par veckor sedan visade Netflix upp kvartalskorten – och de överraskade rejält positivt. Antalet nya användare var betydligt högre än förväntningarna. Idag var det Spotifys tur och även de lyckades bättre än väntat.
Både det totala antalet användare och antalet betalande prenumeranter kom in över analytikernas gissningar. Spotify har nu totalt 574 miljoner användare varje månad. 226 miljoner av dem betalar för sitt lyssnande.
Ännu mer förvånande var att Spotify kom in svart på sista raden. Istället för den förlust runt 45 miljoner euro som gissningskonsensus var så blev det en vinst på 32 miljoner. Spotify överraskade även sig själva, därför att förlustsiffran 45 miljoner kom från bolagets egen prognos.
Det verkar med andra ord som att den trend vi började se i början av året håller i sig: när hushåll ska spara pengar så behåller vi strömningstjänster så länge det bara går (ja, typ). Så den stora utmaningen för den här typen av tjänster är inte så mycket att motivera sin tillvaro i relation till andra typer av utgifter – utan att bli den strömniningstjänst som man väljer att behålla inom respektive strömningsnisch när man bara känner att man har råd med en.
Spotify slår förväntningarna – gör oväntad vinst
Spotify ökade antalet användare mer än väntat under det tredje kvartalet, samtidigt som bolaget gör en överraskande vinst och putsar sin bruttomarginal.
Shazam får personaliserad konsertavdelning
Jag har flera gånger skrivit att Apples kanske smartaste och mest lyckade uppköp var Shazam. Alltså appen som kan identifiera musik och berätta vad det är för låt som spelas med vilken artist. Nu lägger appen till en ny avdelning: konserter.
Att det är en ny avdelning betyder alltså att det inte bara är något som kastas upp när det finns en aktuell konsert med en artist som du har shazammat. Appen ska ge personaliserade rekommendationer baserat på din Shazam-historik. Och även göra det möjligt att söka och filtrera på artist, datum, plats och ”trendande konserter”.
Appen ska också göra det möjligt för fans att upptäcka ”exklusivt innehåll” från vissa artister. Det ska vara saker som urtavlor till Apple Watch, bakom kulisserna-videos, turnébilder och spellistor från konserter.
Shazam launches personalized in-app concert discovery hub – Music Business Worldwide
New ’Concerts’ feature makes use of users’ Shazam history to deliver curated event recommendations…
IoT – internet of things
Nya Apple Watchens smartaste funktion är nu live
Har du en Apple Watch av årets modell? Grattis! Då kan du från och med nu använda den enskilt smartaste funktionen: double tap. Möjlighet att utföra handgrepp som att stänga av alarm och svara genom att tappa pekfingret och tummen mot varandra.
Jag som då sitter på en Watch 3 är inte det minsta avundsjuk. Nope. Inte alls. Inte det minsta. Överhuvudtaget. Näpp.
Apple Watch’s best new feature is now live | TechCrunch
With today’s watchOS 10.1 drop, Apple Watch Series 9 and Apple Watch Ultra 2 owners now have access to DoubleTap.
AI – artificiell intelligens
ChatGPT-appen når ny milstolpe men intäkterna planar ut
Två motsatta trender för ChatGPT. Appen har nu laddats ned över 15 miljoner gånger, sammanlagt för Android och iOS. Men däremot börjar intäkterna plana ut.
De pengar som Open AI tjänar på betalversionen av ChatGPT ökade med 31 % i juli, 39 % i augusti och ”bara” 20 % i september. Totalt 4,6 miljoner ska appen ha dragit in under förra månaden (lite oklart om det är före eller efter de båda appbutikernas avgifter).
Nu är det här inte officiella siffror och det är lite oklart var siffrorna kommer ifrån. Jag gissar därmed att de är Business of apps egna. Oavsett så bör de tas med sedvanlig nypa salt.
Men i stort så stämmer det här med andra siffror vi har sett tidigare i år. Som att trafiken till ChatGPT på webben har dippat. Så slut på AI-hypen?
Det lär absolut delvis spela in. Många som var nyfikna och testade, men som inte längre använder det lika mycket. Men det visar nog framförallt hur konkurrensen hårdnar allt mer på området generativ AI. Det rasar ju som bekant in typ 200 nya tjänster varje vecka – samtidigt som de största företagen, som Google och Microsoft, byggt in allt mer av den här sortens funktionalitet i sina vanliga gränssnitt.
ChatGPT mobile reaches new milestone of 15.6 million downloads in September
By September, OpenAI’s ChatGPT mobile app has been downloaded 15.6 million times worldwide. But despite the surge in installation the app’s noticed a
Grammarly lär sig AI-skapa ”skribentprofiler”
Grammatik- och språkappen Grammarly får ny funktionalitet. En ”skribentprofil”. Och ja. Det handlar förstås om AI. Because AI.
Enligt Grammarly själva så ska den nya funktionen, som formellt heter ”personalized voice detection and application” automatiskt kunna identifiera och lära sig en persons unika sätt att skriva.
