Kategorier
IoT - internet of things Sociala medier Spaningar Strömmade medier

Digitala spaningar vecka 39 2024

Meta lägger in AI-chattbotar i annonser. TikTok lanserar sökordskampanjer. LinkedIn skrotar guld-Top voice-dekalen. Youtube höjer priset på sin Premium-tjänst. Youtube blir med AI-chattbot. TikTok stänger ned sin musiktjänst.

Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.

Övriga delar i veckans sammanställning

 

Sociala medier

Facebook, Instagram och WhatsApp

Metas AI-bildfunktion Imagine breddas till fler ställen

Känner du att du är exakt ett ställe kort att göra AI-bilder från text för att ditt liv ska vara fullkomligt? Grattis! Nu ger Meta dig precis det. (Ja, eller flera ställen, så ditt liv kan bli bonusfullkomligt).

Det handlar om att Metas egen ChatGPT, Meta AI, nu får stöd för bildskaparfunktionen Imagine på fler ställen. Det innebär att det blir möjligt att skapa bilder bara genom att i text beskriva vad man vill ha direkt i flödet, i Stories och för sin Facebook-profilbild. Och det ser ut att gälla flödet och Stories för både Instagram och Facebook.

Även Messenger ska få funktionen, men då för att skapa anpassade chatteman.

Men den kanske mest intressanta nyheten relaterat till funktionen är Meta kommer att börja visa AI-skapade bilder för användare ”baserat på intressen och trender” i Instagram och Facebook. Så Meta kommer alltså börja visa AI-skapat innehåll för användare för att få dem att AI-skapa innehåll.

Jag summerar vad flödena i Instagram och Meta kommer att innehåll framöver: annonser, rekommendationer, sponsrat sid- och företagsinnehåll, konton man borde följa, AL-innehåll, uppmaningar att skapa AI-innehåll, rekommenderat AI-innehåll som man borde använda och förslag på AI-innehållskonton man borde följa. Och något inlägg från en person man faktiskt följer.

Meta AI’s GenAI ’Imagine’ features expand across Facebook, Instagram, and Messenger | TechCrunch

With the update, users will be able to use prompts to generate AI photos directly in their feed, Stories, and for their Facebook profile pictures.

Metas AI-bot får stöd för bildhantering

Nu är Metas egen ChatGPT-utmanare Meta AI på gång att lära sig hantera bilder. Eller rättare sagt: göra mer med bilder.

Meta lägger nu till två förmågor i boten: dels att den kan redigera bilder och dels svara på frågor om innehållet i en bild.

Vad gäller redigeringsfunktionen så kan man nu använda Meta AI för att ta bort bakgrunder, lägga till eller ta bort objekt eller byta kläder och miljö genom att i text skriva vad man vill ha. När det kommer till den sistnämnda funktionen så ger Meta exemplet att man kan ladda upp en bild på en tårta och fråga hur man gör den, med ingredienser och instruktioner.

AI-boten kan även skapa lämpliga Stories-bakgrunder till en bild man har delat som vanligt Instagram-inlägg.

För den som har använt någon av de stora AI-chattbotarna så är det säkerligen rätt självklara funktioner som nu flyttar in även i Metas tjänster. Ja, fast som så ofta med nya AI-funktioner så är det engelska och USA som gäller när det kommer till språk som boten förstår och var den är tillgänglig. Att se när den släpps på andra ställen och på fler språk.

Meta AI can now understand and edit your photos | TechCrunch

Meta announced that Meta AI will now be able to help you edit photos using AI technology as well as answer questions about the photos you share.

Meta lägger in AI-chattbotar i annonser

Tycker du att det är alldeles för lite AI-chattbotar i dagens Meta-annonser? I så fall blir du glad att höra att Meta har presenterat en lösning på precis det tillkortakommandet. Nu blir det möjligt för annonsörer att göra annonserna mer interaktiva med AI-stöd.

Det handlar mer specifikt om att funktionen som gör det möjligt att starta chattar direkt från en annons nu får AI-stöd. Istället för att meddelanden ska besvaras av en människa – eller en inte så hjälpsam chattbot av gamla skolan – ska man nu kunna ChatGPT-prata med företag. Fast via Metas egen motsvarighet Meta AI förstås.

Det ska innebära att man kan ställa frågor om produkter i den aktuella annonsen eller till och med lägga en beställning.

