Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Sociala medier, Sök/SEO, AI – artificiell intelligens, AR/VR
- Del 3: Strömmade medier, IoT – internet of things, AR/VR, Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artiklar
Google Shopping går i graven – och återuppstår som något nytt – Ehandel Plus
Lagom till påsk så verkar Google Shopping göra precis som Jesus: gå i graven och återuppstå. Fast som något nytt. Och Google fortsätter att skruva sin sök
4 anledningar – därför förändras Google så mycket just nu – del 1 – Ehandel Plus
Att Google vänder upp och ned på alla e-handlares vardag med regelbundna algoritmförändringar är ingen nyhet. Men just nu genomgår Google större
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Meta erbjuder sig att kapa kostnaden för den annonsfria prenumerationen i EU
Hur vet man att det lutar åt att EU kommer att ha… åsikter om Metas betalupplägg i EU? Meta erbjuder sig att nära nog halvera prenumerationsavgiften för det annonsfria abonnemanget. Från 9,99 till 5,99 euro i månaden.
Det handlar alltså om Metas upplägg där användare som inte vill vill få personaliserade annonser kan välja mellan att betala för att slippa annonser helt och hållet eller sluta använda Metas tjänster.
Reaerbjudandet kom tidigare i år efter ”diskussioner” med representanter för relevanta dataskyddsmyndigheter i EU. Företaget ”diskuterar” nu med den här typen av regulatorer, framförallt Irlands dataskyddsinstans som har det primära ansvaret för de flesta stora, amerikanska techplattformar.
När Meta gick ut med sitt upplägg så var jag rätt övertygad om att EU skulle svara ”awww HELL no”. Och det verkar alltså väldigt mycket vara så.
Samtidigt så var Meta förstås extremt medvetna om att de skulle stöta på patrull i den här frågan – på samma sätt som Apple utgår från att EU kommer att kräva större eftergifter från iPhone-tillverkaren när det kommer till att leva upp till Digital markets act.
Och precis som Apple så ska man nog se Meta första prislapp på abonnemanget som öppningsbudet i förhandlingen. Att de gav sig själva fallhöjd för att kunna visa på välvillighet gentemot EU för att slippa värstafallsscenariot. Ett scenario som i Metas fall är att EU underkänner betalupplägget och tvingar företaget att be om samma samtycke för riktade annonser som de flesta andra har gått med på.
Och därmed tvingas acceptera att det är okej för användare att välja Facebook och Instagram med annonser som inte baseras på användarnas egen beteendedata.
Meta offers to almost halve Facebook and Instagram monthly fees
Meta Platforms has offered to almost halve its monthly subscription fee for Facebook and Instagram to 5.99 euros from 9.99 euros, a senior Meta executive said on Tuesday, a move that aims to address concerns from privacy and antitrust regulators.
EU ska utreda om Metas betalupplägg i EU är lagligt
Ett besked som förmodligen inte överraskar någon: EU ska utreda lagligheten i Metas betalupplägg.
Det handlar som bekant om att Meta sedan några månader tillbaka ger EU-användare som inte vill bli spårade och acceptera personaliserad reklam två alternativ: betala och slipp annonser helt och hållet eller sluta använda Metas tjänster.
Nu betyder inte det här att EU underkänner Metas upplägg. Inte heller att EU har startat en formell utredning. Men EU:s konkurrensboss Margrethe Vestager kom med ett uttalande som mellan raderna kan sammanfattas med att: EU köper det inte rakt av. De ska nu ”fortsätta dialogen” med Meta. Så i praktiken någon slags utredning, även om den kanske inte drar igång he
Men det kanske mest intressanta är att Vestager också konstaterar att EU ”också slutligen ska utvärdera vad som är nästa steg för att [Meta] ska uppfylla kraven i Digital markets act”.
Med andra ord så kan det hända att EU även kommer ha åsikter på de övriga åtgärder som Meta har vidtagit för att följa Digital markets act. Något som i sin tur kan innebära att Meta tvingas till ytterligare förändringar i sina tjänster eller av sin affärsmodell i EU.
https://techcrunch.com/2024/03/20/meta-privacy-fee-eu-assessment/
Threads rullar ut avdelning för trendande ämnen
Meta fortsätter göra det tydligt att Threads minsann inte är Twitter, utan något helt annat. Så nu lägger Metas senaste tjänst till en avdelning med trendande ämnen.
Ni vet. Det som var en av de viktigaste hörnstenarna i Twitter.
Funktionen verkar nu ha testats klart och börjar rullas ut till alla användare i USA. Återstår att se när funktionen kan leta sig hit.
Threads Adds ’Trending’ Page, Moving Ever Closer to Old Twitter
Threads users will start seeing a ”Trending now” page on the platform starting Tuesday.
Threads testar livesportresultat
Instagrams Twitter-kopia Threads fortsätter visa att de minsann inte är en kopia av Twitter. För bara någon vecka sedan landade en av Twitters verkliga signaturfunktioner – trendade ämnen – och nu har plattformen börjat testa livesportresultat.
Kort sagt exakt det som funnits rätt länge på Twitter. Och som är en stor anledning till att många fortfarande använder tjänsten.
Först ut är sportresultat från basketligan NBA, men det finns redan planer på att lägga till andra slags ligor.
Threads is adding live scores for sports games, starting with the NBA | TechCrunch
Threads has started testing live scores for NBA games, and the platform plans to add support for additional leagues in the future.
Facebook vill att vi ska börja poka igen
ÄNTLIGEN!
Facebook is trying to make ’poking’ cool again | TechCrunch
Remember when you would ”poke” your friends on Facebook to get their attention, annoy them or just start a poke war?
TikTok
TikTok kommer att belöna ”sökbart” innehåll mer
Senaste veckan har TikTok presenterat sitt nya intäktsprogram Creator Rewards, där det som mest har lyfts fram är att man måste göra videos längre än en minut för att ha chans att ta del av pengarna.
Men en annan faktor kommer också väga tungt när TikTok ska fördela intäkter till de innehållsskapare som kvalificerar sig: sökbarhet.
Det handlar om att TikTok kommer att premiera innehåll som matchar det som folk söker på. Och för att hjälpa kreatörer att skapa just innehåll som matchar folks sökbehov så lanserar TikTok också en ny statistikfunktion just fokuserad på sök. Där man kan se vilka sökningar som är populära, men också vilka populära sökningar som inte har särskilt mycket innehåll på TikTok.
https://www.theverge.com/2024/3/18/24101695/tiktok-creator-rewards-program-monetization-search-value-seo
TikTok rullar ut bättre statistik kring sökningar
De senaste två åren eller så har det kommit allt fler rapporter om att unga användare inte alls har samma beteende som äldre generationer. Ja, så är det väl ofta, men det som är aktuellt just här är hur man söker. Att yngre allt mer ”googlar” via TikTok och Instagram än Google när de vill ha svar på sina frågor.
Okej, åtminstone om vi räknar bort alla som går rakt på ChatGPT.
För att kapitalisera på det nya beteendet har TikTok och Instagram båda släppt fler funktioner och fler annonsformat med sök i fokus. Nu rullar TikTok också ut det som är minst lika viktigt för de kreatörer som är seriösa med sin närvaro på en plattform: statistikfunktioner.
Creator search insights är namnet på den nya funktionen som lanseras ”på utvalda marknader” just nu. Bor i sökfältet, men kommer snart att läggas till i plattformens Creator tools.
Det innebär att TikTok-användare kan se vilka ämnen som är vanliga när det kommer till sökningar. Det går att sortera dessa på kategori eller For you. Det sistnämnda är ”ämnen som är relaterade till den typ av innehåll som du skapar”.
Vidare går det att filtrera på ”ämnesinnehållsluckor”. Alltså ämnen som det ofta söks på, men där det inte finns särskilt många videos.
Sök kopplas också ännu hårdare till TikToks nyligen sjösatta Creator rewards program, som bland annat vänder sig till de som gör videos som är minst en minut långa. TikTok kommer att märka upp populära ämnen som inspiration till innehåll som har goda chanser att funka på plattformen,.
Get inspired with Creator Search Insights
Search powers discovery on TikTok, helping people explore, learn, and dive into topics they’re curious about – from recipes and how-tos to DIYs and more from all across TikTok. To support creators as
Kina tycker det är fel att förbjuda TikTok, trots att de själva har förbjudit appen
Ha. Lite kul. Ett X-konto som ägs av representanter för den kinesiska staten FKA-twittrade, efter det att det amerikanska representanthuset röstat för att i praktiken förbjuda TikTok, ut att ett förbud är ”på fel sida om rättvis konkurrens”. Inlägget åkte på en community note, alltså X:s faktacheckningsfunktion, som konstaterade att… TikTok redan är förbjuden i Kina.
Nu är det förstås inte riktigt ett ”förbud” på samma sätt. I Kina heter TikTok Douyin och är en lokalanpassad version för marknaden i hemlandet (även om varken Bytedance eller TikTok förstås är kinesiska eller på något sätt kontrolleras av den kinesiska regimen). Så långt inga konstigheter. De stora sociala tjänsterna har anpassningar för lokala marknader på olika sätt, något som ofta gör att bara vissa länder har tillgång till en funktion. Antingen för att tjänsten vill testa en funktion eller därför att det finns vissa lokala legala krav.
Vi i EU fick också vänta ett tag innan vi fick tillgång till Instagram Threads på grund av GDPR-osäkerhet. Och vi har heller inte tillgång till vissa AI-chattbotar av samma anledning. Vi kan i de flesta fall dock komma åt tjänsterna via VPN. Precis så kan kineser i Kina komma åt TikTok.
Men i praktiken är TikTok förbjuden i Kina. Därför att den inte har funktioner som den kinesiska regimen kräver av tjänster som verkar där. Vilket innebär mer eller mindre realtidsfiltrering av ord och innehåll som inte är okej. Vilket är ungefär allt där någon kan få för sig att vilja ha mer demokrati.
Men framförallt så är VPN-applikationer förbjudna i landet. Vilket gör att det är förbjudet att komma åt en tjänst via en sådan. Vilket med andra ord gör att TikTok definitivt är förbjuden i Kina.
China’s defense of TikTok hit with X community note
Beijing has blasted the congressional push to separate TikTok from ByteDance, despite the fact TikTok-like X-is blocked within China.
TikToks användartillväxt stannar av för första gången någonsin
En ny platå för TikTok. Enligt Wall Street Journal så har TikToks användarsiffror stannat av för första gången någonsin. Åtminstone i USA.
WSJ:s rapport baseras bland annat på siffror från analysföretaget Data.ai som visar att det genomsnittliga TikTok-månadsanvändandet i USA sjönk med 9 % i målgruppen 18 till 24 år. Plattformen lockar fortfarande nya användare men de som kliver av är nu lika många – eller fler – som de nytillkomna.
Anledningen? Enligt WSJ beror det i USA mycket på förbudshotet och att folk är irriterade på att TikTok försöker trycka ut sin e-handelsfunktionalitet precis överallt.
Samtidigt så är frågan… hur nytt det här är.
Data.ai:s siffror är som sagt från 2023, men jag har flera gånger pekat på tecken om att tillväxten för TikTok har börjat mattas av ordentligt. Och anledningen? TikTok börjar få slut på människor. Samma utmaning som alla de stora sociala plattformarna dras med just nu.
TikTok ska ha 170 miljoner användare per månad i USA. Det motsvarar i runda slängar hälften av alla amerikaner. Är man så stor så är det svårt att växa lika snabbt längre. Eller… alls.
Det är sannolikt mer än något annat en utveckling som hade skett oavsett e-handelsirritation eller förbudsvevande.
Så nu måste TIkTok – även det precis som alla de stora – ställa om från tillväxt till att tjäna mer pengar på sina befintliga användare. Definitivt på mogna marknader som USA och Europa.
TikTok US User Numbers Slow Amid Possible Ban
TikTok has seen user growth slow for the first time in its history. The social media company is dealing with a possible ban in the U.S.
TikToks tillväxt mattas av därför att användarna har växt upp
Ha. Lite gulligt.
I helgen hade Wall Street Journal en artikel om att tillväxten har stannat av för första gången någonsin. Åtminstone i USA. Anledningen? Till stor del förbudshotet och irritation på att TikTok trycker ut sin e-handel på alla ställen som bara går.
Men jag tror att det finns ett väldigt enkel annan anledning. TikTok har slut på människor. Precis som alla de andra stora sociala plattformarna. TikTok ska nu ha 170 miljoner användare i månaden i USA. Det är halva USA:s befolkning.
Men det som är lite gulligt är spekulationerna om vad det beror på. Att TikTokarna… har blivit vuxna. De börjar jobba och skaffa sig familj, vilket gör att de inte längre har tid att lägga hela dagar i TikTok.
Nu är det förstås inte så att… alla slutar hänga på sociala medier bara därför att de jobbar. I vissa fall tvärtom. Och många power users på TikTok har redan kommit långt i karriären. Men TikTok måste nu ”växa upp” med sina användare. Och det kan vara en utmaning i sig.
Eftersom vi inte vet säkra siffror för de flesta av tjänsterna i diagrammet så ska det tas med en eller två busslaster salt. Men en sak här bekräftas även av Metas officiella siffror: Facebooks tillväxt är bättre än på länge och står sig numer rätt väl med siffrorna från andra tjänster. Definitivt om vi tar med de olika plattformarnas totala användarantal i ekvationen.
Twitter/X
X-användningen fortsätter att rasa
Hur går det egentligen för FKA Twitter? Jättebra. Enligt Elon Musk och VD Linda Yaccarino. Not so jättebära enligt analysbolaget Sensor Tower.
När Sensor Tower dykt ned i sina appanvändningssiffror så konstaterar de att de dagliga användarna av Twitter/X har rasat med 23 % sedan Musk tog över. Nästan en fjärdedel av de som använde Twitter varje dag i slutet av 2022 använder inte X varje dag idag. Ja, eller kanske… alls.
Det är förmodligen mer än 23 % av de som använde Twitter i november 2022 som inte längre använder X, samtidigt som det har tillkommit nya. Fast förmodligen inte… jättemånga nya. Bara det senaste året är tappet 18 %.
Det går dock lite bättre globalt. Totalt är det ”bara” en minskning med 15 % för X när alla marknader räknas in.
Enligt Sensor Tower betyder det här att X sammantaget nu har 174 miljoner användare. Vilket gör X till mindre än hälften så stor som Snapchat. Och jämfört med Metas tjänster så… ja, nej, vi bryr oss inte om det.
Tittar vi på diagrammet så ser vi att X inte är ensamma om att backa. Den tjänst som är närmast ett nollresultat när det kommer till dagliga användare sedan november 2022 är… Facebook. Som ännu en gång alltså inte fattar att den har dött sedan länge. Men för X är det alltså på riktigt botten ur på plattformens enskilt viktigaste marknad.
Men det som också är intressant att se är att den tjänst som det har gått näst sämst för i USA senaste dryga året är TikTok.
Här skulle man kunna hävda det som jag på ett par ställen har sett som förklaring för TikToks tillbakagång i USA: folk är irriterade på e-handelspushen och oron för ett förbud i landet börjar bita.
Men enligt Sensor Tower så är det ungefär samma mönster globalt. Snapchats dagliga användare ökade med 8,8 %, Instagram med 5,3 %, Facebook med 1,5 % och TikTok med 0,5 %. I praktiken nolltillväxt för TikTok sedan november 2022.
Nu är det här som sagt extern uppskattningar baserad på de användningssiffror som Sensor Tower har tillgång till, men eftersom Facebook och Snapchat är de enda plattformar som regelbundet rapporterar officiella siffror över dagliga användare (utöver det som finns tillgängligt för annonsörer) så blir det gissningslek hur vi än vrider och vänder på det.
Blir intressant att se hur landet ligger om och när X eller TikTok nästa gång rapporterar dagliga användare.
Men eftersom såväl TikTok som X numer helst pratar om hur mycket tid som användarna tillbringar i apparna så kan vi nog dels anta att det inte kommer i närtid och dels att det i sig bekräftar att användartillväxten inte ser helt lysande ut för någon av plattformarna.
Artikeln som diagrammet är hämtat från.
Elon Musk sparkar ut X-användare som avslöjar identiteten på en anonym nynazistisk serietecknare
Vad gör du när folk avslöjar identiteten på en anonym nynazist”humor”tecknare i den plattform som du äger? Precis.
Elon Musk’s X Is Suspending Accounts That Reveal a Neo-Nazi Cartoonist’s Alleged Identity
Researchers and journalists have been blocked on X from sharing the alleged identity of the neo-Nazi cartoonist Stonetoss.
X förbjuder avslöjanden om identiteter bakom anonyma X-konton
Häromdagen: En organisation avslöjar identiteten på en nynazistisk ”humor”serietecknare som dolt sig bakom ett anonymt konto på X. Personen i fråga klagar hos Elon. Kontot som ägs av organisationen bakom avslöjandet stängs ned. Plus ett antal konton som spred informationen vidare. Anledningen? Det bröt mot X:s användarvillkor. Trots att det inte fanns något som förbjöd just det.
Igår: X ändrar villkoren och förbjuder avslöjanden av de verkliga identiteterna bakom anonyma konton.
Som artikeln (och några X:are) har varit inne på: kan vara bra därför att det kan skydda utsatta människor, exempelvis i diktaturer. Men något som, med tanke på vilka som numer är kvar på X, mest kommer att användas på precis det sätt som gjorde att villkoren nu har ändrats.
Skydda Elons högertossekompisar, alltså.
Elon Musk’s X bans revealing the names of anonymous users after scrutiny of antisemitic cartoonist
Elon Musk’s X changed its privacy policy this week to ban users from publishing the real names of people behind anonymous accounts after some users appeared to unmask a pseudonymous cartoonist who drew antisemitic images.