Den här ”rösten” – ja, eller alltså profilen eftersom det handlar om text och inte talat ljud – kan man sedan applicera på text. Grammarly ska sedan skriva om den i den personens stil.
Och som bonus så kommer Grammarly inte bara lära sig en persons sätt att skriva, utan också dela med sig av vad den anser vara personens definierande skrivkaraktäristik. Det som alltså gör att en text känns som en viss skribent.
Grammarly’s new generative AI feature learns your style — and applies it to any text | TechCrunch
Grammarly is introducing a new feature that uses generative AI to mimic the style and tone of a person’s writing.
Övrigt
Google börjar blocka tredjepartskakan i Chrome
And so it begins.
Det intressanta i det här sammanhanget var att Google tidigare i år (med en påminnelse för någon vecka sedan) gick ut med att de kommer att börja blocka tredjepartskakan för 1 % av alla Chrome-användare under Q1 2024.
Vilket gör att jag antar att jag borde känna mig JÄVLIGT utvald. Onepercenter ett par månader före utsatt tid?
(Dessutom: för alla som liksom jag undrar när andra säsongen av Welcome to Wrexham har svensk premiär kan jag meddela: 25 oktober.)
Googles annonsformat Performance Max behöver mänsklig hjälp
Uppdatering av Googles annonsformat Performance Max. Ni vet, det som gör att man kan köra kampanjer över Googles olika tjänster och gränssnitt och mer eller mindre outsourca allt till Google, som ska vara bättre än människor på att skapa innehåll och välja vem som ska se vilka annonser när? Nu vill Google vara snäll mot alla marknadsförare.
Därför lägger Google nu till nya funktionen Search themes. Och vad är då Search themes Ungefär vad det låter som. Teman för sökningen. Med andra ord: annonsörer kan nu känna att de bidrar lite (och förtjänar sin lön) genom att de kan ange specifika kategorier eller ämnen som är relevanta för annonsörens verksamhet.
Ja, eller så erkänner Google att… de behöver de mänskliga marknadsförarnas hjälp med att göra annonserna lika effektiva och träffsäkra som när människor sätter upp kampanjer.
Och som av en händelse föder det här ämnesinmatadet potentiellt också Googles ämnesbaserade tredjepartskakeersättare Topics med kunskap om vilka verksamheter som hör ihop med olika verksamheter. Om människor får bestämma.
Google Performance Max Evolves With New ”Search Themes” Feature
Google rolls out ”Search Themes” for Performance Max campaigns, giving advertisers more input to steer the AI and capture additional relevant traffic.
Google börjar testa möjlighet för Chrome-användare att dölja sin IP-adress
Tidigare idag la jag ut att jag verkar ha fått förmånen (?) att vara en av de första om omfattas av att Google automatiskt börjar blocka tredjepartskakan i Chrome. Nu kommer ännu en funktion på ungefär samma tema: Google börjar testa en funktion som gör det möjligt för användare att dölja sin IP-adress.
Google gör om man så vill lite en Apple. Även i det här fallet. Eller rättare sagt: Apple tvingar Google att göra de här förändringarna. Annars kommer Google vara den personliga integritetens bad boy – precis det som Apple mer eller mindre uttalat påstår att de är.
Google Chrome’s new ”IP Protection” will hide users’ IP addresses
Google is getting ready to test a new ”IP Protection” feature for the Chrome browser that enhances users’ privacy by masking their IP addresses using proxy servers.
Apple presenterar nya Macar 30 oktober
Klart Apple will casha in på skräckhelgen Halloween. Uppgifterna som har florerat de senaste dagarna visade sig stämma: Apple kommer ha en hårdvarupresentation till i år. 30 oktober, närmare bestämt.
Ja, eller jag bara utgår från att det kommer vara ett hårdvaruevent. Dels därför att temat är ”Scary fast” och dels därför att, tja, Apple egentligen bara presenterar mjukvarunyheter under WWDC på vårkanten.
Vad kan vi då vänta oss? Vi kan nog anta att vi kommer att få höra ”M3” sägas några gånger. Alltså tredje generationen av Apples egenutvecklade datorchip.
Det som verkar ligga närmast till hands enligt förhandsspekulationerna är en uppdatering av iMacen. Med tanke på att den inte har uppdaterats på 2,5 år så känns det väldigt troligt.
Men det lär nog inte bara handla om en modell. Vi kan nog anta att vi åtminstone får någon till. Kanske en uppgradering av Mac Studio och/eller Mac Pro, även om det känns mindre sannolikt med tanke på att de senast fick ett lyft för mindre än ett halvår sen.
Det var heller inte jättelänge sedan vi fick nya MacBook Pro på 14 och 16 tum. Däremot är minstingen i familjen, 13-tummaren, numer till åren kommen.
Sen finns det förstås alltid möjligheten till one more thing eller åtminstone något lite mindre tippat. Som en ny HomePod med display, som det har pratats om senaste veckan.