Kategorier
Ekonomi och finans Sociala medier Sök/SEO Spaningar

Digitala spaningar vecka 17 2024 – del 3

Kvartalsrapport Q1 2024 från Google och Meta.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Ekonomi och finans

Googles kvartalsrapport Q1 2024: rejält bättre än väntat

Vad vill vi ha? FLER KVARTALSRAPPORTER! När vill vi ha det? NU!

Kort sagt. Ikväll var det Googles tur att visa korten (eller moderbolaget Alphabet om vi ska vara petiga).

Igår redovisade Meta sitt näst bästa kvartal någonsin, men det räckte inte för att hålla marknaden nöjd. Fokus hamnade istället på den svaga prognosen för Q2. Det gjorde att att Metas aktie rasade med över 10 % idag. Efter att Q4-rapporten har rusat åt motsatt håll. Q4 var det inte alls lika kul för Google, istället fick se sin aktie backa rejält.

Så hur gick det då för Google under årets tre första månader? Motsatta roller även detta kvartal. Google-aktien sticker just nu iväg med runt 13 % i efterhandeln.

Så vad var det då som gjorde marknaden så glad?

Googles omsättning Q1 2024

Omsättningen landade på 80,5 miljarder dollar, vilket var över förväntan och 15 % bättre än för ett år sedan. Det gick ännu bättre med vinsten. Upp 47 % jämfört med Q1 2023. (Däremot inte i närheten av Metas uppgång, som slutade över 100 % upp.)

Så bättre än väntat. Det blev marknaden glad över. Och kanske ännu gladare åt att Google gör precis som Meta gjorde förra kvartalet: går ut med att de kommer att ge utdelning, för första gången i bolagets 26-åriga historia.

Tittar vi på hur omsättningen fördelades så ser det ut så här:

  • Google services (främst annonsering och prenumerationer): 70,4 miljarder (+28,5 %)
  • Google cloud: 9,6 miljarder (+71,9 %)
  • Other bets (projekt som självkörande bilar): 495 miljoner (+71,9 %)

Det är alltid svårt att veta vad som döljer sig i Other bets, men med tanke på uppgången så misstänker jag att det finns en del AI-initiativ här.

Bryter vi sedan ned Services så ser det ut så här:

  • Googles sökannonsering: 46,2 miljarder dollar (+14,3 %)
  • Youtube-annonser: 8,1 miljarder (+20,9 %)
  • Annonsnätverket: 7,4 miljarder (-1,1 %)
  • Prenumerationer och hårdvara: 8,7 miljarder (+18,1 %)

Det Google förmodligen är enskilt gladast över här är att Youtube har kommit in i en ny andning. Google började särredovisa Youtubes-siffror när sökannonsmotorn började hacka. Men kort efter det så tappade även Youtube fart ordentligt och det var åter sökannonserna som såg piggast ut.

Som synes är det fortfarande sökannonserna som är det enskilt viktigaste, förstås, Även om Youtube nu hoppar upp en procent när det kommer till Googles totala annonsomsättning. Mer specifikt så snor Youtube procenten från annonsnätverket.

Googles vinst och TAC Q1 2024

Om vi sedan hoppar över till sista raden, vinsten alltså, så får vi följande utfall:

  • Google services: 27,9 miljarder dollar (+28,3 %)
  • Google cloud: 900 miljoner (+371 %)
  • Other bets (projekt som självkörande bilar): -1 miljard dollar (-16,7 %)

Vi kan väl konstatera att Googles molntjänster hade ett… rätt bra kvartal. Minuset när det kommer till Other bets är att förlusten minskade jämfört med Q1 2023. Men 1 miljard back är fortfarande… en del.)

Slutar vi som vanligt med Googles jobbigaste kostnadspost Trafikanskaffningskostnader (TAC) så uppgick de till 12,95 miljarder dollar. Det är så mycket som Google betalar till andra för att driva trafik till sina egna tjänster så att Google där sedan kan tjäna pengar på annonser. Den största högen pengar här går till Apple, för att Google ska fortsätta vara förvald sökmotor.

Och nästan 13 miljarder dollar är… ganska mycket. Dessutom upp från 11,7 miljarder för ett år sedan.

Men det är faktiskt ett hårstrå mindre än för ett år sedan. Och det är en trend som har hållit i sig rätt länge nu. TAC minskar mikroskopiskt mycket varje kvartal, men minskar. Kort sagt: Google betalar allt mindre för att kunna tjäna pengar på sina annonser. Väldigt viktigt.

Metas kvartalsrapport Q1 2024: prognosmiss och aktieras

2023 slutade på ett väldigt kul sätt för Meta och Metas aktieägare. Q4 blev öretagets bästa kvartal någonsin och aktien rusade. Ikväll var det dags att öppna böckerna för årets första tre månader. Och det gick…

…inte alls lika bra.

I skrivande stund är aktien ned runt 11 % efter rapporten. Vad var det då som gick så dåligt?

Metas vinst och omsättning Q1 2024

Omsättningen landade på 34,5 miljarder dollar. Vilket var ett hårstrå över marknadens förväntningar. En ökning med 27 % jämfört med samma period förra året. Helt okej.

Samma sak för vinsten. Över förväntan. Men här var den procentuella ökningen jämfört med 2023… lite högre än omsättningsförändringen. 12,4 miljarder dollar innebar mer än en fördubbling. Även det rätt… habilt.

Överlag var Q1 2024 Metas näst bästa kvartal. Någonsin. Bara Q4 2023 var bättre. Precis som väntat, eftersom Q4:an alltid är bästa kvartalet på året för Meta.

Men så kommer vi till prognosen för innevarande kvartal. Där blev det katastrof. Meta väntar sig att bara omsätta 36,5 miljarder under Q2. Jämfört med förväntningarna på 38,3 miljarder.

Så ja. Vi kan väl säga att marknadens reaktion var…. lite lätt överdriven. Men det är förmodligen mycket Metas eget fel. Rekordkvartalet Q4 har gjort att Meta hamnade i samma jobbiga sits som Apple i princip alltid sitter i: de måste mosa förväntningarna för att inte straffas.

Because aktiemarknadslogik.

Dessutom ökade omsättningen för Reality labs-verksamheten! Alltså ”metaverset”. Från 339 till 440 miljoner dollar! Och förlusten minskade från 4 miljarder till 3,8 miljarder! Vilket gör att omsättningen för Reality labs nu står för… 1,2 % av Metas totala omsättning. Vilket är nästan oförändrat jämfört med för ett år sedan.

Metas användarsiffror Q1 2024

Det var det övergripande ekonomiska. Så hur gick det då med användartillväxten? On the next kommentar till inlägget om Metas Q1-rapport…

Vi börjar med antalet dagliga användare på Facebook. Det… fick vi inte veta.

Vi går därför vidare till månadsanvändarna på Facebook. Det… fick vi inte veta.

Vi kliver lite lätt paniksvettiga vidare till antalet månadsanvändare sammantaget för Metas fyra huvudappar. Det… fick vi inte veta.

I ren desperation famlar vi efter svaret på hur många dagliga användare som Metas fyra huvudappar har nu. Det… fick vi veta!

Facebook, Instagram, WhatsApp och Messenger har nu tillsammans 3,24 miljarder dagliga användare. Upp från 3,19 miljarder Q4 och 7 % jämfört med Q1 förra året. Ned från tillväxttakten på 8 % Q4.

Och det här är också varför Meta i samband med förra kvartalsrapporten meddelade att de skulle sluta rapportera alla användarsiffror utom DAP. Alltså Daily active people. Hur många som använder någon av Metas fyra huvudappar minst en gång om dagen.

Vi kan med andra ord konstatera att användartillväxten för stjärnorna Instagram och WhatsApp nu också börjar plana ut ordentligt. Meta slår i allt fler tak.

Då gäller det att börja tjäna mer pengar på de befintliga användarna. Och få marknaden att börja fokusera på det istället för användarna – det värde som Facebook, när de börsnoterades, lärde marknaden var det enskilt viktigaste nyckeltalet. De stora vinsterna kommer längre fram, det viktiga var att jaga in nytt folk.

Det gör alltså att vi inte längre kommer få veta hur det går med månadsanvändarna, varken för Facebook eller sammantaget för hela Meta. Vi kommer heller inte längre kunna få en uppfattning om det övergripande engagemanget, eftersom vi inte längre kan jämföra tillväxten på månads- respektive daglig basis.

Men framförallt så innebär det att vi aldrig fick se Meta korsa fyra miljarder. Åtminstone inte i en kvartalsrapport.

Q4 2023 slutade med att Meta totalt hade 3,98 miljarder månadsanvändare. Vi kan nog vara säkra på att Meta passerade milstolpen fyra miljarder under kvartalet. Nära nog hälften av planetens alla människor på planeten använder alltså någon av Metas tjänster minst en gång varje månad. (Visst det är konton och inte individer, men vi lär ligga nära den nivån oavsett.)

Det är rätt troligt att Mark Zuckerberg kommer att uppmärksamma det här historiska steget. Men det kommer inte finnas i något formellt, publikt Meta-dokument.

Metas kvartalsrapporter kommer med andra ord att bli snäppet tråkigare framöver.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *