Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Strömmade medier, AI – artificiell intelligens
- Del 3: AI – artificiell intelligens, Mobilt, Ekonomi och finans
Veckans artiklar
Det går bra nu – Amazons senaste miljardbusiness – Ehandel Plus
Att Amazon drar in enorma summor är ingen nyhet. Inte heller att pengarna numer kommer från en hel del annat än bara e-handeln. Och Amazons jakt på nya
Nästa fas för e-handeln – RomCommerce! – Ehandel Plus
Det kan aldrig bli för många Commerce-förkortningar. Så nu är det dags för ännu en: RomCommerce. En som är väldigt passande så här till jul. Men som också
Show me the money! Google testar ny e-handelsfunktion i sökresultatet – Ehandel Plus
Det är som bekant inte bara priset som räknas när kunder ska välja e-handlare. Mer och mer handlar det om att e-handlare erbjuder de leveranssätt och
Amazon slår tillbaka – startar lågpriskrig – Ehandel Plus
Det ekonomiska läget är som bekant tufft. En bransch som därför går bra är lågprishandeln – både på nätet och bland de fysiska butikerna. Även Amazon
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Meta skrotar korschattande mellan Instagram och Facebook
Huh. Det var lite oväntat. Kommer ni ihåg för några år sedan? När Metas stora flaggskeppsprojekt var total interoperabilitet mellan Metas olika chattlösningar? Kort sagt att det exempelvis skulle kunna gå att chatta med med WhatsApp-användare via Instagrams DM. Det har inte hänt jättemycket på det här området sedan den högprofilerade starten – och nu ser det ut som att initiativet definitivt går i graven.
Från och med mitten av december så kommer Meta nämligen att klippa bandet mellan Facebook/Messenger och Instagram när det gäller just korsskickande av meddelanden. Konversationer kommer finnas kvar i läsläge, men inga nya meddelanden kan skickas.
Meta ger ingen förklaring till draget, men lär säkerligen ha med EU:s nya techregleringar att göra. Att Meta vill koppla isär sina tjänster mer för att på så sätt minska känslan av en allomspännande blobb.
Så även om det kan vara lite logiskt i det perspektivet så är det ändå lite förvånande. Visst, nu tror jag inte att korsskickandet mellan Instagram och Messenger varit jättestort, så det är säkert rätt få som berörs. Men det är som sagt var ett rätt stort avbräck jämfört med Metas chattplaner från 2019.
Instagram and Facebook cross messaging is coming to an end
From mid-December, Instagram and Facebook’s messaging services will no longer be cross-compatible. Existing conversations between services will become read-only.
Meta börjar rulla ut kryptering för Messenger
Vissa nyheter har man pratat om så länge och så ofta att man tror att de har hänt för länge sen. Men nu börjar Meta till sist rulla ut krypterade chattar för Messenger.
Ja, att kryptering alltså blir det förinställda läget för alla chattar via Messenger. Krypteringsstödet har funnits ett tag, men har byggt på att användare själva aktiverar det. Men nu får alla det alltså från start.
Meta finally starts rolling out default end-to-end encryption for Messenger | TechCrunch
After years of promises and limited tests, Meta has started rolling out default end-to-end encryption protection for Messenger.
WhatsApp rullar ut försvinnande röstmeddelanden
I skuggan av att Messenger får kryptering påslagen som förinställt läge i alla chattar så fick även storasyskonet WhatsApp en rätt stor, ny funktion: försvinnande röstmeddelanden.
Ungefär vad det låter som. En röstmotsvarighet till det som har funnits för bilder och videos i WhatsApp sedan 2021: röstmeddelanden som skickas i det här formatet kan bara lyssna på en gång. Sedan försvinner de för alltid.
Så, ni vet. This message will self destruct in five seconds.
WhatsApp adds support for disappearing voice messages | TechCrunch
While today’s bigger news from the world of Meta’s messaging apps was the rollout of end-to-end encryption in Messenger, the company is also bringing
Threads får taggar
För ett par veckor sedan skrev jag om att Instagrams Twitter-utmanare Threads skulle få taggar. Nu är de här. Det går kort sagt att lägga in klickbara länkar i inläggen som fungerar som hashtags gör i stort.
Det finns dock några skillnader jämfört med vanliga hashtaggar. Istället för att det måste vara ett enda ord – eller flera ord ihopskrivna som ett enda ord – så kan en Threads-tagg vara flera ord eller en hel mening, komplett med mellanrum. Det är kort sagt samma sak som att länka saker i text på en sajt.
Dessutom går det bara att ha en tagg per inlägg. Because Instagram gotta be Instagram. Eller nåt.
Som vanligt spelar det ingen roll för oss här i EU, eftersom Threads fortfarande inte finns här. Och det finns heller inget besked om när – eller ens om – det kommer göra det. Men bara för någon vecka sedan kom uppgifter om att det kan bli aktuellt med lansering nu i december.
Den som lever får se om det stämmer.
https://www.theverge.com/2023/12/7/23992357/threads-hashtags-tags
Threads-nedladdningarna växer igen
Lite goda nyheter för Meta. Företagets Twitter-utmanare har börjat växa igen, enligt appanalysföretaget Apptopia. Appen laddades i slutet av november ned runt 620 000 gånger per dag – upp från 350 000 i början av månaden. Däremot är det en bit kvar till det miljondaggenomsnitt som Threads hade i september.
Det gör att appen har laddats ned 41 miljoner gånger sedan början av september, att jämföra med 27 miljoner för FKA Twitter. Och det roligaste med nedladdningssiffrorna för den sistnämnda? De drivs framförallt av den lättare och mer datasnåla version av Twitter som togs fram för tillväxtmarknader. Den som fortfarande heter Twitter Lite.
Och det kan vara en stor anledning till framgångarna för den. Att den fortfarande heter just ”Twitter” (även om Musk har försökt peta in ett FKA Twitter även för vanliga X i appbutikernas beskrivningar).
Nu kanske just jämförelsen med X är vare sig relevant eller intressant i sig. Och även om upsvinget sammanföll med annonsering för Threads så kan det vara goda nyheter för Mark och kompani – om det håller i sig. Trots allt klagande så har ju majoriteten av alla användare fortfarande inte vänt X ryggen.
Även om Musk gör allt han kan för att skrämma bort såväl användare som annonsörer.
Threads downloads return to growth as X adds Walmart to its advertiser exodus | TechCrunch
Recent efforts by Meta to grow Threads’ install base have been working. According to a new analysis of app store trends, Instagram Threads is now
Instagram Threads lanseras i EU 14 december (förmodligen)
Ja, då är det inte bara bekräftat att Threads lanserar i EU i december, utan vi har även fått ett datum: den 14:e.
Det verkar åtminstone som att Meta har börjat bygga hype inför något som kommer att droppas då. Och det ser ut att bara vända sig till EU-användare.
Så, ja, there’s that.
Threads countdown hints at EU launch on December 14
Meta’s social network Threads is officially launching in Europe next week on December 14. This has been a long-time coming, as it launched in the US many months back.
TikTok
TikTok rullar ut stöd för biljettförsäljning till Sverige
Ännu en dag, ännu en ny TikTok-funktion. Ja, eller åtminstone en befintlig funktion som nu rullas ut i Sverige.
Det handlar om TikToks samarbete med Ticketmaster, där det blir möjligt att söka efter konserter och sedan köpa biljetter till dem, utan att lämna TikTok. Funktionen lanserades ursprungligen i USA förra året och rullas nu ut i ytterligare 20 länder. Sverige är alltså ett av dem.
Ja, nu står det inte uttryckligen att det bara får vara konsertbiljetter, men vi kan nog utgå från att det är det primära användarscenariot. Och det är inte det minsta att den här funktionen nu landar i TikTOk. Om något är det mest konstigt att det inte har hänt tidigare.
TikTok har ju som bekant den roll som Youtube hade för 5-10 år sedan: det självklara stället att marknadsföra musik. Men också den självklara platsen för förhoppningsfulla wannabe-artister. De som hopades kunna slå igenom och få sin karriär kickstartad av en viral Youtube-succé.
Men det är också en del av TikToks större e-handelsambitioner. Visst, nu är det här inte e-handel enligt Postnords måste-skickas-ett-paket-definition som fortfarande de facto råder, men det är digitalt shoppande. Precis som vilken annan e-handel som helst. Och det är därför väldigt bra övningskörning för TikTok, som bäst håller på att varva upp sin egen logistikapparat.
TikTok expands its in-app Ticketmaster ticketing feature to users in 20 countries | TechCrunch
TikTok and Ticketmaster are expanding their partnership into more than 20 new countries after initially launching back in August 2022.
TikTok lägger till nya modereringsverktyg
Kriget mellan Israel och Hamas har gett de stora sociala plattformarna ännu mer huvudvärk när det kommer till moderering. Inte minst som det har sammanfallit med att ungefär varenda människa nu har möjlighet att skapa fejkade bilder. Därför lägger TikTok nu till nya moderingsverktyg.
Ja, det är väl inte bara det som händer just nu som har fått TikTok att göra det här, men den främsta nya funktionen är oavsett Comment care mode. Aktiverar man den så ska TikTok göra sitt bästa att försöka att automatiskt filtrera bort alla kommentarer som liknar kommentarer som en användare tidigare har rapporterat eller raderat. Typ lookalike-kommentarsfunktion.
TikTok adds comment filtering tools to better handle Israel-Hamas war content
ByteDance’s TikTok has launched new comment filtering tools to better handle Israel-Hamas war content.
Twitter/X
X får broadcast-funktion
Kan Instagram så kan FKA Twitter. Nu får X stöd för broadcasts.
Det funkar med andra ord ungefär som motsvarande funktion i Instagram (och förstås även i andra tjänster som har den typen av stöd). Ja, nästan.
Det handlar om att ”community posts” nu kan delas med alla följare. Den som delar ett inlägg i ett community, ungefär X:s grupper, kan välja att också dela den med alla följare. Men det är bara de som är medlemmar som kan svara. Följare kan citatdela, men alltså inte svara direkt på inlägget.
X now lets users broadcast community posts to all followers | TechCrunch
X is now rolling out a new option to let users share their community posts with all followers – like a Slack message to channel.
LinkedIn testar ny funktion för att nåla fast innehåll
Nytt test från LinkedIn: nåla fast innehåll i profilen.
Det innebär mer konkret att du ska kunna lyfta fram något ur din profil och därmed ge det mer synlighet. Som en rekommendation eller en certifiering du har fått eller ett jobbbyte.
Det fastnålade hamnar i featured-avdelningen i profilen, så den fungerar med andra ord på samma sätt som när du lägger en länk till exempelvis en artikel här.
Matt Navarra on LinkedIn: 👀 NEW LinkedIn 'Featured' Profile Experience | 26 comments
🚨 New LinkedIn Feature…! LinkedIn is testing a ’Featured’ profile customisation feature ✨👇 LinkedIn is testing a new option to pin specific parts of… | 26 comments on LinkedIn
Övrigt sociala medier
Träningsappen Strava får meddelandefunktion
”Sociala medier” har som bekant förändrats en hel del sedan begreppet myntades. Såväl plattformarna som ligger under det här paraplyet i sig som själva konceptet kring vad som är en social plattform. Särskilt som allt fler appar bygger in sociala funktioner.
Senast ut är träningsappen Strava, som nu får en meddelandefunktion. Det blir alltså möjligt att skicka meddelande till enskilda medlemmar eller medlemmar i en grupp. Läggs till både för gratisanvändare och betalande medlemmar.
Nu har ju Strava i sig alltid haft ett starkt socialt element. Även om det går att cykla eller springa själv så är man omgiven av andra. Och det går förstås också bra att träna tillsammans med vänner och bekanta den här vägen.
Men kommunikationen har varit rätt begränsad bortom tummar och hejarop. Nu blir det alltså ändring på det.
Strava gets in-app messaging to help you bypass WhatsApp | TechCrunch
Strava is rolling out in-app messaging to let users send private one-to-one and group messages, designed to help users rely on WhatsApp less.
Sök/SEO
Google skärper kraven för att videos ska dyka upp i sökresultatet
Ett intressant om än rätt självklart drag från Google. Sökjätte skärper nu kraven för vilka videos som har chans att få synlighet i vanliga sökresultatet och i videoavdelningen. Eller rättare sagt: skärper kraven på vad som får finnas på sidan utöver själva videon.
För att klassas som video – och därmed få den synligheten – så måste video vara det huvudsakliga innehållet på en sida. Om en video ligger inbäddad i en textartikel som exempel eller referens så går den bort. Liksom videos på produktsidor – om videon inte är huvudinnehållet. Även samlingssidor med flera videos ratas av Google, eftersom det inte finns en tydlig huvudvideo.
Det slår också mot Search Console. Eftersom Google nu alltså skärper kraven så kan det leda till färre visningar så kan det också innebära ett visningstapp. Kan vara bra att ha koll på för den som följer det.
Sist men inte minst så kommer Google även börja ange just det här som anledning att videon inte indexeras för ”videoläget”. Att den alltså inte är huvudinnehållet på sidan.
Vi kan väl tänka oss att Google också kommer att dela vad de tycker är best practice för att just skapa en videosida på sin sajt. Och som av en händelse så kanske Google kommer att tycka att Youtube är videoguldstandarden.
Google expands video requirements for ”Video mode” where video must be main content of the page
If your video is not the primary part of the page, Google will not show your videos in search and within ”Video mode” of Google Search.