Kategorier
Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 14 2024

Instagram testar nytt sätt att tjäna pengar på organiskt innehåll. Elon Musk utser två nya ansvariga för säkerhet och förtroende på X. LinkedIn rullar ut nya videoannonsformat.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

Googles planer skakar om sökvärlden – kan börja ta betalt – Ehandel Plus

Googles sök har i stort sett ut och fungerat ungefär exakt likadant sedan sökjätten första gången rullade ut sin sökmotor. Men nu när Google är på väg in

Amazon får mer stryk – åker på EU-böter efter ha dribblat bort kunder – Ehandel Plus

Så var det dags igen. Fler böter för Amazon. EU tycker att jätten har vilselett sina kunder. Ja, rent av att företaget har köphetsat kunderna. Och det är

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Instagram testar nytt sätt att tjäna pengar på organiskt innehåll

Nytt test från Instagram. Ett nytt sätt att tjäna pengar på plattformen. Dessutom på organiskt innehåll.

”Spring bonus”, som det nya initiativet kallas, ger innehållsskapare möjlighet att tjäna pengar på Reels, karuseller och vanliga inlägg. Och det som belönas är engagemang.

Spring bonus är bara tillgängligt för dem som bjuds in av Instagram och finns för tillfället bara i USA, Sydkorea och Japan. Tidplanen för breddning är ”i framtiden”. Ja, eller Instagram ”hoppas” åtminstone det.

Instagram is paying some creators for their posts

Some creators on Instagram are being rewarded for engagement on Reels and posts with the platform’s ”spring bonus” program.

Facebook får ny TikTok-videospelare

Dags för Facebook – tjänsten alltså – att igen komma på helt nya funktioner. Den här gången: Vertikal video! Och video som täcker hela skärmen!

Så ja. Mer TikTokifiering. Vad det mer specifikt handlar om är att Facebooks olika videofunktioner nu får ett enhetligt utseende och enhetliga funktioner. Reels, vanlig video och Live. Stående format som standard men kan vridas horisontellt. Och täcker även då hela skärmen.

Dessutom får spelaren några nya reglage, som möjlighet att hoppa några sekunder fram eller i en video.

Facebook säger dessutom att alla nu kommer att få ”mer relevanta videorekommendationer” (för umptonde gången). Som av en händelse kommer Facebooks flöde också att fyllas ännu mer av Reels. Because TikTok.

Den nya spelaren rullas ut nu för iOS och Android i USA och Kanada och de nya kontrollerna landar ”de närmaste veckorna”. Ska rullas ut globalt inom några månader om allt går som det ska.

https://www.engadget.com/facebook-finally-adds-video-controls-like-a-slide-bar-163014443.html

Threads är väldigt populärt i Taiwan tack vare det som Threads inte vill vara

Lite roligt. Instagrams Threads-klon Threads verkar gå riktigt bra i Taiwan. Lite otippat. Och vad är det då för lättviktiga ämnen som användarna threadsar om? Hardcore politik.

Ja, nu är det förstås inte riktigt så här enkelt, men det verkar alltså som att taiwaneserna har hittat ett ställe där de kan diskutera politik, både inhemsk och global sådan. Artikelförfattaren spekulerar i att det kan vara så att i och med att det är många taiwaneser och få botar (än så länge) så går det att ha vettiga diskussioner som inte kapas av andra.

Jag ska låta det vara osagt hur väl det stämmer överens med verkligheten, även om det känns som en trolig förklaring. Och det innebär alltså att användarna i Taiwan använder Threads till det som Threads inte vill vara. Hårda nyheter och ämnen.

Det är åtminstone ungefär det som Meta vill att Threads ska vara. Ett ställe utan – eller åtminstone med väldigt lite – av nyhetsnyheter och polariserade politiska diskussioner. Threads vill vara Twitter, men inte när det kommer till ämnesvalen och därmed diskussionsklimatet.

Instagram gör vad de kan för att hålla den här linjen. Som att mer eller mindre försöka att begrava nyheter och politiskt innehåll. Men vad taiwaneserna ännu en gång visar att det till syvende och sist är användarna som bestämmer vad en social plattform är och hur den ska användas. Företagen bakom plattformarna kan sedan välja att följa strömmen eller försöka bygga staket för att stoppa flygplan.

Threads is giving Taiwanese users a safe space to talk about politics

But Meta’s discomfort with political content could end up pushing them away.

Twitter/X

Elon Musk utser två nya ansvariga för säkerhet och förtroende på X

Hur går businessen för X? Ja, det vet vi inte så mycket om. Ja, eller det vet vi nog hyfsat väl, med tanke på hur lite både Elon Musk och VD:n Linda Yaccarino numer pratar om såväl användande som intäkter. Inte tipptoppbra, alltså. (Vilket också externa uppskattningar har kommit fram till.)

Här kommer ännu ett rätt tydligt tecken på att X kämpar med att få tillbaka de stora annonsörerna. Åtminstone att få dem att lägga några större belopp på annonser hos X. X utser ny ansvarig för säkerhet på plattformen. Två stycken, till och med.

Kylie McRoberts är ny Head of safety medan Yale Cohen blir Head of brand safety and advertiser solutions.

Det innebär att X, tio månader efter att den som sist hade det jobbet slutade, nu alltså får någon som ska ansvara för de här frågorna. Och då pratar vi inte om säkerhet som i ”IT-säkerhet” i första hand, utan primärt om säkerhet för annonsörer och varumärken. Som att annonser inte hamnar intill nynazistiskt innehåll.

Att X har varit utan den här sortens roll så länge visar hur prioriterad Musk tycker att den är.

Jag misstänker dock att det inte var Elon som vaknade en morgon och insåg sitt misstag. Det är mer sannolikt Yaccarino som tjatat sig till det – eftersom det är hon, enligt arbetsuppdelningen mellan Musk och Yaccarino, som ansvarar för annonsintäkterna. Elons ansvar är att så ofta som möjligt sabba för Yaccarino genom att skrämma bort annonsörer på alla sätt han kan.

Det är heller ingen slump att den externa rekryteringen, Cohen, hämtas från PR-firman Publicis Media. Jag utgår från att hans enskilt viktigaste arbetsredskap är en brandsläckare.

Elon Musk’s X appoints new safety chiefs as it seeks to rebuild ads business

Elon Musk’s X said Tuesday it was appointing two new employees to oversee safety on the platform.

X börjar använda blå bocken som på Twitter-tiden igen

Ha. Underhållande. I förra veckan skrev jag om hur X (läs: Elon Musk) har gått ut med att X-användare med över 2500 ”verifierade prenumeranter” får gratis tillgång till betalabonnemanget X Premium medan de som har lyckats skrapa ihop minst 5000 får det dyraste abonnemanget X Premium+. Och det har medfört ett milt sagt intressant cirkelslutande. X blir som Twitter igen.

Det jag inte tänkte på när jag skrev om nyheten förra veckan var att en av sakerna man får som betalande användare är en blå verifieringsbock. Den ikoniska Twitter-bocken som numer betyder just att du betalar för att använda X. Inte som det var förr: att kontot har fått verifieringsbocken därför att Twitter ville att det skulle vara tydligt vilka stora konton som faktiskt var äkta.

Och nu… blir det nästan så igen.

X-användare har helt enkelt börjat få upp verifieringsbocken i sitt konto, trots att de inte betalar. X delar alltså ut den till användarna.

Så nu kan man få den blå bocken om man betalar, om man har många följare (och/eller betalande prenumeranter, lite oklart) eller om man är så stor att X vill att man får en bock.

Åtminstone tur att X har en tydlig lista för vad som gäller för att få den blå bocken och att de inte lutar sig mot något slags lords and peasants-upplägg.

X’s ’complimentary’ Premium push gives people blue checks they didn’t ask for

Tagging X Premium subscriptions to accounts with enough paying followers is re-applying the ”verified” checkmark logo on some accounts that don’t pay for it.

LinkedIn

LinkedIn rullar ut nya videoannonsformat

Bara nån vecka efter det att LinkedIn började testa att bli som TikTok så kommer det fler videonyheter från dem. Den här gången av annonsslag. Två nya format närmare bestämt.

Connected TV Ads: Ungefär vad det låter som. Nu när LinkedIn har erkänt att de vill vara TikTok så vill de förstås, precis som TikTok, också synas på TV. På stora skärmar hemma i vardagsrummet, alltså. Så nu rullar plattformen alltså ut möjligheten att köra videokampanjer på TV. Bokstavligen. Åtminstone i de TV-tjänster och i den TV-hårdvara som erbjuder annonsmöjligheter.

LinkedIn Premiere: Ett samarbete med NBCUniversal som är ungefär som ovan, fast som då alltså erbjuder annonsmöjligheter i det nätverkets program.

Det känns som ett än mer.. intressant val än att Youtube och TikTok satsar på TV-reklam. Men det LinkedIn alltså tänker sig ska vara USP:en är möjligheten att nå beslutsfattare och, förmodligen kanske lika viktigt, höginkomsttagare med sina kampanjer – i en tid när det blir alltså svårare att rikta annonser.

LinkedIn Launches Connected TV and Live Event Ads for B2B Marketers

Brands will be able to target decision-makers across NBCUniversal’s streaming content on CTV.

Rapport om vad som LinkedIn-innehåll att flyga

Vad kan vi inte få nog av? Precis: algoritmgissande. Här är ännu en sådan genomgång. Den här gången kring LinkedIn, gjord av Metricool.

Här hittar du en sammanfattning av rapporten på LinkedIn. Hela rapporten kan du ladda ned via länken här nedan.

LinkedIn Trends Study 2024

After analyzing over 1.5 million professional LinkedIn posts, we have the answers to the biggest questions on LinkedIn. Read the study here!

Telegram

Telegram lägger till företagschattar och drar igång annonsdelningsprogram

Trots att WhatsApp är världens största chattplattform så glömmer vi i väst ofta bort den när vi pratar om de största sociala tjänsterna. Mycket beroende på att WhatsApp är – och alltid har varit – en app som är störst i hela världen utom hos just oss. Inte så att den inte används hos oss, framförallt bland dem med släktingar i de delar av världen där WhatsApp dominerar, utan för att den inte är lika dominerande.

I större delen av världen ser det dock annorlunda ut. Där är WhatsApp inte bara appen som är det självklara alternativet när man vill chatta med familj och vänner utan också stället där man gör mycket mer. Även saker som e-handel och kontakt med företag.

Telegram är i mångt och mycket WhatsApps mindre polerade syskon. En tjänst som än mer än WhatsApp är synonym med allehanda skumraskaffärer men som också är stor i ungefär samma länder. Det gör att Telegram nu vill försöka låna några sidor från WhatsApps strategimanual.

Därför lägger Telegram nu till officiell möjlighet för företag att länk till ett företagskonto hos Telegram. Det innebär även att företagskonton nu kan skapa sina egna ”företagssidor”, komplett med öppettider och vilka tjänster de erbjuder. Det går också att skapa mallar och färdiga meddelanden som automatiskt kan användas som svar. Sist men inte minst får man även tillgång till Telegrams egen chattbot som ska kunna hantera delar av kunddialogen.

Det krävs dock att man är betalande Telegram-användare för att få tillgång.

Men Telegram passar också på att sjösätta ett annonsdelningsprogram. Företagskonton som har minst 1000 prenumeranter får 50 % av de intäkter som trillar in via annonser som visas i kontots kanaler.

Telegram takes on WhatsApp with business-focused features

Telegram users will get access to the app’s new business features for free — if they have a paid Premium account.

 

Sök/SEO

Perplexity AI börjar med annonser i sin AI-sök

En av de stora utmaningarna när det kommer till AI-sökmotorer – alltså sådana som kan skriva ihop var på sökfrågor själv snarare än bara lista ett antal länkar till sajter – är hur de ska finansieras. Självklart vill dagens dominerande sökmotorer göra som de har gjort så här långt: låta annonser stå för kalaset.

Nu tänker ännu en AI-tjänst slå in på annonsspåret: Perplexity AI. Ja, eller de kommer åtminstone börja lägga till annonser ”de närmaste kvartalen”, utan att vi får mer precis information än så.

Perplexity ser framför sig en lösning där sponsrat innehåll kan dyka upp när en användare gräver sig djupare ned i ett sökresultat. Hur det här kommer att fungera i praktiken återstår att se, men det känns som att det finns ungefär samma frågetecken som när exempelvis Google har börjat experimentera: hur särskiljer man annonser från det ”riktiga” innehållet.

Bäst av allt? Att Perplexity säger att sök borde ”vara fritt från påverkan från annonsdrivna modeller”. Det gäller tydligen inte Perplexitys egen, vad det verkar.

Gen-AI Search Engine Perplexity Has a Plan to Sell Ads

The AI search engine claims it had over 10 million monthly active users in January.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *