Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sociala medier, Sök/SEO, AI – artificiell intelligens
- Del 3: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt, AR/VR
Veckans artiklar
Meta vässar annonserna – släpper nya verktyg för e-handlare – Ehandel Plus
Vill du få bättre snurr på dina shoppingannonser på Facebook och Instagram? Låt Meta göra jobbet åt dig så blir det kanon! Tycker Meta. Nu släpper
Amazon plockar fram trollspöet – låter e-handlare trolla fram produktsidor – Ehandel Plus
Amazon vill göra det ännu enklare för säljare att sköta administrationen. Med AI förstås. Nu släpper e-handelsjätten en funktion som ska göra det ännu
Amazon har problem – vårdumpar priserna – Ehandel Plus
Amazon har ända sedan starten velat positionera sig som någon slags lågprisalternativ. Eller åtminstone ett väldigt prisvärt sådant. Men konkurrensen
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Facebook mer populärt bland unga – tack vare Marketplace
Ha. Lite kul. Unga börjar gilla Facebook igen.
Varför har de unga då börjat hänga med sina kompisar på Facebook allt mer – the boomer bland sociala plattformar? De… har de inte. Vad som istället lockar är Marketplace. Facebooks Blocket.
Nu ska vi väl inte säga att det här är den allomspännande sanningen bland unga användare. Att Gen Z och Alpha alltså inte börjar springer benen av sig in på Facebook i stora lass. Och vinkeln är dessutom väldigt mycket amerikansk, som har ett helt digitalt landskap när det kommer till begagnatsajter än vad vi har här i Sverige och Europa.
Men trots att Facebook, som alla utom Facebook vet, har gått och stendött så fortsätter användarsiffrorna att klättra uppåt kvartal efter kvartal. Q4 förra året var dessutom de tillväxtmässigt sett bästa tre månaderna på länge för tjänsten. Och en annan kurva som varit stabil under rätt lång tid höll också i sig: de som använder Facebook använder det allt oftare. De dagliga användarna växer snabbare än månadsanvändarna.
Parallellt med det här så har vi också Facebooks allmänna utveckling: delar av plattformen – som Messenger, Marketplace och grupperna – får allt mer eget liv. Och allt mindre koppling till ”Facebook Classic”.
One Big Reason Gen Z Is Still on Facebook: To Save Money
For a generation that loves thrift-shopping, Facebook isn’t a place to socialize online – it’s the best place to score some deals.
Instagram testar fler rutor i karuseller
Instagram tycker att karusellerna på plattformen börjar kännas lite trånga. Så nu testar de med fler rutor i dem.
Det handlar om en ökning från dagens 10 bilder eller videos till 15. Tydligen ska några ha till och med ha kunnat lägga till upp till 20 rutor.
Som vanligt återstår att se om och i så fall när det här rullas ut till alla. Men det känns som att det nog kommer att ske rätt snart.
Instagram Experiments With More Frames Within Carousel Posts
For brands, the move could facilitate providing additional context on product announcements and listings.
Instagram kan få Spins
Kanske-dags för en ny Instagram-funktion. Som artikeln konstaterar: en funktion som inte är en rak kopia av något som finns i Snapchat eller TikTok.
Kodgrävande har upptäckt Spins, en inställning man kan slå på för sina Reels. Den ”låter människor byta ut text eller ljud i din Reel. För varje spin som läggs till så når du deras målgrupp”.
Det är alltså en variant på det remixande som är så vanligt i kortvideovärlden. Ta ett befintligt klipp och gör något med det, som att spela in din egen version parallellt med originalet.
Men den stora skillnaden verkar vara att det är ursprungsklippet som alltså direkt gynnas av visningarna. Att de alltså läggs till ursprungsvideon. Vilket alltså är ganska exakt så som… LinkedIns ”omdelningsfunktion” fungerar.
2024 kopierar Instagram alltså LinkedIn. Vem hade sett den komma?
Alla på en gång nu: Instagram är inte LinkedIn!
What is Instagram Spins?
Instagram may introduce ”Spins” for Reels, letting users change text or audio in videos. Details on its release are unclear.
Donald Trump kallar Facebook ”folkets fiende” men fortsätter att annonsera där
Facebook är som vi (numer) vet folkets fiende. Eftersom de fuskade i förra amerikanska presidentvalet. Enligt Donald Trump (ja, i fall någon mot förmodan inte hade visste eller hade räknat ut det).
Men det hindrar inte Trump från att annonsera. På Facebook.
Donald Trump Calls Facebook an ’Enemy of the People’ While Buying Ads on the Platform
One recent ad features Trump groping an American flag, offering Facebook users the chace to win it.
TikTok
Amerikanska representanthuset röstar igenom förslaget att förbjuda TikTok
And there it is. Inte särskilt förvånande med tanke på hur vindarna blåser, men oavsett: det amerikanska representanthuset har nu röstat igenom lagförslaget som kan förbjuda TikTok i landet.
Det är dessutom ännu ett bevis på att en av få frågor som republikaner och demokrater kan enas kring är att smiska till stora techbolag. Fast oftast av helt olika anledningar. I TikTok-frågan så är de i stort eniga även där. TikTok är ett hot mot den amerikanska nationella säkerheten. Siffrorna för blev 352-65.
Nu återstår det dock två nivåer innan lagen faktiskt kan bli, tja, lag. Det sista steget verkar redan vara klart, med tanke på att Joe Biden sagt att han kommer att signera förslaget om det landar på hans skrivbord. Däremot är det inte alls ett lika givet utfall i senaten.
Sedan väntar, precis som när Trump försökte förbjuda TIkTok för några år sedan: det amerikanska rättsystemet. Det återstår kort sagt att se om lagen – om den går hela vägen – den här gången har skrivits på ett sätt som inte direkt kan sågas grundlagsmässigt. Däremot har Trump ändrat sig i förbudsfrågan och numer tycker han inte alls att TikTok ska förbjudas. Eftersom han har kommit på att han hatar Facebook mer. Ett TikTok-förbud skulle gynna Zuckerschmuck och det är ju dåligt. Eftersom Facebook fuskade i förra presidentalet.
Efter en eventuell Biden-signatur så har ägarbolaget Bytedance 180 dagar på sig att kränga av TikTok. Annars väntar förbud i USA.
Om och när förslaget faktiskt blir skarp lag så ser det ut som att Kina, precis som förra gången, kommer att blocka en försäljning av inte-alls-kinesiska-TikTok.
Så med andra ord är det 2020 exakt all over again. Med samma två presidentkandidater.
Popcorn ahoy.
House passes bill that could ban TikTok
A bill that could force a sale or outright ban on TikTok passed the House just days after it was first introduced.
TikToks VD säger indirekt att Bytedance hellre låter appen förbjudas i USA än att sälja
Mycket TikTok just nu. På grund av förbudshotet, förstås. Igår röstade USA:s undre kammare igenom förslaget, som nu ska vidare till senaten för samma övning.
Som del i lobbandet mot senaten så gick TikTok idag ut med siffror på hur mycket TikTok gynnar amerikanska småföretag (enligt en TikTok-sponsrad undersökning så ”bidrog” TikTok med 24,2 miljarder till USA:s BNP förra året och ledde till 14,7 miljarder dollar i omsättning för de amerikanska småföretagarna som techjättarna alltid älskar i just de här lägena (Meta, Google och Apple har alla gått ut med liknande räkneövningar i såväl USA som EU).
Även om Job Biden har sagt att han kommer att skriva under lagen om och när den namnar på hans skrivbord så återstår alltså några steg. Och det sista steget lär bli det jobbigaste. För dem som backar lagen. När det amerikanska rättssystemet ska säga sitt (och de lär förmodligen underkänna förbudet på ungefär samma grunder som 2020).
Men lagen säger ju trots allt inte att TikTok automatiskt kommer att förbjudas i USA. Allt som moderbolaget Bytedance behöver göra är den inte alls meckiga övningen att sälja av TikTok inom 180 dagar. Precis det som gällde 2020.
Och det sistnämnda gör uttalandet från TikTok-VD:n Shou Zi Chew extra intressant: ”Om det här förslaget blir lag så KOMMER det att leda till ett TikTok0-förbud i USA”.
Redan när lagförslaget dök upp häromveckan så började det komma uppgifter om att Kina skulle blocka en försäljning av TikTok. På samma sätt som de införde en ny lag 2020 för att sätta käppar i hjulen den gången.
Visst är Chews uttalande mycket en förhandlingstaktik i senatslobbandet – på samma sätt som både Meta och Google mer än en gång har hotat med undergång om EU-förslag klubbas – men jag tror att vi nog också mellan raderna kan läsa in något annat i uttalandet.
Att det är en bekräftelse på att Kina har pekat med hela handen mot inte-alls-kinesiska Bytedance och sagt att avyttring till ett amerikanskt företag av inte-alls-kinesiska-TikTok inte får ske under några omständigheter.
TikTok CEO Shou Zi Chew responds to proposed U.S. ban, hints at lawsuit
TikTok CEO Shou Zi Chew responded to the vote on the proposed U.S. TikTok ban, indicating that the company may take legal action.
TikTok testar fristående Instagram-konkurrent
Den enskilt mest kopierade social-appen de senaste åren har som bekant varit TikTok. Och då inte bara av andra sociala plattformar, utan även av namn som Netflix och Spotify. Det har fått TikTok att börja kopiera tillbaka. Mest riktat mot Youtube – som att videos på TikTok blir allt längre – men även andra. Och nu är det dags för TikTok att ta sig an Instagram.
Kodgrävande har nämligen hittat spår av en ny app: TikTok Photos. En fristående app som bygger på, ja, bilder. Instagram Classic. Innan Instagram gick all in på video för att sedan gå semi-all-in-tillbaka på att inse att det kanske inte är så dumt trots allt att satsa på de styrkor man har som TikTok INTE har.
Som artikeln är inne på så har TikTok på oliks sätt försökt styra användare mer mot bilder, men nu ser det ut som att man är sugen på att renodla för dem som trots allt vill ha en plats att dela och konsumera just bilder, inte videos, när Instagram trots sin sväng delvis tillbaka till rötterna mycket handlar om video.
Genom att öppna en ny app så kopierar TikTok även något som har varit Metas stora paradgren genom åren: öppna nya annonsytor när de befintliga börjar bli lite för fullpackade. Och, tja, att TikTok kanske vill utnyttja lite av det som de byggde under de fem minuter som det var jätteinne att kopiera BeReal.
Det ser dessutom ut som att Photos-appen kan lanseras ”snart”, utan att vi vet vad det egentligen betyder.
Sen återstår förstås att se hur pass en fristående foto-TikTok-app flyger. Ägarbolaget Bytedance har försökt få till det några gånger i Kina utan att det riktigt har tagit fart. Och detsamma gäller ju även Meta historiskt.
TikTok’s Reportedly Testing a New Instagram-Like Photos App
A separate photos app from TikTok?
TikTok rullar ut nytt intäktsprogram i Sverige
För snart ett år sedan rullade TikTok ut sin motsvarighet till Snapchats möjlighet att tjäna pengar på effekter och linser som man har skapat. I TikToks värld heter det initiativet Effect Creator Rewards och belönar AR-effektsskapare.
Nu rullas programmet ut i ytterligare 33 länder. Sverige är ett av dem Och vi får sällskap av bland annat Danmark och Norge.
TikTok skruvar även ned kraven för att kunna ingå i programmet något. Istället för en AR-effekt måste ha använts i 200 000 videos ”som kvalificerar” för att kunna börja tjäna pengar så räcker det nu med ”bara” 100 000.
Det finns någon slags logik här, därför att mindre länder är just mindre länder. Med färre människor. Även om TikTok är globalt så är mycket fortfarande lokalt, vilket gör att det sannolikt är betydligt svårare för en svensk att komma upp i antalet videos än en amerikan.
Men det finns även något annat intressant här. Från början, i maj 2023, så var kravet 500 000. Det kapades till 200 000 i oktober, alltså något halvår senare. Nu ytterligare ett halvår fram i tiden så sänks gränsen ännu en gång.
Det känns som att det säger rätt mycket om hur det går för TikToks AR-effekter. Att de används betydligt mindre än vad TikTok hade väntat sig och hoppats på. De tvingas helt enkelt sänka gränsen för att överhuvudtaget någon ska kunna tjäna pengar på och därmed vilja skapa AR-effekter här.
TikTok is now letting creators in more countries earn money for their effects | TechCrunch
TikTok is expanding its Effect Creator Rewards monetization tool to more regions and lowering the program’s payout threshold.
Snapchat
Snapchat testar nytt läge för direktmeddelanden
Nytt test från Snapchat: Infinite retention mode.
Vad är då IRM (som vi säger i branschen)? Ett sätt att ”spara direktmeddelanden mellan vänner”.
Och, ja, jag ska inte säga att jag har plåtkoll på Snapchats direktmeddelanden. Eller… alls. Men skillnaden mot tidigare är att det tidigare har gått att spara enskilda meddelanden – utöver standarden att meddelanden raderas inom 24 timmar.
Nu ska man kunna spara hela chattar på samma sätt som, ja, förmodligen alla andra chattjänster.
Snapchat will allow users to save DMs
The changes bring Snapchat closer to iMessage and WhatsApp.
Twitter/X
Elon Musk säger upp X-avtalet med Don Lemon eftersom Musk inte gillade att bli intervjuad
För några månader sedan gick FKA Twitter ut med att de nu skulle bli en ”video först”-plattform. Som ungefär ingen på X har bett om eller är särskilt intresserade av. Som del i det så skrev X ett antal avtal med mer eller mindre avdankade profiler som skulle få betalt för att skapa videoinnehåll åt plattformen.
En av dem var sparkade CNN-ankaret Don Lemon. Som nu… har blivit av med sitt X-avtal. Innan första avsnittet ens har sänts.
Don Lemon fick kicken från CNN efter några inte helt smarta kommentarer om före detta presidentkandidaten (som i stort ungefär handlade om att Haley inte längre var tillräckligt sexig för att ha nån chans). När Musk erbjöd honom ett avtal så stack Lemon ut eftersom han inte var en av Musks typiska favoriter. Dvs. inte en anti-wokare som störtar ned i högertossekaninhålet med en jetpack på ryggen.
Till första avsnittet så fick Lemon en intervju med Musk och den verkar Musk inte ha gillat (mer specifikt verkar han ha ogillat knarkfrågor). Bara timmar efter intervjun så fick Lemon veta att avtalet med X var uppsagt. Lemon är välkommen att ha sin show på X men får inga pengar från plattformen för sitt innehåll.
Ja, fast frågar man Elon så var anledningen att Lemons show var ”för mycket CNN” som inte funkar i sociala medier eftersom ”CNN håller på att dö”. Och, well, det kan knappast ha kommit som en överraskning att ett mångårigt CNN-ankare fortsätter göra CNN:iga program även efter CNN.
Så det känns som att den egentliga anledningen var:
- just att Musk blev skitsur på intervjun
- att X på riktigt börjar få slut på pengar
- en kombination av 1 och 2
Elon Musk Cancels Don Lemon’s Show on X After Being Asked About Drug Use
The ”free speech absolutist” canceled Lemon’s show on X before it even started.
LinkedIn utreds av EU under Digital services act
EU är farten just nu. I veckan drog de igång sin tredje formella utredning mot en av de plattformar som omfattas av de hårdaste kraven i en av EU:s två stora techregleringslagar: Digital services act.
Mer specifikt handlar det om att EU nu har bestämt sig för att ta sig en titt på hur Aliexpress, ägd av kinesiska e-handlaren Alibaba, lever upp till DSA. På pressmeddelandet från EU så känns det som att de är oroliga att Aliexpress bryter mot, tja, ungefär alla delar i lagen.
Men i skuggan av den så ser det ut som att en fjärde DSA-utredning kan ligga i startgroparna. Den här gången mot LinkedIn.
EU vill mer specifikt veta mer om hur LinkedIn använder medlemmars data för att rikta annonser. Och ännu mer specifikt om LinkedIn då använder riktningsparametrar som är förbjudna i DSA. Känslig data som hälsodata, åsikter inom politik, religion eller filosofi, etnicitet eller ras, sexuell läggning och fackmedlemskap.
Och, ja, vi kan väl snabbt konstatera att ungefär inget av det är obligatoriska fält när man blir LinkedIn-medlem. Och överlag inget som finns i profilerna. Så case closed.
Eller?
Att EU överhuvudtaget skickar en begäran att få den här typen av data från just LinkedIn är intressant. Visst, det är just begäran om information, men det är en väldigt specifik del av DSA som EU nu frågar LinkedIn om. Det kan med andra ord finnas någon slags misstanke om att det här kanske ändå används.
För det vi har lärt oss inte minst av Facebook och Google genom åren är att de vet mer om oss än våra egna familjer och vänner. Tack vare det vi gör, skriver och interagerar med. Vilket gör att algoritmer ändå kan sortera in dig i fack. Bygga profiler. Rätt ofta också med hög träffsäkerhet.
LinkedIn svarar förstås att det inte finns något att se och att EU därmed borde cirkulera. Och det är som sagt var ingen formell utredning. Än.
LinkedIn har nu fram till 5 april på sig att svara. Återstår att se om svaren gör EU nöjda.
Europe eyes LinkedIn’s use of data for ads in another DSA ask | TechCrunch
Microsoft-owned professional social network, LinkedIn, is the latest to get a formal request for information (RFI) from the EU. The Commission, which The European Commission is asking questions about LinkedIn’s compliance with a ban on use of sensitive data for ad targeting.
LinkedIn erkänner att Collaborative articles bara handlar om att träna Microsofts AI-botar
Ha! Det har tydligen gått ett år sedan LinkedIn rullade ut Collaborative articles. Alltså funktionen där ”några utvalda experter” bjuds in för att spara på AI-genererade frågor. Det firar LinkedIn med att göra några uppdateringar i funktionen.
Bland annat så är en ”utveckling” av frågorna som skickas ut av LinkedIn ”börjar med en situation som du befinner dig i på jobbet och sedan formulera en problemfrågeställning/fråga baserad på det”.
Vi får dessutom ett konkret exempel på hur det här kan se ut: ”Du är ny chef. Hur förtjänar du respekten från ditt team?”
Med andra ord: LinkedIn erkänner nu i princip rakt ut att hela Collaborative articles-funktionen handlar om att att få LinkedIn-medlemmar att träna Microsofts AI-botar helt gratis, istället för att betala låglönearbetare i Kenya två dollar i timmen för att göra det.
1 year, 10 million contributions: Unlocking the world’s expertise through collaborative articles
It’s crazy to think, but it’s been a whole year since we launched collaborative articles – our knowledge artifacts that are initially crafted through the power of AI, but brought to life by the real-life experiences of our members.
LinkedIn satsar på spel
Sååååå… Vad är det vi alltid har saknat på jobbplattformen LinkedIn? Precis. Spel. Som nu äntligen är på gång!
2024. Året när LinkedIn lägger ned sin satsning på innehållsskapande och går all in på spel och att få medlemmarna att träna Microsofts AI-botar helt gratis. Makes helt sense.
Men hej. Alltid kul med variation. Som att folk nu kan börja skriva saker som: LinkedIn är inte Twitch!
LinkedIn plans to add gaming to its platform | TechCrunch
LinkedIn, the Microsoft-owned social platform, has made a name for itself primarily as a platform for people looking to network and pick up knowledge for