Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sociala medier, Sök/SEO, Strömmade medier, IoT – internet of things, AI – artificiell intelligens, Övrigt
- Del 3: Ekonomi och finans
Veckans artiklar
https://www.ehandel.se/forum/amazon-satsar-socialt-steppar-upp-konkurrensen-med-tiktok-och-meta/
Amazon vill sälja fler annonser – genom att bjuda säljare på AI – Ehandel Plus
Amazon har varit betydligt långsammare på bollen när det gäller den senaste AI-vågen. Men nu börjar e-handelsjätten växla upp ordentligt. Och gör det
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Threads har nu 100 miljoner månadsanvändare
Instagrams Twitter-utmanare Threads rusade som en raket när den släpptes. Förstås mycket tack vare att den var så tajt kopplad med just Instagram – trots att den var en fristående app. Men när den initiala nyhetsbehaget hade lagt sig så minskade de faktiska användarna rejält. Nu har vi fått en ny siffra.
100 miljoner månadsanvändare. Det är den numer officiella siffran. Ja, eller ”nästan” 100 miljoner. Men jag avrundar för att det är roligare.
En bra bit under nedladdningspeaken (förstås) men högre än de flesta uppskattningar jag har sett. Enligt Wall Street Journal så ska Threads ha lyckats locka över några ”power users” från FKA Twitter. Vad det nu innebär.
Nya Threads-siffran kom i samband med gårdagens kvartalsrapport från Meta, när Mark Zuckerberg upprepade sin vision/dröm om att Threads kan bli nästa 1 miljard-användare-app. Och en som dessutom är ”lite mer positiv”. Något som i Threads fall så här långt verkar ha inneburit att man mer eller mindre censurerar jobbiga nyckelord (som ”covid”) och att man kommer att försöka begrava nyhetsnyheter.
Här hittar du hela min genomgång av Metas kvartalsrapport. Som förutom rekordsiffror också innehöll några riktigt intressanta detaljer.
Mark Zuckerberg: Threads has ’just under’ 100 million monthly active users
Mark Zuckerberg said Threads currently has ”just under” 100 million monthly active users, and that he thinks there’s a ”good chance” the app could reach 1 billion users in the next couple of years.
Instagram Threads får gifar! (och omröstningar)
Sedan raketstarten så har det gått betydligt trögare för Instagrams Twitter-utmanare Threads att locka användare. Men NU jäklar kommer Threads att explodera! För Threads får nu…
*trumvirvel*
GIFAR
Ja, och omröstningar. Men… GIFAR!
https://www.theverge.com/2023/10/26/23933559/threads-polls-gifs-app
Instagram testar flöde med innehåll bara från betalande användare
Jag säger det igen: om någon för ett år sedan hade sagt att den sociala plattform som Meta skulle kopiera mest under 2023 var Twitter så hade jag inte trott dem. Nu är det dags igen. Meta kopierar Twitter igen.
Ni vet det där att FKA Twitter allt mer handlar om synlighet bara för verifierade användare? Det tycker Instagram är en bra grej. Nu testar Instagram en inställning som gör det möjligt att välja att bara se inlägg från de som har Meta Verified. Instagrams och Metas motsvarighet till X Premium.
Enligt Instagram-bossen Adam Mosseri så är det ”ett ny inställning för användare och ett nytt sätt för företag och kreatörer att bli upptäckta”. Vilket alltså är Instagramspeak för: ”visa bara innehåll från dem som betalar”.
Nu räknar vi upp alla anledningar till att vanliga användare skulle vilja ha den här funktionen.
Instagram tests a verified-only feed
Instagram is testing a toggle that lets you only see posts from people who subscribe to Meta Verified, according to Instagram head Adam Mosseri.
Instagram testar samarbetsfunktion för flödesinlägg
Ännu ett test från Instagram. Den här gången handlar det om samarbete. Mer specifikt samarbete kring vanliga inlägg. Ännu mer specifikt samarbete kring karuseller.
De som nu har fått funktionen kan skapa en flödeskarusell och innan de publicerar den så kan de bjuda in de vänner (ja, eller andra) som de tycker ska bidra till inlägget. Både med bild och video.
Så en collabsfunktion, alltså.
Instagram arbetar på utvecklar-API för Threads
Det var överraskande säger absolut ingen.
Instagram head says Threads API is in the works | TechCrunch
Instagram head Adam Mosseri said today that a Threads API is in the works, paving a way possible for third-party experinces.
600 miljoner chattmeddelanden mellan företag och kunder skickas varje dag hos Meta
I samband med veckans kvartalsrapport från Meta så fick vi en siffra som Meta aldrig har släppt vid kvartalsrapporter tidigare: hur många chattmeddelanden som skickas mellan företag och kunder varje dag.
Och svaret? 600 miljoner, via Metas olika gränssnitt.
Vi fick också veta att 60 % av WhatsApp-användarna skickar meddelanden till ett företagskonto. Vilket innebär i runda slängar 300 miljoner indier. Eller en dryg femtedel av befolkningen.
Självklart så var anledningen att Zuckerberg nämnde det här att Meta tänker dra in ännu mer pengar via AI-baserade chattbotar. Bara att säga ”AI nånting” är som bekant bra för aktiekurser just nu. (Och ja, det är alltså Messenger-plattformen all over again, sju år senare. Fast förhoppningsvis med mer smartness.)
Zuckerberg konstaterade under kvartalsrapporten också att Meta kommer att ”avprioritera” alla projekt som inte har med AI att göra. Så räkna med att Meta kommer att säga AI 75 miljarder gånger nästa år.
Men det viktigaste här – och det som är rätt synonymt med Metas intäktsmöjligheter på området – är WhatsApp. Den plattform som just nu är Metas viktigaste plattform för framtiden. Inte minst i länder där chattplattformar är normen för internet, snarare än sajter.
Meta says users and businesses have 600 million chats on its platforms every day | TechCrunch
Meta CEO Mark Zuckerberg said that users and businesses are interacting more than 600 million times per day across its apps.
Twitter/X
Elon Musk vill att X ska vara en fullservicebank om ett år
Elon Musks senaste utspel. X ska vara den enda bank du behöver. Om ett år.
Att Musk vill att FKA Twitter ska bli en allt-i-allo-app är inget nytt. Det har han pratat om hur länge som helst, även innan han tog över Twitter (ja, fast då kanske han inte sa att just Twitter skulle bli bottenplattan).
Men nu har planen skalats upp ordentligt. Från att prata om ”betalningar” så är det nu alltså fullservicebank som gäller. Och det ska alltså vara på plats i slutet av 2024. Och inte bara spar- och lönekonton, utan också ”securities or whatever”. Vilket vi väl kan anta är ungefär alla spar- och investeringsinstrument som överhuvudtaget finns.
Finns absolut ingenting som skulle kunna vara orealistiskt med den här planen.
Bara att få relevanta finansiella tillstånd lär ta mer än ett år, så det mest sannolika (eller… minst osannolika) scenariot är att X inleder samarbete med någon befintlig bank som står för det bankiga.
Tänker att Musk kan börja prata med de sju banker som lånade ut pengar till honom för Twitter-köper. De banker som nu lite desperat försöker dumpa sina låna och som förmodligen kommer att förlora miljardbelopp på det.
Elon Musk gives X employees one year to replace your bank
Elon Musk held a Twitter / X all-hands call on Thursday and discussed plans to transform the platform into a financial services hub, according to leaked audio.
X rullar ut ljud- och videosamtal
Så har det blivit dags för FKA Twitter att börjar rulla ut en funktion som det har hintats om ett tag från både Elon Musk och VD:n Linda Yaccarino: röst- och videosamtal.
Det verkar dock fortfarande handla om en ”tidig version”, så det känns mest som att det är en betaversion. Som är öppen. Eller kanske stängd.
Som vanligt så delar X ungefär ingen information om funktionen de rullar ut och svarar givetvis inte på frågor från media. Det vi vet är att det, som kodgrävande tidigare avslöjade, blir möjligt att välja vem man kan ta emot samtal från: människor i din adressbok, FKA twittrare som du följer eller verifierade användare. Alltså de som betalar för X Premium.
Det största frågetecknet är dock vem som kommer att få tillgång till de nya funktionerna. Om de kommer att vara öppna för alla eller bara för betalande användare. Vi kan nog utgå från att det kommer att handla om det sistnämnda – vilket i sin tur krymper den totala mängden människor man faktiskt kan nå den här vägen rätt rejält.
Eller så kanske betalande X:are kan ringa icke-betalande X:are. Men inte omvänt.
Will X’s addition of audio and video calling create stickiness in the app? | TechCrunch
Elon Musk announced Wednesday that an early version of video and audio calling is now available on X, formerly known as Twitter. The move is another step
Ett år har gått sedan Elon Musk tog över Twitter
Ett år. Så lång tid har idag gått sedan Elon Musk tog över Twitter.
Är det bara jag eller känns det om att det har gått VÄLDIGT mycket längre tid? Det kanske beror på att Twitter under Musk går på kaostid. Varje Twitter-år är fem berg- och dalbaneår i den vanliga världen.
One Year On: The 12 Worst Moments of Elon Musk’s Twitter Takeover
From cutting reproductive care to climate misinformation running rampant, Twitter under Elon Musk has been a shitshow from start to its one-year anniversary.
Twitters användning har kollapsat sedan namnbytet till X
Vad är den enskilda sak som Elon Musk har gjort sedan han tog över som har påverkat användartillväxten för Twitter allra mest?
Japp. Namnbytet till X. Helt otippat.
Elon Musks krav på 100 % kontorsarbete gäller alla på X – utom Musk och VD:n
Som vi alla vet är det moraliskt fel att arbeta på distans istället för på kontoret.
Det har Elon Musk berättat för oss.
Elon ’Back to the Office’ Musk Called in Remotely to First X All-Hands
The billionaire owner and CEO Linda Yaccarino dialed in from out of town, vaguely touting new features that will roll out in the coming months.
TikTok
TikTok testar ännu längre videos
Ni vet kortvideoappen TikTok? Som blir allt mindre kortvideoapp? Nu testar kortvideoappen TikTok att bli ännu mindre kortvideoapp. ”Ett begränsat antal användare” kan nu ladda upp klipp som är upp till 15 minuter långa.
Anledningen är förstås, som vanligt, att TikTok har ledsnat på att alla klampar in på deras planhalva och förstör gräsmattan. TikTok klampar helt enkelt tillbaka. Och det är givetvis Youtube som framförallt är i kikarsiktet.
Så 15-60-3-10-15, alltså. Cirkeln sluts, fast det nu är minuter och inte sekunder som gäller.
TikTok hoppas kunna upprepa framgångarna även i den längre disciplinen som TikToks kinesiska systerapp Douyin har haft. Men med en stor skillnad: i Kina finns inte Youtube.
Dels rent bokstavligen – eftersom Youtube och nära nog alla amerikanska onlinetjänster är förbjudna i Kina – men dels också konceptuellt. Det finns ingen riktigt lika självklar ”Youtube” för användargenererat innehåll. Något som gör att utmaningen bara av den anledningen blir tuffare här.
För vad det handlar om är att ändra användares beteenden. Som vi såg inte minst i Svenskarna och internet för bara någon vecka sedan så har Youtube en imponerande stark ställning även i TikTok-generationen. Bara för att det går att skapa längre innehåll så betyder det inte att användarna är sugna på att använda plattformen så. Eller känner ett behov av den typen av innehåll.
Och samtidigt så ser det ut som att såväl Reels som Googles motsvarighet Shorts växer allt mer. Förstås mycket för att Meta och Google trycker ut formaten lite… halvaggressivt. Men man ska inte underskatta jättarnas makt att nöta ned motstånd och få folk att börja anamma nya format.
Bara att fråga Snapchat.
TikTok is testing 15-minute uploads with select users | TechCrunch
TikTok is testing the ability for users to upload 15 minute videos, the company confirmed to TechCrunch on Monday.
TikTok lanserar sitt första livemusikevent – och säljer biljetter dit
TikTok tar ett nytt steg på musikområdet. Och det är faktiskt lite märkligt att de inte har tagit det här steget långt tidigare. TikTok lanserar nu sitt första livemusikevent: In the Mix.
Men den mest intressanta detaljen i den här nya satsningen är att TikTok också kommer att sälja biljetter till evenemanget. Det blir alltså inte något som kommer att vara öppna för alla att se via TikTok.
Försäljningen tjuvstartar 27 oktober och drar sedan igång fullt ut 2 november.
TikTok partners with Tickets.com to sell tickets for its first live music event | TechCrunch
A few months ago, TikTok launched its subscription-only music streaming service to compete with major players Spotify, Apple and Amazon. Now, the company TikTok will host its first live global music event, exclusively selling event tickets to its users.
LinkedIn gör en bra synlighetsändring i sin algoritm
ÄNTLIGEN! Ja, så känns det det. En bra algoritmförändring från LinkedIn.
Ja, eller det är åtminstone vad LinkedIn-gurun Richard van der Blom och hans gäng har upptäckt i sin senaste analys/killgissning kring vad som gäller.
Bland förändringarna som har kommit i en av LinkedIns senaste algoritmskruvanden är att de första timmarna efter att ett inlägg har publicerats inte längre väger lika hysteriskt tungt.
Det som har varit tumregeln de senaste åren har varit att om ett inlägg inte får bra engagemang de första timmarna så är inlägget i praktiken stendött. Det får ingen spridning till bredare följarskaror och LinkedIn-medlemmar utanför nätverket.
Men nu ser det ut som att LinkedIn har viktat om lite. Dag två och tre har viktats upp, vilket gör att ett inlägg får lite längre tid på sig att förtjäna sitt utrymme. De första timmarna är fortfarande viktigast, men som sagt åtminstone lite mindre än tidigare.
Richard van der Blom on LinkedIn: Big Changes at LinkedIn™️ are shaking things up | 363 comments
LinkedIn is always changing, removing and adding features Some for the better! Some more doubtful! This might shine a light on some of the things you recently… | 363 comments on LinkedIn
Snapchat
Snapchat har nu 406 miljoner dagliga användare
De sociala storbolagens mesta indieartist Snap visade ikväll upp kvartalssiffrorna. Snaps rapporter brukar bli bipolära händelser: tokrus eller tokras. Idag fick aktieägarna en anledning att glädjas. En rapport som var bättre än väntat skjuter just nu upp Snap aktien med över 13 % i efterhandeln.
Det berodde bland annat på att Snap redovisade plus istället för förväntade minus: 40 miljoner dollar. Ja, åtminstone EBITDA. Nettoförlust blev det fortfarande: 368 miljoner. Båda de två var sämre än motsvarande period förra året (+73 miljoner respektive -360 miljoner), men ett lättnadsrace är ett lättnadsrace. Det blev inte så illa som befarat.
Även användartalen fortsätter att ticka på uppåt. Snapchat har nu 406 miljoner dagliga användare. 43 miljoner fler än för ett år sedan, eller +12 %. Som synes är det nära nog nolltillväxt i både Europa och i Nordamerika, men det går desto bättre i ”Resten av världen”. (Och ja, de tre marknaderna är alltså Snaps sätt att dela in världen. I fall någon undrar vilka som är de viktigaste marknaderna.)
Nu vet vi inte exakt var ”resten” av tillväxten sker, men en god gissning är att det till stor del är i Indien. Det här tillväxtmönstret är både bra och dåligt för Snap – liksom för övriga stora techbolag med samma mönster. Bra med nya användare, men varje användare i tillväxtländer drar in mindre pengar i snitt än i de mogna marknaderna.
I morgon är det dags för Meta att redovisa sina kvartalssiffror. Men Snaps tillväxttakt på 12 % är när dubbelt upp jämfört med snittet för Metas fyra huvudappar (7 % Q2). Och med tanke på att Facebook inte drar ned jättemycket så står sig Snapchats siffror rätt väl mot både Instagram och WhatsApp.
Vilket förstås till stor del beror på att de… är rejält mycket större. Men Snapchat växer alltså på bra i skuggan av Meta och TikTok.