Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
- Del 2: Detaljhandel/e-handel, Strömmade medier, AI – artificiell intelligens
- Del 3: Mobilt, Ekonomi och finans, Övrigt
Veckans artiklar
Tredjepartskakan lever! Google skjuter upp slutdatumet ännu en gång – Ehandel Plus
Tre gånger tre. Så verkar Google resonera. Nu flyttar Google fram utfasningen av tredjepartskakan för tredje gången. Men det intressanta är varför Google
Sociala medier
Facebook, Instagram och WhatsApp
Instagram skruvar om algoritmen för att ge mer plats för originalinnehåll
Veckans algoritmskruvande. Ja, eller ett av dem. Instagram ändrar nu i sin rekommendationsalgoritm. Och ger mer plats åt originalinnehåll.
Det handlar mer specifikt om att Instagram kommer att sluta rekommendera innehåll från ”aggregeringskonton”. Alltså konton som bara delar vad andra har gjort, ofta utan att hänvisa till den som skapade innehållet.
Nu hopppas Instagram alltså minska synligheten för den här typen av konton rejält.
Plattformen kommer därför att sluta rekommendera innehåll från ”serieaggregerare”. Vilket enligt Instagrams definition är konton som delar innehåll ”som de inte har skapat eller arbetat om på något märkbart sätt” fler än 10 gånger under en trettiodagarsperiod.
Det är däremot inte permanent kört för konton som åker på det här. Om det går 30 dagar utan att man postar den här typen så har man chans att bli kompis med rekommendationsalgoritmen igen.
Instagram’s updated algorithm prioritizes original content instead of rip-offs
Instagram says its algorithm will prioritize original content and remove aggregator accounts sharing reposted content from recommendations.
Instagram lägger till ny slags story och ny interaktiv dekal
Veckan avslutades med några nyheter i Instagram. Mer specifikt nyheter kopplat till Stories.
Reveal: En ny slags dold story. Du skapar en story som dina följare kan ”låsa upp” genom att skicka ett DM. Intressant nog så måste meddelande inte öppnas för att innehålet ska synas. Stora kreatörer behöver alltså inte ”godkänna” en massa förfrågningar. Men… det gör hela funktionen lite oklar. Artikeln pratar om ”mer engagemang”. Och visst. Det kan ju föda Instagram-algoritmen bakom kulisserna.
Add yours music: En interaktiv dekal som, inte otippat, bygger vidare på Add yours. Grundfunktionen är densamma: lägg in en dekal i en story och uppmana dina följare att bidra med sina egna. I det här fallet handlar det om att man kan dela en låt och sedan låta följarna lägga till en egen låt på samma tema.
Frames: Instagram goes Hipstamatic. Förvandla ett foto till en polaroid-bild som andra kan se, ja ”framkalla”, genom att skaka på telefonen.
Instagram now lets you post a secret Story that viewers can uncover with a DM | TechCrunch
Instagram is adding a handful of new features for Stories to give users more creative ways to share content and engage with each other.
Meta lägger till mer AI-smartness i sina annonsverktyg
Ingen dag utan AI-nyheter. Nu från Meta. Företaget lägger till mer AI-smartness i några av sina annonsverktyg.
Instagram Creator Marketplace: Metas influencer-marketing-matchningstjänst får en vassare rekommendationsmotor. Det ska göra det enklare att hitta instagrammare som matchar specifika kampanjmål, som målgruppslikhet och ämnesnärhet.
Reels: Metas TikTok-klon får en ny Image Expansion-funktion för kampanjer, både för Facebook och Instagram. Den ska automatisk kunna ändra storlek på mediaelement så att det ska passa för olika format.
Multi-destination Product Ads: Reels får även ett nytt annonsformat. Ett som ska pussla ihop annonser utifrån poster i ett företags produktkatalog.
Reminder Ads byggs ut: Det här annonsformatet får nu stöd för att inkludera externa länkar till nya eller prissänkta produkter.
Meta Unveils AI-Powered Ad Tools at Newfronts
A range of new ad enhancements from Meta.
EU utreder om Facebook och Instagram har brustit i sin moderering av desinformation
EU staplar Digital services act-utredningarna på hög just nu. Senast ut: om Facebook och Instagram har brustit i modereringen av olagligt innehåll.
Anledningen är att EU har sett ett uppsving av rysk propaganda inför EU-valet i juni.
EU tittar nu på om Meta har brustit i kravet att hålla desinformation borta från sina tjänster, framförallt när det handlar om kampanjer och ”koordinerat icke-autentiskt beteende”. EU har också åsikter om att Meta saknar ”effektiva tredjepartsverktyg för att bevaka val i realtid”. I synnerhet oroar sig EU över att Meta skrotar sitt sociala lyssningsverktyg CrowdTangle, utan att ha en ersättare på plats.
EU probe targets Facebook and Instagram amid spike in Russian disinformation
The European Commission has targeted Meta with a formal investigation to assess its platform moderation as a spike in Russian disinformation risks impacting upcoming elections.
TikTok
TikTok kan vara på gång att kasta ut sig själva från Appstore
Ni vet TikTok-förbudet som numer är en väldigt reell möjlig verklighet i USA? Nu ser det ut som TikTok är sugna på att förekomma ett eventuellt förbud genom att… kasta ut sig själva från Appstore.
I samma stund som Joe Biden skrev under den lag som kan förbjuda TikTok (och därmed sannolikt vända upp och ned på TikTok i hela världen) gick TikTok ut med att de skulle ta kampen till domstol – som väntat. Men det kan bli så att det blir en domstolsvända till för TikTok. Och nu alltså mot Apple.
TikTok ser ut att ha dragit igång ett test som innebär att användare kan köpa så kallade coins, TikToks egen interna valuta som man exempelvis kan ge till sina favoritkreatörer som tack, från TikToks sajt. Ja, eller testet är att det nu finns en länk inne i iOS-appen som tipsar användare om att de kan handla coins där istället för via iOS-appen. Och då spara ”runt 25 % tack vare lägre tredjepartsavgift”.
De 25 % ligger väldigt nära de 30 % som Apple annars tar ut på köp i iOS-appar. Vi kan anta att de procenten där emellan går rakt ned i TikToks ficka.
Och det var precis det här som gjorde att Fortnite kastades ut från Appstore. Eftersom det är ett uppenbart brott mot Apples regler, som bygger på att utvecklare överlag inte får länka till – eller ens berätta om – att man kan runda Apples betallösning.
Eller så var det mer eller mindre fram till i år. Sedan dess har dels rättegången mot Fortnite-ägaren Epic Games i USA gått i mål och dels har EU kickat igång Digital markets act. Båda förbjuder appbutiker från den här typen av krav.
Däremot har Apple i EU, eftersom Apple är Apple, hittat på en egen ny regel som bygger på att Apple ändå får del av pengar som kommer in via köp på externa sajter – om köpet ”initieras inuti appen”. Utvecklare måste dessutom gå med i ett helt nytt program, med annan avgiftsstruktur.
Oavsett vilket så är det inga besparingar på 25 % det handlar om.
Läget i USA är lite mer oklart, så det kan vara mer fritt fram där. Men det Apple anser att domstolen tvingade dem till i Epic Games-rättegången är att det ska finnas information om att det går att köpa på andra ställen. Inte nödvändigtvis att det ska få finnas en länk.
Det är med andra ord oavsett rätt troligt att TikTok bryter mot Appstore-reglerna bara genom att testa det här. Det kan förstås vara så att Apple och TikTok har kommit fram till något specialavtal, men mest troligt är att TikTok – precis som Epic Games – tänker utmana för att se vad de komma undan med. Och hur Apple svarar. Något som inte minst blir intressant med tanke på det uppskruvade tonläget just nu. Både för och emot TikTok.
Det blir oavsett väldigt intressant att följa det här. Och se om TikTok straffar ut sig själva helt på egen hand.
Screenshots suggest TikTok is circumventing Apple App Store commissions | TechCrunch
The feature may be hidden from most users, either by design or because it’s only shown to users in a specific group, like testers or high spenders.
Även EU kan förbjuda TikTok
Ett TikTok-förbud här hos oss, skulle det vara något? Ja. Säger EU.
Eller, det som EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen sa under en debatt var att ”det inte är uteslutet. Och fyllde på med att EU-kommissionen var ”den första institutionen i världen som förbjöd TikTok i tjänstemobiler” och ”vi vet exakt hur farligt TikTok är”.
Så inte ett förbud inom 365 dagar, som är den nedräkningsklocka som nu tickar på i USA. Så lång tid fick ägaren Bytedance på sig att klippa banden mellan Kina och TikTok efter det att Joe Biden i förra veckan skrev under lagen som anger detta. Men det är heller ingen signal som anger att faran är över.
Tvärtom så låter det på von der Leyeen att kommissionen mer lutar åt att förbjuda än att inte förbjuda. Inte minst som ett EU har (minst) två aktiva TikTok-utredningar utifrån frågetecken om företagets appar lirar med EU:s rätt nya techlag Digital services act.
TikTok ban in EU is ’not excluded,’ von der Leyen says
The remark comes amid a streak of bad news for TikTok in Europe.
Skivbolaget Universals musik kommer tillbaka till TikTok
I slutet av januari blev TikTok betydligt tystare. Då försvann all musik från världens största skivbolag Universal på grund av gräl kring ersättningsnivåer. Men nu vrider de två bolagen upp volymen igen.
TikTok och Universal har med andra ord kommit överens igen om hur mycket kortvideoappen ska betala för den musik som spelas i användares videos. Förutom att Universal nu kommer att återställa låtkatalogen hos TikTok så kommer de videos som redan har använt Universal-låtar nu att få tillbaka ljudet (när Universal ryckte sin musik så stängdes ljudet av i alla klipp som använt musik från skivbolaget).
Exakt vad det nya avtalet innebär vet vi inte. Det vi får veta är saker som ”bättre ersättningsnivåer för artister och låtskrivare” samt ”nya marknadsföringsmöjligheter” för artister och ”branschledande skydd mot generativ AI”. Vi vet heller inte vem som blinkade först och gav med sig mest: Universal, som gav med sig inför behovet av TikTok som både marknadsföringsplattform och låtlyssningsdestination, eller TikTok, som tvingades erkänna hur viktig Universals musik var för verksamheten.
Spontant så känns det som att Universal förlorade ett tungt argument när bolagets största artist, Taylor Swift, slöt ett separat avtal med TikTok inför lanseringen av sitt nya album. TikTok ba: HOW YA LIKE ME NOW?
TikTok and Universal Music Group Settle Royalty Dispute With New Licensing Agreement
TikTok and Universal Music Group have settled a royalty dispute to bring the latter’s music back onto the platform.
TikTok rullar ut nya annonsmöjligheter
What förbud? TikTok fortsätter att lägga till nya annonsmöjligheter. TV-annonsmöjligheter, närmare bestämt.
Det handlar om att plattformen nu bygger ut sitt hyfsat nya Pulse Premiere-format. Pulse Premiere gör det möjligt för annonsörer att placera sina annonser i direkt anslutning till premiumpartners. Och just specifikt med TV-annonsörer i åtanke.
När Pulse Premiere lanserades så innebar det här innehåll från program och serier från TV-bolag som NBCUniversal. Nu kompletteras utbudet med innehåll som MTV, CBS Sports, The Daily Show, och Entertainment Tonight.
Utöver det så kommer TikTok också lägga till ”tentpole moments” i det här formatet. Alltså stora händelser som många människor samlas kring, som OS och stora galor.
TikTok gör det också nu möjligt för annonsörer att mäta effekten av annonserna via Nielsen och iSpot, ungefär som de är vana att mäta TV-annonser.
TikTok expands its premium ad slots despite potential US ban | TechCrunch
TikTok is adding new ad products that will allow marketers to better control what sort of content their ads appear against.
TikTok inleder ännu ett biljettsamarbete
Bara ett par veckor efter det att TikTok slöt ett avtal med AXS, som innebär att artister och andra kan sälja biljetter direkt via TikTok, så är det dags igen. Ännu ett biljettsamarbetet, alltså.
Den här gången har TikTok gjort gemensam sak med CTS Eventime. Det blir alltså möjligt att köpa även Eventime-biljetter i TikTok.
Till skillnad mot AXS-samarbetet så är Sverige däremot inte ett av länderna som omfattas till att börja med. Ja, eller det är bara i Tyskland som TikTok slår på den här funktionen just nu. Men fler marknader ska ”komma snart”.
TikTok strikes another global ticketing partnership, this time with Germany’s CTS EVENTIM – Music Business Worldwide
TikTok’s push into ticketing services comes amid a licensing dispute with Universal, and a US law forcing ByteDance to sell the company or face a ban.
Donald Trump skyller TikTok-förbudet på Joe Biden
Kommer ni ihåg 2020? När Trump gick ut med en presidentorder som tvingade Bytedance att sälja av TikTok för att undvika att tjänsten skulle förbjudas i landet. Anledningen var, förstås, hotet mot den amerikanska nationella säkerheten och oron för att Kina spionerade på amerikanska tonåringar.
Nu har Trump till sist fått sin vilja igen – dessutom i form av en lag som initierades i det amerikanska underhuset och som godkändes av kongressens båda kammare innan Biden till sist skrev under lagen.
Och nu har Trump förstås inget att göra med förbudet. Faktum är att han nu tycker att det är en dålig idé. Därför att det skulle gynna Facebook (ja, och Meta överlag).
Det som hände sedan 2020 är förstås den helt orelaterade händelsen att Trump sparkades ut från Facebook efter att ha försökt trumma upp en statskupp i landet. Och att det nu finns poäng att hämta hos unga väljare som lever på TikTok.
Vi kan anta att Trump snart kommer att konstatera att han aldrig har försökt förbjuda TikTok någon gång.
Trump Blames Biden For Potential TikTok Ban-Still Claiming It Would Boost Rival Facebook
Former President Donald Trump blamed his 2024 opponent President Joe Biden for a potential ban on TikTok.
LinkedIn lägger till spel
LinkedIn är som bekant INTE Facebook [utropstecken, utropstecken, utropstecken]. Men från och med nu är LinkedIn… Facebook Gaming.
ÄNTLIGEN!
(Nu har vi med andra ord tre spel att spela medan LinkedIn AI-skapar vårt innehåll. Tre spel som är 180 procent jobbrelaterade. Ja, eller det är ju spel överlag.)
Vi sammanfattar LinkedIns 2024 så här långt:
- Ute: Innehållsskapare
- Inne: AI-skapat innehåll, Träna Microsofts AI-botar, gamers
”Bringing professionsals together with games” är dessutom absolut inte den mest krystade ursäkten ever att för att kunna lägga till spel i en tjänst.
Daniel Roth on LinkedIn: Bringing Professionals Together with Games | 151 comments
Ok, this is a blast to announce: Today we’re launching games on LinkedIn. For the last month, I’ve been testing out the team’s amazing creation and I can’t… | 151 comments on LinkedIn
LinkedIn ändrar riktlinjer för inlägg – vill att vi ska träna AI-botar
LinkedIn har uppdaterat riktlinjerna för vad vi ska posta på plattformen. Numer är det två saker som gäller:
- Använd LinkedIns AI för att skapa innehåll, för att på så sätt hjälpa till att träna Microsofts AI-botar
- Svara på ”Expert-frågor”, för att på så sätt hjälpa till att träna Microsofts AI-botar
- Eventuellt annat