Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 1: Sociala medier
- Del 2: Sociala medier, Sök/SEO, Strömmade medier, AI – artificiell intelligens
AR/VR
Meta kommer att börja samla in anonymiserad Quest-data
Dags för Meta att samla in mer data. Nu är det dags att börja samla in information om användningen av Quest-enheterna.
Det Meta kommer att börja samla in är anonymiserad, aggregerad data. Men det intressanta är att Meta redan samlar in det här. Eller rättare sagt: så här långt har de samlat in ”information som krävs för att din Meta Quest-enhet ska fungera korrekt”. Från och med nästa systemuppdatering kommer Meta att börja samla in data om ”enhetsanvändning”. Mer specifikt säger Meta att den anonymiserade datan kommer att användas för saker som att ”bygga bättre upplevelser och förbättra Meta Quest-produkter för alla”.
Ännu mer specifikt så handlar det om ljuddata, viss data kopplad till kroppsrörelser, träningsdata (som hur många kalorier som användaren har förbränt), information om den fysiska omgivningen (som väggar och föremål i rummet”, röstinteraktioner (komplett med bakgrundsljud som hörs när du exempelvis ger röstkommandon) och information om ”din aktivitet i virtual reality”, komplett med evenemang man deltar i.
Vilket känns som… väldigt specifik och personlig data. Även om den inte ska kunna kopplas till individen. Enligt Meta.
Vi kan nog lugnt utgå från att informationen inte bara kommer att användas för att göra bättre Quest-enheter för alla. Väldigt mycket kommer det nog att handla om att göra det bättre för Meta.
Och, ja, vi kan nog anta att Meta har annonsplaner kopplat till det här. Och det känns som att Meta är sugna på att göra en Google: bygga sin annonsering mer på intressebaserade lookalike-målgrupper.
Meta will start collecting ”anonymized” data about Quest headset usage
Info on hand/eye tracking, ”physical environment,” and more could be included.
Lev i The Matrix med en AR-app
ÄNTLIGEN någon som har tagit fram en riktigt användbar AR-app! Villhöver!
[Video] Jim Fan on LinkedIn: Someone built an app on Apple Vision Pro that turns your surroundings into… | 304 comments
Someone built an app on Apple Vision Pro that turns your surroundings into Matrix! Soon, these digital worlds will all be generated locally by a Transformer on… | 304 comments on LinkedIn
Mobilt
Digital markets act börjar gälla – och iOS 17.4 är startskottet
En liten, stor och historisk händelse. Apple rullar ut iOS 17.4.
Det är inte alltid som en ny EU-förordningen sjösätts med fyrverkerier och fanfarer. Ja, eller det händer väl ungefär aldrig. Som mest kan jag tänka mig att de närmast sörjande inom EU som har jobbat med den får dela på en tårta. Det är nog sällan som en ny EU-lag får någon konkret startpunkt alls. Men när det kommer till Digital markets act så blir det precis en sådan.
Det kanske enskilt viktigaste med den senaste (och förmodligen näst sista) punktuppdateringen av den aktuella versionen av Apple mobiloperativ är förstås att vi får nya emojis. Because nya emojis är alltid det enskilt viktigaste. Men uppdateringen bjuder förstås även på annat.
Men det mest intressanta är alltså inte vad som de facto finns i iOS 17.4 – utan det som inte finns där.
Apple är det företag som drabbats hårdast av Digital markets act. Det har gjort att Apple har tvingats till en rätt lång rad eftergifter för att leva upp till den nya lagen. Framförallt är det två saker som har varit extra jobbiga för Apple.
Det handlar dels om att Apple har tvingats öppna upp iOS ännu mer. Och dels om att Apple tvingas göra de största förändringarna i Appstore och företagets synnerligen lukrativa appaffär sedan Apple sjösatte sin appbutik för 16 år sedan.
Mer konkret innebär det här att Apple har tvingats att göra ett helt nytt upplägg för transaktionsavgifter för köp av och i appar. Och att Apple nu – för första gången – måste tillåta att iOS-appar installeras från andra ställen än Appstore. Vilket också innebär att andra än Apple för första gången kan bedriva iOS-appbutiker (ja, om vi bortser från kinesiska allt-i-allo-appen WeChat).
Självklart så är kritikerna inte nöjda med Apples förändringar, då de anser att Apple inte har gått tillräckligt långt. Vad EU anser återstår att se. Och självklart har Apple försökt att baxa in nya gungor för varje karusell som de har tvingats ge upp. Det återstår även här att se hur EU känner inför det.
Framförallt så finns det överlag en hel massa frågetecken kring vad Digital markets act kommer att innebära. Hur efterlevnaden kommer att hanteras. Och hur mycket av techgiganternas dominans som de i slutändan faktiskt kommer att tvingas ge upp.
Men oavsett. När du som iPhone-ägare installerar iOS 17.4 så är det inte bara ytterligare en punktuppdatering. Det är en rätt stor händelse i internets historia.
Apple justerar sina Digital markets act-förändringar efter kritik
Det var jätteoväntat säger absolut ingen. Apple ändrar i sina ändringar inför Digital markets act.
När Apple för någon månad sedan gick ut med hur de tänker förändra sina plattformar och affärsmodeller i samband med att Digital markets act fullt ut börjar gälla så var kritikerna inte… helt nöjda. Inte särskilt förvånande, med tanke på hur hur små många av ändringarna egentligen var.
Jag kände spontant att även Apple var väldigt medvetna om detta. Att det handlade om ett första bud i de vidare… samtalen med EU. Och igår, dagen innan Digital markets act så till sist gick live, så gick Apple ut med några ändringar i sina förändringar.
Och de ändringarna är… inte jättestora.
Den som vill starta en konkurrererande appbutik måste nu inte kunna visa upp att de har tio millar på sparkontot (ja, eller de behöver åtminstone inte visa upp någon slags bekräftelse på att de åtminstone har ett lånelöfte på 1 miljon euro som ”säkerhet”). Och den som vill byta tillbaka till Apples klassiska avgiftssystem på 15/30 % kan göra det.
En av sakerna i Digital markets act är att appbutiker inte längre får tvinga apputvecklare att bara använda appbutikens egen betallösning – med tillhörande avgift. Det gjorde att Apple uppfann ett annat sätt att ta betalt av de som inte längre vill köra vanliga Appstore-spåret. Och avgiftsnivåerna här är marginellt lägre.
Det jag hade missat var att Apple – eftersom Apple måste vara Apple – bara gav utvecklare en enda chans att välja. Valde man att gå över till den nya avgiftsmodellen så var det kört sedan. Något som kan vara extra dåligt för stora appar – eftersom Apple riggat den nya avgiftsmodellen så att det är skitdyrt att vara stor. (*host*SpotifyMetaNetflix*host*).
Men nu ändrar sig Apple. Det går att byta tillbaka igen om det visar sig att det inte är ekonomiskt fördelaktigt att byta till den alternativa avgiftssnurran. Och utvecklare får tydligen exakt… en gång på sig att byta. Eftersom Apple måste vara Apple.
Men vad Apple däremot INTE ändrar är den kostnad på 0,5 euro per nedladdad app i konkurrerande appbutiker. Apple tänker minsann tjäna pengar även på de som är ofina nog att gå över ån efter iOS-vatten.
Eftersom Apple… ja, ni fattar.
Apple revises its DMA rules after pressure, but keeps the Core Technology Fee intact | TechCrunch
No, Apple’s new and controversial ”Core Technology Fee” isn’t going away for EU app developers who opt into the iPhone maker’s new business terms designed
Apple delar fler insikter med utvecklare via över 50 nya Appstore-rapporter
Apple känner sig extremt bjussiga! De rullar ut över 50 nya Appstore-rapporter med massa nya insikter för utvecklare! Schyrrans!
Bland rapporter ska det finnas saker som:
- Engagemang: Hur många som interagerar med en utvecklares app eller delar den med andra (lite oklart vad det sista betyder).
- Försäljningsdata: Mer information om nedladdningar, försäljning, intäkter, förbokningar och köp som görs i appar.
- Användning: Mer info om krascher, antal aktiva enheter, installationer, avinstallationer och liknande.
- Ramverksanvändning: Hur en app interagerar med olika Apple-funktioner, som widgets och Carplay.
- Hur appar presterar: Hur en app presterar i största allmänhet och hur användare interagerar med specifika funktioner i appen.
”Cloudkit-konsollen” (lite osäker på vad det är) uppdateras dessutom med bland annat pushnotiser. Antar att det kan handla om hur många som har skickats.
Rapporterna bygger på anonymiserad data och utvecklare kan även låta tredjepartsaktörer tillgång till ”performance reports” (även här: lite osäker på om det avser specifikt rapporten om hur en app presterar eller om det gäller för rapporterna i allmänhet).
Varför är då Apple så enastående bjussiga så här en marsdag i nådens år 2024? Because Digital markets act. Lagen som gäller från och med idag. Där en av kraven på de största plattformarna är att de ska dela mer data med de som verkar på plattformarna. Framförallt ska de dela data som ett företag själva skapar på plattformen. Som all data här ovan, som bygger på den app som utvecklaren har laddat upp.
Men sen finns det säkert också ett annat syfte från Apples sida: att visa hur bra det är att använda Appstore. En annan del i Digital markets act är nämligen att Apple för första gången måste tillåta externa appbutiker i iOS. Det gör att det ligger väldigt mycket i Apples intresse att få folk att väja Apples lösning även framåt.
Så Apple försöker alltså hitta saker i det som EU har tvingat dem till för att marknadsföra sina egna tjänster.
Apple Gives Developers More Insight Into App Performance With Over 50 New Analytics Reports
Alongside the app ecosystem changes that Apple is making in the European Union to comply with the Digital Markets Act, Apple has introduced new…
iOS-användare tappar tillgången till externa appbutiker när de reser utanför EU
En intressant vinkel som jag inte hade tänkt på kring hela grejen med att Apple nu för första gången måste öppna iOS för externa appbutiker: vad händer om en EU-baserad iPhone-ägare reser utanför EU? Svaret: då kickar roamingavgiften in.
Ja. Typ.
Att Apple nu tvingas öppna iOS är som bekant EU:s förtjänst/fel (beroende på vem man frågar). Och EU:s lagar gäller inom EU. Vilket gör att Apple givetvis inte kommer att ändra sitt lukrativa upplägg i andra delar av världen.
Om en EU-medborgare som kör iOS reser till ett land utanför unionen så kommer externa appbutiker att bli tillgängliga under en ”fristperiod” på 30 dagar. Men Apples grundinställning är att what happens in the EU stays in the EU. Så när man duckar skolplikten i Thailand så kan man inte längre använda externa appbutiker.
Dessutom får vi nu veta vilken som blir den första externa appbutiken. Och när den lanseras. Idag torsdag slår Mobivention upp dörrarna till världens första externa iOS-appbutik. Nej, jag hade inte hört talas om dem innan, men det är tydligen ett tyskt IT-företag.
iOS Apps From Alternative Marketplaces Can Be Updated for 30 Days Outside of EU
Apple today clarified that iPhone users in the European Union can continue to update and use apps from alternative app marketplaces for a 30-day…
Apple stänger av Epic Games iOS-utvecklarkonto – igen
Trodde ni att det gamla grälet mellan Apple och Fortnite-utvecklaren Epic Games var över i och med att Digital markets act nu har börjat gälla? Att de två företagen kan hitta helt nya saker att gräla om i och med att Epic Games uttalade planer att utnyttja den nu EU-givna möjligheten rulla ut en konkurrent till Appstore?
Nej, nej, nej. De fortsätter samma gamla gräl. Ja, typ. Nu har Apple stängt av Epic Games iOS-utvecklarkonto. Mer specifikt Epic Games svenska konto, som företaget har/hade tänkt använda för att sjösätta en konkurrerande iOS-appbutik.
Vad är då anledningen den här gången? Enligt Apple så… går Epic Games inte att lita på.
Argumentet från Apples sida är att Epic Games tidigare har sagt att de ska följa Apples riktlinjer, men sedan ändå struntat i dem. Som var det som gjorde att Fortnite kastades ut från Appstore och Epic Games utvecklarkonto stängdes av, när Epic Games stoppade in en egen betallösning i Fortnite – för att skapa en anledning att stämma Apple för maktmissbruk.
Apple skickade ett brev till Epic Games där de rätt upp och ned frågade: varför ska vi lita på er den här gången? Svaret från Epic Games var ”helt otillräckligt” och ”inte trovärdigt”.
Att Epic Games i allmänhet och Epic Games-VD:n Tim Sweeney i synnerhet har varit en av Apples fränaste Appstore-kritiker har givetvis inget med saken att göra.
Det är kort sagt en helt ny sandlådenivå från Apple.
”HEL-LO” sa EU. Som bara typ fem minuter senare gick ut med att de skulle ta sig en titt på avstängningen. Och bara typ fem minuter efter det meddelade Apple, som av en händelse, att Epics konto är aktiverat igen. Igen.
Apple Reinstates Epic Games EU Developer Account, Paving the Way for Alternative App Store
Apple today reversed a decision to shut down Epic Games’ developer account in the European Union, and the account has now been reinstated. In a…
Apple arbetar på lösning för att göra det enklare att byta till Android
Ännu en förändring som Apple tvingas till av EU i allmänhet och Digital markets act i synnerhet.
En stor grundpoäng i lagen är att den ska riva murar in till och mellan de stora, dominerande sociala plattformarna. Så nu arbetar Apple på en lösning som ska göra det enklare att byta till Android. Ska vara klart till andra halvan av 2025.
Min tanke: vem är överhuvudtaget intresserade av en sån här funktion? Människor som inte tycker om sig själva? Borde man då inte prata med någon?
Apple Plans to Make Switching from iPhone to Android Easier
Apple is working on a solution that will make it easier to switch from an iPhone to an Android smartphone. The company has published a new document detailing the list of changes it has already made, such as adding support for alternative app marketplaces and allowing third-party browsers to run their browser engine to comply with the European Union’s (EU) Digital Marketing Act (DMA) which recently came into effect.
Apple stäms för iCloud-monopol
Ännu en dag, ännu en stämning mot en techgigant. Den här gången mot Apple.
Mer specifikt så är Apple-konkurrenter inom molnlagring sura på Apple. Och då inte molnlagring på AWS- och Azure-nivå, utan mer på nivån för vanliga användare. Stämningen anser nämligen att Apple bedriver ett olagligt monopol med iCloud.
Det går förstås alldeles utmärkt att välja en konkurrerande tjänst för sin molnlagring även om man är Apple-användare. Men inte fullt ut. Det går exempelvis inte att välja att lagra saker som appdata och enhetsinställningar på andra ställen än iCloud. Och det är det som stämningen riktar in sig på.
Apples motargument lär handla om att det är en säkerhetsfråga. För att Apple ska kunna garantera säkerheten för den här typen av data, alltså det som krävs för att hålla igång mobilen och apparna, så måste Apple själva ha den fullständiga kontrollen.
Det är med andra ord ungefär samma argumentation som Apple har kommit med i EU i samband med Digital markets act: att det är säkerhetsmässigt dåligt att öppna upp iOS för exempelvis appinstallationer från andra ställen än Appstore.
Och det är garanterat ingen slump att den här stämningen landar just i samband med att Digital markets act börjar gälla. För även om just den här stämningen har lämnats in i Kalifornien, som inte alls är med i EU, så lär argumentationen från kärandesidan mycket handla om att EU har tvingat Apple att öppna upp. Och att om det går här så finns det ingen anledning att det inte skulle gå i USA.
Och just EU-kopplingen är intressant. Därför att jag har inte sett just klagomål från molntjänstföretag i samband med Digital markets act. Eller att Apple har gått med på några eftergifter kring den data som i dagsläget bara kan lagras hos iCloud.
Proposed class action lawsuit accuses Apple of monopolizing cloud storage for its devices
A class action complaint filed in California on Friday accuses Apple of stifling competition in the cloud storage space for its devices, allowing iCloud to become the dominant choice.
Google börjar ta ut avgifter för externa Android-appbutiker
När det kommer till appbutiker och den i veckan sjösatta EU-lagen Digital markets act så har i princip allt strålkastarljus hamnat på Apple. Inte så konstigt, eftersom Apple är det enskilda företag som tvingas till störst förändringar i och med att de för första gången tvingas öppna såväl iOS som Appstore för konkurrenter på helt nya sätt. Men i skuggan av det så har även Google passat på att smyga in nya avgifter.
Apple måste nu tillåta externa betallösningar i iOS-appar och att appar får installeras från andra ställen än Appstore. Men Apple rullade i och med det också ut ett antal avgifter som kommer att gälla för dem som inte helt och hållet vill hålla sig kvar i Appstore-bubblan.
Google passar på att göra nästan exakt samma sak medan alla tittar på Apple.
Sökjätten har nu presenterat hur mycket appar som inte väljer Googles betallösning får betala i transaktionsavgifter. Och som vanligt när det kommer till Google så har de en mer flexibel lösning med fler alternativ. Som också gör att det blir rörigare än Apples.
I artikeln finns en genomgång av de olika nivåerna för olika, men det kommer handla om nivåer mellan 5 och 17 %. Och några slipper man dessutom kanske förmodligen eventuellt från och med år två och framåt.
Google is following Apple’s lead by adding new developer fees in the EU
Google has revealed that it will indeed charge developers even if they don’t use the Play Store, just like Apple did with the App Store.
Övrigt
EU dömer Apple till 20 miljarder kronor i böter för konkurrensbrott
Så har EU till sist kommit fram till ett beslut om den konkurrensanmälan som Spotify lämnade in mot Apple för fem år sedan. Eller den anmälan som mer specifikt handlade om Apple Music. Beskedet var rätt väntat med tanke på att uppgifter om det läckte ut redan förra veckan. Däremot så var bötesbeloppet betydligt högre än det som förhandsspekulationerna pekade på.
Istället för 500 miljoner euro så måste Apple punga upp 1,84 miljarder euro. Eller sisådär 20 miljarder kronor. Vilket är… en rätt stor hög pengar.
Det innebär att Apple har fått däng på samma punkt i både USA och i EU de två senaste månaderna: Apple har brutit mot gällande konkurrenslagstiftning genom att inte tillåta apputvecklare att informera om att det kan vara möjligt att köpa appar och appprenumerationer billigare utanför Appstore. Ja, eller överhuvudtaget att det kan gå att köpa på annat sätt än bara hos Apple.
Och det här beskedet… spelar egentligen ingen som helst roll längre. Eftersom Digital markets act börjar gälla om bara ett par dagar. En lag som förbjuder precis det här upplägget. Boten – lite oväntat den första konkurrensbot som EU har delat ut till Apple – gäller alltså bara Apples hantering bakåt i tiden. Och summan blev så hög eftersom EU anser att det har pågått under lång tid.
Det känns kort sagt som att EU ville ha ett slut i en här frågan innan just Digital markets act börjar gälla. Samtidigt så kan Apple också vara glada att beslutet kommer nu och inte när Digital markets act väl har kickat in (ja, om Apple hade fortsatt på den inslagna stigen alltså).
20 miljarder kronor är så mycket pengar att det är svårt att ens börja föreställa sig hur stor hög pengar det handlar om. Det är en saftig bit även för en jätte som Apple, men med tanke på att Apple 2023 gjorde nästan 100 miljarder i vinst så är det inget som de står och faller med.
Och det är som sagt var inget jämfört med hur det hade blivit om Apple hade bedömts bryta mot Digital markets act. Då kan boten bli upp till 10 % av ett företags årliga, globala omsättning. Vilket i Apples fall skulle kunna innebära upp till nästan 40 miljarder dollar. Eller runt 400 miljarder kronor.
Nu är sista ordet inte sagt i och med att Apple (förstås) kommer att överklaga. Men det känns inte som att högre instans kommer att resonera särskilt annorlunda.
Apple hit with first-ever EU fine following Spotify complaint
Apple has been fined more than 1.8 billion euros by European Union antitrust regulators and told to allow external links in apps so users can sign up for services on developers’ websites.
Apple släpper nya MacBook Air-modeller med M3-chip
Två nyheter som landade nästan exakt samtidigt: Apple döms till konkurrensböter på runt 20 miljarder kronor och Apple släpper nya MacBook Air-modeller.
Som. Av. En. Händelse.
Okej, kanske inte riktigt så mycket hundra procent korrelation, men det känns inte så lite som ett försök från Apple att säga ”Hörrni kolla här borta! Kollarå! Inte där!”
Anyho.
Apples bärbara konsumentbudget-Macar blir ännu mer inte budgetkonsumentfartmonster. Nu har det senaste mest kraftfulla M3-chippet trillat hela vägen ned till Air-modellerna. Ja, okej, inte de allra värsta versionerna av Apples just nu mest kraftfulla chipgeneration, men hej.
De nya modellerna är i övrigt väldigt mycket precis som vanligt när det kommer till MacBook Air. 13 eller 15 tum i prisspann från 15 995 till 23 995 för standardversionerna av de totalt sett 6 nya modellerna. Trettontummaren med M2-chip lever kvar som budgetbudgetmodellen. Ja, eller den billigaste instegsmodellen, åtminstone.
Går att beställa från och med idag och börjar säljas 8 mars.
Apple announces new MacBook Airs with M3 chips
Apple just announced a refresh for its popular line of MacBook Air laptop computers. The new laptops will include the powerful M3 chip.
Google erbjuder 5 miljoner dollar till den som kan berätta för Google vad vi ska ha kvantdatorer till
Vad ska vi egentligen ha kvantdatorer till? Ingen aning. Säger Google.
Så nu erbjuder Google 5 miljoner dollar till den som berätta det för dem.
Google is offering a $5 million prize to find practical uses for quantum computing
The company has invested millions into the technology, but real-world uses remain elusive