Meta lets businesses create ad-embedded chatbots | TechCrunch

Meta is now allowing businesses to create ads that, when clicked, bring up a chatbot customers can speak with about common topics.

Meta registrerar domänen threads.com

Plötsligt händer det!

Meta acquires the Threads.com domain name | TechCrunch

Meta has acquired the Threads.com domain name, according to Whois records of the URL that were updated on September 24. Users on domain-related forums

TikTok

TikTok lanserar sökordskampanjer

Dags för TikTok att ta ännu ett steg på sökområdet. Mer specifikt sökordsannonseringsområdet. Nu rullar tjänsten ut sökordskampanjer.

Med andra ord blir det nu i TikTok möjligt att köra annonser på sökresultatsidan baserat på sökord. Det är med andra ord en mer sofistikerad version av de söksideannonser som TikTok släppte för något år sedan. De ger framförallt annonsörer mer kontroll över vad som ska trigga annonser, medan det tidigare mer var upp till TikTok själv att avgöra.

För användare kommer annonserna visa och fungera som tidigare. Skillnaden är att annonsörer har fått fler verktyg att arbeta med för den här typen av annonser i TikTok.

Och precis som Instagram är det här ytterligare ett försök att kapitalisera på de förändrade sökbeteenden som plattformarnas (mestadels yngre) användare har, där Google inte längre är det självklara stället att gå till när man vill söka efter information.

Och ja, de senaste året eller så så har ännu en ny sökväg dykt upp: sökmotorer som använder generativ Ai för att sammanställa svaren. Men för Google utgör Instagram och TikTok betydligt allvarliga utmaningar för sökannonsaffären.

Introducing Search Ads Campaign on TikTok | TikTok For Business Blog

Tap into the power of search on TikTok and connect with high-intent audiences in the moments that matter most.

TikTok breddar sin prenumerationstjänst till vanligt TikTok-innehåll

TikTok breddar sig. Mer specifikt den prenumerationstjänst som har erbjudits innehållsskapare på plattformen. Och då inte i form av en prenumeration från TikTok som gör att du exempelvis kan slippa reklam, som Youtube Premium, utan möjlighet för TikTok-kreatörer att kasta upp en betalvägg på sitt innehåll.

Funktionen har funnits tillgänglig ett tag, men då enbart för livesändningar. Nu kommer även den som skapar vanliga TikTok-videos att kunna ta betalt av sina följare för tillgång till exklusivt betalmaterial.

Det går att sätta upp tre olika abonnemangstyper som ens följare kan välja bland, för olika hög månadskostnad, och sedan fylla de olika abonnemangen med olika förmåner. Det kan förutom låst innehåll också betyda saker som Sub Space, en communityfunktino där betalande användare kan hänga och interagera med sin favoritkreatör. Prenumeranter får även en särskilt dekal i profilen och i kommentarer så att den som erbjuder prenumerationen enkelt kan se vilka de riktiga fansen är.

Ja, eller i alla fall de som betalar för sig. Lex blåbocken i FKA Twitter.

För att få tillgång till betalväggen så måste man vara minst 18 år, ha minst 10 000 följare och ha haft minst 100 000 videovisningar den senaste månaden. Plus att kontot måste vara i ”good standing” – alltså inte vara ett som ofta anmäls för sitt innehåll.

Ja, dessutom måste man bo i rätt land. Funktionen lanseras i ”utvalda” regioner, vilket bland annat innebär en handfull EU-länder. Dock inte Sverige vad det verkar. Men TikTok planerar att rulla ut betalväggen till fler länder ”de närmaste veckorna”. Så det återstår att se hur högt upp i listan vi ligger.

TikTok launches expanded subscriptions feature for creators | TechCrunch

TikTok announced on Monday that its redesigned ”Subscription” monetization offering is rolling out to eligible creators in select regions.

Twitter/X

X-användningen i USA och Storbritannien rasar

Nya siffror om X-användningen. Specifikt i USA och Storbritannien. Och det pekar inte… bara uppåt.

De stora sociala plattformarna blir allt mindre villiga att dela med sig information om antalet användare, beroende på att de nära nog allihopa har slagit i olika tillväxttak när det kommer till användare. Sen har vi de där tjänsterna som i princip inte alls delar användardata – annat än sporadiskt när de passerar en kul milstolpe eller tvingas av EU.

I den sistnämnda kategorin hittar vi FKA Twitter. Eftersom X själva i princip säger något alls så är det fritt fram för alla att killgissa bäst de vill. Vilket är ungefär vad analysföretaget SimilarWeb nu har gjort.

Enligt dem så har antalet X:are i Storbritannien minskat från 8 miljoner för lite mindre än ett och ett halv år år sedan sedan till 5,6 miljoner nu. I USA är tappet motsvarande period runt 20 %. Och i båda fallen handlar det om dagliga användare. De som i praktiken är de viktigaste för sociala plattformar som finansieras mer eller mindre uteslutande via annonser.

Men det som är mest intressant är att fallet verkar ha tilltagit rejält efter sommaren. Något som SimilarWeb sammanfattar som tiden efter upploppen i Storbritannien i somras. Samma mönster finns dock även i USA, även om det ser ut som att siffrorna har tickat upp lite senaste veckorna.

Precis som i Brasilien, efter det att X förbjöds där, så har Bluesky varit den stora vinnaren. Inte i absoluta tal – eftersom Threads fortfarande är mycket större – men procentuellt sett. En annan intressant sak i artikeln är att de dagliga Bluesky-användarna drog iväg efter Elon Musks FKA tweet om att upploppen visade att ett inbördeskrig i Storbritannien är ”oundvikligt”.

Sist men inte minst lyfter artikeln en detalj som kan bli intressant att följa framöver: hur X, Threads och Bluesky utvecklas. Med någon slags tidig hypotes om att X fortsätter kantra allt mer åt träskhögern, att Threads lockar de bredare massorna som saknar Twitter Classic och Bluesky framförallt tilltalar opinionsbildare, ”mediepersonligheter”, akademiker och ”policynördar”.

Elon Musk’s X is losing users in the U.S., UK, and EU. X’s own data proves it.

X is experiencing a decline in users in some of its biggest markets.

Snapchat

Snapchat börjar använda Google Gemini för sin AI-bot

Ännu ett samarbete mellan stora techbolag. På AI-området, förstås. Snapchat kommer att börja använda Googles AI-modell Gemini till sin AI-bot My AI.

My AI är ungefär vad den heter: snapchattares egna bot som de kan chatta med om, tja, det mesta. Snap uppgraderar nu My AI med Googles tjänster. Dels kommer Snap att använda sig av Google Cloud för att drifta de AI-processer som behövs och dels kommer My AI alltså att använda Google Geminis multimodala förmågor.

Det kommer att göra att Snaps bot blir bättre på att hantera text, bilder, videos och ljud i olika kombinationer.

Och det kanske mest intressanta i sammanhanget är att Snap i och med det här verkar byta från ChatGPT till Gemini. Att se om Google kan ge My AI ett lyft.

Snapchat taps Google’s Gemini to power its chatbot’s generative AI features | TechCrunch

Snap has entered into an expanded partnership with Google Cloud to power generative AI experiences within Snapchat’s My AI chatbot.

LinkedIn

LinkedIn skrotar guld-Top voice-dekalen

Ah. Där ser man. Nu tycker LinkedIn att vi medlemmar har tränat klart LinkedIns AI-modeller.

Den guldfärgade top voice-dekalen försvinner nu. Ni vet den som ”experter” kunde få genom att svara på de AI-frågor som LinkedIns redaktion ChatGPT:ade fram.

Anledningen var – otippat – att det var svårt att hålla ”hög kvalitet” när man låter nära nog vem som helst på LinkedIn vara ”expert” och svara på AI-frågor för att sedan automatiskt belönas med en gulddekal. Nu kommer bara en blå dekal finnas kvar – och den kan man bara få genom att LinkedIn delar ut den.

Det här påminner om något liknande som hände på en annan stor social plattform. Kommer inte ihåg vilken nu. Hmm. Har det nästan på tungan.

Matt Navarra on LinkedIn: LinkedIn is removing ALL Community Top Voice badges (Gold Badge)… | 82 comments

LinkedIn is removing ALL Community Top Voice badges (Gold Badge) 🪦🏵️ Here's everything you need to know… What is happening? – LinkedIn is retiring the… | 82 comments on LinkedIn

LinkedIn plockar bort AI-svarsfunktionen

NOOOOOOOO!!!!

LinkedIn Is Reportedly Rolling Back Its AI Prompts for These Users

These AI prompts would appear on the feed of Premium users as a way to make them interested in using the platform’s AI features.

 

Strömmade medier

Youtube höjer priset på sin Premium-tjänst

Dags för Youtube att skruva upp prisnivån på sitt annonsfria Premium-abonnemang i ett antal länder. Däribland Sverige.

Ett vanligt abonnemang kostar nu 149 istället för 119 kronor i månaden, medan familjepriset höjs från 179 till 279 kronor. Det innebär prishöjningar på runt 25 % respektive 55 % vilket är… en del.

Det känns inte som en slump att den största ökningen kommer för familjeabonnemanget. Det lär vara en väldigt vanlig abonnemangsform och säkerligen den som en barnfamilj har svårt att släppa. Dessutom så får familjeabonnemanget nu en tydligare prisskillnad jämfört med det vanliga abonnemanget.

Med tanke på den tidigare förhållandevis lilla skillnaden så känns det som att 179 kronor-prislappen mer än något var ett sätt att göra folk beroende än en prisnivå som Youtube långsiktigt hade tänkt ha kvar.

YouTube Premium subscribers are reporting price hikes around the globe

YouTube Premium’s prices are going up outside the US, with users reporting price hikes in Europe, South America, Asia, and elsewhere.

Youtube blir med AI-chattbot

Dags för Youtube att få mer AI-funktionalitet. Because AI. Den här gången är det ett ny ”konversations-AI”-funktion. En AI-chattbot, alltså.

I praktiken innebär det en ny knapp under Youtube-videos som öppnar ett nytt fönster där man kan ställa frågor om den video man tittar på.

Google har kört funktionen som beta ett tag men nu rullas den ut skarpt. Fast däremot bara för dem som betalar för Youtube Premium för tillfället. Och bara i USA. Det återstår med andra ord att se när (och om) den kommer hit.

YouTube Will Now Let You Ask AI Chatbot Questions About Videos

Earlier, this feature was available in beta, but now more users can interact with the chatbot using a new button added underneath the videos.

TikTok stänger ned sin musiktjänst

Thank you for the music. Eller nåt. Nu är det slut med musik för TikTok.

Ja, det är inte riktigt lika drastiskt som det låter. Vad det handlar om är att TikTok stänger ned sin musiktjänst TikTok Music. 28 november är sista dagen.

TikTok Music började sin tillvaro som Resso, innan TikTok förenklade namnet. Tjänsten hann dock aldrig komma särskilt långt: den finns bara i fem länder. Och den var TikToks försök att göra en Spotify eller Apple Music.

Det ironiska i sammanhanget är att TikTok, som har byggt sin enorma framgång på musik, inte kunde få snurr på en ”vanlig” musiktjänst. Och det visar ännu en gång att det inte är en given framgång att kopiera någon annan bara för att det finns ett gemensamt intresse med den man kopierar.

Logiken var det inget fel på. TikTok vill, som sociala medier överlag, inte att användarna ska lämna tjänsten. Det kändes därför onödigt att användarna ska gå till Spotify för att lyssna på den musik som de upptäcker via TikTok.

Men användarna har bevisligen inget problem med att ha olika tjänster för olika syften. Olika tjänsten som är optimerade för olika funktioner och behov.

ByteDance is shutting down TikTok Music globally | TechCrunch

Subscribers can continue to use the service until November 28, after which renewals will be automatically canceled.

 

IoT – internet of things

Boston Dynamics tar fram hundluckor i dörrar för robotar

Såja! Nu har robotföretaget Boston Dynamics tagit fram hundluckor för robotar. Nu kan fyrbenta roboten Spot låsa upp dörrar själv!

Det är ett samarbete med Assa Abloy som har resulterat i ett lås som automatiskt kan öppnas via Bluetooth av en självgående robot. Så ja, Spot har fått en… låstagg.

Det är oavsett ett intressant initiativ, även om det i stort känns rätt rudimentärt i det stora hela. Men det ger större möjligheter för autonoma robotar att vara just autonoma.

Ja, och det gör det förstås också mycket enklare för Terminator att ta sig in. Men det är en annan diskussion.

Boston Dynamics partners with Assa Abloy to let the dogs in

Assa Abloy and Boston Dynamics team up to give Spot, the robot dog, the ability to patrol and enter secured areas through a Bluetooth-supported HID access panel.


Prenumerera på mitt nyhetsbrev

Jag gillar Olas digitala spaningar!

Gillar du det jag gör? Visa gärna din uppskattning genom att donera lite pengar. Det hjälper till att betala för webbhotell och andra kostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *