Spaningar inom tech och sociala medier från veckan som har gått.
Övriga delar i veckans sammanställning
Strömmade medier
Youtube släpper ny community-funktion
Google släpper en ny funktion i företagets verkliga paradgren [sic!]: sociala medier! Den här gången i Youtube.
Communities är vad det heter. Ett sätt för innehållsskapare att skapa ett forum-snedstreck-en Facebook-grupp. Tanken är att innehållsskapare inte ska behöva hoppa över till andra plattformar för den sociala sidan i relationen med följare och prenumeranter.
Det innebär med andra ord att prenumeranter kan posta och diskutera i en youtubares eget mini-community.
Dessutom lanserar Youtube verktyget Community Hub, som ersätter kommentaravdelningen i Youtube Studio-appen. Det ska alltså bli ett allt-i-allo-ställe för att få överblick och administrera relationen med följare.
Communites kommer däremot inte att slås på per automatik. Istället får man som youtubeare välja om man vill aktivera funktionen eller inte.
Blir intressant att se hur det här landar hos såväl innehållsskapare som följare. Google har ju försökt få snurr på ett antal sociala tjänster genom åren och det har alltid gått… sådär.
YouTube Communities are like mini Discords for creators
At its Made on YouTube event, YouTube announced a new feature called Communities that turns a creator’s channel into a mix of forum, subreddit, and Facebook group.
Youtube blir ännu mer som Netflix
Youtube fortsätter att satsa allt mer på den stora skärmen. ”TV:n” som vi sa förr. Och den här gången handlar det om att Youtube blir ännu mer som Netflix.
Youtube-skapare kan nu dela upp sitt innehåll i ”avsnitt” och ”säsonger”. Alltså på klassiskt tv-seriemanér. Ja, eller Netflix-manér.
Dessutom rullar Youtube ut ”immersive previews” som ska vara en ”cinemagrafisk trailer” på kontosidan. Med andra ord en stor ”biotrailer” som visas direkt när någon går in på en youtubares sida.
Nu har det här delvis redan gått att göra, men att Youtube nu tar fram funktioner som direkt ska åstadkomma de här sakerna så är det alltså ännu ett steg att göra Youtube mer tv-mässigt. På flera sätt.
YouTube Plans Major Revamp of TV App After Overtaking Netflix, Streaming Rivals (Exclusive)
The platform will let creators organize their videos around episodes and seasons, while adding cinematic ”immersive previews” and other functionality.
Youtubes nya AI-funktion tar fram videouppslag när du själv inte kommer på något
Tomt i lagret när det kommer till uppslag för Youtube-videos? Youtube har din rygg. Nu lägger plattformen till en ny AI-funktion som kan skapa videos från scratch.
Ja, nästan i alla fall.
Inspiration, som är namnet på den nya funktionen, är vad den heter. Via den kan du få idéer på vad du kan göra en video om. Du får dessutom titeln på video, en tumnagel, en disposition och till och med början på videomanuset om du känner för det.
Så det blir alltså en hel video som du bara kan publicera, utan vi pratar om en brainstormingkompis. Och, som artikelförfattaren konstaterar, funktionen lär ha rätt bra koll på såväl vad som trendar just nu som Youtubes algoritm.
YouTube will use AI to generate ideas, titles, and even full videos
YouTube’s new Dream Screen feature lets creators make backgrounds with AI, and the Inspiration tab can brainstorm everything from a title to a thumbnail.
Youtube lägger till ännu mer AI i Shorts
Igår var det dags för ännu ett AI-event för Google. Ja, eller det var ett Youtube-event, men det handlade – som numer är lagstadgat – till 86,33 % om AI.
En av nyheter är att Googles TikTok-utmanare Shorts får ännu mer AI-funktionalitet. Det handlar mer specifikt om att Google lägger till AI-videomodellen Veo i kortvideofunktionen.
Veo blir ännu mer specifikt del av Shorts ”Dream Screen”-lösning, där videoskapare kan skapa bakgrunder till videos bara genom att i text beskriva vad man vill ha. Med Veos hjälp så kommer man nu kunna skapa sex sekunder långa ”högkvalitativa” bakgrunder. Ett användningsområde som ges som exempel är som ”utfyllnadsklipp” vid övergångar mellan olika scener. Men det AI-skapade videoklippet måste förstås inte bara användas till det.
Veo ska också kunna redigera och remixa tidigare skapat innehåll när den väl byggs in i Shorts. Vilket ska ske ”senare i år” enligt Google.
YouTube Shorts to integrate Veo, Google’s AI video model | TechCrunch
The main attraction of YouTube’s Made On YouTube event on Wednesday morning was, you guessed it, artificial intelligence. The company announced that it is YouTube is integrating Google DeepMind’s AI model, Veo, into YouTube Shorts to help generate video backgrounds.
Youtube gör det möjligt att hajpa videos
Vill du ha mer hype i ditt liv? Grattis! Nu ger Youtube dig precis det.
Det handlar om en ny funktion som heter just Hype och som är tänkt att hjälpa mindre youtubare att slå igenom i bruset. (”Mindre” i det här sammanhanget betyder under 500 000 prenumeranter, vilket fortfarande är… några stycken.)
Vad funktionen gör är att lägga till en hype-knapp som tittare kan trycka på. Hajpas det sedan tillräckligt mycket så kan videon klättra upp på en topp-100-lista med de videos som har hajpats mest.
För att inte människor ska sitta och hajptrycka som galningar så får man en pott om max tre hajpningar i veckan. Men det räcker förstås inte för de riktiga fansen som vill hjälpa sina favoritskapare att bli jättestora, så ”i framtiden” tänker Youtube tjäna pengar på att sälja fler hajpar.
YouTube unveils ’Hype,’ a new way for fans to help smaller creators grow their reach | TechCrunch
YouTube creators no longer have to rely solely on the recommendation algorithm, search results, or collabs to help them grow their audience. At the
Youtube pausar annonseringen
Dags för Youtube att pausa sin annonsering. Rätt bokstavligen. Nu har Youtube börjat rulla ut ett nytt annonsformat: pausannonser.
Det blir alltså möjligt för annonsörer att köpa annonser som visas när Youtube-tittare pausar ett klipp. Ja, eller det har det varit sedan 2023, men då enbart för ett litet antal ”utvalda” annonsörer. Nu ser det ut som att Youtube har börjat rulla ut formatet bredare.
Så snart kan vi alla njuta av reklam när vi trycker på paus hos Youtube.
YouTube confirms your pause screen is now fair game for ads
YouTube has confirmed to The Verge that advertisers can broadly serve up pause ads to you, which show you an ad alongside your content when you hit the pause button.
IoT – internet of things
Apple Watch-lösningen för att identifiera sömnapné får myndighetsgodkännande
När Apple presenterade ny hårdvara förra veckan, med nya iPhone-modellen i fokus, så var en av nyheterna att Airpods Pro kan användas som hörapparat. Detta efter ett myndighetsgodkännande ett par dagar senare. Nu är det dags för ännu ett myndighets-okej.
Den här gången handlar det om en av de nya funktionerna i Apple Watch: identifiering av potentiell sömnapné. Alltså andningsuppehåll när man sover. Det verkar som att Apples lösning – intressant nog, men också lite logiskt – bygger på vissa handledsrörelser som tydligen kan tyda på att man lider av åkomman. Om klockan känner av det ”regelbundet” under flera nätter så får man en varning. Och som det mesta när det kommer till Apple och hälsokopplade grejer så kan man kontrollera läget i Hälsa-appen.
Och nu har den amerikanska myndigheten FDA gett grönt ljus till att Apple kan slå på funktionen. Och funktionen blir nu även tillgänglig för dem som köpte fjolårsmodellen av Watch.
Med andra ord så har Apple hittat på ännu en anledning att få oss att ha Apple Watch på oss dygnet runt, överallt.
Funktionen kommer att rullas ut ”senare den här månaden” till över 150 länder runt om i världen. Inklusive EU.
Apple Watch’s Sleep Apnea Detection Feature Receives FDA Clearance
The U.S. Food and Drug Administration today published clearance of sleep apnea detection on newer Apple Watch models, as reported by TechCrunch. …
AR/VR
Snap släpper ny Spectacles-modell
Plötsligt händer det! När man trodde att inte-längre-ett-kamerabolag-Snap hade gett upp sina uppkopplade Spectacles-glasögon så dyker det upp en ny version. Generation fem.
Precis som tidigare versioner så handlar det om AR. Men som väntat så har Snap vässat såväl skärmar som övrig funktionalitet. Bland annat tillgång till Snaps AI-bot My AI.
Och i lanseringsvideon om den nya modellen så driver Snap med Vision Pro – som får representera stora och otympliga huvudbonader. Vilket är väldigt ironiskt i sammanhanget – för den nya modellen är rejält mycket klossigare än föregångarna. Google Glass FTW!
Men Snap kan förstås inte släppa sina Spectacles utan brasklappar när det kommer till tillgång. Den nya modellen vänder sig bara till utvecklare. Du måste vara med och betala för Snaps AR-utvecklarprogram för att lägga vantarna på ett par.
Så vad det egentligen handlar om är en produkt som ska uppmuntra utvecklare att skapa fler AI-linser som snapchattare sedan ska kunna använda.
Snap’s new Spectacles inch closer to compelling AR
Snapchat’s fifth generation of Spectacles aren’t being sold. Instead, AR developers can lease them for $99 a month. CEO Evan Spiegel says the goal is to ”be the most developer-friendly platform in the world.”
Snaps nya Spectacles är ”uppenbart dåliga” enligt de egna ingenjörerna
I veckan presenterade Snap en ny modell av sina uppkopplade glasögon Spectacles. De är däremot inte till allmän försäljning, utan bara för utvecklare som är del av Snaps program för utvecklare.
Och det verkar som att det kan vara ett bra drag. En av ingenjörerna som arbetade på prylen konstaterar att de… kanske inte är top notch. Eller att de till och med är ”obviously bad”.
Okej. Åsikt från en enda ingenjör. Som dessutom har slutat på Snap – och vi vet inte hur mycket anledning han har att vara sur för hur anställningen tog slut. Men det är generellt inte ett jättebra tecken när människor som har varit med och arbetat på en produkt inte vill ha med den i sitt CV.
Former Snap Spectacles engineer says the new glasses are ’obviously bad’
Snap’s latest generation of augmented reality Spectacles have been slammed by one of the developers that helped to create them, just days after they were unveiled.
Mobilt
Suget efter iPhone 16 Pro är sämre än väntat
På fredag börjar de nya iPhone-modellerna (och andra nya Apple-hårdvaruprodukter) att säljas. Och med tanke på hur stor del av omsättningen som iPhonen fortfarande står för är det en väldigt viktigt produktlansering. Som ser ut att gå sämre än väntat.
Det är Apple-anlytikern Ming-Chi Kuo som har kommit fram den uppskattningen efter att ha inventerat leveranskedjan. Och det är de verkliga kassakorna Pro och Pro Max som släpar fötterna efter sig. När det kommer till de vanliga iPhone-modellerna så ser efterfrågan ut att vara lite bättre än för ett år sedan. Däremot inte tillräckligt mycket högre för att täcka upp för Pro-fallet. Totalt bedömer Kuo en försäljningsminskning på 13 %.
Hur det faktiskt har gått vet vi inte förrän Apples nästa kvartalsrapport. Eller rättare sagt: den efter, eftersom det är så lite kvar av Q3 och eftersom julen som bekant infaller Q4.
Men det är rimligt med minskning, eftersom försäljningen överlag sjunker på årsbasis för smartmobiler. Folk håller i sina mobiler längre, eftersom de fortfarande är tillräckligt bra och eftersom de nya modellerna inte erbjuder särskilt mycket nytt.
Kuo pekar på två anledningar till den svagare efterfrågan: motvind i Kina och att Apples ny AI-plattform inte lanseras samtidigt som de nya iPhone-modellerna, utan i en uppdatering senare. Och där tror jag att han har 50 % rätt. För även om extremt mycket fokus har hamnat på iPhone 16 som Apples första ”AI-mobil” så tror jag att… väldigt få vanliga konsumenter bryr sig särskilt mycket om AI-funktionerna när de köper ny iPhone.
Då tror jag som sagt att en betydligt mer trolig anledning är att många helt enkelt inte känner något behov alls att uppgradera, eftersom de har en mobil som mer än väl täcker behoven redan.
iPhone 16 Pro Demand Has Been Lower Than Expected, Analyst Says
Apple analyst Ming-Chi Kuo today said demand for the iPhone 16 Pro and iPhone 16 Pro Max has been ”lower than expected” since the devices…
Apple lägger till emojireaktioner i Meddelanden
ÄNTLIGEN!
(På riktigt alltså. AI-schmAI. Nu snackar vi riktig nytta. Och lär användas en miljard gånger mer än Apple Intelligence – när den väl släpps.)
iOS 18: Use Emoji as Tapback Reactions in Messages
Apple has introduced significant updates to its Messages app in iOS 18, with a particular focus on enhancing the popular Tapback feature. Tapbacks,…
Ekonomi och finans
Qualcomm vill köpa Intel
Ett milt sagt ögonbrynshöjande rykte: Qualcomm vill köpa Intel.
Det handlar med andra ord om att två av världens största chiptillverkare kan gå ihop. Ja, eller det är i alla fall vad Qualcomm vill. Sedan återstår att se hur Intel tar emot frieriet. (Och sedan hur konkurrensmyndigheter kan känner inför en sådan affär.)
De båda företagen har dominerat våra uppkopplade prylar så länge som internet har funnits. Ja, längre än så – Qualcomm grundades 1985 och Intel 1968. Det är med andra ord två av de viktigaste företagen i att göra datorn, mobilen och därmed internet till det vi känner dem som idag.
Chipvärlden har förändrats rejält bara de senaste åren, i takt med att Nvidia har tagit över platsen som världens hetaste chipföretag med sin dominans inom AI-chip och att Apple har gått över till helt egendesignade chips i alla sina prylar.
Intel och Qualcomm är fortfarande jättar på chipområdet, men har snubblat en del när det har kommit till att ta fram nya chip som ska kunna stå sig bättre i konkurrensen. Om de slår ihop sina påsar och slutar konkurrera med varandra så känner alltså Qualcomm att de kan skapa sig en bättre position inför framtiden.
Sen kan man förstås diskutera hur bra de framtidsutsikterna är, med tanke på att vi alltså pratar om två företag som båda just nu verkar lite vilsna i hur de ska möta den framtiden.
Qualcomm wants to buy Intel
With Intel’s business sliding downward, the WSJ reports that fellow chipmaker Qualcomm has reached out about a possible takeover.
Övrigt
EU ger Apple sex månader på att rätta sig i Digital markets act-ledet
Our way or the highway. Så verkar EU ha resonerat. Nu får Apple sex månader på sig att leva upp till kraven i Digital markets act.
Apple är ett av de företag som har drabbats hårdast av Digital markets act, den techregleringslag som är tänkt att ta sig an de största av de största. Apple har gått med på ett antal eftergifter sedan lagen fullt ut trädde i kraft i början av året. Det har handlat om saker som att tillåta externa appbutiker för iOS och låta utvecklare länka till – eller i iOS-appar ens prata om – hur och var man kan betala för en prenumeration.
I juni kom EU med ett utkast till utredningen som tittar på hur väl Apple lever upp till Digital markets act och där konstaterades att de gör det… sådär mycket. EU pekade med andra ord ut några områden där Apple fortfarande måste shejpa upp sig. Något som även mindre konkurrenter tycker.
Sedan dess har det inte hänt jättemycket kring de bitar som EU tycker att Apple måste göra mer kring. Och nu har EU lessnat på ska bara-Alfons. Apple har fått sex månader på sig att glida över Digital markets act-ribban. Or else.
Och or else kan i det här fallet betyda att EU dänger till techgiganten med en rejäl bot. Upp till 10 % av Apples årliga, globala årsomsättning. Vilket skulle kunna innebära nästan lika mycket som vår nuvarande regering ger de rikaste i skattesänkningar i nästa års budget.
The EU gives Apple six months to make cross-device interoperability easier
The European Commission plans to come up with its own measures that Apple has to follow to ensure interoperability if it doesn’t want to pay huge fines.
Google vinner överklagan mot miljardbot i EU
Kors i taket! Lite goda EU-nyheter för Google. Sökjätten behöver inte betala en miljardbot till EU.
Mer specifikt så slipper Google nu betala 1,49 miljarder euro i böter för konkurrensbrott som begicks mellan 2006 och 2016. Microsoft anmälde Google och hävdade att de senare sabbade för andra annonsmäklare genom att tvinga annonsörer att gå via Googles egen AdSense-plattform.
När frågan nu har i EU-domstol i Luxembourg så kom domstolen intressant nog fram till att beslutet var korrekt, men att boten inte var det – och stryker därför boten. Och jag… fattar ärligt talat inte anledningen till att boten stryks trots att jag förstår de enskilda orden i motiveringen.
”The court (…) upheld most of the commission’s assessments, but annulled the decision imposing a fine of almost 1.5 billion euros on Google, on the grounds in particular that it had failed to take into account all the relevant circumstances in its assessment of the duration of the contractual clauses that it had found to be unfair,” the judges said.”
Någon får gärna översätta det här från juridikspeak till femåringspeak åt mig.
Google wins challenge against 1.49 billion euro EU antitrust fine | Mint
Google wins challenge against 1.49 billion euro EU antitrust fine
Substack lägger till livevideofunktion
Vilken är en sjukt given funktion för en nyhetsbrevsplattform. Precis! Livevideo!
Så verkar Substack har resonerat när de nu lägger till precis det i sitt produktpaket. Det går att ange om en livsändning ska gå ut till alla, till alla som prenumererar eller bara betalande prenumeranter. Och det går även att dra in ytterligare en ”medvärd” i sändningen, på samma sätt som numer går i de flesta stora livesändningslösningar.
Däremot är det bara de substackare som har plattformens ”bestseller”-dekal som får tillgång just nu. Live-funktionen ska dock komma till alla användare ”de närmaste månaderna”.
Och ja. Det kan som sagt var känns som en udda funktion för ett företag och en tjänst som Substack. Men för att stå ut i konkurrensen – inte minst som pandemins värsta nyhetsbrevshysteri har lagt sig – så har Substack jagat funktioner och tjänster som kan ska mer av en ”community”-tjänst. Ett ställe där en nyhetsbrevsskapare ska kunna hänga och kommunicera med sina prenumeranter även mellan nyhetsbreven.
Ja, eller mellan livesändningarna.
Substack, a newsletter service, is now also a live video company
Substack is adding a live video component to its newsletter service. In its announcement post, the company positioned this feature as providing real-time audience engagement for creators.
Elon Musk delade många inlägg från rysk påverkansoperation
Så Elon Musk har de senaste månaderna varit en av Rysslands nyttigaste idioter? Det var oväntat.
How Elon Musk amplified content from a suspected Russian election interference plot
Musk, apparently unaware of the company’s Russia funding source, engaged with content from Tenet Media and its creators at least 60 times.