Kategorier
Sociala medier Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 25 2024

Threads släpper API. Instagram rullar ut nytt sätt att sända live. TikTok släpper ny Instagram-utmanare. Elon Musk hälsar att annonsörer kan ofucka sig. Nytt socialt nätverk låter människor och AI-avatarer hänga med varandra.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Veckans artiklar

Dragkampen intensifieras – Tiktok konkurrerar ännu mer med Google – Ehandel Plus

Kortvideoappen Tiktok är numer betydligt mer än bara kortvideo. Med sin Shop-funktion så vill plattformen slå sig in på e-handelsområdet. Nu är Tiktok på

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Threads släpper API

Dags för Threads att släppa det API som de började prata om för ett tag sedan. Nu blir det alltså möjligt för utvecklare att börja bygga tjänster med och mot Metas inte-alls-Twitter-Twitter-utmanare.

API:et ger tillgång till saker som att posta inlägg, hämta kontots eget innehåll och använda tredjepartsverktyg för att svara på kommentarer. Dessutom får utvecklare tillgång till statistik om hur Threads-närvaron går, som antalet visningar, gillanden, svar, delningar och mer.

Threads finally launches its API for developers | TechCrunch

Meta said today that it finally launched its much-awaited API for Threads so developers can build experiences around it.

Instagram rullar ut nytt sätt att sända live

Dags för ännu livefunktion i Instagram. Eller rättare sagt en livefunktion som kombinerar två befintliga funktioner: live och close friends.

Det blir nu möjligt att begränsa en livesändning till bara sina nära vänner. Eller åtminstone dem man har lagt till i plattformens Close friends-funktion.

Live följer nu alltså i samma fotspår som Reels och inlägg som har haft den här funktionen ett tag.

Dessutom lägger Instagram nu också till stöd för att lägga till musik i karuseller som innehåller videos och inte bara karuseller med bilder, som var den tidigare begränsningen.

You can now restrict Instagram Lives to Close Friends

Instagram has rolled out an option to limit the audience of a Live to Close Friends. You can also now add music to carousel posts that feature videos.

Metas Messenger får AI-chattbot och sponsrade meddelanden

Nya funktioner på gång till Messenger.

AI-chattbot: Japp, även Messenger får nu en egen AI-chattbot. Ironiskt nog efter det att Meta la ned sin Messenger-plattform, som var tänkt att byggas på just chattbotar. Det gick däremot sådär kan vi väl säga. Nu hoppas företaget att nya AI-förmågor vis företagets egen språkmodell Llama 3 ska ge botarna nytt liv i chattjänsten. Målgrupper är förstås företag som vill ha lite automatiserad kundtjänst här.

Sponsrade meddelanden: ”Utvalda annonsörer” kan nu skapa, hantera och skicka marknadsföringsmeddelanden till kunder, så länge som kunderna har gett tumme upp till. Ungefär samma funktion som redan finns i WhatsApp.

https://searchengineland.com/meta-ai-chatbots-business-messaging-tools-443298

Meta Provides AI Options To Help Brands Engage With Customers via DM

New AI tools for your messaging engagement and promotions.

TikTok

TikTok släpper ny Instagram-utmanare

TikTok kopierar Instagram. Igen.

Efter att förra året ha släppt Notes, en fristående app för att dela bilder, så är det nu dags för en kompis till den. Whee är namnet på den nya appen (och känns i mina öron inte så lite boomercringe, men jag är förmodligen boomercringe efter som jag känner att namnet är boomercringe). Ännu en bilddelningsapp.

Vad skiljer då Whee från Notes?

De två största skillnaderna just nu är att Whee bara finns för Android och bara i dussintal länder (som Australien, Turkiet, Thailand och Pakistan). Känns därför spontant som att Whee har tillväxtmarknader som primärt fokus.

Men även funktionsmässigt så skiljer sig apparna lite åt.

Whee är en mashup mellan Instagram och BeReal. En app där man kan dela bilder med sina närmaste vänner, snarare än med hela världen. Så Instas Close friends, fast som hel app.

TikTok’s new app looks like an Instagram competitor, but it’s not available in the U.S. just yet – Tubefilter

Users in approximately 12 countries have access to Whee, a new Instagram-like app from TikTok parent company ByteDance.

TikTok licensierar sitt kommersiella musikbibliotek till Adobe

Väldigt intressant och oväntat samarbete. TikTok börjar licensiera sitt kommersiella musikbibliotek till… Adobe.

Till Adobe Express, mer specifikt. Så att de som skapar TikToks via den Adobe-tjänsten kan nu välja bland de låtar som ingår och använda dem i sina klipp.

Det här sker via TikToks helt nysjösatta Symphony-paket, det som enligt TikTok själva är plattformens ”nya AI-verktyg för skapande”. Så ja. AI. Because AI.

Som artikeln konstaterar så kan det vara goda nyheter för företag som gillar att använda Adobes videotjänst Firefly, som kan skapa innehåll baserat på beskrivningar av vad man vill ha. Eftersom det handlar om låtar som även får användas i kommersiella sammanhang så är det här ett rätt tydligt riktat mot annonsörer på TikTok.

Det oväntade är dels att Adobe tar det lite riskabla steget att inleda ett samarbete med en tjänst som har ett förbudshot hängande över sig i USA och dels att TikTok inte direkt ha varit kända för att vara särskilt sugna på att betala för musikrättigheter.

Så det kan alltså vara så enkelt som att TikTok vill kunna tjäna mer pengar på de musikrättigheter som de nu har gått med på att betala. Dessutom i ett sammanhang som rider på AI-hysterin.

Men, tja, sen måste man förstås komma med lite vilda spekulationer också. TikToks ägarbolag Bytedance har – till skillnad från förra gången som USA försökte förbjuda TikTok 2020 – uttalat sagt att det inte är aktuellt med en försäljning. Och eftersom TikTok inte är ett kinesiskt bolag så har det i sin tur inget att göra med att Kinas kommunistregim rätt öppet har sagt nej till affären.

Men någonstans bortom all globalpolitik så är det fortfarande business vi pratar om. Det har framkommit uppgifter som pekar på att Bytedance som bäst håller på att ta fram lösningar som gör att TikTok i USA skulle kunna kopplas loss och säljas.

Det finns däremot få företag som skulle ha råd att köpa. De som har råd har sannolikt inte möjlighet, därför att amerikanska konkurrensmyndigheter inte skulle godkänna en affär. Och de spretiga uppköpskonglomerat som börjar formas, och som säger att de vill köpa TikTok, har nog inte fickor som är djupa nog.

Adobe, däremot, skulle kunna ha både de ekonomiska musklerna och vara tillräckligt små på social-området för att vara en friare.

Känns av flera anledningar inte särskilt troligt. Men konstigare saker har hänt.

Som att serverjätten Oracle och detaljhandlaren Walmart nästan bara var ett presidentbyte från att köpa TikTok 2020.

TikTok Brings Commercial Music Library to Adobe Express

TikTok is officially bringing its Commercial Music Library to Adobe Express as part of an expanded partnership agreement.

TikTok lägger till AI-avatarer i annonser

Ännu mer AI från TikTok. Och den här gången dessutom snäppet mer avancerat än den nivå det brukar vara just nu när det kommer AI-funktionalitet i befintliga gränssnitt och tjänster. Mer specifikt handlar det om att TikTok lägger till AI-avatarer och AI-röster som främst annonsörer kan använda i sina klipp.

De tre nya funktionerna är:

Custom avatars: Det blir möjligt för annonsörer att skapa en AI-version av person på företaget eller en innehållsskapare som företaget samarbetar med. Baserat på denna kan de sedan ta fram en eller flera AI-avatarer. Det går också att skapa flera AI-avatarer om man vill köra samma kampanj på flera marknader, med lokaliserade avtatarer.

Stock avatars: Ungefär som ovan, men istället för att utgå från en person i annonsörens närhet så kan man välja någon av de förvalda avatarer som TikTok erbjuder. Förlagorna är skådespelare som har gått med på att de AI-används i kommersiella sammanhang.

AI dubbing tool: Ungefär vad det låter som. Byt ut ljudspåret från ett språk till något av tio andra. En AI-översättningsfunktion som sedan också läser upp den översatta texten.

De tre nya AI-verktygen ingår i Symphony, Tiktoks ”nya AI-hubb för skapande”.

TikTok ads will now include AI avatars of creators and stock actors | TechCrunch

TikTok is introducing generative AI avatars of creators and stock actors for branded content and ads on the platform.

Twitter/X

Elon Musk hälsar att annonsörer kan ofucka sig

Hur vet man att det ekonomiska läget på FKA Twitter är riktigt, riktigt illa? Elon Musk ber nästan ursäkt för att han bad annonsörer dra åt helvete.

Under reklamhappeningen i Cannes svarade Musk på frågan om hans klassiska uttalande att annonsörer kan ”go fuck themselves” om de inte gillar nynazistinnehåll intill sina annonser.

Ja, det sistnämnda kanske är min tolkning. Men ungefär så.

Det Musk nu säger är att han är sur på de annonsörer som ville att han skulle censurera X och att [infoga Musks vanliga talking points om X och yttrandefrihet]. Så med andra ord: de annonsörer som sa att de inte ville annonsera på X om deras annonser hamnade bredvid nynazistiskt innehåll.

Ja, det sistnämnda kanske är min tolkning. Men ungefär så.

Verkligheten börjar med andra ord så sakteliga komma ikapp Musk. Att inga andra initiativ att tjäna pengar har tagit vägen särskilt långt. Eller alls. Och att X kanske numer är ännu mer beroende av annonser än när X var Twitter. Och inte ägdes av Musk.

Elon Musk walks back ’go f- yourself’ comments to X advertisers

Musk said some advertisers wanted to ”censor” certain speech on his social media platform

X gick nästan en halv miljard dollar i förlust första kvartalet under Musk

Ännu ett tecken på att FKA Twitter (läs: Elon Musk) har långtgående ambitioner att gå all in på betallösningar. Att alltså bli ett nytt Paypal eller liknande. Så pass att Musk själv har sagt att man inte kommer behöva ett bankkonto, bara ett X-konto.

Här kan vi ha en lång diskussion om hur pass mycket det skulle kännas bekvämt att ha sparkontot (eller några pengar alls) hos Musks bolag. Men jag fokuserar istället på det intressanta som vi har fått veta genom X:s ansökan att få licens att bli betalningsförmedlare i ett antal delstater i USA: skarpa siffror om ekonomin.

Enligt Bloomberg så omsatte X 1,48 miljarder dollar under första halvåret 2023. En nedgång med nära 40 % jämfört med året före – de sista kvartalen som Twitter delade sina kvartalsrapporter innan Musk tog över. Men inte bara det: Twitter (som då inte var FKA Twitter utan fortfarande bara Twitter) gick 456 miljoner dollar back under de första tre månaderna förra året.

Hur står sig den siffran historiskt för Twitter? Sådär.

Twitter gick första gången med vinst under ett kvartal under Q4 2017. Efter det så gick Twitter med vinst varje kvartal fram till Musks övertagande, undantaget två kvartal.

Faktum är att Twitter bara gjorde gjort större förluster än Q1 2023 vid två tillfällen under hela sin tid som börsnoterat företag (så från och med Q4 2012).. Ett av dem var Q2 2020, när en reserverad skattepost drog iväg förlusten till över 1 miljard dollar. Men då handlade det alltså om en extraordinär engångsutgift och snarare än plötsliga jätteproblem i den löpande verksamheten.

Här skulle vi kunna säga något om att den plötslig annonsörsflykten efter Musks övertagande gjorde att även Q1 2023 var ett en extraordinär engångshändelse. Men spontant känns det inte som att X:s ekonomi har förbättrats enormt mycket sedan dess.

Eller… alls.

Inte minst därför att varken Musk eller VD:n Linda Yaccarino har pratat vare sig ekonomi eller användartillväxt särkilt mycket i år.

Eller… alls.

X kan alltså blöda pengar i ett hysteriskt tempo. Och frågan är hur stor skillnad en storsatsning på betaltjänster skulle göra. Visst, Musks alla fan-boys skulle kasta sig över tjänsten.

Men de är ju trots allt inte…. jättemånga.

X Aims to Boost Bottom Line With Payments as Revenues Plunge

Social media site X, formerly Twitter, is reportedly preparing for a multiyear campaign to launch its payments business.

X börjar ta betalt för livesändningar

X är annorlunda! Det vet vi! Nu ännu mer annorlunda. Därför att FKA Twitter kommer ”snart” att börja ta betalt för livesändningar via plattformen.

Med andra ord så kommer den som vill köra livevideo från X behöva skaffa sig något av de premiumabonnemang som erbjuds. Det gäller även om man kör sin sändning via tredjepartsverktyg.

Som artikeln konstaterar så blir X därmed den enda stora sociala plattformen som tar betalt för den här funktionen. Vilket förmodligen säger två saker: livefunktionen är hyfsat populär (well, för att vara X) och att X får allt svettigare att få ekonomin att gå ihop.

De här två känns som de enda förklaringar jag kan komma på till beslutet. Det som eventuellt kan vara den tredje förklaringen är att livesändningar kostar pengar. Som X inte har. Så det är egentligen samma som punkt två här ovan.

Återstår att se om inlåsningen av livefunktionen kommer att få folk att rusa till X:s medlemsanmälningskontor. Mitt stalltips är… förmodligen inte.

X is making live streaming a premium feature

X will soon be moving the ability to live stream behind its premium paywall, the company announced.

Övrigt sociala medier

Nytt socialt nätverk låter människor och AI-avatarer hänga med varandra

Ja men det var väl bara en tidsfråga. Ett nytt socialt nätverk. Där människor och AI-avatarer kan hänga med varandra.

Tjänsten i fråga heter Butterflies och är skapad av en ingenjör med Snap som tidigare arbetsgivare. Den har betatestats i fem månader och släpps nu för båda iOS och Android.

Hur fungerar då Butterflies?

Man (en mänsklig användare vad det verkar) skapar en AI-avatar, som inte helt oväntat kallas för en butterfly. När den väl är skapad så börjar den automatiskt skapa inlägg i tjänsten som andra användare sedan kan interagera med. Både människor och andra fjärilar.

Och ja. Varje AI-fjäril ska också ha en egen historia, egna känslor och egna åsikter. Vi kan nog anta att det sistnämnda kan bli särskilt intressant.

Så… The Sims möter Insta.

Med andra ord: innehåll skapat av människor blandat med innehåll skapat av AI-tjänster. Och kommunikation som är AI-automatiserad.

Eller som vi säger i branschen: LinkedIn.

Former Snap engineer launches Butterflies, a social network where AIs and humans coexist | TechCrunch

A new app called Butterflies is aiming to create a social network where humans and AIs interact with each other through posts and DMs.

 

Strömmade medier

Spotify låter alla poddare ladda upp videos

Ännu mer video för Spotify. Den här gången, ironiskt nog, kopplat till ett ljudformat: podcasts.

Spotify låter nu alla poddare ladda upp videos till sin tjänst och inte bara, som tidigare, de som använde Spotifys egen plattform för att skapa podcasts.

Det blir alltså möjligt att ladda upp video direkt til Spotify från den poddplattform som de använder i sitt poddskapande.

Spotify quietly lets all podcasters upload videos, surpasses 250K shows | TechCrunch

Non-hosted podcasters can now upload videos to Spotify. Over 250K video podcasts are on the platform.

Youtube kopierar X:s faktacheckarfunktion

Dags för Youtube att kopiera en annan tjänst igen. Och den här gången är det lite otippat… X.

Vad Youtube nu testar är FKA Twitters Community Notes-funktion. Och för att visa att de minsann inte har snott funktionen från X så heter Youtube-motsvarigheten… Notes.

Notes fyller samma funktion som hos X: användare på plattformen ska kunna lägga till kommentarer till videos som ska ge ”mer kontext” till ett klipp. Något som oftast handlar om att skitsnackschecka tosseinnehåll som inte är tillräckligt tossigt för att att plockas ned. (Fast hos X är det numer som bekant lite si och så med någon form av verklighetsförankring, ju tossigare desto bättre – särskilt när det kommer från X-ägaren Elon Musk själv.)

Det här kan förstås också göras via vanliga kommentarer, men precis som hos X så är det här tänkt att skiljas ut mer genom att vara en egen funktion.

Funktionen testas just nu i liten skala och planerar att rulla ut en färdig funktion i långsamt tempo. Med tanke på hur laddat det numer är att konstatera något som är objektivt sant (som att Trump förlorade förra USA-valet och att Jorden inte alls är platt) så förstår jag Youtubes uppskalningstempo.

Syftet med funktionen är förstås toppen, men som på alla andra ställen som har liknande faktacheckarfunktioner så lär de som verkligen borde läsa de här kommentarerna (läs: korrigeringarna) vara de som läser dem minst.

YouTube’s community notes feature rips a page out of X’s playbook

YouTube is borrowing a page from X (Twitter) and adding a community notes feature ahead of the 2024 US election. The company wants the short viewer-created blurbs to add relevant context to videos, such as pointing out misinformation or old footage passed off as new.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *